Autoalan huipputekniikkaa edustavat Intelli-Lux Pixel Matrix HD -ajovalot. Järjestelmässä on yli 51 000 yksittäistä valoelementtiä, jotka mahdollistavat veitsenterävän valokeilan. Uusi valotekniikka tekee debyyttinsä uudessa Opel Grandlandissa.
Opel
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Täysin uusi Opel Grandland on saatavilla niin täyssähköisenä, hybridinä kuin lataushybridinä.
Konseptista tuotantomalliksi: täysin uusi Opel Grandland tuo mukanaan monia muotoiluelementtejä Opel Experimental -konseptiautosta. Muotoilu, suunnittelu ja valmistes on tehty Saksassa. Huippuluokan Opel-katumaasturi perustuu uuteen STLA Medium -perusrakenteeseen. Grandland on tarjolla niin täyssähköisenä (jopa 700 km WLTP), hybridinä kuin lataushybridinä.
Uuden Grandlandin saa täyssähköisenä, hybridinä ja lataushybridinä. Uutuudessa käytetään paljon Opel Experimental -konseptiautossa esiteltyjä muotoiluelementtejä, nyt ensi kertaa sarjatuotannossa.
Nämä ominaisuudet pitävät sisällään mm. 3D Vizor -maskin, jossa on valaistu, maskin keskellä sijaitseva Opelin Blitz-bränditunnus. Auton takana sijaitseva ”O P E L” -kirjaintunnus on puolestaan valaistu pysyvästi.
Opel Grandlandin muita kohokohtia ovat uudet Intelli-Lux Pixel HD -matriisiajovalot, jotka koostuvat jopa 50 000 erillisestä valoelementistä ja täyssähköautoja varten alusta asti suunniteltu STLA Medium -perusrakenne.
Sen mahdollistama isoakkuinen Grandland Electric kulkee jopa 700 kilometriä yhdellä latauksella (WLTP).
“Uusi Grandland on merkkipaalu Opelille. Sen avulla jokainen Opel tästä eteenpäin on saatavilla täyssähköisenä. Saavutamme ison askeleen täyssähkötarjonnassamme. Saksalaisuus on vahvasti läsnä uudessa Grandlandissa: se on suunniteltu ja kehitetty Rüsselsheimissa ja valmistettu Eisenachissa. Uutuuden sukulaisuus Experimental-konseptiautoon on päivänselvä. Grandland tarjoaakin innovaatioita, jotka näimme ensi kertaa uskomattomassa Experimental-konseptiautossa. Grandland tulee vahvistamaan asemaamme tärkeässä C-SUV-segmentissä”, sanoi Opelin toimitusjohtaja Florian Huettl.
Monipuolinen perusrakenne mahdollistaa hybridit, lataushybridit ja täyssähkövoimalinjan
Seuraavan sukupolven Opel Grandland on valtava loikka eteenpäin Opelille tehdessään sähköisestä liikkumisesta entistäkin houkuttelevampaa. Se on ensimmäinen Opel, joka hyödyntää Stellantis-konsernin STLA Medium -täyssähkörakennetta.
Uuden rakenteen avulla Opel Grandland pystyy saavuttamaan jopa 700 kilometrin mittaisen sähköisen toimintamatkan (WLTP). Mittavan toimintamatkan mahdollistavat uusi tasainen akusto, jopa 98 kWh -kapasiteetilla, uuden sukupolven sähkömoottori ja energiaa säästävät ominaisuudet, kuten lämpöpumppu.
Uusi Opel Grandland kykenee myös nopeaan pikalataukseen: nopealla laturilla 80 prosentin varaustilan saavuttaminen vie vain 26 minuuttia (optimiolosuhteissa).
Kaksivärisen ja kelluvan katon sekä kontrastiväristen kattokaiteiden avulla Opel Grandlandiin luodaan visuaalisen venytetty elegantti ulkoilme. Korin muotoilu on jäsenneltyä ja strukturoitua mutta silti sulavaa ja orgaanista. Terävät lokasuojanympäryslinjat kulkevat ympäri auton ja auttavat korostamaan pyöränkaaria visuaalisesti. Pitkä 2 784 mm akseliväli ja jyrkkä takaluukku korostavat matkustamon ja tavaratilan kokoa.
Opel
Asiakkaat, jotka etsivät muuta vaihtoehtoa kuin täyssähköisyys, löytävät itselleen sopivan vaihtoehdon täysin sähköistetystä voimalinjavalikoimasta. Uusi Opel Grandland -lataushybridi tarjoaa jopa 85 kilometriä sähköistä toimintamatkaa (WLTP), ja Opel Grandland Hybrid 48 V -tekniikalla tarjoaa pientä kulutusta ilman tarvetta auton lataamiseen.
3D Vizor -maski, valaistu Blitz-logo ja Intelli-Lux Pixel Matrix HD -ajovalot
Uusi perusrakenne mahdollisti muotoilijoille vapauden luoda Opel Grandlandiin vaikuttavan asennon, joka tulee ilmi heti ensisilmäyksellä.
Verrattuna edeltäjäänsä uusi Opel Grandland on kasvanut pituutta peräti 173 mm, korkeutta 19 mm ja leveyttä 64 mm. Uutuuden pituus on 4 650 mm, leveys 1 905 mm ja korkeus 1 660 mm. Kun ulkomittoihin yhdistetään näyttävät 20-tuumaiset alumiinivanteet, asettuu uusi Grandland ansaitusti Opelin SUV-malliston huipulle.
Opel Grandland on ensimmäinen uusi Opel, joka saa uuden version Vizor-keulailmeestä. Uusi 3D-Vizor-maskissa on valaistu Opel-logo, josta on tehty entistäkin erottuvampi Edge Light -teknologian avulla.
Uusi Opel Grandland syleilee Experimental-konseptiautossa esiteltyä ”Opel Kompass” -muotoiluelementtiä. Se perustuu konepellin keskellä sijaitsevaan pitkittäiseen taitteeseen, jonka ympärille on toteutettu keulan muotoilu.
Uutta valaistua logoa tukee Opelin insinöörien luoma innovaatio – autoalan huipputekniikkaa edustavat Intelli-Lux Pixel Matrix HD -ajovalot. Järjestelmässä on yli 51 000 yksittäistä valoelementtiä, jotka mahdollistavat veitsenterävän valokeilan.
Uusi valotekniikka tekee debyyttinsä uudessa Opel Grandlandissa. Liikennetilanteesta riippuen vastaantulevaa liikennettä tarkkaillaan auton kamerajärjestelmän avulla. Intelli-Lux Pixel Matrix HD -valot leikkaavat valokeilan huomattavasti tarkemmin kuin perinteiset matriisiajovalot, myös valokeila on paljon perinteisiä tekniikoita kirkkaampi ja yhtenäisempi. Tervetulo- ja jättövalojen uudenlaiset animaatiot antavat esimakua tulevaisuuden mahdollisuuksista.
Kaksivärisen ja kelluvan katon sekä kontrastiväristen kattokaiteiden avulla Opel Grandlandiin luodaan visuaalisen venytetty elegantti ulkoilme. Korin muotoilu on jäsenneltyä ja strukturoitua mutta silti sulavaa ja orgaanista.
Terävät lokasuojanympäryslinjat kulkevat ympäri auton ja auttavat korostamaan pyöränkaaria visuaalisesti. Pitkä 2 784 mm akseliväli ja jyrkkä takaluukku korostavat matkustamon ja tavaratilan kokoa.
Takaistuimet voidaan taittaa alas 40:20:40-osassa ja luovat näin ollen jopa 1 641-litraisen tavaratilan.
Auton takana erottuva kompassimainen valotunnus pitää sisällään ensimmäisen tuotantoversion valaistuista ”O P E L” -kirjaimista. Opelin ympäristön huomioon ottavan linjan mukaisesti auton mallinimeä ei merkitä kromisin kirjaimin, vaan se on upotettu takaluukun keskelle.
Tilava matkustamo ja jopa 16-tuumainen keskinäyttö, AGR-istuimet ja fiksuja säilytysratkaisuja
Opel Grandlandin sisällä matkustajia tervehtii Bold and Pure -suunnittelun mukaisia elementtejä, jotka on yhdistetty lämpimiin ja viehättäviin yksityiskohtiin.
Arkkitehtonisesti matkustamon tilaratkaisut korostavat pitkittäissuuntaista teemaa: yhteneväiset linjat kulkevat mittariston lävitse aina ovipaneeleihin asti korostaen leveyden ja tilan tuntua.
Hieman kuljettajaa kohti kallistettu 16-tuumainen keskinäyttö ja korkea keskikonsoli luovat urheilullista ilmettä.
Ohjauspyörän takana sijaitseva leveä ja täysin digitaalinen mittaristo tarjoaa kaiken tarvittavan helposti sisäistettävässä muodossa, jotta kuljettaja voi keskittyä vain ajamiseen. Intelli-HUD-heijastusnäytön avulla kuljettajan ei tarvitse irrottaa katsettaan tiestä.
Kuljettajan on mahdollista kytkeä päälle itse tai automaattisesti mittariston Pure-tila, jossa kuljettajalle näytettävää tietoa vähennetään vain olennaiseen mittaristossa, HUD-näytössä ja keskinäytössä.
Hieman kuljettajaa kohti kallistettu 16-tuumainen keskinäyttö ja korkea keskikonsoli luovat urheilullista ilmettä. Ohjauspyörän takana sijaitseva leveä ja täysin digitaalinen mittaristo tarjoaa kaiken tarvittavan helposti sisäistettävässä muodossa, jotta kuljettaja voi keskittyä vain ajamiseen. Intelli-HUD-heijastusnäytön avulla kuljettajan ei tarvitse irrottaa katsettaan tiestä.
Opel
Tämän avulla kuljettajalle on normaalia vähemmän häiriötekijöitä niin pimeällä kuin esimerkiksi sateella ajettaessa. Opelille tyypilliseen tapaan usein käytettyjä asetuksia, kuten ilmastoinnin säätöä, voidaan käyttää edelleen intuitiivisesti fyysisillä painikkeilla.
Opel Grandlandin matkustamo tarjoaa erittäin mukaansa tempaavan ajokokemuksen. Opelille tunnusomaiset ja ergonomiset AGR-istuimet ovat voittaneet lukuisia palkintoja ja uusi Grandland jatkaa tätä perinnettä.
Saksalaisen ergonomia-asioihin erikoistuneen säätiön (Aktion Gesunder Rücken) AGR-hyväksymät istuimet tarjoavat uuden ominaisuuden: säädettävät sivuttaistuet. Nämä istuimet tarjoavat matkustajille myös tuuletus- ja hierontatoiminnot.
Takamatkustajat voivat nauttia puolestaan 20 mm suuremmasta polvitilasta verrattuna edeltävään Grandland-sukupolveen. Patentoidut Intelli-Seat-etuistuimet vähentävät painetta häntäluulle ja tulevat vakiovarusteena. Kaikki matkustamon kangasmateriaalit ovat myös 100-prosenttisesti kierrätettäviä!
Perhekäyttöön suunnattuna ajoneuvona Opelin insinöörit ovat käyttäneet paljon aikaa sisätilojen monipuolisuuden takaamiseksi. Tavoitteena ei vain ollut luoda lukuisia säilytystiloja mutta myös luoda innovatiivisia ratkaisuja, jotka tekevät asiakkaiden elämästä tavallista helpompaa.
Näiden nerokkaiden ratkaisujen kohokohtana on uusi Pixel Box -laatikko. Valaistu ja läpinäkyvä lasi ja sen ympäröivä kangas eivät vain lisää matkustamon näyttävyyttä, mutta se on myös erittäin käytännöllinen.
Langaton älypuhelimen latausalusta sijaitsee lasin takana. Läpinäkyvyys takaa sen, että käyttäjä ei unohda puhelinta Opel Grandlandiin siitä poistuessaan. Kokonaisuudessaan uusi Grandland tarjoaa yli 35 litraa säilytystiloja auton sisällä – näihin kuuluvat mm. Pixel Box -laatikko, älypuhelintaskut etuistuimien takaselkänojassa ja kookas säilytystila keskikonsolissa, jossa on myös 12 V -pistoke.
FSD-iskunvaimennus ja laaja kattaus ajoavustinjärjestelmiä
Energiatehokkaiden voimalinjavaihtoehtojen lisäksi Grandland tarjoaa dynaamisen mutta silti mukavan ajokokemuksen. Tämän mahdollistaa FSD-tekniikalla (Frequency selective damping) toteutetut iskunvaimentimet.
Tämä ainutlaatuinen tekniikka luo toisen hydraulisen kierron iskuvaimentimen sisään, jonka avulla iskunvaimennin mukautuu mekaanisesti iskujen taajuusmuutoksiin. FSD-tekniikka mahdollistaa mukavan ja pehmeän kyydin nopeilla taajuuksilla, kuten esim. poikittaisaumojen tai kaivonkansien kaltaisissa terävissä iskuissa.
Samat vaimentimet mahdollistavat myös urheilullisen etenemisen tarjoamalla terävän yhteyden tiehen matalilla taajuuksilla.
Opel Grandland reagoi erittäin terävästi kuljettajan ohjauskäskyihin, ja Opelille tyypillisesti, pysyy vakaana jarrutuksissa, mutkissa ja korkeissa nopeuksissa moottoritiellä. Opelin DNA:ta korostetaan Opel Grandlandille ominaisilla jousilla, kallistuksenvakaajilla, ohjauksella ja ESC-ajonvakautuksen säädöillä.
Uuden perusrakenteen, innovatiivisten teknologioiden ja Experimental-konseptiauton muotoiluelementtien avulla uusi Grandland sijoittuu Opelin SUV-malliston huipulle.
Opel-lehdistötiedote / Juha Peltonern
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Klipschorn ja La Scala go active
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
SEASin lelu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi