Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto

CUPRA astui näyttämölle IAA Mobility 2025 -tapahtumassa Münchenissä paljastamalla CUPRA Tindaya -konseptiauton – brändin vision ruumiillistuman ja tulevan muotoilukielen.

Auto Bild.Uutiset

”CUP­RA Tin­da­ya -kon­sep­ti­au­to ei ole unel­ma, ei­kä edes pää­mää­rä. Tämä on CUP­RA-ju­lis­tus ja se tu­lee ole­maan to­del­li­suut­ta”, sa­noi Mar­kus Haupt, CUP­RAn vt. toi­mi­tus­joh­ta­ja.

”Kun mo­net siir­ty­vät pois kul­jet­ta­ja­kes­kei­syy­des­tä, me kes­ki­tym­me en­tis­tä vah­vem­min sii­hen, mikä on tär­kein­tä – yh­tey­teen ra­tin ta­ka­na. Meil­le aja­mi­sen tun­ne on ai­na kes­ki­ös­sä.”

CUP­RA Tin­da­ya on ni­met­ty Ka­na­ri­an­saa­ril­la, Fu­er­te­ven­tu­ral­la si­jait­se­van tu­li­vuo­ren mu­kaan. Sen ku­pa­rin­sä­vyi­nen kivi hei­jas­taa CUP­RAn tun­nus­vä­riä, ja sen raa­ka­muo­to yh­dis­tyy brän­din muo­toi­lu­kie­len ma­te­ri­aa­lei­hin ja teks­tuu­rei­hin.

Brän­din DNA:n val­lan­ku­mous

CUP­RA Tin­da­ya il­men­tää CUP­RAn ka­pi­nal­lis­ta hen­keä, joka on kes­kei­nen osa brän­din muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­aa.

Tun­nis­tet­ta­va ”mus­ta etu­mas­ki” mää­rit­tää Tin­da­yan il­meen ja tun­nel­man – se hei­jas­taa sel­ke­äs­ti CUP­RAn DNA:ta. Mas­kin jat­ku­va va­lais­tu lii­ke muis­tut­taa au­ton ta­sais­ta hen­gi­tys­tä. Ko­ne­pel­lin ko­hou­ma haa­rau­tuu lo­gon mo­lem­min puo­lin, kah­den te­rä­vän muo­toi­lu­lin­jan kaut­ta, jot­ka yh­dis­ty­vät au­ton kat­to­kai­tei­siin.

Si­vus­ta kat­sot­tu­na au­ton vai­kut­ta­vat mit­ta­suh­teet tu­le­vat heti esiin.  Mit­ta­suh­teet: pi­tuus 4,72 met­riä, suu­ret 23’’ van­teet, 1/3 oh­jaa­mo – 2/3 kori -suh­de ja kor­kea maa­va­ra, jota ko­ros­ta­vat pyö­rän­kaa­rien ja hel­mo­jen prog­res­sii­vi­set muo­dot, an­ta­vat au­tol­le vah­van luon­teen. Fast­back-si­lu­et­ti, yh­dis­tet­ty­nä kom­pak­tiin oh­jaa­moon ja ur­hei­lul­li­seen ko­riin, mää­rit­tä­vät Tin­da­yan per­soo­nal­li­suu­den.

Au­ton ta­ka­o­sa täy­den­tää ko­ko­nai­suu­den. Ul­ko­ne­va kak­sois­s­poi­le­ri luo no­peu­den vai­ku­tel­man ja yh­dis­tää Shoo­ting Brake- ja Fast­back-pro­fii­lit. Yh­te­näi­set lin­jat vir­taa­vat ta­ka­o­san har­ti­a­lin­jas­ta, ke­hys­tä­en ta­ka­va­lot yh­te­näi­sel­lä di­gi­taa­li­sel­la mas­kil­la. Edis­ty­nyt tek­no­lo­gia ko­ros­taa ta­ka­va­lo­ja, jot­ka lei­ju­vat te­rä­väs­ti lei­ka­tuis­sa muo­dois­sa, ja kol­mi­on­muo­toi­ses­sa sy­ven­nyk­ses­sä on si­säi­nen va­lon­läh­de. Ta­ka­pus­ku­ris­sa on kak­si il­ma­noh­jain­ta, ku­ten edes­sä, yh­dis­tet­ty­nä si­vuil­ma­not­to­ka­na­viin, jot­ka luo­vat yh­te­näi­sen, suo­ri­tus­ky­kyyn pe­rus­tu­van vii­meis­te­lyn. Lo­puk­si voi­ma­kas ta­ka­dif­fuu­so­ri ko­ros­taa muo­toi­lun ae­ro­dy­naa­mis­ta luon­net­ta ja toi­mii vah­va­na vii­meis­te­ly­e­le­ment­ti­nä.

Oh­jaa­mo on suun­ni­tel­tu täy­sin kul­jet­ta­ja­kes­kei­sek­si ark­ki­teh­tuu­rik­si, ins­pi­roi­tu­nee­na moot­to­riur­hei­lus­ta ja huip­pu­tek­no­lo­gi­as­ta.

Muo­toi­lun yti­mes­sä on ”Dri­ver Axis” – ker­rok­sel­li­sis­ta ra­ken­teis­ta muo­toil­tu ko­je­lau­ta, joka ke­hys­tää 24-tuu­mais­ta näyt­töä. Kil­pa- ja pe­li­maa­il­mas­ta ins­pi­roi­tu­nut oh­jaus­pyö­rä si­säl­tää sa­tel­liit­ti­sää­ti­met, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat täy­den hal­lin­nan il­man häi­ri­ö­te­ki­jöi­tä. Ko­ro­tet­tu kes­ki­kon­so­li toi­mii in­teg­roi­dun ja toi­min­nal­li­sen mono-oh­jaa­mon sel­kä­ran­ka­na.

Ais­til­li­nen ja sym­bo­li­nen käyt­tö­liit­ty­mä he­rät­tää au­ton, sää­tää ajo­ti­lat ja muut­taa tun­nel­maa va­lon, ää­nen ja ym­pä­ris­tön vi­rik­kei­den avul­la. Tuu­li­la­sin ala­reu­nan pro­jek­ti­o­rai­ta, hap­ti­set oh­jai­met ja Sen­n­hei­ser Mo­bi­li­tyn kans­sa ke­hi­tet­ty huip­pu­luo­kan ää­ni­jär­jes­tel­mä te­ke­vät oh­jaa­mos­ta elä­myk­sel­li­sen ja re­so­noi­van ti­lan.

Si­sä­ti­lois­sa on 2+2-kon­fi­gu­raa­tio, sa­lon­ki­mai­set vas­tak­kai­set ovet ja uu­den su­ku­pol­ven CUP­Buc­ket-is­tui­met: mo­der­ni tul­kin­ta klas­si­ses­ta ”Ea­mes Loun­ge” -tuo­lis­ta, joka yh­dis­tää kes­tä­vät ma­te­ri­aa­lit, huip­pu­er­go­no­mi­an ja ym­pä­röi­vän tun­nel­ma­va­lon.

In­no­va­tii­vi­nen ma­te­ri­aa­lien ja vä­rien käyt­tö

CUP­RA Tin­da­ya kon­sep­ti­au­ton mat­ta­pin­tai­nen ko­ri­vä­ri vaih­tuu etuo­sas­ta ta­ka­o­saan: syvä me­tal­lin­har­maa viit­taa lä­hei­seen At­lan­tin val­ta­me­reen, ja peh­meä bei­ge yh­dis­tyy kui­vaan maa­pe­rään ja vuo­ren läm­pi­miin sä­vyi­hin.

Kris­tal­lin­kirk­kaat lä­pi­nä­ky­vät ele­men­tit, jot­ka on in­teg­roi­tu sau­mat­to­mas­ti ko­riin, va­lais­taan di­gi­taa­li­sel­la ku­pa­ri­sä­vyl­lä, mikä luo di­gi­taa­li­sen au­ran. Ka­ton 3D-tu­los­te­tut alu­mii­ni­ra­ken­teet mah­dol­lis­ta­vat muo­toi­lun or­gaa­ni­sen mu­kau­tu­mi­sen au­ton vir­ta­vii­vai­siin lin­joi­hin.

Si­sä­ti­loi­hin tuo­daan läm­pöä va­hat­tu­jen prons­si­sä­vyis­ten mik­ro­kui­tu­jen avul­la, jot­ka li­sää­vät sy­vyyt­tä ja teks­tuu­ria. Si­säi­set ra­ken­teel­li­set ele­men­tit, ku­ten ul­ko­puo­lel­la, on val­mis­tet­tu 3D-tu­los­te­tus­ta alu­mii­nis­ta, jot­ka luo­vat jat­ku­vuu­den ja vank­kuu­den tun­teen.

Di­gi­taa­li­sen si­säl­lön ke­hit­ty­vä luon­ne mah­dol­lis­taa prog­res­sii­vi­sen kos­ke­tuk­sen, jos­sa pää­si­säl­lön li­säk­si myös pi­ka­näp­päi­met ja CUP­RA Mo­ni­tor+ mu­kau­tu­vat kul­jet­ta­jan tar­pei­siin eri ajo­ko­ke­muk­sis­sa.

Kol­me va­lit­ta­vaa ti­laa ko­ros­ta­vat kul­jet­ta­jan tun­tei­ta ja si­joit­ta­vat tär­keim­män tie­don juu­ri oi­ke­aan paik­kaan te­rä­vä­piir­to­näy­töil­lä:

Im­mer­si­ve Ex­pe­rien­ce – puh­taas­ti aja­mis­ta var­ten

Suun­ni­tel­tu emo­ti­o­naa­li­sen aja­mi­sen ka­ta­ly­saat­to­rik­si il­man häi­ri­ö­te­ki­jöi­tä. Mah­dol­lis­taa sy­vän yh­tey­den au­toon di­gi­taa­lis-fyy­si­sen vuo­ro­vai­ku­tuk­sen kaut­ta. Näyt­tä­vä gra­fiik­ka ja mi­ni­ma­lis­ti­nen aset­te­lu tuo­vat läm­pi­män in­hi­mil­li­sen kos­ke­tuk­sen. Ti­las­sa näy­te­tään vain olen­nai­set tie­dot ja toi­min­not, jol­loin ku­va­e­le­men­tit voi­vat hei­jas­taa si­sä­ti­lo­jen muo­toi­lua ja au­ton ryt­miä.

Ri­der Ex­pe­rien­ce – jän­nit­tä­vää suo­ri­tus­ky­kyä

Suun­ni­tel­tu ad­re­na­lii­nia et­si­vil­le ja vauh­dis­ta naut­ti­vil­le. Tar­jo­aa säh­köis­tä­vän suo­ri­tus­ky­vyn, joka on saa­nut ins­pi­raa­ti­on­sa CUP­RAn DNA:sta. Kaik­ki tär­keä tie­to ryh­mi­tel­lään ylä­o­saan, jol­loin dy­naa­mi­nen di­gi­taa­li­nen pin­ta voi re­a­goi­da au­ton liik­kei­siin. G-voi­mat ja no­peus siir­ty­vät CUP­RA Mo­ni­tor+ -näyt­töön, ja pi­ka­näp­päi­met mu­kau­tu­vat tar­jo­a­maan olen­nai­set toi­min­not yh­del­lä pai­nal­luk­sel­la.

Tribe Ex­pe­rien­ce

Esit­te­lee älyk­kään, ver­kot­tu­neen liik­ku­vuu­den po­ten­ti­aa­lin, te­ko­ä­ly­poh­jai­set suo­si­tuk­set ja suo­ran yh­tey­den CUP­RA Tribe -yh­tei­söön. CUP­RA Mo­ni­tor+ laa­je­nee si­vu­suun­nas­sa, esit­tä­en ver­kot­tu­nut­ta si­säl­töä, ku­ten laa­jan 3D-nä­ky­män Ad­van­ced Dri­ver As­sis­tan­ce Sys­tems (ADAS) -jär­jes­tel­mäs­tä ja in­for­maa­ti­o­wid­ge­tit pää­näy­töl­lä. CUP­RA Ra­dar -toi­min­non no­pe­al­la ak­ti­voin­nil­la saa käyt­töön per­so­noi­dun si­säl­tö­vir­ran, jol­loin CUP­RA Mo­ni­tor+ toi­mii port­ti­na Tribe-yh­tei­sön osal­lis­tu­mi­seen ja vuo­ro­vai­ku­tuk­seen.

Au­to­bild / Cup­ra

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN