Luokkansa kärkeen asettuvan suorituskyvyn takaa molemmissa Quadrifoglio- eli Neliapila-erikoismalleissa tehokas, alumiininen, 2,9 litran V6 tuplaturbo-moottori, joka tuottaa 510 hevosvoimaa ja joka välittää 600 Nm/2500 r/min maksimivääntömomentin.
2020 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio Quadrifoglio: Neliapiloiden nopeaan tahtiin
Aikana, jolloin olosuhteet ovat koronan vuoksi vaatineet taukoa tavanomaisessa, nopeassa tahdissa, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio sekä Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 510-hevosvoimaisine 2,9 litran V6-tuplaturbomoottoreineen ovat vuosimallin 2020 myötä entistäkin suorituskykyisempiä.
Alfa Romeo Giulia Qudrifoglio- ja Stelvio Quadrifoglio-malliin tehtiin vuodeksi 2020 suuri määrä suunnittelullisia, teknologia- ja turvajärjestelmäpäivityksiä.
Luokkansa kärkeen asettuvan suorituskyvyn takaa molemmissa Quadrifoglio- eli Neliapila-erikoismalleissa tehokas, alumiininen, 2,9 litran V6 tuplaturbo-moottori, joka tuottaa 510 hevosvoimaa ja joka välittää 600 Nm/2500 r/min maksimivääntömomentin.
Race-ajotilassa molempien Quadrifoglio-mallien vaihdot tapahtuvat salamannopeassa 150 millisekunnissa.
Alfa Romeon Active Torque Vectoring -järjestelmä, jossa auton kääntyessä moottorin tuottamaa voimaa annostellaan enemmän ulkokaarteen puoleiselle renkaalle tai renkaille, avustaa Stelvio Quadrifogliossa Q4-nelivetojärjestelmä.
8-nopeuksinen automaattivaihteisto on kalibroitu sujuvuuden ja mukavuuden optimoimiseksi.
Race-ajotilassa molempien Quadrifoglio-mallien vaihdot tapahtuvat salamannopeassa 150 millisekunnissa.
Lisäksi Quadrifoglio-malleissa on esimerkiksi aktiivijousitus sekä DNA Pro -valitsin (Race-ajotilassa).
Alustansäätöyksikkö Alfa Chassis Domain Control (CDC) koordinoi ja mukauttaa järjestelmiä reaaliajassa, ja varmistaa jatkuvasti ihanteelliset olosuhteet ajoneuvolle ja kuljettajalle.
Lisävarustesarja
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio ja Stelvio Quadrifoglio päivitettiin uusien LED-takavalojen avulla, joitka on varustettu tummin linssein. Lisäksi esimerkiksi Quadrifoglio-lisävarustesarja sisältää hiilikuituisen jäähdytinsäleikön, sekä hiilikuituiset ulkopeilien kotelot ja takaspoilerin.
Quadrifoglio-mallien erityiset pakoäänet saadaan aikaan neliputkisella pakokaasujärjestelmällä. Asiakkaat voivat halutessaan asentaa 2020 Giulia Quadrifoglioon ja Stelvio Quadrifoglioon titaanisen Akrapovič-pakoputkiston, jolloin saadaan aikaan vielä mureammat käyntiäänet.
Alfa Romeo Stelvio Quadrifogliossa on uudet, 21-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Matkustamossa keskikonsoli on entistä toimivampi, ja se tarjoaa samalla enemmän säilytystilaa. Uusi nahkakehäinen ohjauspyörä ja vaihdekeppi ovat vakiona.
Asiakkaat voivat nyt valita perinteisten mustien turvavöiden sijaan punaiset tai vihreät turvavyöt.
Quadrifoglio-malleihin saa optiona uuden, rei'itetyn verhoilun. Nahka-/alcantaraverhoillut urheiluistuimet ovat vakiona,
Saatavana ovat lisäksi hiilikuituiset Sparco- kuppi-istuimet.
Täysin uudessa multimediajärjestelmässä on 8,8-tuumainen kosketusnäyttö, jossa on ajanmukaiset liitettävyyspalvelut sekä uudenlainen käyttöliittymä.
Uutena ominaisuutena Quadrifoglio-malleissa on uusi Performance-näyttö, joka osoittaa tärkeimpien mekaanisten komponenttien lämpötilat, vääntömomentin, ahtopaineen ja kulloisenkin teholukeman, samoin kuin digitaaliset kronometrit kiihtyvyyden ja suurimman nopeuden mittaamiseksi.
Näin kuljettaja voi tarkastella suorituskykytasoja reaaliajassa.
Kilparadan jännitystä ja helpompaa jokapäiväistä elämää: 2-tason ADAS
Uusimmissa Giulia Quadrifogliossa ja Stelvio Quadrifogliossa esitellään edistyneitä kuljettajan avustusjärjestelmiä (ADAS), jotka on kehitetty yhdessä Boschin kanssa.
Järjestelmät mahdollistavat 2-tason autonomisen ajon, joka on korkein tällä hetkellä sallittu autonominen ajo.
Kyseinen taso saavutetaan, kun kuljettaja antaa autolle tietyissä olosuhteissa kaasupolkimen, jarrujen ja ohjauksen hallinnan. Kuljettajan on kuitenkin pysyttävä ajoneuvonsa hallitsijana pitämällä kätensä aina ohjauspyörällä.
Uusimmissa Giulia Quadrifogliossa ja Stelvio Quadrifogliossa esitellään edistyneitä kuljettajan avustusjärjestelmiä (ADAS), jotka on kehitetty yhdessä Boschin kanssa.
Uusissa Quadrifoglio.malleissa on lukemattomia turvajärjestelmiä, kuten esimerkiksi kaistavahti, kuolleen kulman varoitin, mukautuva vakionopeussäädin, liikennemerkkien tunnistus ja älykäs nopeudenhallinta, ruuhkavaroitin ja Highway Assist: viimeksi mainitut järjestelmät pitävät mukautuvan vakionopeussäätimen avulla auton kaistan keskellä ruuhkaliikenteessä (Traffic Jam Assistant) tai moottoritiellä (Highway Assist), säätäen samalla nopeutta nykyisten rajoitusten mukaisesti. Väsymysvaroitin tarkkailee kuljettajan uneliaisuutta ja laukaisee hälytyksen tarvittaessa.
Perinteitä
Alfa Romeolla haetaan jatkuvasti uusia sovellustekniikoita Giulian ja Stelvion linjojen veistoksellisen vaikutuksen korostamiseksi. Esimerkiksi Competizione muistuttaa merkin urheiluperinteistä, kun puolestaan Classic tulkitsee Alfa Romeon perintöä uudelleen.
Classic-sarja koostuu kolmesta uudesta väristä: 6C Villa d’Este Red, GT Junior Ocra ja Montreal Green. Viimeksi mainitun sävyn myötä kunnioitetaan erästä legendaarisista Alfa Romeo -malleista, Alfa Romeo Montreal V8 -mallia, joka lanseerattiin 50 vuotta sitten.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
Thalian transformaatio
Strattonin pienempi
10 wattia kuulokevahvistimesta
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Klassikkovahvistin Italiasta
Accuphasen uusi a-luokkainen
Estelonin uusi mestariteos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN