Škoda Enyaq Coupé RS 80x iV:ssä on tehokkaiden matriisilediajovalojen siivellä nopeatoiminen kaukovaloautomatiikka.
Juha Peltonen
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajettu katumaasturi on Škodan ensimmäinen täyssähköinen RS-malli.
Škoda Enyaq Coupé SUV:n yhtenä ajatuksena lienee näyttää korostuneemmin nelioviselta coupé-sedanilta kuin SUV:lta, ja toteutuksessa on onnistuttu.
Ripeäliikkeisen täyssähköisen neliveto toimii lumiolosuhteissa hienostuneesti, ja RS:llä tuli ajettua hiljattain myös jääradalla, joka kertoi mallin tasokkaista käsittelyominaisuuksista. Kiitettävän 6,5 sekunnin 0–100 km/h -kiihdytyksen toteutumiseksi ajoakun pitää olla yli 88 prosentin varaustilassa ja ulkolämpötilan vähintään 23 astetta, mikä toki asettaa rajoituksensa, koska usein kannattaa arjessa ladata vain (nopeampaan) 80 prosenttiin.
Škoda Enyaq Coupé RS on myös ulkonäöltään aivan eri oloinen verrattuna tekniseen konserniserkkuunsa Volkswagen ID.5 GTX:ään. Volkswagenin tapaan myös Škoda Enyaq Coupé RS käynnistyy suoriltaan kuljettajan istuuduttua paikalleen.
Škoda Enyaq Coupé RS:n edestä 15 ja takaa 10 millimetriä madalletun sport-alustan jousitustuntuma on napakka, mutta epätasaisella havaitsee hienoista pintakovuutta – no, menköön RS-hengen piikkiin.
Ohikulkijat jaksoivat ihailla 131 ledillä valaistua Crystal Face -etumaskia.
Juha Peltonen
Leditakavalot on varustettu nk. saattovaloanimaatioin. Sähköiseen takaluukkuun sisältyy aukaisu jalkaa heilauttamalla. Latausluukku on oikeassa takanurkassa.
Juha Peltonen
Digitaalimittaristo on 5,3-tuumainen. Pitäväotteinen RS-ohjauspyörä on hyvä nopeassa ajossa.
Juha Peltonen
Laadukkailla RS-penkeillä viihtyy mutkateiden lisäksi myös tavallisessa arkiajossa.
Juha Peltonen
Takaistuimella on asiallisesti tilaa ja tasainen lattia.
Juha Peltonen
Ohjauksen keskialuetuntumassa ilmenee selkeää eroa eco- ja sport-ajotilojen kesken, joskin sportin ohjaustuntuma voisi olla vielä nykyistä piirun jäykempi.
Ajotiloja on monipuolisesti kilometrejä säästävästä Ecosta Comfort-, Normal- ja Sport-tasoihin. Lisäksi lumelle on pitopainotteinen Traction, jolla neliveto on liukkaalla päällä nopeuteen 20 km/h saakka, sekä omavalintainen Individual.
Ajotilavalinnat eivät yllättäen tuntuneet vaikuttavan senhetkiseen suurimpaan jäljellä olevaan ajokilometrimäärään.
Talvi ahmii sähköä
Kotilatauksella saatiin noin kymmenen asteen pakkasella ladattua parhaimmillaan sähköä 90 prosenttia, joka merkitsi 390 kilometrin aloitustoimintamatkaa. Kaupunkinopeuksilla normal-ajotilassa saavutettiin pakkasella sähkönkulutus 26,3 kWh/100 km, mikä tietää käytännössä vain noin 290 km:n toimintamatkaa.
Kesäoloissa voidaan WLTP-normimittauksen mukaan saavuttaa kaupunkiajossa jopa 614 km:n matka. Pikalatauksen testaus ei onnistunut aseman teknisten ongelmien vuoksi. Kotilataus sujuu pistorasiasta 1,8 kW:n teholla.
Vaihteistona on 1-nopeuksinen alennusvaihteisto.
Juha Peltonen
Keulapellin alta on nelivetoisessa turha etsiä tavaratilaa, koska RS:n kahdesta sähkömoottorista toinen sijaitsee edessä. RS:n keulapellin alla on poikittainen jäykistetanko.
Juha Peltonen
Tavaratilaan mahtuu 570–1610 litraa kuljetettavaa.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Kojelaudassa on RS:ään sopivan hiilikuitujäljitelmän ohella pehmeää pintamateriaalia. 5,3-tuumaiseen digitaalimittaristoon on koostettu suhteellisen paljon dataa tiiviisti yhteen pakattuna, minkä vuoksi kokonaisuus ei ole yhtä selkeä kuin toivoisi.
13-tuumainen kosketusnäyttö ja varsin helppotoiminen navigointilaite seuraavat RS:ssä vakiona, samoin tärkeä ilmalämpöpumppu. Puhelimen langaton lataus toimii moitteettomasti, ja konsolin matkapuhelinlokero on varustettu signaalivahvistimella.
Pääosa lämmitys- ja tuuletussäätimistä sijaitsee kosketusnäytön alivalikoissa, mutta esimerkiksi ESC Sport -ajotila (jossa ajonhallinta on pääosin poiskytketty), kaikki normiajotilat sekä huurteenpoiston pikavalinnat löytyvät nopeasti mekaanisina painikkeina kosketusnäytön alta.
Kunnon sivuttaistuki
Täysnahkaiset RS-istuimet antavat ansiokkaan sivuttaistuen, joka sopii myös tavalliseen arkiajoon. Ärsyttävänä seikkana kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt etumatkustajan joutuessa tyytymään mekaanisiin. Takaistuimella on asialliset polvitilat.
Miinuksena tavaratilasta ei saa selkänojat taittaen tasapintaista, vaan siihen muodostuu korkea porras. Tavaratilassa oli testiyksilössä lisävarusteinen tavaraverkko. Kotilatauskaapelin saa näppärästi piiloon tilan alapuoliseen lokeroon.
Škoda Enyaq Coupé RS:n sallittu jarrullinen vetomassa on kohtuulliset 1 200 kiloa.
Juha Peltonen
Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV
Sähkömoottorit
2 kpl, yhteisteho 220 kW (299 hv), yhteisvääntö 460 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,5 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus
17,1 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 82/77 kWh (brutto/netto)
Toimintamatka sähköllä
513 km (kaupunkiajossa 614 km)
Latausaika
7 h 30 min (1–100 %, 11 kW); 1 h 10 min (50 kW); 36 min (5–80 %, 135 kW)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 4653, l. 1879, k. 1608 mm, akseliväli 2772 mm, maavara 173 mm, omamassa 2325 kg, kantavuus 456–572 kg, vetomassa 1200/750 kg, tavaratila 570–1610 l
Hinta
65 340 euroa, koeajoauto 71 905 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Super-Lintonit
Fostexin huippumalli
Putkiesivahvistin Ruotsista
Tähtimaadoitusta levysoittimille
Aatami pöydälle
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Arvokasta bassotoistoa
Näin huollat ja pidät pyykinpesukoneen kunnossa
Kaikki uusiksi, niin saadaan vanha, boheemi ja hiukan välimerellinenkin tunnelma taloon
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI