Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
CUPRA astui näyttämölle IAA Mobility 2025 -tapahtumassa Münchenissä paljastamalla CUPRA Tindaya -konseptiauton – brändin vision ruumiillistuman ja tulevan muotoilukielen.
”CUPRA Tindaya -konseptiauto ei ole unelma, eikä edes päämäärä. Tämä on CUPRA-julistus ja se tulee olemaan todellisuutta”, sanoi Markus Haupt, CUPRAn vt. toimitusjohtaja.
”Kun monet siirtyvät pois kuljettajakeskeisyydestä, me keskitymme entistä vahvemmin siihen, mikä on tärkeintä – yhteyteen ratin takana. Meille ajamisen tunne on aina keskiössä.”
CUPRA Tindaya on nimetty Kanariansaarilla, Fuerteventuralla sijaitsevan tulivuoren mukaan. Sen kuparinsävyinen kivi heijastaa CUPRAn tunnusväriä, ja sen raakamuoto yhdistyy brändin muotoilukielen materiaaleihin ja tekstuureihin.
Brändin DNA:n vallankumous
CUPRA Tindaya ilmentää CUPRAn kapinallista henkeä, joka on keskeinen osa brändin muotoilufilosofiaa.
Tunnistettava ”musta etumaski” määrittää Tindayan ilmeen ja tunnelman – se heijastaa selkeästi CUPRAn DNA:ta. Maskin jatkuva valaistu liike muistuttaa auton tasaista hengitystä. Konepellin kohouma haarautuu logon molemmin puolin, kahden terävän muotoilulinjan kautta, jotka yhdistyvät auton kattokaiteisiin.
Sivusta katsottuna auton vaikuttavat mittasuhteet tulevat heti esiin. Mittasuhteet: pituus 4,72 metriä, suuret 23’’ vanteet, 1/3 ohjaamo – 2/3 kori -suhde ja korkea maavara, jota korostavat pyöränkaarien ja helmojen progressiiviset muodot, antavat autolle vahvan luonteen. Fastback-siluetti, yhdistettynä kompaktiin ohjaamoon ja urheilulliseen koriin, määrittävät Tindayan persoonallisuuden.
Auton takaosa täydentää kokonaisuuden. Ulkoneva kaksoisspoileri luo nopeuden vaikutelman ja yhdistää Shooting Brake- ja Fastback-profiilit. Yhtenäiset linjat virtaavat takaosan hartialinjasta, kehystäen takavalot yhtenäisellä digitaalisella maskilla. Edistynyt teknologia korostaa takavaloja, jotka leijuvat terävästi leikatuissa muodoissa, ja kolmionmuotoisessa syvennyksessä on sisäinen valonlähde. Takapuskurissa on kaksi ilmanohjainta, kuten edessä, yhdistettynä sivuilmanottokanaviin, jotka luovat yhtenäisen, suorituskykyyn perustuvan viimeistelyn. Lopuksi voimakas takadiffuusori korostaa muotoilun aerodynaamista luonnetta ja toimii vahvana viimeistelyelementtinä.
Ohjaamo on suunniteltu täysin kuljettajakeskeiseksi arkkitehtuuriksi, inspiroituneena moottoriurheilusta ja huipputeknologiasta.
Muotoilun ytimessä on ”Driver Axis” – kerroksellisista rakenteista muotoiltu kojelauta, joka kehystää 24-tuumaista näyttöä. Kilpa- ja pelimaailmasta inspiroitunut ohjauspyörä sisältää satelliittisäätimet, jotka mahdollistavat täyden hallinnan ilman häiriötekijöitä. Korotettu keskikonsoli toimii integroidun ja toiminnallisen mono-ohjaamon selkärankana.
Aistillinen ja symbolinen käyttöliittymä herättää auton, säätää ajotilat ja muuttaa tunnelmaa valon, äänen ja ympäristön virikkeiden avulla. Tuulilasin alareunan projektioraita, haptiset ohjaimet ja Sennheiser Mobilityn kanssa kehitetty huippuluokan äänijärjestelmä tekevät ohjaamosta elämyksellisen ja resonoivan tilan.
Sisätiloissa on 2+2-konfiguraatio, salonkimaiset vastakkaiset ovet ja uuden sukupolven CUPBucket-istuimet: moderni tulkinta klassisesta ”Eames Lounge” -tuolista, joka yhdistää kestävät materiaalit, huippuergonomian ja ympäröivän tunnelmavalon.
Innovatiivinen materiaalien ja värien käyttö
CUPRA Tindaya konseptiauton mattapintainen koriväri vaihtuu etuosasta takaosaan: syvä metallinharmaa viittaa läheiseen Atlantin valtamereen, ja pehmeä beige yhdistyy kuivaan maaperään ja vuoren lämpimiin sävyihin.
Kristallinkirkkaat läpinäkyvät elementit, jotka on integroitu saumattomasti koriin, valaistaan digitaalisella kuparisävyllä, mikä luo digitaalisen auran. Katon 3D-tulostetut alumiinirakenteet mahdollistavat muotoilun orgaanisen mukautumisen auton virtaviivaisiin linjoihin.
Sisätiloihin tuodaan lämpöä vahattujen pronssisävyisten mikrokuitujen avulla, jotka lisäävät syvyyttä ja tekstuuria. Sisäiset rakenteelliset elementit, kuten ulkopuolella, on valmistettu 3D-tulostetusta alumiinista, jotka luovat jatkuvuuden ja vankkuuden tunteen.
Digitaalisen sisällön kehittyvä luonne mahdollistaa progressiivisen kosketuksen, jossa pääsisällön lisäksi myös pikanäppäimet ja CUPRA Monitor+ mukautuvat kuljettajan tarpeisiin eri ajokokemuksissa.
Kolme valittavaa tilaa korostavat kuljettajan tunteita ja sijoittavat tärkeimmän tiedon juuri oikeaan paikkaan teräväpiirtonäytöillä:
Immersive Experience – puhtaasti ajamista varten
Suunniteltu emotionaalisen ajamisen katalysaattoriksi ilman häiriötekijöitä. Mahdollistaa syvän yhteyden autoon digitaalis-fyysisen vuorovaikutuksen kautta. Näyttävä grafiikka ja minimalistinen asettelu tuovat lämpimän inhimillisen kosketuksen. Tilassa näytetään vain olennaiset tiedot ja toiminnot, jolloin kuvaelementit voivat heijastaa sisätilojen muotoilua ja auton rytmiä.
Rider Experience – jännittävää suorituskykyä
Suunniteltu adrenaliinia etsiville ja vauhdista nauttiville. Tarjoaa sähköistävän suorituskyvyn, joka on saanut inspiraationsa CUPRAn DNA:sta. Kaikki tärkeä tieto ryhmitellään yläosaan, jolloin dynaaminen digitaalinen pinta voi reagoida auton liikkeisiin. G-voimat ja nopeus siirtyvät CUPRA Monitor+ -näyttöön, ja pikanäppäimet mukautuvat tarjoamaan olennaiset toiminnot yhdellä painalluksella.
Tribe Experience
Esittelee älykkään, verkottuneen liikkuvuuden potentiaalin, tekoälypohjaiset suositukset ja suoran yhteyden CUPRA Tribe -yhteisöön. CUPRA Monitor+ laajenee sivusuunnassa, esittäen verkottunutta sisältöä, kuten laajan 3D-näkymän Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) -järjestelmästä ja informaatiowidgetit päänäytöllä. CUPRA Radar -toiminnon nopealla aktivoinnilla saa käyttöön personoidun sisältövirran, jolloin CUPRA Monitor+ toimii porttina Tribe-yhteisön osallistumiseen ja vuorovaikutukseen.
Autobild / Cupra
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
Mercedes GLC EQ aloittaa uuden aikakauden tähtimerkin sähköautoilussa
Tällainen on kuudennen sukupolven Renault Clio
Polestar 5 Grand Tourer esiteltiin virallisesti
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uusi alku Milanossa: Audi esittelee uuden muotoilufilosofian
Volkswagenin uusi strategia automallien nimeämiseen: ID. 2all -konseptiautosta tulee sarjatuotannossa ID. Polo – lisää tuttuja mallinimiä tulossa myöhemmin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
QUADin uusi X-sukupolvi
EISA AWARDS 2025–2026
Cd-soitin matkalle
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
Mercedes GLC EQ aloittaa uuden aikakauden tähtimerkin sähköautoilussa
Tällainen on kuudennen sukupolven Renault Clio
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
Mercedes GLC EQ aloittaa uuden aikakauden tähtimerkin sähköautoilussa
Tällainen on kuudennen sukupolven Renault Clio
Polestar 5 Grand Tourer esiteltiin virallisesti
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uusi alku Milanossa: Audi esittelee uuden muotoilufilosofian
Volkswagenin uusi strategia automallien nimeämiseen: ID. 2all -konseptiautosta tulee sarjatuotannossa ID. Polo – lisää tuttuja mallinimiä tulossa myöhemmin
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar laajentaa Suomessa
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL