Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.
Juha Peltonen
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Uusi Espace ei ole enää Renaultin luokittelussa tila-auto, vaikka siinä on seitsemän istuinta.
(Julkaistu Auto Bild Suomi 4/2024)
Kuudennen sukupolven Espace rakentuu samalle alusta-arkkitehtuurille kuin Renault Austral, joka on Renaultin luokittelussa C-segmentin SUV.
18 sentin maavara puoltaa uuden Espacen luokittelemista SUV-malliksi. Jos mallissa on nelipyöräohjaus, jarrullinen vetomassa putoaa 1 600:sta 1 500 kiloon.
Juha Peltonen
Korkeatekninen ja selkeä 12,3-tuumainen digimittaristo lukeutuu tämän hetkeen parhaisiin. Matkustamossa on yli 40 litraa säilytystilaa. Lämmitettävä tuulilasi sulattaa tehokkaasti pakkasella.
Juha Peltonen
Helppokäyttöisellä kosketusnäytöllä on mittaa 12 tuumaa. Google Maps -navigaattorin ohella kyydissä ovat Google Assistant ja Google Play.
Juha Peltonen
Kuljettajan sähkösäätöinen istuin on tanakka. Hoikka kuljettaja kaipaa enemmän sivuttaistukea.
Juha Peltonen
Pituussuunnassa säädettävällä takaistuimella on reippaasti polvitilaa. Takaselkänojat voi taittaa 14 asteen kulmaan.
Juha Peltonen
Tätä taustaa vasten Renault kertoo, että uusi Renault Espace on D-SUV. Näin siitä huolimatta, että Renault Espace on ollut jo 40 vuoden ajan Renaultin tila-auto.
Viidelle tai seitsemälle
Jos perusteena pidetään tilojen muunneltavuutta, Renault Espace ei ole tila-auto. Penkkejä ei saa pois autosta ilman työkaluja, ja istumajärjestyksen muunneltavuus rajoittuu etupenkkien takana olevan istuimen pituussäätöön.
On Renault Espace 5- tai 7-paikkainen, kyseinen penkki liikkuu kiskoilla 22 senttiä, ja jalkatilaa on parhaimmillaan peräti 32 senttiä.
Älypuhelimen lataustaso on mallikkaasti esillä pituussäätöisessä keskikonsolitasossa, joka toimii multimediajärjestelmää käytettäessä rannetukena.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Harman Kardonin äänentoistopatteristo puhaltelee voimallisen syvän vastaiskun. Kokonaisuuteen sisältyy 485 watin vahvistimen ohella subbari ja kymmenen kaiutinta.
Juha Peltonen
Renault Espace maksaa yhtä paljon, oli siinä viisi tai seitsemän penkkiä. Eli asiakas voi valita käyttötarpeensa mukaan joko lisäistuimet tai valtavan tavaratilan, joka on 5-paikkaisessa tietenkin huomattavasti 7-paikkaista syvempi.
Alcantara-/kangasverhoillut etuistuimet antavat ainoastaan kohtalaisen sivuttaistuen, minkä lisäksi penkit on optimoitu enemmälti vantterille kuin hoikille ihmisille.
Kuljettajan sähkötoimisen istuimen selkähieronta on jopa dynaamisessa tilassa melko maltillista – ainakin ristiselkä kaipaisi tehokkaampaa ”moukarointia”.
Renault Espacen Alpine-versiossa on vastaava ”helpotettu kuljettajan istuimelle pääsytoiminto” kuin Renault Australissa, eli penkki siirtyy autosta lähdettäessä taakse ja alaspäin, jolloin istuimen ja ohjauspyörän väliin jää enemmän tilaa.
Tavaratilaa voidaan kasvattaa keskirivin istuimia pituussäätämällä. 7-paikkaisessa suurinta tilaa saadaan 1 714 litraa, 5-paikkaisessa 1 818 litraa.
Juha Peltonen
Etuvetoisessa täyshybridissä on kolmesylinterisen bensiiniturbon seurana sähkömoottori.
Juha Peltonen
Renault Espacessa toiminto ei periaatteessa haittaa mahdollista takana istujaa polvitilan kaventumisen ansiosta yhtä paljon kuin Renault Australissa, mutta varpaiden kanssa saa silti olla tarkkana. Onneksi toiminnon pystyy kytkemään helposti pois päältä kosketusnäytön alivalikoista.
Keskiriville on vaivatonta siirtyä reilusti avautuvista ovista. 7-paikkaisen lisäistuimet on tarkoitettu lähinnä lapsille. Espacen vetomassa on mukavat 1 500 kiloa.
Nelipyöräohjatusti
Koeajetun yksilön suurin erikoisuus oli ilmiömäisen napakka kääntyvyys, kiitos erinomaisesti toimivan 4Control-nelipyöräohjauksen. Renault Espacen 4Control Advanced -nelipyöräohjaus voidaan säätää kahdessa ajotilassa (Sport ja omavalintainen Perso) 13 tasoon.
Parkkihalleissa ruutuun peruuttaessa jyrkin taso 13 saa auto taipumaan vikkelämmin kuin odottaisikaan. Nelipyöräohjaus pienentää kääntöympyrän vakioversion 11,6:sta 10,4 metriin.
Renault Espacen alustatuntuma ei ole perinteisen ranskalainen, vaan se on maantieajossa viritetty nykyeurooppalaisissa markkinaolosuhteissa tarkoituksellisen ”saksalaisen” jämeräksi. Allekirjoittanutta lopputulos miellyttää. Sähköisesti tehostetun ohjauksen tuntuma on maantieajossa rento.
Sain kulutukseksi alhaisilla miinusasteilla 5,5 l/100 km, mikä on auton kokoon nähden kohtuullista.
Google-pohjainen multimedia
Renault Espace kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan alle yhdeksässä sekunnissa, ja myös auton vääntö on kohdillaan. Parasta ovat käyttäjän kannalta 1 100 kilometrin suurin toimintamatka ja mahdollisuus ajaa kaupunkiajossa jopa 80 prosenttia sähköllä. Automaattinen monitilavaihteisto toimii juoheasti.
12,3-tuumainen digitaalimittaristo ja 12-tuumainen kosketusnäyttö muodostavat korkeateknisen kokonaisuuden, joka hallitsee positiivisesti kojelautanäkymää.
OpenR Link -multimedia ja Google-toiminnot palvelevat pätevästi. Järjestelmää selaamalla löytää jopa lukuisia ranskankielisiä podcasteja ja pelejä.
Älypuhelimen lataustaso on mallikkaasti esillä pituussäätöisessä keskikonsolitasossa, joka toimii multimediajärjestelmää käytettäessä rannetukena.
Tuuletuspuhalluksen melu lukeutuu miinuskohtiin. Renault Australin tapaan sen tarpeeton vihellys kuuluu myös pienimmällä puhallusnopeudella, mutta onneksi Harman Kardonin äänentoistopatteristo puhaltelee voimallisen syvän vastaiskun.
Kokonaisuuteen sisältyy 485 watin vahvistimen ohella subbari ja kymmenen kaiutinta.
Juha Peltonen
Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control
Moottori
R3, turbo, 1199 cm3, 96 kW (131 hv) )/4 500 r/min, 205 Nm/1 750 r/min + sähkömoottori 50 kW (68 hv), 205 Nm; hybridijärjestelmä 146 kW (199 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 8,8 s, huippunopeus 174 km/h
Kulutus
4,6–4,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
104–110 g/km
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4722, l. 1825, k. 1645 mm, akseliväli 2738 mm, maavara 180 mm, omamassa 1773 kg, kantavuus 662 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 159–477/677–1714 l (käytössä 3/2/1 penkkiriviä), tankki 58 l
Hinta
47 990 euroa, koeajoauto 55 846 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti
Vianor
Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti
Vianor
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Uusien autojen kauppa ei edelleenkään käy
Saka
Uusien autojen kauppa ei edelleenkään käy
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
Täysin uuden Lexus ES:n maailmanensi-ilta lähenee - tässä tiiserikuva
Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Uusi Rotel-kuulokevahvistin
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
Audiolab 6000A MKII
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Koksu takabassoilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
FOKUS MEDIA
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Uusi Rotel-kuulokevahvistin
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
Täysin uuden Lexus ES:n maailmanensi-ilta lähenee - tässä tiiserikuva
Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat
Maksaisitko yli 1000 euroa taksimatkasta?
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Polestar 2 on päivittynyt uusilla ominaisuuksilla ja tekniikalla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi