Tämän painoksen vakioväri on helmiäisvalkoinen. Valinnaisen Valencian oranssin värin saa yksinomaan E-Tech Engineered -painokseen.
Juha Peltonen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Renault Arkanan uusi kärkiversio korvaa aiemman R.S. Line -painoksen. Ulkoisesti E-Tech Engineered -painoksen tunnistaa nopeimmin korin kullanvärisistä somisteista, jotka henkivät samaa sähköistettyä ideaa kuin täyssähköisessä Renault Meganessa.
Renault Arkana on katumaasturi, mutta se näyttää enemmälti coupélta, ja sen ilmanvastuskerroin päihittää tavanomaisemmat katumaasturit. Aiemmin Renault Arkanan on saanut Suomessa sekä turboahdettuna kevythybridinä että polttoaineen suihkutuksella varustettuna täyshybridinä, mutta ostavan yleisön painotus on osunut niin voimallisesti jälkimmäiseen, että jatkossa kaikki meillä myytävät Renault Arkanat ovat täyshybridejä.
Uusimmassa Renault Arkana -täyshybridissä on aina vapaasti hengittävän 1,6-litraisen bensiinimoottorin (94 hv) lisäksi varsinainen sähkömoottori (49 hv) sekä toisena sähkömoottorina käynnistysgeneraattori (20 hv). Yhdistelmää käytetään laajalti allianssin muissakin malleissa, ja voimalinjassa mainitaan sovellettavan myös F1-kilpureista lainattua teknologiaa.
Runsaasti sähköajoa
Mallilla startataan aina sähköisesti. Sain mallille täyteen ladattuna parhaimmillaan toimintamatka-arvioksi 880 kilometriä. Kosketusnäytölle saa pätevän koosteen edeltäneestä ajosuorituksesta.
Musta katto on lisävaruste.
Juha Peltonen
Maavaraa on huomattavat 199 milliä. Alla pyörivät 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Juha Peltonen
10-tuumainen digitaalinen mittaristo on suhteellisen yksinkertaisesti ja selkeästi toteutettu. Renault Arkanassa on selkeät, mekaaniset säätöpyörät sisälämpötilan ja puhallusnopeuden säätöön. Laatikkona palveleva tietokoneohjattu monitilavaihteisto on tuttu monesta konsernin mallista.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on 9,3-tuumainen ja EasyLink-multimediajärjestelmä helppokäyttöinen. Sähkökäytön EV-pakkokytkentäpainike on kosketusnäytön alapuolella.
Juha Peltonen
Koeajon aikana keskikulutus oli kaupunkipainotteisessa ajossa talvella maltilliset 5,6 l/100 km, eli kesällä voidaan päästä alle viiteen litraan. Kaikkiaan 319 kilometrin testilenkistä ajettiin 154 kilometriä kaupunkiajoa sähköllä, toisin sanoen korkeat noin 50 prosenttia. Talteen otetun sähköenergian määrä oli seitsemän kilowattituntia.
Automaattisessa monitilavaihteistossa, joka on laajalti käytössä konsernin sisällä, on käytännössä kuusi ja periaatteessa 15 pykälää, joita ohjataan tietokoneen avulla. Laatikko toimii juoheasti.
Vaikka Renault Arkana E-Tech Engineered -version jousitus on oivallisen kantava, se ei ole vähäisessäkään määrin epämukava. Näin ollen malli tarjoaa aitoa touring-meininkiä. Miinuksena kitkarengasmelu kohoaa nopeassa maantieajossa varsin voimakkaaksi. Huomattavan korkean noin 20 sentin maavaran ansiosta mallilla pystyy huoletta etenemään auraamattomassa hangessa.
Testiyksilön lisävarusteinen kaistakeskitin on hieman makuasia – itse kytken sen talvella mieluummin pois toiminnasta. Ohjauksen keskialuetuntumassa ei esiinny moittimista. Vakionopeudensäädin toimii käytännöllisesti pysähdyksiin asti.
Eroavuudet sisätiloissa
Matkustamossa E-Tech Engineered -täyshybridin tunnistaa parhaiten kojelaudan tyylikkäästä hiilikuitujäljitelmästä ja nahkakehäisen ohjauspyörän kullanvärisestä E-tunnuksesta. Kullanvärisiä somisteita löytyy myös muun muassa ovipaneeleista.
Mukavat etuistuimet on varustettu tehokkaalla ristiseläntuella.
Juha Peltonen
Takaistuimella ei kärsitä polvitilan niukkuudesta.
Juha Peltonen
Vapaasti hengittävän 1,6-litraisen bensiinimoottorin seurana on varsinaisen sähkömoottorin lisäksi käynnistysgeneraattori.
Juha Peltonen
Takaselkänojat alas taittaen muodostuu tasainen 1 263 litran kuormauspinta.
Juha Peltonen
Selkeä digitaalinen mittaristo on 10-tuumainen. Pystymallinen, 9,3-tuumainen kosketusnäyttö on varustettuna EasyLink-multimediajärjestelmällä. Paksukehäinen GT-ohjauspyörä tarjoaa pitävän otteen, ja ajoasennosta säätää rennon. Miinuksena kojelaudan päällys heijastelee aurinkoisella ilmalla melko voimakkaasti tuulilasille.
Älypuhelimen streaming-linkitys luonnistuu muutamassa sekunnissa, eli poikkeuksellisen nopeasti. Radion äänentoisto on asiallisen hyvätasoista. Apple CarPlay toimii siten loistavasti. Android Auto -peilaus on tulollaan kuvioihin myöhemmässä vaiheessa.
Tanakat sähkösäätöiset etuistuimet antavat kelvollisen sivuttaistuen, minkä lisäksi kuljettajan penkin ristiseläntukea pystyy tarvittaessa säätämään ehkä epäranskalaisittain korostetun voimakkaaksi. Nahalla, synteettisellä nahalla sekä nappanahalla verhoilluissa istuimissa on E-Tech Engineered -versioon sointuvat kullanväriset tikkaukset.
Kulku riittävään kulmaan avautuvista takaovista sujuu erittäin helposti, ja takaistuimella jää polvitilaa reilusti myös pitkäkoipisille matkustajille. Taaksepäin laskevasta coupémaisesta kattolinjasta huolimatta pääntilaa riittää. Suurimmasta tavaratilasta saadaan 1 263 litran mittainen ja tasapintainen.
Juha Peltonen
Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered
Moottori
R4, 1598 cm3, 69 kW (94 hv)/5600 r/min, 148 Nm/3600 r/min + sähkömoottori 36 kW (49 hv) + käynnistysgeneraattori 15 kW (20 hv), 205 Nm; hybridijärjestelmä 105 kW (143 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 10,8 s, huippunopeus 174 km/h
Kulutus
4,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
106 g/km
Ajoakku
litiumioni 1,2 kWh
Voimansiirto
A (monitilavaihteisto), etuveto
Mitat
p. 4568, l. 1821, k. 1571 mm, akseliväli 2720 mm, maavara 199 mm, omamassa 1510 kg, kantavuus 451 kg, vetomassa 760/750 kg, tavaratila 480/410*–1263 l, tankki 50 l
Hinta
37 390 euroa, koeajoauto 40 527 euroa (2023)
* varapyörän kanssa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Volvo XC90
Volvo
Volvo XC90
Volvo
Toyota GR Supra on 3,0-litraisena saatavilla Keski-Euroopassa myös käsivaihteisena.
Juha Peltonen
Toyota GR Supra on 3,0-litraisena saatavilla Keski-Euroopassa myös käsivaihteisena.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Laajakaistainen tasoelementti
Spendorin A-sarja uudistuu
Graham Phantom III SE -äänivarsi
Meze Audion uusi POET
69-neliöinen hirsitalo on kodikas tilaihme
Puuttuva linkki
JICOn businessluokka
Kultaa, platinaa, ruteniumia
Aktiivikaiuttimet Espanjasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Volvon XC60-malliin isoja uudistuksia
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi