Hyundai Santa Fe on aina nelivetoinen ja varustettu 6-vaihteisella momentinmuunninautomaattivaihteistolla sekä taloudellisella Plug-in Hybrid -voimalinjalla. Tarjolla on 6- ja 7-paikkainen vaihtoehto. Suomessa myynnissä on kolme varustetasoa, Style, Premium ja Calligraphy.

Hyundai Santa Fe on aina nelivetoinen ja varustettu 6-vaihteisella momentinmuunninautomaattivaihteistolla sekä taloudellisella Plug-in Hybrid -voimalinjalla. Tarjolla on 6- ja 7-paikkainen vaihtoehto. Suomessa myynnissä on kolme varustetasoa, Style, Premium ja Calligraphy.

Hyundai

Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö

Täysin uusi viidennen sukupolven Hyundai Santa Fe on saanut täysin uuden ulkonäön. Hyundain lippulaivamalli tarjoaa laatua, mukavuutta ja erittäin hyvät tilat monipuoliseen käyttöön. Malli on aina nelivetoinen ja ladattavalla Plug-in Hybrid -voimalinjalla varustettu. Suomessa auton voi valita 6- tai 7-paikkaisena.

Auto Bild.Uutiset

Vii­den­nen su­ku­pol­ven täy­sin uu­si Hy­un­dai San­ta Fe on ti­la­va SUV, joka yh­dis­tää sau­mat­to­mas­ti ja laa­duk­kaas­ti vaik­ka­pa per­he-elä­män tar­peet ja seik­kai­lun­ha­lun.

Täy­sin uu­des­sa San­ta Fes­sä on en­si­luok­kai­sia mu­ka­vuus- ja käyt­tö­o­mi­nai­suuk­sia. Au­ton 50 mm pi­den­net­ty ak­se­li­vä­li ja laa­jen­net­tu ta­ka­luu­kun auk­ko mah­dol­lis­ta­vat au­toon te­ras­si­mai­sen ta­ka­ti­lan.

En­tis­tä pi­tem­pi ak­se­li­vä­li

Pi­dem­pi ak­se­li­vä­li ta­kaa myös pa­rem­mat kol­man­nen ja toi­sen ri­vin ti­lat.

En­nen uu­den tuot­teen ke­hit­tä­mis­tä Hy­un­dai teki ky­se­ly­tut­ki­muk­sen asi­ak­kai­den ajo­neu­vo­tar­peis­ta ja elä­män­tyy­leis­tä ja ha­vait­si, et­tä ul­koil­ma-ak­ti­vi­tee­tit ovat nou­se­va tren­di − yhä enem­män ai­kaa vie­te­tään ul­ko­na ja ul­koi­lu­tuot­tei­siin käy­te­tään enem­män ra­haa.

Out­door In­dust­ry As­so­ci­a­ti­o­nin mu­kaan ul­koil­ma-ak­ti­vi­teet­tei­hin osal­lis­tu­mi­nen kas­voi en­nä­tyk­sel­li­seen 168,1 mil­joo­naan hen­ki­löön eli 55 pro­sent­tiin Yh­dys­val­to­jen vä­es­tös­tä vuon­na 2022. Sa­maan ai­kaan Eu­roo­pas­sa on ha­vait­ta­vis­sa sa­man­lais­ta kas­vua, ja ul­koi­luun osal­lis­tu­vien mää­rän odo­te­taan ylit­tä­vän 223 mil­joo­naa käyt­tä­jää vuo­teen 2027 men­nes­sä.

Ete­lä-Ko­re­as­sa kiin­nos­tus­ta ul­koil­ma­e­lä­män­tyy­lei­hin ku­vaa Cha­ba­kin (au­to­lei­riy­ty­mi­nen) suo­sio, ja esi­mer­kik­si asun­to­vau­nu­ja re­kis­te­röi­tiin vuon­na 2020 ne­lin­ker­tai­nen mää­rä ver­rat­tu­na vuo­teen 2015.

Täy­sin uu­si mat­kus­ta­mo tar­jo­aa luok­kan­sa joh­ta­vaa mu­ka­vuut­ta ja kul­je­tus­ka­pa­si­teet­tia

San­ta Fen uu­det si­sä­ti­lat jat­ka­van au­ton ul­kois­ta muo­to­kiel­tä kes­kit­ty­en sekä vaa­ka- et­tä pys­ty­suo­riin ele­ment­tei­hin. H-kir­jai­men muo­to ko­ris­taa ko­je­lau­taa ja tuu­le­tu­sauk­ko­ja.

Luok­kan­sa en­sim­mäi­nen kaa­re­va Pa­no­ra­mic Cur­ved Disp­lay -näyt­tö

Vaih­teen­va­lit­sin on siir­ty­nyt säh­kö­au­tois­ta tut­tuun ta­paan oh­jaus­pyl­vää­seen jät­tä­en kes­ki­kon­so­liin enem­män ti­laa ta­va­roi­den säi­ly­tyk­sel­le.

Luok­kan­sa en­sim­mäi­nen kaa­re­va Pa­no­ra­mic Cur­ved Disp­lay -näyt­tö yh­dis­tää 12,3-tuu­mai­sen di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton ja 12,3-tuu­mai­sen ccNC-mul­ti­me­dia-jär­jes­tel­män yh­dek­si tyy­lik­kääk­si ko­ko­nai­suu­dek­si.

Uu­den su­ku­pol­ven ccNC tar­jo­aa myös suo­ra­tois­to­pal­ve­lut ja lan­gat­to­man pu­he­li­men hei­jas­ta­mi­sen.

Kul­jet­ta­jal­la on li­säk­si käy­tös­sään HUD -tuu­li­la­si­näyt­tö sekä 6,6-tuu­mai­nen il­mas­toin­nin pa­nee­li, joka te­kee ase­tus­ten sää­tä­mi­ses­tä help­poa.

Uu­si mal­li tar­jo­aa luok­kan­sa joh­ta­van kul­je­tus­ka­pa­si­tee­tin ja ti­la­van ta­ka­luu­kun las­tau­sau­kon, joka so­pii eri­no­mai­ses­ti kau­pun­kie­lä­mään ja te­kee vai­ku­tuk­sen ul­koi­lu­käy­tös­sä, sil­lä se tar­jo­aa run­saas­ti ti­laa kai­kel­le ur­hei­lu­vä­li­neis­tä ret­kei­ly­va­rus­tei­siin. C-pi­la­ris­sa si­jait­se­va apu­kah­va pa­ran­taa ulot­tu­vuut­ta kat­to­te­li­neil­le.

6- ja 7-paik­kai­se­na

Täy­sin uu­des­sa San­ta Fe -mal­lis­sa Hy­un­dai on aset­ta­nut etu­si­jal­le au­ton ti­lo­jen käy­tän­nöl­li­syy­den ja riit­tä­vyy­den. Uu­tuus­mal­lin en­sim­mäi­sen ri­vin is­tui­met ovat jal­ka­tu­el­la va­rus­te­tut li­sä­va­rus­tei­set Re­la­xa­ti­on Seat -is­tui­met, jot­ka tar­jo­a­vat eri­no­mai­sen mu­ka­vuu­den.

Kuu­si­paik­kai­ses­sa ver­si­os­sa toi­ses­sa ri­vis­sä on kä­si­no­jal­li­set, säh­köi­ses­ti taak­se­päin kal­lis­tet­ta­vat eril­li­set is­tui­met, jot­ka tar­jo­a­vat ta­ka­mat­kus­ta­jil­le ver­taan­sa vail­la ole­vaa mu­ka­vuut­ta. Is­tuin­ten sel­kä­no­jat ovat kal­lis­tet­ta­vis­sa säh­köi­ses­ti si­ten, et­tä mat­kus­ta­ja voi rää­tä­löi­dä juu­ri miel­ty­mys­ten­sä mu­kai­sen mat­kus­tu­sa­sen­non.

Toi­sen ri­vin is­tui­mia voi lii­ku­tel­la myös eteen ja taak­se.

Kuu­si­paik­kai­nen mal­li on mai­nio vaih­to­eh­to myös lap­si­per­hei­den tar­pei­siin. Väl­jät 2. ja 3. is­tuin­ri­vin pai­kat tar­jo­a­vat na­his­te­lu­va­paa­ta ti­laa, ja isom­mat lap­set pys­ty­vät hel­pos­ti ka­pu­a­maan kol­man­nel­le ri­vil­le myös toi­sen ri­vin penk­kien vä­lis­tä.

Toi­sen ja kol­man­nen ri­vin jal­ka­ti­laa on li­sät­ty. Uu­tuus tar­jo­aa luok­kan­sa par­haan kol­man­nen ri­vin mu­ka­vuu­den ja pään­ti­laa on pa­ran­net­tu asi­ak­kai­den toi­vei­den pe­rus­teel­la. Toi­sen ri­vin jal­ka­ti­lan pi­tuus on kas­va­nut 20 mm eli 1 055 mm:iin.

Kol­man­nen ri­vin jal­ka­ti­lan pi­tuus on kas­va­nut 15 mm eli 761 mm:iin. San­ta Fe tar­jo­aa luok­kan­sa par­haan kol­man­nen ri­vin pään­ti­lan, joka on kas­va­nut 69 mm:llä 958 mm:iin. Kol­man­nen ri­vin is­tuin­kor­keus on kas­va­nut 30 mm eli on nyt 282 mm.

Kol­man­nen ri­vin is­tui­met kal­lis­tu­vat taak­se­päin nyt enem­män kuin ai­em­min. Kal­lis­tus­ta voi sää­tää kym­me­nen as­tet­ta.

Ai­em­paa isom­pi ta­va­ra­ti­la

Ta­va­ra­ti­la on kas­va­nut edel­li­seen mal­li­su­ku­pol­veen näh­den 50 lit­ral­la. Pe­ru­sa­sen­nos­sa kol­man­nen ri­vin is­tui­met alas tai­tet­tui­na ta­va­ra­ti­lan koko on nyt 621 lit­raa (VDA).

Täysin uudessa Santa Fe -mallissa Hyundai on asettanut etusijalle auton tilojen käytännöllisyyden ja riittävyyden. Uutuusmallin ensimmäisen rivin istuimet ovat jalkatuella varustetut lisävarusteiset Relaxation Seat -istuimet, jotka tarjoavat erinomaisen mukavuuden. Kuusipaikkaisessa versiossa toisessa rivissä on käsinojalliset, sähköisesti taaksepäin kallistettavat erilliset istuimet, jotka tarjoavat takamatkustajille vertaansa vailla olevaa mukavuutta. Istuinten selkänojat ovat kallistettavissa sähköisesti siten, että matkustaja voi räätälöidä juuri mieltymystensä mukaisen matkustusasennon.  Toisen rivin istuimia voi liikutella myös eteen ja taakse.

Täysin uudessa Santa Fe -mallissa Hyundai on asettanut etusijalle auton tilojen käytännöllisyyden ja riittävyyden. Uutuusmallin ensimmäisen rivin istuimet ovat jalkatuella varustetut lisävarusteiset Relaxation Seat -istuimet, jotka tarjoavat erinomaisen mukavuuden. Kuusipaikkaisessa versiossa toisessa rivissä on käsinojalliset, sähköisesti taaksepäin kallistettavat erilliset istuimet, jotka tarjoavat takamatkustajille vertaansa vailla olevaa mukavuutta. Istuinten selkänojat ovat kallistettavissa sähköisesti siten, että matkustaja voi räätälöidä juuri mieltymystensä mukaisen matkustusasennon. Toisen rivin istuimia voi liikutella myös eteen ja taakse.

Hyundai

Täy­sin uu­si San­ta Fe esit­te­lee maa­il­man en­sim­mäi­sen Bi­la­te­ral Mul­ti-Con­so­le -säi­ly­tys­ti­lan, joka on sekä etu- et­tä ta­ka­mat­kus­ta­jien käy­tet­tä­vis­sä. In­no­va­tii­vi­nen kes­ki­kyy­när­no­jan muo­toi­lu var­mis­taa, et­tä jo­kai­nen au­tos­sa ole­va pää­see kä­te­väs­ti kä­sik­si ta­va­roi­hin­sa.

Mie­len­rau­han li­sää­mi­sek­si mat­kus­ta­jan han­si­kas­lo­ke­ron pääl­lä si­jait­se­va UV-C-de­sin­fi­oin­ti­lo­ke­ro mah­dol­lis­taa usein käy­tet­ty­jen esi­nei­den, ku­ten mat­ka­pu­he­lin­ten ja lom­pa­koi­den hel­pon de­sin­fi­oin­nin, mikä edis­tää puh­taut­ta ja hy­gie­ni­aa au­tos­sa.

Hy­un­dai San­ta Fe tar­jo­aa no­pe­an lan­gat­to­man la­taus­jär­jes­tel­män kah­del­le äly­pu­he­li­mel­le rin­nak­kain kook­kaas­sa kes­ki­kon­so­lis­sa. Lan­gat­to­man la­tauk­sen li­säk­si au­tos­sa on USB-C-por­tit.

San­ta Fe tu­kee nyt myös mo­ni­puo­li­sia OTA-päi­vi­tyk­siä (Over-the-Air), joil­la var­mis­te­taan, et­tä au­ton jär­jes­tel­mät ja na­vi­goin­ti­lait­teen kar­tat ovat ai­na ajan ta­sal­la. Päi­vi­tyk­set voi­daan suo­rit­taa vai­vat­to­mas­ti lan­gat­to­mas­ti il­man huol­to­käyn­tiä.

Di­gi­tal Key 2 mah­dol­lis­taa ajo­neu­von käy­tön ja käyn­nis­tyk­sen äly­pu­he­li­mel­la. San­ta Fen Di­gi­tal Key 2 -omi­nai­suus ei vaa­di pu­he­li­men tai äly­kel­lon aset­ta­mis­ta oven­kah­val­le, vaan au­to tun­nis­taa yh­dis­te­tyn äly­lait­teen, vaik­ka se oli­si oven vie­res­sä sei­so­van hen­ki­lön tas­kus­sa.

Ajo­a­vus­tin- ja tur­val­li­suu­so­mi­nai­suu­det tar­jo­a­vat mu­ka­van ajo­ko­ke­muk­sen

Täy­sin uu­des­sa San­ta Fes­sä on kat­ta­va va­li­koi­ma ajo­a­vus­ti­mia ja tur­val­li­suut­ta li­sää­viä toi­min­to­ja. For­ward Col­li­si­on-Avoi­dan­ce As­sist 2 voi an­taa va­roi­tuk­sen ja te­kee tar­vit­ta­es­sa hä­tä­jar­ru­tuk­sen, jos edel­lä aja­va ajo­neu­vo yh­täk­kiä hi­das­taa vauh­tia tai jos au­ton edes­sä ha­vai­taan tör­mäys­vaa­ra.

Kais­tal­la­py­sy­mi­sa­vus­tin (LFA 2) käyt­tää tuu­li­la­siin asen­net­tua ka­me­raa, joka tun­nis­taa ajo­neu­von si­jain­nin kais­tal­la ja avus­taa pie­nin oh­jaus­liik­kein ajo­neu­von ta­kai­sin kais­tan kes­kel­le.

Kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­ta­jär­jes­tel­mä (DAW) ana­ly­soi kul­jet­ta­jan valp­paut­ta ja voi an­taa va­roi­tuk­sia, jot­ka li­sää­vät tark­kaa­vai­suut­ta ra­tis­sa. Kul­jet­ta­jan val­von­ta­jär­jes­tel­mä (Dri­ver Mo­ni­to­ring Sys­tem, DMS) ana­ly­soi kul­jet­ta­jaa ja aut­taa var­mis­ta­maan tur­val­li­sen aja­mi­sen.

Suo­meen syys­kuus­sa

Na­vi­goin­tiin pe­rus­tu­va Smart Crui­se Cont­rol 2 aut­taa säi­lyt­tä­mään tur­val­li­sen no­peu­den moot­to­ri­tien kaar­teis­sa. Kais­ta­vii­vo­jen puut­tu­es­sa High­way Dri­ving As­sist 3 -jär­jes­tel­mä pi­tää au­ton kais­tal­la, jos edel­lä ajaa toi­nen ajo­neu­vo, jon­ka pe­rus­teel­la HDA3 pys­tyy päät­te­le­mään kais­tan si­jain­nin.

Se aut­taa myös kais­tan­vaih­dois­sa moot­to­ri­tiel­lä ajet­ta­es­sa ja aut­taa kes­kit­tä­mään ajo­neu­von kais­tal­leen ajon ai­ka­na.

Toisen ja kolmannen rivin jalkatilaa on lisätty. Uutuus tarjoaa luokkansa parhaan kolmannen rivin mukavuuden ja pääntilaa on parannettu asiakkaiden toiveiden perusteella. Toisen rivin jalkatilan pituus on kasvanut 20 mm eli 1 055 mm:iin. Kolmannen rivin jalkatilan pituus on kasvanut 15 mm eli 761 mm:iin. Santa Fe tarjoaa luokkansa parhaan kolmannen rivin pääntilan, joka on kasvanut 69 mm:llä 958 mm:iin. Kolmannen rivin istuinkorkeus on kasvanut 30 mm eli on nyt 282 mm. Kolmannen rivin istuimet kallistuvat taaksepäin nyt enemmän kuin aiemmin. Kallistusta voi säätää kymmenen astetta.

Toisen ja kolmannen rivin jalkatilaa on lisätty. Uutuus tarjoaa luokkansa parhaan kolmannen rivin mukavuuden ja pääntilaa on parannettu asiakkaiden toiveiden perusteella. Toisen rivin jalkatilan pituus on kasvanut 20 mm eli 1 055 mm:iin. Kolmannen rivin jalkatilan pituus on kasvanut 15 mm eli 761 mm:iin. Santa Fe tarjoaa luokkansa parhaan kolmannen rivin pääntilan, joka on kasvanut 69 mm:llä 958 mm:iin. Kolmannen rivin istuinkorkeus on kasvanut 30 mm eli on nyt 282 mm. Kolmannen rivin istuimet kallistuvat taaksepäin nyt enemmän kuin aiemmin. Kallistusta voi säätää kymmenen astetta.

Hyundai

Tut­ka­poh­jai­nen Rear Oc­cu­pant Alert (ROA) -jär­jes­tel­mä muis­tut­taa kul­jet­ta­jaa, jos ta­kais­tui­mil­la on ih­mi­siä tai eläi­miä ei­kä ta­ka­o­via ole avat­tu au­ton py­sä­köin­nin jäl­keen.

Mui­ta kul­jet­ta­jaa avus­ta­via ja tur­val­li­suu­so­mi­nai­suuk­sia ovat mm: äly­käs no­peus­ra­joi­tu­sa­vus­tin (IS­LA), Rear View Mo­ni­tor, ris­te­ä­vän lii­ken­teen tör­mäyk­sen­vält­tä­mis­jär­jes­tel­mä Rear Cross-Traf­fic Col­li­si­on-Avoi­dan­ce As­sist, joka va­roit­taa pe­ruu­tet­ta­es­sa kul­jet­ta­jaa si­vu­suun­nas­sa lä­hes­ty­vis­tä ajo­neu­vois­ta ja suo­rit­taa tar­vit­ta­es­sa jar­ru­tuk­sen, etu-/ta­ka­py­sä­köin­ti­va­roi­tin, Sur­round View Mo­ni­tor, joka py­sä­köi­tä­es­sä näyt­tää ka­me­ra­ku­vaa au­ton eri kul­mis­ta ja mah­dol­lis­taa tur­val­li­sen ja hel­pon py­sä­köin­nin, etä­py­sä­köin­ti­a­vus­tin Re­mo­te Smart Par­king As­sist ja au­ton ta­ka­o­vet au­to­maat­ti­ses­ti tur­va­lu­kit­se­va Safe Exit As­sist.

Hy­un­dai San­ta Fe on ai­na ne­li­ve­toi­nen ja va­rus­tet­tu 6-vaih­tei­sel­la mo­men­tin­muun­ni­nau­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la sekä ta­lou­del­li­sel­la Plug-in Hyb­rid -voi­ma­lin­jal­la. Tar­jol­la on 6- ja 7-paik­kai­nen vaih­to­eh­to.

Suo­mes­sa myyn­nis­sä on kol­me va­rus­te­ta­soa, Style, Pre­mium ja Cal­lig­rap­hy.

Täy­sin uu­den San­ta Fen hin­nat al­ka­vat 59 390 eu­ros­ta. Täy­del­li­nen hin­nas­to jul­kais­taan 3.4. osoit­tees­sa https://www.hy­un­dai.fi/mal­lis­to/san­ta-fe/

En­sim­mäi­siä au­to­ja odo­te­taan Suo­meen syys­kuus­sa 2024.

Hy­un­dai-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN