Bugatti Chironin prototyypillä olisi tehtaan mukaan kyetty saavuttamaan 515 km/h huippunopeus!

Bugatti Chironin prototyypillä olisi tehtaan mukaan kyetty saavuttamaan 515 km/h huippunopeus!

Uskotko? Bugatti Chironilla olisi saavutettu 515 km/h huippunopeus!

Bugatti Chironin prototyypillä ajettiin 490 km/h ennätysnopeutta. Nyt Bugattilta on kuitenkin ilmoitettu, että Nevadan autiomaassa sijaitsevalla kilparadalla autolla olisi voitu saavuttaa korkeassa ilmanalassa jopa 25 km/h sitä suurempi nopeus!

Auto Bild.Superautot

Bu­gat­ti Chi­ro­nin pro­to­tyy­pin vi­ral­li­nen no­peu­sen­nä­tys on siis 490 km/h. Bu­gat­tin mu­kaan Chi­ron-pro­to­tyy­pil­lä oli­si kui­ten­kin voi­tu saa­vut­taa Ne­va­dan au­ti­o­maan kor­ke­as­sa il­ma­na­las­sa si­jait­se­val­la kil­pa­ra­dal­la jopa 515 km/h suu­rin no­peus.

Mik­si niin ei ta­pah­tu­nut?

Tur­va­te­ki­jät pe­lis­sä

Ky­sei­seen ra­taan liit­ty­neis­tä tur­val­li­suus­syis­tä Bu­gat­tin väki päät­ti suo­rit­taa ym­py­rä­ra­ta­ko­keet sen si­jaan VW:n tes­ti­ra­dal­la, Sak­san Eh­ra-Les­sie­nis­sä.

Elo­kuus­sa aje­tus­sa en­nä­tys­ko­kees­sa Bu­gat­ti yl­ti en­sim­mäi­sek­si au­ton­val­mis­ta­jak­si, joka on on­nis­tu­nut aja­maan teh­das­val­mis­tei­sel­la ka­tu­au­tol­la yli 300 mai­lia tun­nis­sa – eli yli 490 km/h!

Bu­gat­tin mu­kaan tes­ti­kul­jet­ta­ja An­dy Wal­la­ce ajoi Bu­gat­ti Chi­ron -pro­to­tyy­pil­lä 304,773 mai­lia tun­nis­sa, joka on tar­kal­leen ot­ta­en 490,484 km/h.

No­peu­den var­mis­ti si­ne­töi­ty GPS-lai­te ja vi­ral­li­sen to­dis­tuk­sen asi­as­ta luo­vut­ti Saa­rin alu­een SGS-TÜV -vi­ras­to.

Bu­gat­ti-joh­ta­ja Step­han Win­kel­mann oli en­nä­ty­sa­jon joh­dos­ta hal­ti­ois­saan.

Hän kui­ten­kin pai­not­ti, et­tei Bu­gat­ti aio jat­kaa no­peu­sen­nä­tys­ten ta­voit­te­lua, kos­ka hä­nen mu­kaan­sa merk­ki on usei­ta ker­to­ja osoit­ta­nut val­mis­ta­van­sa maa­il­man no­peim­pia au­to­ja.

Eh­ra-Les­sie­nin tes­ti­ra­taan pää­dyt­tiin muun mu­as­sa sik­si, et­tä sen poh­jois- ja ete­lä­päis­sä on pe­las­tus­ka­lus­toa mah­dol­li­ses­sa on­net­to­muus­ti­lan­tees­sa.

Rata eri­tyis­puh­dis­tet­tiin mah­dol­li­sis­ta pik­ku­ki­vis­tä

Eh­ra-Les­sie­nin tes­ti­ra­ta on pi­tuu­del­taan 21 ki­lo­met­riä, sii­nä on kol­me kais­taa ja pi­sin suo­ra on 8,8 ki­lo­met­rin mit­tai­nen.

Michelinin valmistamien, erikoisvahvisteisten renkaiden piti jarrupenkissä kestää 511 km/h nopeus. Lisäksi renkaat röntgenkuvattiin ennen ennätysajoa.

Michelinin valmistamien, erikoisvahvisteisten renkaiden piti jarrupenkissä kestää 511 km/h nopeus. Lisäksi renkaat röntgenkuvattiin ennen ennätysajoa.

En­nä­tys­ko­et­ta var­ten rata eri­tyis­puh­dis­tet­tiin mah­dol­li­sis­ta pik­ku­ki­vis­tä ja so­ra­hip­pu­sis­ta, kos­ka mi­tään sel­lai­sia ei ää­rim­mäi­sen kor­keil­la ajo­no­peuk­sil­la saa au­ton tiel­le osua.

Bu­gat­ti Chi­ro­nin pro­to­tyyp­pi va­rus­tel­tiin en­nä­tys­ko­et­ta var­ten var­ta vas­ten. Au­ton pe­rä­o­sa oli ae­ro­dy­naa­mi­sis­ta syis­tä sar­ja­tuo­tan­to-Chi­ro­nia pi­tem­pi.

Myös moot­to­rin il­ma­not­to­au­kois­ta teh­tiin te­hok­kaam­min toi­mi­via ja pa­ko­put­kis­tos­ta pa­rem­min vir­taa­va.

Eri tie­to­jen pe­rus­teel­la nel­jäl­lä tur­bo­ah­ti­mel­la eväs­te­tyn W16-moot­to­rin te­hot saa­tiin nou­se­maan 1600 he­vos­voi­maan.

Ren­kaat rönt­gen­ku­vat­tiin!

Mie­len­kiin­tois­ta on se­kin, et­tä Mic­he­li­nin val­mis­ta­mien, eri­kois­vah­vis­teis­ten ren­kai­den piti jar­ru­pen­kis­sä kes­tää 511 km/h no­peus. Li­säk­si ren­kaat rönt­gen­ku­vat­tiin en­nen en­nä­ty­sa­joa.

Moot­to­rin, vaih­teis­ton ja alus­tan yh­teis­toi­min­ta var­mis­tet­tiin niin ikään tes­ti­pen­kis­sä en­nen en­nä­ty­sa­joa.

Aikooko Bugatti jatkaa ennätystavoittelua?

Aikooko Bugatti jatkaa ennätystavoittelua?

Le Mans -voit­ta­ja An­dy Wal­la­ce tes­ta­si omien sa­no­jen­sa mu­kaan Chi­ro­nin pro­to­tyyp­piä 300 km/h no­peu­den ylit­tä­väl­tä osal­ta 50 km/h ”nou­su­loh­kois­sa” en­nen en­nä­ty­sy­ri­tys­tä, voi­dak­seen ot­taa huo­mi­oon kaik­ki mah­dol­li­set ajo­ti­lan­tei­siin liit­ty­vät muu­tok­set.

Bu­gat­ti Chi­ron -pro­to­tyy­pin no­peus oli ra­dal­la kes­ki­mää­rin hur­jat 136 m/s.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN