Autoalan huipputekniikkaa edustavat Intelli-Lux Pixel Matrix HD -ajovalot. Järjestelmässä on yli 51 000 yksittäistä valoelementtiä, jotka mahdollistavat veitsenterävän valokeilan. Uusi valotekniikka tekee debyyttinsä uudessa Opel Grandlandissa.
Opel
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Täysin uusi Opel Grandland on saatavilla niin täyssähköisenä, hybridinä kuin lataushybridinä.
Konseptista tuotantomalliksi: täysin uusi Opel Grandland tuo mukanaan monia muotoiluelementtejä Opel Experimental -konseptiautosta. Muotoilu, suunnittelu ja valmistes on tehty Saksassa. Huippuluokan Opel-katumaasturi perustuu uuteen STLA Medium -perusrakenteeseen. Grandland on tarjolla niin täyssähköisenä (jopa 700 km WLTP), hybridinä kuin lataushybridinä.
Uuden Grandlandin saa täyssähköisenä, hybridinä ja lataushybridinä. Uutuudessa käytetään paljon Opel Experimental -konseptiautossa esiteltyjä muotoiluelementtejä, nyt ensi kertaa sarjatuotannossa.
Nämä ominaisuudet pitävät sisällään mm. 3D Vizor -maskin, jossa on valaistu, maskin keskellä sijaitseva Opelin Blitz-bränditunnus. Auton takana sijaitseva ”O P E L” -kirjaintunnus on puolestaan valaistu pysyvästi.
Opel Grandlandin muita kohokohtia ovat uudet Intelli-Lux Pixel HD -matriisiajovalot, jotka koostuvat jopa 50 000 erillisestä valoelementistä ja täyssähköautoja varten alusta asti suunniteltu STLA Medium -perusrakenne.
Sen mahdollistama isoakkuinen Grandland Electric kulkee jopa 700 kilometriä yhdellä latauksella (WLTP).
“Uusi Grandland on merkkipaalu Opelille. Sen avulla jokainen Opel tästä eteenpäin on saatavilla täyssähköisenä. Saavutamme ison askeleen täyssähkötarjonnassamme. Saksalaisuus on vahvasti läsnä uudessa Grandlandissa: se on suunniteltu ja kehitetty Rüsselsheimissa ja valmistettu Eisenachissa. Uutuuden sukulaisuus Experimental-konseptiautoon on päivänselvä. Grandland tarjoaakin innovaatioita, jotka näimme ensi kertaa uskomattomassa Experimental-konseptiautossa. Grandland tulee vahvistamaan asemaamme tärkeässä C-SUV-segmentissä”, sanoi Opelin toimitusjohtaja Florian Huettl.
Monipuolinen perusrakenne mahdollistaa hybridit, lataushybridit ja täyssähkövoimalinjan
Seuraavan sukupolven Opel Grandland on valtava loikka eteenpäin Opelille tehdessään sähköisestä liikkumisesta entistäkin houkuttelevampaa. Se on ensimmäinen Opel, joka hyödyntää Stellantis-konsernin STLA Medium -täyssähkörakennetta.
Uuden rakenteen avulla Opel Grandland pystyy saavuttamaan jopa 700 kilometrin mittaisen sähköisen toimintamatkan (WLTP). Mittavan toimintamatkan mahdollistavat uusi tasainen akusto, jopa 98 kWh -kapasiteetilla, uuden sukupolven sähkömoottori ja energiaa säästävät ominaisuudet, kuten lämpöpumppu.
Uusi Opel Grandland kykenee myös nopeaan pikalataukseen: nopealla laturilla 80 prosentin varaustilan saavuttaminen vie vain 26 minuuttia (optimiolosuhteissa).
Kaksivärisen ja kelluvan katon sekä kontrastiväristen kattokaiteiden avulla Opel Grandlandiin luodaan visuaalisen venytetty elegantti ulkoilme. Korin muotoilu on jäsenneltyä ja strukturoitua mutta silti sulavaa ja orgaanista. Terävät lokasuojanympäryslinjat kulkevat ympäri auton ja auttavat korostamaan pyöränkaaria visuaalisesti. Pitkä 2 784 mm akseliväli ja jyrkkä takaluukku korostavat matkustamon ja tavaratilan kokoa.
Opel
Asiakkaat, jotka etsivät muuta vaihtoehtoa kuin täyssähköisyys, löytävät itselleen sopivan vaihtoehdon täysin sähköistetystä voimalinjavalikoimasta. Uusi Opel Grandland -lataushybridi tarjoaa jopa 85 kilometriä sähköistä toimintamatkaa (WLTP), ja Opel Grandland Hybrid 48 V -tekniikalla tarjoaa pientä kulutusta ilman tarvetta auton lataamiseen.
3D Vizor -maski, valaistu Blitz-logo ja Intelli-Lux Pixel Matrix HD -ajovalot
Uusi perusrakenne mahdollisti muotoilijoille vapauden luoda Opel Grandlandiin vaikuttavan asennon, joka tulee ilmi heti ensisilmäyksellä.
Verrattuna edeltäjäänsä uusi Opel Grandland on kasvanut pituutta peräti 173 mm, korkeutta 19 mm ja leveyttä 64 mm. Uutuuden pituus on 4 650 mm, leveys 1 905 mm ja korkeus 1 660 mm. Kun ulkomittoihin yhdistetään näyttävät 20-tuumaiset alumiinivanteet, asettuu uusi Grandland ansaitusti Opelin SUV-malliston huipulle.
Opel Grandland on ensimmäinen uusi Opel, joka saa uuden version Vizor-keulailmeestä. Uusi 3D-Vizor-maskissa on valaistu Opel-logo, josta on tehty entistäkin erottuvampi Edge Light -teknologian avulla.
Uusi Opel Grandland syleilee Experimental-konseptiautossa esiteltyä ”Opel Kompass” -muotoiluelementtiä. Se perustuu konepellin keskellä sijaitsevaan pitkittäiseen taitteeseen, jonka ympärille on toteutettu keulan muotoilu.
Uutta valaistua logoa tukee Opelin insinöörien luoma innovaatio – autoalan huipputekniikkaa edustavat Intelli-Lux Pixel Matrix HD -ajovalot. Järjestelmässä on yli 51 000 yksittäistä valoelementtiä, jotka mahdollistavat veitsenterävän valokeilan.
Uusi valotekniikka tekee debyyttinsä uudessa Opel Grandlandissa. Liikennetilanteesta riippuen vastaantulevaa liikennettä tarkkaillaan auton kamerajärjestelmän avulla. Intelli-Lux Pixel Matrix HD -valot leikkaavat valokeilan huomattavasti tarkemmin kuin perinteiset matriisiajovalot, myös valokeila on paljon perinteisiä tekniikoita kirkkaampi ja yhtenäisempi. Tervetulo- ja jättövalojen uudenlaiset animaatiot antavat esimakua tulevaisuuden mahdollisuuksista.
Kaksivärisen ja kelluvan katon sekä kontrastiväristen kattokaiteiden avulla Opel Grandlandiin luodaan visuaalisen venytetty elegantti ulkoilme. Korin muotoilu on jäsenneltyä ja strukturoitua mutta silti sulavaa ja orgaanista.
Terävät lokasuojanympäryslinjat kulkevat ympäri auton ja auttavat korostamaan pyöränkaaria visuaalisesti. Pitkä 2 784 mm akseliväli ja jyrkkä takaluukku korostavat matkustamon ja tavaratilan kokoa.
Takaistuimet voidaan taittaa alas 40:20:40-osassa ja luovat näin ollen jopa 1 641-litraisen tavaratilan.
Auton takana erottuva kompassimainen valotunnus pitää sisällään ensimmäisen tuotantoversion valaistuista ”O P E L” -kirjaimista. Opelin ympäristön huomioon ottavan linjan mukaisesti auton mallinimeä ei merkitä kromisin kirjaimin, vaan se on upotettu takaluukun keskelle.
Tilava matkustamo ja jopa 16-tuumainen keskinäyttö, AGR-istuimet ja fiksuja säilytysratkaisuja
Opel Grandlandin sisällä matkustajia tervehtii Bold and Pure -suunnittelun mukaisia elementtejä, jotka on yhdistetty lämpimiin ja viehättäviin yksityiskohtiin.
Arkkitehtonisesti matkustamon tilaratkaisut korostavat pitkittäissuuntaista teemaa: yhteneväiset linjat kulkevat mittariston lävitse aina ovipaneeleihin asti korostaen leveyden ja tilan tuntua.
Hieman kuljettajaa kohti kallistettu 16-tuumainen keskinäyttö ja korkea keskikonsoli luovat urheilullista ilmettä.
Ohjauspyörän takana sijaitseva leveä ja täysin digitaalinen mittaristo tarjoaa kaiken tarvittavan helposti sisäistettävässä muodossa, jotta kuljettaja voi keskittyä vain ajamiseen. Intelli-HUD-heijastusnäytön avulla kuljettajan ei tarvitse irrottaa katsettaan tiestä.
Kuljettajan on mahdollista kytkeä päälle itse tai automaattisesti mittariston Pure-tila, jossa kuljettajalle näytettävää tietoa vähennetään vain olennaiseen mittaristossa, HUD-näytössä ja keskinäytössä.
Hieman kuljettajaa kohti kallistettu 16-tuumainen keskinäyttö ja korkea keskikonsoli luovat urheilullista ilmettä. Ohjauspyörän takana sijaitseva leveä ja täysin digitaalinen mittaristo tarjoaa kaiken tarvittavan helposti sisäistettävässä muodossa, jotta kuljettaja voi keskittyä vain ajamiseen. Intelli-HUD-heijastusnäytön avulla kuljettajan ei tarvitse irrottaa katsettaan tiestä.
Opel
Tämän avulla kuljettajalle on normaalia vähemmän häiriötekijöitä niin pimeällä kuin esimerkiksi sateella ajettaessa. Opelille tyypilliseen tapaan usein käytettyjä asetuksia, kuten ilmastoinnin säätöä, voidaan käyttää edelleen intuitiivisesti fyysisillä painikkeilla.
Opel Grandlandin matkustamo tarjoaa erittäin mukaansa tempaavan ajokokemuksen. Opelille tunnusomaiset ja ergonomiset AGR-istuimet ovat voittaneet lukuisia palkintoja ja uusi Grandland jatkaa tätä perinnettä.
Saksalaisen ergonomia-asioihin erikoistuneen säätiön (Aktion Gesunder Rücken) AGR-hyväksymät istuimet tarjoavat uuden ominaisuuden: säädettävät sivuttaistuet. Nämä istuimet tarjoavat matkustajille myös tuuletus- ja hierontatoiminnot.
Takamatkustajat voivat nauttia puolestaan 20 mm suuremmasta polvitilasta verrattuna edeltävään Grandland-sukupolveen. Patentoidut Intelli-Seat-etuistuimet vähentävät painetta häntäluulle ja tulevat vakiovarusteena. Kaikki matkustamon kangasmateriaalit ovat myös 100-prosenttisesti kierrätettäviä!
Perhekäyttöön suunnattuna ajoneuvona Opelin insinöörit ovat käyttäneet paljon aikaa sisätilojen monipuolisuuden takaamiseksi. Tavoitteena ei vain ollut luoda lukuisia säilytystiloja mutta myös luoda innovatiivisia ratkaisuja, jotka tekevät asiakkaiden elämästä tavallista helpompaa.
Näiden nerokkaiden ratkaisujen kohokohtana on uusi Pixel Box -laatikko. Valaistu ja läpinäkyvä lasi ja sen ympäröivä kangas eivät vain lisää matkustamon näyttävyyttä, mutta se on myös erittäin käytännöllinen.
Langaton älypuhelimen latausalusta sijaitsee lasin takana. Läpinäkyvyys takaa sen, että käyttäjä ei unohda puhelinta Opel Grandlandiin siitä poistuessaan. Kokonaisuudessaan uusi Grandland tarjoaa yli 35 litraa säilytystiloja auton sisällä – näihin kuuluvat mm. Pixel Box -laatikko, älypuhelintaskut etuistuimien takaselkänojassa ja kookas säilytystila keskikonsolissa, jossa on myös 12 V -pistoke.
FSD-iskunvaimennus ja laaja kattaus ajoavustinjärjestelmiä
Energiatehokkaiden voimalinjavaihtoehtojen lisäksi Grandland tarjoaa dynaamisen mutta silti mukavan ajokokemuksen. Tämän mahdollistaa FSD-tekniikalla (Frequency selective damping) toteutetut iskunvaimentimet.
Tämä ainutlaatuinen tekniikka luo toisen hydraulisen kierron iskuvaimentimen sisään, jonka avulla iskunvaimennin mukautuu mekaanisesti iskujen taajuusmuutoksiin. FSD-tekniikka mahdollistaa mukavan ja pehmeän kyydin nopeilla taajuuksilla, kuten esim. poikittaisaumojen tai kaivonkansien kaltaisissa terävissä iskuissa.
Samat vaimentimet mahdollistavat myös urheilullisen etenemisen tarjoamalla terävän yhteyden tiehen matalilla taajuuksilla.
Opel Grandland reagoi erittäin terävästi kuljettajan ohjauskäskyihin, ja Opelille tyypillisesti, pysyy vakaana jarrutuksissa, mutkissa ja korkeissa nopeuksissa moottoritiellä. Opelin DNA:ta korostetaan Opel Grandlandille ominaisilla jousilla, kallistuksenvakaajilla, ohjauksella ja ESC-ajonvakautuksen säädöillä.
Uuden perusrakenteen, innovatiivisten teknologioiden ja Experimental-konseptiauton muotoiluelementtien avulla uusi Grandland sijoittuu Opelin SUV-malliston huipulle.
Opel-lehdistötiedote / Juha Peltonern
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.
Toni Lindström
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.
Toni Lindström
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
Emotiva nostalgisena
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Budjettilevysoitin Espanjasta
Krixin uudet kotiteatterijärjestelmät
Regan uusi neodyymiäänirasia
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI