Tämän painoksen vakioväri on helmiäisvalkoinen. Valinnaisen Valencian oranssin värin saa yksinomaan E-Tech Engineered -painokseen.
Juha Peltonen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Renault Arkanan uusi kärkiversio korvaa aiemman R.S. Line -painoksen. Ulkoisesti E-Tech Engineered -painoksen tunnistaa nopeimmin korin kullanvärisistä somisteista, jotka henkivät samaa sähköistettyä ideaa kuin täyssähköisessä Renault Meganessa.
Renault Arkana on katumaasturi, mutta se näyttää enemmälti coupélta, ja sen ilmanvastuskerroin päihittää tavanomaisemmat katumaasturit. Aiemmin Renault Arkanan on saanut Suomessa sekä turboahdettuna kevythybridinä että polttoaineen suihkutuksella varustettuna täyshybridinä, mutta ostavan yleisön painotus on osunut niin voimallisesti jälkimmäiseen, että jatkossa kaikki meillä myytävät Renault Arkanat ovat täyshybridejä.
Uusimmassa Renault Arkana -täyshybridissä on aina vapaasti hengittävän 1,6-litraisen bensiinimoottorin (94 hv) lisäksi varsinainen sähkömoottori (49 hv) sekä toisena sähkömoottorina käynnistysgeneraattori (20 hv). Yhdistelmää käytetään laajalti allianssin muissakin malleissa, ja voimalinjassa mainitaan sovellettavan myös F1-kilpureista lainattua teknologiaa.
Runsaasti sähköajoa
Mallilla startataan aina sähköisesti. Sain mallille täyteen ladattuna parhaimmillaan toimintamatka-arvioksi 880 kilometriä. Kosketusnäytölle saa pätevän koosteen edeltäneestä ajosuorituksesta.
Musta katto on lisävaruste.
Juha Peltonen
Maavaraa on huomattavat 199 milliä. Alla pyörivät 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Juha Peltonen
10-tuumainen digitaalinen mittaristo on suhteellisen yksinkertaisesti ja selkeästi toteutettu. Renault Arkanassa on selkeät, mekaaniset säätöpyörät sisälämpötilan ja puhallusnopeuden säätöön. Laatikkona palveleva tietokoneohjattu monitilavaihteisto on tuttu monesta konsernin mallista.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on 9,3-tuumainen ja EasyLink-multimediajärjestelmä helppokäyttöinen. Sähkökäytön EV-pakkokytkentäpainike on kosketusnäytön alapuolella.
Juha Peltonen
Koeajon aikana keskikulutus oli kaupunkipainotteisessa ajossa talvella maltilliset 5,6 l/100 km, eli kesällä voidaan päästä alle viiteen litraan. Kaikkiaan 319 kilometrin testilenkistä ajettiin 154 kilometriä kaupunkiajoa sähköllä, toisin sanoen korkeat noin 50 prosenttia. Talteen otetun sähköenergian määrä oli seitsemän kilowattituntia.
Automaattisessa monitilavaihteistossa, joka on laajalti käytössä konsernin sisällä, on käytännössä kuusi ja periaatteessa 15 pykälää, joita ohjataan tietokoneen avulla. Laatikko toimii juoheasti.
Vaikka Renault Arkana E-Tech Engineered -version jousitus on oivallisen kantava, se ei ole vähäisessäkään määrin epämukava. Näin ollen malli tarjoaa aitoa touring-meininkiä. Miinuksena kitkarengasmelu kohoaa nopeassa maantieajossa varsin voimakkaaksi. Huomattavan korkean noin 20 sentin maavaran ansiosta mallilla pystyy huoletta etenemään auraamattomassa hangessa.
Testiyksilön lisävarusteinen kaistakeskitin on hieman makuasia – itse kytken sen talvella mieluummin pois toiminnasta. Ohjauksen keskialuetuntumassa ei esiinny moittimista. Vakionopeudensäädin toimii käytännöllisesti pysähdyksiin asti.
Eroavuudet sisätiloissa
Matkustamossa E-Tech Engineered -täyshybridin tunnistaa parhaiten kojelaudan tyylikkäästä hiilikuitujäljitelmästä ja nahkakehäisen ohjauspyörän kullanvärisestä E-tunnuksesta. Kullanvärisiä somisteita löytyy myös muun muassa ovipaneeleista.
Mukavat etuistuimet on varustettu tehokkaalla ristiseläntuella.
Juha Peltonen
Takaistuimella ei kärsitä polvitilan niukkuudesta.
Juha Peltonen
Vapaasti hengittävän 1,6-litraisen bensiinimoottorin seurana on varsinaisen sähkömoottorin lisäksi käynnistysgeneraattori.
Juha Peltonen
Takaselkänojat alas taittaen muodostuu tasainen 1 263 litran kuormauspinta.
Juha Peltonen
Selkeä digitaalinen mittaristo on 10-tuumainen. Pystymallinen, 9,3-tuumainen kosketusnäyttö on varustettuna EasyLink-multimediajärjestelmällä. Paksukehäinen GT-ohjauspyörä tarjoaa pitävän otteen, ja ajoasennosta säätää rennon. Miinuksena kojelaudan päällys heijastelee aurinkoisella ilmalla melko voimakkaasti tuulilasille.
Älypuhelimen streaming-linkitys luonnistuu muutamassa sekunnissa, eli poikkeuksellisen nopeasti. Radion äänentoisto on asiallisen hyvätasoista. Apple CarPlay toimii siten loistavasti. Android Auto -peilaus on tulollaan kuvioihin myöhemmässä vaiheessa.
Tanakat sähkösäätöiset etuistuimet antavat kelvollisen sivuttaistuen, minkä lisäksi kuljettajan penkin ristiseläntukea pystyy tarvittaessa säätämään ehkä epäranskalaisittain korostetun voimakkaaksi. Nahalla, synteettisellä nahalla sekä nappanahalla verhoilluissa istuimissa on E-Tech Engineered -versioon sointuvat kullanväriset tikkaukset.
Kulku riittävään kulmaan avautuvista takaovista sujuu erittäin helposti, ja takaistuimella jää polvitilaa reilusti myös pitkäkoipisille matkustajille. Taaksepäin laskevasta coupémaisesta kattolinjasta huolimatta pääntilaa riittää. Suurimmasta tavaratilasta saadaan 1 263 litran mittainen ja tasapintainen.
Juha Peltonen
Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered
Moottori
R4, 1598 cm3, 69 kW (94 hv)/5600 r/min, 148 Nm/3600 r/min + sähkömoottori 36 kW (49 hv) + käynnistysgeneraattori 15 kW (20 hv), 205 Nm; hybridijärjestelmä 105 kW (143 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 10,8 s, huippunopeus 174 km/h
Kulutus
4,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
106 g/km
Ajoakku
litiumioni 1,2 kWh
Voimansiirto
A (monitilavaihteisto), etuveto
Mitat
p. 4568, l. 1821, k. 1571 mm, akseliväli 2720 mm, maavara 199 mm, omamassa 1510 kg, kantavuus 451 kg, vetomassa 760/750 kg, tavaratila 480/410*–1263 l, tankki 50 l
Hinta
37 390 euroa, koeajoauto 40 527 euroa (2023)
* varapyörän kanssa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
NADin parannettu all-in-one-laite
Lumin P1 Mini
Vanhaa puuta
Uusia laitetelineitä Bassocontinuolta
Mangerilta uusi dynaaminen tasoelementti
Musical Fidelityn uudet jakoblokit
Perhe toteutti mökkihaaveensa: ”Meillä on Suomen pienin neljän makuuhuoneen mökki”
Timanttia ja nanoteknologiaa
Arcamin uudet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
LUETUIMMAT
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Täysin uusi Toyota Land Cruiser: Nyt ennakkomyynnissä
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Kia on Suomen suurimman kesätapahtuman yhteistyökumppani – kompakti katumaasturi Kia EV3 on ensimmäistä kertaa nähtävillä sen yhteydessä
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Uusi BMW X3: Suomeen lataushybrideinä ja bensiiniversioina
Fiat Grande Panda: Brändin uusi globaali peluri
Uusi BMW M5: Järjestelmävääntö huimat 1 000 Nm!
Täyssähköinen kompakti katumaasturi Škoda Elroq: Esiteltiin naamioituna
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN