Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Kyselyn mukaan auton vaihtaminen uudempaan olisi paikallaan joka toiselle autoilijalle, mutta ostossa mietityttävät muun muassa hinta ja käytetyn auton ostamiseen liittyvät riskit. 

Auto Bild.Uutiset

Au­to­kau­pan vauh­dit­tu­mi­nen edis­täi­si myös lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta, ko­ros­taa Lä­hi­Ta­pi­o­lan joh­ta­ja Ta­pa­ni Ala­vii­ri.

Au­to­jen hin­nat ja oman ta­lou­del­li­sen ti­lan­teen epä­var­muus jar­rut­ta­vat suo­ma­lai­sia au­to­kau­poil­la, sel­vi­ää Lä­hi­Ta­pi­o­lan teet­tä­mäs­tä Ar­jen kat­saus -ky­se­lys­tä.

31 pro­sent­tia ky­se­lyn vas­taa­jis­ta, joil­la on au­to käy­tet­tä­vis­sään, ker­too han­kin­ta­hin­nan mie­ti­tyt­tä­vän au­ton vaih­ta­mi­ses­sa uu­teen tai ny­kyis­tä uu­dem­paan käy­tet­tyyn au­toon. 20:tä pro­sent­tia mie­ti­tyt­tää epä­var­muus oman ta­lou­del­li­sen ti­lan­teen ke­hit­ty­mi­ses­tä ja 11:tä pro­sent­tia epä­var­muus oman työ­pai­kan tai toi­meen­tu­lon säi­ly­mi­ses­tä. Ky­se­lyn to­teut­ti tut­ki­mu­syh­tiö Ve­ri­an*.

– Tu­lok­sis­ta voi pää­tel­lä, et­tä au­ton vaih­ta­mi­nen uu­dem­paan oli­si pai­kal­laan joka toi­sel­le au­toi­li­jal­le, mut­ta huo­li ra­has­ta pai­naa mo­nen ta­ka­rai­vos­sa, sa­noo Lä­hi­Ta­pi­o­lan au­to­pal­ve­luis­ta ja lii­ken­ne­tur­val­li­suu­des­ta vas­taa­va joh­ta­ja Ta­pa­ni Ala­vii­ri.

Uu­sien hen­ki­lö­au­to­jen re­kis­te­röin­nit las­ki­vat Suo­mes­sa vii­me vuon­na koko 2000-lu­vun al­hai­sim­mal­le ta­sol­le. Pal­kan­ko­ro­tuk­set, asun­to­lai­no­jen vii­te­kor­ko­jen las­ku ja ve­ron­ke­ven­nyk­set nos­ta­vat ko­ti­ta­louk­sien os­to­voi­maa, mikä pa­ran­taa mah­dol­li­suuk­sia läh­teä au­to­kau­poil­le. Niil­le, joil­la on huo­li omas­ta työ­pai­kas­taan tai toi­meen­tu­los­taan, se ei kui­ten­kaan vält­tä­mät­tä rii­tä, Ala­vii­ri sa­noo.

– Au­to­kau­pan pi­ris­ty­mi­ses­tä on jo merk­ke­jä. Pa­ket­ti­au­to­jen en­si­re­kis­te­röin­nit ovat au­to­a­lan mu­kaan kas­va­neet al­ku­vuon­na 8,7 pro­sent­tia, mikä vih­jaa yri­tys­ten nä­ky­mien pa­ran­tu­neen. Huh­ti­kuu oli en­sim­mäi­nen kuu­kau­si tänä vuon­na, jol­loin uu­sia hen­ki­lö­au­to­ja re­kis­te­röi­tiin enem­män kuin vii­me vuo­den vas­taa­va­na kuu­kau­te­na. Isoim­mat ky­sy­mys­mer­kit ovat se, kään­tyy­kö työl­li­syys kas­vuun ja kes­tää­kö ta­lous­kas­vu Trum­pin tul­lit. Jos näi­den osal­ta käy hy­vin, pa­tou­tu­nut ky­syn­tä au­ton vaih­ta­mi­sel­le voi pur­kau­tua yl­lät­tä­vän no­pe­as­ti.

Uu­dem­paan au­toon vaih­ta­mi­nen on tur­val­li­suus­te­ko

Käy­tet­ty­jen hen­ki­lö­au­to­jen myyn­ti kävi vii­me vuon­na­kin vilk­kaa­na. 16 pro­sent­tia Ar­jen kat­saus -ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta au­toi­li­jois­ta ker­toi kui­ten­kin au­ton vaih­ta­mi­ses­sa uu­dem­paan mie­ti­tyt­tä­vän sen, et­tä käy­te­tyn au­ton os­ta­mi­nen tun­tuu ris­kil­tä, kun au­ton taus­tois­ta ja kun­nos­ta ei voi ol­la var­ma. 14:ää pro­sent­tia mie­ti­tyt­ti epä­var­muus sii­tä, kan­nat­taa­ko hank­kia säh­kö­au­to vai polt­to­moot­to­ri­au­to.

Käy­tet­tyä au­toa os­ta­es­sa kan­nat­taa tie­dos­taa oman osaa­mi­sen­sa ja ris­kin­kan­to­ky­kyn­sä ja toi­mia nii­den mu­kaan, jot­ta vält­tyy yl­lät­tä­vil­tä on­gel­mil­ta ja va­hin­goil­ta, Ala­vii­ri sa­noo.

– Kun os­taa au­to­kau­pas­ta, ku­lut­ta­jan­suo­ja­la­ki ja -vi­ra­no­mai­nen tuo­vat mer­kit­tä­väs­ti tur­vaa sen va­ral­ta, jos au­tos­ta löy­tyy os­ton jäl­keen vi­ko­ja ja nii­den kor­jaa­mi­nen ei ete­ne myy­jä­liik­keen kans­sa. Au­to­liik­keis­tä saa ha­lu­tes­saan myös li­sä­tur­via. Yk­si­tyi­sel­tä hen­ki­löl­tä os­tet­ta­es­sa hin­ta voi ol­la hou­kut­te­le­vam­pi, mut­ta taus­tal­la ei ole sa­man­lais­ta tur­vaa kuin au­to­kau­pas­ta os­tet­ta­es­sa. Säh­kö­au­tois­sa ak­ku­tes­tin teet­tä­mi­nen am­mat­ti­lai­sel­la en­nen kau­pan lyö­mis­tä luk­koon kan­nat­taa.

Ala­vii­ri ko­ros­taa, et­tä Suo­men au­to­kan­nan ikään­ty­mi­nen on on­gel­mal­lis­ta pait­si il­mas­to- ja pääs­tö­ke­hi­tyk­sen myös lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den kan­nal­ta. Hen­ki­lö­au­to­jen kes­ki-ikä nou­si Suo­mes­sa vii­me vuon­na jo 13,6 vuo­teen. On­net­to­muus­tie­toins­ti­tuu­tin (OTI) mu­kaan lä­hes kol­man­nek­ses­sa vuon­na 2023 kuo­le­maan joh­ta­neis­ta moot­to­ri­a­jo­nau­vo-on­net­to­muuk­sis­ta au­to oli vä­hin­tään 19 vuot­ta van­ha ja yli puo­les­sa on­net­to­muuk­sis­ta vä­hin­tään 13 vuot­ta van­ha.

– Uu­dem­paan au­toon vaih­ta­mi­nen läh­tö­koh­tai­ses­ti ai­na pa­ran­taa lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta. Jo ver­rat­tain pie­nel­lä bud­je­til­la au­to­kau­poil­la voi löy­tää vaih­to­eh­to­ja, jois­sa on tur­va­tyy­ny­jä, ajon­va­kau­tus­jär­jes­tel­mä, luk­kiu­tu­mat­to­mat jar­rut ja pe­ruu­tus­ka­me­ra. Pe­ruu­tus­ka­me­ra eh­käi­see pait­si park­ki­pai­koil­la erit­täin ylei­siä au­ton kol­hu­va­hin­ko­ja myös hen­ki­lö­va­hin­ko­ja, Ala­vii­ri sa­noo.

Lä­hi­Ta­pi­o­lan vas­ti­kään uu­dis­tu­nut ajo­neu­vo­va­kuu­tus pal­kit­see va­hin­ko­jen en­nal­ta­eh­käi­sys­tä kym­me­nen pro­sen­tin va­hin­got­to­muu­sa­len­nuk­sel­la, joka an­ne­taan kaik­kien ajo­neu­vo­jen ko­la­roin­nin va­kuu­tus­mak­sus­ta heti uu­den va­kuu­tuk­sen al­ka­es­sa.

– Suo­men lii­ken­ne­o­lo­suh­teet ovat maa­il­man vai­keim­mas­ta pääs­tä: On liuk­kaut­ta, pi­meyt­tä ja pit­kiä mat­ko­ja. Kul­jet­ta­jal­la on mer­kit­tä­vä roo­li va­hin­ko­jen en­nal­ta­eh­käi­sys­sä, ja ha­lu­am­me au­to­va­kuu­tuk­sen mark­ki­na­joh­ta­ja­na osal­tam­me kan­nus­taa sii­hen.

* Ky­se­lyyn vas­ta­si 1 100 hen­ki­löä 4.–11.4.2025 vä­li­se­nä ai­ka­na. Au­ton vaih­ta­mis­ta kos­ke­va ky­sy­mys esi­tet­tiin niil­le 908 vas­taa­jal­le, joil­la on au­to käy­tet­tä­vis­sään. Tut­ki­muk­seen vas­tan­neet edus­ta­vat Man­ner-Suo­men 18 vuot­ta täyt­tä­nyt­tä vä­es­töä. Tu­los­ten ti­las­tol­li­nen vir­he­mar­gi­naa­li on noin 3,0 pro­sent­tiyk­sik­köä suun­taan­sa koko ai­neis­ton ta­sol­la.

Au­to­Bild / Lä­hi­Ta­pi­o­la

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN