Leveä keulavirnistys on kuin isommastakin mallista. Lediajovalot eivät jätä toivomisen varaa.
Juha Peltonen
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Lataushybridi BMW 330e xDrive on perhefarkkuna ripeämpi kuin arvaisi. Koeajoautoon oli ladattu myös monia harkittuja lisävarusteita.
Uusimmalle 3-sarjan farkulle ovat ulkoisesti ominaisia leveän keulan munuaisten ohentuneet säleikön reunat sekä kaksoissäleet – unohtamatta uusmuotoiltua etuhelmaa.
Ensihuomio kiinnittyy kuitenkin kapeisiin ajovaloumpioihin ja huomiovaloihin, jotka ovat ”ylösalaisin käännetyn L-kirjaimen” muotoiset. Koeajoauton ulkonäköä korostivat lisäksi erinäiset M Sport -elementit.
Talvista sähköajoa
Täyteen ladatulla ajoakulla auto ”lupasi” yhden plusasteen lämpötilassa sähköistä toimintamatkaa vain 39 kilometriä, mikä jäi odotetusti merkittävästi lämpimässä säässä mitatusta 58 km:n normimatkasta. Ylsin kuitenkin pääasiassa kaupunkinopeuksilla ajaen 37 sähköiseen kilometriin.
Pelkällä sähkökäytöllä tähdätään siis ajotalouteen, mutta leikatuin tehoin. Kosketusnäyttö ilmaisee sähkökäytöllä tehon ja nopeuden olevan normaalia alhaisemmat. Sisäinen laturi on teholtaan 3,7 kilowattia ja auton saa ladattua yön yli noin kahdeksassa tunnissa suko-pistorasiasta.
Nelivetoinen BMW 330e xDrive Touring on matka-auto parhaimmillaan. Takaluukku on sähköinen.
Juha Peltonen
Syvänsininen Portimao Blue -koriväri sopii farmarikoriin näyttävästi. Sivulasien kehyksissä on vakiona kiiltävän musta M High Gloss Shadowline -maalipinta.
Juha Peltonen
Mainiot tuolit: etuistuimissa oli lisävarusteena sähköinen sivuttaissäätö.
Juha Peltonen
Testiautossa oli BMW Individual Merino Tartufo -erikoisnahkaverhoilu. Polvitilaa on aiempaa enemmän, mutta takaistuimien tyynyosat ovat laakeat.
Juha Peltonen
Pitävä M Sport -ohjauspyörä ja sen tehokas lämmitys ovat optioita.
Juha Peltonen
Leveää 14,9 tuuman näyttöä operoidaan keskikonsolin kiertosäätimestä tai koskettamalla.
Juha Peltonen
Näyttävä digitaalimittaristo ei selkeydeltään istu jokaisen makuun.
Juha Peltonen
2,0-litrainen 4-sylinterinen plus sähkömoottori synnyttävät 420 newtonmetrin yhteisväännön.
Juha Peltonen
Siinä, missä tavaratilan rullapeitto on useissa autoissa erittäinkin työläs irrottaa ja kiinnittää, luonnistuvat 3-sarjan Touringissa mainitut toiminnot poikkeuksellisen helposti.
Juha Peltonen
Mutta osaa perhefarkku tarvittaessa myös liikahtaa – mutta vain ajoakun ollessa täydessä latingissa.
Kun erittäin laajavääntöisen turbonelikon seuraksi asennetaan sähkömoottori, saadaan nelivetoinen urheilufarmari, joka kiihtyy sataan 5,9 sekunnissa. 8-nopeuksinen Steptronic-automaatti hoitaa työsarkansa tarvittaessa sähäkästi.
Kehittynyt neliveto toimi juoheasti lumella sekä lähdöissä jäisistä risteyksistä. Ajotilavaihtoehtoja ovat täyssähköisen electricin ohella hybridi ja sport.
Jousituksen kovuusaste on napakka, mutta alla olleet puhkeamattomat, sinänsä kätevät runflat-renkaat lisäsivät osaltaan kovuusastetta kuoppaisella pinnalla.
Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on parhaimmillaan sport-ajotilassa, joskin jäin kaipaamaan siinäkin vielä aavistuksen jäykempää tuntumaa. Sekä ledilähivalot että erityisesti kaukovalot ansaitsevat runsaasti kiitoksia.
Sisämelutaso on miellyttävä, mutta rengasmelua kantautuu karkealla asvaltilla, vaikka autossa oli lisävarusteena akustiset lasit.
Purevat jarrut
Koeajoautossa oli kuusi lisävarustepakettia. M Sport -paketin keskeisin herkkuihin lukeutuvat mustat 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, Suomessa harvemmin koetut puhkeamattomat runflat-renkaat sekä M Sport -aerodynamiikkapaketti.
M Sport -urheiluistuimet on varustettu hyödyllisellä selkänojan sivuttaistuen sähkösäädöllä. Paketin myötä hyödytään myös M Sport -ohjauspyörästä, kojelaudan ”hiilikuitulistoista” sekä miellyttäväsointisesta Harman Kardon Surround Sound System -hifijärjestelmästä.
M Sport Pro -paketin myötä saadaan lisää keskeisiä varusteita, kuten purevat M Sport -jarrut, nopeasti reagoiva 8-nopeuksinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto sekä supertehokkaat, mukautuvat lediajovalot.
Matkustamossa löytyvät tällöin myös raidalliset M Sport -turvavyöt.
Comfort-paketissa korostuvat etuistuimien sähkösäädöt, kun taas Innovation-paketissa kiinnostaa erityisesti täsmällinen kaukovaloavustin. Entertainment-paketin antina ovat ääntä eristävät akustiset lasit sekä juoheatoiminen langaton puhelimen latausasema.
Kookas kosketusnäyttö
12,3-tuumaisen digitaalisen päämittariston värikylläisen näyttävä olemus on muokattavissa ajotilan mukaan, joskaan toteutus ei ole sekunnin silmäyksellä luettava. Itse jäin kaipaamaan BMW:n aiempia, visuaalisesti loistavia mekaanisia päänäyttöjä – vaikka sitten digitaalisina näköispainoksina.
Leveä 14,9-tuumainen kosketusnäyttö on nopeakäyttöinen, ja karttanäkymä lukeutuu mielestäni ehdottomasti parhaisiin tarjolla oleviin. Kosketusnäytön toimintoja voidaan operoida keskikonsolin säätöpyörästä tai suoraan näytöltä.
Multimedian valikoiden muokkaus on käytännöllistä. Puhelimen linkitys auton multimediajärjestelmään luonnistuu mutkattomasti.
Ärsyttävänä piirteenä ovat muotoilultaan turhan ahtaat etuoviaukot, ja kallistetut B-pilarit tuovat lisämausteensa, mikä korostuu etuistuimien ollessa säädettyinä vähänkään taemmas.
Ajoasennosta säätää sopiva, mutta ohjaamo on muotoiltu pitkäjalkaiselle ahtaaksi. Etuistuimiin liittyvä valinnainen sähköinen sivuttaistuen säätö on varsin tehokas.
Etuistuimilta joutuu nousemaan molemmat jalat ulos kääntäen – samalla B-pilari osuu vasempaan olkapäähän, eli normivauhdikkaasti ei kannata toimia. Onneksi takaistuimella on aiempaa reilummin polvitilaa, mutta myöskään takaoviaukot eivät ole järin avarat.
Sähköisen takaluukun takainen 410 litran tila laajenee tasapohjaiseksi 1 410-litraksi. Tavaratilan alapuolinen lokero on sen verran ahdas, että kotilatauslaite muuntajineen pitää säilyttämään tilaa vievästi tavaratilassa.
Siinä, missä tavaratilan rullapeitto on useissa autoissa erittäinkin työläs irrottaa ja kiinnittää, luonnistuvat 3-sarjan Touringissa mainitut toiminnot poikkeuksellisen helposti.
Tavaratilan sisäseinän painikkeesta saa taitettua sähköisesti esiin vetokoukun, ja nelivetoisella pistokehybridillä saa vetää 1 500-kiloista vaunua.
Juha Peltonen
BMW 330e xDrive Touring M Sport
Moottori
R4, turbo, 1998 cm3, 135 kW (184 hv)/5000–6500 r/min, 300 Nm/1350–4000 r/min + sähkömoottori 83 kW (113 hv), 265 Nm; hybridijärjestelmä 185 kW (252 hv), 420 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 5,9 s, huippunopeus 225 km/h (sähköllä 140 km/h)
Kulutus
1,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
37 g/km
Ajoakku
litiumioni 10,3 kWh
Toimintamatka sähköllä
58 km
Latausaika
n. 8 h (suko-lataus)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4713, l. 1827, k. 1442 mm, akseliväli 2851 mm, maavara 139 mm, omamassa 1955 kg, kantavuus 525 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 410–1420 l, tankki 40 l
Hinta
56 100 euroa, koeajoauto 76 995 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Lindemannin uusi striimeri ja vahvistin
Technicsiltä huippu nappikset
Pro-Jectin uusi pikkuboksi
IsoSlicen laitealustat
Liitäntöjä riittää
Nyt on kova uutinen
Ei aivan Genelec
Suomen kaunein koti 2024 -kisan finalisteilla on kakkoskotina viehkeä kaksio Helsingissä
Desibelejä tuplabassosta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI