Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Jo aiemmin eräät, lähinnä eurooppalaiset autonvalmistajat ovat suunnitelleet alkavansa veloittaa autojen lisävarusteista kuukausi- tai vuosiperusteisesti. Nyt tilanteeseen tulee radikaali muutos, jonka perusteeksi ilmoitetaan Venäjän Ukrainaan kohdistama hyökkäyssota.
Vuoden 2025 tammikuun alusta lähtien kaikkien Suomessa myytävien uusien henkilö- ja pakettiautojen kaikki lisävarusteet, sekä eräät ”vakiovarusteiksi mielletyt” varusteet muuttuvat kuukausimaksullisiksi.
Maksu on mahdollista suorittaa ainoastaan luottokortilla. Sitä varten tulee käyttää erillistä, lisämaksusta toimitettavaa maksupäätettä, jonka arvioitu hinta on noin 3 495 euroa.
Varustekohtaiset kuukausi- ja vuositariffit määrittelee toimintaa varta varten perustettu EU:n Autojen Lisävarusteiden Erityistarkkailuvirasto (Inspection Agency for Vehicle Additional Equipment of the European Union), joka toimii Hollannin pääkaupungissa, Haagissa.
Koska lisävarusteiden hinnat tulevat erillisten kuukausiveloitusten myötä samalla moninkertaistumaan, keskivertoperhe voi joutua miettimään, pystyykö omassa autossa käyttämään lisämaksun vuoksi esimerkiksi sähköistä ohjaustehostinta – jonka toiminta saattaa yhtäkkiä keskeytyä etäpysäytyksen avulla, ellei sopimusta ole muistanut maksaa ajoissa.
Kuukausimaksulliset ohjaustehostin ja ajovalot – vaiko olisiko sittenkin edullisempaa ajaa ilman niitä?
Jokainen voi tahollaan miettiä, olisiko parempi ratkaisu ajaa sittenkin lisämaksutta – esimerkiksi ilman ohjaustehostinta, ja säästää vuosittain tuntuvia summia, esimerkiksi perheen rantalomaan Lypertössä?
Myös sellaisten "luksusvarusteiden", kuten jarrutehostimen, sekä polttomoottoriautoissa öljyn kierron tai vesipumpun toiminnan etäkatkaisu voidaan tarvittaessa suorittaa autotehtaan toimesta, auton ollessa parhaillaan esimerkiksi moottoritien ohituskaistalla, mikä saattaa aiheuttaa seurauksia.
Ne saattavat "puun takaa tulevina" äkkitilanteina pelottaa monia jo etukäteen. Eikä suotta.
(Kuvituskuva)
RML
Niin ikään lähi- ja kaukovalot - mukaan lukien päiväajovalot - sekä toisaalta kaikki digitaalisten ja analogisten mittaristojen sekä kosketusnäyttöjen valaistus - sisältyvät alustavan suunnitelman perusteella kuukausimaksun piiriin.
Kaikki äsken mainitut voidaan etäpimentää kesken ajon, mikäli maksut ovat maksamatta.
Nykyelektroniikan ansiosta etäpimennys voidaan kuitenkin suorittaa muutaman minuutin viiveellä, asteittain himmentämällä.
Herättää laajaa keskustelua ja kritiikkiä
Sumuvalot muodostavat poikkeuksen, sillä ne eivät sisälly jatkossakaan lisämaksun piiriin. Sumuvalojen avulla autoilijan on siten mahdollista hätimmäisessä tilanteessa ”tapailla” tiensä yön pimeyden syövereissä määränpäähän.
Täyssähköautoihin liittyen harkinnan alla on ajoakustojen ylimääräinen kuukausimaksu, noin 1 500 e/kk. Ellei maksua ole suoritettu, auto saadaan etäpysäytyksen avulla pysäytettyä niille sijoilleen.
Kuvituskuva.
AEHRA
Myös keskuslukituksen kuukausimaksupohjaisesta veloituksesta on ehditty keskustella.
”Keskuslukituksen kuukausipohjaista veloitusta tuskin tullaan turvalisuussyistä toteuttamaan, koska maksun myöhästymistilanteessa keskuslukitus voitaisiin etälukita takalukkoon. Tällöin ei kuitenkaan kyettäisi varmistamaan, etteikö autossa mahdollisesti olisi kyydissä matkustajia”, mainitsee Ison-Britannian Lees-on-Tynen teknisen yliopiston vanhempi tutkiva lukkomestari, Tony M. Lockbourne.
Tämän kaltaiset lisämaksut ovatkin herättämässä laajaa keskustelua.
”Talousnäkökohdat edellä”, naurahtaa EU:n liikenneasioista vastaavan Direktiívis-ohjaavan multinationaalisen sekakomitean vanhempi Ombudsman, Willem Vermeulen lehdistön esittämään kysymykseen uuden lain tarpeellisuudesta.
Juha Peltonen
Paljonko suunnilleen maksaisi?
Tulevat hintatariffit määrittyisivät ns. jälkijättöisesti, joten tarkat hinnat jäävät toistaiseksi arvailun varaan.
Kuitenkin voitaneen olettaa, että esimerkiksi ohjaustehostimen kk-maksu tullee olemaan alkaen n. 300 e/kk. Se tekisi vuositasolla noin 3 600 euroa ekstraa.
Vastaavasti ajovalojen kk-maksu olisi alkaen n. 550 e/kk. Se tekisi vuositasolla noin 6 600 euroa ekstraa.
Polttomoottoriautoissa öljyn kierron (öljypumpun) kk-maksu olisi autoperusteisesti n.800-1300 e/kk.
Se tekisi vuositasolla noin 9 600-15 600 euroa ekstraa.
Koska autokohtaiset lisäkustannukset voivat nousta vuodessa helposti viisinumeroisiksi, uuden lain on tarkkailijoiden mukaan arvioitu laskevan rajusti uusien autojen myyntiä, sekä kiihdyttävän käytettyjen autojen tuontia.
Siksi toivomme tämän olevan kaikesta huolimatta – APRILLIA!
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Neula puhtaaksi
ELACin uusi aktiivikaiutin
Uusi optinen äänirasia
Pilvin pimein
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Uutta Yorkshiresta
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL