Bugatti Chironin prototyypillä olisi tehtaan mukaan kyetty saavuttamaan 515 km/h huippunopeus!

Bugatti Chironin prototyypillä olisi tehtaan mukaan kyetty saavuttamaan 515 km/h huippunopeus!

Uskotko? Bugatti Chironilla olisi saavutettu 515 km/h huippunopeus!

Bugatti Chironin prototyypillä ajettiin 490 km/h ennätysnopeutta. Nyt Bugattilta on kuitenkin ilmoitettu, että Nevadan autiomaassa sijaitsevalla kilparadalla autolla olisi voitu saavuttaa korkeassa ilmanalassa jopa 25 km/h sitä suurempi nopeus!

Auto Bild.Superautot

Bu­gat­ti Chi­ro­nin pro­to­tyy­pin vi­ral­li­nen no­peu­sen­nä­tys on siis 490 km/h. Bu­gat­tin mu­kaan Chi­ron-pro­to­tyy­pil­lä oli­si kui­ten­kin voi­tu saa­vut­taa Ne­va­dan au­ti­o­maan kor­ke­as­sa il­ma­na­las­sa si­jait­se­val­la kil­pa­ra­dal­la jopa 515 km/h suu­rin no­peus.

Mik­si niin ei ta­pah­tu­nut?

Tur­va­te­ki­jät pe­lis­sä

Ky­sei­seen ra­taan liit­ty­neis­tä tur­val­li­suus­syis­tä Bu­gat­tin väki päät­ti suo­rit­taa ym­py­rä­ra­ta­ko­keet sen si­jaan VW:n tes­ti­ra­dal­la, Sak­san Eh­ra-Les­sie­nis­sä.

Elo­kuus­sa aje­tus­sa en­nä­tys­ko­kees­sa Bu­gat­ti yl­ti en­sim­mäi­sek­si au­ton­val­mis­ta­jak­si, joka on on­nis­tu­nut aja­maan teh­das­val­mis­tei­sel­la ka­tu­au­tol­la yli 300 mai­lia tun­nis­sa – eli yli 490 km/h!

Bu­gat­tin mu­kaan tes­ti­kul­jet­ta­ja An­dy Wal­la­ce ajoi Bu­gat­ti Chi­ron -pro­to­tyy­pil­lä 304,773 mai­lia tun­nis­sa, joka on tar­kal­leen ot­ta­en 490,484 km/h.

No­peu­den var­mis­ti si­ne­töi­ty GPS-lai­te ja vi­ral­li­sen to­dis­tuk­sen asi­as­ta luo­vut­ti Saa­rin alu­een SGS-TÜV -vi­ras­to.

Bu­gat­ti-joh­ta­ja Step­han Win­kel­mann oli en­nä­ty­sa­jon joh­dos­ta hal­ti­ois­saan.

Hän kui­ten­kin pai­not­ti, et­tei Bu­gat­ti aio jat­kaa no­peu­sen­nä­tys­ten ta­voit­te­lua, kos­ka hä­nen mu­kaan­sa merk­ki on usei­ta ker­to­ja osoit­ta­nut val­mis­ta­van­sa maa­il­man no­peim­pia au­to­ja.

Eh­ra-Les­sie­nin tes­ti­ra­taan pää­dyt­tiin muun mu­as­sa sik­si, et­tä sen poh­jois- ja ete­lä­päis­sä on pe­las­tus­ka­lus­toa mah­dol­li­ses­sa on­net­to­muus­ti­lan­tees­sa.

Rata eri­tyis­puh­dis­tet­tiin mah­dol­li­sis­ta pik­ku­ki­vis­tä

Eh­ra-Les­sie­nin tes­ti­ra­ta on pi­tuu­del­taan 21 ki­lo­met­riä, sii­nä on kol­me kais­taa ja pi­sin suo­ra on 8,8 ki­lo­met­rin mit­tai­nen.

Michelinin valmistamien, erikoisvahvisteisten renkaiden piti jarrupenkissä kestää 511 km/h nopeus. Lisäksi renkaat röntgenkuvattiin ennen ennätysajoa.

Michelinin valmistamien, erikoisvahvisteisten renkaiden piti jarrupenkissä kestää 511 km/h nopeus. Lisäksi renkaat röntgenkuvattiin ennen ennätysajoa.

En­nä­tys­ko­et­ta var­ten rata eri­tyis­puh­dis­tet­tiin mah­dol­li­sis­ta pik­ku­ki­vis­tä ja so­ra­hip­pu­sis­ta, kos­ka mi­tään sel­lai­sia ei ää­rim­mäi­sen kor­keil­la ajo­no­peuk­sil­la saa au­ton tiel­le osua.

Bu­gat­ti Chi­ro­nin pro­to­tyyp­pi va­rus­tel­tiin en­nä­tys­ko­et­ta var­ten var­ta vas­ten. Au­ton pe­rä­o­sa oli ae­ro­dy­naa­mi­sis­ta syis­tä sar­ja­tuo­tan­to-Chi­ro­nia pi­tem­pi.

Myös moot­to­rin il­ma­not­to­au­kois­ta teh­tiin te­hok­kaam­min toi­mi­via ja pa­ko­put­kis­tos­ta pa­rem­min vir­taa­va.

Eri tie­to­jen pe­rus­teel­la nel­jäl­lä tur­bo­ah­ti­mel­la eväs­te­tyn W16-moot­to­rin te­hot saa­tiin nou­se­maan 1600 he­vos­voi­maan.

Ren­kaat rönt­gen­ku­vat­tiin!

Mie­len­kiin­tois­ta on se­kin, et­tä Mic­he­li­nin val­mis­ta­mien, eri­kois­vah­vis­teis­ten ren­kai­den piti jar­ru­pen­kis­sä kes­tää 511 km/h no­peus. Li­säk­si ren­kaat rönt­gen­ku­vat­tiin en­nen en­nä­ty­sa­joa.

Moot­to­rin, vaih­teis­ton ja alus­tan yh­teis­toi­min­ta var­mis­tet­tiin niin ikään tes­ti­pen­kis­sä en­nen en­nä­ty­sa­joa.

Aikooko Bugatti jatkaa ennätystavoittelua?

Aikooko Bugatti jatkaa ennätystavoittelua?

Le Mans -voit­ta­ja An­dy Wal­la­ce tes­ta­si omien sa­no­jen­sa mu­kaan Chi­ro­nin pro­to­tyyp­piä 300 km/h no­peu­den ylit­tä­väl­tä osal­ta 50 km/h ”nou­su­loh­kois­sa” en­nen en­nä­ty­sy­ri­tys­tä, voi­dak­seen ot­taa huo­mi­oon kaik­ki mah­dol­li­set ajo­ti­lan­tei­siin liit­ty­vät muu­tok­set.

Bu­gat­ti Chi­ron -pro­to­tyy­pin no­peus oli ra­dal­la kes­ki­mää­rin hur­jat 136 m/s.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU