Uusi katumaasturi Alfa Romeo Junior on saapumassa Suomeen loppuvuodesta 2024.

Uusi katumaasturi Alfa Romeo Junior on saapumassa Suomeen loppuvuodesta 2024.

Alfa Romeo

Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024

Alfa Junior tuo Alfa Romeolle ominaisen ajonautinnon kompaktiin segmenttiin. Juniorin ajo-ominaisuuksia on ollut hiomassa ja edistyksellisiä teknisiä ratkaisuja tuomassa sama tiimi, joka on kehittänyt Giulia GTA:n.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si Al­fa Ro­meo Ju­ni­or mah­dol­lis­taa yhä use­am­mal­le pää­syn erot­tu­van ja vie­hät­tä­vän ita­li­a­lai­sen brän­din ja au­ton pa­riin. Au­ton tar­koi­tuk­se­na on in­nos­taa uu­si au­to­nos­ta­ja­su­ku­pol­vi Al­fa Ro­me­on pa­riin, esi­mer­kik­si uu­den muo­to­kie­len avul­la.

Py­sy­äk­seen us­kol­li­se­na luon­tai­sel­le ky­vyl­le ur­hei­lul­li­suu­teen – omi­nai­suus, joka on ol­lut osa Al­fa Ro­me­oi­ta jo vuo­des­ta 1910 – Ju­ni­or tar­jo­aa mu­kaan­sa tem­paa­van ajo­ko­ke­muk­sen jo­ka­päi­väi­ses­sä ar­jes­sa.

Seg­men­tis­sä, jos­sa usein luo­daan ur­hei­lul­li­sia ver­si­oi­ta ta­val­li­sis­ta mal­leis­ta, Al­fa Ro­meo Ju­ni­or erot­tuu ai­nut­laa­tui­se­na ob­jek­ti­na yh­dis­tä­mäl­lä viet­te­le­vän tyy­lin ny­ky­päi­vän tek­no­lo­gi­oi­hin. Mu­ka­vuus, lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lut ja ajo-omi­nai­suu­det ovat kaik­ki huip­pu­ta­sol­la ja tätä päi­vää.

Ar­jen mu­ka­vuut­ta Ju­ni­o­ris­sa li­sää pre­mium-luok­kan­sa suu­rin ta­va­ra­ti­la (400 lit­raa). Uu­si Al­fa Ju­ni­or on saa­ta­vil­la hyb­ri­di­nä ja täys­säh­köi­se­nä, mut­ta voi­ma­lin­ja­ver­sio ei vai­ku­ta au­ton ul­ko­nä­köön tai va­rus­tei­siin – oli voi­ma­lin­ja mikä ta­han­sa, ky­sees­sä on 100-pro­sent­ti­ses­ti ai­to Al­fa Ro­meo.

Eri voi­ma­lin­jo­ja

Al­fa Ro­meo Ju­ni­or on saa­ta­vil­la “Ib­ri­da” eli hyb­ri­di­voi­ma­lin­jal­la, ja mal­li on luok­kan­sa en­sim­mäi­nen au­to, joka tar­jo­aa myös Q4-ne­li­ve­don tä­män tek­nii­kan yh­tey­teen.

Al­fa Ro­meo Ju­ni­or on myös ”Elet­t­ri­ca” eli täys­säh­köi­nen, tar­jol­la on kak­si eri te­ho­ver­si­o­ta: 156 hv ja ur­hei­lul­li­nen 240 hv tuot­ta­va Ve­lo­ce. Mal­li on Al­fa Ro­me­on ur­hei­lul­li­suu­den ruu­miil­lis­tu­ma.

Uu­si Al­fa Ro­meo Ju­ni­or on suun­ni­tel­tu muut­ta­maan Eu­roo­pan suu­rim­man au­to­seg­men­tin kä­si­tys­tä ur­hei­lul­li­suu­des­ta. Ju­ni­or on kom­pak­ti au­to, vain hie­man yli 4-met­ri­nen. Se huo­kuu ny­ky­ai­kais­ta ur­hei­lul­li­suut­ta, joka ei kä­si­tä vain suo­ri­tus­ky­kyä vaan myös sitä, mitä on ol­la ur­hei­lul­li­nen Al­fa Ro­meo.

Tämä on roh­kea ja kun­ni­an­hi­moi­nen ta­voi­te, mut­ta sen voi saa­vut­taa vain sel­lai­nen brän­di, jol­la on yli 100 vuot­ta kil­pai­lu­his­to­ri­aa. Tii­vis­tet­ty­nä Ju­ni­or on erään­lai­nen kä­si­kir­ja ita­li­a­lai­sil­le brän­dil­le, joka on van­nou­tu­nut tyy­dyt­tä­mään kaik­ki ais­tit – au­to on edel­leen jän­nit­tä­vä tuo­te, jon­ka pi­tää he­rät­tää in­to­hi­mo­ja ja ha­lun ol­la läs­nä.

Ul­koi­nen muo­toi­lu

Al­fa Ro­me­on Cent­ro Stile mää­rit­tää seg­men­tin sään­tö­kir­jan uu­sik­si

Alfa Romeo Juniorin alkuperäinen mallinimi oli Milano. Italian valtionhallinnon toiveesta Alfa Romeo päätti muuttaa uutuuden mallinimen sellaiseksi, joka ei viittaa suoraan Italiaan. Uusi nimi Junior on haettu Alfa Romeon historiasta 60-luvulta.

Alfa Romeo Juniorin alkuperäinen mallinimi oli Milano. Italian valtionhallinnon toiveesta Alfa Romeo päätti muuttaa uutuuden mallinimen sellaiseksi, joka ei viittaa suoraan Italiaan. Uusi nimi Junior on haettu Alfa Romeon historiasta 60-luvulta.

Alfa Romeo

Uusi Alfa Junior tarjoaa kaksi eri vetotapaa Ibrida-hybridimalleistaan: etuvedon sekä Q4-nelivedon, joka tulee tarjolle myöhemmässä vaiheessa.

Uusi Alfa Junior tarjoaa kaksi eri vetotapaa Ibrida-hybridimalleistaan: etuvedon sekä Q4-nelivedon, joka tulee tarjolle myöhemmässä vaiheessa.

Alfa Romeo

Al­fa Ro­meo yh­dis­tää käy­tän­nöl­li­sen kau­neu­den ver­taan­sa vail­la ole­vaan pe­rin­töön, mit­kä mo­lem­mat ovat täy­del­li­ses­sä ta­sa­pai­nos­sa – uu­si Ju­ni­or ei tee täs­tä poik­keus­ta.

Uu­tuus on 4,17 met­riä pit­kä, 1,78 met­riä le­veä ja 1,5 met­riä kor­kea – mal­li on Al­fa Ro­me­on muo­toi­lu­kes­kus Cent­ro Sti­len luo­mus ol­len ai­to ita­li­a­lai­nen muo­toi­lui­ko­ni. Brän­dil­leen tyy­pil­li­ses­ti au­ton mit­ta­suh­tei­den ta­sa­pai­no, lin­jo­jen puh­taus ja pin­to­jen laa­tuun käy­tet­ty tark­kuus ovat huip­pu­luok­kaa.

Al­fa Ro­me­on muo­toi­li­jat ovat luo­neet au­ton ”na­han” kä­si­työ­läis­mäi­sel­lä tai­dol­la, he ovat ir­rot­tau­tu­neet täy­sin luo­kas­sa tyy­pil­li­ses­ti esiin­ty­väs­tä, ja täl­lä het­kel­lä muo­dis­sa ole­vas­ta kyl­mäs­tä ra­ti­o­naa­li­suu­des­ta.

Täl­lä py­ri­tään he­rät­tä­mään eloon su­la­va ja jän­nit­tä­vä muo­toi­lu, joka he­rät­tää kat­so­jan huo­mi­on en­si vil­kai­sul­la.

Au­ton mit­ta­suh­tei­den muo­toi­lus­sa ins­pi­raa­ti­o­ta on ha­et­tu his­to­ri­as­ta, ku­ten ly­hy­et yli­tyk­set, li­hak­sik­kaat pyö­rän­kaa­ret ja iko­ni­nen ty­pis­tet­ty perä, joka ha­kee ins­pi­raa­ti­on­sa le­gen­daa­ri­ses­ta Al­fa Ro­meo Giu­lia TZ -mal­lis­ta.

Li­säk­si Ju­ni­o­rin keu­las­sa on voi­ma­kas iden­ti­teet­ti – sii­tä löy­tyy Al­fa Ro­me­on le­gen­daa­ri­nen kil­pi­tun­nus, joko Leg­gen­da- tai Prog­res­so-ver­si­oi­na.

Roh­ke­aa il­met­tä ko­ros­ta­vat 3+3-tun­n­nuk­sen omaa­vat ja LED-mat­rii­si­va­loi­na saa­ta­vat ajo­va­lot.

Ajo-omi­nai­suu­det

Al­fa Ju­ni­or tar­jo­aa luok­kan­sa par­haat ajo-omi­nai­suu­det

Al­fa Ju­ni­o­rin eri­no­mais­ten ajo-omai­suuk­sien läh­tö­koh­ta­na on luok­kan­sa al­hai­sin oma­pai­no sekä op­ti­maa­li­nen pai­non­ja­kau­ma. Uu­si Al­fa Ju­ni­or as­tuu täys­säh­kö­au­to­jen maa­il­maan Al­fa Ro­me­on ta­paan.

Al­fa Ju­ni­o­rin ajo-omi­nai­suuk­sis­ta on vas­tan­nut sama ryh­mä, joka ke­hit­ti Al­fa Ro­meo Giu­lia GTA:n Ba­loc­con tes­ti­ra­dal­la Ita­li­as­sa.

Ryh­män ta­voit­tee­na oli luo­da luok­kan­sa par­haat ajo-omi­nai­suu­det, jot­ka koos­tu­vat useis­ta tek­ni­sis­tä rat­kai­suis­ta. Näi­tä ovat mm. luok­kan­sa no­pein oh­jaus­vä­li­tys (14.6), oh­jaus on myös ka­lib­roi­tu ole­maan ää­rim­mäi­sen tark­ka.

Ohjaamossa on lukuisia detaljeja, kuten elegantti 8-värinen tunnelmavalaistus, erityiset ilmansuuttimet, sekä Alfa Romeolle tyypilliset teleskooppityyppiset mittaristosyvennykset.

Ohjaamossa on lukuisia detaljeja, kuten elegantti 8-värinen tunnelmavalaistus, erityiset ilmansuuttimet, sekä Alfa Romeolle tyypilliset teleskooppityyppiset mittaristosyvennykset.

Alfa Romeo

Alfa Romeo

Alfa Juniorin sähkötoimisessa takaluukussa on jalkapyyhkäisytoiminto.

Alfa Juniorin sähkötoimisessa takaluukussa on jalkapyyhkäisytoiminto.

Alfa Romeo

Ve­lo­ce-ver­si­on ur­hei­lu­jou­si­tus on 25 mm ma­ta­lam­pi kuin pe­rus­mal­lis­sa. Etu- ja ta­ka­kal­lis­tuk­sen­va­kaa­jat ovat eri­tyi­sen ur­hei­lul­li­set ja ta­kaa­vat suu­ret mut­ka­no­peu­det sekä pal­jon pi­toa.

Ve­lo­cen jar­ru­le­vyt ovat kool­taan jopa 380 mm, nii­den pa­ri­na toi­mi­vat ne­li­män­täi­set jar­ru­sa­tu­lat.

Li­säk­si tor­sen-tyyp­pi­nen ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko tar­jo­aa par­haan mah­dol­li­sen ve­to­pi­don kai­kis­sa olo­suh­teis­sa. Suo­ri­tus­ky­kyi­set 20-tuu­mai­set ja säh­kö­au­toil­le suun­ni­tel­lut ren­kaat tar­jo­a­vat erit­täin kor­ke­an pi­don.

Lii­tet­tä­vyys

EV Rou­ting - rei­ti­tys pi­ka­la­tu­reil­le na­vi­goin­nis­sa

Al­fa Ju­ni­o­riin on saa­ta­vil­la ny­ky­ai­kai­nen ja tätä päi­vää säh­kö­au­tois­sa ole­va toi­min­to, joka ta­kaa mu­ka­vuu­den pi­dem­mil­lä­kin mat­koil­la. EV Rou­ting -rei­ti­tys on ra­ken­net­tu si­sään na­vi­gaat­to­riin. Asi­ak­kaan tar­vit­see aset­taa vain ha­lut­tu koh­de na­vi­gaat­to­riin, ja jär­jes­tel­mä osaa ot­taa huo­mi­oon tar­vit­ta­vat la­taus­py­säh­dyk­set mat­kan var­rel­la. Re­aa­li­ai­kai­set lii­ken­ne­tie­dot sekä akus­ton ja ajo­ta­van tark­kai­lu mah­dol­lis­ta­vat aja­mi­sen pi­dem­mil­lä mat­koil­la il­man toi­min­ta­mat­ka-ah­dis­tus­ta.

Al­fa Ju­ni­or Elet­t­ri­ca

Uu­den­lais­ta ur­hei­lul­li­suut­ta

Ju­ni­o­rin täys­säh­köi­ses­sä ver­si­os­sa on täy­sin uu­si säh­kö­moot­to­ri ja uu­sim­man su­ku­pol­ven akus­to. Ju­ni­or on saa­ta­vil­la täys­säh­köi­se­nä kah­te­na eri te­ho­ver­si­o­na: 156 hv ja 240 hv. 156-he­vos­voi­mai­nen ver­sio tar­jo­aa 410 km säh­köis­tä toi­min­ta­mat­kaa WLTP-syk­lil­lä. DC-pi­ka­la­taus toi­mii 100 kW:n te­hol­la, ja la­taus 10-80 % on­nis­tuu al­le 30 mi­nuu­tis­sa op­ti­mi­o­lo­suh­teis­sa.

Al­fa Ju­ni­or Ib­ri­da (Hyb­rid)

Säh­köi­sen liik­ku­mi­sen tun­teet il­man la­taus­tar­vet­ta

Uu­si Al­fa Ju­ni­or tar­jo­aa kak­si eri ve­to­ta­paa Ib­ri­da-hyb­ri­di­mal­leis­taan: etu­ve­don sekä Q4-ne­li­ve­don, joka tu­lee tar­jol­le myö­hem­mäs­sä vai­hees­sa.

Al­fa Ju­ni­or Ib­ri­da saa uu­den 136 hv 48 V Hyb­rid VGT -ver­si­on. Uu­des­sa 1,2-lit­rai­ses­sa 3-sy­lin­te­ri­ses­sä tur­bo­moot­to­ris­sa käy­te­tään Mil­ler-työ­kier­toa ja muut­tu­va­ge­o­met­ris­ta tur­bo­ah­din­ta.

Säh­köi­set kom­po­nen­tit koos­tu­vat 48 vol­tin li­tiu­mi­o­ni­a­kus­tos­ta ja 21 kW tuot­ta­vas­ta säh­kö­moot­to­ris­ta, joka on asen­net­tu uu­den 6-por­tai­sen kak­sois­kyt­ken­tä­vaih­teis­ton yh­tey­teen.

Al­fa Ju­ni­or Ib­ri­da tar­jo­aa peh­me­äs­ti toi­mi­van ajo­ko­ke­muk­sen kau­pun­ki­o­lo­suh­teis­sa, jos­sa voi­daan liik­kua jopa yli 50 % ajas­ta pel­käl­lä säh­köl­lä. Al­fa Ju­ni­or Ib­ri­dal­la on mah­dol­li­suus liik­kua säh­köl­lä myös hi­tais­sa no­peuk­sis­sa, ku­ten park­ki­pai­kal­la tai ruuh­kas­sa.

Al­fa Ju­ni­or Spe­ci­a­le

Lan­see­raus­mal­li mal­lis­ton hui­pul­le

Spe­ci­a­le on Al­fa Ju­ni­o­rin erit­täin kat­ta­vas­ti va­rus­tel­tu lan­see­raus­ver­sio. Se on saa­ta­vil­la sekä Ib­ri­da- ja Elet­t­ri­ca-voi­ma­lin­jo­jen yh­tey­teen. Spe­ci­a­le yh­dis­tää ur­hei­lul­li­suu­den, uu­sim­mat tek­no­lo­gi­at ja mu­ka­vuu­den pa­ke­tis­sa, jos­sa on mu­ka­na Ju­ni­or-mal­lis­ton par­haat omi­nai­suu­det.

Al­fa Ju­ni­or Spe­ci­a­le erot­tuu eduk­seen keu­las­sa si­jait­se­val­la Prog­res­so-mas­kil­laan, mat­ta­vä­ri­sil­lä yk­si­tyis­koh­dil­laan yh­des­sä upe­an Brera-pu­nai­sen vä­rin kans­sa sekä 18-tuu­mai­sin Pe­ta­li-alu­mii­ni­van­tein.

Si­säl­lä ur­hei­lul­li­nen tee­ma jat­kuu Spiga- vi­nyy­li- ja kan­gas­si­sus­tuk­sel­la, nah­ka­pääl­lys­tei­sel­lä oh­jaus­pyö­räl­lä ja säh­kö­sää­töi­sil­lä hie­ron­tais­tui­mil­la.

Oh­jaa­mos­sa on lu­kui­sia de­tal­je­ja, ku­ten ele­gant­ti 8-vä­ri­nen tun­nel­ma­va­lais­tus, eri­tyi­set il­man­suut­ti­met, Al­fa Ro­me­ol­le tyy­pil­li­set te­les­koop­pi­tyyp­pi­set mit­ta­ris­to­sy­ven­nyk­set.

Li­säk­si Al­fa Ju­ni­or Spe­ci­a­le tar­jo­aa ak­tii­vi­sen va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men kais­ta­kes­kit­ti­mel­lä, na­vi­goin­nin lii­tet­tä­vyys­pal­ve­luil­la, 180-as­tei­sen pe­ruu­tus­ka­me­ran, säh­köi­sen ta­ka­luu­kun jal­ka­pyyh­käi­sy­toi­min­nol­la ja avai­met­to­man käyn­nis­tyk­sen.

Al­fa Ro­meo Ju­ni­o­rin al­ku­pe­räi­nen mal­li­ni­mi oli Mi­la­no. Ita­li­an val­ti­on­hal­lin­non toi­vees­ta Al­fa Ro­meo päät­ti muut­taa uu­tuu­den mal­li­ni­men sel­lai­sek­si, joka ei viit­taa suo­raan Ita­li­aan. Uu­si nimi Ju­ni­or on ha­et­tu Al­fa Ro­me­on his­to­ri­as­ta 60-lu­vul­ta.

Uu­si Al­fa Ro­meo Ju­ni­or on saa­pu­mas­sa Suo­meen lop­pu­vuo­des­ta 2024.

Al­fa Ro­meo -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU