Onko autosi seissyt koronapandemian takia pitkään paikallaan? Lue seuraavat Fordin antamat ohjeet ennen turvallista käyttöönottoa – näitä ohjeita voi soveltaa pääsääntöisesti kaikkiin merkkeihin!
Jos auto seisoo pitkään, esimerkiksi sen akku saattaa olla heikko, koska auton järjestelmät vaativat määrättyä ylläpitovirtaa. Mutta monta muutakin kohtaa on otettava huomioon.
Poikkeustilanteen aikana moni auto on ollut normaalia pidempään paikoillaan joko kotona tai työpaikan pihalla.
Jotta auton käyttö pitkän varastoinnin jälkeen on taas turvallista ja miellyttävää, kannattaa kiinnittää huomio muutamaan tärkeään seikkaan.
Fordin jälkimarkkinointijohtaja Matti S. Koponen suosittelee tekemään autolle perusteellisen kuntokartoituksen, ennen kuin se otetaan jälleen käyttöön. Lue alta Matin vinkit!
* Tarkista, että auto on päällisin puolin kunnossa, eikä siihen ole tullut esimerkiksi kolhuja tai maalipinnalle linnun jätöksiä, jotka saattavat syövyttää maalipintaa. Auto on hyvä pestä ja puhdistaa ennen käyttöä. Tarkista samalla myös, ettei auton ympäristössä ole mitään varastoinnin aikana tulleita ylimääräisiä esteitä tai tavaroita.
* Tarkista rengaspaineet ja vaihda kesärenkaat autoon viimeistään tässä vaiheessa. Paikallaan pitkään seisseen auton renkaat ovat saattaneet painua, eivätkä oikene heti. Siksi kannattaa ajaa aluksi varovaisemmin ja odottaa, kunnes renkaat lämmetessään taas oikenevat pyöreiksi. Jos autoa varastoidaan tosi pitkään, esimerkiksi vuoden, se olisi hyvä nostaa pukkien päälle.
* Tankkaa dieselauton tankki täyteen ennen pitkää varastointia. Tämä vähentää kondenssiveden tiivistymistä lämpötilan vaihdellessa. Jos sinulla on bensiiniauto, kannattaa ajaa tankki lähes tyhjäksi ja tankata auto vasta polttoaineen merkkivalon sytyttyä, jotta polttoaine saadaan vaihdettua tuoreeseen. Esimerkiksi Ford ei suosittele polttoaineissa käytettäväksi mitään lisäaineita.
* Tarkista, että moottoritila on puhdas, eikä siellä ole käynyt esimerkiksi eläimiä. Tarkista myös kaikki nesteet ja moottoriöljy. Puhdista lehdet ja roskat raitisilmaritilöiden päältä.
* Jos auton akku on aivan tyhjä, keskuslukitus ei toimi eikä kauko-ohjaimella pääse autoon sisälle. Löydät ohjeet auton ovien avaamiseen mekaanisella avaimella ja konepellin avaamiseen omistajan käsikirjasta, joka kannattaa siis ottaa autosta ennen sen jättämistä seisomaan. Fordin tapauskessa käsikirjat löytyvät myös ford.fi-nettisivulta tai FordPass-mobiilisovelluksesta.
* Akku saattaa tyhjentyä auton ollessa pitkään paikallaan, varsinkin jos sitä ei ladata välillä. Tällöin tarvitaan apukäynnistys, tai sitten akku on ladattava. Täysin tyhjäksi päässyt akku saattaa vaurioitua, jolloin sen uusiminen voi olla tarpeen. Ford suosittelee akun miinuskaapelin irrottamista yli kahden viikon varastoinnin ajaksi ja akun varaamista kolmen kuukauden välein.
* Jätä ilmanvaihtoventtiilit auki, jotta auto pääsee tuulettumaan. Jos sisäilma on ummehtunut, auto kannattaa tuulettaa, imuroida ja puhdistaa kunnolla. Tarvittaessa voi teettää auton sisätilojen otsonoinnin ja ilmastointilaitteen desinfioinnin. Raitisilmasuodatin kannattaa myös vaihdattaa huollossa. Kaikki epäpuhtaudet, hyönteiset yms. jäävät suodattimeen, ja puhtaan suodattimen läpi tulee raikasta ilmaa sisätiloihin. Fordilla on saatavilla myös tehokkaasti hajuja poistavat aktiivihiili Odour+ raitisilmasuodattimet sekä uutuutena MicronAir suodatin, joka suodattaa myös bakteerit ja virukset.
* Käytä ilmastointilaitetta varastoinnin jälkeen, jotta nesteet pääsevät kiertämään ja voitelemaan järjestelmän. Ilmastointia tulee muutoinkin käyttää aika ajoin, jotta se pysyy paremmin toimintakunnossa.
* Käsijarrun käyttö ei ole välttämätöntä. Mikäli auto on pysäköity tasaiselle pinnalle, sen voi pysäköidä vaihde päällä. Tällöin on hyvä käyttää turvallisuuden vuoksi renkaiden edessä kiiloja varmistamaan, että auto pysyy paikallaan. Jos auto pitää pysäköidä pitkäksi aikaa kaltevalle pinnalle käyttäen käsijarrua, se on täyden tehon varmistamiseksi hyvä vapauttaa ja kytkeä uudelleen parin viikon välein. Pitkäaikainen pysäköinti vaihtelevassa säässä käsijarru päällä voi aiheuttaa jarrukenkien liimautumisen kiinni jarrulevyyn. Tällöin saattaa liikkeelle lähdettäessä kuulua rysähtävä ääni, kun normaalitilanteessa käsijarrukengät irtoavat jarrulevystä liikkeelle lähdettäessä huomaamatta. Testaa jarrujen toimivuus liikkeelle lähdettäessä.
* Voit nostaa lasinpyyhkimet pystyyn varastoinnin ajaksi. Pitkään tuulilasilla kiinni olevat pyyhkijänsulat voivat juuttua lasiin kiinni tai pyyhkijänsulan kumi saattaa painua.
* Varastoinnin jälkeen on hyvä puhdistaa kaikki auton lasipinnat varastoinnin aikana kertyneestä pölystä. Erityisesti kannattaa huomioida tuulilasin sisäpinnan kunnollinen puhdistus.
”Autolla olisi hyvä ajaa parinkymmenen minuutin lenkki muutaman viikon välein, jotta akku latautuu täyteen ja samalla koko auton tekniikka saa liikuntaa,” toteaa Matti S. Koponen, jälkimarkkinointijohtaja, Oy Ford Ab.
”Jos auto käynnistetään, sillä pitää ajaa kunnon lenkki niin, että moottori lämpenee täysin kuumaksi. Tällöin esimerkiksi pakoputkistoon palamisesta syntyvä vesi höyrystyy paremmin pois, sisätilat lämpenevät ja tuulettuvat sekä mahdollinen kosteus saadaan pois.”
Pitkään kestäneessä varastoinnissa saatetaan vanhemmissa autoissa tarvita myös radion turvakoodi. Lisäksi auton muistissa mahdollisesti olevat kuljettajakohtaiset säädöt voivat hävitä.
Auton huolto-ohjelma kannattaa tarkistaa. Useimmiten huolto-ohjelmassa on ajettujen kilometrien lisäksi aikaraja, esimerkiksi vuosi, jonka sisällä huolto pitää viimeistään suorittaa, vaikka autolla ei olisi paljon ajettukaan.
Auto on turvallista tuoda (tässä esimerkissä Ford-)merkkiliikkeeseen. Kaikissa Ford-korjaamoissa on otettu käyttöön Fordin ”No touch” -toimintamalli.
Autoon voidaan tehdä myös desinfiointi ja riskiryhmille korjaamot tarjoavat noutopalvelua. Huoltoajan voi varata kätevästi myös netissä ford.fi -sivuston kautta ja maksun hoitaa käyttämällä Ford Tiliä.
”Oman auton omistajan käsikirja on hyvä tietolähde. Sieltä kannattaa varmistaa, onko valmistaja antanut jotain erityisohjeita auton varastoinnille,” muistuttaa Koponen vielä.
Juha Peltonen Kuvalisenssi Creative Commons
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Hyundai INSTERille Kultainen ohjauspyörä -palkinto – Saksan paras alle 25 000 euron auto
Joka kahdeksas henkilöauto on ladattava hybridi tai täyssähköauto
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Neodiolta minikaiutin
Audio Pro:n W-sukupolvi
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Kristalliunelmia
Päivitys tietoihin: ALD A5
Kaikki yhdessä
HEDD Audion uusi kartio
Klassikon vuosipäivä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Hyundai INSTERille Kultainen ohjauspyörä -palkinto – Saksan paras alle 25 000 euron auto
Joka kahdeksas henkilöauto on ladattava hybridi tai täyssähköauto
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Hyundai INSTERille Kultainen ohjauspyörä -palkinto – Saksan paras alle 25 000 euron auto
Joka kahdeksas henkilöauto on ladattava hybridi tai täyssähköauto
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ