Astra Sports Tourer Electric on yksi markkinoiden ensimmäisistä sähköisistä farmareista. Vieressä C-sarjan Opel Kadett 2-ovisena versiona.
Opel
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Kesällä 1973 suositusta Kadettista julkaistiin kolmas sukupolvi. Mallia sai sedanina, coupena ja farmarina, sekä lukuisina eri variaatioina, kuten Aero-versiona. Vakiovarusteena olivat kolmipistevyöt, ja malli oli OSV 40 -törmäystestien malliauto.
Uusi Opel Astra Sports Tourer Electric sai syyskuun alussa maailmanensi-iltansa IAA Mobility -tapahtumassa Münchenissä. Uutuus on saumaton jatkumo Opelin C-segmentin lähes 90-vuotiselle menestysreseptille päivittäen sen tulevaisuuteen.
Opel Astraa edelsi Kadett, jonka suosio kantoi useiden sukupolvien ajan. Opel Kadett juhliikin nyt yhtä merkkipäivistään, sillä tasan 50 vuotta sitten julkaistiin ensimmäinen C-sarjan Opel Kadett.
Se oli sähäkän saksalaismerkin myyntimenestykseksi nousseen mallisarjan kolmas sodanjälkeinen sukupolvi – ja monipuolisempi kuin melkein mikään aiemmista malleista.
1970-luku: Kadett valloittaa maailmaa
Näppärä perheauto, tyylikäs kakkosauto kätevällä takaluukulla tai sporttinen coupe – Kadett C:llä oli monet kasvot vuosina 1973–1979.
Selvälinjaisella korilla ja uudella kolmiotukivarsilla tehdyllä etujousituksella varustettu takavetoinen Kadett C teki ensiesiintymisensä loppukesästä 1973.
Sen tunnistettavimmat piirteet olivat tasainen jäähdyttimen säleikkö, Opelille tunnusomaiset konepellin taitokset ja spoilerimainen etulippa.
Asiakkaita hemmoteltiin vaihtoehdoilla, ja jokainen saattoi löytää makuunsa sopivan Kadett-mallin.
Kolmas Kadett-sukupolvi oli alkuun saatavilla kaksi- ja neliovisena sedanina tavallisella ja luksusvarustelulla, kolme- ja viisiovisena farmarina sekä coupéna.
Näitä seurasi vielä lukuisia muita variaatioita, sillä Kadett C oli tarkoitettu ”maailmanautoksi”.
Sitä ei valmistettu ainoastaan Saksan tuotantolinjoilla, vaan myös Chevettenä Vauxhallin tehtailla Isossa-Britanniassa. Lisäksi mallia valmistettiin myös Aasiassa, Australiassa sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa lievästi muutetulla korilla ja paikallisiin olosuhteisiin mukautetulla tekniikalla.
Saksassa tarjolla olivat 1,2 litran 38 kW/52 hv ja 44 kW/60 hv moottorit. Vuoden 1975 alussa moottorivalikoimaan lisättiin 1,0 litran 30 kW/40 hv bensiinimoottori.
Saman vuoden IAA:ssa esitellyllä 77 kW/105 hv suihkutusmoottorilla varustetulla Kadett GT/E:llä Opel jatkoi Rallye Kadett -perinnettä.
Ensimmäinen Kadett varustettuna kolmipisteturvavöin
Kun ”C-sukupolvi” saapui tuotantolinjoilta vuonna 1973, oli kyseessä ensimmäinen Kadett, jossa oli kolmipistevyöt.
Etupenkillä vyöt kiinnittyivät ylhäältä ja alhaalta B-pilariin sekä vyön lukko-osaan.
Yksikätisen käyttömahdollisuutensa takia tämä ihmishenkiä pelastanut turvatoimi lisäsi hyväksyntää etenkin lukuisten turvavöitä vastustaneiden keskuudessa.
Tuohon aikaan ei myöskään voinut pitää itsestäänselvyytenä, että kaikki painikkeet ja kytkimet olivat käden ulottuvilla, jopa turvavöihin vyötettynä, ja että mittarit olivat helposti luettavia.
Kadett C:n suurin tekninen innovaatio oli sen etujousitus kolmiotukivarsilla ja kierrejousilla.
Kallistuksenvaimennin oli vakiovarusteena kaikissa malliversioissa. Raideleveys oli 20 mm edeltävää mallia leveämpi, mikä paransi auton käsittelyä. Lisäksi parannettu taka-akseli harmonisoi ohjausta tehden siitä neutraalin ja nostaen aktiivisen turvallisuuden tasoa.
Törmäystilanteessa auto oli huomattavasti edellisiä sukupolvia turvallisempi.
Näin ollen ei ollut yllätys, että Kadett C:tä käytettiin pohjana vuoden 1974 ”OSV 40” -turvallisuusajoneuvolle. Stabiilit pitkittäis- ja poikkipalkit sekä vahvistetut ovet ja karmit suojaavat matkustajia kolari- tai kierähtämistilanteessa.
1970-luvun C-sarjan Opel Kadettiin etuistuimet.
Opel
Auto suunniteltiin kestämään nokkakolari liikkumattomaan esteeseen jopa 65 kilometrin tuntinopeudesta.
Turvallisuusajoneuvon nimi 40 onkin johdettu tästä (40 mph = 65 km/h). Tuotantovalmiin prototyyppinsä avulla Opel osoitti, että optimaalinen passiivinen turvallisuus voidaan saavuttaa suurten ja raskaiden ajoneuvojen lisäksi myös kevyemmän luokan autoilla – Kadett C -malliin perustunut OSV 40 painoi vain 960 kiloa.
Sen kehitystyössä ja testaamisessa kertynyttä kokemusta hyödynnettiin lukuisissa tulevissa tuotantomalleissa.
Rallye-Kadett: Kadett GT/E juhlii urheilumenestystä
Opel osoitti, että kolmannen sukupolven Kadett oli paitsi turvallinen myös urheilullinen.
Ensi-iltansa 1975 IAA:ssa saaneen Kadett GT/E:n 1,9-litrainen moottori Boschin L-Jetronic- polttoaineen suihkutuksella tarjosi tehoa 77 kW/105 hv.
Arviolta vain 900 kiloa painava auto saattoi saavuttaa jopa 184 km/h -huippunopeuden.
Kadett GT/E:n muotoilu jakoi mielipiteitä – ja ilahdutti etenkin moottoriurheilufaneja: vyötärölinjan yläpuolelta se oli kirkkaankeltainen, alapuolelta musta.
GT/E:stä eivät unelmoineet pelkästään nuoret kuljettajat: vuonna 1976 auton ohjaamoon istahtivat tunnetut Opelin tehdaskuljettajat, jotka tekisivät pian moottoriurheiluhistoriaa.
Walter Röhrl ja Rauno Aaltonen menestyivät 165 kW/225 hv:n tehoisella GT/E:llä Monte Carlon ja Portugalin rallissa.
Röhrl ja Jochen Berger – ensimmäinen ammattikartanlukija Saksassa – saavuttivat historiallisen neljännen sijan Monte Carlossa ja Opel saavutti toisen sijan merkkien kokonaistuloksessa.
Opel Kadett oli tarjollauseina korimalleina. Sitä valmistettiin myös muun muassa Britanniassa Vauxhall Chevettenä, Australiassa Holden Gemininä ja Yhdysvalloissa sitä myytiin nimellä Buick Opel.
Opel
Vuonna 1976 Opel tarjosi Kadettilla hieman erilaista ajonautintoa. Kadett Aeron myötä kuljettaja ja matkustajat saattoivat antaa tuulen hulmuta hiuksissaan ja vain ”kruisailla”.
Stuttgartilaisen korispesialisti Baurin valmistama Kadett Aero oli poikkeuksellinen avoauto, jossa oli turvakaari ja Targa-katto. Aero oli täten useampi auto yhdessä paketissa: avoauto, loma-auto ja perheauto sekä monitoimiauto kaupunkiin ja työmatka-ajoon.
Nykyään sitä pidetään legendaarisena klassikkona, joka kerää takuulla harrastajien huomion klassikkoautojen tapahtumissa.
Opel Astra Sports Tourer Electric: Modernia, hauskaa ja vastuullista ajamista
Uusin Astra-sukupolvi tarjoaa myös ajonautintoa – ja vieläpä vastuullisella tavalla.
Ensimmäistä kertaa Opelin C-segmentin pitkässä menestystarinassa Astrassa on täysin sähköinen voimalinja. Astra Sports Tourer Electric on yksi markkinoiden ensimmäisistä sähköisistä farmareista.
Sähkömoottori tuottaa 115 kW / 156 hv ja tarjoaa 270 Nm:n maksimiväännön, mikä takaa reippaan lähdön ja vaikuttavan kiihdytyksen.
Samalla, kun monien sähköautojen huippunopeus on rajattu 150 tai 160 km/h, Astra Sports Tourer Electricin huippunopeus on 170 km/h.
Energia jopa 413 kilometrin toimintamatkaan (WLTP) tulee 54 kWh:n litiumioniakustosta.
Uudessa sähköautossa yhdistyvät kaikki tilavan farmariauton edut Astra-sukupolven näyttävään ja selkeälinjaiseen muotoiluun.
Opel-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Auto Bild 14/2024 on kaupoissa
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Goldring GR3 -levysoitin
Avoin suljettu kuuloke
Arendal 1528-kaiutinsarja
Näin onnistut sohvan valinnassa: 10 vinkkiä
Denon PMA-3000NE
Linniltä kaksi uutta kaiutinta
Kaiuttimet selin nurkassa
Shanlingilta kuuloke tasoelementillä
Cyruksen uudet 40-sarjalaiset
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI