Tämän painoksen vakioväri on helmiäisvalkoinen. Valinnaisen Valencian oranssin värin saa yksinomaan E-Tech Engineered -painokseen.
Juha Peltonen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Renault Arkanan uusi kärkiversio korvaa aiemman R.S. Line -painoksen. Ulkoisesti E-Tech Engineered -painoksen tunnistaa nopeimmin korin kullanvärisistä somisteista, jotka henkivät samaa sähköistettyä ideaa kuin täyssähköisessä Renault Meganessa.
Renault Arkana on katumaasturi, mutta se näyttää enemmälti coupélta, ja sen ilmanvastuskerroin päihittää tavanomaisemmat katumaasturit. Aiemmin Renault Arkanan on saanut Suomessa sekä turboahdettuna kevythybridinä että polttoaineen suihkutuksella varustettuna täyshybridinä, mutta ostavan yleisön painotus on osunut niin voimallisesti jälkimmäiseen, että jatkossa kaikki meillä myytävät Renault Arkanat ovat täyshybridejä.
Uusimmassa Renault Arkana -täyshybridissä on aina vapaasti hengittävän 1,6-litraisen bensiinimoottorin (94 hv) lisäksi varsinainen sähkömoottori (49 hv) sekä toisena sähkömoottorina käynnistysgeneraattori (20 hv). Yhdistelmää käytetään laajalti allianssin muissakin malleissa, ja voimalinjassa mainitaan sovellettavan myös F1-kilpureista lainattua teknologiaa.
Runsaasti sähköajoa
Mallilla startataan aina sähköisesti. Sain mallille täyteen ladattuna parhaimmillaan toimintamatka-arvioksi 880 kilometriä. Kosketusnäytölle saa pätevän koosteen edeltäneestä ajosuorituksesta.
Musta katto on lisävaruste.
Juha Peltonen
Maavaraa on huomattavat 199 milliä. Alla pyörivät 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Juha Peltonen
10-tuumainen digitaalinen mittaristo on suhteellisen yksinkertaisesti ja selkeästi toteutettu. Renault Arkanassa on selkeät, mekaaniset säätöpyörät sisälämpötilan ja puhallusnopeuden säätöön. Laatikkona palveleva tietokoneohjattu monitilavaihteisto on tuttu monesta konsernin mallista.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on 9,3-tuumainen ja EasyLink-multimediajärjestelmä helppokäyttöinen. Sähkökäytön EV-pakkokytkentäpainike on kosketusnäytön alapuolella.
Juha Peltonen
Koeajon aikana keskikulutus oli kaupunkipainotteisessa ajossa talvella maltilliset 5,6 l/100 km, eli kesällä voidaan päästä alle viiteen litraan. Kaikkiaan 319 kilometrin testilenkistä ajettiin 154 kilometriä kaupunkiajoa sähköllä, toisin sanoen korkeat noin 50 prosenttia. Talteen otetun sähköenergian määrä oli seitsemän kilowattituntia.
Automaattisessa monitilavaihteistossa, joka on laajalti käytössä konsernin sisällä, on käytännössä kuusi ja periaatteessa 15 pykälää, joita ohjataan tietokoneen avulla. Laatikko toimii juoheasti.
Vaikka Renault Arkana E-Tech Engineered -version jousitus on oivallisen kantava, se ei ole vähäisessäkään määrin epämukava. Näin ollen malli tarjoaa aitoa touring-meininkiä. Miinuksena kitkarengasmelu kohoaa nopeassa maantieajossa varsin voimakkaaksi. Huomattavan korkean noin 20 sentin maavaran ansiosta mallilla pystyy huoletta etenemään auraamattomassa hangessa.
Testiyksilön lisävarusteinen kaistakeskitin on hieman makuasia – itse kytken sen talvella mieluummin pois toiminnasta. Ohjauksen keskialuetuntumassa ei esiinny moittimista. Vakionopeudensäädin toimii käytännöllisesti pysähdyksiin asti.
Eroavuudet sisätiloissa
Matkustamossa E-Tech Engineered -täyshybridin tunnistaa parhaiten kojelaudan tyylikkäästä hiilikuitujäljitelmästä ja nahkakehäisen ohjauspyörän kullanvärisestä E-tunnuksesta. Kullanvärisiä somisteita löytyy myös muun muassa ovipaneeleista.
Mukavat etuistuimet on varustettu tehokkaalla ristiseläntuella.
Juha Peltonen
Takaistuimella ei kärsitä polvitilan niukkuudesta.
Juha Peltonen
Vapaasti hengittävän 1,6-litraisen bensiinimoottorin seurana on varsinaisen sähkömoottorin lisäksi käynnistysgeneraattori.
Juha Peltonen
Takaselkänojat alas taittaen muodostuu tasainen 1 263 litran kuormauspinta.
Juha Peltonen
Selkeä digitaalinen mittaristo on 10-tuumainen. Pystymallinen, 9,3-tuumainen kosketusnäyttö on varustettuna EasyLink-multimediajärjestelmällä. Paksukehäinen GT-ohjauspyörä tarjoaa pitävän otteen, ja ajoasennosta säätää rennon. Miinuksena kojelaudan päällys heijastelee aurinkoisella ilmalla melko voimakkaasti tuulilasille.
Älypuhelimen streaming-linkitys luonnistuu muutamassa sekunnissa, eli poikkeuksellisen nopeasti. Radion äänentoisto on asiallisen hyvätasoista. Apple CarPlay toimii siten loistavasti. Android Auto -peilaus on tulollaan kuvioihin myöhemmässä vaiheessa.
Tanakat sähkösäätöiset etuistuimet antavat kelvollisen sivuttaistuen, minkä lisäksi kuljettajan penkin ristiseläntukea pystyy tarvittaessa säätämään ehkä epäranskalaisittain korostetun voimakkaaksi. Nahalla, synteettisellä nahalla sekä nappanahalla verhoilluissa istuimissa on E-Tech Engineered -versioon sointuvat kullanväriset tikkaukset.
Kulku riittävään kulmaan avautuvista takaovista sujuu erittäin helposti, ja takaistuimella jää polvitilaa reilusti myös pitkäkoipisille matkustajille. Taaksepäin laskevasta coupémaisesta kattolinjasta huolimatta pääntilaa riittää. Suurimmasta tavaratilasta saadaan 1 263 litran mittainen ja tasapintainen.
Juha Peltonen
Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered
Moottori
R4, 1598 cm3, 69 kW (94 hv)/5600 r/min, 148 Nm/3600 r/min + sähkömoottori 36 kW (49 hv) + käynnistysgeneraattori 15 kW (20 hv), 205 Nm; hybridijärjestelmä 105 kW (143 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 10,8 s, huippunopeus 174 km/h
Kulutus
4,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
106 g/km
Ajoakku
litiumioni 1,2 kWh
Voimansiirto
A (monitilavaihteisto), etuveto
Mitat
p. 4568, l. 1821, k. 1571 mm, akseliväli 2720 mm, maavara 199 mm, omamassa 1510 kg, kantavuus 451 kg, vetomassa 760/750 kg, tavaratila 480/410*–1263 l, tankki 50 l
Hinta
37 390 euroa, koeajoauto 40 527 euroa (2023)
* varapyörän kanssa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Super-Lintonit
Fostexin huippumalli
Putkiesivahvistin Ruotsista
Tähtimaadoitusta levysoittimille
Aatami pöydälle
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Arvokasta bassotoistoa
Näin huollat ja pidät pyykinpesukoneen kunnossa
Kaikki uusiksi, niin saadaan vanha, boheemi ja hiukan välimerellinenkin tunnelma taloon
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI