Citroën lanseerasi 100-vuotisjuhlansa kunniaksi useita erikoismalleja eri mallisarjoissa.
Citroën 100 vuotta: Sen kunniaksi julkistetaan erityinen Origins Collector -juhlamallisto
Citroën lanseeraa 100-vuotisjuhlansa kunniaksi useasta mallista koostuvanm Origins Collector -malliston.
Juhlamallit ovat C1, C3, C3 Aircross SUV, uusi C4 Cactus sekä C4 SpaceTourer. Erikoisversiot tulevat myyntiin tämän vuoden alkupuolella.
Malliston yhteisenä identiteettinä on omintakeisuus ja hillitty tyylikkyys, harmoniset värit, pintamateriaalit sekä ripaus pronssin sävyä, joka löytyy Citroënin "alikersantti"-logossa sekä Origins since 1919 -tunnuksessa.
Myyntiin tuleva juhlamallisto vaihtelee maittain.
Historiallisiin Citroën-malleihin pääsee tutustumaan sivustolla www.citroenorigins.fi/fi
Seuraavassa on nykymallien linkkejä historian lehdille:
Citroën C1 ja 2 CV: 100 vuotta ketteryyttä
Vuonna 2005 markkinoille tulleessa Citroën C1 :ssä, jota on myyty jo yli miljoona kappaletta, yhdistyvät raikkaus ja myönteinen elämänasenne. C1 tekee urbaanin autoilun saavutettavaksi kaikille ja se vetoaa asiakkaisiin värimaailmoineen, materiaaleineen ja varusteluineen, jotka ovat saaneet inspiraationsa suoraan asiakkailta ja heidän tottumuksistaan.
Citroën C1 on luotu helpottamaan arkipäivän elämää - se on ketterä sekä käytännöllinen ja kompaktien mittasuhteittensa sekä vaivattoman käsiteltävyytensä ansiosta kuin omiaan kapeille ja kiireisille kaupungin kaduille.
Kovin vaikeaa olisi olla vertaamatta C1 :tä toiseen ikoniseen ja yhtä ketterään malliin, 1950-luvun 2 CV:hen, vapauden symboliin. "Pienen pieni auto" tai "nelipyöräinen sateenvarjo" tai "auto, joka voi kuljettaa korillisen kananmunia peltojen halki rikkomattatta niistä yhtäkään".
Näitä kuvaannollisia ilmauksia käytettiin vuonna 1936 uuden auton suunnittelun perusteina.
Päivänvalon 2 CV näki vuoden 1948 Pariisin autonäyttelyssä. Tämä legenda, joka vietti 1970-vuotisjuhliaan viime viime vuonna, on kaikkien aikojen pisimpään tuotannossa ollut Citroën. 2CV :tä valmistettiin yli viisi miljoonaa kappaletta ja sen valmistus päättyi vasta heinäkuussa 1990.
Citroën C3 ja Traction Avant: 100 vuotta personointia
Citroën C3, jota on myyty tähän mennessä jo 470.000 kpl, on Citroënin myydyimpiä autoja. Muotoilultaan ainutlaatuinen ja huippumukava auto, jonka monet varusteratkaisut helpottavat arkipäivän liikkumista.
Auton houkutteleviin ominaisuuksiin kuuluvat myös lukuisat personointimahdollisuudet. Tarjolla on 36 eri värivaihtoehtoa, kolme kaksiväristä katon väriä ja neljä erilaista matkustamotunnelmaa, joista jokainen voi valita itseään parhaiten kuvaavan ja miellyttävän vaihtoehdon.
Jo 1930-luvulla oli mahdollista personoida Traction Avant valitsemalla siihen punaiset, keltaiset tai vihreät vanteet. Hieman myöhemmin Ami 6 -auton matkustamon saattoi personoida mieleisekseen graaffisilla sisustoilla, joihin lukeutui maineikas Holly Leaf- eli piikkipaatsamakuvio pähkinän värisenä, sinisenä, punaisena tai oliivin vihreässä sävyssä.
Tarjolla oli myös erikoisversioita kuten 2 CV Spot tai 2 CV Charleston kaksivärisenä: punamustana tai keltamustana. Eikä pidä unohtaa AX KWAY -autoa tai sen seuraajaa, Saxoa 1980- ja 90-luvuilta.
Uusi Citroën C4 Cactus ja GS : 100 vuotta mukavuutta
Uusi C4 Cactus tuli markkinoille vajaa vuosi sitten tuoden raikkaan tuulahduksen kompaktien sedanien luokkaan yhdistämällä Cactus-mallin ainutlaatuiset ominaisuudet jo tuttuun C4 :n tarjoamaan mukavuuteen Citroën Advanced Comfort*-ohjelman ensimmäisenä lippulaivana.
C4 Cactus oli Euroopan ensimmäinen Citroën, joka varustettiin Citroënin kehittämällä Progressive Hydraulic Cushions® -jousituksella sekä huippumukavuuden viimeistelevillä, uusilla Advanced Comfort -istuimilla.
Uuden C4 Cactuksen tarjotessa mukavaa matkantekoa yhtä lailla kuljettajalle kuin matkustajilleenkin, teki Citroën GS saman 1970-luvulla tuomalla kaasunestejousituksen kaikkien saataville. GS, joka oli tyyliltään moderni ja teknologialtaan älykäs, valittiinkin Vuoden autoksi vuonna1971.
Mukavuudeltaan se seurasi legendaarisen, katujen kuningattaren ja erinomaisen ajettavuuden omanneen DS:n jalanjälkiä vuodelta 1955, tai arvostettua esi-isäänsä, Traction Avantia.
Kompakti Citroën C3 Aircross SUV ja Autochenille: 100 vuotta seikkailua
Kaikkialle soveltuva ja raikasilmeinen C3 Aircross SUV on yhtä kotonaan kaupungin kaduilla kuin maantiellä. C3 Aircrossin pitokyky on erinomainen kaikenlaisissa olosuhteissa ja Grip Control –järjestelmällä varustettuna se vastaa jokaisen seikkailua rakastavan toiveisiin.
C3 Aircrossia on myyty jo yli 120.000 kappaletta sen markkinoilletulon lokakuussa 2017 jälkeen.
C3 Aircrossiin yhdistetty seikkailunhalu on suoraa perua Citroënin DNA:sta. Vuosina 1920-1930 innostuttiin erityisesti kaikesta eksoottisesta ja vuonna 1922 Autochenille Citroën B2 malli K1, tai Scarabée d’Or, oli yksi historian ensimmäisistä viidestä moottoriajoneuvosta, joilla ajettiin 3500 km :n matka Saharan halki.
Tällä huimalla seikkailulla André Citroën halusi osoittaa, kuinka luotettavia hänen edustamansa autot olivat. Ja jatkoa tälle inhimilliselle seikkailulle seurasi Citroënin kuuluisien Croisière Noire - ja Croisière Jaune -tutkimusmatkojen muodossa vuosina 1924 ja 1931.
Citroën C4/Grand C4 SpaceTourer ja C4F: 100 vuotta perhematkailua
Uuden « Space Tourer » -nimen saanut Citroën Picasson seuraaja on tarjolla kahtena erikokoisena tila-autona, C4 ja Grand C4. Näissä matkantekoon houkuttelevissa autoissa on helppo viihtyä isommallakin seurueella.
Tilaa saa joko viidelle tai seitsemälle ja näiden lisäksi malli on täynnä ainutlaatuista mukavuutta, modernia designia sekä uusimman sukupolven varusteet sekä voimanlähteet.
C4 SpaceTourer ja Grand C4 SpaceTourer ovat oman aikakautensa mukavuutta ja muunneltavuutta tarjoavia tila-autoja, joissa korostuu Citroënin vankka tietotaito auton sisätilojen toteuttamiseen sekä monipuolisuuden valjastamiseen.
Jo 1920-luvun lopulla Citroën C4 F edusti oman aikakautensa käytännöllisyyttä. Erinomaisessa perheautossa tilaa oli viidelle, takaistuin saatiin irrotettua ja takaluukku avautui kahdessa osassa. 1990-luvun lopulla Xsara Picasso, C4 Picasson edelläkävijä, oli Citroënin ensimmäinen kompakti tila-auto, jonka erikoisuutena oli kolme erillistä, samankokoista takaistuinta.
Kaksi vuotta aiemmin, vuonna 1996 mullisti Citroën Berlingo Multispace tila-automarkkinat houkutellen erityisesti perheitä ja aloittaen uuden autoalan segementin: LAV, eli Leisure Activity Vehicle.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
OePhi Tanskasta
Mola Mola Perca
10 wattia kuulokevahvistimesta
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN