Koeajossa Mini Countryman Cooper: Pistokevirralla
Minin nelivetoista Countryman-pistokehybridiä voi luonnehtia melkoiseksi tapaukseksi.
Mini Countrymanin hybridiversion litiumioniakkua jäähdyttää kehittynyt jäähdytysjärjestelmä. Akun lataaminen sujuu helposti vasemmassa etulokasuojassa olevasta latausportista.
Mini Countrymanin pystyy lataamaan tavanomaisella latauskaapelilla kodin pistorasiasta, jolloin latausaika on 2–8 tuntia. Aika riippuu siitä, millainen sähköverkon jännite alueella on, ja millainen on akun varaustaso latauksen alkaessa. Lisäksi kaapelilatausta voi käyttää ostoskeskuksissa ja pikalatausasemilla.
Loistavan toimiva, omintakeinen Mini-kojelauta huokuu nostalgiaa terästettynä Maximise-versiossa heijastusnäytöllä.
Hybridi lataa akkua tietysti myös ajon aikana, sillä jokainen moottorijarrutus regeneroi jarrutusenergiaa talteen. Auto eDrive -ajotila kytkeytyy aina lähtökohtaisesti, kun sytytysvirta kytketään. Se toimii akun varaustilan ollessa vähintään seitsemän prosenttia – kun varaus putoaa sen alle, pystytään edelleen etenemään täyssähköisesti, mutta maksimissaan nopeudella 30 km/h.
Jos akku on ladattuna, voi käyttää Max eDrive -ajotilaa, jolloin edetään sähköllä niin pitkään kuin mahdollista. Tällöin polttomoottori herää automaattisesti, jos kaasupoljin painetaan pohjaan.
136-hevosvoimainen polttomoottori huolehtii etuvedosta, kun taas takapyörien vetovastuu on sälytetty sähkömoottorin tehtäväksi.
Jopa 40 sähkökilometriä
Mini Countryman Cooper Plug-In Hybrid käynnistyy useimmiten sähkötoimisesti, ja pelkällä sähkömoottorilla pystyy ajamaan teoriassa nopeutta 125 km/h. Sähköllä pystyy ajamaan tarvittaessa jopa noin 40 kilometriä, ja sähköä voi myös varastoida ”jemmaan” pidemmällä matkalla erityisen Save Battery -tilan myötä, joka pitää akun täyteen varattuna.
Countrymanissa yhdistyvät toimivalla tavalla katumaasturi ja sportti.
Haineväantennin päässä terävästi vilkkuva punainen varkaudenesto-led kelpaisi scifi-elokuvaan.
Polttomoottorin ruokkimista varten on 36 litran bensatankki, jonka turvin pystyy ajamaan ajotyylistä riippuen jopa yli 500 kilometriä – siis ihan kiitettävästi. Bensiinin keskikulutus 7,4 l/100 km mitattiin auton ajotietokoneella ajonopeudella 80–100 km/h silloin, kun maantieajossa käytettiin enemmälti polttomoottoria, ja kun mukana oli nopeita ja mäkisiä valtatieosuuksia. Tehtaan ilmoittama virallinen keskikulutuslukema 3,1 l/100 km voi toteutua rauhallisessa ajossa.
Saavutettua keskikulutusta voi pitää kohtuullisena, kun huomioidaan auton 1 735 kilon omamassa, nelivetoisuus ja 224 hevosvoiman järjestelmäteho. Sähköä kuluu sadalla kilometrillä 2,1–2,3 kilowattituntia.
Countryman-hybridin kiihtyvyys nollasta sataan on omaa luokkaansa, eikä auton käytännöllisestä ulkonäöstä päätellen välttämättä osaisi arvata lukeman olevan 6,8 sekuntia!
6-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa juoheasti. Aktiivinen vakionopeussäädin on helppo kytkeä.
Lievää pintakovuutta
Erittäin napakka jousitus varmistaa mainion ajettavuuden, joskin pintakovuutta ilmenee nopeushidasteissa ja teiden saumoissa.
Ajotilaksi voi valita keskikonsolissa olevasta säätimestä normaalin lisäksi sportin. Minin alusta on John Cooper Worksin jäljiltä säädetty mahdollisimman ihanteelliseksi maantieajoon ja mutkateille, joten tämän alustan parissa viihtyy. Kaiken kaikkiaan hybridimalli on väsyttämätön luotsattava, ja ohjauksen keskialuetuntuma on moitteettoman tarkka.
Ryhdikkään mukavilla etuistuimilla jaksaa pitkäselkäinenkin istua pitkään.
Takaistuimella on entistä enemmän polvitilaa ja pituussäädöt.
Testiauton ainoa varsinainen miinus oli se, että kaukovaloautomatiikka ei jostakin syystä suostunut toimimaan kummassakaan määritellyssä toiminta-asetuksessa. Valojen tehossa ei sen sijaan ole moittimista: led-lähivalot ovat kerrassaan erinomaiset, ja kaukovalot edustavat osaltaan huippua.
Tasokkaat GT-istuimet
Kojelauta näyttää omintakeisen upealta. Pyöreiden perusmittarien siivellä nopeuden näkee myös digitaalisena perusnäytöllä. Koeajetussa parhaassa varustetasossa on lisäksi kätevä ja sopivan kirkas heijastusnäyttö.
Kojelaudan päällys on poikkeuksellisen heijastamatonta mattapintaista materiaalia. Keskikonsolin ja lentokonemaisen kattokonsolin katkaisimet edustavat perinteikkään toimivaa Mini-tyyliä. Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä soi muhkeasti.
Urheilulliset etuistuimet antavat kelvollisen sivuttaistuen, ja penkit on varustettu mekaanisesti säädettävin reisituin. Nämä istuimet eivät väsytä edes pitkäselkäistä henkilöä pitkälläkään ajomatkalla, ja nahkaverhoilu luo brittiläistä ylellisyyttä.
Ison kosketusnäytön toimintoja voi ohjata säätöpyörästä tai koskettamalla.
All4-nelivetomallissa polttomoottori vastaa etuvedosta ja sähkömoottori takavedosta.
Takaistuimelle on helppo siirtyä tarpeeksi avautuvista ovista – ne ovat hieman avarammat kuin ennen. Takana on aiempaa enemmän polvitilaa. Istuimissa on pituussäätö ja selkänojien kallistustoiminto. Countrymanin korin kulmikkuuden ansiosta takana on lasikatosta huolimatta riittävästi pääntilaa.
Takaluukku avautuu sähköisesti. Hybridijärjestelmän viemän tilan takia tavaratila on 45 litraa pienempi kuin tavallisessa Countrymanissa (405 vs. 450 litraa). Takaselkänojat taittuvat hieman piilossa olevista lenkeistä vetäen tasapinnaksi, jolloin tilaa on 1 390 litraa.
Vaunun vetäjiä 380 newtonmetrin järjestelmävääntö ja 224 hevosvoimaa kiehtoisivat, mutta hybridi-Minillä ei saa vetää minkäänlaista kärryä.↔
Juha Peltonen
Mini Countryman Cooper SE All4 AT Plug-In Hybrid Maximise
Moottori
R4, turbo, 1499 cm³, 100 kW (136 hv)/4400 r/min, 220 Nm/1250–4300 r/min Sähkömoottori 66 kW (88 hv)/4000 r/min, maksimivääntö 165 Nm
Hybridijärjestelmä
165 kW (224 hv), 380 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,8 s, huippunopeus 198 km/h
EU-kulutus
3,1 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
68 g/km
Voimansiirto
A6, neliveto
Mitat
p. 4299, l. 1822, k. 1559 mm, akseliväli 2670 mm, maavara 165 mm, omamassa 1735 kg, kantavuus 610 kg, tavaratila 405–1390 l,
tankki 36 l
Hinta
40 610 euroa,
Koeajoauto
40 610 euroa (2018)
Miellyttää
Hybridijärjestelmä On mukava ajaa hetkittäin äänettömästi pelkällä sähköllä.
Ärsyttää
Kaukovaloautomatiikka Järjestelmä takkuili testin aikana.
Yllättää
Valot Led-valojen teho on erinomainen.
Yhteenveto
Nelivetoinen Countryman on kuin karamellisekoitus. Se tarjoaa hybridinä rautaisannoksen perheautoa, farmaria, katumaasturia sekä urheiluautoa samassa pussissa. Vain kaukovaloautomatiikan toiminta oli koeajoautossa se hapan karkki – ilman sitä hybridi olisi ansainnut täydet viisi tähteä. Hybridijärjestelmä mahdollistaa ajamisen ajoittain pelkällä sähköllä, mutta polttomoottorin ansiosta ei ole pelkoa sähkönalkista.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Ronja muutti unelmiensa perässä pohjoiseen
Sähköstaatti Puolasta
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
TADin uusi lattiakaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI