Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
CUPRA astui näyttämölle IAA Mobility 2025 -tapahtumassa Münchenissä paljastamalla CUPRA Tindaya -konseptiauton – brändin vision ruumiillistuman ja tulevan muotoilukielen.
”CUPRA Tindaya -konseptiauto ei ole unelma, eikä edes päämäärä. Tämä on CUPRA-julistus ja se tulee olemaan todellisuutta”, sanoi Markus Haupt, CUPRAn vt. toimitusjohtaja.
”Kun monet siirtyvät pois kuljettajakeskeisyydestä, me keskitymme entistä vahvemmin siihen, mikä on tärkeintä – yhteyteen ratin takana. Meille ajamisen tunne on aina keskiössä.”
CUPRA Tindaya on nimetty Kanariansaarilla, Fuerteventuralla sijaitsevan tulivuoren mukaan. Sen kuparinsävyinen kivi heijastaa CUPRAn tunnusväriä, ja sen raakamuoto yhdistyy brändin muotoilukielen materiaaleihin ja tekstuureihin.
Brändin DNA:n vallankumous
CUPRA Tindaya ilmentää CUPRAn kapinallista henkeä, joka on keskeinen osa brändin muotoilufilosofiaa.
Tunnistettava ”musta etumaski” määrittää Tindayan ilmeen ja tunnelman – se heijastaa selkeästi CUPRAn DNA:ta. Maskin jatkuva valaistu liike muistuttaa auton tasaista hengitystä. Konepellin kohouma haarautuu logon molemmin puolin, kahden terävän muotoilulinjan kautta, jotka yhdistyvät auton kattokaiteisiin.
Sivusta katsottuna auton vaikuttavat mittasuhteet tulevat heti esiin. Mittasuhteet: pituus 4,72 metriä, suuret 23’’ vanteet, 1/3 ohjaamo – 2/3 kori -suhde ja korkea maavara, jota korostavat pyöränkaarien ja helmojen progressiiviset muodot, antavat autolle vahvan luonteen. Fastback-siluetti, yhdistettynä kompaktiin ohjaamoon ja urheilulliseen koriin, määrittävät Tindayan persoonallisuuden.
Auton takaosa täydentää kokonaisuuden. Ulkoneva kaksoisspoileri luo nopeuden vaikutelman ja yhdistää Shooting Brake- ja Fastback-profiilit. Yhtenäiset linjat virtaavat takaosan hartialinjasta, kehystäen takavalot yhtenäisellä digitaalisella maskilla. Edistynyt teknologia korostaa takavaloja, jotka leijuvat terävästi leikatuissa muodoissa, ja kolmionmuotoisessa syvennyksessä on sisäinen valonlähde. Takapuskurissa on kaksi ilmanohjainta, kuten edessä, yhdistettynä sivuilmanottokanaviin, jotka luovat yhtenäisen, suorituskykyyn perustuvan viimeistelyn. Lopuksi voimakas takadiffuusori korostaa muotoilun aerodynaamista luonnetta ja toimii vahvana viimeistelyelementtinä.
Ohjaamo on suunniteltu täysin kuljettajakeskeiseksi arkkitehtuuriksi, inspiroituneena moottoriurheilusta ja huipputeknologiasta.
Muotoilun ytimessä on ”Driver Axis” – kerroksellisista rakenteista muotoiltu kojelauta, joka kehystää 24-tuumaista näyttöä. Kilpa- ja pelimaailmasta inspiroitunut ohjauspyörä sisältää satelliittisäätimet, jotka mahdollistavat täyden hallinnan ilman häiriötekijöitä. Korotettu keskikonsoli toimii integroidun ja toiminnallisen mono-ohjaamon selkärankana.
Aistillinen ja symbolinen käyttöliittymä herättää auton, säätää ajotilat ja muuttaa tunnelmaa valon, äänen ja ympäristön virikkeiden avulla. Tuulilasin alareunan projektioraita, haptiset ohjaimet ja Sennheiser Mobilityn kanssa kehitetty huippuluokan äänijärjestelmä tekevät ohjaamosta elämyksellisen ja resonoivan tilan.
Sisätiloissa on 2+2-konfiguraatio, salonkimaiset vastakkaiset ovet ja uuden sukupolven CUPBucket-istuimet: moderni tulkinta klassisesta ”Eames Lounge” -tuolista, joka yhdistää kestävät materiaalit, huippuergonomian ja ympäröivän tunnelmavalon.
Innovatiivinen materiaalien ja värien käyttö
CUPRA Tindaya konseptiauton mattapintainen koriväri vaihtuu etuosasta takaosaan: syvä metallinharmaa viittaa läheiseen Atlantin valtamereen, ja pehmeä beige yhdistyy kuivaan maaperään ja vuoren lämpimiin sävyihin.
Kristallinkirkkaat läpinäkyvät elementit, jotka on integroitu saumattomasti koriin, valaistaan digitaalisella kuparisävyllä, mikä luo digitaalisen auran. Katon 3D-tulostetut alumiinirakenteet mahdollistavat muotoilun orgaanisen mukautumisen auton virtaviivaisiin linjoihin.
Sisätiloihin tuodaan lämpöä vahattujen pronssisävyisten mikrokuitujen avulla, jotka lisäävät syvyyttä ja tekstuuria. Sisäiset rakenteelliset elementit, kuten ulkopuolella, on valmistettu 3D-tulostetusta alumiinista, jotka luovat jatkuvuuden ja vankkuuden tunteen.
Digitaalisen sisällön kehittyvä luonne mahdollistaa progressiivisen kosketuksen, jossa pääsisällön lisäksi myös pikanäppäimet ja CUPRA Monitor+ mukautuvat kuljettajan tarpeisiin eri ajokokemuksissa.
Kolme valittavaa tilaa korostavat kuljettajan tunteita ja sijoittavat tärkeimmän tiedon juuri oikeaan paikkaan teräväpiirtonäytöillä:
Immersive Experience – puhtaasti ajamista varten
Suunniteltu emotionaalisen ajamisen katalysaattoriksi ilman häiriötekijöitä. Mahdollistaa syvän yhteyden autoon digitaalis-fyysisen vuorovaikutuksen kautta. Näyttävä grafiikka ja minimalistinen asettelu tuovat lämpimän inhimillisen kosketuksen. Tilassa näytetään vain olennaiset tiedot ja toiminnot, jolloin kuvaelementit voivat heijastaa sisätilojen muotoilua ja auton rytmiä.
Rider Experience – jännittävää suorituskykyä
Suunniteltu adrenaliinia etsiville ja vauhdista nauttiville. Tarjoaa sähköistävän suorituskyvyn, joka on saanut inspiraationsa CUPRAn DNA:sta. Kaikki tärkeä tieto ryhmitellään yläosaan, jolloin dynaaminen digitaalinen pinta voi reagoida auton liikkeisiin. G-voimat ja nopeus siirtyvät CUPRA Monitor+ -näyttöön, ja pikanäppäimet mukautuvat tarjoamaan olennaiset toiminnot yhdellä painalluksella.
Tribe Experience
Esittelee älykkään, verkottuneen liikkuvuuden potentiaalin, tekoälypohjaiset suositukset ja suoran yhteyden CUPRA Tribe -yhteisöön. CUPRA Monitor+ laajenee sivusuunnassa, esittäen verkottunutta sisältöä, kuten laajan 3D-näkymän Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) -järjestelmästä ja informaatiowidgetit päänäytöllä. CUPRA Radar -toiminnon nopealla aktivoinnilla saa käyttöön personoidun sisältövirran, jolloin CUPRA Monitor+ toimii porttina Tribe-yhteisön osallistumiseen ja vuorovaikutukseen.
Autobild / Cupra
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Kristalliunelmia
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Ihmelapsi
Oranssi on uusi musta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
FOKUS MEDIA
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Kristalliunelmia
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ