Leveä keulavirnistys on kuin isommastakin mallista. Lediajovalot eivät jätä toivomisen varaa.
Juha Peltonen
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Lataushybridi BMW 330e xDrive on perhefarkkuna ripeämpi kuin arvaisi. Koeajoautoon oli ladattu myös monia harkittuja lisävarusteita.
Uusimmalle 3-sarjan farkulle ovat ulkoisesti ominaisia leveän keulan munuaisten ohentuneet säleikön reunat sekä kaksoissäleet – unohtamatta uusmuotoiltua etuhelmaa.
Ensihuomio kiinnittyy kuitenkin kapeisiin ajovaloumpioihin ja huomiovaloihin, jotka ovat ”ylösalaisin käännetyn L-kirjaimen” muotoiset. Koeajoauton ulkonäköä korostivat lisäksi erinäiset M Sport -elementit.
Talvista sähköajoa
Täyteen ladatulla ajoakulla auto ”lupasi” yhden plusasteen lämpötilassa sähköistä toimintamatkaa vain 39 kilometriä, mikä jäi odotetusti merkittävästi lämpimässä säässä mitatusta 58 km:n normimatkasta. Ylsin kuitenkin pääasiassa kaupunkinopeuksilla ajaen 37 sähköiseen kilometriin.
Pelkällä sähkökäytöllä tähdätään siis ajotalouteen, mutta leikatuin tehoin. Kosketusnäyttö ilmaisee sähkökäytöllä tehon ja nopeuden olevan normaalia alhaisemmat. Sisäinen laturi on teholtaan 3,7 kilowattia ja auton saa ladattua yön yli noin kahdeksassa tunnissa suko-pistorasiasta.
Nelivetoinen BMW 330e xDrive Touring on matka-auto parhaimmillaan. Takaluukku on sähköinen.
Juha Peltonen
Syvänsininen Portimao Blue -koriväri sopii farmarikoriin näyttävästi. Sivulasien kehyksissä on vakiona kiiltävän musta M High Gloss Shadowline -maalipinta.
Juha Peltonen
Mainiot tuolit: etuistuimissa oli lisävarusteena sähköinen sivuttaissäätö.
Juha Peltonen
Testiautossa oli BMW Individual Merino Tartufo -erikoisnahkaverhoilu. Polvitilaa on aiempaa enemmän, mutta takaistuimien tyynyosat ovat laakeat.
Juha Peltonen
Pitävä M Sport -ohjauspyörä ja sen tehokas lämmitys ovat optioita.
Juha Peltonen
Leveää 14,9 tuuman näyttöä operoidaan keskikonsolin kiertosäätimestä tai koskettamalla.
Juha Peltonen
Näyttävä digitaalimittaristo ei selkeydeltään istu jokaisen makuun.
Juha Peltonen
2,0-litrainen 4-sylinterinen plus sähkömoottori synnyttävät 420 newtonmetrin yhteisväännön.
Juha Peltonen
Siinä, missä tavaratilan rullapeitto on useissa autoissa erittäinkin työläs irrottaa ja kiinnittää, luonnistuvat 3-sarjan Touringissa mainitut toiminnot poikkeuksellisen helposti.
Juha Peltonen
Mutta osaa perhefarkku tarvittaessa myös liikahtaa – mutta vain ajoakun ollessa täydessä latingissa.
Kun erittäin laajavääntöisen turbonelikon seuraksi asennetaan sähkömoottori, saadaan nelivetoinen urheilufarmari, joka kiihtyy sataan 5,9 sekunnissa. 8-nopeuksinen Steptronic-automaatti hoitaa työsarkansa tarvittaessa sähäkästi.
Kehittynyt neliveto toimi juoheasti lumella sekä lähdöissä jäisistä risteyksistä. Ajotilavaihtoehtoja ovat täyssähköisen electricin ohella hybridi ja sport.
Jousituksen kovuusaste on napakka, mutta alla olleet puhkeamattomat, sinänsä kätevät runflat-renkaat lisäsivät osaltaan kovuusastetta kuoppaisella pinnalla.
Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on parhaimmillaan sport-ajotilassa, joskin jäin kaipaamaan siinäkin vielä aavistuksen jäykempää tuntumaa. Sekä ledilähivalot että erityisesti kaukovalot ansaitsevat runsaasti kiitoksia.
Sisämelutaso on miellyttävä, mutta rengasmelua kantautuu karkealla asvaltilla, vaikka autossa oli lisävarusteena akustiset lasit.
Purevat jarrut
Koeajoautossa oli kuusi lisävarustepakettia. M Sport -paketin keskeisin herkkuihin lukeutuvat mustat 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, Suomessa harvemmin koetut puhkeamattomat runflat-renkaat sekä M Sport -aerodynamiikkapaketti.
M Sport -urheiluistuimet on varustettu hyödyllisellä selkänojan sivuttaistuen sähkösäädöllä. Paketin myötä hyödytään myös M Sport -ohjauspyörästä, kojelaudan ”hiilikuitulistoista” sekä miellyttäväsointisesta Harman Kardon Surround Sound System -hifijärjestelmästä.
M Sport Pro -paketin myötä saadaan lisää keskeisiä varusteita, kuten purevat M Sport -jarrut, nopeasti reagoiva 8-nopeuksinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto sekä supertehokkaat, mukautuvat lediajovalot.
Matkustamossa löytyvät tällöin myös raidalliset M Sport -turvavyöt.
Comfort-paketissa korostuvat etuistuimien sähkösäädöt, kun taas Innovation-paketissa kiinnostaa erityisesti täsmällinen kaukovaloavustin. Entertainment-paketin antina ovat ääntä eristävät akustiset lasit sekä juoheatoiminen langaton puhelimen latausasema.
Kookas kosketusnäyttö
12,3-tuumaisen digitaalisen päämittariston värikylläisen näyttävä olemus on muokattavissa ajotilan mukaan, joskaan toteutus ei ole sekunnin silmäyksellä luettava. Itse jäin kaipaamaan BMW:n aiempia, visuaalisesti loistavia mekaanisia päänäyttöjä – vaikka sitten digitaalisina näköispainoksina.
Leveä 14,9-tuumainen kosketusnäyttö on nopeakäyttöinen, ja karttanäkymä lukeutuu mielestäni ehdottomasti parhaisiin tarjolla oleviin. Kosketusnäytön toimintoja voidaan operoida keskikonsolin säätöpyörästä tai suoraan näytöltä.
Multimedian valikoiden muokkaus on käytännöllistä. Puhelimen linkitys auton multimediajärjestelmään luonnistuu mutkattomasti.
Ärsyttävänä piirteenä ovat muotoilultaan turhan ahtaat etuoviaukot, ja kallistetut B-pilarit tuovat lisämausteensa, mikä korostuu etuistuimien ollessa säädettyinä vähänkään taemmas.
Ajoasennosta säätää sopiva, mutta ohjaamo on muotoiltu pitkäjalkaiselle ahtaaksi. Etuistuimiin liittyvä valinnainen sähköinen sivuttaistuen säätö on varsin tehokas.
Etuistuimilta joutuu nousemaan molemmat jalat ulos kääntäen – samalla B-pilari osuu vasempaan olkapäähän, eli normivauhdikkaasti ei kannata toimia. Onneksi takaistuimella on aiempaa reilummin polvitilaa, mutta myöskään takaoviaukot eivät ole järin avarat.
Sähköisen takaluukun takainen 410 litran tila laajenee tasapohjaiseksi 1 410-litraksi. Tavaratilan alapuolinen lokero on sen verran ahdas, että kotilatauslaite muuntajineen pitää säilyttämään tilaa vievästi tavaratilassa.
Siinä, missä tavaratilan rullapeitto on useissa autoissa erittäinkin työläs irrottaa ja kiinnittää, luonnistuvat 3-sarjan Touringissa mainitut toiminnot poikkeuksellisen helposti.
Tavaratilan sisäseinän painikkeesta saa taitettua sähköisesti esiin vetokoukun, ja nelivetoisella pistokehybridillä saa vetää 1 500-kiloista vaunua.
Juha Peltonen
BMW 330e xDrive Touring M Sport
Moottori
R4, turbo, 1998 cm3, 135 kW (184 hv)/5000–6500 r/min, 300 Nm/1350–4000 r/min + sähkömoottori 83 kW (113 hv), 265 Nm; hybridijärjestelmä 185 kW (252 hv), 420 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 5,9 s, huippunopeus 225 km/h (sähköllä 140 km/h)
Kulutus
1,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
37 g/km
Ajoakku
litiumioni 10,3 kWh
Toimintamatka sähköllä
58 km
Latausaika
n. 8 h (suko-lataus)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4713, l. 1827, k. 1442 mm, akseliväli 2851 mm, maavara 139 mm, omamassa 1955 kg, kantavuus 525 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 410–1420 l, tankki 40 l
Hinta
56 100 euroa, koeajoauto 76 995 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
Nagaokalta huippurasia
ELACin uudet
Takumi-levysoitin
Triodit taskussa
Uusi fyysinen digilevy
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL