Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Kesälomien alkaessa Drivalia Lease Finlandin asiakaspalvelusta tiedustellaan säännöllisesti, saako leasingauton viedä ulkomaille ja mitä siinä pitää ottaa huomioon.
Development Manager Sanna Murtonen kertoo automatkailun lisääntyneen ja road tripit Keski-Eurooppaan ovat monen suunnitelmissa. Automatkailu kasvoi korona-aikana, ja nyt kun lentolippujen hinnat ovat nousseet, on perhematka autolla varteenotettava vaihtoehto.
– Työsuhdeauton saa viedä ulkomaille Drivalian eli auton omistajan puolesta, mutta työnantaja saattaa autopolitiikassaan rajata sitä. Voi esimerkiksi olla, ettei työnantaja maksa ulkomailla ostettuja polttoaineita vapaassa autoedussakaan. Yleensä rajoituksia ei ole, koska työsuhdeautohan on etu, joka on voimassa myös loma-aikoina, Murtonen kertoo.
Auton kuljettaja on aina vastuussa ajoneuvon viennistä ulkomaille ja hän myös vastaa siitä, että tarvittavat dokumentit ovat mukana autossa ja auto on huollettu ja katsastus on voimassa.
Kuljettaja merkittävä toiseksi haltijaksi
Ulkomailla työsuhdeautoa saavat ajaa kotimaan tapaan samaan ruokakuntaan kuuluvat eli esimerkiksi puoliso ja lapset, mutta työsuhdeauton nimetyn käyttäjän eli niin sanotun toisen haltijan tulee olla autossa mukana.
– On tärkeää, että ennen matkaa työsuhdeautoon hankitaan rekisteriotteen tekninen osa, johon on auton toiseksi haltijaksi merkitty työsuhdeauton kuljettaja. Ilman tätä autoa ei saa viedä ulkomaille. Tekninen osa tarvitaan myös Ahvenanmaalle matkustettaessa, Murtonen tähdentää.
Teknisen osan voi pyytää Trafista vain auton omistaja eli Drivalia, joten ennen matkaa tulee olla yhteydessä leasingyritykseen. Rekisteriotteen teknisen osan hankinta on maksutonta.
Dokumentit paperisina autossa
Esimerkiksi tuotantoautot, joita ei välttämättä ole nimetty tietylle kuljettajalle, tarvitsevat Drivalialta maastavientiluvan, jossa kerrotaan kuka autolla saa toisessa maassa ajaa. Myös tuotantoautojen käytössä saattaa olla yrityskohtaisia rajoituksia. Murtonen muistuttaa, että tarvittaessa pitää myös työnantajalta olla lupa auton vientiin ulkomaille. Tekninen osa ja maastavientilupa tulee pitää mukana autossa.
Kun matkustaa EU:n alueella ja ETA-maissa, yleensä tekninen osa riittää. On kutenkin hyvä tarkistaa aina kohdemaan mukaan, millaisia säädöksiä kyseisessä maassa on, ja tarvitaanko esimerkiksi myös Green Card. Näiden maiden ulkopuolelle matkustettaessa on hyvä olla yhteydessä myös Drivalian asiakaspalveluun ja varmistaa, että kaikki tarvittava on mukana.
– Dokumentit tulee olla paperisina autossa mukana EU- ja ETA-alueella. EU- ja ETA-alueen ulkopuolelle matkustettaessa pitää mukana olla maastavientilupa, rekisteriotteen tekninen osa ja Green Card. Green Cardin saa vakuutuksen myyjältä, ja jos vakuutuksen on tehnyt Drivalia, niin sen saa meiltä, Murtonen kertoo.
Joihinkin maihin, kuten kriisialueille, tarvitaan ylimääräisiä vakuutuksia.
Murtonen muistuttaa, että myös auton tulee olla katsastettu ja sen voimassaolo ei saa umpeutua matkan aikana. Työsuhdeautot ovat yleensä alle neljä vuotta vanhoja, joten katsastus ei yleensä tuota ongelmaa.
AutoBild / Drivalia
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa
Kia EV3 voitti arvostetun muotoilupalkinnon
Romutuspalkkio jäi piippuun – autoala pettyi
World Car Awards: Volvo EX90 on voittanut World Luxury Car -palkinnon
Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
Luxmanin uusi phono-aste
SEASin lelu
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Aamuinen HighEnd-retriitti Rastilassa lauantaina 29.3.
Mestariteos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa
Kia EV3 voitti arvostetun muotoilupalkinnon
World Car Awards: Volvo EX90 on voittanut World Luxury Car -palkinnon
Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Mercedes-Benz puolittaa tuotannon CO2-päästöt 2030-luvulla
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi