Koeajossa Mini Countryman Cooper: Pistokevirralla
Minin nelivetoista Countryman-pistokehybridiä voi luonnehtia melkoiseksi tapaukseksi.
Mini Countrymanin hybridiversion litiumioniakkua jäähdyttää kehittynyt jäähdytysjärjestelmä. Akun lataaminen sujuu helposti vasemmassa etulokasuojassa olevasta latausportista.
Mini Countrymanin pystyy lataamaan tavanomaisella latauskaapelilla kodin pistorasiasta, jolloin latausaika on 2–8 tuntia. Aika riippuu siitä, millainen sähköverkon jännite alueella on, ja millainen on akun varaustaso latauksen alkaessa. Lisäksi kaapelilatausta voi käyttää ostoskeskuksissa ja pikalatausasemilla.
Loistavan toimiva, omintakeinen Mini-kojelauta huokuu nostalgiaa terästettynä Maximise-versiossa heijastusnäytöllä.
Hybridi lataa akkua tietysti myös ajon aikana, sillä jokainen moottorijarrutus regeneroi jarrutusenergiaa talteen. Auto eDrive -ajotila kytkeytyy aina lähtökohtaisesti, kun sytytysvirta kytketään. Se toimii akun varaustilan ollessa vähintään seitsemän prosenttia – kun varaus putoaa sen alle, pystytään edelleen etenemään täyssähköisesti, mutta maksimissaan nopeudella 30 km/h.
Jos akku on ladattuna, voi käyttää Max eDrive -ajotilaa, jolloin edetään sähköllä niin pitkään kuin mahdollista. Tällöin polttomoottori herää automaattisesti, jos kaasupoljin painetaan pohjaan.
136-hevosvoimainen polttomoottori huolehtii etuvedosta, kun taas takapyörien vetovastuu on sälytetty sähkömoottorin tehtäväksi.
Jopa 40 sähkökilometriä
Mini Countryman Cooper Plug-In Hybrid käynnistyy useimmiten sähkötoimisesti, ja pelkällä sähkömoottorilla pystyy ajamaan teoriassa nopeutta 125 km/h. Sähköllä pystyy ajamaan tarvittaessa jopa noin 40 kilometriä, ja sähköä voi myös varastoida ”jemmaan” pidemmällä matkalla erityisen Save Battery -tilan myötä, joka pitää akun täyteen varattuna.
Countrymanissa yhdistyvät toimivalla tavalla katumaasturi ja sportti.
Haineväantennin päässä terävästi vilkkuva punainen varkaudenesto-led kelpaisi scifi-elokuvaan.
Polttomoottorin ruokkimista varten on 36 litran bensatankki, jonka turvin pystyy ajamaan ajotyylistä riippuen jopa yli 500 kilometriä – siis ihan kiitettävästi. Bensiinin keskikulutus 7,4 l/100 km mitattiin auton ajotietokoneella ajonopeudella 80–100 km/h silloin, kun maantieajossa käytettiin enemmälti polttomoottoria, ja kun mukana oli nopeita ja mäkisiä valtatieosuuksia. Tehtaan ilmoittama virallinen keskikulutuslukema 3,1 l/100 km voi toteutua rauhallisessa ajossa.
Saavutettua keskikulutusta voi pitää kohtuullisena, kun huomioidaan auton 1 735 kilon omamassa, nelivetoisuus ja 224 hevosvoiman järjestelmäteho. Sähköä kuluu sadalla kilometrillä 2,1–2,3 kilowattituntia.
Countryman-hybridin kiihtyvyys nollasta sataan on omaa luokkaansa, eikä auton käytännöllisestä ulkonäöstä päätellen välttämättä osaisi arvata lukeman olevan 6,8 sekuntia!
6-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa juoheasti. Aktiivinen vakionopeussäädin on helppo kytkeä.
Lievää pintakovuutta
Erittäin napakka jousitus varmistaa mainion ajettavuuden, joskin pintakovuutta ilmenee nopeushidasteissa ja teiden saumoissa.
Ajotilaksi voi valita keskikonsolissa olevasta säätimestä normaalin lisäksi sportin. Minin alusta on John Cooper Worksin jäljiltä säädetty mahdollisimman ihanteelliseksi maantieajoon ja mutkateille, joten tämän alustan parissa viihtyy. Kaiken kaikkiaan hybridimalli on väsyttämätön luotsattava, ja ohjauksen keskialuetuntuma on moitteettoman tarkka.
Ryhdikkään mukavilla etuistuimilla jaksaa pitkäselkäinenkin istua pitkään.
Takaistuimella on entistä enemmän polvitilaa ja pituussäädöt.
Testiauton ainoa varsinainen miinus oli se, että kaukovaloautomatiikka ei jostakin syystä suostunut toimimaan kummassakaan määritellyssä toiminta-asetuksessa. Valojen tehossa ei sen sijaan ole moittimista: led-lähivalot ovat kerrassaan erinomaiset, ja kaukovalot edustavat osaltaan huippua.
Tasokkaat GT-istuimet
Kojelauta näyttää omintakeisen upealta. Pyöreiden perusmittarien siivellä nopeuden näkee myös digitaalisena perusnäytöllä. Koeajetussa parhaassa varustetasossa on lisäksi kätevä ja sopivan kirkas heijastusnäyttö.
Kojelaudan päällys on poikkeuksellisen heijastamatonta mattapintaista materiaalia. Keskikonsolin ja lentokonemaisen kattokonsolin katkaisimet edustavat perinteikkään toimivaa Mini-tyyliä. Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä soi muhkeasti.
Urheilulliset etuistuimet antavat kelvollisen sivuttaistuen, ja penkit on varustettu mekaanisesti säädettävin reisituin. Nämä istuimet eivät väsytä edes pitkäselkäistä henkilöä pitkälläkään ajomatkalla, ja nahkaverhoilu luo brittiläistä ylellisyyttä.
Ison kosketusnäytön toimintoja voi ohjata säätöpyörästä tai koskettamalla.
All4-nelivetomallissa polttomoottori vastaa etuvedosta ja sähkömoottori takavedosta.
Takaistuimelle on helppo siirtyä tarpeeksi avautuvista ovista – ne ovat hieman avarammat kuin ennen. Takana on aiempaa enemmän polvitilaa. Istuimissa on pituussäätö ja selkänojien kallistustoiminto. Countrymanin korin kulmikkuuden ansiosta takana on lasikatosta huolimatta riittävästi pääntilaa.
Takaluukku avautuu sähköisesti. Hybridijärjestelmän viemän tilan takia tavaratila on 45 litraa pienempi kuin tavallisessa Countrymanissa (405 vs. 450 litraa). Takaselkänojat taittuvat hieman piilossa olevista lenkeistä vetäen tasapinnaksi, jolloin tilaa on 1 390 litraa.
Vaunun vetäjiä 380 newtonmetrin järjestelmävääntö ja 224 hevosvoimaa kiehtoisivat, mutta hybridi-Minillä ei saa vetää minkäänlaista kärryä.↔
Juha Peltonen
Mini Countryman Cooper SE All4 AT Plug-In Hybrid Maximise
Moottori
R4, turbo, 1499 cm³, 100 kW (136 hv)/4400 r/min, 220 Nm/1250–4300 r/min Sähkömoottori 66 kW (88 hv)/4000 r/min, maksimivääntö 165 Nm
Hybridijärjestelmä
165 kW (224 hv), 380 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,8 s, huippunopeus 198 km/h
EU-kulutus
3,1 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
68 g/km
Voimansiirto
A6, neliveto
Mitat
p. 4299, l. 1822, k. 1559 mm, akseliväli 2670 mm, maavara 165 mm, omamassa 1735 kg, kantavuus 610 kg, tavaratila 405–1390 l,
tankki 36 l
Hinta
40 610 euroa,
Koeajoauto
40 610 euroa (2018)
Miellyttää
Hybridijärjestelmä On mukava ajaa hetkittäin äänettömästi pelkällä sähköllä.
Ärsyttää
Kaukovaloautomatiikka Järjestelmä takkuili testin aikana.
Yllättää
Valot Led-valojen teho on erinomainen.
Yhteenveto
Nelivetoinen Countryman on kuin karamellisekoitus. Se tarjoaa hybridinä rautaisannoksen perheautoa, farmaria, katumaasturia sekä urheiluautoa samassa pussissa. Vain kaukovaloautomatiikan toiminta oli koeajoautossa se hapan karkki – ilman sitä hybridi olisi ansainnut täydet viisi tähteä. Hybridijärjestelmä mahdollistaa ajamisen ajoittain pelkällä sähköllä, mutta polttomoottorin ansiosta ei ole pelkoa sähkönalkista.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cyruksen kompakti riaa-aste
ELACin uusi aktiivikaiutin
Uusi optinen äänirasia
Pilvin pimein
70-luvun tunnelmaa
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Uutta Yorkshiresta
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL