BMW i4 on helppo tunnistaa autoksi, jonka muodot ovat peruja 300-sarjasta. Etumaskin kookkaat munuaiset jakavat mielipiteitä.
Toni LIndström
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
BMW:n i4-malli on tutunnäköinen, vaikka kyseessä on täyssähköauto. Tuttuus on osattu osaltaan hyödyntää, ja malli tarjoaa ajettavuuden lisäksi myös onnistuneita sähköauton ominaisuuksia.
Täyssähköautojen ajo-ominaisuudet ovat herättäneet keskustelua, kun esimerkiksi Tesla on keskittynyt ajo-ominaisuuksien sijaan panostamaan auton tehoon ja sähköisen liikkumisen ominaisuuksiin, kuten lataukseen ja energiankulutukseen.
BMW sen sijaan luottaa i4:ssä polttomoottoriautoissa koeteltuun ja hyväksi todettuun CLAR-perusrakenteeseen. Rakenne on siirretty ajo-ominaisuuksien osalta onnistuneesti täyssähköiseen maailmaan.
Tästä kiittävät BMW i4:n ratin takana autoa ajavan kuljettajan lisäksi myös matkustajat, vaikka rakenne asettaakin rajat sisätiloille.
Ajo-ominaisuudet huippua
BMW:n 3-sarja on niittänyt mainetta huippuluokan ajo-ominaisuuksilla, ja tässä suhteessa i4:n perintö on kohdillaan. Autolla on erittäin hyvä ajaa, vaikka mittariksi laitetaan mikä tahansa markkinoilla oleva automerkki. Sähköisellä i4:llä on miellyttävä, jopa nautinnollinen ajaa. Sen ohjaus on tarkka ja täsmällinen, ja tuntuma tiehen on erinomainen.
Sähköinen BMW i4 on muodoiltaan urheilullinen, kuten BMW:lle on tyypillistä.
Toni Lindström
Ohjaamossa on ergonomia kunnossa. Kaareva kosketusnäyttö tuo sopivasti uutta tyylikkyyttä.
Toni Lindström
BMW i4:n mittaristo tarjoaa paljon informaatiota, mutta sen selkeys ei ole paras mahdollinen.
Toni Lindström
Kojelaudan kaareva näyttö ulottuu yli puolivälin. Kosketus toimii sutjakkaasti, mutta valikoissa on aluksi totuttelemista.
Toni Lindström
Ajosuunnanvalitsin on tutun muotoinen ja tutusti keskikonsolissa. Samassa ympäristössä on myös painikkeet ajotilanvalinnoille ja pyörivä kiekko, jolla voi ohjailla näytön toimintoja.
Toni Lindström
Koeajoauton punertava sisus vaati hiukan totuttelua, mutta penkkien säädöt, tuki ja mukavuus ovat huippuluokkaa.
Toni Lindström
Takamatkustajille on rajalliset tilat, sillä keskellä oleva kardaanitunneli verottaa tilaa.
Toni Lindström
Tavaratilan aukko on suuri, sillä takalasi nousee sen mukana. Normiasennossa tavaratila vetää 470 litraa. Tavaratilan sivussa on painike, jolla takanojan saa kaadettua.
Toni Lindström
Alustan suhteen auto täyttää ne odotukset, joita baijerilaismerkille voi historian valossa asettaa. Alusta on jämäkkä olematta kuitenkaan mikään sporttiautomaisen kova, ehkä tunne on paremminkin mukava. Samaa ei voi sanoa kaikista uusista sähköautoista, jotka on suunniteltu jo alusta saakka sähköautoiksi.
Ajaminen on kaikin puolin helppoa ja vaivatonta, kuten takavetoisilla Bemareilla on tapana. Koeajon aikana keli vaihteli sulasta sohjoon, mutta näistä vaihtelevista eteläsuomalaisista talvikeleistä auto selvisi vaivatta.
BMW i4 ei myöskään nitise tai natise, vaan kaikki toimii bemarimaiseen tapaan napakan täsmällisesti.
Takana tukkoista
Kun auto perustuu polttomoottoriautojen rakenteelle, on seurauksena kompromisseja erityisesti tilankäytössä. Ja näin on laita myös BMW i4:ssä.
Suurimpana kantona kaskessa on kardaanitunnelin takamatkustajilta viemä tila. Täyssähköautoissa on totuttu tasaiseen lattiaan, jolloin jalkatilaa on runsaasti ja istuminen on väljän tuntuista, mutta BMW i4:ssä tilat ovat tuohon verrattaessa tukkoiset.
Takapenkillä istuttaessa olo on samanlainen kuin 3-sarjalaisessa, eli istumaan kyllä mahtuu, mutta mitenkään väljää takamatkustajille ei ole. Monessa sähköautossa tilaratkaisut tarjoavat selvästi mukavammat oltavat.
Laatua ohjaamossa
BMW on tunnettu ajo-ominaisuuksien ohella myös laadukkaasta ohjaamosuunnittelusta, ja näin on laita myös BMW i4:ssä. Kuljettajalle on tarjolla kaikki selkeästi ja toimivasti, kunhan vain oppii ja tottuu kaarevan kosketusnäytön valikkoratkaisuihin. Kaareva näyttö on tyylikäs ja istuu BMW-maailmaan osuvasti.
BMW on jättänyt kuljettajan käyttöön myös aitoja painikkeita sekä tutut säätöpyörän, jolla voi ohjailla näytön toimintoja. Esimerkiksi ajotilojen valinnan voi hoitaa painikkeilla, jotka ovat tutusti keskikonsolissa ajosuunnanvalitsimen vieressä. Ohjaamon yleisilme on kaiken kaikkiaan laadukkaan tyylikäs, ja ergonomia on onnistunut.
Lataus toimii
Sähköautojen käytettävyyden kannalta keskeisiä ominaisuuksia ovat toimintamatka ja lataus. Tässä suhteessa BMW pärjää hyvin, sillä ajoakulla on kokoa 80,7 kilowattituntia. Normimitatuksi wltp-toimintamatkaksi BMW i4:lle on saatu hulppeat 590 km.
Mutta kuten todellisuus on osoittanut, niin tuosta matkasta joudutaan tinkimään sekä kesällä että talvella. Talvella puhutaan paremminkin vajaan 400 kilometrin tuntumassa pyörivästä toimintamatkasta.
Koeajon aikana kulutus liikkui tasolla 25 kWh/100 km, kun lämpötila oli nollan tuntumassa. Ajo oli sekalaista taajama- ja maantieajoa.
Toinen sähköautoilijaa kiinnostava ominaisuus on tietysti lataus. Kun sähköautoja alkaa olla runsaammin, niin lataukseen kuluva aika julkisella latauspaikalla kiinnostaa myös muita sähköautoilijoita, jotka palveluita käyttävät. Latausvuoron odottelu ei varmastikaan kiinnosta ainakaan silloin, kun matkan pitäisi jatkua joutuisasti.
Pikalatauksella (DC 200 kW) ajoakku latautuu 10:stä 80 prosenttiin 31 minuutissa. Kotilatausasemalla (AC 11 kW) aikaa vierähtää yön yli eli 8 tuntia 15 minuuttia (0–100 %).
Näillä arvoilla i4 pärjää hyvin nykyvertailussa, eikä pikalatausvuoroaan odotteleva seuraava sähköautoilija joudu odottelemaan vuoroaan kovinkaan kauaa, jos latauspaikalla on jonoa.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
BMW i4 eDrive40 Charged Plus
Sähkömoottori
250 kW (340 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 5,7 s, huippunopeus 190 km/h
Kulutus
16,1 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
80,7 kWh
Toimintamatka
590 km
Sisäinen laturi
11 kW, 3 x 16 A
Latausnopeus
8 h 15 min (0–100 % 11 kW, 3 x 16 A), 31 min (10–80 % 200 kW)
Voimansiirto
A1, takaveto
Mitat
p. 4783, l. 1852, k. 1448 mm, akseliväli 2856 mm, omamassa 2125 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 470–1290 l
Hinta
63 770 euroa, koeajoauto 73 340 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Vintageaarteita & värien aikamatka
Rivitalo riisuttiin 80-luvun kuoseista ja palautettiin 60-luvun pohjaratkaisun mukaiseksi – jumppasali on uutta
Kahden kerroksen kodista Kruunuvuorenrannassa on uljaat maisemat
Uusi virtalähde Nu-Vista-äänilähteille
Regan uusi mm-äänirasia
Klassikkosubbari
Ei uni- vaan tripivotti äänivarsi
Neljä kanavaa kahdeksi
Maailman paras el34-vahvistin?
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Vintageaarteita & värien aikamatka
Rivitalo riisuttiin 80-luvun kuoseista ja palautettiin 60-luvun pohjaratkaisun mukaiseksi – jumppasali on uutta
Kahden kerroksen kodista Kruunuvuorenrannassa on uljaat maisemat
Uusi virtalähde Nu-Vista-äänilähteille
Regan uusi mm-äänirasia
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
LUETUIMMAT
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Täysin uusi Toyota Land Cruiser: Nyt ennakkomyynnissä
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Kia on Suomen suurimman kesätapahtuman yhteistyökumppani – kompakti katumaasturi Kia EV3 on ensimmäistä kertaa nähtävillä sen yhteydessä
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Uusi BMW X3: Suomeen lataushybrideinä ja bensiiniversioina
Fiat Grande Panda: Brändin uusi globaali peluri
Uusi BMW M5: Järjestelmävääntö huimat 1 000 Nm!
Täyssähköinen kompakti katumaasturi Škoda Elroq: Esiteltiin naamioituna
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN