Cupra Bornin keulassa on sähäkkää ilmettä. Kupariset somisteet kiinnittävät helposti huomion.

Cupra Bornin keulassa on sähäkkää ilmettä. Kupariset somisteet kiinnittävät helposti huomion.

Toni LIndström

Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseen­van­gitsija

Cupra Bornin tehoversio e-Boost tarjoaa liikkumiseen vireät 231 sähköistä hevosvoimaa, mutta enemmän autossa kiinnittyy huomio ulkonäköön – eikä syyttä.

Auto Bild.Koeajot

Cup­ra Bor­nin boos­taus on siis on­nis­tu­nut myös ul­koi­ses­ti. Ko­ea­je­tun au­ton har­maan Va­por Grey -vä­rin saa il­man li­sä­hin­taa. Har­maa is­tuu hy­vin au­ton muo­toi­hin, vaik­ka eri­kois­vä­ri Au­ro­ra Blue nos­tai­si au­ton huo­mi­oar­voa en­ti­ses­tään, mut­ta kyl­lä täl­lä­kin ver­si­ol­la jo päät saa kään­ty­mään.

Ku­pa­ril­la huo­mi­o­ta

Born e-Boost erot­tuu eduk­seen ku­pa­rin­vä­ri­sil­lä so­mis­teil­la, joi­ta on an­nos­tel­tu kui­ten­kin mal­til­li­ses­ti niin, et­tä au­tos­ta ei ole teh­ty lii­an ma­ke­aa ka­ta­lo­ni­a­lais­ta ka­ra­mel­lia.

Ku­pa­ri an­taa mauk­kaan sä­väyk­sen au­ton on­nis­tu­nei­siin muo­toi­hin, jot­ka ovat lä­hes yh­te­ne­väi­set Volks­wa­gen ID.3:n muo­to­jen kans­sa.

Born on muotoilultaan onnistunut kokonaisuus, jossa urheilullisuus erottaa sen konsernin vastaavista sähköautomalleista.

Born on muotoilultaan onnistunut kokonaisuus, jossa urheilullisuus erottaa sen konsernin vastaavista sähköautomalleista.

Toni Lindström

Muodoltaan pelkistetty mittaristo on tuttu Volkswagen ID.3:sta.

Muodoltaan pelkistetty mittaristo on tuttu Volkswagen ID.3:sta.

Toni Lindström

Kojelauta on avaran pelkistettyä mallia. Kupariset somisteet antavat luonteikasta ilmettä sisätiloille.

Kojelauta on avaran pelkistettyä mallia. Kupariset somisteet antavat luonteikasta ilmettä sisätiloille.

Toni Lindström

Viihdejärjestelmä on käytettävyydeltään rasittava kokemus, ja sen toiminnot ovat tahmaisia.

Viihdejärjestelmä on käytettävyydeltään rasittava kokemus, ja sen toiminnot ovat tahmaisia.

Toni LIndström

Ajosuunta valitaan kääntämällä mittariston sivussa olevaa kytkintä, jonka paikkaan pitää totutella.

Ajosuunta valitaan kääntämällä mittariston sivussa olevaa kytkintä, jonka paikkaan pitää totutella.

Toni Lindström

Keskikonsoli on vapautettu säilytyslokeroille.

Keskikonsoli on vapautettu säilytyslokeroille.

Toni Lindström

Bornissa on miellyttävä istua. Penkit tarjoavat riittävästi tukea, vaikka jämäkämpikin malli sopisi tyyliin.

Bornissa on miellyttävä istua. Penkit tarjoavat riittävästi tukea, vaikka jämäkämpikin malli sopisi tyyliin.

Toni Lindström

Takana on istuimet kahdelle matkustajalle, joille on tarjolla auton kokoon nähden hyvät istuintilat.

Takana on istuimet kahdelle matkustajalle, joille on tarjolla auton kokoon nähden hyvät istuintilat.

Toni Lindström

Tavaratila vetää 385 litraa, joten aivan kaikkea ei kyytiin voi sovitella. Pohjalevyn alla on säilytystilaa latausjohdoille.

Tavaratila vetää 385 litraa, joten aivan kaikkea ei kyytiin voi sovitella. Pohjalevyn alla on säilytystilaa latausjohdoille.

Toni Lindström

Kuparisilla teksteillä ja somisteilla autosta on saatu katseita kääntävä ilmestys.

Kuparisilla teksteillä ja somisteilla autosta on saatu katseita kääntävä ilmestys.

Toni Lindström

Cup­ran sport­ti­lei­ma on saa­tu ai­kaan on­nis­tu­neil­la li­suk­keil­la, joi­ta löy­tyy myös oh­jaa­mon puo­lel­ta. Si­säl­lä­kin huo­kuu ku­pa­rin­hoh­toi­nen ur­hei­lul­li­suus so­mis­te­lis­tois­sa ja lo­go­teks­teis­sä.

On­nek­si suun­nit­te­li­ja on malt­ta­nut pi­tää myös mat­kus­ta­mon puo­lel­la suu­rim­mat in­to­hi­mon­sa ku­ris­sa, jo­ten mi­kään le­vo­ton ym­pä­ris­tö ei kul­jet­ta­jal­la­kaan ole sil­mien­sä edes­sä.

Cup­ra Born e-Boost mais­tuu var­mas­ti sel­lai­sel­le, joka ko­kee ID.3:n lii­an ta­va­no­mai­sek­si mas­sa­tuot­teek­si. Näi­den kah­den au­ton vä­lil­lä löy­tyy muu­ta­kin eroa kuin ul­ko­nä­kö. Cup­ra on aa­vis­tuk­sen ID.3:sta ma­ta­lam­pi ja ly­hy­em­pi ak­se­li­vä­lil­tään ja ul­ko­mi­tal­taan.

Hin­nal­taan ver­ro­kit liik­ku­vat sa­mois­sa sum­mis­sa eli noin 50 000 eu­ron tie­tä­mil­lä va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en. Mut­ta sil­män­ruo­ka­na au­tot kyl­lä poik­ke­a­vat toi­sis­taan, ja täs­sä suh­tees­sa Cup­ra Born vie aut­ta­mat­ta pi­dem­män kor­ren.

Te­ho­kas­ta kul­kua

Cup­ra Bor­nis­sa on nor­maa­lis­ti te­hoa 203 he­vos­voi­maa. Tä­hän ta­soon e-Boost tar­jo­aa li­sää pot­kua 28 he­vos­voi­maa, jol­loin säh­kö­moot­to­rin ko­ko­nais­te­ho on 231 he­vos­voi­maa. Näil­lä voi­mil­la au­to kul­kee pir­te­än ket­te­räs­ti niin taa­ja­mas­sa kuin maan­tiel­lä­kin.

Ajo­a­kun koko oli ko­ea­je­tus­sa ver­si­os­sa 77 ki­lo­wat­ti­tun­tia. Täl­lä akul­la au­tol­le on nor­mi­mi­tat­tu 544 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka, joka on var­sin hy­vää ta­soa.

Cup­ra Bor­nin saa myös 58 kWh:n ajo­a­kul­la, jol­la WLTP-toi­min­ta­mat­kak­si on mi­tat­tu 416 ki­lo­met­riä.

Cup­ra Born e-Boost on kau­pun­gis­sa ajet­ta­es­sa kuin ko­to­naan. Lii­ken­ne­va­lois­ta kiih­dy­tet­tä­es­sä au­to so­lah­taa no­pe­as­ti ja peh­me­än ää­net­tö­mäs­ti muun lii­ken­teen mu­kaan il­man sen kum­mem­paa tar­vet­ta re­vi­tyk­siin. Te­hoa löy­tyy, kun pol­jin­ta pai­naa sen mu­kaan, mitä kul­loin­kin tar­vit­see.

Kom­pak­tit mi­tat te­ke­vät park­kee­rauk­ses­ta niin ka­dun­var­teen kuin park­ki­hal­lien ruu­tui­hin vai­va­ton­ta. Ja täs­sä toi­mi­vat apu­na myös tut­kat ja ka­me­rat, jo­ten so­vit­te­lu ah­taa­seen­kin vä­liin on­nis­tuu suh­teel­li­sen hel­pos­ti.

Vaik­ka au­to kä­te­vä kau­pun­gis­sa, on se kel­po lai­te myös suu­rem­mil­la ajo­väy­lil­lä. Maan­tiel­lä ajo­tun­tu­ma on hyvä, ja kun tie pie­ne­nee, ajos­ta naut­tii ai­na vain enem­män, sil­lä Cup­ra Born tait­tuu tar­kas­ti ja nä­tis­ti mut­kai­sen as­valt­ti­tien kur­vei­hin.

Alus­ta nie­lee kar­ke­am­paa­kin tien­pin­taa, ja si­säl­lä me­lu­ta­so tun­tuu py­sy­vän mal­til­li­se­na.

Mat­kan tait­tu­mi­sen mie­lek­kyyt­tä ede­saut­taa il­man muu­ta hyvä toi­min­ta­mat­ka, kun au­to on va­rus­tet­tu suu­rem­mal­la 77 kWh:n ajo­a­kul­la. Täl­löin liik­ku­mis­ta ei oh­jaa kai­ken ai­kaa huo­li so­pi­van la­taus­pai­kan löy­ty­mi­ses­tä tien pääl­lä.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Cup­ra Born e-Boost 170 kW 77 kWh

Säh­kö­moot­to­ri

170 kW (231 hv), 310 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 6,6 s, huip­pu­no­peus 160 km/h

Ku­lu­tus

16,1 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

77 kWh

Toi­min­ta­mat­ka

544 km

La­taus­no­peus

36 min (DC 135 kW; 7,5 h (AC 11 kW)

Voi­man­siir­to

A1, ta­ka­ve­to

Mi­tat

p. 4322, l. 1809, k. 1540 mm, ak­se­li­vä­li 2766 mm, oma­mas­sa 1946 kg, ta­va­ra­ti­la 385 l

Hin­ta

49 990 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 51 530 eu­roa (2022)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU