UUsi VW Arteon Shooting Brake saapuu Suomeen tulevana syksynä.

UUsi VW Arteon Shooting Brake saapuu Suomeen tulevana syksynä.

Volkswagen Arteon ja Arteon Shooting Brake: Myös ladattavana hybridinä

Tulevaisuudessa Arteonista on saatavilla kaksi eri malliversiota – Arteon ja Shooting Brake, joista Suomen maahan­tuon­ti­oh­jelmaan kuuluvat ainoastaan Arteon Shooting Brake -versiot.

Auto Bild.Uutiset

Volks­wa­gen esit­te­li uu­den Ar­te­o­nin maa­il­ma­nen­si-il­las­sa ja pal­jas­ti sa­ma­nai­kai­ses­ti myös mal­lis­ton toi­sen ver­si­on – uu­den VW Ar­te­on Shoo­ting Bra­ken.

VW Ar­te­on Shoo­ting Brake on ko­ko­naan uu­si tul­kin­ta far­ma­ri­mal­lis­ta.

“Volks­wa­gen lan­see­raa tänä vuon­na 34 uut­ta mal­lia. Näin laa­ja­mit­tais­ta mal­lis­tou­u­dis­tus­ta ei ole kos­kaan ol­lut Volks­wa­gen-brän­din his­to­ri­as­sa. VW Ar­te­on Shoo­ting Brake laa­jen­taa mal­lis­to­am­me tär­ke­ään kes­ki­ko­ko­luo­kan seg­ment­tiin. Se aset­taa uu­det stan­dar­dit luo­kas­saan dy­naa­mi­sel­la muo­toi­lul­laan, kor­ke­al­la käy­tet­tä­vyy­del­lään ja ny­ky­ai­kai­sil­la tek­no­lo­gi­oil­laan”, sa­noo Volks­wa­gen-brän­dis­tä vas­taa­va joh­ta­ja Ralf Brands­tät­ter.

Suo­meen yk­si­no­maan Shoo­ting Brake -ver­si­o­na

VW Ar­te­on on ol­lut Volks­wa­ge­nin GT-mal­li vuo­des­ta 2017. Nyt Volks­wa­gen jul­kai­si mal­lis­ta uu­dis­te­tun ver­si­on. Uu­si VW Ar­te­on ei kuu­lu Suo­men maa­han­tuon­ti­oh­jel­maan. Suo­mes­sa saa­ta­vil­le tu­lee ai­no­as­taan VW Ar­te­on Shoo­ting Brake -mal­li­ver­sio.

VW Ar­te­on Shoo­ting Brake -mal­lil­le on tun­nu­so­mais­ta il­mei­käs ja avant­gar­dis­ti­nen muo­toi­lu. Sel­ke­äs­ti erot­tu­vat piir­teet pi­tä­vät si­säl­lään eri­tyi­ses­ti etuo­san uu­den muo­toi­lun, jos­ta erot­tuu yh­te­näi­nen va­lo­nau­ha, huo­mi­o­ta he­rät­tä­vät kro­mi­lis­tat ja ala­o­san uu­det il­ma­not­to­au­kot.

Jääh­dy­tin­sä­leik­kö sekä pit­kä, le­veä ko­ne­pel­ti on yh­dis­tet­ty yh­dek­si ko­ko­nai­suu­dek­si. LED-va­loin to­teu­te­tut va­lo­ku­vi­ot sekä edes­sä et­tä ta­ka­na te­ke­vät Ar­te­o­nis­ta ai­nut­laa­tui­sen.

Mo­lem­mil­le mal­leil­le – Ar­te­on ja Ar­te­on Shoo­ting Brake – ovat tun­nu­so­mai­sia at­leet­ti­set lin­jat. Mal­lit ero­a­vat kui­ten­kin mer­kit­tä­väs­ti toi­sis­taan B-pi­la­ris­ta al­ka­en, koh­ti au­ton ta­ka­o­saa.

VW Ar­te­on Shoo­ting Bra­ken kat­to- ja ik­ku­na­lin­jaa on ve­ny­tet­ty koh­ti au­ton ta­ka­o­saa ja ta­ka­o­sas­sa on myös uu­si kat­toil­ma­noh­jain.

Ylä­o­sas­sa ik­ku­na­lin­ja on sa­man suun­tai­nen kat­to­lin­jan kans­sa. Au­ton ala­o­sas­sa lin­ja kui­ten­kin siir­tyy ylös­päin koh­ti D-pi­la­ria, teh­den ta­ka­o­san ik­ku­na-alas­ta ka­pe­am­man ja huo­mi­o­ta he­rät­tä­väm­män.

Yh­des­sä kaik­ki ele­men­tit luo­vat ta­ka­o­san sport­ti­sen pro­fii­lin, joka on tyy­pil­lis­tä Shoo­ting Brake -mal­lil­le.

VW Ar­te­on eHyb­rid

VW Ar­te­o­nin mo­lem­piin mal­li­ver­si­oi­hin tu­lee saa­ta­vil­le en­sim­mäis­tä ker­taa myös la­dat­ta­va hyb­ri­di. VW Ar­te­o­nin mal­li­ver­si­oi­den pit­kä toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä mah­dol­lis­taa suu­rim­man osan päi­vit­täi­sis­tä ajois­ta pel­käs­tään säh­köl­lä, pai­kal­li­ses­ti pääs­töt­tö­mäs­ti.

VW Ar­te­o­nin mo­lem­pien mal­li­ver­si­oi­den la­dat­ta­va hyb­ri­di­ver­sio on en­sim­mäi­siä saa­ta­vil­la ole­via kes­ki­ko­kois­ten luk­sus­luo­kan au­to­jen seg­men­tis­sä.

VW Ar­te­on R bu­si­ness-luok­kaan

Uu­si VW Ar­te­on R on puo­les­taan mal­lis­ton lip­pu­lai­va. Pelk­kä teho ei ole täs­sä ta­pauk­ses­sa ai­noa kieh­to­va asia, vaan myös se, kuin­ka au­to muun­taa voi­man ete­ne­mi­sek­si.

Uu­den, prog­res­sii­vi­sen R-Per­for­man­ce Tor­que Vec­to­ring -tek­no­lo­gi­an avul­la vään­tö saa­daan ja­et­tua ta­sai­ses­ti sekä mo­lem­pien ak­se­lei­den vä­lil­lä et­tä ta­ka­pyö­rien kes­ken, olo­suh­teis­ta riip­pu­en.

Tämä luo täy­sin uu­den­lais­ta ajo­dy­na­miik­kaa omas­sa ka­te­go­ri­as­saan.

Rei­lus­ti ti­laa

Kul­jet­ta­ja ja mat­kus­ta­jat hyö­ty­vät MQB-alus­ta­ra­ken­teen tuo­mis­ta eduis­ta. Mak­si­maa­li­nen jal­ka­ti­la ta­ka­na on 1016 mm ja se on luok­kan­sa mit­ta­puu.

VW Ar­te­on Shoo­ting Brake -mal­lin ai­nut­laa­tui­nen kat­to­lin­jan muo­toi­lu tar­jo­aa enem­män pään­ti­laa niin edes­sä kuin ta­ka­na­kin.

VW Ar­te­on Shoo­ting Brake -mal­lin ta­va­ra­ti­la on jopa 590 lit­raa. Ta­kais­tuin­ten sel­kä­no­jat tai­tet­tu­na ta­va­ra­ti­la kas­vaa noin 1 632 lit­raan. La­dat­ta­van ta­va­ran mak­si­mi­pi­tuus on 2,09 met­riä.

Uu­det kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät

Tra­vel As­sist mer­kit­see avus­tet­tua aja­mis­ta ai­na 210 km/h saak­ka.

Tek­ni­set in­no­vaa­ti­ot pi­tä­vät si­säl­lään niin uu­det voi­ma­lin­jat kuin edel­leen ke­hi­te­tyt, avus­ta­vat IQ.DRIVE-jär­jes­tel­mät.

Uut­ta täs­sä mal­lis­tos­sa on Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä, joka mah­dol­lis­taa osit­tain au­to­ma­ti­soi­dun aja­mi­sen 0–210 km/h no­peuk­sil­la.

Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä te­kee aja­mi­ses­ta hel­pom­paa ja mu­ka­vam­paa eri­tyi­ses­ti py­säh­te­le­väs­sä lii­ken­tees­sä ja tie­työ­a­lu­eil­la.

Olen­nai­nen osa Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mää on mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din (ACC) va­rus­tet­tu­na en­na­koi­val­la no­peu­den­sää­döl­lä.

Mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din re­a­goi au­to­maat­ti­ses­ti no­peus­ra­joi­tuk­siin, kau­pun­ki­a­lu­ei­siin, kaar­tei­siin, lii­ken­neym­py­röi­hin ja ris­teyk­siin, so­peut­ta­mal­la no­peu­den oi­ke­ak­si.

Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­män osa­na toi­mi­vat myös kais­tan­pi­to­a­vus­tin Lane As­sist, joka pi­tää au­ton kes­kel­lä kais­to­jen vä­lis­sä, sekä ym­pä­ris­tön­val­von­ta­jär­jes­tel­mä Front As­sist ja­lan­kul­ki­ja­tun­nis­tuk­sel­la ja hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­nol­la.

VW Arteon Shooting Brake -mallin tavaratila on jopa 590 litraa. Takaistuinten selkänojat taitettuna tavaratila kasvaa noin 1 632 litraan.

VW Arteon Shooting Brake -mallin tavaratila on jopa 590 litraa. Takaistuinten selkänojat taitettuna tavaratila kasvaa noin 1 632 litraan.

Saa­ta­vil­le tu­lee myös uu­si pe­ruu­tus­ka­me­ra­toi­min­to – Cor­ner View – joka kas­vat­taa mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män ka­me­ra­ku­van 90 as­tees­ta ai­na 170 laa­ja­kul­ma-as­tee­seen.

Suo­meen syk­syl­lä 2020

Si­sä­puo­lel­la va­kuut­taa täy­sin uu­del­leen suun­ni­tel­tu oh­jaa­mo. Toi­min­not on teh­ty hel­poik­si: il­mas­toin­tia voi sää­tää liu­ku­näp­päi­mien avul­la ja uu­si mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä on saa­nut uu­det kos­ke­tus­näp­päi­met.

Uut­ta on myös li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­le tu­le­va Ap­p­le CarP­la­yn ja And­roid Au­ton lan­ga­ton yh­dis­tä­mi­nen, sekä Har­man/Kar­do­nin suu­ri­te­hoi­nen 700 wa­tin kor­ke­a­laa­tui­nen ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä, joka on rää­tä­löi­ty eri­tyi­ses­ti Ar­te­o­nin mal­le­ja var­ten.

Va­lais­tus­ta voi­daan sää­tää jopa 30 eri vä­ril­lä ja uu­tuu­te­na myös ko­je­lau­dan ja ovien so­mis­teet on va­lais­tu – näin va­los­ta tu­lee niin sa­no­tus­ti uu­si kromi.

Uu­det VW Ar­te­on Shoo­ting Brake -mal­lit saa­pu­vat Suo­meen syk­syl­lä 2020.

Volks­wa­gen-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU