Škoda Enyaq Coupé RS 80x iV:ssä on tehokkaiden matriisilediajovalojen siivellä nopeatoiminen kaukovaloautomatiikka.
Juha Peltonen
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajettu katumaasturi on Škodan ensimmäinen täyssähköinen RS-malli.
Škoda Enyaq Coupé SUV:n yhtenä ajatuksena lienee näyttää korostuneemmin nelioviselta coupé-sedanilta kuin SUV:lta, ja toteutuksessa on onnistuttu.
Ripeäliikkeisen täyssähköisen neliveto toimii lumiolosuhteissa hienostuneesti, ja RS:llä tuli ajettua hiljattain myös jääradalla, joka kertoi mallin tasokkaista käsittelyominaisuuksista. Kiitettävän 6,5 sekunnin 0–100 km/h -kiihdytyksen toteutumiseksi ajoakun pitää olla yli 88 prosentin varaustilassa ja ulkolämpötilan vähintään 23 astetta, mikä toki asettaa rajoituksensa, koska usein kannattaa arjessa ladata vain (nopeampaan) 80 prosenttiin.
Škoda Enyaq Coupé RS on myös ulkonäöltään aivan eri oloinen verrattuna tekniseen konserniserkkuunsa Volkswagen ID.5 GTX:ään. Volkswagenin tapaan myös Škoda Enyaq Coupé RS käynnistyy suoriltaan kuljettajan istuuduttua paikalleen.
Škoda Enyaq Coupé RS:n edestä 15 ja takaa 10 millimetriä madalletun sport-alustan jousitustuntuma on napakka, mutta epätasaisella havaitsee hienoista pintakovuutta – no, menköön RS-hengen piikkiin.
Ohikulkijat jaksoivat ihailla 131 ledillä valaistua Crystal Face -etumaskia.
Juha Peltonen
Leditakavalot on varustettu nk. saattovaloanimaatioin. Sähköiseen takaluukkuun sisältyy aukaisu jalkaa heilauttamalla. Latausluukku on oikeassa takanurkassa.
Juha Peltonen
Digitaalimittaristo on 5,3-tuumainen. Pitäväotteinen RS-ohjauspyörä on hyvä nopeassa ajossa.
Juha Peltonen
Laadukkailla RS-penkeillä viihtyy mutkateiden lisäksi myös tavallisessa arkiajossa.
Juha Peltonen
Takaistuimella on asiallisesti tilaa ja tasainen lattia.
Juha Peltonen
Ohjauksen keskialuetuntumassa ilmenee selkeää eroa eco- ja sport-ajotilojen kesken, joskin sportin ohjaustuntuma voisi olla vielä nykyistä piirun jäykempi.
Ajotiloja on monipuolisesti kilometrejä säästävästä Ecosta Comfort-, Normal- ja Sport-tasoihin. Lisäksi lumelle on pitopainotteinen Traction, jolla neliveto on liukkaalla päällä nopeuteen 20 km/h saakka, sekä omavalintainen Individual.
Ajotilavalinnat eivät yllättäen tuntuneet vaikuttavan senhetkiseen suurimpaan jäljellä olevaan ajokilometrimäärään.
Talvi ahmii sähköä
Kotilatauksella saatiin noin kymmenen asteen pakkasella ladattua parhaimmillaan sähköä 90 prosenttia, joka merkitsi 390 kilometrin aloitustoimintamatkaa. Kaupunkinopeuksilla normal-ajotilassa saavutettiin pakkasella sähkönkulutus 26,3 kWh/100 km, mikä tietää käytännössä vain noin 290 km:n toimintamatkaa.
Kesäoloissa voidaan WLTP-normimittauksen mukaan saavuttaa kaupunkiajossa jopa 614 km:n matka. Pikalatauksen testaus ei onnistunut aseman teknisten ongelmien vuoksi. Kotilataus sujuu pistorasiasta 1,8 kW:n teholla.
Vaihteistona on 1-nopeuksinen alennusvaihteisto.
Juha Peltonen
Keulapellin alta on nelivetoisessa turha etsiä tavaratilaa, koska RS:n kahdesta sähkömoottorista toinen sijaitsee edessä. RS:n keulapellin alla on poikittainen jäykistetanko.
Juha Peltonen
Tavaratilaan mahtuu 570–1610 litraa kuljetettavaa.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Kojelaudassa on RS:ään sopivan hiilikuitujäljitelmän ohella pehmeää pintamateriaalia. 5,3-tuumaiseen digitaalimittaristoon on koostettu suhteellisen paljon dataa tiiviisti yhteen pakattuna, minkä vuoksi kokonaisuus ei ole yhtä selkeä kuin toivoisi.
13-tuumainen kosketusnäyttö ja varsin helppotoiminen navigointilaite seuraavat RS:ssä vakiona, samoin tärkeä ilmalämpöpumppu. Puhelimen langaton lataus toimii moitteettomasti, ja konsolin matkapuhelinlokero on varustettu signaalivahvistimella.
Pääosa lämmitys- ja tuuletussäätimistä sijaitsee kosketusnäytön alivalikoissa, mutta esimerkiksi ESC Sport -ajotila (jossa ajonhallinta on pääosin poiskytketty), kaikki normiajotilat sekä huurteenpoiston pikavalinnat löytyvät nopeasti mekaanisina painikkeina kosketusnäytön alta.
Kunnon sivuttaistuki
Täysnahkaiset RS-istuimet antavat ansiokkaan sivuttaistuen, joka sopii myös tavalliseen arkiajoon. Ärsyttävänä seikkana kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt etumatkustajan joutuessa tyytymään mekaanisiin. Takaistuimella on asialliset polvitilat.
Miinuksena tavaratilasta ei saa selkänojat taittaen tasapintaista, vaan siihen muodostuu korkea porras. Tavaratilassa oli testiyksilössä lisävarusteinen tavaraverkko. Kotilatauskaapelin saa näppärästi piiloon tilan alapuoliseen lokeroon.
Škoda Enyaq Coupé RS:n sallittu jarrullinen vetomassa on kohtuulliset 1 200 kiloa.
Juha Peltonen
Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV
Sähkömoottorit
2 kpl, yhteisteho 220 kW (299 hv), yhteisvääntö 460 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,5 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus
17,1 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 82/77 kWh (brutto/netto)
Toimintamatka sähköllä
513 km (kaupunkiajossa 614 km)
Latausaika
7 h 30 min (1–100 %, 11 kW); 1 h 10 min (50 kW); 36 min (5–80 %, 135 kW)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 4653, l. 1879, k. 1608 mm, akseliväli 2772 mm, maavara 173 mm, omamassa 2325 kg, kantavuus 456–572 kg, vetomassa 1200/750 kg, tavaratila 570–1610 l
Hinta
65 340 euroa, koeajoauto 71 905 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Tivoli Audio tunnustaa väriä
Timanttia ja nanoteknologiaa
Akiko Mori muutti Suomeen tekemään keramiikkaa ja opetteli kielen
Monitor Audion uutta tyyliä
Pätevä 2-tiekaiutin Sveitsistä
Kun mökkihaave vihdoin toteutui: Ruususen talon uusi aika
Denonin uusi HEOS-vahvistin
Denon DL-103 pähkinäpuukuorella
Uusi virtalähde Nu-Vista-äänilähteille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
LUETUIMMAT
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Täysin uusi Toyota Land Cruiser: Nyt ennakkomyynnissä
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Kia on Suomen suurimman kesätapahtuman yhteistyökumppani – kompakti katumaasturi Kia EV3 on ensimmäistä kertaa nähtävillä sen yhteydessä
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Uusi BMW X3: Suomeen lataushybrideinä ja bensiiniversioina
Fiat Grande Panda: Brändin uusi globaali peluri
Uusi BMW M5: Järjestelmävääntö huimat 1 000 Nm!
Täyssähköinen kompakti katumaasturi Škoda Elroq: Esiteltiin naamioituna
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN