Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Vappuviikolla järjestetään useita harras­te­a­jo­neu­vo­ta­pah­tumia ja moni autoharrastaja kaivaa silmäteränsä esiin. Harras­te­a­jo­neu­vojen kanssa ennakointi on tavallistakin tärkeämpää ja myös muilta tiellä­liik­ku­jilta vaaditaan ymmärrystä.

Auto Bild.Uutiset

Van­ha ja vä­häi­sel­lä käy­töl­lä ole­va me­no­pe­li edel­lyt­tää tiet­ty­jen asi­oi­den huo­mi­oi­mis­ta sekä kul­jet­ta­jal­taan et­tä muil­ta tien­käyt­tä­jil­tä. Esi­mer­kik­si si­vu­pei­lit ovat mo­nes­sa van­hem­mas­sa au­tos­sa to­del­la pie­net ja nä­ky­vyys nii­den kaut­ta on näin ol­len var­sin ra­jal­li­nen.

”Pään kään­tä­mi­nen kat­veen var­mis­ta­mi­sek­si en­nen lii­ken­tee­seen liit­ty­mis­tä, kais­tan vaih­toa tai kään­ty­mis­tä on en­si­ar­voi­sen tär­ke­ää kai­kil­la au­toil­la, mut­ta sen mer­ki­tys ko­ros­tuu har­ras­te­au­to­jen koh­dal­la”, Au­to­lii­ton kou­lu­tus­pääl­lik­kö Tep­po Ve­sa­lai­nen pai­not­taa.

Har­ras­te­au­ton pien­ten pei­lien vai­keut­ta­maa ha­vain­noin­tia voi huo­maa­vai­nen kans­sa-au­toi­li­ja osal­taan hel­pot­taa si­joit­tu­mal­la vii­saas­ti eli vält­tä­mäl­lä har­ras­te­au­ton rin­nal­la, kat­vees­sa, aja­mis­ta.

Suun­ta­merk­ki voi ol­la vai­kea ha­vai­ta

To­del­la van­hois­sa har­ras­te­au­tois­sa käy­te­tään ny­ky­au­to­jen kal­tais­ten vilk­ku­jen si­jaan au­ton kyl­jes­tä ulos pon­nah­ta­via suun­ta­viit­to­ja.

”Mo­ni­kaan ny­ky­au­to­jen se­as­sa aja­va ei ole tot­tu­nut täl­lai­sia suun­ta­viit­to­ja ha­vain­noi­maan, jol­loin en­na­koin­ti­vir­hei­tä syn­tyy her­käs­ti”, Ve­sa­lai­nen va­roit­taa.

Mer­ki­nan­not on teh­tä­vä riit­tä­vän ajois­sa kai­kil­la ajo­neu­voil­la. Mui­den tien­käyt­tä­jien tu­li­si tie­dos­taa van­ho­jen mer­ki­nan­to­lait­tei­den han­ka­lah­ko ha­vait­ta­vuus ja te­räs­tää ha­vain­noin­ti­aan täl­lai­sen ajo­neu­von näh­des­sään.

Hal­lin­ta vaa­tii enem­män huo­mi­o­ta ja ai­kaa

Van­hem­man har­ras­te­au­ton jar­rut ei­vät ole ny­ky­au­to­jen ve­roi­set. Myös­kään ja­lan siir­tä­mi­nen kaa­sul­ta jar­rul­le ei vält­tä­mät­tä käy yh­tä hel­pos­ti ja no­pe­as­ti kuin uu­des­sa au­tos­sa vaan jal­kaa jou­tuu nos­ta­maan rei­lus­ti saa­dak­seen siir­ret­tyä sen sel­väs­ti kor­ke­am­mal­la ole­van jar­ru­pol­ki­men pääl­le. Har­ras­te­a­jo­neu­von kul­jet­ta­jan on­kin py­rit­tä­vä en­na­koi­maan lii­ken­ne­ti­lan­teet eri­tyi­sen huo­lel­li­ses­ti.

”Myös kiih­ty­vyy­des­sä on vuo­sien saa­tos­sa ta­pah­tu­nut iso­ja muu­tok­sia. Sii­nä, mis­sä jol­le­kin tä­män päi­vän täys­säh­köi­sel­le per­he­au­tol­le lu­va­taan al­le vii­den se­kun­nin kiih­ty­vyyt­tä nol­las­ta sa­taan, ku­luu sa­maan toi­men­pi­tee­seen van­hem­mal­la au­tol­la her­käs­ti use­am­pi kym­me­nen se­kun­tia”, Ve­sa­lai­nen ker­too.

Val­ta­vir­ras­ta poik­ke­a­vat van­hem­mat au­tot ovat eh­kä hie­man hi­taam­pia kään­teis­sään, mut­ta ne ri­kas­tut­ta­vat mu­ka­vas­ti ta­sai­sen har­maa­ta lii­ken­ne­vir­taa.

Au­to­Bild / Au­to­liit­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault

Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu

Auto Bild.Uutiset

Renault

Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN