Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Uuden C5 Aircrossin lanseerauksen myötä Citroën on päivittänyt mallistonsa täydellisesti vain kahden vuoden sisällä.
Merkkinsä uutena lippulaivana C5 Aircross edustaa malliston parasta osaamista helposti lähestyttävien ja monipuolisten tuotteiden saralla. Niissä yhdistyvät käyttövoiman valintamahdollisuus, vahva identiteetti, poikkeuksellinen mukavuus ja helppokäyttöisyys.
Uuden C5 Aircrossin myötä Citroën saavuttaa uuden ulottuvuuden C-SUV-markkinassa, joka on yksi Euroopan tärkeimpiä segmenttejä. Uusi tuotantomalli täyttää kaikki odotukset, jotka syksyllä 2024 Pariisin autonäyttelyssä julkaistu C5 Aircross -konseptiauto muodosti. Toisen sukupolven C5 Aircross on askeleen edellä edeltäjäänsä verrattuna joka osa-alueella.
Auton muotoilu on voimakasta ja täynnä aerodynaamisia oivalluksia. Matkustamon jo valmiiksi korkealuokkaista mukavuutta lisää toisen istuinrivin massiiviset tilat ja erittäin suuri tavaratila, jonka tilavuus on identtinen, oli auton käyttövoima mikä tahansa. Etumatkustajat ympäröidään eräänlaiseen korkeaa teknologiaa sisältävään pehmeään nojatuoliin. Ohjaamossa keskipisteenä on iso ja helppokäyttöinen Waterfall-kosketusnäyttö. Lisäksi tarjolla on Citroënille ominaiset progressiiviset hydraulityynyt sisältävät iskunvaimentimet sekä äärimmäisen mukavat Advanced Comfort -istuimet.
680 kilometriä sähköllä
Uutuuteen on tarjolla ensi kertaa Citroën Matrix LED -matriisivalot sekä useita eri tarpeisiin soveltuvia sähköistettyjä voimalinjoja. Lataushybridiversio tarjoaa jopa 100 km sähköistä toimintamatkaa kaupungissa, täyssähköversio on saatavilla jopa 680 km toimintamatkalla (WLTP) ja hybridimallin tankillisella pääsee 950 km.
Suurin osa C5 Aircrossin kehitysaskelista liittyy uuteen STLA Medium -perusrakenteeseen, joka lanseerataan nyt ensi kertaa Citroënissa. Rakenne tarjoaa todella paljon muunneltavuutta niin mittojen (pitkä akseliväli) kuin voimalinjojen osalta (hybridi, lataushybridi ja täyssähkö). Rakenteen suunnittelu mahdollistaa jopa todella isojen akkujen käytön auton alla ilman, että matkustamossa täytyy tehdä tiloille kompromisseja.
Uutuus on kehitetty ja valmistettu Ranskassa, ja sen myynti alkaa Euroopan päämarkkinoilla vuoden toisella neljänneksellä 2025.
Uutuus on kookas auto: 4 652 mm pitkä (+150 mm) ja 1 902 mm leveä. Akseliväliä on jatkettu aina 2 784 mm:iin, mikä on 60 mm enemmän kuin edeltävässä sukupolvessa. Tästä kasvusta lähes kaikki on käytetty takamatkustajien jalkatilojen hyväksi, minkä myötä uuden C5 Aircrossin polvitila vastaa C5 X:n ruhtinaallisia tiloja.
Näyttävä Waterfall-kosketusnäyttö
Uudessa Citroën C5 Aircrossissa on suurin teräväpiirtoinen kosketusnäyttö, jota Stellantis-konsernin autoissa on koskaan käytetty. Pystysuuntaisen muotonsa ansiosta näyttö ikään kuin kelluu kojetaulun edessä. Näytön alla oleva paneeli jatkuu yhtenäisenä osana aina keskikonsoliin saakka.
Uusi Waterfall-kosketusnäyttö on sekä täysin muokattavissa että pitää sisällään kiinteitä osioita helpoille oikopoluille ja nopeaan pääsyyn tärkeimpiin toimintoihin. Uutta näyttöä voidaan myös operoida ergonomisesti olkapään nojatessa käsinojaan. Näytössä on houkuttelevat grafiikat sekä yksinkertainen pääsy auton tärkeimpiin toimintoihin.
Uuden perusrakenteen ansiosta C5 Aircross tarjoaa luokkansa tilavimman tavaratilan, jonka koko ei riipu valitusta käyttövoimasta. C5 Aircrossin suurin tavaratila on kooltaan 565 litraa ja kaikki istuimet kaadettuna peräti 1 668 litraa.
Tavaratilan pohjan alla on peräti 75 litraa lisätilaa, ja pohjan korkeutta voidaan säätää kahteen eri tasoon. Matkustamossa on erilaisia säilytystiloja yhteensä 40 litraa, mikä on luokkansa kärkitulos.
C5 Aircross Hybrid 145 Automaatti: tie sähköistymiseen
Hybrid 48 V -tekniikka yhdistää helppokäyttöisyyden – ei lataamista, yli 950 km tankillisella – kykyyn vähentää ajon aikaisia hiilidioksidipäästöjä ja polttoaineenkulutusta ja näin ollen käyttökuluja. Kun uudella C5 Aircross Hybrid 145:lla ajaa kaupungissa, voidaan jopa 50 % ajasta kulkea pelkällä sähköllä.
C5 Aircross Plug-In Hybrid 195 Automaatti: kasvaneet toimintamatkat
Uusi lataushybriditekniikka vie C5 Aircrossin aivan uudelle tasolla luoden siitä luokkansa helppokäyttöisimmän auton. Se tarjoaa jopa 86 km sähköistä toimintamatkaa (WLTP), mikä on 33 % enemmän kuin edeltävässä sukupolvessa ja jopa 100 km toimintamatkaa kaupungissa. Mallin todella iso 55 litran polttoainetankki (28 % kasvu) nostaa uutuuden kokonaistoimintamatkan moottoritiellä peräti 650 kilometriin.
Uuden C5 Aircrossin lataushybriditekniikka yhdistää 150 hv (110 kW) tuottavan nelisylinterisen 1,6-litraisen turbomoottorin 92 kW (125 hv) tuottavaan sähkömoottorin, jota tukee auton lattian alla sijaitseva 21 kWh ajoakusto. Mallin kokonaisteho on 195 hv (143 kW). Sähkömoottori on sijoitettu uuden 7-vaihteisen kaksoiskytkentävaihteiston yhteyteen.
Citroën ë-C5 Aircross: jopa 680 km toimintamatkaa
STLA Medium -perusrakenteen monipuolisuus mahdollistaa täyssähköisten voimalinjojen käytön, mitkä vastaavat erilaisten eurooppalaisten asiakkaiden tarpeisiin.
Uusi ë-C5 Aircross on saatavilla kahdella täyssähköisellä voimalinjalla:
• 210 Standard Range: riittävä ja helposti saavutettava toimintamatka, 210 hv (157 kW) sähkömoottori yhdistettynä 73 kWh akustoon, joka tarjoaa jopa 520 km WLTP-toimintamatkaa
• 230 Long Range: korkea toimintamatka, joka on optimoitu pitkiä ajomatkoja varten tarjoten jopa 680 km sähköisen toimintamatkan, 230 hv (170 kW) sähkömoottori ja 97 kWh akusto.
AutoBild / Citroen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
B&W Px7 S3
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI