Mercedes G 55 AMG 6x6 (2003): Akselit sotilas-Volvosta - valmistettiin Ukrainassa!
Mercedes-Benz G 63 6x6 lukeutuu muhkeimpiin maastureihin. Käytetyt sellaiset maksavat usein Saksan markkinoilla miljoonan euron luokkaa. Tässä oleva yksilö maksaa vain murto-osan siitä – mutta miksi?
Kuusi vetävää pyörää, 544 tuplaturbo-hevosvoimaa merkitsee, että egon on parasta olla kunnossa, samoin lompakon.
Käytetyt yksilöt maksavat näet yleensä miljoonan euron luokkaa – siis Saksassa – Yhdysvalloissa oli autohuutokaupassa tarjolla G-sarjan 6x6, jonka korkein tarjous 146 000 euroa kuulosti eurooppalaisittain käsittämättömän alhaiselta.
Mutta toisaalta ostajiakaan ei varmaan ollut jonoksi asti, koska kerran yksilö ei mennyt sillä hinnalla kaupaksi. Kyseessä on jälkikäteen rakennettu yksilö, mutta erikoinen sellainen!
Vuonna 2018 rakennetun yksilön perustana on 2003 Mercedes-Benz G 55 AMG, josta ukrainalainen virityspaja VIP-LIM loihti hätkähdyttävän näköispainoksen G 63 6x6 -mallista.
Akselit sotilas-Volvosta
Projekti vei valtavasti työtunteja ja autoon ideoitiin runsaasti yksityiskohtia.
Runkoa pidennettiin takaosasta, jotta saatiin tila lavalle ja kolmannelle akselistolle.
Kaikki akselit ovat peräisin Volvo-sotilasajoneuvosta.
Jakolaatikko ja tasauspyörästöt on mukautettu Mercedes-vaihteistoon. Portaaliakselit nostavat G-sarjalaista 14 senttiä – yhden sentin vähemmän kuin alkuperäisessä esikuvassa. Kaikki kuusi pyörää ovat vetäviä ja tätä hirviötä hidastetaan alkuperäisin G 55 AMG:n jäähdytetyin levyjarruin.
Takaluukku, jossa kahva ja saranat, ovat alkuperäisestä Mercedes G 63 AMG 6x6 -yksilöstä.
Vanteet ja renkaat ovat VIP-LIM:in mukaan 6x6-mallin alkuperäisosia. Jätti-G-sarjalaisessa on 5,4-litrainen mekaanisesti ahdettu G 55:n V8, jossa on tehoa 476 hv. Moottori on kytketty 5-nopeuksiseen automaattivaihteistoon. Mene, tiedä, pystyykö auto 5,6 sekunnin kiihtyyyteen 0–100 km/h sekä 210 km/h huippunopeuteen?
Vaikea erottaa alkuperäisestä
Konepellin ja sivuilmanotto on tehty Brabus-osia hyödyntäen. Ulkonäkö ei toki ole yhtä upea verrattuna alkuperäiseen G 63 6x6 -malliin, mutta vaikuttavampaa on se, miten paljon vaivaa on nähty auton saattamiseksi mahdollisimman paljon esikuvansa näköiseksi.
Esimerkiksi lokasuojat, snorkkelit, etuspoileri ja kattoteline on valmistettu hiilikuidusta, kuten alkuperäisessä tai Brabusin 6x6-mallissa.
Rakentajan mukaan mitat vastaavat tarkalleen Mercedes-mallin mittoja. Mustat etuvalot ovat peräisin Brabusilta ja Panamericana-tyylisiä säleikköjä ei myöskään löydy alkuperäisestä mallista.
Sisätilat muistuttavat 20 vuoden takaista G-sarjalaista. Sisätiloissa on runsaasti hiilikuitua.
Tarjolla on toinenkin 6x6 -ajoneuvo
Lukuun ottamatta yhden senttimetrin matalampaa alustakorkeutta, kaikki mitat vastaavat alkuperäistä.
Pelkästään osien kustannusten pitäisi olla valtavia, puhumattakaan työajoista. Rakentamisen sanotaan kestäneen yhteensä noin 11 kuukautta.
G 55 6x6 on ollut vuodesta 2018 Floridassa. On epäselvää, onko ajoneuvo uusittu tilauksesta vai onko se ostettu uudelleenrakentamisen jälkeen Yhdysvaltoihin ja tuotu Floridaan. Joka tapauksessa se on tällä hetkellä huutokaupattavana Yhdysvalloissa. Korkein tarjous oli 167 000 dollaria, mikä vastaa noin 146 000 euroa.
e
Myyjällä on ilmeinen heikkous kuusipyöräisiin ajoneuvoihin, koska hän tarjoaa myös Land Rover Defender 6x6 -mallia!
Auto Bild / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Aamuinen HighEnd-retriitti Rastilassa lauantaina 29.3.
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
Tehosubbari Australiasta
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Rogersin uudet juhlamallit
Genelec Münchenissa
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi