Skoda osallistui 70 vuotta sitten Le Mansin kestavyysratakisaan.

Skoda osallistui 70 vuotta sitten Le Mansin kestavyysratakisaan.

PETR HOMOLKA

Tapahtui 70 vuotta sitten: Škoda starttasi ainoan kertansa Le Mansin 24 tunnin ratakisaan

Vuosi 1950 on kirjoitettu Škoda Auton historiaan poikkeuksellisen tapahtuman vuotena: Škoda osallistui ainoan kertansa maailmankuuluun Le Mansin 24 tunnin ratakilpailuun.

Auto Bild.Klassikot

Toi­sen maa­il­man­so­dan jäl­keen Škoda oli eh­ti­nyt esi­tel­lä uu­den au­to­mal­li­sar­jan: 1101/1102 Tu­dor -au­to­mal­leis­sa oli 1089 cm3 ne­li­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri.

Tu­dor-mal­lit saa­vut­ti­vat no­pe­as­ti hy­vän suo­si­on mo­nis­sa Eu­roo­pan mais­sa ja myös val­ta­mer­ten ta­kai­sil­la mark­ki­noil­la.

Nämä ai­ka­naan tek­nii­kal­taan van­kat ja mo­der­nit au­tot osoit­ti­vat luo­tet­ta­vuu­ten­sa useis­sa ral­leis­sa sekä pit­kän­mat­kan ra­ta­ki­sois­sa.

Esi­mer­kik­si vuon­na 1948 niil­lä ajet­tiin 2649 ki­lo­met­rin mit­tai­ses­sa Rajd Pols­ki -ral­lis­sa luok­ka­voit­toon jo­kai­ses­sa nel­jäs­sä luo­kas­sa. Tuo ral­li oli en­sim­mäi­nen, jo­hon Škoda osal­lis­tui teh­das­ka­lus­tol­la.

Suo­ras­taan seik­kai­lu­maas­tois­sa aje­tus­sa Ete­lä-Ame­ri­kan Mon­te­vi­de­on ral­lis­sa Uru­gu­ays­sa (Melo–Mon­te­vi­deo) Ško­dan au­tot ot­ti­vat kak­sois­voi­ton.

Tu­dor – Two-Door

Eng­lan­nin kie­len 2-ovi­suut­ta tar­koit­ta­vas­ta Two-Door -sa­nas­ta ni­men­sä saa­neet Tu­dor-mal­lit näyt­ti­vät vah­vuu­ten­sa myös pe­rin­tei­sil­lä kil­pa­ra­doil­la.

Bel­gi­an Spa-Fran­corc­hamps'n ra­dal­la ajet­tuun 24 tun­nin ki­saan osal­lis­tui kol­me um­pi­ko­ris­ta, ne­li­paik­kais­ta Ško­daa.

Au­tot kes­ti­vät 1972 ki­lo­met­rin ki­sa­mat­kan ja ne ot­ti­vat kol­mois­voi­ton omas­sa is­ku­ti­la­vuus­luo­kas­saan.

Vah­van me­nes­tyk­sen­sä ko­ros­tuk­se­na tšek­ki­läis­kol­mik­ko tuli va­ri­kol­le yh­tä ai­kaa ja ajoi maa­liin muo­dos­tel­mas­sa.

Me­nes­tys va­loi us­koa teh­dä vie­lä­kin kun­ni­an­hi­moi­sem­pia suun­ni­tel­mia.

Škoda Sport

Vuo­den 1949 kaut­ta var­ten Ško­dal­la ke­hi­tet­tiin Tu­dor-mal­lis­ta eri­kois­ra­ken­tei­nen ra­ta­ki­sa­ver­sio, Škoda Sport.

Kak­si­paik­kai­sen avo­au­ton ak­se­li­vä­li oli 400 mm ly­hy­em­pi, ja poik­keuk­sel­li­sen ma­ta­la kori val­mis­tet­tiin alu­mii­nis­ta.

Au­ton avaus­ki­sa oli Brnos­sa ajet­tu Tšek­kos­lo­va­ki­an Grand Prix. Ško­dan täh­täi­mes­sä oli kui­ten­kin toi­nen ta­voi­te: Le Mans, jo sil­loin maa­il­man­kuu­lu 24 tun­nin kes­tä­vyys­ki­sa Sart­hen pii­ri­kun­nas­sa, Rans­kas­sa.

Lau­an­tai­na, ke­sä­kuun 24. Päi­vä­nä 1950 Ško­dan teh­das­tii­mi oli ta­voit­tees­saan. Edel­leen ke­hi­tet­ty ver­sio 1101 Sport odot­ti viis­tos­ti va­rik­ko­muu­rin vie­res­sä, val­mii­na läh­töön 13,65 ki­lo­met­rin mit­tai­sel­le 24 tun­nin ki­san ra­dal­le Le Man­sis­sa.

Start­ti ta­pah­tui klo 16.00, joka tuo­hon ai­kaan oli ylei­nen aloi­tu­sai­ka.

Kul­jet­ta­jat jär­jes­täy­tyi­vät au­to­ja vas­ta­pää­tä ra­dan toi­sel­le puo­lel­le, jos­ta he juok­si­vat au­toil­leen, hyp­pä­si­vät nii­hin, käyn­nis­ti­vät moot­to­rit ja kiih­dyt­ti­vät mat­kaan.

Tur­val­li­suu­den vuok­si täs­tä start­ti­ta­vas­ta luo­vut­tiin vas­ta vuon­na 1970. Václav Bo­bek ja Ja­ros­lav Ne­tu­šil vuo­rot­te­li­vat Škoda-kil­pu­rin ra­tis­sa. Hei­dän vain 600- ki­loi­sen kil­pu­rin­sa ak­se­li­vä­liä pi­den­net­tiin Le Man­sia var­ten 2150 mil­li­met­riin, mikä pa­ran­si suun­ta­va­kaut­ta.

Ajo­va­lo­yk­si­köi­den vie­reen asen­net­tiin sir­pin muo­toi­set il­ma­not­to­ri­ti­lät. Ne oh­ja­si­vat jääh­dy­ty­sil­maa etu­pyö­rien rum­pu­jar­rui­hin.

Ki­san yön pi­mei­siin tun­tei­hin saa­tiin enem­män va­loa kah­del­la li­sä­va­lol­la. Muu­toin kisa-au­ton tek­niik­ka pe­rus­tui var­sin pit­käl­ti sar­ja­tuo­tan­toi­seen Tu­dor-mal­liin, jos­ta oli­vat pe­räi­sin esi­mer­kik­si PAL:n val­mis­ta­ma 12 vol­tin säh­kö­jär­jes­tel­mä sekä Ba­rum-ris­ti­ku­dos­ren­kaat.

Kisa-au­ton moot­to­ri oli sa­man­lai­nen kuin ai­em­mis­sa­kin ki­sois­sa

Ma­ta­lan ko­ne­pel­lin al­ta löy­tyi siis is­ku­ti­la­vuu­del­taan 1089 cm3 ve­si­jääh­dyt­tei­nen ne­li­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri, jon­ka pu­ris­tus­suh­de oli 8,6:1 ja jos­sa se­ok­sen muo­dos­tuk­ses­ta vas­ta­si So­lex 40 UA­IP -kaa­su­tin.

Moot­to­rin suu­rin teho oli 50 hv (37 kW)/5200 r/min. Te­hoa oli yli puo­let enem­män kuin sar­ja­tuo­tan­to­mal­lin 32 hv. Sii­hen ai­kaan ylei­sel­lä ki­sa­polt­to­ai­neel­la, joka oli ben­sii­nin, eta­no­lin ja ase­to­nin seos, Škoda Spor­til­la yl­let­tiin 140 km/h huip­pu­no­peu­teen ja 12 l/100 km ku­lu­tuk­seen.

Täy­teen tan­kat­tu­na sekä vain va­ri­kol­la käy­tet­tä­väk­si sal­lit­tu­jen työ­ka­lu­jen ja va­ra­o­sien kans­sa au­ton ki­sa­pai­no oli 700 Kg.

Le Man­sin en­si­ker­ta­lai­set Ja­ros­lav Ne­tu­šil ja Václav Bo­bek te­ki­vät hie­nos­ti par­haan­sa. Kes­ki­no­peu­del­la 126 Km/h he tais­te­li­vat kaik­ki­aan 60 au­ton ki­sas­sa toi­sel­le si­jal­le 1100-kuu­ti­ois­ten luo­kas­sa, jos­sa osal­lis­tu­jia oli 11.

Tuo­hon ai­kaan ylei­ses­ti käy­te­tyl­lä te­ho­ker­roin­pai­no­tuk­sel­la kak­sik­ko nou­si yleis­kil­pai­lun vii­den­nek­si.

Aa­mu­hä­mä­räs­sä, kun ki­saa oli ajet­tu 13 tun­tia, au­to nu­me­ro 44 jäi ra­dan var­teen kier­rok­sel­la 115. Tek­ni­nen vika pa­kot­ti Škoda Spor­tin kes­keyt­tä­mään: kier­to­kan­gen­kau­lan lu­ki­tus pet­ti, ei­kä vi­kaa voi­tu kor­ja­ta pai­kan pääl­lä.

Škoda ei ole osal­lis­tu­nut Le Man­sin ra­ta­ki­saan tois­ta ker­taa

En­sie­siin­ty­mis­tä seu­ran­nei­na vuo­si­na po­liit­ti­ses­ti vai­ke­an ti­lan­teen vuok­si Ško­dan eri­kois­mal­leil­la ei enää voi­tu osal­lis­tua Rans­kan 24 tun­nin ki­saan.

Al­ku­pe­räi­nen Škoda Sport on ny­ky­ään tšek­ki­läi­sen ke­räi­li­jän yk­si­tyis­ko­ko­el­mas­sa. Au­to on täy­sin en­ti­söi­ty, ja sen oli mää­rä pa­la­ta ra­dal­le ylei­sön eteen nyt hei­nä­kuun alus­sa, jol­loin vie­te­tään Ško­dan Le Mans -de­byy­tin 70-vuo­tis­juh­lia sekä Ško­dan 125-vuo­tis­juh­la­vuot­ta.

Vuo­des­ta 2002 al­ka­en joka toi­nen vuo­si jär­jes­tet­ty, en­nen vuot­ta 1979 kes­tä­vyys­ra­ta­ki­so­jen klas­si­kos­sa aja­nei­den kil­pa-Au­to­jen Le Mans Clas­sic -ta­pah­tu­ma on ko­ro­na­vi­rus­pan­de­mi­an vuok­si siir­ret­ty vuo­teen 2021.

Skoda-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU