Maski on kasvanut ja valoyksiköt madaltuneet. Kaikissa neljässä varustetasossa on puskureiden päissä näyttävän näköiset huomiovaloviuhkat, mutta uudet matriisiajovalot kuuluvat vain parempiin varustetasoihin.

Maski on kasvanut ja valoyksiköt madaltuneet. Kaikissa neljässä varustetasossa on puskureiden päissä näyttävän näköiset huomiovaloviuhkat, mutta uudet matriisiajovalot kuuluvat vain parempiin varustetasoihin.

Juha Peltonen

Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot

Näyttävät huomi­o­va­lo­viuhkat jäävät varmasti mieleen, mutta DS 7:n uudistuminen ei rajoitu pelkästään valoihin.

Auto Bild.Koeajot

Ajat muut­tu­vat. DS 7:n mal­li­ni­mes­tä on pu­do­tet­tu Cros­s­back-li­sä­o­sa, ja fa­ce­lif­tin jäl­keen mal­li on vain 7.

Rop­pa­kau­pal­la lip­pu­lai­va­mei­nin­kiä tar­jo­a­van DS 7:n ovet jä­mäh­tä­vät va­kuut­ta­vas­ti kiin­ni, ja ai­to nap­pa­nah­ka­ver­hoi­lu (ei ve­gaa­ni­nen) luo Ope­ra Bu­si­ness -va­rus­te­ver­si­oon ylel­lis­tä lii­ke­maa­il­man tun­tua sekä hie­nos­tu­neen kal­liin na­han tuok­sun. Ko­je­lau­dan pääl­lys­tyk­se­nä on peh­mei­tä ma­te­ri­aa­le­ja.

Ajo­a­sen­nos­ta sää­tyy kul­jet­ta­jan pen­kin säh­kö­sää­tö­jen an­si­os­ta ihan­teel­li­nen. Na­pa­koi­ta, kun­nol­la mi­toi­tet­tu­ja etuis­tui­mia voi­si luon­neh­tia enem­mäl­ti sak­sa­lais- kuin rans­ka­lais­tyy­li­sik­si. Ne tar­jo­a­vat asi­al­li­sen si­vut­tais­tu­en ohel­la sää­det­tä­vän rei­si­tyy­nyn sekä sel­kä­hie­ron­ta­oh­jel­mia, jot­ka ovat kui­ten­kin luon­teel­taan suh­teel­li­sen rau­hal­li­sia, ei­vät ”rum­pu­soo­lo­ja”.

Ta­kais­tui­mel­le on no­pea siir­tyä, sil­lä ta­ka­o­vi­au­kot on mi­toi­tet­tu so­ve­li­aas­ti. Pol­vi­ti­laa jää ta­ka­na rei­lus­ti myös pit­kil­le ih­mi­sil­le, mut­ta var­vas­ti­la jää ah­taak­si sil­loin, kun etuis­tui­met on sää­det­ty ko­ros­te­tun alas.

Ta­kais­tui­miin liit­tyy pik­ku­y­lel­li­syy­te­nä jo­ta­kin, jota har­vas­sa tä­män ko­ko­luo­kan au­tos­sa esiin­tyy: säh­köi­nen ta­ka­sel­kä­no­jien kal­lis­tuk­sen sää­tö on pit­käl­lä mat­kal­la miel­lyt­tä­vä omi­nai­suus.

Takavalot ovat entistä teräväilmeisemmät. 360-mallissa on 15 milliä madallettu alusta ja normaalia jäykemmät iskunvaimentimet.

Takavalot ovat entistä teräväilmeisemmät. 360-mallissa on 15 milliä madallettu alusta ja normaalia jäykemmät iskunvaimentimet.

Juha Peltonen

Kosketusnäytön kuvakkeita pystyy nyt muokkaamaan omien mieltymysten mukaisesti. Käynnistyskytkin on kosketusnäytön yläpuolella.

Kosketusnäytön kuvakkeita pystyy nyt muokkaamaan omien mieltymysten mukaisesti. Käynnistyskytkin on kosketusnäytön yläpuolella.

Juha Peltonen

Käynnistettäessä esiin kääntyvä tyylikäs B.R.M. -viisarikello kuulu kahteen ylimpään varustetasoon.

Käynnistettäessä esiin kääntyvä tyylikäs B.R.M. -viisarikello kuulu kahteen ylimpään varustetasoon.

Juha Peltonen

Laatikkona palvelee 8-nopeuksinen Aisinin automaatti.

Laatikkona palvelee 8-nopeuksinen Aisinin automaatti.

Juha Peltonen

Ta­ka­na on pu­hal­lin­no­peu­den sää­dön ohel­la myös läm­pö­ti­la­sää­tö. Ul­ko­pö­lyis­tä kär­si­vil­le on eduk­si an­ti­al­ler­gi­nen si­sä­ti­la­suo­da­tin.

Le­ve­ät näyt­tö­ruu­dut

Näyt­tä­vä ja suh­teel­li­sen sel­ko­lu­kui­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to on 12,3-tuu­mai­nen. Myös upe­an kos­ke­tus­näy­tön le­veys on 12,3 tuu­maa. Mii­nuk­se­na kos­ke­tus­näy­tön ja mit­ta­ris­ton pääl­lys­la­sit hei­jas­te­le­vat mel­koi­ses­ti, jo­ten nii­hin kai­vat­tai­siin hei­jas­ta­ma­ton­ta la­sia.

Na­vi­goin­ti­lait­teen oh­jel­moin­ti su­juu hel­pos­ti, ja sekä reit­ti- et­tä ää­ni­o­pas­tus ovat sel­ke­ät. Sitä vas­toin pi­me­ä­nä­kö­jär­jes­tel­män ak­ti­voin­ti voi­si ol­la juo­he­am­paa.

Ak­ti­voin­ti on­nis­tuu vain pi­me­äl­lä, mut­ta te­hok­kaas­ti toi­mi­va jär­jes­tel­mä tuo mus­ta­val­koi­sen, aa­ve­mai­sen nä­ky­män kul­jet­ta­jan edes­sä ole­val­le ruu­dul­le.

Tuu­li­la­siin ei va­li­tet­ta­vas­ti saa ko­ko­läm­mi­tys­tä, vaik­ka se oli­si Ope­ra Bu­si­ness -huip­pu­ver­si­os­sa Suo­men olois­sa eh­do­ton. Tuu­li­la­sin ala­reu­nas­sa ja va­sem­mas­sa lai­das­sa on kui­ten­kin vas­tus­läm­mi­tys.

Kovuudeltaan enemmälti saksalaistyyppiset etuistuimet on varustettu voimakkuudeltaan maltillisella selkähieronnalla.

Kovuudeltaan enemmälti saksalaistyyppiset etuistuimet on varustettu voimakkuudeltaan maltillisella selkähieronnalla.

Juha Peltonen

Takaistuimilla istutaan rennon väljästi, ja takana on mukavasti polvi- ja pääntilaa.

Takaistuimilla istutaan rennon väljästi, ja takana on mukavasti polvi- ja pääntilaa.

JUha Peltonen

Myös pätevä pimeänäköjärjestelmä sekä selkähierontaohjelmat lukeutuvat Opera Business -version hyveisiin.

Myös pätevä pimeänäköjärjestelmä sekä selkähierontaohjelmat lukeutuvat Opera Business -version hyveisiin.

Juha Peltonen

Malliversion vakiovarusteisille 21-tuumaisille kevytmetallivanteille ei ole helppoa löytää 245/35 R 21 -mittaisia nastarenkaita.

Malliversion vakiovarusteisille 21-tuumaisille kevytmetallivanteille ei ole helppoa löytää 245/35 R 21 -mittaisia nastarenkaita.

Juha Peltonen

Nelivetoisessa 360-versiossa on bensiiniturbon seurana kaksi sähkömoottoria.

Nelivetoisessa 360-versiossa on bensiiniturbon seurana kaksi sähkömoottoria.

Juha Peltonen

Taidetta.

Taidetta.

Juha Peltonen

Suko-kaapelia varten on kovaseinäinen säilytyslaukku, mutta tehokkaampaa kaapelia joudutaan säilyttämään tavaratilassa, koska tilan alla ei ole ylimääräistä tilaa.

Suko-kaapelia varten on kovaseinäinen säilytyslaukku, mutta tehokkaampaa kaapelia joudutaan säilyttämään tavaratilassa, koska tilan alla ei ole ylimääräistä tilaa.

Juha Peltonen

Il­ma­pu­hal­luk­sen pi­ka­sää­töi­hin, ku­ten huur­teen­pois­toon, pää­see no­pe­as­ti kos­ke­tus­näy­tön ala­puo­li­sis­ta me­kaa­ni­sis­ta pai­nik­keis­ta. Täs­mä­sää­döt hoi­del­laan kos­ke­tus­näy­tön ali­va­li­kois­ta suh­teel­li­sen kä­te­väs­ti.

Au­to­maat­ti­seen kak­si­a­lu­eil­mas­toin­tiin liit­tyy ak­tii­vi­hii­li­suo­da­tin, ja DS 7:ssä on la­tauk­sen, mat­kus­ta­mon esi­läm­mi­tyk­sen sekä mat­kus­ta­mon vii­len­nyk­sen etä­hal­lin­ta­mah­dol­li­suus pu­he­lin­so­vel­luk­sen avul­la.

Pu­he­li­men lan­ga­ton la­taus toi­mii si­nän­sä asi­al­li­ses­ti, mut­ta se vai­kut­taa verk­kai­sel­ta. Erit­täin laa­du­kas au­di­o­jär­jes­tel­mä tois­taa kun­nol­la myös ma­ta­lia taa­juuk­sia, mut­ta kor­ke­at ää­net voi­si­vat ol­la sä­vyk­kääm­piä. Mat­kus­ta­mon si­sä­va­lais­tus­ta pys­tyy sää­tä­mään, ja vä­ri­vaih­to­eh­to­ja on kaik­ki­aan kah­dek­san.

Hy­vin vään­tää

Pis­to­ke­hyb­ri­dis­sä on 200-he­vos­voi­mai­sen ja 1,6-lit­rai­sen 4-sy­lin­te­ri­sen tur­bo­moot­to­rin seu­ra­na kak­si säh­kö­moot­to­ria, jol­loin ne­li­ve­toi­sen kär­ki­ver­si­on jär­jes­tel­mä­te­hok­si kui­ta­taan huo­mat­ta­vat 360 he­vos­voi­maa ja jär­jes­tel­mä­vään­nök­si 520 new­ton­met­riä.

Teh­taan mit­taus­ten mu­kaan kiih­ty­vyys nol­las­ta sa­taan 5,6 se­kun­nis­sa to­teu­tuu ajo­a­kun ol­les­sa mah­dol­li­sim­man täy­teen la­dat­tu­na. Ne­li­ve­to on to­teu­tet­tu niin, et­tä taka-ak­se­lil­la on toi­nen säh­kö­moot­to­ri. Jos ajo­ti­la­va­lit­si­mes­ta va­li­taan pak­ko­ne­li­ve­to, polt­to­moot­to­ri on sil­loin ai­na käy­tös­sä.

Myös 4WD-ti­las­sa ede­tään pin­ta­kaa­sul­la sääs­te­li­ääm­min etu­ve­dol­la, ker­too ener­gi­a­vir­taus­näyt­tö.

Ajo­a­kun ka­pa­si­teet­ti on nyt 14,2/12,9 ki­lo­wat­ti­tun­tia (brut­to/net­to). Vaik­ka brut­to­ka­pa­si­teet­ti on kas­va­nut vain yh­den ki­lo­wat­ti­tun­nin, niin nor­mi­mi­ta­tut säh­kö­a­jon toi­min­ta­mat­kat ovat kas­va­neet noin kym­me­nen ki­lo­met­riä ja nor­mi­ku­lu­tuk­set pie­nen­ty­neet muu­ta­man de­si­lit­ran.

Ko­ea­je­tun 360-huip­pu­mal­lin koh­dal­la wltp-nor­mi­mat­ka on 57 km. Pää­sin tal­vi­o­lois­sa kui­ten­kin täy­teen la­dat­tu­na vain 29 ki­lo­met­riin. On­nek­si la­taus su­jui ko­ti­la­tau­sa­se­mal­la tosi no­pe­as­ti, vain pa­ris­sa tun­nis­sa.

Si­säi­sen yk­si­vai­he­la­tu­rin teho on ne­li­ve­dois­sa 7,4 ki­lo­wat­tia, kun etu­ve­dos­sa tyy­dy­tään 3,7 ki­lo­wat­tiin.

Ajo­a­kus­toon py­ri­tään ai­na jät­tä­mään ns. tyh­jäk­si ajet­tu­na­kin sen ver­ran vir­taa, et­tä täy­si kiih­ty­vyys oli­si ai­na­kin het­kel­li­ses­sä kiih­dy­tyk­ses­sä käy­tet­tä­vis­sä. Sain pa­rin läm­pö­as­teen läm­pö­ti­las­sa ku­lu­tuk­sek­si 7,1 l/100 km sil­loin, kun ajo­a­kus­sa ei ol­lut säh­köä.

Ma­dal­let­tu alus­ta

Huip­pu­mal­lis­sa on 15 mil­liä ma­ta­lam­pi alus­ta, le­ve­äm­pi rai­de­vä­li (edes­sä +24 mm, ta­ka­na +10 mm) sekä 21-tuu­mai­set pyö­rät (muis­sa va­ki­o­na 19 tuu­maa). Jou­si­tus­tun­tu­mas­ta voin an­taa kor­ke­an ar­vo­sa­nan, jos­ta osa­kii­tos lan­ke­aa ma­dal­le­tus­ta alus­tas­ta huo­li­mat­ta riit­tä­väl­le mat­kus­tus­mu­ka­vuu­del­le.

Mal­lis­sa on nor­maa­lia jäy­kem­pi is­kun­vai­men­nus, ja myös ajo­ti­la­va­li­koi­ma on kes­ki­ver­to­au­to­ja mo­ni­puo­li­sem­pi. Moo­dik­si va­li­koi­tuu joko Hyb­rid, Elect­ric, Com­fort, Sport tai ne­li­ve­don pak­ko­kyt­ke­vä 4WD.

Niis­tä edes Com­fort ei tun­tu­nut lii­an peh­me­äl­tä rou­ti­neel­la as­val­til­la. 4WD-ajo­ti­la toi­mi hie­nos­ti jäi­sel­lä pik­ku­tiel­lä.

Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on var­sin otol­li­nen, mut­ta se voi­si ol­la täs­mäl­li­sem­pi. ”Sal­mi­a­kin muo­toi­nen” käyn­nis­tys­pai­ni­ke on puo­les­taan tun­no­ton, ei­kä sen rei­pas­kaan pai­na­mi­nen vält­tä­mät­tä heti tuo­ta tu­los­ta.

DS 7 E-Ten­se 360 -huip­pu­mal­lis­sa va­ki­o­na ole­vil­le 21-tuu­mai­sil­le Brook­lyn-ke­vyt­me­tal­li­van­teil­le oli tes­tiyk­si­lös­sä som­mi­tel­tu koh­tuul­li­sen ek­soot­ti­sen kuu­loi­nen set­ti: 35-sar­jan nas­ta­ren­kaat. Ren­gas­ko­ko­na on näet 245/35 R 21.

Pie­nem­pää van­net­ta ei voi­si aja­tel­la­kaan, kos­ka etu­jar­ru­le­vyt ovat hal­kai­si­jal­taan sen ver­ran jä­re­ät – uu­des­sa 360-mal­lis­sa on edes­sä isom­mat jar­ru­le­vyt kuin muis­sa mal­leis­sa.

Me­lu­ta­so oli nas­ta­ren­kais­ta huo­li­mat­ta yl­lät­tä­vän al­hai­nen. Ope­ra Bu­si­ness -va­rus­te­ta­sol­la hyö­dy­tään myös la­mi­noi­duis­ta si­vu­la­seis­ta, jot­ka alen­ta­vat osal­taan tun­tu­vas­ti si­sä­me­lua.

Tur­val­li­suus­va­rus­teis­ta mai­nit­ta­koon ak­tii­vi­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä, kat­ve­a­vus­tin ja ak­tii­vi­nen kais­ta­vah­ti. 360-ver­si­ol­la ei kui­ten­kaan voi ve­tää min­kään­lais­ta vau­nua, vaan sil­loin jou­du­taan tur­vau­tu­maan edul­li­sem­piin DS 7 -ver­si­oi­hin.

Juha Pel­to­nen

DS 7 E-Ten­se 360 4x4 Plug-in Hyb­rid Ope­ra Bu­si­ness A

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1598 cm3, 147 kW (200 hv)/6000 r/min, 300 Nm/3000 r/min + säh­kö­moot­to­rit 2 kpl, etu 81,0 kW (110 hv), 320 Nm, taka 83 kW (113 hv), 166 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 265 kW (360 hv), 520 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 5,6 s, huip­pu­no­peus 235 km/h (säh­köl­lä 190 km/h)

Ku­lu­tus

1,8 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

40 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 14,2/12,9 kWh (brut­to, net­to), si­säi­nen la­tu­ri 7,4 kW

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

57 km

La­tau­sai­ka

n. 2 h (7,4 kW, 16 A), n. 7 h (suko 8 A)

Voi­man­siir­to

A8, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4593, l. 1891, k. 1625 mm, ak­se­li­vä­li 2738 mm, maa­va­ra 190 mm, oma­mas­sa 1960 kg, kan­ta­vuus 515 kg, ve­to­mas­sa 0/0 kg, ta­va­ra­ti­la 555–1752 l, tank­ki 43 l

Hin­ta

78 595 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 80 147 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU