Tämän painoksen vakioväri on helmiäisvalkoinen. Valinnaisen Valencian oranssin värin saa yksinomaan E-Tech Engineered -painokseen.

Tämän painoksen vakioväri on helmiäisvalkoinen. Valinnaisen Valencian oranssin värin saa yksinomaan E-Tech Engineered -painokseen.

Juha Peltonen

Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi

Renault Arkanan uusi kärkiversio korvaa aiemman R.S. Line -painoksen. Ulkoisesti E-Tech Engineered -painoksen tunnistaa nopeimmin korin kullanvärisistä somisteista, jotka henkivät samaa sähköistettyä ideaa kuin täyssähköisessä Renault Meganessa.

Auto Bild.Koeajot

Re­nault Ar­ka­na on ka­tu­maas­tu­ri, mut­ta se näyt­tää enem­mäl­ti coupél­ta, ja sen il­man­vas­tus­ker­roin päi­hit­tää ta­va­no­mai­sem­mat ka­tu­maas­tu­rit. Ai­em­min Re­nault Ar­ka­nan on saa­nut Suo­mes­sa sekä tur­bo­ah­det­tu­na ke­vyt­hyb­ri­di­nä et­tä polt­to­ai­neen suih­ku­tuk­sel­la va­rus­tet­tu­na täys­hyb­ri­di­nä, mut­ta os­ta­van ylei­sön pai­no­tus on osu­nut niin voi­mal­li­ses­ti jäl­kim­mäi­seen, et­tä jat­kos­sa kaik­ki meil­lä myy­tä­vät Re­nault Ar­ka­nat ovat täys­hyb­ri­de­jä.

Uu­sim­mas­sa Re­nault Ar­ka­na -täys­hyb­ri­dis­sä on ai­na va­paas­ti hen­git­tä­vän 1,6-lit­rai­sen ben­sii­ni­moot­to­rin (94 hv) li­säk­si var­si­nai­nen säh­kö­moot­to­ri (49 hv) sekä toi­se­na säh­kö­moot­to­ri­na käyn­nis­tys­ge­ne­raat­to­ri (20 hv). Yh­dis­tel­mää käy­te­tään laa­jal­ti al­li­ans­sin muis­sa­kin mal­leis­sa, ja voi­ma­lin­jas­sa mai­ni­taan so­vel­let­ta­van myös F1-kil­pu­reis­ta lai­nat­tua tek­no­lo­gi­aa.

Run­saas­ti säh­kö­a­joa

Mal­lil­la star­ta­taan ai­na säh­köi­ses­ti. Sain mal­lil­le täy­teen la­dat­tu­na par­haim­mil­laan toi­min­ta­mat­ka-ar­vi­ok­si 880 ki­lo­met­riä. Kos­ke­tus­näy­töl­le saa pä­te­vän koos­teen edel­tä­nees­tä ajo­suo­ri­tuk­ses­ta.

Musta katto on lisävaruste.

Musta katto on lisävaruste.

Juha Peltonen

Maavaraa on huomattavat 199 milliä. Alla pyörivät 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Maavaraa on huomattavat 199 milliä. Alla pyörivät 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Juha Peltonen

10-tuumainen digitaalinen mittaristo on suhteellisen yksinkertaisesti ja selkeästi toteutettu. Renault Arkanassa on selkeät, mekaaniset säätöpyörät sisälämpötilan ja puhallusnopeuden säätöön. Laatikkona palveleva tietokoneohjattu monitilavaihteisto on tuttu monesta konsernin mallista.

10-tuumainen digitaalinen mittaristo on suhteellisen yksinkertaisesti ja selkeästi toteutettu. Renault Arkanassa on selkeät, mekaaniset säätöpyörät sisälämpötilan ja puhallusnopeuden säätöön. Laatikkona palveleva tietokoneohjattu monitilavaihteisto on tuttu monesta konsernin mallista.

Juha Peltonen

Kosketusnäyttö on 9,3-tuumainen ja EasyLink-multimediajärjestelmä helppokäyttöinen. Sähkökäytön EV-pakkokytkentäpainike on kosketusnäytön alapuolella.

Kosketusnäyttö on 9,3-tuumainen ja EasyLink-multimediajärjestelmä helppokäyttöinen. Sähkökäytön EV-pakkokytkentäpainike on kosketusnäytön alapuolella.

Juha Peltonen

Ko­ea­jon ai­ka­na kes­ki­ku­lu­tus oli kau­pun­ki­pai­not­tei­ses­sa ajos­sa tal­vel­la mal­til­li­set 5,6 l/100 km, eli ke­säl­lä voi­daan pääs­tä al­le vii­teen lit­raan. Kaik­ki­aan 319 ki­lo­met­rin tes­ti­len­kis­tä ajet­tiin 154 ki­lo­met­riä kau­pun­ki­a­joa säh­köl­lä, toi­sin sa­no­en kor­ke­at noin 50 pro­sent­tia. Tal­teen ote­tun säh­kö­e­ner­gi­an mää­rä oli seit­se­män ki­lo­wat­ti­tun­tia.

Au­to­maat­ti­ses­sa mo­ni­ti­la­vaih­teis­tos­sa, joka on laa­jal­ti käy­tös­sä kon­ser­nin si­säl­lä, on käy­tän­nös­sä kuu­si ja pe­ri­aat­tees­sa 15 py­kä­lää, joi­ta oh­ja­taan tie­to­ko­neen avul­la. Laa­tik­ko toi­mii juo­he­as­ti.

Vaik­ka Re­nault Ar­ka­na E-Tech En­gi­nee­red -ver­si­on jou­si­tus on oi­val­li­sen kan­ta­va, se ei ole vä­häi­ses­sä­kään mää­rin epä­mu­ka­va. Näin ol­len mal­li tar­jo­aa ai­toa tou­ring-mei­nin­kiä. Mii­nuk­se­na kit­ka­ren­gas­me­lu ko­ho­aa no­pe­as­sa maan­tie­a­jos­sa var­sin voi­mak­kaak­si. Huo­mat­ta­van kor­ke­an noin 20 sen­tin maa­va­ran an­si­os­ta mal­lil­la pys­tyy huo­let­ta ete­ne­mään au­raa­mat­to­mas­sa han­ges­sa.

Tes­tiyk­si­lön li­sä­va­rus­tei­nen kais­ta­kes­ki­tin on hie­man ma­ku­a­sia – it­se kyt­ken sen tal­vel­la mie­luum­min pois toi­min­nas­ta. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­mas­sa ei esiin­ny moit­ti­mis­ta. Va­ki­o­no­peu­den­sää­din toi­mii käy­tän­nöl­li­ses­ti py­säh­dyk­siin as­ti.

Ero­a­vuu­det si­sä­ti­lois­sa

Mat­kus­ta­mos­sa E-Tech En­gi­nee­red -täys­hyb­ri­din tun­nis­taa par­hai­ten ko­je­lau­dan tyy­lik­kääs­tä hii­li­kui­tu­jäl­ji­tel­mäs­tä ja nah­ka­ke­häi­sen oh­jaus­pyö­rän kul­lan­vä­ri­ses­tä E-tun­nuk­ses­ta. Kul­lan­vä­ri­siä so­mis­tei­ta löy­tyy myös muun mu­as­sa ovi­pa­nee­leis­ta.

Mukavat etuistuimet on varustettu tehokkaalla ristiseläntuella.

Mukavat etuistuimet on varustettu tehokkaalla ristiseläntuella.

Juha Peltonen

Takaistuimella ei kärsitä polvitilan niukkuudesta.

Takaistuimella ei kärsitä polvitilan niukkuudesta.

Juha Peltonen

Vapaasti hengittävän 1,6-litraisen bensiinimoottorin seurana on varsinaisen sähkömoottorin lisäksi käynnistysgeneraattori.

Vapaasti hengittävän 1,6-litraisen bensiinimoottorin seurana on varsinaisen sähkömoottorin lisäksi käynnistysgeneraattori.

Juha Peltonen

Takaselkänojat alas taittaen muodostuu tasainen 1 263 litran kuormauspinta.

Takaselkänojat alas taittaen muodostuu tasainen 1 263 litran kuormauspinta.

Juha Peltonen

Sel­keä di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to on 10-tuu­mai­nen. Pys­ty­mal­li­nen, 9,3-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö on va­rus­tet­tu­na Ea­sy­Link-mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mäl­lä. Pak­su­ke­häi­nen GT-oh­jaus­pyö­rä tar­jo­aa pi­tä­vän ot­teen, ja ajo­a­sen­nos­ta sää­tää ren­non. Mii­nuk­se­na ko­je­lau­dan pääl­lys hei­jas­te­lee au­rin­koi­sel­la il­mal­la mel­ko voi­mak­kaas­ti tuu­li­la­sil­le.

Äly­pu­he­li­men stre­a­ming-lin­ki­tys luon­nis­tuu muu­ta­mas­sa se­kun­nis­sa, eli poik­keuk­sel­li­sen no­pe­as­ti. Ra­di­on ää­nen­tois­to on asi­al­li­sen hy­vä­ta­sois­ta. Ap­p­le CarP­lay toi­mii si­ten lois­ta­vas­ti. And­roid Au­to -pei­laus on tu­lol­laan ku­vi­oi­hin myö­hem­mäs­sä vai­hees­sa.

Ta­na­kat säh­kö­sää­töi­set etuis­tui­met an­ta­vat kel­vol­li­sen si­vut­tais­tu­en, min­kä li­säk­si kul­jet­ta­jan pen­kin ris­ti­se­län­tu­kea pys­tyy tar­vit­ta­es­sa sää­tä­mään eh­kä epä­rans­ka­lai­sit­tain ko­ros­te­tun voi­mak­kaak­si. Na­hal­la, syn­teet­ti­sel­lä na­hal­la sekä nap­pa­na­hal­la ver­hoil­luis­sa is­tui­mis­sa on E-Tech En­gi­nee­red -ver­si­oon soin­tu­vat kul­lan­vä­ri­set tik­kauk­set.

Kul­ku riit­tä­vään kul­maan avau­tu­vis­ta ta­ka­o­vis­ta su­juu erit­täin hel­pos­ti, ja ta­kais­tui­mel­la jää pol­vi­ti­laa rei­lus­ti myös pit­kä­koi­pi­sil­le mat­kus­ta­jil­le. Taak­se­päin las­ke­vas­ta coupé­mai­ses­ta kat­to­lin­jas­ta huo­li­mat­ta pään­ti­laa riit­tää. Suu­rim­mas­ta ta­va­ra­ti­las­ta saa­daan 1 263 lit­ran mit­tai­nen ja ta­sa­pin­tai­nen.

Juha Pel­to­nen

Re­nault Ar­ka­na E-Tech Full Hyb­rid 145 E-Tech En­gi­nee­red

Moot­to­ri

R4, 1598 cm3, 69 kW (94 hv)/5600 r/min, 148 Nm/3600 r/min + säh­kö­moot­to­ri 36 kW (49 hv) + käyn­nis­tys­ge­ne­raat­to­ri 15 kW (20 hv), 205 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 105 kW (143 hv)

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 10,8 s, huip­pu­no­peus 174 km/h

Ku­lu­tus

4,7 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

106 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 1,2 kWh

Voi­man­siir­to

A (mo­ni­ti­la­vaih­teis­to), etu­ve­to

Mi­tat

p. 4568, l. 1821, k. 1571 mm, ak­se­li­vä­li 2720 mm, maa­va­ra 199 mm, oma­mas­sa 1510 kg, kan­ta­vuus 451 kg, ve­to­mas­sa 760/750 kg, ta­va­ra­ti­la 480/410*–1263 l, tank­ki 50 l

Hin­ta

37 390 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 40 527 eu­roa (2023)

* va­ra­pyö­rän kans­sa

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU