Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Kesälomien alkaessa Drivalia Lease Finlandin asiakas­pal­ve­lusta tiedustellaan säännöllisesti, saako leasingauton viedä ulkomaille ja mitä siinä pitää ottaa huomioon. 

Auto Bild.Uutiset

De­ve­lop­ment Ma­na­ger San­na Mur­to­nen ker­too au­to­mat­kai­lun li­sään­ty­neen ja road tri­pit Kes­ki-Eu­roop­paan ovat mo­nen suun­ni­tel­mis­sa. Au­to­mat­kai­lu kas­voi ko­ro­na-ai­ka­na, ja nyt kun len­to­lip­pu­jen hin­nat ovat nous­seet, on per­he­mat­ka au­tol­la var­tee­no­tet­ta­va vaih­to­eh­to.

– Työ­suh­de­au­ton saa vie­dä ul­ko­mail­le Dri­va­li­an eli au­ton omis­ta­jan puo­les­ta, mut­ta työ­nan­ta­ja saat­taa au­to­po­li­tii­kas­saan ra­ja­ta sitä. Voi esi­mer­kik­si ol­la, et­tei työ­nan­ta­ja mak­sa ul­ko­mail­la os­tet­tu­ja polt­to­ai­nei­ta va­paas­sa au­to­e­dus­sa­kaan. Yleen­sä ra­joi­tuk­sia ei ole, kos­ka työ­suh­de­au­to­han on etu, joka on voi­mas­sa myös loma-ai­koi­na, Mur­to­nen ker­too.

Au­ton kul­jet­ta­ja on ai­na vas­tuus­sa ajo­neu­von vien­nis­tä ul­ko­mail­le ja hän myös vas­taa sii­tä, et­tä tar­vit­ta­vat do­ku­men­tit ovat mu­ka­na au­tos­sa ja au­to on huol­let­tu ja kat­sas­tus on voi­mas­sa.

Kul­jet­ta­ja mer­kit­tä­vä toi­sek­si hal­ti­jak­si

Ul­ko­mail­la työ­suh­de­au­toa saa­vat ajaa ko­ti­maan ta­paan sa­maan ruo­ka­kun­taan kuu­lu­vat eli esi­mer­kik­si puo­li­so ja lap­set, mut­ta työ­suh­de­au­ton ni­me­tyn käyt­tä­jän eli niin sa­no­tun toi­sen hal­ti­jan tu­lee ol­la au­tos­sa mu­ka­na.

– On tär­ke­ää, et­tä en­nen mat­kaa työ­suh­de­au­toon han­ki­taan re­kis­te­ri­ot­teen tek­ni­nen osa, jo­hon on au­ton toi­sek­si hal­ti­jak­si mer­kit­ty työ­suh­de­au­ton kul­jet­ta­ja. Il­man tätä au­toa ei saa vie­dä ul­ko­mail­le. Tek­ni­nen osa tar­vi­taan myös Ah­ve­nan­maal­le mat­kus­tet­ta­es­sa, Mur­to­nen täh­den­tää.

Tek­ni­sen osan voi pyy­tää Tra­fis­ta vain au­ton omis­ta­ja eli Dri­va­lia, jo­ten en­nen mat­kaa tu­lee ol­la yh­tey­des­sä le­a­sin­gy­ri­tyk­seen. Re­kis­te­ri­ot­teen tek­ni­sen osan han­kin­ta on mak­su­ton­ta.

Do­ku­men­tit pa­pe­ri­si­na au­tos­sa

Esi­mer­kik­si tuo­tan­to­au­tot, joi­ta ei vält­tä­mät­tä ole ni­met­ty tie­tyl­le kul­jet­ta­jal­le, tar­vit­se­vat Dri­va­li­al­ta maas­ta­vien­ti­lu­van, jos­sa ker­ro­taan kuka au­tol­la saa toi­ses­sa maas­sa ajaa. Myös tuo­tan­to­au­to­jen käy­tös­sä saat­taa ol­la yri­tys­koh­tai­sia ra­joi­tuk­sia. Mur­to­nen muis­tut­taa, et­tä tar­vit­ta­es­sa pi­tää myös työ­nan­ta­jal­ta ol­la lupa au­ton vien­tiin ul­ko­mail­le. Tek­ni­nen osa ja maas­ta­vien­ti­lu­pa tu­lee pi­tää mu­ka­na au­tos­sa.

Kun mat­kus­taa EU:n alu­eel­la ja ETA-mais­sa, yleen­sä tek­ni­nen osa riit­tää. On ku­ten­kin hyvä tar­kis­taa ai­na koh­de­maan mu­kaan, mil­lai­sia sää­dök­siä ky­sei­ses­sä maas­sa on, ja tar­vi­taan­ko esi­mer­kik­si myös Green Card. Näi­den mai­den ul­ko­puo­lel­le mat­kus­tet­ta­es­sa on hyvä ol­la yh­tey­des­sä myös Dri­va­li­an asi­a­kas­pal­ve­luun ja var­mis­taa, et­tä kaik­ki tar­vit­ta­va on mu­ka­na.

– Do­ku­men­tit tu­lee ol­la pa­pe­ri­si­na au­tos­sa mu­ka­na EU- ja ETA-alu­eel­la. EU- ja ETA-alu­een ul­ko­puo­lel­le mat­kus­tet­ta­es­sa pi­tää mu­ka­na ol­la maas­ta­vien­ti­lu­pa, re­kis­te­ri­ot­teen tek­ni­nen osa ja Green Card. Green Car­din saa va­kuu­tuk­sen myy­jäl­tä, ja jos va­kuu­tuk­sen on teh­nyt Dri­va­lia, niin sen saa meil­tä, Mur­to­nen ker­too.

Joi­hin­kin mai­hin, ku­ten krii­si­a­lu­eil­le, tar­vi­taan yli­mää­räi­siä va­kuu­tuk­sia.

Mur­to­nen muis­tut­taa, et­tä myös au­ton tu­lee ol­la kat­sas­tet­tu ja sen voi­mas­sa­o­lo ei saa um­peu­tua mat­kan ai­ka­na. Työ­suh­de­au­tot ovat yleen­sä al­le nel­jä vuot­ta van­ho­ja, jo­ten kat­sas­tus ei yleen­sä tuo­ta on­gel­maa.

Au­to­Bild / Dri­va­lia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault

Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu

Auto Bild.Uutiset

Renault

Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN