Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Vappuviikolla järjestetään useita harrasteajoneuvotapahtumia ja moni autoharrastaja kaivaa silmäteränsä esiin. Harrasteajoneuvojen kanssa ennakointi on tavallistakin tärkeämpää ja myös muilta tielläliikkujilta vaaditaan ymmärrystä.
Vanha ja vähäisellä käytöllä oleva menopeli edellyttää tiettyjen asioiden huomioimista sekä kuljettajaltaan että muilta tienkäyttäjiltä. Esimerkiksi sivupeilit ovat monessa vanhemmassa autossa todella pienet ja näkyvyys niiden kautta on näin ollen varsin rajallinen.
”Pään kääntäminen katveen varmistamiseksi ennen liikenteeseen liittymistä, kaistan vaihtoa tai kääntymistä on ensiarvoisen tärkeää kaikilla autoilla, mutta sen merkitys korostuu harrasteautojen kohdalla”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.
Harrasteauton pienten peilien vaikeuttamaa havainnointia voi huomaavainen kanssa-autoilija osaltaan helpottaa sijoittumalla viisaasti eli välttämällä harrasteauton rinnalla, katveessa, ajamista.
Suuntamerkki voi olla vaikea havaita
Todella vanhoissa harrasteautoissa käytetään nykyautojen kaltaisten vilkkujen sijaan auton kyljestä ulos ponnahtavia suuntaviittoja.
”Monikaan nykyautojen seassa ajava ei ole tottunut tällaisia suuntaviittoja havainnoimaan, jolloin ennakointivirheitä syntyy herkästi”, Vesalainen varoittaa.
Merkinannot on tehtävä riittävän ajoissa kaikilla ajoneuvoilla. Muiden tienkäyttäjien tulisi tiedostaa vanhojen merkinantolaitteiden hankalahko havaittavuus ja terästää havainnointiaan tällaisen ajoneuvon nähdessään.
Hallinta vaatii enemmän huomiota ja aikaa
Vanhemman harrasteauton jarrut eivät ole nykyautojen veroiset. Myöskään jalan siirtäminen kaasulta jarrulle ei välttämättä käy yhtä helposti ja nopeasti kuin uudessa autossa vaan jalkaa joutuu nostamaan reilusti saadakseen siirrettyä sen selvästi korkeammalla olevan jarrupolkimen päälle. Harrasteajoneuvon kuljettajan onkin pyrittävä ennakoimaan liikennetilanteet erityisen huolellisesti.
”Myös kiihtyvyydessä on vuosien saatossa tapahtunut isoja muutoksia. Siinä, missä jollekin tämän päivän täyssähköiselle perheautolle luvataan alle viiden sekunnin kiihtyvyyttä nollasta sataan, kuluu samaan toimenpiteeseen vanhemmalla autolla herkästi useampi kymmenen sekuntia”, Vesalainen kertoo.
Valtavirrasta poikkeavat vanhemmat autot ovat ehkä hieman hitaampia käänteissään, mutta ne rikastuttavat mukavasti tasaisen harmaata liikennevirtaa.
AutoBild / Autoliitto
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa
Kia EV3 voitti arvostetun muotoilupalkinnon
Romutuspalkkio jäi piippuun – autoala pettyi
World Car Awards: Volvo EX90 on voittanut World Luxury Car -palkinnon
Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
Cd-pyöritin Ranskasta
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Kultaa, platinaa, ruteniumia
PS Audion uusi PMG Signature -tuotesarja
Klipschorn ja La Scala go active
SEASin lelu
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
Aamuinen HighEnd-retriitti Rastilassa lauantaina 29.3.
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa
Kia EV3 voitti arvostetun muotoilupalkinnon
World Car Awards: Volvo EX90 on voittanut World Luxury Car -palkinnon
Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Mercedes-Benz puolittaa tuotannon CO2-päästöt 2030-luvulla
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi