Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukau­si­mak­sul­li­siksi 1.1. 2025 alkaen

Jo aiemmin eräät, lähinnä eurooppalaiset autonvalmistajat ovat suunnitelleet alkavansa veloittaa autojen lisävarusteista kuukausi- tai vuosi­pe­rus­tei­sesti. Nyt tilanteeseen tulee radikaali muutos, jonka perusteeksi ilmoitetaan Venäjän Ukrainaan kohdistama hyökkäyssota.

Auto Bild.Uutiset

Vuo­den 2025 tam­mi­kuun alus­ta läh­tien kaik­kien Suo­mes­sa myy­tä­vien uu­sien hen­ki­lö- ja pa­ket­ti­au­to­jen kaik­ki li­sä­va­rus­teet, sekä eräät ”va­ki­o­va­rus­teik­si miel­le­tyt” va­rus­teet muut­tu­vat kuu­kau­si­mak­sul­li­sik­si.

Mak­su on mah­dol­lis­ta suo­rit­taa ai­no­as­taan luot­to­kor­til­la. Sitä var­ten tu­lee käyt­tää eril­lis­tä, li­sä­mak­sus­ta toi­mi­tet­ta­vaa mak­su­pää­tet­tä, jon­ka ar­vi­oi­tu hin­ta on noin 3 495 eu­roa.

Va­rus­te­koh­tai­set kuu­kau­si- ja vuo­si­ta­rif­fit mää­rit­te­lee toi­min­taa var­ta var­ten pe­rus­tet­tu EU:n Au­to­jen Li­sä­va­rus­tei­den Eri­tyis­tark­kai­lu­vi­ras­to (Ins­pec­ti­on Agen­cy for Ve­hic­le Ad­di­ti­o­nal Equip­ment of the Eu­ro­pe­an Uni­on), joka toi­mii Hol­lan­nin pää­kau­pun­gis­sa, Haa­gis­sa.

Kos­ka li­sä­va­rus­tei­den hin­nat tu­le­vat eril­lis­ten kuu­kau­si­ve­loi­tus­ten myö­tä sa­mal­la mo­nin­ker­tais­tu­maan, kes­ki­ver­to­per­he voi jou­tua miet­ti­mään, pys­tyy­kö omas­sa au­tos­sa käyt­tä­mään li­sä­mak­sun vuok­si esi­mer­kik­si säh­köis­tä oh­jaus­te­hos­tin­ta – jon­ka toi­min­ta saat­taa yh­täk­kiä kes­key­tyä etä­py­säy­tyk­sen avul­la, el­lei so­pi­mus­ta ole muis­ta­nut mak­saa ajois­sa.

Kuu­kau­si­mak­sul­li­set oh­jaus­te­hos­tin ja ajo­va­lot – vai­ko oli­si­ko sit­ten­kin edul­li­sem­paa ajaa il­man nii­tä?

Jo­kai­nen voi ta­hol­laan miet­tiä, oli­si­ko pa­rem­pi rat­kai­su ajaa sit­ten­kin li­sä­mak­sut­ta – esi­mer­kik­si il­man oh­jaus­te­hos­tin­ta, ja sääs­tää vuo­sit­tain tun­tu­via sum­mia, esi­mer­kik­si per­heen ran­ta­lo­maan Ly­per­tös­sä?

Myös sel­lais­ten "luk­sus­va­rus­tei­den", ku­ten jar­ru­te­hos­ti­men, sekä polt­to­moot­to­ri­au­tois­sa öl­jyn kier­ron tai ve­si­pum­pun toi­min­nan etä­kat­kai­su voi­daan tar­vit­ta­es­sa suo­rit­taa au­to­teh­taan toi­mes­ta, au­ton ol­les­sa par­hail­laan esi­mer­kik­si moot­to­ri­tien ohi­tus­kais­tal­la, mikä saat­taa ai­heut­taa seu­rauk­sia.

Ne saat­ta­vat "puun ta­kaa tu­le­vi­na" äk­ki­ti­lan­tei­na pe­lot­taa mo­nia jo etu­kä­teen. Ei­kä suot­ta.

(Kuvituskuva)

(Kuvituskuva)

RML

Niin ikään lähi- ja kau­ko­va­lot - mu­kaan lu­kien päi­vä­a­jo­va­lot - sekä toi­saal­ta kaik­ki di­gi­taa­lis­ten ja ana­lo­gis­ten mit­ta­ris­to­jen sekä kos­ke­tus­näyt­tö­jen va­lais­tus - si­säl­ty­vät alus­ta­van suun­ni­tel­man pe­rus­teel­la kuu­kau­si­mak­sun pii­riin.

Kaik­ki äs­ken mai­ni­tut voi­daan etä­pi­men­tää kes­ken ajon, mi­kä­li mak­sut ovat mak­sa­mat­ta.

Ny­ky­e­lekt­ro­nii­kan an­si­os­ta etä­pi­men­nys voi­daan kui­ten­kin suo­rit­taa muu­ta­man mi­nuu­tin vii­veel­lä, as­teit­tain him­men­tä­mäl­lä.

He­rät­tää laa­jaa kes­kus­te­lua ja kri­tiik­kiä

Su­mu­va­lot muo­dos­ta­vat poik­keuk­sen, sil­lä ne ei­vät si­säl­ly jat­kos­sa­kaan li­sä­mak­sun pii­riin. Su­mu­va­lo­jen avul­la au­toi­li­jan on si­ten mah­dol­lis­ta hä­tim­mäi­ses­sä ti­lan­tees­sa ”ta­pail­la” tien­sä yön pi­mey­den syö­ve­reis­sä mää­rän­pää­hän.

Täys­säh­kö­au­toi­hin liit­ty­en har­kin­nan al­la on ajo­a­kus­to­jen yli­mää­räi­nen kuu­kau­si­mak­su, noin 1 500 e/kk. El­lei mak­sua ole suo­ri­tet­tu, au­to saa­daan etä­py­säy­tyk­sen avul­la py­säy­tet­tyä niil­le si­joil­leen.

Kuvituskuva.

Kuvituskuva.

AEHRA

Myös kes­kus­lu­ki­tuk­sen kuu­kau­si­mak­su­poh­jai­ses­ta ve­loi­tuk­ses­ta on eh­dit­ty kes­kus­tel­la.

”Kes­kus­lu­ki­tuk­sen kuu­kau­si­poh­jais­ta ve­loi­tus­ta tus­kin tul­laan tur­va­li­suus­syis­tä to­teut­ta­maan, kos­ka mak­sun myö­häs­ty­mis­ti­lan­tees­sa kes­kus­lu­ki­tus voi­tai­siin etä­lu­ki­ta ta­ka­luk­koon. Täl­löin ei kui­ten­kaan ky­et­täi­si var­mis­ta­maan, et­tei­kö au­tos­sa mah­dol­li­ses­ti oli­si kyy­dis­sä mat­kus­ta­jia”, mai­nit­see Ison-Bri­tan­ni­an Lees-on-Ty­nen tek­ni­sen yli­o­pis­ton van­hem­pi tut­ki­va luk­ko­mes­ta­ri, Tony M. Lock­bour­ne.

Tä­män kal­tai­set li­sä­mak­sut ovat­kin he­rät­tä­mäs­sä laa­jaa kes­kus­te­lua.

”Ta­lous­nä­kö­koh­dat edel­lä”, nau­rah­taa EU:n lii­ken­ne­a­si­ois­ta vas­taa­van Di­rek­tií­vis-oh­jaa­van mul­ti­na­ti­o­naa­li­sen se­ka­ko­mi­te­an van­hem­pi Om­buds­man, Wil­lem Ver­meu­len leh­dis­tön esit­tä­mään ky­sy­myk­seen uu­den lain tar­peel­li­suu­des­ta.

Juha Pel­to­nen

Pal­jon­ko suun­nil­leen mak­sai­si?

Tu­le­vat hin­ta­ta­rif­fit mää­rit­tyi­si­vät ns. jäl­ki­jät­töi­ses­ti, jo­ten tar­kat hin­nat jää­vät tois­tai­sek­si ar­vai­lun va­raan.

Kui­ten­kin voi­ta­neen olet­taa, et­tä esi­mer­kik­si oh­jaus­te­hos­ti­men kk-mak­su tul­lee ole­maan al­ka­en n. 300 e/kk. Se te­ki­si vuo­si­ta­sol­la noin 3 600 eu­roa ekst­raa.

Vas­taa­vas­ti ajo­va­lo­jen kk-mak­su oli­si al­ka­en n. 550 e/kk. Se te­ki­si vuo­si­ta­sol­la noin 6 600 eu­roa ekst­raa.

Polt­to­moot­to­ri­au­tois­sa öl­jyn kier­ron (öl­jy­pum­pun) kk-mak­su oli­si au­to­pe­rus­tei­ses­ti n.800-1300 e/kk.

Se te­ki­si vuo­si­ta­sol­la noin 9 600-15 600 eu­roa ekst­raa.

Kos­ka au­to­koh­tai­set li­sä­kus­tan­nuk­set voi­vat nous­ta vuo­des­sa hel­pos­ti vii­si­nu­me­roi­sik­si, uu­den lain on tark­kai­li­joi­den mu­kaan ar­vi­oi­tu las­ke­van ra­jus­ti uu­sien au­to­jen myyn­tiä, sekä kiih­dyt­tä­vän käy­tet­ty­jen au­to­jen tuon­tia.

Sik­si toi­vom­me tä­män ole­van kai­kes­ta huo­li­mat­ta – AP­RIL­LIA!

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN