Onko autosi seissyt koronapandemian takia pitkään paikallaan? Lue seuraavat Fordin antamat ohjeet ennen turvallista käyttöönottoa – näitä ohjeita voi soveltaa pääsääntöisesti kaikkiin merkkeihin!

Jos auto seisoo pitkään, esimerkiksi sen akku saattaa olla heikko, koska auton järjestelmät vaativat määrättyä ylläpitovirtaa. Mutta monta muutakin kohtaa on otettava huomioon.

Auto Bild.Uutiset

Poik­keus­ti­lan­teen ai­ka­na moni au­to on ol­lut nor­maa­lia pi­dem­pään pai­koil­laan joko ko­to­na tai työ­pai­kan pi­hal­la.

Jot­ta au­ton käyt­tö pit­kän va­ras­toin­nin jäl­keen on taas tur­val­lis­ta ja miel­lyt­tä­vää, kan­nat­taa kiin­nit­tää huo­mio muu­ta­maan tär­ke­ään seik­kaan.

For­din jäl­ki­mark­ki­noin­ti­joh­ta­ja Mat­ti S. Ko­po­nen suo­sit­te­lee te­ke­mään au­tol­le pe­rus­teel­li­sen kun­to­kar­toi­tuk­sen, en­nen kuin se ote­taan jäl­leen käyt­töön. Lue al­ta Ma­tin vin­kit!

* Tar­kis­ta, et­tä au­to on pääl­li­sin puo­lin kun­nos­sa, ei­kä sii­hen ole tul­lut esi­mer­kik­si kol­hu­ja tai maa­li­pin­nal­le lin­nun jä­tök­siä, jot­ka saat­ta­vat syö­vyt­tää maa­li­pin­taa. Au­to on hyvä pes­tä ja puh­dis­taa en­nen käyt­töä. Tar­kis­ta sa­mal­la myös, et­tei au­ton ym­pä­ris­tös­sä ole mi­tään va­ras­toin­nin ai­ka­na tul­lei­ta yli­mää­räi­siä es­tei­tä tai ta­va­roi­ta.

* Tar­kis­ta ren­gas­pai­neet ja vaih­da ke­sä­ren­kaat au­toon vii­meis­tään täs­sä vai­hees­sa. Pai­kal­laan pit­kään seis­seen au­ton ren­kaat ovat saat­ta­neet pai­nua, ei­vät­kä oi­ke­ne heti. Sik­si kan­nat­taa ajaa aluk­si va­ro­vai­sem­min ja odot­taa, kun­nes ren­kaat läm­me­tes­sään taas oi­ke­ne­vat pyö­reik­si. Jos au­toa va­ras­toi­daan tosi pit­kään, esi­mer­kik­si vuo­den, se oli­si hyvä nos­taa puk­kien pääl­le.

* Tank­kaa die­se­lau­ton tank­ki täy­teen en­nen pit­kää va­ras­toin­tia. Tämä vä­hen­tää kon­dens­si­ve­den tii­vis­ty­mis­tä läm­pö­ti­lan vaih­del­les­sa. Jos si­nul­la on ben­sii­ni­au­to, kan­nat­taa ajaa tank­ki lä­hes tyh­jäk­si ja tan­ka­ta au­to vas­ta polt­to­ai­neen merk­ki­va­lon sy­tyt­tyä, jot­ta polt­to­ai­ne saa­daan vaih­det­tua tuo­ree­seen. Esi­mer­kik­si Ford ei suo­sit­te­le polt­to­ai­neis­sa käy­tet­tä­väk­si mi­tään li­sä­ai­nei­ta.

* Tar­kis­ta, et­tä moot­to­ri­ti­la on puh­das, ei­kä siel­lä ole käy­nyt esi­mer­kik­si eläi­miä. Tar­kis­ta myös kaik­ki nes­teet ja moot­to­ri­öl­jy. Puh­dis­ta leh­det ja ros­kat rai­ti­sil­ma­ri­ti­löi­den pääl­tä.

* Jos au­ton ak­ku on ai­van tyh­jä, kes­kus­lu­ki­tus ei toi­mi ei­kä kau­ko-oh­jai­mel­la pää­se au­toon si­säl­le. Löy­dät oh­jeet au­ton ovien avaa­mi­seen me­kaa­ni­sel­la avai­mel­la ja ko­ne­pel­lin avaa­mi­seen omis­ta­jan kä­si­kir­jas­ta, joka kan­nat­taa siis ot­taa au­tos­ta en­nen sen jät­tä­mis­tä sei­so­maan. For­din ta­paus­kes­sa kä­si­kir­jat löy­ty­vät myös ford.fi-net­ti­si­vul­ta tai Ford­Pass-mo­bii­li­so­vel­luk­ses­ta.

* Ak­ku saat­taa tyh­jen­tyä au­ton ol­les­sa pit­kään pai­kal­laan, var­sin­kin jos sitä ei la­da­ta vä­lil­lä. Täl­löin tar­vi­taan apu­käyn­nis­tys, tai sit­ten ak­ku on la­dat­ta­va. Täy­sin tyh­jäk­si pääs­syt ak­ku saat­taa vau­ri­oi­tua, jol­loin sen uu­si­mi­nen voi ol­la tar­peen. Ford suo­sit­te­lee akun mii­nus­kaa­pe­lin ir­rot­ta­mis­ta yli kah­den vii­kon va­ras­toin­nin ajak­si ja akun va­raa­mis­ta kol­men kuu­kau­den vä­lein.

* Jätä il­man­vaih­to­vent­tii­lit au­ki, jot­ta au­to pää­see tuu­let­tu­maan. Jos si­säil­ma on um­meh­tu­nut, au­to kan­nat­taa tuu­let­taa, imu­roi­da ja puh­dis­taa kun­nol­la. Tar­vit­ta­es­sa voi teet­tää au­ton si­sä­ti­lo­jen ot­so­noin­nin ja il­mas­toin­ti­lait­teen de­sin­fi­oin­nin. Rai­ti­sil­ma­suo­da­tin kan­nat­taa myös vaih­dat­taa huol­los­sa. Kaik­ki epä­puh­tau­det, hyön­tei­set yms. jää­vät suo­dat­ti­meen, ja puh­taan suo­dat­ti­men läpi tu­lee rai­kas­ta il­maa si­sä­ti­loi­hin. For­dil­la on saa­ta­vil­la myös te­hok­kaas­ti ha­ju­ja pois­ta­vat ak­tii­vi­hii­li Odour+ rai­ti­sil­ma­suo­dat­ti­met sekä uu­tuu­te­na Mic­ro­nAir suo­da­tin, joka suo­dat­taa myös bak­tee­rit ja vi­ruk­set.

* Käy­tä il­mas­toin­ti­lai­tet­ta va­ras­toin­nin jäl­keen, jot­ta nes­teet pää­se­vät kier­tä­mään ja voi­te­le­maan jär­jes­tel­män. Il­mas­toin­tia tu­lee muu­toin­kin käyt­tää ai­ka ajoin, jot­ta se py­syy pa­rem­min toi­min­ta­kun­nos­sa.

* Kä­si­jar­run käyt­tö ei ole vält­tä­mä­tön­tä. Mi­kä­li au­to on py­sä­köi­ty ta­sai­sel­le pin­nal­le, sen voi py­sä­köi­dä vaih­de pääl­lä. Täl­löin on hyvä käyt­tää tur­val­li­suu­den vuok­si ren­kai­den edes­sä kii­lo­ja var­mis­ta­maan, et­tä au­to py­syy pai­kal­laan. Jos au­to pi­tää py­sä­köi­dä pit­käk­si ai­kaa kal­te­val­le pin­nal­le käyt­tä­en kä­si­jar­rua, se on täy­den te­hon var­mis­ta­mi­sek­si hyvä va­paut­taa ja kyt­keä uu­del­leen pa­rin vii­kon vä­lein. Pit­kä­ai­kai­nen py­sä­köin­ti vaih­te­le­vas­sa sääs­sä kä­si­jar­ru pääl­lä voi ai­heut­taa jar­ru­ken­kien lii­mau­tu­mi­sen kiin­ni jar­ru­le­vyyn. Täl­löin saat­taa liik­keel­le läh­det­tä­es­sä kuu­lua ry­säh­tä­vä ää­ni, kun nor­maa­li­ti­lan­tees­sa kä­si­jar­ru­ken­gät ir­to­a­vat jar­ru­le­vys­tä liik­keel­le läh­det­tä­es­sä huo­maa­mat­ta. Tes­taa jar­ru­jen toi­mi­vuus liik­keel­le läh­det­tä­es­sä.

* Voit nos­taa la­sin­pyyh­ki­met pys­tyyn va­ras­toin­nin ajak­si. Pit­kään tuu­li­la­sil­la kiin­ni ole­vat pyyh­ki­jän­su­lat voi­vat juut­tua la­siin kiin­ni tai pyyh­ki­jän­su­lan kumi saat­taa pai­nua.

* Va­ras­toin­nin jäl­keen on hyvä puh­dis­taa kaik­ki au­ton la­si­pin­nat va­ras­toin­nin ai­ka­na ker­ty­nees­tä pö­lys­tä. Eri­tyi­ses­ti kan­nat­taa huo­mi­oi­da tuu­li­la­sin si­sä­pin­nan kun­nol­li­nen puh­dis­tus.

”Au­tol­la oli­si hyvä ajaa pa­rin­kym­me­nen mi­nuu­tin lenk­ki muu­ta­man vii­kon vä­lein, jot­ta ak­ku la­tau­tuu täy­teen ja sa­mal­la koko au­ton tek­niik­ka saa lii­kun­taa,” to­te­aa Mat­ti S. Ko­po­nen, jäl­ki­mark­ki­noin­ti­joh­ta­ja, Oy Ford Ab.

”Jos au­to käyn­nis­te­tään, sil­lä pi­tää ajaa kun­non lenk­ki niin, et­tä moot­to­ri läm­pe­nee täy­sin kuu­mak­si. Täl­löin esi­mer­kik­si pa­ko­put­kis­toon pa­la­mi­ses­ta syn­ty­vä vesi höy­rys­tyy pa­rem­min pois, si­sä­ti­lat läm­pe­ne­vät ja tuu­let­tu­vat sekä mah­dol­li­nen kos­teus saa­daan pois.”

Pit­kään kes­tä­nees­sä va­ras­toin­nis­sa saa­te­taan van­hem­mis­sa au­tois­sa tar­vi­ta myös ra­di­on tur­va­koo­di. Li­säk­si au­ton muis­tis­sa mah­dol­li­ses­ti ole­vat kul­jet­ta­ja­koh­tai­set sää­döt voi­vat hä­vi­tä.

Au­ton huol­to-oh­jel­ma kan­nat­taa tar­kis­taa. Useim­mi­ten huol­to-oh­jel­mas­sa on ajet­tu­jen ki­lo­met­rien li­säk­si ai­ka­ra­ja, esi­mer­kik­si vuo­si, jon­ka si­säl­lä huol­to pi­tää vii­meis­tään suo­rit­taa, vaik­ka au­tol­la ei oli­si pal­jon ajet­tu­kaan.

Au­to on tur­val­lis­ta tuo­da (täs­sä esi­mer­kis­sä Ford-)merk­ki­liik­kee­seen. Kai­kis­sa Ford-kor­jaa­mois­sa on otet­tu käyt­töön For­din ”No touch” -toi­min­ta­mal­li.

Au­toon voi­daan teh­dä myös de­sin­fi­oin­ti ja ris­ki­ryh­mil­le kor­jaa­mot tar­jo­a­vat nou­to­pal­ve­lua. Huol­to­a­jan voi va­ra­ta kä­te­väs­ti myös ne­tis­sä ford.fi -si­vus­ton kaut­ta ja mak­sun hoi­taa käyt­tä­mäl­lä Ford Ti­liä.

”Oman au­ton omis­ta­jan kä­si­kir­ja on hyvä tie­to­läh­de. Siel­tä kan­nat­taa var­mis­taa, on­ko val­mis­ta­ja an­ta­nut jo­tain eri­tyi­soh­jei­ta au­ton va­ras­toin­nil­le,” muis­tut­taa Ko­po­nen vie­lä.

Juha Pel­to­nen Ku­va­li­sens­si Cre­a­ti­ve Com­mons

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU