Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin

Uuden C5 Aircrossin lanseerauksen myötä Citroën on päivittänyt mallistonsa täydellisesti vain kahden vuoden sisällä. 

Auto Bild.Uutiset

Merk­kin­sä uu­te­na lip­pu­lai­va­na C5 Airc­ross edus­taa mal­lis­ton pa­ras­ta osaa­mis­ta hel­pos­ti lä­hes­tyt­tä­vien ja mo­ni­puo­lis­ten tuot­tei­den sa­ral­la. Niis­sä yh­dis­ty­vät käyt­tö­voi­man va­lin­ta­mah­dol­li­suus, vah­va iden­ti­teet­ti, poik­keuk­sel­li­nen mu­ka­vuus ja help­po­käyt­töi­syys. 

Uu­den C5 Airc­ros­sin myö­tä Cit­roën saa­vut­taa uu­den ulot­tu­vuu­den C-SUV-mark­ki­nas­sa, joka on yk­si Eu­roo­pan tär­keim­piä seg­ment­te­jä. Uu­si tuo­tan­to­mal­li täyt­tää kaik­ki odo­tuk­set, jot­ka syk­syl­lä 2024 Pa­rii­sin au­to­näyt­te­lys­sä jul­kais­tu C5 Airc­ross -kon­sep­ti­au­to muo­dos­ti. Toi­sen su­ku­pol­ven C5 Airc­ross on as­ke­leen edel­lä edel­tä­jään­sä ver­rat­tu­na joka osa-alu­eel­la.

Au­ton muo­toi­lu on voi­ma­kas­ta ja täyn­nä ae­ro­dy­naa­mi­sia oi­val­luk­sia. Mat­kus­ta­mon jo val­miik­si kor­ke­a­luok­kais­ta mu­ka­vuut­ta li­sää toi­sen is­tuin­ri­vin mas­sii­vi­set ti­lat ja erit­täin suu­ri ta­va­ra­ti­la, jon­ka ti­la­vuus on ident­ti­nen, oli au­ton käyt­tö­voi­ma mikä ta­han­sa. Etu­mat­kus­ta­jat ym­pä­röi­dään erään­lai­seen kor­ke­aa tek­no­lo­gi­aa si­säl­tä­vään peh­me­ään no­ja­tuo­liin. Oh­jaa­mos­sa kes­ki­pis­tee­nä on iso ja help­po­käyt­töi­nen Wa­ter­fall-kos­ke­tus­näyt­tö. Li­säk­si tar­jol­la on Cit­roë­nil­le omi­nai­set prog­res­sii­vi­set hyd­rau­li­tyy­nyt si­säl­tä­vät is­kun­vai­men­ti­met sekä ää­rim­mäi­sen mu­ka­vat Ad­van­ced Com­fort -is­tui­met.

680 ki­lo­met­riä säh­köl­lä

Uu­tuu­teen on tar­jol­la en­si ker­taa Cit­roën Mat­rix LED -mat­rii­si­va­lot sekä usei­ta eri tar­pei­siin so­vel­tu­via säh­köis­tet­ty­jä voi­ma­lin­jo­ja. La­taus­hyb­ri­di­ver­sio tar­jo­aa jopa 100 km säh­köis­tä toi­min­ta­mat­kaa kau­pun­gis­sa, täys­säh­kö­ver­sio on saa­ta­vil­la jopa 680 km toi­min­ta­mat­kal­la (WLTP) ja hyb­ri­di­mal­lin tan­kil­li­sel­la pää­see 950 km. 

Suu­rin osa C5 Airc­ros­sin ke­hi­ty­sas­ke­lis­ta liit­tyy uu­teen STLA Me­dium -pe­rus­ra­ken­tee­seen, joka lan­see­ra­taan nyt en­si ker­taa Cit­roë­nis­sa. Ra­ken­ne tar­jo­aa to­del­la pal­jon muun­nel­ta­vuut­ta niin mit­to­jen (pit­kä ak­se­li­vä­li) kuin voi­ma­lin­jo­jen osal­ta (hyb­ri­di, la­taus­hyb­ri­di ja täys­säh­kö). Ra­ken­teen suun­nit­te­lu mah­dol­lis­taa jopa to­del­la iso­jen ak­ku­jen käy­tön au­ton al­la il­man, et­tä mat­kus­ta­mos­sa täy­tyy teh­dä ti­loil­le komp­ro­mis­se­ja. 

Uu­tuus on ke­hi­tet­ty ja val­mis­tet­tu Rans­kas­sa, ja sen myyn­ti al­kaa Eu­roo­pan pää­mark­ki­noil­la vuo­den toi­sel­la nel­jän­nek­sel­lä 2025.

Uu­tuus on koo­kas au­to: 4 652 mm pit­kä (+150 mm) ja 1 902 mm le­veä. Ak­se­li­vä­liä on jat­ket­tu ai­na 2 784 mm:iin, mikä on 60 mm enem­män kuin edel­tä­väs­sä su­ku­pol­ves­sa. Täs­tä kas­vus­ta lä­hes kaik­ki on käy­tet­ty ta­ka­mat­kus­ta­jien jal­ka­ti­lo­jen hy­väk­si, min­kä myö­tä uu­den C5 Airc­ros­sin pol­vi­ti­la vas­taa C5 X:n ruh­ti­naal­li­sia ti­lo­ja.

Näyt­tä­vä Wa­ter­fall-kos­ke­tus­näyt­tö

Uu­des­sa Cit­roën C5 Airc­ros­sis­sa on suu­rin te­rä­vä­piir­toi­nen kos­ke­tus­näyt­tö, jota Stel­lan­tis-kon­ser­nin au­tois­sa on kos­kaan käy­tet­ty. Pys­ty­suun­tai­sen muo­ton­sa an­si­os­ta näyt­tö ikään kuin kel­luu ko­je­tau­lun edes­sä. Näy­tön al­la ole­va pa­nee­li jat­kuu yh­te­näi­se­nä osa­na ai­na kes­ki­kon­so­liin saak­ka.

Uu­si Wa­ter­fall-kos­ke­tus­näyt­tö on sekä täy­sin muo­kat­ta­vis­sa et­tä pi­tää si­säl­lään kiin­tei­tä osi­oi­ta hel­poil­le oi­ko­po­luil­le ja no­pe­aan pää­syyn tär­keim­piin toi­min­toi­hin. Uut­ta näyt­töä voi­daan myös ope­roi­da er­go­no­mi­ses­ti ol­ka­pään no­ja­tes­sa kä­si­no­jaan. Näy­tös­sä on hou­kut­te­le­vat gra­fii­kat sekä yk­sin­ker­tai­nen pää­sy au­ton tär­keim­piin toi­min­toi­hin.

Uu­den pe­rus­ra­ken­teen an­si­os­ta C5 Airc­ross tar­jo­aa luok­kan­sa ti­la­vim­man ta­va­ra­ti­lan, jon­ka koko ei rii­pu va­li­tus­ta käyt­tö­voi­mas­ta. C5 Airc­ros­sin suu­rin ta­va­ra­ti­la on kool­taan 565 lit­raa ja kaik­ki is­tui­met kaa­det­tu­na pe­rä­ti 1 668 lit­raa. 

Ta­va­ra­ti­lan poh­jan al­la on pe­rä­ti 75 lit­raa li­sä­ti­laa, ja poh­jan kor­keut­ta voi­daan sää­tää kah­teen eri ta­soon. Mat­kus­ta­mos­sa on eri­lai­sia säi­ly­tys­ti­lo­ja yh­teen­sä 40 lit­raa, mikä on luok­kan­sa kär­ki­tu­los.

C5 Airc­ross Hyb­rid 145 Au­to­maat­ti: tie säh­köis­ty­mi­seen

Hyb­rid 48 V -tek­niik­ka yh­dis­tää help­po­käyt­töi­syy­den – ei la­taa­mis­ta, yli 950 km tan­kil­li­sel­la – ky­kyyn vä­hen­tää ajon ai­kai­sia hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä ja polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta ja näin ol­len käyt­tö­ku­lu­ja. Kun uu­del­la C5 Airc­ross Hyb­rid 145:lla ajaa kau­pun­gis­sa, voi­daan jopa 50 % ajas­ta kul­kea pel­käl­lä säh­köl­lä. 

C5 Airc­ross Plug-In Hyb­rid 195 Au­to­maat­ti: kas­va­neet toi­min­ta­mat­kat

Uu­si la­taus­hyb­ri­di­tek­niik­ka vie C5 Airc­ros­sin ai­van uu­del­le ta­sol­la luo­den sii­tä luok­kan­sa help­po­käyt­töi­sim­män au­ton. Se tar­jo­aa jopa 86 km säh­köis­tä toi­min­ta­mat­kaa (WLTP), mikä on 33 % enem­män kuin edel­tä­väs­sä su­ku­pol­ves­sa ja jopa 100 km toi­min­ta­mat­kaa kau­pun­gis­sa. Mal­lin to­del­la iso 55 lit­ran polt­to­ai­ne­tank­ki (28 % kas­vu) nos­taa uu­tuu­den ko­ko­nais­toi­min­ta­mat­kan moot­to­ri­tiel­lä pe­rä­ti 650 ki­lo­met­riin.

Uu­den C5 Airc­ros­sin la­taus­hyb­ri­di­tek­niik­ka yh­dis­tää 150 hv (110 kW) tuot­ta­van ne­li­sy­lin­te­ri­sen 1,6-lit­rai­sen tur­bo­moot­to­rin 92 kW (125 hv) tuot­ta­vaan säh­kö­moot­to­rin, jota tu­kee au­ton lat­ti­an al­la si­jait­se­va 21 kWh ajo­a­kus­to. Mal­lin ko­ko­nais­te­ho on 195 hv (143 kW). Säh­kö­moot­to­ri on si­joi­tet­tu uu­den 7-vaih­tei­sen kak­sois­kyt­ken­tä­vaih­teis­ton yh­tey­teen.

Cit­roën ë-C5 Airc­ross: jopa 680 km toi­min­ta­mat­kaa

STLA Me­dium -pe­rus­ra­ken­teen mo­ni­puo­li­suus mah­dol­lis­taa täys­säh­köis­ten voi­ma­lin­jo­jen käy­tön, mit­kä vas­taa­vat eri­lais­ten eu­roop­pa­lais­ten asi­ak­kai­den tar­pei­siin.

Uu­si ë-C5 Airc­ross on saa­ta­vil­la kah­del­la täys­säh­köi­sel­lä voi­ma­lin­jal­la:

•  210 Stan­dard Ran­ge: riit­tä­vä ja hel­pos­ti saa­vu­tet­ta­va toi­min­ta­mat­ka, 210 hv (157 kW) säh­kö­moot­to­ri yh­dis­tet­ty­nä 73 kWh akus­toon, joka tar­jo­aa jopa 520 km WLTP-toi­min­ta­mat­kaa

•  230 Long Ran­ge: kor­kea toi­min­ta­mat­ka, joka on op­ti­moi­tu pit­kiä ajo­mat­ko­ja var­ten tar­jo­ten jopa 680 km säh­köi­sen toi­min­ta­mat­kan, 230 hv (170 kW) säh­kö­moot­to­ri ja 97 kWh akus­to. 

Au­to­Bild / Cit­ro­en

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU