Uusi katumaasturi Alfa Romeo Junior on saapumassa Suomeen loppuvuodesta 2024.
Alfa Romeo
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Alfa Junior tuo Alfa Romeolle ominaisen ajonautinnon kompaktiin segmenttiin. Juniorin ajo-ominaisuuksia on ollut hiomassa ja edistyksellisiä teknisiä ratkaisuja tuomassa sama tiimi, joka on kehittänyt Giulia GTA:n.
Uusi Alfa Romeo Junior mahdollistaa yhä useammalle pääsyn erottuvan ja viehättävän italialaisen brändin ja auton pariin. Auton tarkoituksena on innostaa uusi autonostajasukupolvi Alfa Romeon pariin, esimerkiksi uuden muotokielen avulla.
Pysyäkseen uskollisena luontaiselle kyvylle urheilullisuuteen – ominaisuus, joka on ollut osa Alfa Romeoita jo vuodesta 1910 – Junior tarjoaa mukaansa tempaavan ajokokemuksen jokapäiväisessä arjessa.
Segmentissä, jossa usein luodaan urheilullisia versioita tavallisista malleista, Alfa Romeo Junior erottuu ainutlaatuisena objektina yhdistämällä viettelevän tyylin nykypäivän teknologioihin. Mukavuus, liitettävyyspalvelut ja ajo-ominaisuudet ovat kaikki huipputasolla ja tätä päivää.
Arjen mukavuutta Juniorissa lisää premium-luokkansa suurin tavaratila (400 litraa). Uusi Alfa Junior on saatavilla hybridinä ja täyssähköisenä, mutta voimalinjaversio ei vaikuta auton ulkonäköön tai varusteisiin – oli voimalinja mikä tahansa, kyseessä on 100-prosenttisesti aito Alfa Romeo.
Eri voimalinjoja
Alfa Romeo Junior on saatavilla “Ibrida” eli hybridivoimalinjalla, ja malli on luokkansa ensimmäinen auto, joka tarjoaa myös Q4-nelivedon tämän tekniikan yhteyteen.
Alfa Romeo Junior on myös ”Elettrica” eli täyssähköinen, tarjolla on kaksi eri tehoversiota: 156 hv ja urheilullinen 240 hv tuottava Veloce. Malli on Alfa Romeon urheilullisuuden ruumiillistuma.
Uusi Alfa Romeo Junior on suunniteltu muuttamaan Euroopan suurimman autosegmentin käsitystä urheilullisuudesta. Junior on kompakti auto, vain hieman yli 4-metrinen. Se huokuu nykyaikaista urheilullisuutta, joka ei käsitä vain suorituskykyä vaan myös sitä, mitä on olla urheilullinen Alfa Romeo.
Tämä on rohkea ja kunnianhimoinen tavoite, mutta sen voi saavuttaa vain sellainen brändi, jolla on yli 100 vuotta kilpailuhistoriaa. Tiivistettynä Junior on eräänlainen käsikirja italialaisille brändille, joka on vannoutunut tyydyttämään kaikki aistit – auto on edelleen jännittävä tuote, jonka pitää herättää intohimoja ja halun olla läsnä.
Ulkoinen muotoilu
Alfa Romeon Centro Stile määrittää segmentin sääntökirjan uusiksi
Alfa Romeo Juniorin alkuperäinen mallinimi oli Milano. Italian valtionhallinnon toiveesta Alfa Romeo päätti muuttaa uutuuden mallinimen sellaiseksi, joka ei viittaa suoraan Italiaan. Uusi nimi Junior on haettu Alfa Romeon historiasta 60-luvulta.
Alfa Romeo
Uusi Alfa Junior tarjoaa kaksi eri vetotapaa Ibrida-hybridimalleistaan: etuvedon sekä Q4-nelivedon, joka tulee tarjolle myöhemmässä vaiheessa.
Alfa Romeo
Alfa Romeo yhdistää käytännöllisen kauneuden vertaansa vailla olevaan perintöön, mitkä molemmat ovat täydellisessä tasapainossa – uusi Junior ei tee tästä poikkeusta.
Uutuus on 4,17 metriä pitkä, 1,78 metriä leveä ja 1,5 metriä korkea – malli on Alfa Romeon muotoilukeskus Centro Stilen luomus ollen aito italialainen muotoiluikoni. Brändilleen tyypillisesti auton mittasuhteiden tasapaino, linjojen puhtaus ja pintojen laatuun käytetty tarkkuus ovat huippuluokkaa.
Alfa Romeon muotoilijat ovat luoneet auton ”nahan” käsityöläismäisellä taidolla, he ovat irrottautuneet täysin luokassa tyypillisesti esiintyvästä, ja tällä hetkellä muodissa olevasta kylmästä rationaalisuudesta.
Tällä pyritään herättämään eloon sulava ja jännittävä muotoilu, joka herättää katsojan huomion ensi vilkaisulla.
Auton mittasuhteiden muotoilussa inspiraatiota on haettu historiasta, kuten lyhyet ylitykset, lihaksikkaat pyöränkaaret ja ikoninen typistetty perä, joka hakee inspiraationsa legendaarisesta Alfa Romeo Giulia TZ -mallista.
Lisäksi Juniorin keulassa on voimakas identiteetti – siitä löytyy Alfa Romeon legendaarinen kilpitunnus, joko Leggenda- tai Progresso-versioina.
Rohkeaa ilmettä korostavat 3+3-tunnnuksen omaavat ja LED-matriisivaloina saatavat ajovalot.
Ajo-ominaisuudet
Alfa Junior tarjoaa luokkansa parhaat ajo-ominaisuudet
Alfa Juniorin erinomaisten ajo-omaisuuksien lähtökohtana on luokkansa alhaisin omapaino sekä optimaalinen painonjakauma. Uusi Alfa Junior astuu täyssähköautojen maailmaan Alfa Romeon tapaan.
Alfa Juniorin ajo-ominaisuuksista on vastannut sama ryhmä, joka kehitti Alfa Romeo Giulia GTA:n Baloccon testiradalla Italiassa.
Ryhmän tavoitteena oli luoda luokkansa parhaat ajo-ominaisuudet, jotka koostuvat useista teknisistä ratkaisuista. Näitä ovat mm. luokkansa nopein ohjausvälitys (14.6), ohjaus on myös kalibroitu olemaan äärimmäisen tarkka.
Ohjaamossa on lukuisia detaljeja, kuten elegantti 8-värinen tunnelmavalaistus, erityiset ilmansuuttimet, sekä Alfa Romeolle tyypilliset teleskooppityyppiset mittaristosyvennykset.
Alfa Romeo
Alfa Romeo
Alfa Juniorin sähkötoimisessa takaluukussa on jalkapyyhkäisytoiminto.
Alfa Romeo
Veloce-version urheilujousitus on 25 mm matalampi kuin perusmallissa. Etu- ja takakallistuksenvakaajat ovat erityisen urheilulliset ja takaavat suuret mutkanopeudet sekä paljon pitoa.
Velocen jarrulevyt ovat kooltaan jopa 380 mm, niiden parina toimivat nelimäntäiset jarrusatulat.
Lisäksi torsen-tyyppinen tasauspyörästön lukko tarjoaa parhaan mahdollisen vetopidon kaikissa olosuhteissa. Suorituskykyiset 20-tuumaiset ja sähköautoille suunnitellut renkaat tarjoavat erittäin korkean pidon.
Liitettävyys
EV Routing - reititys pikalatureille navigoinnissa
Alfa Junioriin on saatavilla nykyaikainen ja tätä päivää sähköautoissa oleva toiminto, joka takaa mukavuuden pidemmilläkin matkoilla. EV Routing -reititys on rakennettu sisään navigaattoriin. Asiakkaan tarvitsee asettaa vain haluttu kohde navigaattoriin, ja järjestelmä osaa ottaa huomioon tarvittavat latauspysähdykset matkan varrella. Reaaliaikaiset liikennetiedot sekä akuston ja ajotavan tarkkailu mahdollistavat ajamisen pidemmillä matkoilla ilman toimintamatka-ahdistusta.
Alfa Junior Elettrica
Uudenlaista urheilullisuutta
Juniorin täyssähköisessä versiossa on täysin uusi sähkömoottori ja uusimman sukupolven akusto. Junior on saatavilla täyssähköisenä kahtena eri tehoversiona: 156 hv ja 240 hv. 156-hevosvoimainen versio tarjoaa 410 km sähköistä toimintamatkaa WLTP-syklillä. DC-pikalataus toimii 100 kW:n teholla, ja lataus 10-80 % onnistuu alle 30 minuutissa optimiolosuhteissa.
Alfa Junior Ibrida (Hybrid)
Sähköisen liikkumisen tunteet ilman lataustarvetta
Uusi Alfa Junior tarjoaa kaksi eri vetotapaa Ibrida-hybridimalleistaan: etuvedon sekä Q4-nelivedon, joka tulee tarjolle myöhemmässä vaiheessa.
Alfa Junior Ibrida saa uuden 136 hv 48 V Hybrid VGT -version. Uudessa 1,2-litraisessa 3-sylinterisessä turbomoottorissa käytetään Miller-työkiertoa ja muuttuvageometrista turboahdinta.
Sähköiset komponentit koostuvat 48 voltin litiumioniakustosta ja 21 kW tuottavasta sähkömoottorista, joka on asennettu uuden 6-portaisen kaksoiskytkentävaihteiston yhteyteen.
Alfa Junior Ibrida tarjoaa pehmeästi toimivan ajokokemuksen kaupunkiolosuhteissa, jossa voidaan liikkua jopa yli 50 % ajasta pelkällä sähköllä. Alfa Junior Ibridalla on mahdollisuus liikkua sähköllä myös hitaissa nopeuksissa, kuten parkkipaikalla tai ruuhkassa.
Alfa Junior Speciale
Lanseerausmalli malliston huipulle
Speciale on Alfa Juniorin erittäin kattavasti varusteltu lanseerausversio. Se on saatavilla sekä Ibrida- ja Elettrica-voimalinjojen yhteyteen. Speciale yhdistää urheilullisuuden, uusimmat teknologiat ja mukavuuden paketissa, jossa on mukana Junior-malliston parhaat ominaisuudet.
Alfa Junior Speciale erottuu edukseen keulassa sijaitsevalla Progresso-maskillaan, mattavärisillä yksityiskohdillaan yhdessä upean Brera-punaisen värin kanssa sekä 18-tuumaisin Petali-alumiinivantein.
Sisällä urheilullinen teema jatkuu Spiga- vinyyli- ja kangassisustuksella, nahkapäällysteisellä ohjauspyörällä ja sähkösäätöisillä hierontaistuimilla.
Ohjaamossa on lukuisia detaljeja, kuten elegantti 8-värinen tunnelmavalaistus, erityiset ilmansuuttimet, Alfa Romeolle tyypilliset teleskooppityyppiset mittaristosyvennykset.
Lisäksi Alfa Junior Speciale tarjoaa aktiivisen vakionopeudensäätimen kaistakeskittimellä, navigoinnin liitettävyyspalveluilla, 180-asteisen peruutuskameran, sähköisen takaluukun jalkapyyhkäisytoiminnolla ja avaimettoman käynnistyksen.
Alfa Romeo Juniorin alkuperäinen mallinimi oli Milano. Italian valtionhallinnon toiveesta Alfa Romeo päätti muuttaa uutuuden mallinimen sellaiseksi, joka ei viittaa suoraan Italiaan. Uusi nimi Junior on haettu Alfa Romeon historiasta 60-luvulta.
Uusi Alfa Romeo Junior on saapumassa Suomeen loppuvuodesta 2024.
Alfa Romeo -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Joulu saapuu Jumon saarelle
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Enemmän väriä
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Dac triodeilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI