Škoda Enyaq Coupé RS 80x iV:ssä on tehokkaiden matriisilediajovalojen siivellä nopeatoiminen kaukovaloautomatiikka.

Škoda Enyaq Coupé RS 80x iV:ssä on tehokkaiden matriisilediajovalojen siivellä nopeatoiminen kaukovaloautomatiikka.

Juha Peltonen

Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan

Koeajettu katumaasturi on Škodan ensimmäinen täyssähköinen RS-malli.

Auto Bild.Koeajot

Škoda Eny­aq Coupé SUV:n yh­te­nä aja­tuk­se­na lie­nee näyt­tää ko­ros­tu­neem­min ne­li­o­vi­sel­ta coupé-se­da­nil­ta kuin SUV:lta, ja to­teu­tuk­ses­sa on on­nis­tut­tu.

Ri­pe­ä­liik­kei­sen täys­säh­köi­sen ne­li­ve­to toi­mii lu­mi­o­lo­suh­teis­sa hie­nos­tu­nees­ti, ja RS:llä tuli ajet­tua hil­jat­tain myös jää­ra­dal­la, joka ker­toi mal­lin ta­sok­kais­ta kä­sit­te­ly­o­mi­nai­suuk­sis­ta. Kii­tet­tä­vän 6,5 se­kun­nin 0–100 km/h -kiih­dy­tyk­sen to­teu­tu­mi­sek­si ajo­a­kun pi­tää ol­la yli 88 pro­sen­tin va­raus­ti­las­sa ja ul­ko­läm­pö­ti­lan vä­hin­tään 23 as­tet­ta, mikä toki aset­taa ra­joi­tuk­sen­sa, kos­ka usein kan­nat­taa ar­jes­sa la­da­ta vain (no­pe­am­paan) 80 pro­sent­tiin.

Škoda Eny­aq Coupé RS on myös ul­ko­nä­öl­tään ai­van eri oloi­nen ver­rat­tu­na tek­ni­seen kon­ser­ni­serk­kuun­sa Volks­wa­gen ID.5 GTX:ään. Volks­wa­ge­nin ta­paan myös Škoda Eny­aq Coupé RS käyn­nis­tyy suo­ril­taan kul­jet­ta­jan is­tuu­dut­tua pai­kal­leen.

Škoda Eny­aq Coupé RS:n edes­tä 15 ja ta­kaa 10 mil­li­met­riä ma­dal­le­tun sport-alus­tan jou­si­tus­tun­tu­ma on na­pak­ka, mut­ta epä­ta­sai­sel­la ha­vait­see hie­nois­ta pin­ta­ko­vuut­ta – no, men­köön RS-hen­gen piik­kiin.

Ohikulkijat jaksoivat ihailla 131 ledillä valaistua Crystal Face -etumaskia.

Ohikulkijat jaksoivat ihailla 131 ledillä valaistua Crystal Face -etumaskia.

Juha Peltonen

Leditakavalot on varustettu nk. saattovaloanimaatioin. Sähköiseen takaluukkuun sisältyy aukaisu jalkaa heilauttamalla. Latausluukku on oikeassa takanurkassa.

Leditakavalot on varustettu nk. saattovaloanimaatioin. Sähköiseen takaluukkuun sisältyy aukaisu jalkaa heilauttamalla. Latausluukku on oikeassa takanurkassa.

Juha Peltonen

Digitaalimittaristo on 5,3-tuumainen. Pitäväotteinen RS-ohjauspyörä on hyvä nopeassa ajossa.

Digitaalimittaristo on 5,3-tuumainen. Pitäväotteinen RS-ohjauspyörä on hyvä nopeassa ajossa.

Juha Peltonen

Laadukkailla RS-penkeillä viihtyy mutkateiden lisäksi myös tavallisessa arkiajossa.

Laadukkailla RS-penkeillä viihtyy mutkateiden lisäksi myös tavallisessa arkiajossa.

Juha Peltonen

Takaistuimella on asiallisesti tilaa ja tasainen lattia.

Takaistuimella on asiallisesti tilaa ja tasainen lattia.

Juha Peltonen

Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­mas­sa il­me­nee sel­ke­ää eroa eco- ja sport-ajo­ti­lo­jen kes­ken, jos­kin spor­tin oh­jaus­tun­tu­ma voi­si ol­la vie­lä ny­kyis­tä pii­run jäy­kem­pi.

Ajo­ti­lo­ja on mo­ni­puo­li­ses­ti ki­lo­met­re­jä sääs­tä­väs­tä Ecos­ta Com­fort-, Nor­mal- ja Sport-ta­soi­hin. Li­säk­si lu­mel­le on pi­to­pai­not­tei­nen Trac­ti­on, jol­la ne­li­ve­to on liuk­kaal­la pääl­lä no­peu­teen 20 km/h saak­ka, sekä oma­va­lin­tai­nen In­di­vi­du­al.

Ajo­ti­la­va­lin­nat ei­vät yl­lät­tä­en tun­tu­neet vai­kut­ta­van sen­het­ki­seen suu­rim­paan jäl­jel­lä ole­vaan ajo­ki­lo­met­ri­mää­rään.

Tal­vi ah­mii säh­köä

Ko­ti­la­tauk­sel­la saa­tiin noin kym­me­nen as­teen pak­ka­sel­la la­dat­tua par­haim­mil­laan säh­köä 90 pro­sent­tia, joka mer­kit­si 390 ki­lo­met­rin aloi­tus­toi­min­ta­mat­kaa. Kau­pun­ki­no­peuk­sil­la nor­mal-ajo­ti­las­sa saa­vu­tet­tiin pak­ka­sel­la säh­kön­ku­lu­tus 26,3 kWh/100 km, mikä tie­tää käy­tän­nös­sä vain noin 290 km:n toi­min­ta­mat­kaa.

Ke­sä­o­lois­sa voi­daan WLTP-nor­mi­mit­tauk­sen mu­kaan saa­vut­taa kau­pun­ki­a­jos­sa jopa 614 km:n mat­ka. Pi­ka­la­tauk­sen tes­taus ei on­nis­tu­nut ase­man tek­nis­ten on­gel­mien vuok­si. Ko­ti­la­taus su­juu pis­to­ra­si­as­ta 1,8 kW:n te­hol­la.

Vaihteistona on 1-nopeuksinen alennusvaihteisto.

Vaihteistona on 1-nopeuksinen alennusvaihteisto.

Juha Peltonen

Keulapellin alta on nelivetoisessa turha etsiä tavaratilaa, koska RS:n kahdesta sähkömoottorista toinen sijaitsee edessä. RS:n keulapellin alla on poikittainen jäykistetanko.

Keulapellin alta on nelivetoisessa turha etsiä tavaratilaa, koska RS:n kahdesta sähkömoottorista toinen sijaitsee edessä. RS:n keulapellin alla on poikittainen jäykistetanko.

Juha Peltonen

Tavaratilaan mahtuu 570–1610 litraa kuljetettavaa.

Tavaratilaan mahtuu 570–1610 litraa kuljetettavaa.

Juha Peltonen

Juha Peltonen

Ko­je­lau­das­sa on RS:ään so­pi­van hii­li­kui­tu­jäl­ji­tel­män ohel­la peh­me­ää pin­ta­ma­te­ri­aa­lia. 5,3-tuu­mai­seen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­toon on koos­tet­tu suh­teel­li­sen pal­jon da­taa tii­viis­ti yh­teen pa­kat­tu­na, min­kä vuok­si ko­ko­nai­suus ei ole yh­tä sel­keä kuin toi­voi­si.

13-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö ja var­sin help­po­toi­mi­nen na­vi­goin­ti­lai­te seu­raa­vat RS:ssä va­ki­o­na, sa­moin tär­keä il­ma­läm­pö­pump­pu. Pu­he­li­men lan­ga­ton la­taus toi­mii moit­teet­to­mas­ti, ja kon­so­lin mat­ka­pu­he­lin­lo­ke­ro on va­rus­tet­tu sig­naa­li­vah­vis­ti­mel­la.

Pää­o­sa läm­mi­tys- ja tuu­le­tus­sää­ti­mis­tä si­jait­see kos­ke­tus­näy­tön ali­va­li­kois­sa, mut­ta esi­mer­kik­si ESC Sport -ajo­ti­la (jos­sa ajon­hal­lin­ta on pää­o­sin pois­kyt­ket­ty), kaik­ki nor­mi­a­jo­ti­lat sekä huur­teen­pois­ton pi­ka­va­lin­nat löy­ty­vät no­pe­as­ti me­kaa­ni­si­na pai­nik­kei­na kos­ke­tus­näy­tön al­ta.

Kun­non si­vut­tais­tu­ki

Täys­nah­kai­set RS-is­tui­met an­ta­vat an­si­ok­kaan si­vut­tais­tu­en, joka so­pii myös ta­val­li­seen ar­ki­a­joon. Är­syt­tä­vä­nä seik­ka­na kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on säh­kö­sää­döt etu­mat­kus­ta­jan jou­tu­es­sa tyy­ty­mään me­kaa­ni­siin. Ta­kais­tui­mel­la on asi­al­li­set pol­vi­ti­lat.

Mii­nuk­se­na ta­va­ra­ti­las­ta ei saa sel­kä­no­jat tait­ta­en ta­sa­pin­tais­ta, vaan sii­hen muo­dos­tuu kor­kea por­ras. Ta­va­ra­ti­las­sa oli tes­tiyk­si­lös­sä li­sä­va­rus­tei­nen ta­va­ra­verk­ko. Ko­ti­la­taus­kaa­pe­lin saa näp­pä­räs­ti pii­loon ti­lan ala­puo­li­seen lo­ke­roon.

Škoda Eny­aq Coupé RS:n sal­lit­tu jar­rul­li­nen ve­to­mas­sa on koh­tuul­li­set 1 200 ki­loa.

Juha Pel­to­nen

Škoda Eny­aq Coupé RS 80 iV

Säh­kö­moot­to­rit

2 kpl, yh­teis­te­ho 220 kW (299 hv), yh­teis­vään­tö 460 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 6,5 s, huip­pu­no­peus 180 km/h

Ku­lu­tus

17,1 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 82/77 kWh (brut­to/net­to)

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

513 km (kau­pun­ki­a­jos­sa 614 km)

La­tau­sai­ka

7 h 30 min (1–100 %, 11 kW); 1 h 10 min (50 kW); 36 min (5–80 %, 135 kW)

Voi­man­siir­to

A1, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4653, l. 1879, k. 1608 mm, ak­se­li­vä­li 2772 mm, maa­va­ra 173 mm, oma­mas­sa 2325 kg, kan­ta­vuus 456–572 kg, ve­to­mas­sa 1200/750 kg, ta­va­ra­ti­la 570–1610 l

Hin­ta

65 340 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 71 905 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

St1

Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %

Auto Bild.Artikkelit
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

St1

Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %

Auto Bild.Artikkelit

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU