Skoda osallistui 70 vuotta sitten Le Mansin kestavyysratakisaan.
PETR HOMOLKA
Tapahtui 70 vuotta sitten: Škoda starttasi ainoan kertansa Le Mansin 24 tunnin ratakisaan
Vuosi 1950 on kirjoitettu Škoda Auton historiaan poikkeuksellisen tapahtuman vuotena: Škoda osallistui ainoan kertansa maailmankuuluun Le Mansin 24 tunnin ratakilpailuun.
Toisen maailmansodan jälkeen Škoda oli ehtinyt esitellä uuden automallisarjan: 1101/1102 Tudor -automalleissa oli 1089 cm3 nelisylinterinen moottori.
Tudor-mallit saavuttivat nopeasti hyvän suosion monissa Euroopan maissa ja myös valtamerten takaisilla markkinoilla.
Nämä aikanaan tekniikaltaan vankat ja modernit autot osoittivat luotettavuutensa useissa ralleissa sekä pitkänmatkan ratakisoissa.
Esimerkiksi vuonna 1948 niillä ajettiin 2649 kilometrin mittaisessa Rajd Polski -rallissa luokkavoittoon jokaisessa neljässä luokassa. Tuo ralli oli ensimmäinen, johon Škoda osallistui tehdaskalustolla.
Suorastaan seikkailumaastoissa ajetussa Etelä-Amerikan Montevideon rallissa Uruguayssa (Melo–Montevideo) Škodan autot ottivat kaksoisvoiton.
Tudor – Two-Door
Englannin kielen 2-ovisuutta tarkoittavasta Two-Door -sanasta nimensä saaneet Tudor-mallit näyttivät vahvuutensa myös perinteisillä kilparadoilla.
Belgian Spa-Francorchamps'n radalla ajettuun 24 tunnin kisaan osallistui kolme umpikorista, nelipaikkaista Škodaa.
Autot kestivät 1972 kilometrin kisamatkan ja ne ottivat kolmoisvoiton omassa iskutilavuusluokassaan.
Vahvan menestyksensä korostuksena tšekkiläiskolmikko tuli varikolle yhtä aikaa ja ajoi maaliin muodostelmassa.
Menestys valoi uskoa tehdä vieläkin kunnianhimoisempia suunnitelmia.
Škoda Sport
Vuoden 1949 kautta varten Škodalla kehitettiin Tudor-mallista erikoisrakenteinen ratakisaversio, Škoda Sport.
Kaksipaikkaisen avoauton akseliväli oli 400 mm lyhyempi, ja poikkeuksellisen matala kori valmistettiin alumiinista.
Auton avauskisa oli Brnossa ajettu Tšekkoslovakian Grand Prix. Škodan tähtäimessä oli kuitenkin toinen tavoite: Le Mans, jo silloin maailmankuulu 24 tunnin kestävyyskisa Sarthen piirikunnassa, Ranskassa.
Lauantaina, kesäkuun 24. Päivänä 1950 Škodan tehdastiimi oli tavoitteessaan. Edelleen kehitetty versio 1101 Sport odotti viistosti varikkomuurin vieressä, valmiina lähtöön 13,65 kilometrin mittaiselle 24 tunnin kisan radalle Le Mansissa.
Startti tapahtui klo 16.00, joka tuohon aikaan oli yleinen aloitusaika.
Kuljettajat järjestäytyivät autoja vastapäätä radan toiselle puolelle, josta he juoksivat autoilleen, hyppäsivät niihin, käynnistivät moottorit ja kiihdyttivät matkaan.
Turvallisuuden vuoksi tästä starttitavasta luovuttiin vasta vuonna 1970. Václav Bobek ja Jaroslav Netušil vuorottelivat Škoda-kilpurin ratissa. Heidän vain 600- kiloisen kilpurinsa akseliväliä pidennettiin Le Mansia varten 2150 millimetriin, mikä paransi suuntavakautta.
Ajovaloyksiköiden viereen asennettiin sirpin muotoiset ilmanottoritilät. Ne ohjasivat jäähdytysilmaa etupyörien rumpujarruihin.
Kisan yön pimeisiin tunteihin saatiin enemmän valoa kahdella lisävalolla. Muutoin kisa-auton tekniikka perustui varsin pitkälti sarjatuotantoiseen Tudor-malliin, josta olivat peräisin esimerkiksi PAL:n valmistama 12 voltin sähköjärjestelmä sekä Barum-ristikudosrenkaat.
Kisa-auton moottori oli samanlainen kuin aiemmissakin kisoissa
Matalan konepellin alta löytyi siis iskutilavuudeltaan 1089 cm3 vesijäähdytteinen nelisylinterinen moottori, jonka puristussuhde oli 8,6:1 ja jossa seoksen muodostuksesta vastasi Solex 40 UAIP -kaasutin.
Moottorin suurin teho oli 50 hv (37 kW)/5200 r/min. Tehoa oli yli puolet enemmän kuin sarjatuotantomallin 32 hv. Siihen aikaan yleisellä kisapolttoaineella, joka oli bensiinin, etanolin ja asetonin seos, Škoda Sportilla yllettiin 140 km/h huippunopeuteen ja 12 l/100 km kulutukseen.
Täyteen tankattuna sekä vain varikolla käytettäväksi sallittujen työkalujen ja varaosien kanssa auton kisapaino oli 700 Kg.
Le Mansin ensikertalaiset Jaroslav Netušil ja Václav Bobek tekivät hienosti parhaansa. Keskinopeudella 126 Km/h he taistelivat kaikkiaan 60 auton kisassa toiselle sijalle 1100-kuutioisten luokassa, jossa osallistujia oli 11.
Tuohon aikaan yleisesti käytetyllä tehokerroinpainotuksella kaksikko nousi yleiskilpailun viidenneksi.
Aamuhämärässä, kun kisaa oli ajettu 13 tuntia, auto numero 44 jäi radan varteen kierroksella 115. Tekninen vika pakotti Škoda Sportin keskeyttämään: kiertokangenkaulan lukitus petti, eikä vikaa voitu korjata paikan päällä.
Škoda ei ole osallistunut Le Mansin ratakisaan toista kertaa
Ensiesiintymistä seuranneina vuosina poliittisesti vaikean tilanteen vuoksi Škodan erikoismalleilla ei enää voitu osallistua Ranskan 24 tunnin kisaan.
Alkuperäinen Škoda Sport on nykyään tšekkiläisen keräilijän yksityiskokoelmassa. Auto on täysin entisöity, ja sen oli määrä palata radalle yleisön eteen nyt heinäkuun alussa, jolloin vietetään Škodan Le Mans -debyytin 70-vuotisjuhlia sekä Škodan 125-vuotisjuhlavuotta.
Vuodesta 2002 alkaen joka toinen vuosi järjestetty, ennen vuotta 1979 kestävyysratakisojen klassikossa ajaneiden kilpa-Autojen Le Mans Classic -tapahtuma on koronaviruspandemian vuoksi siirretty vuoteen 2021.
Skoda-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näin värjäät pääsiäismunat keittiöstä löytyvillä aineksilla
Lenco LBT345WA
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
Orangen uusi putkitesteri
T+A:n transmissiolinjakaiutin
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Goldmundin uusi trio
Trianglen uusi Borea
Skanditunnelmaa ja avaruutta 70-luvun talossa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN