Koeajossa Mini Countryman Cooper: Pistokevirralla

Minin nelivetoista Countryman-pistokehybridiä voi luonnehtia melkoiseksi tapaukseksi.

Auto Bild.Koeajot

Mini Count­ry­ma­nin hyb­ri­di­ver­si­on li­tiu­mi­o­ni­ak­kua jääh­dyt­tää ke­hit­ty­nyt jääh­dy­tys­jär­jes­tel­mä. Akun la­taa­mi­nen su­juu hel­pos­ti va­sem­mas­sa etu­lo­ka­suo­jas­sa ole­vas­ta la­taus­por­tis­ta.

Mini Count­ry­ma­nin pys­tyy la­taa­maan ta­va­no­mai­sel­la la­taus­kaa­pe­lil­la ko­din pis­to­ra­si­as­ta, jol­loin la­tau­sai­ka on 2–8 tun­tia. Ai­ka riip­puu sii­tä, mil­lai­nen säh­kö­ver­kon jän­ni­te alu­eel­la on, ja mil­lai­nen on akun va­raus­ta­so la­tauk­sen al­ka­es­sa. Li­säk­si kaa­pe­li­la­taus­ta voi käyt­tää os­tos­kes­kuk­sis­sa ja pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la.

Loistavan toimiva, omintakeinen Mini-kojelauta huokuu nostalgiaa terästettynä Maximise-versiossa heijastusnäytöllä.

Loistavan toimiva, omintakeinen Mini-kojelauta huokuu nostalgiaa terästettynä Maximise-versiossa heijastusnäytöllä.

Hyb­ri­di la­taa ak­kua tie­tys­ti myös ajon ai­ka­na, sil­lä jo­kai­nen moot­to­ri­jar­ru­tus re­ge­ne­roi jar­ru­tu­se­ner­gi­aa tal­teen. Au­to eD­ri­ve -ajo­ti­la kyt­key­tyy ai­na läh­tö­koh­tai­ses­ti, kun sy­ty­tys­vir­ta kyt­ke­tään. Se toi­mii akun va­raus­ti­lan ol­les­sa vä­hin­tään seit­se­män pro­sent­tia – kun va­raus pu­to­aa sen al­le, pys­ty­tään edel­leen ete­ne­mään täys­säh­köi­ses­ti, mut­ta mak­si­mis­saan no­peu­del­la 30 km/h.

Jos ak­ku on la­dat­tu­na, voi käyt­tää Max eD­ri­ve -ajo­ti­laa, jol­loin ede­tään säh­köl­lä niin pit­kään kuin mah­dol­lis­ta. Täl­löin polt­to­moot­to­ri he­rää au­to­maat­ti­ses­ti, jos kaa­su­pol­jin pai­ne­taan poh­jaan.

136-he­vos­voi­mai­nen polt­to­moot­to­ri huo­leh­tii etu­ve­dos­ta, kun taas ta­ka­pyö­rien ve­to­vas­tuu on sä­ly­tet­ty säh­kö­moot­to­rin teh­tä­väk­si.

Jopa 40 säh­kö­ki­lo­met­riä

Mini Count­ry­man Coo­per Plug-In Hyb­rid käyn­nis­tyy useim­mi­ten säh­kö­toi­mi­ses­ti, ja pel­käl­lä säh­kö­moot­to­ril­la pys­tyy aja­maan te­o­ri­as­sa no­peut­ta 125 km/h. Säh­köl­lä pys­tyy aja­maan tar­vit­ta­es­sa jopa noin 40 ki­lo­met­riä, ja säh­köä voi myös va­ras­toi­da ”jem­maan” pi­dem­mäl­lä mat­kal­la eri­tyi­sen Save Bat­te­ry -ti­lan myö­tä, joka pi­tää akun täy­teen va­rat­tu­na.

Countrymanissa yhdistyvät toimivalla tavalla katumaasturi ja sportti.

Countrymanissa yhdistyvät toimivalla tavalla katumaasturi ja sportti.

Haineväantennin päässä terävästi vilkkuva punainen varkaudenesto-led kelpaisi scifi-elokuvaan.

Haineväantennin päässä terävästi vilkkuva punainen varkaudenesto-led kelpaisi scifi-elokuvaan.

Polt­to­moot­to­rin ruok­ki­mis­ta var­ten on 36 lit­ran ben­sa­tank­ki, jon­ka tur­vin pys­tyy aja­maan ajo­tyy­lis­tä riip­pu­en jopa yli 500 ki­lo­met­riä – siis ihan kii­tet­tä­väs­ti. Ben­sii­nin kes­ki­ku­lu­tus 7,4 l/100 km mi­tat­tiin au­ton ajo­tie­to­ko­neel­la ajo­no­peu­del­la 80–100 km/h sil­loin, kun maan­tie­a­jos­sa käy­tet­tiin enem­mäl­ti polt­to­moot­to­ria, ja kun mu­ka­na oli no­pei­ta ja mä­ki­siä val­ta­tie­o­suuk­sia. Teh­taan il­moit­ta­ma vi­ral­li­nen kes­ki­ku­lu­tus­lu­ke­ma 3,1 l/100 km voi to­teu­tua rau­hal­li­ses­sa ajos­sa.

Saa­vu­tet­tua kes­ki­ku­lu­tus­ta voi pi­tää koh­tuul­li­se­na, kun huo­mi­oi­daan au­ton 1 735 ki­lon oma­mas­sa, ne­li­ve­toi­suus ja 224 he­vos­voi­man jär­jes­tel­mä­te­ho. Säh­köä ku­luu sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä 2,1–2,3 ki­lo­wat­ti­tun­tia.

Count­ry­man-hyb­ri­din kiih­ty­vyys nol­las­ta sa­taan on omaa luok­kaan­sa, ei­kä au­ton käy­tän­nöl­li­ses­tä ul­ko­nä­ös­tä pää­tel­len vält­tä­mät­tä osai­si ar­va­ta lu­ke­man ole­van 6,8 se­kun­tia!

6-no­peuk­si­nen kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to vaih­taa juo­he­as­ti. Ak­tii­vi­nen va­ki­o­no­peus­sää­din on help­po kyt­keä.

Lie­vää pin­ta­ko­vuut­ta

Erit­täin na­pak­ka jou­si­tus var­mis­taa mai­ni­on ajet­ta­vuu­den, jos­kin pin­ta­ko­vuut­ta il­me­nee no­peus­hi­das­teis­sa ja tei­den sau­mois­sa.

Ajo­ti­lak­si voi va­li­ta kes­ki­kon­so­lis­sa ole­vas­ta sää­ti­mes­tä nor­maa­lin li­säk­si spor­tin. Mi­nin alus­ta on John Coo­per Work­sin jäl­jil­tä sää­det­ty mah­dol­li­sim­man ihan­teel­li­sek­si maan­tie­a­joon ja mut­ka­teil­le, jo­ten tä­män alus­tan pa­ris­sa viih­tyy. Kai­ken kaik­ki­aan hyb­ri­di­mal­li on vä­syt­tä­mä­tön luot­sat­ta­va, ja oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on moit­teet­to­man tark­ka.

Ryhdikkään mukavilla etuistuimilla jaksaa pitkäselkäinenkin istua pitkään.

Ryhdikkään mukavilla etuistuimilla jaksaa pitkäselkäinenkin istua pitkään.

Takaistuimella on entistä enemmän polvitilaa ja pituussäädöt.

Takaistuimella on entistä enemmän polvitilaa ja pituussäädöt.

Tes­ti­au­ton ai­noa var­si­nai­nen mii­nus oli se, et­tä kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka ei jos­ta­kin syys­tä suos­tu­nut toi­mi­maan kum­mas­sa­kaan mää­ri­tel­lys­sä toi­min­ta-ase­tuk­ses­sa. Va­lo­jen te­hos­sa ei sen si­jaan ole moit­ti­mis­ta: led-lä­hi­va­lot ovat ker­ras­saan eri­no­mai­set, ja kau­ko­va­lot edus­ta­vat osal­taan huip­pua.

Ta­sok­kaat GT-is­tui­met

Ko­je­lau­ta näyt­tää omin­ta­kei­sen upe­al­ta. Pyö­rei­den pe­rus­mit­ta­rien sii­vel­lä no­peu­den nä­kee myös di­gi­taa­li­se­na pe­rus­näy­töl­lä. Ko­ea­je­tus­sa par­haas­sa va­rus­te­ta­sos­sa on li­säk­si kä­te­vä ja so­pi­van kir­kas hei­jas­tus­näyt­tö.

Ko­je­lau­dan pääl­lys on poik­keuk­sel­li­sen hei­jas­ta­ma­ton­ta mat­ta­pin­tais­ta ma­te­ri­aa­lia. Kes­ki­kon­so­lin ja len­to­ko­ne­mai­sen kat­to­kon­so­lin kat­kai­si­met edus­ta­vat pe­rin­teik­kään toi­mi­vaa Mini-tyy­liä. Har­man Kar­do­nin ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä soi muh­ke­as­ti.

Ur­hei­lul­li­set etuis­tui­met an­ta­vat kel­vol­li­sen si­vut­tais­tu­en, ja pen­kit on va­rus­tet­tu me­kaa­ni­ses­ti sää­det­tä­vin rei­si­tuin. Nämä is­tui­met ei­vät vä­sy­tä edes pit­kä­sel­käis­tä hen­ki­löä pit­käl­lä­kään ajo­mat­kal­la, ja nah­ka­ver­hoi­lu luo brit­ti­läis­tä ylel­li­syyt­tä.

Ison kosketusnäytön toimintoja  voi ohjata säätöpyörästä tai  koskettamalla.

Ison kosketusnäytön toimintoja voi ohjata säätöpyörästä tai koskettamalla.

All4-nelivetomallissa polttomoottori vastaa etuvedosta ja sähkömoottori takavedosta.

All4-nelivetomallissa polttomoottori vastaa etuvedosta ja sähkömoottori takavedosta.

Ta­kais­tui­mel­le on help­po siir­tyä tar­peek­si avau­tu­vis­ta ovis­ta – ne ovat hie­man ava­ram­mat kuin en­nen. Ta­ka­na on ai­em­paa enem­män pol­vi­ti­laa. Is­tui­mis­sa on pi­tuus­sää­tö ja sel­kä­no­jien kal­lis­tus­toi­min­to. Count­ry­ma­nin ko­rin kul­mik­kuu­den an­si­os­ta ta­ka­na on la­si­ka­tos­ta huo­li­mat­ta riit­tä­väs­ti pään­ti­laa.

Ta­ka­luuk­ku avau­tuu säh­köi­ses­ti. Hyb­ri­di­jär­jes­tel­män vie­män ti­lan ta­kia ta­va­ra­ti­la on 45 lit­raa pie­nem­pi kuin ta­val­li­ses­sa Count­ry­ma­nis­sa (405 vs. 450 lit­raa). Ta­ka­sel­kä­no­jat tait­tu­vat hie­man pii­los­sa ole­vis­ta len­keis­tä ve­tä­en ta­sa­pin­nak­si, jol­loin ti­laa on 1 390 lit­raa.

Vau­nun ve­tä­jiä 380 new­ton­met­rin jär­jes­tel­mä­vään­tö ja 224 he­vos­voi­maa kieh­toi­si­vat, mut­ta hyb­ri­di-Mi­nil­lä ei saa ve­tää min­kään­lais­ta kär­ryä.↔

Juha Pel­to­nen

Mini Count­ry­man Coo­per SE All4 AT Plug-In Hyb­rid Ma­xi­mi­se

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1499 cm³, 100 kW (136 hv)/4400 r/min, 220 Nm/1250–4300 r/min Säh­kö­moot­to­ri 66 kW (88 hv)/4000 r/min, mak­si­mi­vään­tö 165 Nm

Hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä

165 kW (224 hv), 380 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 6,8 s, huip­pu­no­peus 198 km/h

EU-ku­lu­tus

3,1 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

68 g/km

Voi­man­siir­to

A6, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4299, l. 1822, k. 1559 mm, ak­se­li­vä­li 2670 mm, maa­va­ra 165 mm, oma­mas­sa 1735 kg, kan­ta­vuus 610 kg, ta­va­ra­ti­la 405–1390 l,
tank­ki 36 l

Hin­ta

40 610 eu­roa,

Ko­ea­jo­au­to

40 610 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä On mu­ka­va ajaa het­kit­täin ää­net­tö­mäs­ti pel­käl­lä säh­köl­lä.

Är­syt­tää

Kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka Jär­jes­tel­mä tak­kui­li tes­tin ai­ka­na.

Yl­lät­tää

Va­lot Led-va­lo­jen teho on eri­no­mai­nen.

Yh­teen­ve­to

Ne­li­ve­toi­nen Count­ry­man on kuin ka­ra­mel­li­se­koi­tus. Se tar­jo­aa hyb­ri­di­nä rau­tai­san­nok­sen per­he­au­toa, far­ma­ria, ka­tu­maas­tu­ria sekä ur­hei­lu­au­toa sa­mas­sa pus­sis­sa. Vain kau­ko­va­lo­au­to­ma­tii­kan toi­min­ta oli ko­ea­jo­au­tos­sa se ha­pan kark­ki – il­man sitä hyb­ri­di oli­si an­sain­nut täy­det vii­si täh­teä. Hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa aja­mi­sen ajoit­tain pel­käl­lä säh­köl­lä, mut­ta polt­to­moot­to­rin an­si­os­ta ei ole pel­koa säh­kö­nal­kis­ta.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Opel käyttää Grandlandin täyssähköisissä sekä lataushybridiversioissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia. Katumaasturin keulassa komeilevan 3D Vizor -säleikön Opel-logo on valaistu.

Opel käyttää Grandlandin täyssähköisissä sekä lataushybridiversioissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia. Katumaasturin keulassa komeilevan 3D Vizor -säleikön Opel-logo on valaistu.

Juha Peltonen

Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan

Auto Bild.Uutiset
Opel käyttää Grandlandin täyssähköisissä sekä lataushybridiversioissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia. Katumaasturin keulassa komeilevan 3D Vizor -säleikön Opel-logo on valaistu.

Opel käyttää Grandlandin täyssähköisissä sekä lataushybridiversioissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia. Katumaasturin keulassa komeilevan 3D Vizor -säleikön Opel-logo on valaistu.

Juha Peltonen

Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Renault

Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu

Auto Bild.Uutiset

Renault

Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU