Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi

Auto-Bon pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat uudelle tasolle, luokkaa alemmaksi. Tavoitteena on tarjota yhä useammalle autoilijalle mahdollisuus hankkia eurooppalainen sähköauto kohtuuhintaan.

Auto Bild.Uutiset

Tä­hän saak­ka säh­kö­au­to­ja ovat hank­ki­neet lä­hin­nä kor­ke­am­man mak­su­ky­vyn omaa­vat asi­ak­kaat ja yri­ty­sau­toi­li­jat. Li­säk­si pää­tös­tä säh­kö­au­toon siir­ty­mi­ses­tä on vauh­dit­ta­nut val­ti­on tuki sen han­kin­taan.

Niin­pä säh­kö­au­to­jen kes­ki­hin­ta on ol­lut lä­hes kak­sin­ker­tai­nen polt­to­moot­to­ri­siin ver­rat­tu­na.

Mark­ki­nat ovat muut­tu­mas­sa, kun yhä suu­rem­pi osa au­toi­li­jois­ta har­kit­see säh­kö­au­ton han­kin­taa. Se tar­koit­taa lä­hi­tu­le­vai­suu­des­sa pal­jon ny­kyis­tä mer­kit­tä­väm­piä myyn­ti­mää­riä. Os­ton es­tee­nä on ol­lut säh­kö­au­to­jen kor­ke­am­pi hin­ta vas­taa­vaan polt­to­moot­to­ri­seen mal­liin ver­rat­tu­na.

Au­to-Bo­nin toi­mi­tus­joh­ta­ja Mar­kus Vuol­le ku­vai­lee yh­ti­ön uut­ta säh­kö­au­to­jen hin­noit­te­lua:

”Ha­lu­am­me nous­ta laa­jal­la va­li­koi­mal­lam­me yk­kö­sek­si Suo­men säh­kö­au­to­mark­ki­noil­la. Pa­ras tie sii­hen ovat asi­a­ka­sys­tä­väl­li­set hin­nat, joi­hin siir­rym­me nyt yh­del­lä as­ke­leel­la. Sa­mal­la hin­nan ero säh­kö- ja polt­to­moot­to­ri­sen vä­lil­lä jää niin pie­nek­si, et­tä säh­kö­au­to on ai­dos­ti vaih­to­eh­to yhä use­am­mal­le uu­den au­ton os­ta­jal­le.”

Au­to-Bon kan­taa vas­tuun­sa

Au­to-Bon on ke­rän­nyt yh­tei­sen sa­teen­var­jon al­le kaik­ki Stel­lan­tis-kon­ser­nin mer­kit. Yh­teis­työs­sä pää­mie­hen kans­sa jat­ke­taan uu­sien Cit­roën ë-C3:n ja Peu­ge­ot E 3008:n kans­sa aloi­tet­tua säh­kö­au­to­jen uu­den ai­ka­kau­den hin­noit­te­lua, joka laa­jen­ne­taan nyt kat­ta­maan usei­ta au­to­merk­ke­jä.

Vas­tuul­li­se­na ym­pä­ris­tön huo­mi­oon ot­ta­va­na maa­han­tuo­ja­na Au­to-Bo­nil­le on tär­ke­ää, et­tä säh­kö­au­to on re­a­lis­ti­nen vaih­to­eh­to jo­kai­sel­le au­toi­li­jal­le. Li­säk­si ha­lu­taan tar­jo­ta jär­ke­väs­ti hin­noi­tel­tu eu­roop­pa­lai­nen säh­kö­au­to.

Au­to-Bo­nin tar­jo­a­mis­sa säh­kö­au­tois­sa voi­daan pu­hua lä­hi­tuo­tan­nos­ta, kun nii­tä ver­ra­taan Kau­koi­däs­sä val­mis­tet­tui­hin au­toi­hin. Val­mis­tus­pai­kal­la on suu­ri mer­ki­tys, kun pu­hu­taan ko­ko­nais­pääs­töis­tä ja ote­taan huo­mi­oon pit­kän kul­je­tus­mat­kan ai­heut­ta­mat pääs­töt.

Yk­si säh­kö­au­to­jen haas­teis­ta on saa­da asi­ak­kaat ym­mär­tä­mään, et­tei yh­den mah­dol­li­sen pit­kän mat­kan ta­kia kan­na­ta hank­kia au­toa, jos­sa on ener­gi­a­si­säl­löl­tään erit­täin suu­ri akus­to.

Tren­di on­kin me­nos­sa sii­hen, et­tä asi­ak­kaat os­ta­vat säh­kö­au­ton, jon­ka toi­min­ta­mat­ka on riit­tä­vä.

Sil­loin ei kul­je­te­ta mu­ka­na jat­ku­vas­ti pai­na­vaa, ener­gi­aa jo sen ta­kia ku­lut­ta­vaa akus­toa, jon­ka val­mis­tuk­seen on tar­vit­tu suu­ri mää­rä har­vi­nai­sia mi­ne­raa­le­ja.

Kar­ri­koi­den ti­lan­ne on sama kuin polt­to­moot­to­ri­ses­sa hen­ki­lö­au­tos­sa oli­si 80-100 lit­ran polt­to­ai­ne­säi­liö ai­na vä­hin­tään puo­lil­laan vain sen ta­kia, et­tä voi­daan läh­teä pit­käl­le mat­kal­le yli 500 ki­lo­met­rin pää­hän.

Suu­ri akus­to kas­vat­taa au­ton oma­mas­saa, mikä hei­ken­tää ajo-omi­nai­suuk­sia ja mu­ka­vuut­ta. Li­säk­si kaik­ki au­ton kom­po­nen­tit on ra­ken­net­ta­va vah­vem­mik­si eli kal­liim­mik­si. Ren­kaat ku­lu­vat suu­ren oma­mas­san ta­kia no­pe­am­min ja au­tot ku­lut­ta­vat myös tei­tä ke­vyi­tä enem­män.

Säh­kö­au­to­jen hin­nat luok­kaa alem­mak­si

Au­to-Bon edus­taa Suo­mes­sa yh­dek­sää Stel­lan­ti­sin au­to­merk­kiä, jois­ta kaik­ki täl­lä het­kel­lä Suo­meen tuo­ta­vat hen­ki­lö­au­tot Al­fa Ro­me­o­ta ja DS:ää lu­kuun ot­ta­mat­ta ovat mu­ka­na säh­kö­au­to­jen uu­des­sa hin­noit­te­lus­sa.

Ita­li­a­lai­sen ur­hei­lul­li­sen Al­fa Ro­me­on osal­ta asia on si­kä­li­kin ym­mär­ret­tä­vä, et­tä sen en­sim­mäi­nen säh­kö­au­to, uu­si Ju­ni­or on vas­ta tu­los­sa myyn­tiin myö­hem­min tänä vuon­na.

Cit­roën

Edus­taa Au­to-Bo­nin va­li­koi­mas­sa rans­ka­lais­ta mu­ka­vuut­ta, mikä on ol­lut mer­kin vah­vuus jo vuo­si­kym­men­ten ajan. Cit­roën ot­ti ikään kuin va­ras­läh­dön uu­teen hin­noit­te­luun, kun tam­mi­kuus­sa aloi­tet­tiin täy­sin uu­den ë-C3:n en­nak­ko­myyn­ti. Se on 24 990 eu­ron hin­nal­laan Suo­men hal­vin säh­kö­au­to.

Citroën ë-C3.

Citroën ë-C3.

Stellantis

Maa­lis­kuus­sa tu­li­vat myyn­tiin uu­det Flow-ver­si­ot ë-C4 ja ë-C4X -mal­li­sar­joi­hin, joi­den hin­nat läh­te­vät 34 390 ja 35 390 eu­ros­ta. Mu­ka­vuut­ta ko­ros­ta­vat mal­lit tar­jo­a­vat kes­ki­luo­kan ti­lat ja omi­nai­suu­det säh­kö­au­tois­sa luok­kaa pie­nem­män au­ton hin­nal­la.

Fiat

Fiat 600.

Fiat 600.

Stellantis

Ko­ros­taa ita­li­a­lai­suut­ta, per­soo­nal­li­suut­ta ja elä­mäs­tä naut­ti­mis­ta – La Dol­ce Vita. Par­haim­min se tu­lee esiin uu­des­sa Fiat 600e:ssä, jota tuo­daan Suo­meen vain täy­del­li­sim­mäl­lä La Prima Edi­zi­o­ne -va­rus­te­lul­la. Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat muun mu­as­sa säh­kö­sää­töi­nen hie­ron­ta­toi­min­nol­la va­rus­tet­tu kul­jet­ta­jan is­tuin ja säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku. Fiat 600e:n uu­si hin­ta on 38 990 eu­roa, jo­ten ero vas­taa­vaan ke­vyt­hyb­ri­diin jää noin 5 000 eu­roon.

Jeep

Jeep Avenger 1st Edition.

Jeep Avenger 1st Edition.

Stellantis

On yh­tä kuin ai­to maas­tu­ri, ja tuo hen­ki on kai­kis­sa sen val­mis­ta­mis­sa au­tois­sa. Myös Vuo­den Au­tok­si Eu­roo­pas­sa 2023 va­li­tus­sa Jeep Aven­ge­ris­sa on vah­vas­ti mu­ka­na mer­kin DNA teh­den sii­tä B-SUV-luo­kan ky­vyk­käim­män au­ton. Yh­ti­ön yli 80 vuo­den his­to­ria tuo­daan oi­val­li­ses­ti esiin säh­kö­moot­to­ri­ses­sa Aven­ge­ris­sa, jon­ka saa jat­kos­sa hal­vim­mil­laan 38 990 eu­rol­la.

Opel

On mo­der­ni sak­sa­lai­nen, joka on suun­ni­tel­tu en­nen kaik­kea mer­kin ko­ti­maa­han. Kun ajo-omi­nai­suu­det so­pi­vat au­to­bahn-moot­to­ri­tei­den suu­ril­le no­peuk­sil­le, ovat ne taa­tus­ti mai­ni­ot Suo­men olo­suh­teis­sa. Opel on pa­nos­ta­nut vah­vas­ti aja­jan hy­vin­voin­tiin, min­kä ta­kia kai­kis­sa Ast­ra Elect­ri­ceis­sä on va­ki­o­na se­läl­le eri­no­mai­sen tuen an­ta­va kul­jet­ta­jan AGR-is­tuin.

Ope­lil­la on jo täl­lä het­kel­lä myyn­nis­sä kol­mea säh­kö­moot­to­ris­ta mal­lia. Niis­tä uu­sil­la hin­noil­la Cor­sa Elect­ri­cin saa 33 990 eu­rol­la ja Mok­ka Elect­ri­cin hin­ta on hal­vim­mil­laan 38 990 eu­roa.

Opel Corsa.

Opel Corsa.

Stellantis

Uu­den Opel Ast­ra Elect­ri­cin us­ko­taan lyö­vän eten­kin Sports Tou­re­ri­na vah­vas­ti kii­laa työ­suh­de­au­to­jen mark­ki­noil­le, kun ti­la­van far­ma­ri­au­ton hin­ta on ai­no­as­taan 41 390 eu­roa. Vaih­to­eh­to­na on myös vii­si­o­vi­nen Opel Ast­ra Elect­ric, jon­ka hin­nat läh­te­vät 39 390 eu­ros­ta.

Ope­lil­ta on tu­los­sa tänä vuon­na vie­lä kak­si uut­ta säh­kö­au­to­mal­lia, Opel Fron­te­ra ja Opel Grand­land, jot­ka ne­kin hin­noi­tel­laan sa­mal­la ta­val­la eri­no­mai­ses­ti mark­ki­noil­le so­pi­vik­si.

Peu­ge­ot

On omas­sa sar­jas­saan i-Cock­pit-oh­jaa­mol­laan, jota on jat­ku­vas­ti ke­hi­tet­ty ete­väm­mäk­si. Sen aja­tuk­se­na on, et­tei aja­jan tar­vit­se ir­rot­taa kat­set­taan ties­tä mit­ta­ris­toa vil­kais­tes­saan. Li­säk­si ta­val­lis­ta kom­pak­tim­paa oh­jaus­pyö­rää on näp­pä­rä kään­nel­lä. Peu­ge­ot erot­tuu kil­pai­li­jois­ta myös konk­reet­ti­ses­ti pir­te­ä­nä, sil­lä kaik­kiin mal­li­sar­joi­hin on va­lit­tu ve­loi­tuk­set­to­mak­si vä­rik­si jo­tain mas­sas­ta poik­ke­a­vaa ja raik­kaan kir­kas­ta.

Peu­ge­ot E-208:ssa, jon­ka uu­si al­ka­en hin­ta on 34 990 eu­roa, il­mai­se­na vä­ri­nä on Agu­e­da Yel­low. Kom­pak­ti ka­tu­maas­tu­ri E-2008 (38 990 eu­roa) on läh­tö­koh­tai­ses­ti Se­le­nium Grey -vä­ri­nen.

Peugeot E-208.

Peugeot E-208.

Auto-Bon

Luok­kaa ylem­pä­nä on Peu­ge­ot E-308 SW, jon­ka saa il­man li­sä­hin­taa Ava­tar Blue -si­ni­se­nä hin­taan 42 590 eu­roa.

Täy­sin uu­den Peu­ge­ot E-3008:n en­nak­ko­myyn­ti al­koi jo jou­lu­kuus­sa 2023 ny­kyi­sel­lä uu­del­la al­hai­sem­mal­la hin­ta­ta­sol­la, kun yli 520 ki­lo­met­rin omaa­van hy­vin va­rus­tel­lun ka­tu­maas­tu­rin hin­nat läh­te­vät 49 390 eu­ros­ta.

Pian en­nak­ko­myyn­tiin tu­le­va, vie­lä kook­kaam­pi Peu­ge­ot E-5008 hin­noi­tel­laan sa­mal­la tyy­lil­lä erit­täin kil­pai­lu­ky­kyi­sek­si.

Au­to-Bon-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU