Koeajossa Mini Countryman Cooper: Pistokevirralla

Minin nelivetoista Countryman-pistokehybridiä voi luonnehtia melkoiseksi tapaukseksi.

Auto Bild.Koeajot

Mini Count­ry­ma­nin hyb­ri­di­ver­si­on li­tiu­mi­o­ni­ak­kua jääh­dyt­tää ke­hit­ty­nyt jääh­dy­tys­jär­jes­tel­mä. Akun la­taa­mi­nen su­juu hel­pos­ti va­sem­mas­sa etu­lo­ka­suo­jas­sa ole­vas­ta la­taus­por­tis­ta.

Mini Count­ry­ma­nin pys­tyy la­taa­maan ta­va­no­mai­sel­la la­taus­kaa­pe­lil­la ko­din pis­to­ra­si­as­ta, jol­loin la­tau­sai­ka on 2–8 tun­tia. Ai­ka riip­puu sii­tä, mil­lai­nen säh­kö­ver­kon jän­ni­te alu­eel­la on, ja mil­lai­nen on akun va­raus­ta­so la­tauk­sen al­ka­es­sa. Li­säk­si kaa­pe­li­la­taus­ta voi käyt­tää os­tos­kes­kuk­sis­sa ja pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la.

Loistavan toimiva, omintakeinen Mini-kojelauta huokuu nostalgiaa terästettynä Maximise-versiossa heijastusnäytöllä.

Loistavan toimiva, omintakeinen Mini-kojelauta huokuu nostalgiaa terästettynä Maximise-versiossa heijastusnäytöllä.

Hyb­ri­di la­taa ak­kua tie­tys­ti myös ajon ai­ka­na, sil­lä jo­kai­nen moot­to­ri­jar­ru­tus re­ge­ne­roi jar­ru­tu­se­ner­gi­aa tal­teen. Au­to eD­ri­ve -ajo­ti­la kyt­key­tyy ai­na läh­tö­koh­tai­ses­ti, kun sy­ty­tys­vir­ta kyt­ke­tään. Se toi­mii akun va­raus­ti­lan ol­les­sa vä­hin­tään seit­se­män pro­sent­tia – kun va­raus pu­to­aa sen al­le, pys­ty­tään edel­leen ete­ne­mään täys­säh­köi­ses­ti, mut­ta mak­si­mis­saan no­peu­del­la 30 km/h.

Jos ak­ku on la­dat­tu­na, voi käyt­tää Max eD­ri­ve -ajo­ti­laa, jol­loin ede­tään säh­köl­lä niin pit­kään kuin mah­dol­lis­ta. Täl­löin polt­to­moot­to­ri he­rää au­to­maat­ti­ses­ti, jos kaa­su­pol­jin pai­ne­taan poh­jaan.

136-he­vos­voi­mai­nen polt­to­moot­to­ri huo­leh­tii etu­ve­dos­ta, kun taas ta­ka­pyö­rien ve­to­vas­tuu on sä­ly­tet­ty säh­kö­moot­to­rin teh­tä­väk­si.

Jopa 40 säh­kö­ki­lo­met­riä

Mini Count­ry­man Coo­per Plug-In Hyb­rid käyn­nis­tyy useim­mi­ten säh­kö­toi­mi­ses­ti, ja pel­käl­lä säh­kö­moot­to­ril­la pys­tyy aja­maan te­o­ri­as­sa no­peut­ta 125 km/h. Säh­köl­lä pys­tyy aja­maan tar­vit­ta­es­sa jopa noin 40 ki­lo­met­riä, ja säh­köä voi myös va­ras­toi­da ”jem­maan” pi­dem­mäl­lä mat­kal­la eri­tyi­sen Save Bat­te­ry -ti­lan myö­tä, joka pi­tää akun täy­teen va­rat­tu­na.

Countrymanissa yhdistyvät toimivalla tavalla katumaasturi ja sportti.

Countrymanissa yhdistyvät toimivalla tavalla katumaasturi ja sportti.

Haineväantennin päässä terävästi vilkkuva punainen varkaudenesto-led kelpaisi scifi-elokuvaan.

Haineväantennin päässä terävästi vilkkuva punainen varkaudenesto-led kelpaisi scifi-elokuvaan.

Polt­to­moot­to­rin ruok­ki­mis­ta var­ten on 36 lit­ran ben­sa­tank­ki, jon­ka tur­vin pys­tyy aja­maan ajo­tyy­lis­tä riip­pu­en jopa yli 500 ki­lo­met­riä – siis ihan kii­tet­tä­väs­ti. Ben­sii­nin kes­ki­ku­lu­tus 7,4 l/100 km mi­tat­tiin au­ton ajo­tie­to­ko­neel­la ajo­no­peu­del­la 80–100 km/h sil­loin, kun maan­tie­a­jos­sa käy­tet­tiin enem­mäl­ti polt­to­moot­to­ria, ja kun mu­ka­na oli no­pei­ta ja mä­ki­siä val­ta­tie­o­suuk­sia. Teh­taan il­moit­ta­ma vi­ral­li­nen kes­ki­ku­lu­tus­lu­ke­ma 3,1 l/100 km voi to­teu­tua rau­hal­li­ses­sa ajos­sa.

Saa­vu­tet­tua kes­ki­ku­lu­tus­ta voi pi­tää koh­tuul­li­se­na, kun huo­mi­oi­daan au­ton 1 735 ki­lon oma­mas­sa, ne­li­ve­toi­suus ja 224 he­vos­voi­man jär­jes­tel­mä­te­ho. Säh­köä ku­luu sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä 2,1–2,3 ki­lo­wat­ti­tun­tia.

Count­ry­man-hyb­ri­din kiih­ty­vyys nol­las­ta sa­taan on omaa luok­kaan­sa, ei­kä au­ton käy­tän­nöl­li­ses­tä ul­ko­nä­ös­tä pää­tel­len vält­tä­mät­tä osai­si ar­va­ta lu­ke­man ole­van 6,8 se­kun­tia!

6-no­peuk­si­nen kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to vaih­taa juo­he­as­ti. Ak­tii­vi­nen va­ki­o­no­peus­sää­din on help­po kyt­keä.

Lie­vää pin­ta­ko­vuut­ta

Erit­täin na­pak­ka jou­si­tus var­mis­taa mai­ni­on ajet­ta­vuu­den, jos­kin pin­ta­ko­vuut­ta il­me­nee no­peus­hi­das­teis­sa ja tei­den sau­mois­sa.

Ajo­ti­lak­si voi va­li­ta kes­ki­kon­so­lis­sa ole­vas­ta sää­ti­mes­tä nor­maa­lin li­säk­si spor­tin. Mi­nin alus­ta on John Coo­per Work­sin jäl­jil­tä sää­det­ty mah­dol­li­sim­man ihan­teel­li­sek­si maan­tie­a­joon ja mut­ka­teil­le, jo­ten tä­män alus­tan pa­ris­sa viih­tyy. Kai­ken kaik­ki­aan hyb­ri­di­mal­li on vä­syt­tä­mä­tön luot­sat­ta­va, ja oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on moit­teet­to­man tark­ka.

Ryhdikkään mukavilla etuistuimilla jaksaa pitkäselkäinenkin istua pitkään.

Ryhdikkään mukavilla etuistuimilla jaksaa pitkäselkäinenkin istua pitkään.

Takaistuimella on entistä enemmän polvitilaa ja pituussäädöt.

Takaistuimella on entistä enemmän polvitilaa ja pituussäädöt.

Tes­ti­au­ton ai­noa var­si­nai­nen mii­nus oli se, et­tä kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka ei jos­ta­kin syys­tä suos­tu­nut toi­mi­maan kum­mas­sa­kaan mää­ri­tel­lys­sä toi­min­ta-ase­tuk­ses­sa. Va­lo­jen te­hos­sa ei sen si­jaan ole moit­ti­mis­ta: led-lä­hi­va­lot ovat ker­ras­saan eri­no­mai­set, ja kau­ko­va­lot edus­ta­vat osal­taan huip­pua.

Ta­sok­kaat GT-is­tui­met

Ko­je­lau­ta näyt­tää omin­ta­kei­sen upe­al­ta. Pyö­rei­den pe­rus­mit­ta­rien sii­vel­lä no­peu­den nä­kee myös di­gi­taa­li­se­na pe­rus­näy­töl­lä. Ko­ea­je­tus­sa par­haas­sa va­rus­te­ta­sos­sa on li­säk­si kä­te­vä ja so­pi­van kir­kas hei­jas­tus­näyt­tö.

Ko­je­lau­dan pääl­lys on poik­keuk­sel­li­sen hei­jas­ta­ma­ton­ta mat­ta­pin­tais­ta ma­te­ri­aa­lia. Kes­ki­kon­so­lin ja len­to­ko­ne­mai­sen kat­to­kon­so­lin kat­kai­si­met edus­ta­vat pe­rin­teik­kään toi­mi­vaa Mini-tyy­liä. Har­man Kar­do­nin ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä soi muh­ke­as­ti.

Ur­hei­lul­li­set etuis­tui­met an­ta­vat kel­vol­li­sen si­vut­tais­tu­en, ja pen­kit on va­rus­tet­tu me­kaa­ni­ses­ti sää­det­tä­vin rei­si­tuin. Nämä is­tui­met ei­vät vä­sy­tä edes pit­kä­sel­käis­tä hen­ki­löä pit­käl­lä­kään ajo­mat­kal­la, ja nah­ka­ver­hoi­lu luo brit­ti­läis­tä ylel­li­syyt­tä.

Ison kosketusnäytön toimintoja  voi ohjata säätöpyörästä tai  koskettamalla.

Ison kosketusnäytön toimintoja voi ohjata säätöpyörästä tai koskettamalla.

All4-nelivetomallissa polttomoottori vastaa etuvedosta ja sähkömoottori takavedosta.

All4-nelivetomallissa polttomoottori vastaa etuvedosta ja sähkömoottori takavedosta.

Ta­kais­tui­mel­le on help­po siir­tyä tar­peek­si avau­tu­vis­ta ovis­ta – ne ovat hie­man ava­ram­mat kuin en­nen. Ta­ka­na on ai­em­paa enem­män pol­vi­ti­laa. Is­tui­mis­sa on pi­tuus­sää­tö ja sel­kä­no­jien kal­lis­tus­toi­min­to. Count­ry­ma­nin ko­rin kul­mik­kuu­den an­si­os­ta ta­ka­na on la­si­ka­tos­ta huo­li­mat­ta riit­tä­väs­ti pään­ti­laa.

Ta­ka­luuk­ku avau­tuu säh­köi­ses­ti. Hyb­ri­di­jär­jes­tel­män vie­män ti­lan ta­kia ta­va­ra­ti­la on 45 lit­raa pie­nem­pi kuin ta­val­li­ses­sa Count­ry­ma­nis­sa (405 vs. 450 lit­raa). Ta­ka­sel­kä­no­jat tait­tu­vat hie­man pii­los­sa ole­vis­ta len­keis­tä ve­tä­en ta­sa­pin­nak­si, jol­loin ti­laa on 1 390 lit­raa.

Vau­nun ve­tä­jiä 380 new­ton­met­rin jär­jes­tel­mä­vään­tö ja 224 he­vos­voi­maa kieh­toi­si­vat, mut­ta hyb­ri­di-Mi­nil­lä ei saa ve­tää min­kään­lais­ta kär­ryä.↔

Juha Pel­to­nen

Mini Count­ry­man Coo­per SE All4 AT Plug-In Hyb­rid Ma­xi­mi­se

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1499 cm³, 100 kW (136 hv)/4400 r/min, 220 Nm/1250–4300 r/min Säh­kö­moot­to­ri 66 kW (88 hv)/4000 r/min, mak­si­mi­vään­tö 165 Nm

Hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä

165 kW (224 hv), 380 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 6,8 s, huip­pu­no­peus 198 km/h

EU-ku­lu­tus

3,1 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

68 g/km

Voi­man­siir­to

A6, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4299, l. 1822, k. 1559 mm, ak­se­li­vä­li 2670 mm, maa­va­ra 165 mm, oma­mas­sa 1735 kg, kan­ta­vuus 610 kg, ta­va­ra­ti­la 405–1390 l,
tank­ki 36 l

Hin­ta

40 610 eu­roa,

Ko­ea­jo­au­to

40 610 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä On mu­ka­va ajaa het­kit­täin ää­net­tö­mäs­ti pel­käl­lä säh­köl­lä.

Är­syt­tää

Kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka Jär­jes­tel­mä tak­kui­li tes­tin ai­ka­na.

Yl­lät­tää

Va­lot Led-va­lo­jen teho on eri­no­mai­nen.

Yh­teen­ve­to

Ne­li­ve­toi­nen Count­ry­man on kuin ka­ra­mel­li­se­koi­tus. Se tar­jo­aa hyb­ri­di­nä rau­tai­san­nok­sen per­he­au­toa, far­ma­ria, ka­tu­maas­tu­ria sekä ur­hei­lu­au­toa sa­mas­sa pus­sis­sa. Vain kau­ko­va­lo­au­to­ma­tii­kan toi­min­ta oli ko­ea­jo­au­tos­sa se ha­pan kark­ki – il­man sitä hyb­ri­di oli­si an­sain­nut täy­det vii­si täh­teä. Hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa aja­mi­sen ajoit­tain pel­käl­lä säh­köl­lä, mut­ta polt­to­moot­to­rin an­si­os­ta ei ole pel­koa säh­kö­nal­kis­ta.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Uuden Opel Fronteran lanseeraus kesäkuussa

Auto Bild.Uutiset

Uuden Opel Fronteran lanseeraus kesäkuussa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN