Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Vappuviikolla järjestetään useita harrasteajoneuvotapahtumia ja moni autoharrastaja kaivaa silmäteränsä esiin. Harrasteajoneuvojen kanssa ennakointi on tavallistakin tärkeämpää ja myös muilta tielläliikkujilta vaaditaan ymmärrystä.
Vanha ja vähäisellä käytöllä oleva menopeli edellyttää tiettyjen asioiden huomioimista sekä kuljettajaltaan että muilta tienkäyttäjiltä. Esimerkiksi sivupeilit ovat monessa vanhemmassa autossa todella pienet ja näkyvyys niiden kautta on näin ollen varsin rajallinen.
”Pään kääntäminen katveen varmistamiseksi ennen liikenteeseen liittymistä, kaistan vaihtoa tai kääntymistä on ensiarvoisen tärkeää kaikilla autoilla, mutta sen merkitys korostuu harrasteautojen kohdalla”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.
Harrasteauton pienten peilien vaikeuttamaa havainnointia voi huomaavainen kanssa-autoilija osaltaan helpottaa sijoittumalla viisaasti eli välttämällä harrasteauton rinnalla, katveessa, ajamista.
Suuntamerkki voi olla vaikea havaita
Todella vanhoissa harrasteautoissa käytetään nykyautojen kaltaisten vilkkujen sijaan auton kyljestä ulos ponnahtavia suuntaviittoja.
”Monikaan nykyautojen seassa ajava ei ole tottunut tällaisia suuntaviittoja havainnoimaan, jolloin ennakointivirheitä syntyy herkästi”, Vesalainen varoittaa.
Merkinannot on tehtävä riittävän ajoissa kaikilla ajoneuvoilla. Muiden tienkäyttäjien tulisi tiedostaa vanhojen merkinantolaitteiden hankalahko havaittavuus ja terästää havainnointiaan tällaisen ajoneuvon nähdessään.
Hallinta vaatii enemmän huomiota ja aikaa
Vanhemman harrasteauton jarrut eivät ole nykyautojen veroiset. Myöskään jalan siirtäminen kaasulta jarrulle ei välttämättä käy yhtä helposti ja nopeasti kuin uudessa autossa vaan jalkaa joutuu nostamaan reilusti saadakseen siirrettyä sen selvästi korkeammalla olevan jarrupolkimen päälle. Harrasteajoneuvon kuljettajan onkin pyrittävä ennakoimaan liikennetilanteet erityisen huolellisesti.
”Myös kiihtyvyydessä on vuosien saatossa tapahtunut isoja muutoksia. Siinä, missä jollekin tämän päivän täyssähköiselle perheautolle luvataan alle viiden sekunnin kiihtyvyyttä nollasta sataan, kuluu samaan toimenpiteeseen vanhemmalla autolla herkästi useampi kymmenen sekuntia”, Vesalainen kertoo.
Valtavirrasta poikkeavat vanhemmat autot ovat ehkä hieman hitaampia käänteissään, mutta ne rikastuttavat mukavasti tasaisen harmaata liikennevirtaa.
AutoBild / Autoliitto
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI