UUsi VW Arteon Shooting Brake saapuu Suomeen tulevana syksynä.

UUsi VW Arteon Shooting Brake saapuu Suomeen tulevana syksynä.

Volkswagen Arteon ja Arteon Shooting Brake: Myös ladattavana hybridinä

Tulevaisuudessa Arteonista on saatavilla kaksi eri malliversiota – Arteon ja Shooting Brake, joista Suomen maahan­tuon­ti­oh­jelmaan kuuluvat ainoastaan Arteon Shooting Brake -versiot.

Auto Bild.Uutiset

Volks­wa­gen esit­te­li uu­den Ar­te­o­nin maa­il­ma­nen­si-il­las­sa ja pal­jas­ti sa­ma­nai­kai­ses­ti myös mal­lis­ton toi­sen ver­si­on – uu­den VW Ar­te­on Shoo­ting Bra­ken.

VW Ar­te­on Shoo­ting Brake on ko­ko­naan uu­si tul­kin­ta far­ma­ri­mal­lis­ta.

“Volks­wa­gen lan­see­raa tänä vuon­na 34 uut­ta mal­lia. Näin laa­ja­mit­tais­ta mal­lis­tou­u­dis­tus­ta ei ole kos­kaan ol­lut Volks­wa­gen-brän­din his­to­ri­as­sa. VW Ar­te­on Shoo­ting Brake laa­jen­taa mal­lis­to­am­me tär­ke­ään kes­ki­ko­ko­luo­kan seg­ment­tiin. Se aset­taa uu­det stan­dar­dit luo­kas­saan dy­naa­mi­sel­la muo­toi­lul­laan, kor­ke­al­la käy­tet­tä­vyy­del­lään ja ny­ky­ai­kai­sil­la tek­no­lo­gi­oil­laan”, sa­noo Volks­wa­gen-brän­dis­tä vas­taa­va joh­ta­ja Ralf Brands­tät­ter.

Suo­meen yk­si­no­maan Shoo­ting Brake -ver­si­o­na

VW Ar­te­on on ol­lut Volks­wa­ge­nin GT-mal­li vuo­des­ta 2017. Nyt Volks­wa­gen jul­kai­si mal­lis­ta uu­dis­te­tun ver­si­on. Uu­si VW Ar­te­on ei kuu­lu Suo­men maa­han­tuon­ti­oh­jel­maan. Suo­mes­sa saa­ta­vil­le tu­lee ai­no­as­taan VW Ar­te­on Shoo­ting Brake -mal­li­ver­sio.

VW Ar­te­on Shoo­ting Brake -mal­lil­le on tun­nu­so­mais­ta il­mei­käs ja avant­gar­dis­ti­nen muo­toi­lu. Sel­ke­äs­ti erot­tu­vat piir­teet pi­tä­vät si­säl­lään eri­tyi­ses­ti etuo­san uu­den muo­toi­lun, jos­ta erot­tuu yh­te­näi­nen va­lo­nau­ha, huo­mi­o­ta he­rät­tä­vät kro­mi­lis­tat ja ala­o­san uu­det il­ma­not­to­au­kot.

Jääh­dy­tin­sä­leik­kö sekä pit­kä, le­veä ko­ne­pel­ti on yh­dis­tet­ty yh­dek­si ko­ko­nai­suu­dek­si. LED-va­loin to­teu­te­tut va­lo­ku­vi­ot sekä edes­sä et­tä ta­ka­na te­ke­vät Ar­te­o­nis­ta ai­nut­laa­tui­sen.

Mo­lem­mil­le mal­leil­le – Ar­te­on ja Ar­te­on Shoo­ting Brake – ovat tun­nu­so­mai­sia at­leet­ti­set lin­jat. Mal­lit ero­a­vat kui­ten­kin mer­kit­tä­väs­ti toi­sis­taan B-pi­la­ris­ta al­ka­en, koh­ti au­ton ta­ka­o­saa.

VW Ar­te­on Shoo­ting Bra­ken kat­to- ja ik­ku­na­lin­jaa on ve­ny­tet­ty koh­ti au­ton ta­ka­o­saa ja ta­ka­o­sas­sa on myös uu­si kat­toil­ma­noh­jain.

Ylä­o­sas­sa ik­ku­na­lin­ja on sa­man suun­tai­nen kat­to­lin­jan kans­sa. Au­ton ala­o­sas­sa lin­ja kui­ten­kin siir­tyy ylös­päin koh­ti D-pi­la­ria, teh­den ta­ka­o­san ik­ku­na-alas­ta ka­pe­am­man ja huo­mi­o­ta he­rät­tä­väm­män.

Yh­des­sä kaik­ki ele­men­tit luo­vat ta­ka­o­san sport­ti­sen pro­fii­lin, joka on tyy­pil­lis­tä Shoo­ting Brake -mal­lil­le.

VW Ar­te­on eHyb­rid

VW Ar­te­o­nin mo­lem­piin mal­li­ver­si­oi­hin tu­lee saa­ta­vil­le en­sim­mäis­tä ker­taa myös la­dat­ta­va hyb­ri­di. VW Ar­te­o­nin mal­li­ver­si­oi­den pit­kä toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä mah­dol­lis­taa suu­rim­man osan päi­vit­täi­sis­tä ajois­ta pel­käs­tään säh­köl­lä, pai­kal­li­ses­ti pääs­töt­tö­mäs­ti.

VW Ar­te­o­nin mo­lem­pien mal­li­ver­si­oi­den la­dat­ta­va hyb­ri­di­ver­sio on en­sim­mäi­siä saa­ta­vil­la ole­via kes­ki­ko­kois­ten luk­sus­luo­kan au­to­jen seg­men­tis­sä.

VW Ar­te­on R bu­si­ness-luok­kaan

Uu­si VW Ar­te­on R on puo­les­taan mal­lis­ton lip­pu­lai­va. Pelk­kä teho ei ole täs­sä ta­pauk­ses­sa ai­noa kieh­to­va asia, vaan myös se, kuin­ka au­to muun­taa voi­man ete­ne­mi­sek­si.

Uu­den, prog­res­sii­vi­sen R-Per­for­man­ce Tor­que Vec­to­ring -tek­no­lo­gi­an avul­la vään­tö saa­daan ja­et­tua ta­sai­ses­ti sekä mo­lem­pien ak­se­lei­den vä­lil­lä et­tä ta­ka­pyö­rien kes­ken, olo­suh­teis­ta riip­pu­en.

Tämä luo täy­sin uu­den­lais­ta ajo­dy­na­miik­kaa omas­sa ka­te­go­ri­as­saan.

Rei­lus­ti ti­laa

Kul­jet­ta­ja ja mat­kus­ta­jat hyö­ty­vät MQB-alus­ta­ra­ken­teen tuo­mis­ta eduis­ta. Mak­si­maa­li­nen jal­ka­ti­la ta­ka­na on 1016 mm ja se on luok­kan­sa mit­ta­puu.

VW Ar­te­on Shoo­ting Brake -mal­lin ai­nut­laa­tui­nen kat­to­lin­jan muo­toi­lu tar­jo­aa enem­män pään­ti­laa niin edes­sä kuin ta­ka­na­kin.

VW Ar­te­on Shoo­ting Brake -mal­lin ta­va­ra­ti­la on jopa 590 lit­raa. Ta­kais­tuin­ten sel­kä­no­jat tai­tet­tu­na ta­va­ra­ti­la kas­vaa noin 1 632 lit­raan. La­dat­ta­van ta­va­ran mak­si­mi­pi­tuus on 2,09 met­riä.

Uu­det kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät

Tra­vel As­sist mer­kit­see avus­tet­tua aja­mis­ta ai­na 210 km/h saak­ka.

Tek­ni­set in­no­vaa­ti­ot pi­tä­vät si­säl­lään niin uu­det voi­ma­lin­jat kuin edel­leen ke­hi­te­tyt, avus­ta­vat IQ.DRIVE-jär­jes­tel­mät.

Uut­ta täs­sä mal­lis­tos­sa on Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä, joka mah­dol­lis­taa osit­tain au­to­ma­ti­soi­dun aja­mi­sen 0–210 km/h no­peuk­sil­la.

Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä te­kee aja­mi­ses­ta hel­pom­paa ja mu­ka­vam­paa eri­tyi­ses­ti py­säh­te­le­väs­sä lii­ken­tees­sä ja tie­työ­a­lu­eil­la.

Olen­nai­nen osa Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mää on mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din (ACC) va­rus­tet­tu­na en­na­koi­val­la no­peu­den­sää­döl­lä.

Mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din re­a­goi au­to­maat­ti­ses­ti no­peus­ra­joi­tuk­siin, kau­pun­ki­a­lu­ei­siin, kaar­tei­siin, lii­ken­neym­py­röi­hin ja ris­teyk­siin, so­peut­ta­mal­la no­peu­den oi­ke­ak­si.

Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­män osa­na toi­mi­vat myös kais­tan­pi­to­a­vus­tin Lane As­sist, joka pi­tää au­ton kes­kel­lä kais­to­jen vä­lis­sä, sekä ym­pä­ris­tön­val­von­ta­jär­jes­tel­mä Front As­sist ja­lan­kul­ki­ja­tun­nis­tuk­sel­la ja hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­nol­la.

VW Arteon Shooting Brake -mallin tavaratila on jopa 590 litraa. Takaistuinten selkänojat taitettuna tavaratila kasvaa noin 1 632 litraan.

VW Arteon Shooting Brake -mallin tavaratila on jopa 590 litraa. Takaistuinten selkänojat taitettuna tavaratila kasvaa noin 1 632 litraan.

Saa­ta­vil­le tu­lee myös uu­si pe­ruu­tus­ka­me­ra­toi­min­to – Cor­ner View – joka kas­vat­taa mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män ka­me­ra­ku­van 90 as­tees­ta ai­na 170 laa­ja­kul­ma-as­tee­seen.

Suo­meen syk­syl­lä 2020

Si­sä­puo­lel­la va­kuut­taa täy­sin uu­del­leen suun­ni­tel­tu oh­jaa­mo. Toi­min­not on teh­ty hel­poik­si: il­mas­toin­tia voi sää­tää liu­ku­näp­päi­mien avul­la ja uu­si mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä on saa­nut uu­det kos­ke­tus­näp­päi­met.

Uut­ta on myös li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­le tu­le­va Ap­p­le CarP­la­yn ja And­roid Au­ton lan­ga­ton yh­dis­tä­mi­nen, sekä Har­man/Kar­do­nin suu­ri­te­hoi­nen 700 wa­tin kor­ke­a­laa­tui­nen ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä, joka on rää­tä­löi­ty eri­tyi­ses­ti Ar­te­o­nin mal­le­ja var­ten.

Va­lais­tus­ta voi­daan sää­tää jopa 30 eri vä­ril­lä ja uu­tuu­te­na myös ko­je­lau­dan ja ovien so­mis­teet on va­lais­tu – näin va­los­ta tu­lee niin sa­no­tus­ti uu­si kromi.

Uu­det VW Ar­te­on Shoo­ting Brake -mal­lit saa­pu­vat Suo­meen syk­syl­lä 2020.

Volks­wa­gen-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN