Lediajovalojen teho on hyvätasoinen. Style-pakettiin sisältyvissä etusumuvaloissa on kääntymistoiminto.
Juha Peltonen
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Fabia Style on sopivin varustein yllättävän urheilullinen pikkuauto – eikä tässä vielä puhuta Fabia Monte Carlosta!
Style-varusteltu Škoda Fabia on odottamattoman ripeä kompaktiluokan tavallinen perheauto, joka näyttää suhteellisen tavanomaiselta. Versio pitää silti sisällään mukavia yllätyksiä, joista yksi on perinteinen ahdettu bensiinimoottori.
Sain keskikulutuslukemaksi kohtuulliset 5,8 l/100 km – lukema ei toki ole alhaisimmasta päästä, mutta nelisylinterisen TSI-moottorin laaja alavääntö kompensoi sitä loistavasti. Napakkana automaattivaihteistona palvelee 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto.
Onneksi 150-hevosvoimaisen turbonelikon seurana on jämerä alustatuntuma, mikä tekee Stylestä otollisen luotsattavan myös mutkaisilla pikkuteillä. Ajotilavaihtoehdot ovat Eco-talousmoodin ohella Normaali, Sport ja Individual.
Näistä jo Normaali tuntuu yleisesti ottaen riittävän kovalta useimpiin tilanteisiin, mutta tällöin ohjauksen keskialuetuntuma sopii parhaiten kaupunkiajoon. Sportin ohjaustuntuma maistuu maantieajossa.
Velvet Red -metalliväri ja Black Magic -katto ovat lisävarusteita.
Juha Peltonen
Kojelautaan antaa ominaisilmettä osittainen alcantara-päällyste. Sisätilojen viimeistely on moitteetonta.
Juha Peltonen
Amundsen-multimediajärjestelmää hoidellaan 9,2-tuumaisella näytöllä. Navigaattorin ohjelmointi on helppoa ja opastus toimii kohtuullisesti.
Juha Peltonen
Travel Assist -pakettiin kuuluvan digitaalimittariston muokkaus on monipuolista, kuten tämä kuvasarja kertoo...
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Optionaalisia GT-etuistuimia voidaan todella suositella, sillä ne ovat Škoda Fabiaan parasta mahdollista antia.
Juha Peltonen
Takaistuimelle mahtuu jopa pitkäjalkainen, kun etuistuimien säätöihin kiinnitetään huomiota.
Juha Peltonen
Vaihteiston on 7-nopeuksinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti.
Juha Peltonen
Ohituksissa miellyttää turbomoottorin laaja vääntöalue.
Juha Peltonen
Tavaratilaan mahtuu parhaimmillaan 1 190 litraa.
Juha Peltonen
Travel Assist -pakettiin kuuluva mukautuva vakionopeudensäädin toimii täsmällisesti, mutta samaan pakettiin kuuluvan mukautuvan kaista-avustimen käyttö lukeutuu makuasioihin.
Škoda Fabiassa on mekaaninen seisontajarru. Kitkarengasmelu kohosi karkealla asfaltilla suhteellisen korkeaksi.
Kustomoitava mittaristo
Monipuolisesti kustomoitava, Style-varustepakettiin lukeutuva digitaalinen, ytimekkäästi jaoteltu mittaristo miellyttää. Siinä riittää vaihtoehtoja karttanäkymästä minimalistiseen mittarimaisemaan, jossa pääosaa näyttelevät vain toimintamatkanäyttö ja nopeusmittari.
Lämmityssäätimet ovat mukavasti mekaaniset, kun puolestaan miinuksena ilmapuhalluksen säätö sujuu työläästi.
Se tapahtuu painamalla ensin kosketusnäytöllä Menu-valikkoa ja siellä virtuaalisia puhalluspainikkeita, jotka voisi korvata perinteisellä mekaanisella säätöpyörällä.
Plussana kosketusnäytön ilmastointivalikossa pystyy kätevästi päättämään, haluaako käyttää manuaali- vai automaatti-ilmastointia.
Puhelimen kytkeminen auton multimediajärjestelmään ja streaming-radioasemien hakeminen sujuvat aikailematta. Kaiuttimien äänenlaatu on tosin enemmälti hyvää puheäänitasoa matalien äänien toiston jäädessä vaatimattomaksi.
Huippuistuimet
Dynamic-varustepakettiin sisältyvissä sport-etuistuimissa on tyylikkäät, integroidut pääntuet, ja istuimet ovat Škoda Fabia Stylen ehdottomasti parasta antia. Etuselkänojat pystytään säätämään säätöpyörän ansiosta tarkasti – tosin säätöpyörät ovat jäykkätoimisia.
Takaovet avautuvat kohtuullisen reiluun kulmaan, joten sisään on varsin helppo kulkea, mutta takaistuimella on melko niukasti polvitilaa.
Täysikokoinen, kiinteä lisävarusteinen panoraamalasikatto luo Škoda Fabia Stylen matkustamoon runsaasti valoisuutta ja lisää kattorakenteen lujuutta.
Škoda Fabian tavaratila vetää 380 litraa. Käytännöllisen tavaroiden kiinnitysverkon avulla ostoskassit pysyvät paikoillaan. Suurimmillaan lääniä saadaan 1 190 litraa. Vaunun vetokin luonnistuu 1 200 kiloon asti.
Juha Peltonen
Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A
Moottori
R4, turbo, 1498 cm3, 110 kW (150 hv)/5000–6000 r/min, 250 Nm/1500–3500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,0 s, huippunopeus 222 km/h
Kulutus
5,5 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
125 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4108, l. 1780, k. 1459 mm, akseliväli 2564 mm, maavara 138 mm, omamassa 1362 kg, kantavuus 414 kg, vetomassa 1200/610 kg, tavaratila 380–1190 l, tankki 40 l
Hinta
27 195 euroa, koeajoauto 33 050 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
RELin uudet S-sarjalaiset
Making Vinyl 2025
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Cabassen kotiteatterihelmet
AVIDin uusi Celsus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ