Autoalan huipputekniikkaa edustavat Intelli-Lux Pixel Matrix HD -ajovalot. Järjestelmässä on yli 51 000 yksittäistä valoelementtiä, jotka mahdollistavat veitsenterävän valokeilan.  Uusi valotekniikka tekee debyyttinsä uudessa Opel Grandlandissa.

Autoalan huipputekniikkaa edustavat Intelli-Lux Pixel Matrix HD -ajovalot. Järjestelmässä on yli 51 000 yksittäistä valoelementtiä, jotka mahdollistavat veitsenterävän valokeilan. Uusi valotekniikka tekee debyyttinsä uudessa Opel Grandlandissa.

Opel

Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla

Täysin uusi Opel Grandland on saatavilla niin täyssähköisenä, hybridinä kuin lataushybridinä.

Auto Bild.Uutiset

Kon­sep­tis­ta tuo­tan­to­mal­lik­si: täy­sin uu­si Opel Grand­land tuo mu­ka­naan mo­nia muo­toi­lu­e­le­ment­te­jä Opel Ex­pe­ri­men­tal -kon­sep­ti­au­tos­ta. Muo­toi­lu, suun­nit­te­lu ja val­mis­tes on teh­ty Sak­sas­sa. Huip­pu­luo­kan Opel-ka­tu­maas­tu­ri pe­rus­tuu uu­teen STLA Me­dium -pe­rus­ra­ken­tee­seen. Grand­land on tar­jol­la niin täys­säh­köi­se­nä (jopa 700 km WLTP), hyb­ri­di­nä kuin la­taus­hyb­ri­di­nä.

Uu­den Grand­lan­din saa täys­säh­köi­se­nä, hyb­ri­di­nä ja la­taus­hyb­ri­di­nä. Uu­tuu­des­sa käy­te­tään pal­jon Opel Ex­pe­ri­men­tal -kon­sep­ti­au­tos­sa esi­tel­ty­jä muo­toi­lu­e­le­ment­te­jä, nyt en­si ker­taa sar­ja­tuo­tan­nos­sa.

Nämä omi­nai­suu­det pi­tä­vät si­säl­lään mm. 3D Vi­zor -mas­kin, jos­sa on va­lais­tu, mas­kin kes­kel­lä si­jait­se­va Ope­lin Blitz-brän­di­tun­nus. Au­ton ta­ka­na si­jait­se­va ”O P E L” -kir­jain­tun­nus on puo­les­taan va­lais­tu py­sy­väs­ti.

Opel Grand­lan­din mui­ta ko­ho­koh­tia ovat uu­det In­tel­li-Lux Pi­xel HD -mat­rii­si­a­jo­va­lot, jot­ka koos­tu­vat jopa 50 000 eril­li­ses­tä va­lo­e­le­men­tis­tä ja täys­säh­kö­au­to­ja var­ten alus­ta as­ti suun­ni­tel­tu STLA Me­dium -pe­rus­ra­ken­ne.

Sen mah­dol­lis­ta­ma iso­ak­kui­nen Grand­land Elect­ric kul­kee jopa 700 ki­lo­met­riä yh­del­lä la­tauk­sel­la (WLTP).

“Uu­si Grand­land on merk­ki­paa­lu Ope­lil­le. Sen avul­la jo­kai­nen Opel täs­tä eteen­päin on saa­ta­vil­la täys­säh­köi­se­nä. Saa­vu­tam­me ison as­ke­leen täys­säh­kö­tar­jon­nas­sam­me. Sak­sa­lai­suus on vah­vas­ti läs­nä uu­des­sa Grand­lan­dis­sa: se on suun­ni­tel­tu ja ke­hi­tet­ty Rüssels­hei­mis­sa ja val­mis­tet­tu Ei­se­nac­his­sa. Uu­tuu­den su­ku­lai­suus Ex­pe­ri­men­tal-kon­sep­ti­au­toon on päi­vän­sel­vä. Grand­land tar­jo­aa­kin in­no­vaa­ti­oi­ta, jot­ka näim­me en­si ker­taa us­ko­mat­to­mas­sa Ex­pe­ri­men­tal-kon­sep­ti­au­tos­sa. Grand­land tu­lee vah­vis­ta­maan ase­maam­me tär­ke­äs­sä C-SUV-seg­men­tis­sä”, sa­noi Ope­lin toi­mi­tus­joh­ta­ja Flo­ri­an Hu­et­tl.

Mo­ni­puo­li­nen pe­rus­ra­ken­ne mah­dol­lis­taa hyb­ri­dit, la­taus­hyb­ri­dit ja täys­säh­kö­voi­ma­lin­jan

Seu­raa­van su­ku­pol­ven Opel Grand­land on val­ta­va loik­ka eteen­päin Ope­lil­le teh­des­sään säh­köi­ses­tä liik­ku­mi­ses­ta en­tis­tä­kin hou­kut­te­le­vam­paa. Se on en­sim­mäi­nen Opel, joka hyö­dyn­tää Stel­lan­tis-kon­ser­nin STLA Me­dium -täys­säh­kö­ra­ken­net­ta.

Uu­den ra­ken­teen avul­la Opel Grand­land pys­tyy saa­vut­ta­maan jopa 700 ki­lo­met­rin mit­tai­sen säh­köi­sen toi­min­ta­mat­kan (WLTP). Mit­ta­van toi­min­ta­mat­kan mah­dol­lis­ta­vat uu­si ta­sai­nen akus­to, jopa 98 kWh -ka­pa­si­tee­til­la, uu­den su­ku­pol­ven säh­kö­moot­to­ri ja ener­gi­aa sääs­tä­vät omi­nai­suu­det, ku­ten läm­pö­pump­pu.

Uu­si Opel Grand­land ky­ke­nee myös no­pe­aan pi­ka­la­tauk­seen: no­pe­al­la la­tu­ril­la 80 pro­sen­tin va­raus­ti­lan saa­vut­ta­mi­nen vie vain 26 mi­nuut­tia (op­ti­mi­o­lo­suh­teis­sa).

Kaksivärisen ja kelluvan katon sekä kontrastiväristen kattokaiteiden avulla Opel Grandlandiin luodaan visuaalisen venytetty elegantti ulkoilme. Korin muotoilu on jäsenneltyä ja strukturoitua mutta silti sulavaa ja orgaanista. Terävät lokasuojanympäryslinjat kulkevat ympäri auton ja auttavat korostamaan pyöränkaaria visuaalisesti. Pitkä 2 784 mm akseliväli ja jyrkkä takaluukku korostavat matkustamon ja tavaratilan kokoa.

Kaksivärisen ja kelluvan katon sekä kontrastiväristen kattokaiteiden avulla Opel Grandlandiin luodaan visuaalisen venytetty elegantti ulkoilme. Korin muotoilu on jäsenneltyä ja strukturoitua mutta silti sulavaa ja orgaanista. Terävät lokasuojanympäryslinjat kulkevat ympäri auton ja auttavat korostamaan pyöränkaaria visuaalisesti. Pitkä 2 784 mm akseliväli ja jyrkkä takaluukku korostavat matkustamon ja tavaratilan kokoa.

Opel

Asi­ak­kaat, jot­ka et­si­vät muu­ta vaih­to­eh­toa kuin täys­säh­köi­syys, löy­tä­vät it­sel­leen so­pi­van vaih­to­eh­don täy­sin säh­köis­te­tys­tä voi­ma­lin­ja­va­li­koi­mas­ta. Uu­si Opel Grand­land -la­taus­hyb­ri­di tar­jo­aa jopa 85 ki­lo­met­riä säh­köis­tä toi­min­ta­mat­kaa (WLTP), ja Opel Grand­land Hyb­rid 48 V -tek­nii­kal­la tar­jo­aa pien­tä ku­lu­tus­ta il­man tar­vet­ta au­ton la­taa­mi­seen.

3D Vi­zor -mas­ki, va­lais­tu Blitz-logo ja In­tel­li-Lux Pi­xel Mat­rix HD -ajo­va­lot

Uu­si pe­rus­ra­ken­ne mah­dol­lis­ti muo­toi­li­joil­le va­pau­den luo­da Opel Grand­lan­diin vai­kut­ta­van asen­non, joka tu­lee il­mi heti en­si­sil­mäyk­sel­lä.

Ver­rat­tu­na edel­tä­jään­sä uu­si Opel Grand­land on kas­va­nut pi­tuut­ta pe­rä­ti 173 mm, kor­keut­ta 19 mm ja le­veyt­tä 64 mm. Uu­tuu­den pi­tuus on 4 650 mm, le­veys 1 905 mm ja kor­keus 1 660 mm. Kun ul­ko­mit­toi­hin yh­dis­te­tään näyt­tä­vät 20-tuu­mai­set alu­mii­ni­van­teet, aset­tuu uu­si Grand­land an­sai­tus­ti Ope­lin SUV-mal­lis­ton hui­pul­le.

Opel Grand­land on en­sim­mäi­nen uu­si Opel, joka saa uu­den ver­si­on Vi­zor-keu­lail­mees­tä. Uu­si 3D-Vi­zor-mas­kis­sa on va­lais­tu Opel-logo, jos­ta on teh­ty en­tis­tä­kin erot­tu­vam­pi Ed­ge Light -tek­no­lo­gi­an avul­la.

Uu­si Opel Grand­land sy­lei­lee Ex­pe­ri­men­tal-kon­sep­ti­au­tos­sa esi­tel­tyä ”Opel Kom­pass” -muo­toi­lu­e­le­ment­tiä. Se pe­rus­tuu ko­ne­pel­lin kes­kel­lä si­jait­se­vaan pit­kit­täi­seen tait­tee­seen, jon­ka ym­pä­ril­le on to­teu­tet­tu keu­lan muo­toi­lu.

Uut­ta va­lais­tua lo­goa tu­kee Ope­lin in­si­nöö­rien luo­ma in­no­vaa­tio – au­to­a­lan huip­pu­tek­niik­kaa edus­ta­vat In­tel­li-Lux Pi­xel Mat­rix HD -ajo­va­lot. Jär­jes­tel­mäs­sä on yli 51 000 yk­sit­täis­tä va­lo­e­le­ment­tiä, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat veit­sen­te­rä­vän va­lo­kei­lan.

Uu­si va­lo­tek­niik­ka te­kee de­byyt­tin­sä uu­des­sa Opel Grand­lan­dis­sa. Lii­ken­ne­ti­lan­tees­ta riip­pu­en vas­taan­tu­le­vaa lii­ken­net­tä tark­kail­laan au­ton ka­me­ra­jär­jes­tel­män avul­la. In­tel­li-Lux Pi­xel Mat­rix HD -va­lot leik­kaa­vat va­lo­kei­lan huo­mat­ta­vas­ti tar­kem­min kuin pe­rin­tei­set mat­rii­si­a­jo­va­lot, myös va­lo­kei­la on pal­jon pe­rin­tei­siä tek­nii­koi­ta kirk­kaam­pi ja yh­te­näi­sem­pi. Ter­ve­tu­lo- ja jät­tö­va­lo­jen uu­den­lai­set ani­maa­ti­ot an­ta­vat esi­ma­kua tu­le­vai­suu­den mah­dol­li­suuk­sis­ta.

Kak­si­vä­ri­sen ja kel­lu­van ka­ton sekä kont­ras­ti­vä­ris­ten kat­to­kai­tei­den avul­la Opel Grand­lan­diin luo­daan vi­su­aa­li­sen ve­ny­tet­ty ele­gant­ti ul­koil­me. Ko­rin muo­toi­lu on jä­sen­nel­tyä ja struk­tu­roi­tua mut­ta sil­ti su­la­vaa ja or­gaa­nis­ta.

Te­rä­vät lo­ka­suo­ja­nym­pä­rys­lin­jat kul­ke­vat ym­pä­ri au­ton ja aut­ta­vat ko­ros­ta­maan pyö­rän­kaa­ria vi­su­aa­li­ses­ti. Pit­kä 2 784 mm ak­se­li­vä­li ja jyrk­kä ta­ka­luuk­ku ko­ros­ta­vat mat­kus­ta­mon ja ta­va­ra­ti­lan ko­koa.

Ta­kais­tui­met voi­daan tait­taa alas 40:20:40-osas­sa ja luo­vat näin ol­len jopa 1 641-lit­rai­sen ta­va­ra­ti­lan.

Au­ton ta­ka­na erot­tu­va kom­pas­si­mai­nen va­lo­tun­nus pi­tää si­säl­lään en­sim­mäi­sen tuo­tan­to­ver­si­on va­lais­tuis­ta ”O P E L” -kir­jai­mis­ta. Ope­lin ym­pä­ris­tön huo­mi­oon ot­ta­van lin­jan mu­kai­ses­ti au­ton mal­li­ni­meä ei mer­ki­tä kro­mi­sin kir­jai­min, vaan se on upo­tet­tu ta­ka­luu­kun kes­kel­le.

Ti­la­va mat­kus­ta­mo ja jopa 16-tuu­mai­nen kes­ki­näyt­tö, AGR-is­tui­met ja fik­su­ja säi­ly­tys­rat­kai­su­ja

Opel Grand­lan­din si­säl­lä mat­kus­ta­jia ter­veh­tii Bold and Pure -suun­nit­te­lun mu­kai­sia ele­ment­te­jä, jot­ka on yh­dis­tet­ty läm­pi­miin ja vie­hät­tä­viin yk­si­tyis­koh­tiin.

Ark­ki­teh­to­ni­ses­ti mat­kus­ta­mon ti­la­rat­kai­sut ko­ros­ta­vat pit­kit­täis­suun­tais­ta tee­maa: yh­te­ne­väi­set lin­jat kul­ke­vat mit­ta­ris­ton lä­vit­se ai­na ovi­pa­nee­lei­hin as­ti ko­ros­ta­en le­vey­den ja ti­lan tun­tua.

Hie­man kul­jet­ta­jaa koh­ti kal­lis­tet­tu 16-tuu­mai­nen kes­ki­näyt­tö ja kor­kea kes­ki­kon­so­li luo­vat ur­hei­lul­lis­ta il­met­tä.

Oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na si­jait­se­va le­veä ja täy­sin di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to tar­jo­aa kai­ken tar­vit­ta­van hel­pos­ti si­säis­tet­tä­väs­sä muo­dos­sa, jot­ta kul­jet­ta­ja voi kes­kit­tyä vain aja­mi­seen. In­tel­li-HUD-hei­jas­tus­näy­tön avul­la kul­jet­ta­jan ei tar­vit­se ir­rot­taa kat­set­taan ties­tä.

Kul­jet­ta­jan on mah­dol­lis­ta kyt­keä pääl­le it­se tai au­to­maat­ti­ses­ti mit­ta­ris­ton Pure-tila, jos­sa kul­jet­ta­jal­le näy­tet­tä­vää tie­toa vä­hen­ne­tään vain olen­nai­seen mit­ta­ris­tos­sa, HUD-näy­tös­sä ja kes­ki­näy­tös­sä.

Hieman kuljettajaa kohti kallistettu 16-tuumainen keskinäyttö ja korkea keskikonsoli luovat urheilullista ilmettä.  Ohjauspyörän takana sijaitseva leveä ja täysin digitaalinen mittaristo tarjoaa kaiken tarvittavan helposti sisäistettävässä muodossa, jotta kuljettaja voi keskittyä vain ajamiseen. Intelli-HUD-heijastusnäytön avulla kuljettajan ei tarvitse irrottaa katsettaan tiestä.

Hieman kuljettajaa kohti kallistettu 16-tuumainen keskinäyttö ja korkea keskikonsoli luovat urheilullista ilmettä. Ohjauspyörän takana sijaitseva leveä ja täysin digitaalinen mittaristo tarjoaa kaiken tarvittavan helposti sisäistettävässä muodossa, jotta kuljettaja voi keskittyä vain ajamiseen. Intelli-HUD-heijastusnäytön avulla kuljettajan ei tarvitse irrottaa katsettaan tiestä.

Opel

Tä­män avul­la kul­jet­ta­jal­le on nor­maa­lia vä­hem­män häi­ri­ö­te­ki­jöi­tä niin pi­me­äl­lä kuin esi­mer­kik­si sa­teel­la ajet­ta­es­sa. Ope­lil­le tyy­pil­li­seen ta­paan usein käy­tet­ty­jä ase­tuk­sia, ku­ten il­mas­toin­nin sää­töä, voi­daan käyt­tää edel­leen in­tui­tii­vi­ses­ti fyy­si­sil­lä pai­nik­keil­la.

Opel Grand­lan­din mat­kus­ta­mo tar­jo­aa erit­täin mu­kaan­sa tem­paa­van ajo­ko­ke­muk­sen. Ope­lil­le tun­nu­so­mai­set ja er­go­no­mi­set AGR-is­tui­met ovat voit­ta­neet lu­kui­sia pal­kin­to­ja ja uu­si Grand­land jat­kaa tätä pe­rin­net­tä.

Sak­sa­lai­sen er­go­no­mia-asi­oi­hin eri­kois­tu­neen sää­ti­ön (Ak­ti­on Ge­sun­der Rücken) AGR-hy­väk­sy­mät is­tui­met tar­jo­a­vat uu­den omi­nai­suu­den: sää­det­tä­vät si­vut­tais­tu­et. Nämä is­tui­met tar­jo­a­vat mat­kus­ta­jil­le myös tuu­le­tus- ja hie­ron­ta­toi­min­not.

Ta­ka­mat­kus­ta­jat voi­vat naut­tia puo­les­taan 20 mm suu­rem­mas­ta pol­vi­ti­las­ta ver­rat­tu­na edel­tä­vään Grand­land-su­ku­pol­veen. Pa­ten­toi­dut In­tel­li-Seat-etuis­tui­met vä­hen­tä­vät pai­net­ta hän­tä­luul­le ja tu­le­vat va­ki­o­va­rus­tee­na. Kaik­ki mat­kus­ta­mon kan­gas­ma­te­ri­aa­lit ovat myös 100-pro­sent­ti­ses­ti kier­rä­tet­tä­viä!

Per­he­käyt­töön suun­nat­tu­na ajo­neu­vo­na Ope­lin in­si­nöö­rit ovat käyt­tä­neet pal­jon ai­kaa si­sä­ti­lo­jen mo­ni­puo­li­suu­den ta­kaa­mi­sek­si. Ta­voit­tee­na ei vain ol­lut luo­da lu­kui­sia säi­ly­tys­ti­lo­ja mut­ta myös luo­da in­no­va­tii­vi­sia rat­kai­su­ja, jot­ka te­ke­vät asi­ak­kai­den elä­mäs­tä ta­val­lis­ta hel­pom­paa.

Näi­den ne­rok­kai­den rat­kai­su­jen ko­ho­koh­ta­na on uu­si Pi­xel Box -laa­tik­ko. Va­lais­tu ja lä­pi­nä­ky­vä lasi ja sen ym­pä­röi­vä kan­gas ei­vät vain li­sää mat­kus­ta­mon näyt­tä­vyyt­tä, mut­ta se on myös erit­täin käy­tän­nöl­li­nen.

Lan­ga­ton äly­pu­he­li­men la­tau­sa­lus­ta si­jait­see la­sin ta­ka­na. Lä­pi­nä­ky­vyys ta­kaa sen, et­tä käyt­tä­jä ei unoh­da pu­he­lin­ta Opel Grand­lan­diin sii­tä pois­tu­es­saan. Ko­ko­nai­suu­des­saan uu­si Grand­land tar­jo­aa yli 35 lit­raa säi­ly­tys­ti­lo­ja au­ton si­säl­lä – näi­hin kuu­lu­vat mm. Pi­xel Box -laa­tik­ko, äly­pu­he­lin­tas­kut etuis­tui­mien ta­ka­sel­kä­no­jas­sa ja koo­kas säi­ly­tys­ti­la kes­ki­kon­so­lis­sa, jos­sa on myös 12 V -pis­to­ke.

FSD-is­kun­vai­men­nus ja laa­ja kat­taus ajo­a­vus­tin­jär­jes­tel­miä

Ener­gi­a­te­hok­kai­den voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­to­jen li­säk­si Grand­land tar­jo­aa dy­naa­mi­sen mut­ta sil­ti mu­ka­van ajo­ko­ke­muk­sen. Tä­män mah­dol­lis­taa FSD-tek­nii­kal­la (Fre­qu­en­cy se­lec­ti­ve dam­ping) to­teu­te­tut is­kun­vai­men­ti­met.

Tämä ai­nut­laa­tui­nen tek­niik­ka luo toi­sen hyd­rau­li­sen kier­ron is­ku­vai­men­ti­men si­sään, jon­ka avul­la is­kun­vai­men­nin mu­kau­tuu me­kaa­ni­ses­ti is­ku­jen taa­juus­muu­tok­siin. FSD-tek­niik­ka mah­dol­lis­taa mu­ka­van ja peh­me­än kyy­din no­peil­la taa­juuk­sil­la, ku­ten esim. poi­kit­tai­sau­mo­jen tai kai­von­kan­sien kal­tai­sis­sa te­rä­vis­sä is­kuis­sa.

Sa­mat vai­men­ti­met mah­dol­lis­ta­vat myös ur­hei­lul­li­sen ete­ne­mi­sen tar­jo­a­mal­la te­rä­vän yh­tey­den tie­hen ma­ta­lil­la taa­juuk­sil­la.

Opel Grand­land re­a­goi erit­täin te­rä­väs­ti kul­jet­ta­jan oh­jaus­käs­kyi­hin, ja Ope­lil­le tyy­pil­li­ses­ti, py­syy va­kaa­na jar­ru­tuk­sis­sa, mut­kis­sa ja kor­keis­sa no­peuk­sis­sa moot­to­ri­tiel­lä. Ope­lin DNA:ta ko­ros­te­taan Opel Grand­lan­dil­le omi­nai­sil­la jou­sil­la, kal­lis­tuk­sen­va­kaa­jil­la, oh­jauk­sel­la ja ESC-ajon­va­kau­tuk­sen sää­döil­lä.

Uu­den pe­rus­ra­ken­teen, in­no­va­tii­vis­ten tek­no­lo­gi­oi­den ja Ex­pe­ri­men­tal-kon­sep­ti­au­ton muo­toi­lu­e­le­ment­tien avul­la uu­si Grand­land si­joit­tuu Ope­lin SUV-mal­lis­ton hui­pul­le.

Opel-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nern

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN