Bugatti Chironin prototyypillä olisi tehtaan mukaan kyetty saavuttamaan 515 km/h huippunopeus!
Uskotko? Bugatti Chironilla olisi saavutettu 515 km/h huippunopeus!
Bugatti Chironin prototyypillä ajettiin 490 km/h ennätysnopeutta. Nyt Bugattilta on kuitenkin ilmoitettu, että Nevadan autiomaassa sijaitsevalla kilparadalla autolla olisi voitu saavuttaa korkeassa ilmanalassa jopa 25 km/h sitä suurempi nopeus!
Bugatti Chironin prototyypin virallinen nopeusennätys on siis 490 km/h. Bugattin mukaan Chiron-prototyypillä olisi kuitenkin voitu saavuttaa Nevadan autiomaan korkeassa ilmanalassa sijaitsevalla kilparadalla jopa 515 km/h suurin nopeus.
Miksi niin ei tapahtunut?
Turvatekijät pelissä
Kyseiseen rataan liittyneistä turvallisuussyistä Bugattin väki päätti suorittaa ympyräratakokeet sen sijaan VW:n testiradalla, Saksan Ehra-Lessienissä.
Elokuussa ajetussa ennätyskokeessa Bugatti ylti ensimmäiseksi autonvalmistajaksi, joka on onnistunut ajamaan tehdasvalmisteisella katuautolla yli 300 mailia tunnissa – eli yli 490 km/h!
Bugattin mukaan testikuljettaja Andy Wallace ajoi Bugatti Chiron -prototyypillä 304,773 mailia tunnissa, joka on tarkalleen ottaen 490,484 km/h.
Nopeuden varmisti sinetöity GPS-laite ja virallisen todistuksen asiasta luovutti Saarin alueen SGS-TÜV -virasto.
Bugatti-johtaja Stephan Winkelmann oli ennätysajon johdosta haltioissaan.
Hän kuitenkin painotti, ettei Bugatti aio jatkaa nopeusennätysten tavoittelua, koska hänen mukaansa merkki on useita kertoja osoittanut valmistavansa maailman nopeimpia autoja.
Ehra-Lessienin testirataan päädyttiin muun muassa siksi, että sen pohjois- ja eteläpäissä on pelastuskalustoa mahdollisessa onnettomuustilanteessa.
Rata erityispuhdistettiin mahdollisista pikkukivistä
Ehra-Lessienin testirata on pituudeltaan 21 kilometriä, siinä on kolme kaistaa ja pisin suora on 8,8 kilometrin mittainen.
Michelinin valmistamien, erikoisvahvisteisten renkaiden piti jarrupenkissä kestää 511 km/h nopeus. Lisäksi renkaat röntgenkuvattiin ennen ennätysajoa.
Ennätyskoetta varten rata erityispuhdistettiin mahdollisista pikkukivistä ja sorahippusista, koska mitään sellaisia ei äärimmäisen korkeilla ajonopeuksilla saa auton tielle osua.
Bugatti Chironin prototyyppi varusteltiin ennätyskoetta varten varta vasten. Auton peräosa oli aerodynaamisista syistä sarjatuotanto-Chironia pitempi.
Myös moottorin ilmanottoaukoista tehtiin tehokkaammin toimivia ja pakoputkistosta paremmin virtaava.
Eri tietojen perusteella neljällä turboahtimella evästetyn W16-moottorin tehot saatiin nousemaan 1600 hevosvoimaan.
Renkaat röntgenkuvattiin!
Mielenkiintoista on sekin, että Michelinin valmistamien, erikoisvahvisteisten renkaiden piti jarrupenkissä kestää 511 km/h nopeus. Lisäksi renkaat röntgenkuvattiin ennen ennätysajoa.
Moottorin, vaihteiston ja alustan yhteistoiminta varmistettiin niin ikään testipenkissä ennen ennätysajoa.
Aikooko Bugatti jatkaa ennätystavoittelua?
Le Mans -voittaja Andy Wallace testasi omien sanojensa mukaan Chironin prototyyppiä 300 km/h nopeuden ylittävältä osalta 50 km/h ”nousulohkoissa” ennen ennätysyritystä, voidakseen ottaa huomioon kaikki mahdolliset ajotilanteisiin liittyvät muutokset.
Bugatti Chiron -prototyypin nopeus oli radalla keskimäärin hurjat 136 m/s.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Unitran ensimmäinen dac
139 desibeliä 20 hertsillä
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Cabassen kotiteatterihelmet
Full Metal Jacket
Cabassen pallokaiutin kehittyy
SystemDekin paluu
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Fenderöity Teufel Rockster Neo
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL