Cupra Bornin keulassa on sähäkkää ilmettä. Kupariset somisteet kiinnittävät helposti huomion.
Toni LIndström
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Cupra Bornin tehoversio e-Boost tarjoaa liikkumiseen vireät 231 sähköistä hevosvoimaa, mutta enemmän autossa kiinnittyy huomio ulkonäköön – eikä syyttä.
Cupra Bornin boostaus on siis onnistunut myös ulkoisesti. Koeajetun auton harmaan Vapor Grey -värin saa ilman lisähintaa. Harmaa istuu hyvin auton muotoihin, vaikka erikoisväri Aurora Blue nostaisi auton huomioarvoa entisestään, mutta kyllä tälläkin versiolla jo päät saa kääntymään.
Kuparilla huomiota
Born e-Boost erottuu edukseen kuparinvärisillä somisteilla, joita on annosteltu kuitenkin maltillisesti niin, että autosta ei ole tehty liian makeaa katalonialaista karamellia.
Kupari antaa maukkaan säväyksen auton onnistuneisiin muotoihin, jotka ovat lähes yhteneväiset Volkswagen ID.3:n muotojen kanssa.
Born on muotoilultaan onnistunut kokonaisuus, jossa urheilullisuus erottaa sen konsernin vastaavista sähköautomalleista.
Toni Lindström
Muodoltaan pelkistetty mittaristo on tuttu Volkswagen ID.3:sta.
Toni Lindström
Kojelauta on avaran pelkistettyä mallia. Kupariset somisteet antavat luonteikasta ilmettä sisätiloille.
Toni Lindström
Viihdejärjestelmä on käytettävyydeltään rasittava kokemus, ja sen toiminnot ovat tahmaisia.
Toni LIndström
Ajosuunta valitaan kääntämällä mittariston sivussa olevaa kytkintä, jonka paikkaan pitää totutella.
Toni Lindström
Keskikonsoli on vapautettu säilytyslokeroille.
Toni Lindström
Bornissa on miellyttävä istua. Penkit tarjoavat riittävästi tukea, vaikka jämäkämpikin malli sopisi tyyliin.
Toni Lindström
Takana on istuimet kahdelle matkustajalle, joille on tarjolla auton kokoon nähden hyvät istuintilat.
Toni Lindström
Tavaratila vetää 385 litraa, joten aivan kaikkea ei kyytiin voi sovitella. Pohjalevyn alla on säilytystilaa latausjohdoille.
Toni Lindström
Kuparisilla teksteillä ja somisteilla autosta on saatu katseita kääntävä ilmestys.
Toni Lindström
Cupran sporttileima on saatu aikaan onnistuneilla lisukkeilla, joita löytyy myös ohjaamon puolelta. Sisälläkin huokuu kuparinhohtoinen urheilullisuus somistelistoissa ja logoteksteissä.
Onneksi suunnittelija on malttanut pitää myös matkustamon puolella suurimmat intohimonsa kurissa, joten mikään levoton ympäristö ei kuljettajallakaan ole silmiensä edessä.
Cupra Born e-Boost maistuu varmasti sellaiselle, joka kokee ID.3:n liian tavanomaiseksi massatuotteeksi. Näiden kahden auton välillä löytyy muutakin eroa kuin ulkonäkö. Cupra on aavistuksen ID.3:sta matalampi ja lyhyempi akseliväliltään ja ulkomitaltaan.
Hinnaltaan verrokit liikkuvat samoissa summissa eli noin 50 000 euron tietämillä varustetasosta riippuen. Mutta silmänruokana autot kyllä poikkeavat toisistaan, ja tässä suhteessa Cupra Born vie auttamatta pidemmän korren.
Tehokasta kulkua
Cupra Bornissa on normaalisti tehoa 203 hevosvoimaa. Tähän tasoon e-Boost tarjoaa lisää potkua 28 hevosvoimaa, jolloin sähkömoottorin kokonaisteho on 231 hevosvoimaa. Näillä voimilla auto kulkee pirteän ketterästi niin taajamassa kuin maantielläkin.
Ajoakun koko oli koeajetussa versiossa 77 kilowattituntia. Tällä akulla autolle on normimitattu 544 kilometrin toimintamatka, joka on varsin hyvää tasoa.
Cupra Bornin saa myös 58 kWh:n ajoakulla, jolla WLTP-toimintamatkaksi on mitattu 416 kilometriä.
Cupra Born e-Boost on kaupungissa ajettaessa kuin kotonaan. Liikennevaloista kiihdytettäessä auto solahtaa nopeasti ja pehmeän äänettömästi muun liikenteen mukaan ilman sen kummempaa tarvetta revityksiin. Tehoa löytyy, kun poljinta painaa sen mukaan, mitä kulloinkin tarvitsee.
Kompaktit mitat tekevät parkkeerauksesta niin kadunvarteen kuin parkkihallien ruutuihin vaivatonta. Ja tässä toimivat apuna myös tutkat ja kamerat, joten sovittelu ahtaaseenkin väliin onnistuu suhteellisen helposti.
Vaikka auto kätevä kaupungissa, on se kelpo laite myös suuremmilla ajoväylillä. Maantiellä ajotuntuma on hyvä, ja kun tie pienenee, ajosta nauttii aina vain enemmän, sillä Cupra Born taittuu tarkasti ja nätisti mutkaisen asvalttitien kurveihin.
Alusta nielee karkeampaakin tienpintaa, ja sisällä melutaso tuntuu pysyvän maltillisena.
Matkan taittumisen mielekkyyttä edesauttaa ilman muuta hyvä toimintamatka, kun auto on varustettu suuremmalla 77 kWh:n ajoakulla. Tällöin liikkumista ei ohjaa kaiken aikaa huoli sopivan latauspaikan löytymisestä tien päällä.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh
Sähkömoottori
170 kW (231 hv), 310 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,6 s, huippunopeus 160 km/h
Kulutus
16,1 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
77 kWh
Toimintamatka
544 km
Latausnopeus
36 min (DC 135 kW; 7,5 h (AC 11 kW)
Voimansiirto
A1, takaveto
Mitat
p. 4322, l. 1809, k. 1540 mm, akseliväli 2766 mm, omamassa 1946 kg, tavaratila 385 l
Hinta
49 990 euroa, koeajoauto 51 530 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Omaan taloon! Lavastajan ja muusikon tie vei kaupungista Fiskarsin ruukkikylän puutarhaidylliin
Lockwood Mini
McIntoshin uusi Bluetooth-vastaanotin/lähetin
Clearaudion uusi levyklamppi
Pieni talvilämmin mökki vanhaan hirsirunkoon
Haave toteutui, kun oma punainen tupa löytyi
Treble Clef Audio
Meridianin kaikki-yhdessä-striimeri
NADin parannettu all-in-one-laite
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
LUETUIMMAT
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Täysin uusi Toyota Land Cruiser: Nyt ennakkomyynnissä
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Kia on Suomen suurimman kesätapahtuman yhteistyökumppani – kompakti katumaasturi Kia EV3 on ensimmäistä kertaa nähtävillä sen yhteydessä
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Uusi BMW X3: Suomeen lataushybrideinä ja bensiiniversioina
Fiat Grande Panda: Brändin uusi globaali peluri
Uusi BMW M5: Järjestelmävääntö huimat 1 000 Nm!
Täyssähköinen kompakti katumaasturi Škoda Elroq: Esiteltiin naamioituna
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN