Lediajovalojen teho on hyvätasoinen. Style-pakettiin sisältyvissä etusumuvaloissa on kääntymistoiminto.
Juha Peltonen
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Fabia Style on sopivin varustein yllättävän urheilullinen pikkuauto – eikä tässä vielä puhuta Fabia Monte Carlosta!
Style-varusteltu Škoda Fabia on odottamattoman ripeä kompaktiluokan tavallinen perheauto, joka näyttää suhteellisen tavanomaiselta. Versio pitää silti sisällään mukavia yllätyksiä, joista yksi on perinteinen ahdettu bensiinimoottori.
Sain keskikulutuslukemaksi kohtuulliset 5,8 l/100 km – lukema ei toki ole alhaisimmasta päästä, mutta nelisylinterisen TSI-moottorin laaja alavääntö kompensoi sitä loistavasti. Napakkana automaattivaihteistona palvelee 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto.
Onneksi 150-hevosvoimaisen turbonelikon seurana on jämerä alustatuntuma, mikä tekee Stylestä otollisen luotsattavan myös mutkaisilla pikkuteillä. Ajotilavaihtoehdot ovat Eco-talousmoodin ohella Normaali, Sport ja Individual.
Näistä jo Normaali tuntuu yleisesti ottaen riittävän kovalta useimpiin tilanteisiin, mutta tällöin ohjauksen keskialuetuntuma sopii parhaiten kaupunkiajoon. Sportin ohjaustuntuma maistuu maantieajossa.
Velvet Red -metalliväri ja Black Magic -katto ovat lisävarusteita.
Juha Peltonen
Kojelautaan antaa ominaisilmettä osittainen alcantara-päällyste. Sisätilojen viimeistely on moitteetonta.
Juha Peltonen
Amundsen-multimediajärjestelmää hoidellaan 9,2-tuumaisella näytöllä. Navigaattorin ohjelmointi on helppoa ja opastus toimii kohtuullisesti.
Juha Peltonen
Travel Assist -pakettiin kuuluvan digitaalimittariston muokkaus on monipuolista, kuten tämä kuvasarja kertoo...
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Optionaalisia GT-etuistuimia voidaan todella suositella, sillä ne ovat Škoda Fabiaan parasta mahdollista antia.
Juha Peltonen
Takaistuimelle mahtuu jopa pitkäjalkainen, kun etuistuimien säätöihin kiinnitetään huomiota.
Juha Peltonen
Vaihteiston on 7-nopeuksinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti.
Juha Peltonen
Ohituksissa miellyttää turbomoottorin laaja vääntöalue.
Juha Peltonen
Tavaratilaan mahtuu parhaimmillaan 1 190 litraa.
Juha Peltonen
Travel Assist -pakettiin kuuluva mukautuva vakionopeudensäädin toimii täsmällisesti, mutta samaan pakettiin kuuluvan mukautuvan kaista-avustimen käyttö lukeutuu makuasioihin.
Škoda Fabiassa on mekaaninen seisontajarru. Kitkarengasmelu kohosi karkealla asfaltilla suhteellisen korkeaksi.
Kustomoitava mittaristo
Monipuolisesti kustomoitava, Style-varustepakettiin lukeutuva digitaalinen, ytimekkäästi jaoteltu mittaristo miellyttää. Siinä riittää vaihtoehtoja karttanäkymästä minimalistiseen mittarimaisemaan, jossa pääosaa näyttelevät vain toimintamatkanäyttö ja nopeusmittari.
Lämmityssäätimet ovat mukavasti mekaaniset, kun puolestaan miinuksena ilmapuhalluksen säätö sujuu työläästi.
Se tapahtuu painamalla ensin kosketusnäytöllä Menu-valikkoa ja siellä virtuaalisia puhalluspainikkeita, jotka voisi korvata perinteisellä mekaanisella säätöpyörällä.
Plussana kosketusnäytön ilmastointivalikossa pystyy kätevästi päättämään, haluaako käyttää manuaali- vai automaatti-ilmastointia.
Puhelimen kytkeminen auton multimediajärjestelmään ja streaming-radioasemien hakeminen sujuvat aikailematta. Kaiuttimien äänenlaatu on tosin enemmälti hyvää puheäänitasoa matalien äänien toiston jäädessä vaatimattomaksi.
Huippuistuimet
Dynamic-varustepakettiin sisältyvissä sport-etuistuimissa on tyylikkäät, integroidut pääntuet, ja istuimet ovat Škoda Fabia Stylen ehdottomasti parasta antia. Etuselkänojat pystytään säätämään säätöpyörän ansiosta tarkasti – tosin säätöpyörät ovat jäykkätoimisia.
Takaovet avautuvat kohtuullisen reiluun kulmaan, joten sisään on varsin helppo kulkea, mutta takaistuimella on melko niukasti polvitilaa.
Täysikokoinen, kiinteä lisävarusteinen panoraamalasikatto luo Škoda Fabia Stylen matkustamoon runsaasti valoisuutta ja lisää kattorakenteen lujuutta.
Škoda Fabian tavaratila vetää 380 litraa. Käytännöllisen tavaroiden kiinnitysverkon avulla ostoskassit pysyvät paikoillaan. Suurimmillaan lääniä saadaan 1 190 litraa. Vaunun vetokin luonnistuu 1 200 kiloon asti.
Juha Peltonen
Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A
Moottori
R4, turbo, 1498 cm3, 110 kW (150 hv)/5000–6000 r/min, 250 Nm/1500–3500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,0 s, huippunopeus 222 km/h
Kulutus
5,5 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
125 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4108, l. 1780, k. 1459 mm, akseliväli 2564 mm, maavara 138 mm, omamassa 1362 kg, kantavuus 414 kg, vetomassa 1200/610 kg, tavaratila 380–1190 l, tankki 40 l
Hinta
27 195 euroa, koeajoauto 33 050 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Ruarkilta tyylikäs cd-pyöritin
Seuraava sukupolvi
Integroitu vahvistin Ruotsista alle 1000 eurolla
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua Marikin tapaan
Yksi eteen, kahdeksan taakse
Linnin kurkivarsi
Puhtaampaa suoratoistoa
Kaiutin Mundorf-päivityksellä
Kaapelivalmistajan kaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI