Mercedes G 55 AMG 6x6 (2003): Akselit sotilas-Volvosta - valmistettiin Ukrainassa!

Mercedes-Benz G 63 6x6 lukeutuu muhkeimpiin maastureihin. Käytetyt sellaiset maksavat usein Saksan markkinoilla miljoonan euron luokkaa. Tässä oleva yksilö maksaa vain murto-osan siitä – mutta miksi?

Auto Bild.Klassikot

Kuu­si ve­tä­vää pyö­rää, 544 tup­la­tur­bo-he­vos­voi­maa mer­kit­see, et­tä egon on pa­ras­ta ol­la kun­nos­sa, sa­moin lom­pa­kon.

Käy­te­tyt yk­si­löt mak­sa­vat näet yleen­sä mil­joo­nan eu­ron luok­kaa – siis Sak­sas­sa – Yh­dys­val­lois­sa oli au­to­huu­to­kau­pas­sa tar­jol­la G-sar­jan 6x6, jon­ka kor­kein tar­jous 146 000 eu­roa kuu­los­ti eu­roop­pa­lai­sit­tain kä­sit­tä­mät­tö­män al­hai­sel­ta.

Mut­ta toi­saal­ta os­ta­ji­a­kaan ei var­maan ol­lut jo­nok­si as­ti, kos­ka ker­ran yk­si­lö ei men­nyt sil­lä hin­nal­la kau­pak­si. Ky­sees­sä on jäl­ki­kä­teen ra­ken­net­tu yk­si­lö, mut­ta eri­koi­nen sel­lai­nen!

Vuon­na 2018 ra­ken­ne­tun yk­si­lön pe­rus­ta­na on 2003 Mer­ce­des-Benz G 55 AMG, jos­ta uk­rai­na­lai­nen vi­ri­tys­pa­ja VIP-LIM loih­ti hät­käh­dyt­tä­vän nä­köis­pai­nok­sen G 63 6x6 -mal­lis­ta.

Ak­se­lit so­ti­las-Vol­vos­ta

Pro­jek­ti vei val­ta­vas­ti työ­tun­te­ja ja au­toon ide­oi­tiin run­saas­ti yk­si­tyis­koh­tia.

Run­koa pi­den­net­tiin ta­ka­o­sas­ta, jot­ta saa­tiin tila la­val­le ja kol­man­nel­le ak­se­lis­tol­le.

Kaik­ki ak­se­lit ovat pe­räi­sin Vol­vo-so­ti­la­sa­jo­neu­vos­ta.

Ja­ko­laa­tik­ko ja ta­saus­pyö­räs­töt on mu­kau­tet­tu Mer­ce­des-vaih­teis­toon. Por­taa­li­ak­se­lit nos­ta­vat G-sar­ja­lais­ta 14 sent­tiä – yh­den sen­tin vä­hem­män kuin al­ku­pe­räi­ses­sä esi­ku­vas­sa. Kaik­ki kuu­si pyö­rää ovat ve­tä­viä ja tätä hir­vi­ö­tä hi­das­te­taan al­ku­pe­räi­sin G 55 AMG:n jääh­dy­te­tyin le­vy­jar­ruin.

Ta­ka­luuk­ku, jos­sa kah­va ja sa­ra­nat, ovat al­ku­pe­räi­ses­tä Mer­ce­des G 63 AMG 6x6 -yk­si­lös­tä.

Van­teet ja ren­kaat ovat VIP-LIM:in mu­kaan 6x6-mal­lin al­ku­pe­räi­so­sia. Jät­ti-G-sar­ja­lai­ses­sa on 5,4-lit­rai­nen me­kaa­ni­ses­ti ah­det­tu G 55:n V8, jos­sa on te­hoa 476 hv. Moot­to­ri on kyt­ket­ty 5-no­peuk­si­seen au­to­maat­ti­vaih­teis­toon. Mene, tie­dä, pys­tyy­kö au­to 5,6 se­kun­nin kiih­tyy­y­teen 0–100 km/h sekä 210 km/h huip­pu­no­peu­teen?

Vai­kea erot­taa al­ku­pe­räi­ses­tä

Ko­ne­pel­lin ja si­vuil­ma­not­to on teh­ty Bra­bus-osia hyö­dyn­tä­en. Ul­ko­nä­kö ei toki ole yh­tä upea ver­rat­tu­na al­ku­pe­räi­seen G 63 6x6 -mal­liin, mut­ta vai­kut­ta­vam­paa on se, mi­ten pal­jon vai­vaa on näh­ty au­ton saat­ta­mi­sek­si mah­dol­li­sim­man pal­jon esi­ku­van­sa nä­köi­sek­si.

Esi­mer­kik­si lo­ka­suo­jat, snork­ke­lit, etus­poi­le­ri ja kat­to­te­li­ne on val­mis­tet­tu hii­li­kui­dus­ta, ku­ten al­ku­pe­räi­ses­sä tai Bra­bu­sin 6x6-mal­lis­sa.

Ra­ken­ta­jan mu­kaan mi­tat vas­taa­vat tar­kal­leen Mer­ce­des-mal­lin mit­to­ja. Mus­tat etu­va­lot ovat pe­räi­sin Bra­bu­sil­ta ja Pa­na­me­ri­ca­na-tyy­li­siä sä­leik­kö­jä ei myös­kään löy­dy al­ku­pe­räi­ses­tä mal­lis­ta.

Si­sä­ti­lat muis­tut­ta­vat 20 vuo­den ta­kais­ta G-sar­ja­lais­ta. Si­sä­ti­lois­sa on run­saas­ti hii­li­kui­tua.

Tar­jol­la on toi­nen­kin 6x6 -ajo­neu­vo

Lu­kuun ot­ta­mat­ta yh­den sent­ti­met­rin ma­ta­lam­paa alus­ta­kor­keut­ta, kaik­ki mi­tat vas­taa­vat al­ku­pe­räis­tä.

Pel­käs­tään osien kus­tan­nus­ten pi­täi­si ol­la val­ta­via, pu­hu­mat­ta­kaan työ­a­jois­ta. Ra­ken­ta­mi­sen sa­no­taan kes­tä­neen yh­teen­sä noin 11 kuu­kaut­ta.

G 55 6x6 on ol­lut vuo­des­ta 2018 Flo­ri­das­sa. On epä­sel­vää, on­ko ajo­neu­vo uu­sit­tu ti­lauk­ses­ta vai on­ko se os­tet­tu uu­del­leen­ra­ken­ta­mi­sen jäl­keen Yh­dys­val­toi­hin ja tuo­tu Flo­ri­daan. Joka ta­pauk­ses­sa se on täl­lä het­kel­lä huu­to­kau­pat­ta­va­na Yh­dys­val­lois­sa. Kor­kein tar­jous oli 167 000 dol­la­ria, mikä vas­taa noin 146 000 eu­roa.

e

Myy­jäl­lä on il­mei­nen heik­kous kuu­si­pyö­räi­siin ajo­neu­voi­hin, kos­ka hän tar­jo­aa myös Land Ro­ver De­fen­der 6x6 -mal­lia!

Au­to Bild / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN