Tämän painoksen vakioväri on helmiäisvalkoinen. Valinnaisen Valencian oranssin värin saa yksinomaan E-Tech Engineered -painokseen.
Juha Peltonen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Renault Arkanan uusi kärkiversio korvaa aiemman R.S. Line -painoksen. Ulkoisesti E-Tech Engineered -painoksen tunnistaa nopeimmin korin kullanvärisistä somisteista, jotka henkivät samaa sähköistettyä ideaa kuin täyssähköisessä Renault Meganessa.
Renault Arkana on katumaasturi, mutta se näyttää enemmälti coupélta, ja sen ilmanvastuskerroin päihittää tavanomaisemmat katumaasturit. Aiemmin Renault Arkanan on saanut Suomessa sekä turboahdettuna kevythybridinä että polttoaineen suihkutuksella varustettuna täyshybridinä, mutta ostavan yleisön painotus on osunut niin voimallisesti jälkimmäiseen, että jatkossa kaikki meillä myytävät Renault Arkanat ovat täyshybridejä.
Uusimmassa Renault Arkana -täyshybridissä on aina vapaasti hengittävän 1,6-litraisen bensiinimoottorin (94 hv) lisäksi varsinainen sähkömoottori (49 hv) sekä toisena sähkömoottorina käynnistysgeneraattori (20 hv). Yhdistelmää käytetään laajalti allianssin muissakin malleissa, ja voimalinjassa mainitaan sovellettavan myös F1-kilpureista lainattua teknologiaa.
Runsaasti sähköajoa
Mallilla startataan aina sähköisesti. Sain mallille täyteen ladattuna parhaimmillaan toimintamatka-arvioksi 880 kilometriä. Kosketusnäytölle saa pätevän koosteen edeltäneestä ajosuorituksesta.
Musta katto on lisävaruste.
Juha Peltonen
Maavaraa on huomattavat 199 milliä. Alla pyörivät 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Juha Peltonen
10-tuumainen digitaalinen mittaristo on suhteellisen yksinkertaisesti ja selkeästi toteutettu. Renault Arkanassa on selkeät, mekaaniset säätöpyörät sisälämpötilan ja puhallusnopeuden säätöön. Laatikkona palveleva tietokoneohjattu monitilavaihteisto on tuttu monesta konsernin mallista.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on 9,3-tuumainen ja EasyLink-multimediajärjestelmä helppokäyttöinen. Sähkökäytön EV-pakkokytkentäpainike on kosketusnäytön alapuolella.
Juha Peltonen
Koeajon aikana keskikulutus oli kaupunkipainotteisessa ajossa talvella maltilliset 5,6 l/100 km, eli kesällä voidaan päästä alle viiteen litraan. Kaikkiaan 319 kilometrin testilenkistä ajettiin 154 kilometriä kaupunkiajoa sähköllä, toisin sanoen korkeat noin 50 prosenttia. Talteen otetun sähköenergian määrä oli seitsemän kilowattituntia.
Automaattisessa monitilavaihteistossa, joka on laajalti käytössä konsernin sisällä, on käytännössä kuusi ja periaatteessa 15 pykälää, joita ohjataan tietokoneen avulla. Laatikko toimii juoheasti.
Vaikka Renault Arkana E-Tech Engineered -version jousitus on oivallisen kantava, se ei ole vähäisessäkään määrin epämukava. Näin ollen malli tarjoaa aitoa touring-meininkiä. Miinuksena kitkarengasmelu kohoaa nopeassa maantieajossa varsin voimakkaaksi. Huomattavan korkean noin 20 sentin maavaran ansiosta mallilla pystyy huoletta etenemään auraamattomassa hangessa.
Testiyksilön lisävarusteinen kaistakeskitin on hieman makuasia – itse kytken sen talvella mieluummin pois toiminnasta. Ohjauksen keskialuetuntumassa ei esiinny moittimista. Vakionopeudensäädin toimii käytännöllisesti pysähdyksiin asti.
Eroavuudet sisätiloissa
Matkustamossa E-Tech Engineered -täyshybridin tunnistaa parhaiten kojelaudan tyylikkäästä hiilikuitujäljitelmästä ja nahkakehäisen ohjauspyörän kullanvärisestä E-tunnuksesta. Kullanvärisiä somisteita löytyy myös muun muassa ovipaneeleista.
Mukavat etuistuimet on varustettu tehokkaalla ristiseläntuella.
Juha Peltonen
Takaistuimella ei kärsitä polvitilan niukkuudesta.
Juha Peltonen
Vapaasti hengittävän 1,6-litraisen bensiinimoottorin seurana on varsinaisen sähkömoottorin lisäksi käynnistysgeneraattori.
Juha Peltonen
Takaselkänojat alas taittaen muodostuu tasainen 1 263 litran kuormauspinta.
Juha Peltonen
Selkeä digitaalinen mittaristo on 10-tuumainen. Pystymallinen, 9,3-tuumainen kosketusnäyttö on varustettuna EasyLink-multimediajärjestelmällä. Paksukehäinen GT-ohjauspyörä tarjoaa pitävän otteen, ja ajoasennosta säätää rennon. Miinuksena kojelaudan päällys heijastelee aurinkoisella ilmalla melko voimakkaasti tuulilasille.
Älypuhelimen streaming-linkitys luonnistuu muutamassa sekunnissa, eli poikkeuksellisen nopeasti. Radion äänentoisto on asiallisen hyvätasoista. Apple CarPlay toimii siten loistavasti. Android Auto -peilaus on tulollaan kuvioihin myöhemmässä vaiheessa.
Tanakat sähkösäätöiset etuistuimet antavat kelvollisen sivuttaistuen, minkä lisäksi kuljettajan penkin ristiseläntukea pystyy tarvittaessa säätämään ehkä epäranskalaisittain korostetun voimakkaaksi. Nahalla, synteettisellä nahalla sekä nappanahalla verhoilluissa istuimissa on E-Tech Engineered -versioon sointuvat kullanväriset tikkaukset.
Kulku riittävään kulmaan avautuvista takaovista sujuu erittäin helposti, ja takaistuimella jää polvitilaa reilusti myös pitkäkoipisille matkustajille. Taaksepäin laskevasta coupémaisesta kattolinjasta huolimatta pääntilaa riittää. Suurimmasta tavaratilasta saadaan 1 263 litran mittainen ja tasapintainen.
Juha Peltonen
Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered
Moottori
R4, 1598 cm3, 69 kW (94 hv)/5600 r/min, 148 Nm/3600 r/min + sähkömoottori 36 kW (49 hv) + käynnistysgeneraattori 15 kW (20 hv), 205 Nm; hybridijärjestelmä 105 kW (143 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 10,8 s, huippunopeus 174 km/h
Kulutus
4,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
106 g/km
Ajoakku
litiumioni 1,2 kWh
Voimansiirto
A (monitilavaihteisto), etuveto
Mitat
p. 4568, l. 1821, k. 1571 mm, akseliväli 2720 mm, maavara 199 mm, omamassa 1510 kg, kantavuus 451 kg, vetomassa 760/750 kg, tavaratila 480/410*–1263 l, tankki 50 l
Hinta
37 390 euroa, koeajoauto 40 527 euroa (2023)
* varapyörän kanssa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
Serblin & Sonin vahvistimet
EgglestonWorks Andra uudistuu
Väreihin hullaantuneet Anna ja Risto sisustivat kotinsa Münchenissä pirskahtelevan leikkisästi
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
Genelec Münchenissa
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI