Škoda Enyaq Coupé RS 80x iV:ssä on tehokkaiden matriisilediajovalojen siivellä nopeatoiminen kaukovaloautomatiikka.
Juha Peltonen
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajettu katumaasturi on Škodan ensimmäinen täyssähköinen RS-malli.
Škoda Enyaq Coupé SUV:n yhtenä ajatuksena lienee näyttää korostuneemmin nelioviselta coupé-sedanilta kuin SUV:lta, ja toteutuksessa on onnistuttu.
Ripeäliikkeisen täyssähköisen neliveto toimii lumiolosuhteissa hienostuneesti, ja RS:llä tuli ajettua hiljattain myös jääradalla, joka kertoi mallin tasokkaista käsittelyominaisuuksista. Kiitettävän 6,5 sekunnin 0–100 km/h -kiihdytyksen toteutumiseksi ajoakun pitää olla yli 88 prosentin varaustilassa ja ulkolämpötilan vähintään 23 astetta, mikä toki asettaa rajoituksensa, koska usein kannattaa arjessa ladata vain (nopeampaan) 80 prosenttiin.
Škoda Enyaq Coupé RS on myös ulkonäöltään aivan eri oloinen verrattuna tekniseen konserniserkkuunsa Volkswagen ID.5 GTX:ään. Volkswagenin tapaan myös Škoda Enyaq Coupé RS käynnistyy suoriltaan kuljettajan istuuduttua paikalleen.
Škoda Enyaq Coupé RS:n edestä 15 ja takaa 10 millimetriä madalletun sport-alustan jousitustuntuma on napakka, mutta epätasaisella havaitsee hienoista pintakovuutta – no, menköön RS-hengen piikkiin.
Ohikulkijat jaksoivat ihailla 131 ledillä valaistua Crystal Face -etumaskia.
Juha Peltonen
Leditakavalot on varustettu nk. saattovaloanimaatioin. Sähköiseen takaluukkuun sisältyy aukaisu jalkaa heilauttamalla. Latausluukku on oikeassa takanurkassa.
Juha Peltonen
Digitaalimittaristo on 5,3-tuumainen. Pitäväotteinen RS-ohjauspyörä on hyvä nopeassa ajossa.
Juha Peltonen
Laadukkailla RS-penkeillä viihtyy mutkateiden lisäksi myös tavallisessa arkiajossa.
Juha Peltonen
Takaistuimella on asiallisesti tilaa ja tasainen lattia.
Juha Peltonen
Ohjauksen keskialuetuntumassa ilmenee selkeää eroa eco- ja sport-ajotilojen kesken, joskin sportin ohjaustuntuma voisi olla vielä nykyistä piirun jäykempi.
Ajotiloja on monipuolisesti kilometrejä säästävästä Ecosta Comfort-, Normal- ja Sport-tasoihin. Lisäksi lumelle on pitopainotteinen Traction, jolla neliveto on liukkaalla päällä nopeuteen 20 km/h saakka, sekä omavalintainen Individual.
Ajotilavalinnat eivät yllättäen tuntuneet vaikuttavan senhetkiseen suurimpaan jäljellä olevaan ajokilometrimäärään.
Talvi ahmii sähköä
Kotilatauksella saatiin noin kymmenen asteen pakkasella ladattua parhaimmillaan sähköä 90 prosenttia, joka merkitsi 390 kilometrin aloitustoimintamatkaa. Kaupunkinopeuksilla normal-ajotilassa saavutettiin pakkasella sähkönkulutus 26,3 kWh/100 km, mikä tietää käytännössä vain noin 290 km:n toimintamatkaa.
Kesäoloissa voidaan WLTP-normimittauksen mukaan saavuttaa kaupunkiajossa jopa 614 km:n matka. Pikalatauksen testaus ei onnistunut aseman teknisten ongelmien vuoksi. Kotilataus sujuu pistorasiasta 1,8 kW:n teholla.
Vaihteistona on 1-nopeuksinen alennusvaihteisto.
Juha Peltonen
Keulapellin alta on nelivetoisessa turha etsiä tavaratilaa, koska RS:n kahdesta sähkömoottorista toinen sijaitsee edessä. RS:n keulapellin alla on poikittainen jäykistetanko.
Juha Peltonen
Tavaratilaan mahtuu 570–1610 litraa kuljetettavaa.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Kojelaudassa on RS:ään sopivan hiilikuitujäljitelmän ohella pehmeää pintamateriaalia. 5,3-tuumaiseen digitaalimittaristoon on koostettu suhteellisen paljon dataa tiiviisti yhteen pakattuna, minkä vuoksi kokonaisuus ei ole yhtä selkeä kuin toivoisi.
13-tuumainen kosketusnäyttö ja varsin helppotoiminen navigointilaite seuraavat RS:ssä vakiona, samoin tärkeä ilmalämpöpumppu. Puhelimen langaton lataus toimii moitteettomasti, ja konsolin matkapuhelinlokero on varustettu signaalivahvistimella.
Pääosa lämmitys- ja tuuletussäätimistä sijaitsee kosketusnäytön alivalikoissa, mutta esimerkiksi ESC Sport -ajotila (jossa ajonhallinta on pääosin poiskytketty), kaikki normiajotilat sekä huurteenpoiston pikavalinnat löytyvät nopeasti mekaanisina painikkeina kosketusnäytön alta.
Kunnon sivuttaistuki
Täysnahkaiset RS-istuimet antavat ansiokkaan sivuttaistuen, joka sopii myös tavalliseen arkiajoon. Ärsyttävänä seikkana kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt etumatkustajan joutuessa tyytymään mekaanisiin. Takaistuimella on asialliset polvitilat.
Miinuksena tavaratilasta ei saa selkänojat taittaen tasapintaista, vaan siihen muodostuu korkea porras. Tavaratilassa oli testiyksilössä lisävarusteinen tavaraverkko. Kotilatauskaapelin saa näppärästi piiloon tilan alapuoliseen lokeroon.
Škoda Enyaq Coupé RS:n sallittu jarrullinen vetomassa on kohtuulliset 1 200 kiloa.
Juha Peltonen
Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV
Sähkömoottorit
2 kpl, yhteisteho 220 kW (299 hv), yhteisvääntö 460 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,5 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus
17,1 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 82/77 kWh (brutto/netto)
Toimintamatka sähköllä
513 km (kaupunkiajossa 614 km)
Latausaika
7 h 30 min (1–100 %, 11 kW); 1 h 10 min (50 kW); 36 min (5–80 %, 135 kW)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 4653, l. 1879, k. 1608 mm, akseliväli 2772 mm, maavara 173 mm, omamassa 2325 kg, kantavuus 456–572 kg, vetomassa 1200/750 kg, tavaratila 570–1610 l
Hinta
65 340 euroa, koeajoauto 71 905 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI