Cupra Bornin keulassa on sähäkkää ilmettä. Kupariset somisteet kiinnittävät helposti huomion.
Toni LIndström
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Cupra Bornin tehoversio e-Boost tarjoaa liikkumiseen vireät 231 sähköistä hevosvoimaa, mutta enemmän autossa kiinnittyy huomio ulkonäköön – eikä syyttä.
Cupra Bornin boostaus on siis onnistunut myös ulkoisesti. Koeajetun auton harmaan Vapor Grey -värin saa ilman lisähintaa. Harmaa istuu hyvin auton muotoihin, vaikka erikoisväri Aurora Blue nostaisi auton huomioarvoa entisestään, mutta kyllä tälläkin versiolla jo päät saa kääntymään.
Kuparilla huomiota
Born e-Boost erottuu edukseen kuparinvärisillä somisteilla, joita on annosteltu kuitenkin maltillisesti niin, että autosta ei ole tehty liian makeaa katalonialaista karamellia.
Kupari antaa maukkaan säväyksen auton onnistuneisiin muotoihin, jotka ovat lähes yhteneväiset Volkswagen ID.3:n muotojen kanssa.
Born on muotoilultaan onnistunut kokonaisuus, jossa urheilullisuus erottaa sen konsernin vastaavista sähköautomalleista.
Toni Lindström
Muodoltaan pelkistetty mittaristo on tuttu Volkswagen ID.3:sta.
Toni Lindström
Kojelauta on avaran pelkistettyä mallia. Kupariset somisteet antavat luonteikasta ilmettä sisätiloille.
Toni Lindström
Viihdejärjestelmä on käytettävyydeltään rasittava kokemus, ja sen toiminnot ovat tahmaisia.
Toni LIndström
Ajosuunta valitaan kääntämällä mittariston sivussa olevaa kytkintä, jonka paikkaan pitää totutella.
Toni Lindström
Keskikonsoli on vapautettu säilytyslokeroille.
Toni Lindström
Bornissa on miellyttävä istua. Penkit tarjoavat riittävästi tukea, vaikka jämäkämpikin malli sopisi tyyliin.
Toni Lindström
Takana on istuimet kahdelle matkustajalle, joille on tarjolla auton kokoon nähden hyvät istuintilat.
Toni Lindström
Tavaratila vetää 385 litraa, joten aivan kaikkea ei kyytiin voi sovitella. Pohjalevyn alla on säilytystilaa latausjohdoille.
Toni Lindström
Kuparisilla teksteillä ja somisteilla autosta on saatu katseita kääntävä ilmestys.
Toni Lindström
Cupran sporttileima on saatu aikaan onnistuneilla lisukkeilla, joita löytyy myös ohjaamon puolelta. Sisälläkin huokuu kuparinhohtoinen urheilullisuus somistelistoissa ja logoteksteissä.
Onneksi suunnittelija on malttanut pitää myös matkustamon puolella suurimmat intohimonsa kurissa, joten mikään levoton ympäristö ei kuljettajallakaan ole silmiensä edessä.
Cupra Born e-Boost maistuu varmasti sellaiselle, joka kokee ID.3:n liian tavanomaiseksi massatuotteeksi. Näiden kahden auton välillä löytyy muutakin eroa kuin ulkonäkö. Cupra on aavistuksen ID.3:sta matalampi ja lyhyempi akseliväliltään ja ulkomitaltaan.
Hinnaltaan verrokit liikkuvat samoissa summissa eli noin 50 000 euron tietämillä varustetasosta riippuen. Mutta silmänruokana autot kyllä poikkeavat toisistaan, ja tässä suhteessa Cupra Born vie auttamatta pidemmän korren.
Tehokasta kulkua
Cupra Bornissa on normaalisti tehoa 203 hevosvoimaa. Tähän tasoon e-Boost tarjoaa lisää potkua 28 hevosvoimaa, jolloin sähkömoottorin kokonaisteho on 231 hevosvoimaa. Näillä voimilla auto kulkee pirteän ketterästi niin taajamassa kuin maantielläkin.
Ajoakun koko oli koeajetussa versiossa 77 kilowattituntia. Tällä akulla autolle on normimitattu 544 kilometrin toimintamatka, joka on varsin hyvää tasoa.
Cupra Bornin saa myös 58 kWh:n ajoakulla, jolla WLTP-toimintamatkaksi on mitattu 416 kilometriä.
Cupra Born e-Boost on kaupungissa ajettaessa kuin kotonaan. Liikennevaloista kiihdytettäessä auto solahtaa nopeasti ja pehmeän äänettömästi muun liikenteen mukaan ilman sen kummempaa tarvetta revityksiin. Tehoa löytyy, kun poljinta painaa sen mukaan, mitä kulloinkin tarvitsee.
Kompaktit mitat tekevät parkkeerauksesta niin kadunvarteen kuin parkkihallien ruutuihin vaivatonta. Ja tässä toimivat apuna myös tutkat ja kamerat, joten sovittelu ahtaaseenkin väliin onnistuu suhteellisen helposti.
Vaikka auto kätevä kaupungissa, on se kelpo laite myös suuremmilla ajoväylillä. Maantiellä ajotuntuma on hyvä, ja kun tie pienenee, ajosta nauttii aina vain enemmän, sillä Cupra Born taittuu tarkasti ja nätisti mutkaisen asvalttitien kurveihin.
Alusta nielee karkeampaakin tienpintaa, ja sisällä melutaso tuntuu pysyvän maltillisena.
Matkan taittumisen mielekkyyttä edesauttaa ilman muuta hyvä toimintamatka, kun auto on varustettu suuremmalla 77 kWh:n ajoakulla. Tällöin liikkumista ei ohjaa kaiken aikaa huoli sopivan latauspaikan löytymisestä tien päällä.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh
Sähkömoottori
170 kW (231 hv), 310 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,6 s, huippunopeus 160 km/h
Kulutus
16,1 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
77 kWh
Toimintamatka
544 km
Latausnopeus
36 min (DC 135 kW; 7,5 h (AC 11 kW)
Voimansiirto
A1, takaveto
Mitat
p. 4322, l. 1809, k. 1540 mm, akseliväli 2766 mm, omamassa 1946 kg, tavaratila 385 l
Hinta
49 990 euroa, koeajoauto 51 530 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Vuoden Auto Suomessa 2025 yleisöäänestys - myös autoileva yleisö pääsee valitsemaan oman suosikkinsa!
Rolls-Royce Phantom Goldfinger: 18 ja 24 karaatin kultaa - tietenkin James Bondin tyyliin!
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Tesla investoi edelleen Suomeen: Uudet Tesla Centerit Turun ja pääkaupunkiseudulle – sekä lisää Mobile Service -ajoneuvoja
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Nelisolutorvi 12-tuuman bassoäänisellä
Shanlingilta kuuloke tasoelementillä
Bose hotkaisi McIntosh Groupin
Koaksiaali sateessa
Ø Audio laajentaa
Näyttelijä Ella Pyhältö: Joulu alkaa näyttämöltä
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
Rega Planar 3:n uusi erikoisversio
Lehtorin askel
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI