Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto

CUPRA astui näyttämölle IAA Mobility 2025 -tapahtumassa Münchenissä paljastamalla CUPRA Tindaya -konseptiauton – brändin vision ruumiillistuman ja tulevan muotoilukielen.

Auto Bild.Uutiset

”CUP­RA Tin­da­ya -kon­sep­ti­au­to ei ole unel­ma, ei­kä edes pää­mää­rä. Tämä on CUP­RA-ju­lis­tus ja se tu­lee ole­maan to­del­li­suut­ta”, sa­noi Mar­kus Haupt, CUP­RAn vt. toi­mi­tus­joh­ta­ja.

”Kun mo­net siir­ty­vät pois kul­jet­ta­ja­kes­kei­syy­des­tä, me kes­ki­tym­me en­tis­tä vah­vem­min sii­hen, mikä on tär­kein­tä – yh­tey­teen ra­tin ta­ka­na. Meil­le aja­mi­sen tun­ne on ai­na kes­ki­ös­sä.”

CUP­RA Tin­da­ya on ni­met­ty Ka­na­ri­an­saa­ril­la, Fu­er­te­ven­tu­ral­la si­jait­se­van tu­li­vuo­ren mu­kaan. Sen ku­pa­rin­sä­vyi­nen kivi hei­jas­taa CUP­RAn tun­nus­vä­riä, ja sen raa­ka­muo­to yh­dis­tyy brän­din muo­toi­lu­kie­len ma­te­ri­aa­lei­hin ja teks­tuu­rei­hin.

Brän­din DNA:n val­lan­ku­mous

CUP­RA Tin­da­ya il­men­tää CUP­RAn ka­pi­nal­lis­ta hen­keä, joka on kes­kei­nen osa brän­din muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­aa.

Tun­nis­tet­ta­va ”mus­ta etu­mas­ki” mää­rit­tää Tin­da­yan il­meen ja tun­nel­man – se hei­jas­taa sel­ke­äs­ti CUP­RAn DNA:ta. Mas­kin jat­ku­va va­lais­tu lii­ke muis­tut­taa au­ton ta­sais­ta hen­gi­tys­tä. Ko­ne­pel­lin ko­hou­ma haa­rau­tuu lo­gon mo­lem­min puo­lin, kah­den te­rä­vän muo­toi­lu­lin­jan kaut­ta, jot­ka yh­dis­ty­vät au­ton kat­to­kai­tei­siin.

Si­vus­ta kat­sot­tu­na au­ton vai­kut­ta­vat mit­ta­suh­teet tu­le­vat heti esiin.  Mit­ta­suh­teet: pi­tuus 4,72 met­riä, suu­ret 23’’ van­teet, 1/3 oh­jaa­mo – 2/3 kori -suh­de ja kor­kea maa­va­ra, jota ko­ros­ta­vat pyö­rän­kaa­rien ja hel­mo­jen prog­res­sii­vi­set muo­dot, an­ta­vat au­tol­le vah­van luon­teen. Fast­back-si­lu­et­ti, yh­dis­tet­ty­nä kom­pak­tiin oh­jaa­moon ja ur­hei­lul­li­seen ko­riin, mää­rit­tä­vät Tin­da­yan per­soo­nal­li­suu­den.

Au­ton ta­ka­o­sa täy­den­tää ko­ko­nai­suu­den. Ul­ko­ne­va kak­sois­s­poi­le­ri luo no­peu­den vai­ku­tel­man ja yh­dis­tää Shoo­ting Brake- ja Fast­back-pro­fii­lit. Yh­te­näi­set lin­jat vir­taa­vat ta­ka­o­san har­ti­a­lin­jas­ta, ke­hys­tä­en ta­ka­va­lot yh­te­näi­sel­lä di­gi­taa­li­sel­la mas­kil­la. Edis­ty­nyt tek­no­lo­gia ko­ros­taa ta­ka­va­lo­ja, jot­ka lei­ju­vat te­rä­väs­ti lei­ka­tuis­sa muo­dois­sa, ja kol­mi­on­muo­toi­ses­sa sy­ven­nyk­ses­sä on si­säi­nen va­lon­läh­de. Ta­ka­pus­ku­ris­sa on kak­si il­ma­noh­jain­ta, ku­ten edes­sä, yh­dis­tet­ty­nä si­vuil­ma­not­to­ka­na­viin, jot­ka luo­vat yh­te­näi­sen, suo­ri­tus­ky­kyyn pe­rus­tu­van vii­meis­te­lyn. Lo­puk­si voi­ma­kas ta­ka­dif­fuu­so­ri ko­ros­taa muo­toi­lun ae­ro­dy­naa­mis­ta luon­net­ta ja toi­mii vah­va­na vii­meis­te­ly­e­le­ment­ti­nä.

Oh­jaa­mo on suun­ni­tel­tu täy­sin kul­jet­ta­ja­kes­kei­sek­si ark­ki­teh­tuu­rik­si, ins­pi­roi­tu­nee­na moot­to­riur­hei­lus­ta ja huip­pu­tek­no­lo­gi­as­ta.

Muo­toi­lun yti­mes­sä on ”Dri­ver Axis” – ker­rok­sel­li­sis­ta ra­ken­teis­ta muo­toil­tu ko­je­lau­ta, joka ke­hys­tää 24-tuu­mais­ta näyt­töä. Kil­pa- ja pe­li­maa­il­mas­ta ins­pi­roi­tu­nut oh­jaus­pyö­rä si­säl­tää sa­tel­liit­ti­sää­ti­met, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat täy­den hal­lin­nan il­man häi­ri­ö­te­ki­jöi­tä. Ko­ro­tet­tu kes­ki­kon­so­li toi­mii in­teg­roi­dun ja toi­min­nal­li­sen mono-oh­jaa­mon sel­kä­ran­ka­na.

Ais­til­li­nen ja sym­bo­li­nen käyt­tö­liit­ty­mä he­rät­tää au­ton, sää­tää ajo­ti­lat ja muut­taa tun­nel­maa va­lon, ää­nen ja ym­pä­ris­tön vi­rik­kei­den avul­la. Tuu­li­la­sin ala­reu­nan pro­jek­ti­o­rai­ta, hap­ti­set oh­jai­met ja Sen­n­hei­ser Mo­bi­li­tyn kans­sa ke­hi­tet­ty huip­pu­luo­kan ää­ni­jär­jes­tel­mä te­ke­vät oh­jaa­mos­ta elä­myk­sel­li­sen ja re­so­noi­van ti­lan.

Si­sä­ti­lois­sa on 2+2-kon­fi­gu­raa­tio, sa­lon­ki­mai­set vas­tak­kai­set ovet ja uu­den su­ku­pol­ven CUP­Buc­ket-is­tui­met: mo­der­ni tul­kin­ta klas­si­ses­ta ”Ea­mes Loun­ge” -tuo­lis­ta, joka yh­dis­tää kes­tä­vät ma­te­ri­aa­lit, huip­pu­er­go­no­mi­an ja ym­pä­röi­vän tun­nel­ma­va­lon.

In­no­va­tii­vi­nen ma­te­ri­aa­lien ja vä­rien käyt­tö

CUP­RA Tin­da­ya kon­sep­ti­au­ton mat­ta­pin­tai­nen ko­ri­vä­ri vaih­tuu etuo­sas­ta ta­ka­o­saan: syvä me­tal­lin­har­maa viit­taa lä­hei­seen At­lan­tin val­ta­me­reen, ja peh­meä bei­ge yh­dis­tyy kui­vaan maa­pe­rään ja vuo­ren läm­pi­miin sä­vyi­hin.

Kris­tal­lin­kirk­kaat lä­pi­nä­ky­vät ele­men­tit, jot­ka on in­teg­roi­tu sau­mat­to­mas­ti ko­riin, va­lais­taan di­gi­taa­li­sel­la ku­pa­ri­sä­vyl­lä, mikä luo di­gi­taa­li­sen au­ran. Ka­ton 3D-tu­los­te­tut alu­mii­ni­ra­ken­teet mah­dol­lis­ta­vat muo­toi­lun or­gaa­ni­sen mu­kau­tu­mi­sen au­ton vir­ta­vii­vai­siin lin­joi­hin.

Si­sä­ti­loi­hin tuo­daan läm­pöä va­hat­tu­jen prons­si­sä­vyis­ten mik­ro­kui­tu­jen avul­la, jot­ka li­sää­vät sy­vyyt­tä ja teks­tuu­ria. Si­säi­set ra­ken­teel­li­set ele­men­tit, ku­ten ul­ko­puo­lel­la, on val­mis­tet­tu 3D-tu­los­te­tus­ta alu­mii­nis­ta, jot­ka luo­vat jat­ku­vuu­den ja vank­kuu­den tun­teen.

Di­gi­taa­li­sen si­säl­lön ke­hit­ty­vä luon­ne mah­dol­lis­taa prog­res­sii­vi­sen kos­ke­tuk­sen, jos­sa pää­si­säl­lön li­säk­si myös pi­ka­näp­päi­met ja CUP­RA Mo­ni­tor+ mu­kau­tu­vat kul­jet­ta­jan tar­pei­siin eri ajo­ko­ke­muk­sis­sa.

Kol­me va­lit­ta­vaa ti­laa ko­ros­ta­vat kul­jet­ta­jan tun­tei­ta ja si­joit­ta­vat tär­keim­män tie­don juu­ri oi­ke­aan paik­kaan te­rä­vä­piir­to­näy­töil­lä:

Im­mer­si­ve Ex­pe­rien­ce – puh­taas­ti aja­mis­ta var­ten

Suun­ni­tel­tu emo­ti­o­naa­li­sen aja­mi­sen ka­ta­ly­saat­to­rik­si il­man häi­ri­ö­te­ki­jöi­tä. Mah­dol­lis­taa sy­vän yh­tey­den au­toon di­gi­taa­lis-fyy­si­sen vuo­ro­vai­ku­tuk­sen kaut­ta. Näyt­tä­vä gra­fiik­ka ja mi­ni­ma­lis­ti­nen aset­te­lu tuo­vat läm­pi­män in­hi­mil­li­sen kos­ke­tuk­sen. Ti­las­sa näy­te­tään vain olen­nai­set tie­dot ja toi­min­not, jol­loin ku­va­e­le­men­tit voi­vat hei­jas­taa si­sä­ti­lo­jen muo­toi­lua ja au­ton ryt­miä.

Ri­der Ex­pe­rien­ce – jän­nit­tä­vää suo­ri­tus­ky­kyä

Suun­ni­tel­tu ad­re­na­lii­nia et­si­vil­le ja vauh­dis­ta naut­ti­vil­le. Tar­jo­aa säh­köis­tä­vän suo­ri­tus­ky­vyn, joka on saa­nut ins­pi­raa­ti­on­sa CUP­RAn DNA:sta. Kaik­ki tär­keä tie­to ryh­mi­tel­lään ylä­o­saan, jol­loin dy­naa­mi­nen di­gi­taa­li­nen pin­ta voi re­a­goi­da au­ton liik­kei­siin. G-voi­mat ja no­peus siir­ty­vät CUP­RA Mo­ni­tor+ -näyt­töön, ja pi­ka­näp­päi­met mu­kau­tu­vat tar­jo­a­maan olen­nai­set toi­min­not yh­del­lä pai­nal­luk­sel­la.

Tribe Ex­pe­rien­ce

Esit­te­lee älyk­kään, ver­kot­tu­neen liik­ku­vuu­den po­ten­ti­aa­lin, te­ko­ä­ly­poh­jai­set suo­si­tuk­set ja suo­ran yh­tey­den CUP­RA Tribe -yh­tei­söön. CUP­RA Mo­ni­tor+ laa­je­nee si­vu­suun­nas­sa, esit­tä­en ver­kot­tu­nut­ta si­säl­töä, ku­ten laa­jan 3D-nä­ky­män Ad­van­ced Dri­ver As­sis­tan­ce Sys­tems (ADAS) -jär­jes­tel­mäs­tä ja in­for­maa­ti­o­wid­ge­tit pää­näy­töl­lä. CUP­RA Ra­dar -toi­min­non no­pe­al­la ak­ti­voin­nil­la saa käyt­töön per­so­noi­dun si­säl­tö­vir­ran, jol­loin CUP­RA Mo­ni­tor+ toi­mii port­ti­na Tribe-yh­tei­sön osal­lis­tu­mi­seen ja vuo­ro­vai­ku­tuk­seen.

Au­to­bild / Cup­ra

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uudistettu Ioniq5

Uudistettu Ioniq5

Hyundai

Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan

Auto Bild.Uutiset
Uudistettu Ioniq5

Uudistettu Ioniq5

Hyundai

Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan

Auto Bild.Uutiset

Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun

Auto Bild.Uutiset

Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun

Auto Bild.Uutiset

Täyssähköiset hyötyajoneuvot lyömässä läpi vuonna 2025 – Citroën toimittaa tänä vuonna 1000:nnen sähkö­pa­ket­ti­au­tonsa

Auto Bild.Uutiset

Täyssähköiset hyötyajoneuvot lyömässä läpi vuonna 2025 – Citroën toimittaa tänä vuonna 1000:nnen sähkö­pa­ket­ti­au­tonsa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU