Erittäin harvinainen Ford Sierra RS Cosworth -yksilö valmistettiin osana Fordin 4P- eli niin sanottua Pre-Production Prove Out -ohjelmaa, ennen mallin sarjatuotannon aloittamista.
Kääk! Kohta voi ottaa päähän, jos tällainen menee sivu suun: Yksi vain kymmenestä esituotantosarjan Ford Sierra RS Cosworthista on pian verkkohuutokaupassa – nopeat syövät hitaat!
Verkkohuutokauppa alkaa Iso-Britanniassa 23. heinäkuuta ja päättyy 30. heinäkuuta. Ford Sierra RS Cosworthin hinta-arviohaarukaksi annetaan 39 000–59 000 puntaa.
Yksilön hinta-arvio on noin 43 000-65 000 euroa. Yksi maan johtavista klassikkoautojen huutokaupanpitäjistä, TheMarket.co.uk, tarjoaa keräilijöille ja Ford-harrastajille mahdollisuuden omistaa erittäin harvinaisen, esituotantosarjan Ford Sierra RS Cosworthin.
Erittäin harvinainen Ford Sierra RS Cosworth -yksilö valmistettiin osana Fordin 4P- eli niin sanottua Pre-Production Prove Out -ohjelmaa, ennen mallin sarjatuotannon aloittamista.
Kyseessä on yksi ainoastaan kymmenestä valmistetusta yksilöstä, joissa on oikeanpuoleinen ohjaus.
Seitsemästä näistä yksilöistä tehtiin ralliautoja, ja vain kolme jätettiin katurekisteröidyiksi.
Viimeksi mainituista kolmesta pian huutokaupattava yksilö on ainoa, jonka tiedetään edelleen olevan olemassa.
Mikä parasta, alkuperäisen Ford Special Vehicle Engineering (SVE) -tiimin jäsenet ovat vahvistaneet auton oikeellisuuden.
Auto maalattiin Moonstone-siniseksi (siinä missä useimmat niistä olivat valkoisia). Yksilö oli lähes varmasti yksi alkuperäisistä testaus- ja lehdistöautoista, minkä lisäksi se oli mahdollisesti mukana "Cars of the Future” eli ”Tulevaisuuden autot" -tv-mainoksessa.
Iso-Britannian kilpinen yksilö on siis varustettu oikeanpuoleisella ohjauksella ja se on koriltaan kolmiovinen. Matkamittarilukema on 68 000 mailia.
Online-huutokauppa järjestetään 23. – 30. heinäkuuta 2020
Takavetoinen Ford Sierra RS Cosworth lukeutui 1980-luvun merkittävimpiin urheilumalleihin turboahdettuine 204 hevosvoiman moottoreineen.
Malli kiihtyi nollasta sataan noin 6,2 sekunnissa. Suorituskykyä parantavat edelleen korisarja ja spoileri, sekä kilpakokemuksen perusteella tehty alusta.
9 kk ennen sarjatuotannon alkamista
Tämä yksilö valmistettiin noin yhdeksän kuukautta ennen virallisen tuotannon alkamista, ja se rekisteröitiin ensimmäisen kerran Iso-Britanniassa 30. lokakuuta 1985.
Omistaja kuljetti sen vuonna 1994 Uuteen-Seelantiin, jossa se vietti varastoinnissa neljä vuotta sillä aikaa, kun sen moottori rakennettiin uudelleen.
Auto vaihtoi vielä kahdesti omistajaa, ennen kuin sen nykyinen omistaja osti sen vuonna 2009. Tämä on upottanut yksilöön kymmeniä tuhansia puntia ja lukemattomia tunteja, parantaen yksilöä tilassa, jossa on tietokone-ohjattu ilmastointi ja ilmankosteuden säätö.
Alkuperäisyyden säilyttämiseksi käytettiin aina kun mahdollista alkuperäisiä Ford-varaosia, Autoon asennettiin uusi sisäkatto, uusi etuistuimien vaahtomuovi, uudet valoumpiot, uudet koristelistat, uudet ovi- ja ikkunatiivisteet, uudet sähköiset anturit ja letkut, uudet jousituksen puslat, uusi jakohihna sekä uusi etuspoileri.
Alkuperäinen kolmipuolainen ohjauspyörä on oikeanlainen, samoin kuin Ford-merkkinen radio-/kasettisoitin sekä erillinen ääniohjauspaneeli.
Takaikkunassa jopa alkuperäinen Ford-jälleenmyyjätarra
Ford Sierra RS Cosworth -yksilö palasi Britanniaan vuonna 2016. Nyt, 35 vuoden ikäisenä, auto on moitteettomassa kunnossa. Autossa on jopa alkuperäiset, historiallisesti merkittävät rekisterikilvet.
Auton mukana on mm. valikoima laskuja ja asiakirjoja, jotka vahvistavat vuosien mittaan tehdyn entisöintityön. Lisäksi mukana seuraa erittäin yksityiskohtainen yhteenveto auton elämänkaaresta ja omistajista, sekä alkuperäisen omistajan käsikirja ja sen Ford Sierra RS Cosworth -lisäosa.
”Nykyinen omistaja hankki jo valmiiksi erittäin hyvän autoyksilön ja teki siitä täydellisen. Kuten niin monilla meistä, hänelläkin oli kerran makuuhuoneen seinällä Sierra RS Cosworth-juliste. Nyt on jonkun toisen vuoro omistaa tämä yksilö, ja sellaiseen on mahdollisuus ani harvoin”, huutokaupan pitäjä Tristan toteaa.
Lisätietoja tästä 1985 Ford Sierra RS Cosworth -huutokauppakohteesta löytyy osoitteesta:
Lucy Burman, Red Marlin / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Rogersin uudet juhlamallit
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
Kultaa, platinaa, ruteniumia
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi