Suuri akku latautuu ihanneolosuhteissa kymmenestä 80 prosenttiin noin 31 minuutin pysähdyksen aikana, jolloin toimintamatkaa (WLTP) saadaan 420 kilometriä. Vaihtovirtalatausasemalla tai kotona latausteho on jopa 11 kW. Lisävarusteena on saatavana 22 kW sisäinen laturi.

Suuri akku latautuu ihanneolosuhteissa kymmenestä 80 prosenttiin noin 31 minuutin pysähdyksen aikana, jolloin toimintamatkaa (WLTP) saadaan 420 kilometriä. Vaihtovirtalatausasemalla tai kotona latausteho on jopa 11 kW. Lisävarusteena on saatavana 22 kW sisäinen laturi.

Audi

Audi Q8 e-tron: Lisää taloudellisuutta ja toimintamatkaa

Audi Q8 e-tron sai suuremman akkukapasiteetin sekä lataustehon.

Auto Bild.Uutiset

Pre­mium-luo­kan Au­di e-tron vei Au­din säh­köi­sen liik­ku­mi­sen ai­ka­kau­del­le vuon­na 2018.

Nyt uu­si Au­di Q8 e-tron jat­kaa säh­köi­sen liik­ku­mi­sen edel­lä­kä­vi­jän ta­ri­naa. Huip­pu­luo­kan säh­köi­nen SUV ja cros­so­ver luo­vat vai­ku­tuk­sen op­ti­moi­dul­la liik­ku­mis­kon­sep­til­la ja ke­hit­ty­neel­lä ae­ro­dy­na­mii­kal­la sekä pa­ran­tu­neel­la la­taus­te­hol­la ja ak­ku­ka­pa­si­tee­til­la.

SUV-ver­si­on WLTP-toi­min­ta­mat­ka on kas­va­nut jopa 582 ki­lo­met­riin ja Sport­back-ver­si­on 600 ki­lo­met­riin. Mer­kit­tä­vät muu­tok­set eten­kin au­ton etuo­sas­sa an­ta­vat uu­del­le SUV-luo­kan lip­pu­lai­val­le en­tis­tä raik­kaam­man il­meen.

Au­di on seu­ran­nut mää­rä­tie­toi­ses­ti säh­köis­tä tie­kart­taan­sa Au­di e-tro­nin jul­kis­tuk­ses­ta al­ka­en. Nel­jä vuot­ta ja 150 000 myy­tyä au­toa myö­hem­min täys­säh­köi­seen port­fo­li­oon kuu­luu nyt kah­dek­san mal­lia.

Vuo­teen 2026 men­nes­sä täys­säh­kö­au­to­ja on myyn­nis­sä yli 20. Tuol­loin Au­di tuo maa­il­man­mark­ki­noil­le vain täys­säh­köi­siä mal­le­ja.

”Ve­täy­ty­mi­sem­me polt­to­moot­to­reis­ta on lyö­ty luk­koon yri­tys­st­ra­te­gi­as­sam­me. Olem­me teh­neet sel­vän pää­tök­sen, et­tä 11 vuo­des­sa Au­di on täy­sin säh­köi­nen brän­di”, sa­noo Au­di AG:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Mar­kus Du­es­mann.

Huippumallit Audi SQ8 e-tron ja Audi SQ8 Sportback e-tron (oikealla) on varustettu kolmella sähkömoottorilla, joiden boost-teho on 370 kW ja vääntö 973 Nm.

Huippumallit Audi SQ8 e-tron ja Audi SQ8 Sportback e-tron (oikealla) on varustettu kolmella sähkömoottorilla, joiden boost-teho on 370 kW ja vääntö 973 Nm.

Audi

Audi Q8 e-tron tarjoaa maksimimäärän mukavuutta ja tilaa: auto on 4,915 metriä pitkä ja 1,937 metriä leveä. Sportbackin korkeus on 1,619 metriä ja SUV-version 1,633 metriä.

Audi Q8 e-tron tarjoaa maksimimäärän mukavuutta ja tilaa: auto on 4,915 metriä pitkä ja 1,937 metriä leveä. Sportbackin korkeus on 1,619 metriä ja SUV-version 1,633 metriä.

Audi

”Tun­tei­siin ve­to­a­vil­la, mut­ta jo­ka­päi­väi­seen käyt­töön so­vel­tu­vil­la au­toil­la ih­mi­set saa­daan in­nos­tu­maan säh­köi­ses­tä liik­ku­mi­ses­ta. Tä­män port­fo­li­on tär­keä osa on uu­si Au­di Q8 e-tron, joka on päi­vi­tet­ty sekä ta­lou­del­li­suu­den, toi­min­ta­mat­kan et­tä muo­toi­lun puo­les­ta”, sa­noo Au­din tek­ni­ses­tä ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va Oli­ver Hof­f­mann.

Hof­f­mann ko­ros­taa, et­tä uu­dis­tuk­set mer­kit­se­vät sel­viä pa­ran­nuk­sia au­ton käyt­tä­jil­le: sekä ak­ku­ka­pa­si­teet­tia et­tä la­taus­no­peut­ta on pys­tyt­ty pa­ran­ta­maan mer­kit­tä­väs­ti.

”Saim­me ener­gi­a­ti­hey­den ja la­taus­ka­pa­si­tee­tin op­ti­maa­li­seen ta­sa­pai­noon, ja sa­mal­la olem­me pys­ty­neet pa­ran­ta­maan ta­lou­del­li­suut­ta. Li­säk­si olem­me ke­hit­tä­neet moot­to­rei­ta, prog­res­sii­vis­ta oh­jaus­ta ja alus­tan hal­lin­ta­jär­jes­tel­miä – ja sitä kaut­ta ajo-omi­nai­suuk­sia, jot­ka ovat tyy­pil­lis­tä Au­dia kai­kis­sa Q8 e-tro­nin ver­si­ois­sa”, Hof­f­man sa­noo.

Uu­si il­me, uu­si nimi, uu­si yri­ty­si­den­ti­teet­ti

Ni­me­ä­mäl­lä mal­lin Q8:ksi Au­di ker­too sel­ke­äs­ti, et­tä Au­di Q8 e-tron on täys­säh­köis­ten SUV:ien ja cros­so­ve­rei­den huip­pu­mal­li.

Sekä Au­di Q8 e-tro­nin et­tä Q8 Sport­back e-tro­nin tun­nis­taa jo en­si sil­mäyk­sel­lä täys­säh­kö­mal­leik­si Au­din säh­kö­au­to­jen muo­to­kiel­tä eteen­päin vie­vän etu- ja ta­ka­o­san de­sig­nin an­si­os­ta.

Ar­vos­tet­tu­na täys­säh­köi­se­nä SUV-mal­li­na Au­di Q8 e-tron saa en­sim­mäi­se­nä käyt­töön Au­din uu­den brän­di-il­meen. Käy­tös­sä on nyt nel­jän ren­kaan muo­dos­ta­man lo­gon uu­si kak­siu­lot­tei­nen de­sign. Myös mal­li­mer­kin­tä ja Au­di-logo B-pi­la­reis­sa ovat uu­dis­tu­neet.

Mak­si­mi­mää­rä mu­ka­vuut­ta ja ti­laa

Au­di Q8 e-tron tar­jo­aa mak­si­mi­mää­rän mu­ka­vuut­ta ja ti­laa: au­to on 4,915 met­riä pit­kä ja 1,937 met­riä le­veä. Sport­bac­kin kor­keus on 1,619 met­riä ja SUV-ver­si­on 1,633 met­riä.

Au­di SQ8 e-tron ja Au­di SQ8 Sport­back e-tron ovat mo­lem­mat kak­si mil­liä ma­ta­lam­pia ja 39 mil­liä le­ve­äm­piä.

Jal­ka­ti­laa on run­sain mi­toin myös ta­ka­pen­kil­lä 2,928 met­rin ak­se­li­vä­lin an­si­os­ta. Myös ta­va­ra­ti­las­sa riit­tää väl­jyyt­tä: 569 lit­raa SUV:ssä ja 528 lit­raa Sport­bac­kis­sä, min­kä li­säk­si keu­las­sa on vie­lä ”frunk” eli 62 lit­ran säi­ly­tys­ti­la.

Kol­me eri­lais­ta voi­ma­lin­jaa

Mo­lem­piin ko­ri­mal­lei­hin on saa­ta­vil­la kol­me vaih­to­eh­tois­ta muun­nel­maa täys­säh­köi­ses­tä ne­li­ve­dos­ta.

Kak­si­moot­to­ri­sis­sa Au­di Q8 50 e-tron ja Au­di Q8 Sport­back 50 e-tron -pe­rus­mal­leis­sa boost-toi­min­nol­la te­hoa on 250 kW ja vään­töä 664 Nm. WLPT-nor­min mu­kai­nen toi­min­ta­mat­ka on jopa 491 ki­lo­met­riä ja ku­lu­tus 20,1–24,0 kWh/100 km, Sport­bac­kin ku­lu­tus on 19,5–23,7 kWh/100 km ja toi­min­ta­mat­ka jopa 505 ki­lo­met­riä.

Seu­raa­vien kak­si­moot­to­ris­ten mal­lien, Au­di Q8 55 e-tro­nin ja Au­di Q8 Sport­back 55 e-tro­nin, moot­to­rei­den boost-teho on 300 kW ja vään­tö 664 Nm. Ener­gi­an­ku­lu­tus on vas­taa­vas­ti 20,6–24,4 kWh/100 km ja 19,9–24,1 kWh/100 km.

SUV:n toi­min­ta­mat­ka on jopa 582 km ja Sport­bac­kin jopa 600 ki­lo­met­riä. Kaik­kien kak­si­moot­to­ris­ten mal­lien huip­pu­no­peu­dek­si on ra­joi­tet­tu 200 ki­lo­met­riä tun­nis­sa.

Huip­pu­mal­lit Au­di SQ8 e-tron ja Au­di SQ8 Sport­back e-tron on va­rus­tet­tu kol­mel­la säh­kö­moot­to­ril­la, joi­den boost-teho on 370 kW ja vään­tö 973 Nm.

Huip­pu­no­peu­dek­si on ra­joi­tet­tu 210 ki­lo­met­riä tun­nis­sa, WLTP-nor­min mu­kai­ses­ti mi­tat­tu toi­min­ta­mat­ka on SUV:ssä jopa 494 ki­lo­met­riä ja Sport­bac­kis­sä jopa 513 ki­lo­met­riä.

Vas­taa­vas­ti mi­tat­tu ener­gi­an­ku­lu­tus on 24,6–28,0 ja 23,5–27,0 kWh/100 km.

Enem­män ak­ku­ka­pa­si­teet­tia ja kor­ke­am­pi la­taus­te­ho

Akun käy­tet­tä­vis­sä ole­va net­to­ka­pa­si­teet­ti on Au­di Q8 50 e-tro­nis­sa 89 kWh (brut­to 95 kWh) ja te­hok­kaam­mis­sa Au­di Q8 55 e-tron ja SQ8 e-tron -ver­si­ois­sa 106 kWh (brut­to 114 kWh).

Käy­tet­tä­vis­sä ole­va ak­ku­ka­pa­si­teet­ti on kas­va­nut akus­ton hal­lin­ta­jär­jes­tel­män hie­no­sää­dön an­si­os­ta.

Suur­te­ho­la­tau­sa­se­mil­la Au­di Q8 50 e-tro­nin la­taus­te­ho on mak­si­mis­saan 150 kW, Au­di Q8 55 e-tro­nin ja Au­di SQ8 e-tro­nin la­taus­te­ho nou­see jopa 170 ki­lo­wat­tiin.

Suu­ri ak­ku la­tau­tuu ihan­ne­o­lo­suh­teis­sa kym­me­nes­tä 80 pro­sent­tiin noin 31 mi­nuu­tin py­säh­dyk­sen ai­ka­na, jol­loin toi­min­ta­mat­kaa (WLTP) saa­daan 420 ki­lo­met­riä.

Vaih­to­vir­ta­la­tau­sa­se­mal­la tai ko­to­na la­taus­te­ho on jopa 11 kW. Li­sä­va­rus­tee­na on saa­ta­va­na 22 kW si­säi­nen la­tu­ri.

Au­di Q8 e-tro­nin va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­luu Plug & Char­ge -toi­min­to. Yh­teen­so­pi­vil­la la­tau­sa­se­mal­la au­to tun­nis­tau­tuu it­se ja la­taus ak­ti­voi­tuu, kun la­taus­kaa­pe­li kyt­ke­tään. Myös las­ku­tus ta­pah­tuu au­to­maat­ti­ses­ti.

Ny­kyi­nen Au­di e-tron Char­ging Ser­vi­ce -la­taus­pal­ve­lu kor­va­taan tu­le­vai­suu­des­sa uu­del­la Au­di Char­ging -la­taus­pal­ve­lul­la, joka on tar­koi­tus esi­tel­lä en­si vuon­na. Se tu­lee tar­jo­a­maan vai­vat­to­man pää­syn noin 400 000 jul­ki­sel­le la­tau­sa­se­mal­le Eu­roo­pas­sa. Apua la­taus­pai­kan löy­tä­mi­ses­sä tar­jo­aa e-tron-reit­ti­suun­nit­te­lu.

Ke­hit­ty­nyt­tä dy­na­miik­kaa: elekt­ro­ni­nen tor­que vec­to­ring ja päi­vi­tet­ty taka-ak­se­lin moot­to­ri

Taka-ak­se­lin asynk­ro­ni­nen säh­kö­moot­to­ri­kon­sep­ti on päi­vi­tet­ty uut­ta Au­di Q8 e-tro­nia var­ten. Ai­em­min säh­kö­mag­neet­ti­nen kent­tä tuo­tet­tiin 12 ke­lal­la, kun nii­tä nyt on 14. Näin sa­man­lai­sel­la säh­kö­vir­ral­la muo­dos­tuu moot­to­ris­sa voi­mak­kaam­pi mag­neet­ti­kent­tä, mikä puo­les­taan mah­dol­lis­taa suu­rem­man vään­tö­mo­men­tin.

Vas­taa­vas­ti ke­vy­em­mäl­lä kuor­mi­tuk­sel­la tar­vit­ta­va voi­ma tuo­te­taan pie­nem­mäl­lä ener­gi­a­mää­räl­lä, jol­loin au­ton ener­gi­an­ku­lu­tus pie­ne­nee ja toi­min­ta­mat­ka pi­te­nee.

Mukautuva ilmajousitus on vakiovaruste kaikissa Audi Q8 e-tron -malleissa. Ajotilanteesta riippuen korin korkeutta voidaan säätää 76 millimetriä. Sivuttaisdynamiikan optimoimiseksi ilmajousituksen hienosäätöä on tarkistettu.

Mukautuva ilmajousitus on vakiovaruste kaikissa Audi Q8 e-tron -malleissa. Ajotilanteesta riippuen korin korkeutta voidaan säätää 76 millimetriä. Sivuttaisdynamiikan optimoimiseksi ilmajousituksen hienosäätöä on tarkistettu.

Audi

Au­di käyt­ti kol­men moot­to­rin kon­sep­tia en­sim­mäis­tä ker­taa laa­ja­mit­tai­ses­sa tuo­tan­nos­sa e-tron-sar­jan S-mal­leis­sa.

Kol­men moot­to­rin ra­ken­net­ta on edel­leen ja­los­tet­tu uu­des­sa SQ8 e-tro­nis­sa. Sen etu­ak­se­lil­la on yk­si 124 kW:n säh­kö­moot­to­ri ja mo­lem­mil­la ta­ka­pyö­ril­lä on omat 98 kW:n moot­to­rit.

Au­ton huip­pu­te­ho on boost-toi­min­nol­la jopa 370 ki­lo­wat­tia. Kah­den moot­to­rin avul­la taka-ak­se­lin voi­man­ja­koa voi­daan muut­taa se­kun­nin mur­to-osis­sa.

Mu­ka­vuu­den ja ur­hei­lul­li­suu­den ta­sa­pai­noa

Mu­kau­tu­va il­ma­jou­si­tus on va­ki­o­va­rus­te kai­kis­sa Au­di Q8 e-tron -mal­leis­sa. Ajo­ti­lan­tees­ta riip­pu­en ko­rin kor­keut­ta voi­daan sää­tää 76 mil­li­met­riä. Si­vut­tais­dy­na­mii­kan op­ti­moi­mi­sek­si il­ma­jou­si­tuk­sen hie­no­sää­töä on tar­kis­tet­tu.

Li­säk­si elekt­ro­ni­nen ajon­va­kau­tus­jär­jes­tel­mä (ESC) mah­dol­lis­taa en­tis­tä pa­rem­man oh­jat­ta­vuu­den eten­kin tiu­kois­sa mut­kis­sa.

Niis­tä Au­di Q8 e-tron sel­viy­tyy sel­ke­äs­ti ket­te­räm­min, mis­tä kuu­luu kii­tos uu­dis­te­tul­le prog­res­sii­vi­sel­le oh­jauk­sel­le.

Oh­jaus­jär­jes­tel­män vä­li­tys­suh­det­ta on muu­tet­tu, jo­ten oh­jaus­vas­te on ai­em­paa no­pe­am­pi myös hie­no­va­rai­sis­sa oh­jaus­liik­keis­sä. Suo­rem­man oh­jaus­vä­li­tyk­sen toi­min­taa tu­ke­vat etu­ak­se­lin ra­ken­teen en­tis­tä jäy­kem­mät pus­lat. Si­ten oh­jaus­pyö­rän liik­keet vä­li­te­tään pyö­ril­le suo­rem­min ja myös oh­jauk­sen pa­lau­te pa­ra­nee.

Myös kaik­ki alus­tan oh­jaus­jär­jes­tel­mät on sää­det­ty uu­del­leen, mut­ta ko­ko­nai­suus on edel­leen ta­sa­pai­nos­sa ja täy­del­li­ses­sä vi­rees­sä, ku­ten Au­din DNA:han kuu­luu.

Edel­leen pa­ran­net­tu ae­ro­dy­na­miik­ka

Au­di Q8 e-tro­nin suun­nit­te­lus­sa ae­ro­dy­na­miik­ka oli etu­si­jal­la. Tä­män an­si­os­ta Au­di Q8 Sport­back e-tro­nin il­man­vas­tus­ker­roin cw pu­to­si 0,26:sta 0,24:ään ja Au­di Q8 e-tro­nin il­man­vas­tus 0,28:sta 0,27:ään.

Poh­jaan asen­ne­tut il­ma­noh­jai­met ovat yk­si te­ki­jä il­man­vas­tuk­sen pie­nen­tä­mi­ses­sä. Nii­den avul­la pys­ty­tään oh­jaa­maan il­ma­vir­taa pyö­rien ym­pä­ril­lä.

Etu­pyö­rien il­ma­noh­jai­mia on suu­ren­net­tu ja Au­di Q8 Sport­back e-tro­nis­sa on nyt myös ta­ka­pyö­rien il­ma­noh­jai­met. Au­di SQ8 Sport­back e-tro­nis­sa il­ma­noh­jai­met ovat vain edes­sä.

En­sim­mäis­tä ker­taa Au­dis­sa sä­leik­köä ym­pä­röi­väl­lä alu­eel­la on it­ses­tään tii­vis­ty­vä jär­jes­tel­mä jääh­dyt­ti­men au­to­maat­ti­ses­ti sul­ke­vien säh­köis­ten läp­pien li­säk­si. Jär­jes­tel­mä op­ti­moi il­ma­vir­taus­ta au­ton edes­sä ja vä­hen­tää ei-toi­vot­tu­ja hä­vi­öi­tä.

Kä­te­vää py­sä­köin­tiä Re­mo­te Park as­sist Plus -py­sä­köin­ti­jär­jes­tel­män etä­oh­jauk­sel­la

Au­di Q8 e-tro­niin on saa­ta­vil­la noin 40 eri­lais­ta kul­jet­ta­jaa avus­ta­vaa jär­jes­tel­mää. Tie­toa au­ton ym­pä­ris­tös­tä saa­daan jopa vii­del­tä tut­ka-an­tu­ril­ta, vii­del­tä ka­me­ral­ta ja 12 ult­ra­ää­ni­an­tu­ril­ta. Tätä tie­toa ana­ly­soi avus­ti­mien kes­ku­soh­jain­lai­te.

Ai­van uu­si omi­nai­suus on Re­mo­te Park as­sist Plus -py­sä­köin­ti­jär­jes­tel­mä etä­oh­jauk­sel­la, joka on ti­lat­ta­vis­sa vuo­des­ta 2023 al­ka­en. Sen avul­la kul­jet­ta­ja voi hal­li­ta py­sä­köin­tiä oman äly­pu­he­li­men­sa my­Au­di-so­vel­luk­sel­la ja au­ton voi oh­ja­ta ah­tail­le­kin py­sä­köin­ti­pai­koil­le.

Kun au­to pää­see mää­rän­pää­hän­sä py­sä­köin­ti­pai­kal­la, se kyt­kee kä­si­jar­run, lu­kit­see ovet ja sam­muu au­to­maat­ti­ses­ti.

Pois­tut­ta­es­sa park­ki­pai­kal­ta au­to käyn­nis­tyy my­Au­di-so­vel­luk­sel­la ja siir­tyy sen ver­ran, et­tä kyy­tiin as­tu­mi­nen käy mu­ka­vas­ti.

Di­gi­taa­li­set Mat­rix LED -ajo­va­lot

Di­gi­taa­li­set Mat­rix LED -ajo­va­lot ovat saa­ta­va­na li­sä­va­rus­tee­na. Moot­to­ri­teil­lä orien­taa­ti­o­va­lot osoit­ta­vat au­ton si­jain­nin kais­tal­la ja aut­ta­vat kul­jet­ta­jaa aja­maan tur­val­li­ses­ti myös ka­peis­sa pai­kois­sa.

Tar­jol­la on myös kol­me uut­ta omi­nai­suut­ta: pa­ran­ne­tut lii­ken­ne­tie­dot, kais­ta­va­lo suun­ta­va­lol­la sekä maan­teil­lä käy­tet­tä­vä orien­taa­ti­o­va­lo.

Luk­sus­luo­kan si­sus­tus

La­si­nen pa­no­raa­ma­kat­to te­kee si­sus­tuk­ses­ta va­loi­sam­man ja vah­vis­taa il­ma­vuu­den ja ava­ruu­den tun­net­ta. La­sie­le­men­tit ava­taan ja sul­je­taan säh­köi­ses­ti, pi­men­nys­ver­hot ovat yh­tä help­po­käyt­töi­set. Avat­tu­na kak­si­o­sai­nen la­si­kat­to pa­ran­taa si­säil­maa te­hok­kaan il­man­vaih­don an­si­os­ta ja in­teg­roi­tu il­ma­noh­jain vä­hen­tää il­ma­vir­ran ai­heut­ta­maa me­lua.

Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­van kak­si­a­lu­ei­sen au­to­maat­ti-il­mas­toin­nin li­säk­si tar­jol­la on ne­li­a­lu­ei­nen au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti sekä il­man­laa­tu­pa­ket­ti.

Is­tuin­ten kol­mi­vai­hei­sen il­mas­toin­nin an­si­os­ta mat­kus­ta­mi­nen on mu­ka­vaa myös kuu­mal­la sääl­lä. Il­mas­toin­ti on tar­jol­la va­ki­ois­tui­miin, joi­den nah­ka­pin­nas­sa on hie­nos­tu­nut rei'itys.

Si­sus­tus­vaih­to­eh­to­jen huip­pu ovat mo­ni­puo­li­ses­ti sää­det­tä­vät mu­ka­vuu­sis­tui­met edes­sä. Pai­neil­mal­la toi­mi­vien is­tui­no­san ja sel­kä­no­jan sää­tö­jen li­säk­si saa­ta­vil­la on myös hie­ron­ta­toi­min­to.

Kaik­kiin si­sus­tus­vaih­to­eh­toi­hin on saa­ta­vil­la vii­meis­te­ly­jä, jot­ka on teh­ty puu­vii­lus­ta ku­ten saar­nis­ta ja vaah­te­ras­ta tai alu­mii­nis­ta. S line -ver­si­ois­sa käy­te­tään hii­li­kui­tu­ra­ken­tei­ta.

Uu­sia li­säyk­siä so­mis­te­lis­ta va­li­koi­mas­sa ovat vaa­le­an­rus­kea päh­ki­nä­puu ja tek­ni­nen kan­gas, jon­ka val­mis­tuk­ses­sa on hyö­dyn­net­ty kier­rä­tet­ty­jä PET-pul­lo­ja.

Kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­set kos­ke­tus­näy­töt ja ää­ni­oh­jaus

Ku­ten kai­kis­sa muis­sa­kin luk­sus­luo­kan Au­deis­sa, myös Q8 e-tro­nis­sa on kos­ke­tus­näy­töil­lä va­rus­tet­tu MMI-käyt­tö­jär­jes­tel­mä. Lä­hes kaik­ki pe­rin­tei­set kyt­ki­met ja pai­nik­keet on kor­vat­tu kah­del­la kor­ke­a­re­so­luu­ti­o­näy­töl­lä. Ko­je­lau­das­sa ylem­pä­nä on 10

10,1-tuu­mai­nen näyt­tö ja sen ala­puo­lel­la 8,6 tuu­man ruu­tu.

Au­di Q8 e-tro­nin di­gi­taa­lis­ta näyt­tö- ja käyt­tö­liit­ty­mä­kon­sep­tia täy­den­tää va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­va HD-ta­soi­nen Au­di vir­tu­aa­li­mit­ta­ris­to. Kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­sen mit­ta­ris­ton näy­töl­lä esi­te­tään kaik­ki kes­kei­set säh­köi­sen aja­mi­sen tie­dot la­taus­te­hos­ta toi­min­ta­mat­kaan.

Li­sä­va­rus­tee­na on saa­ta­vil­la Head-up Disp­lay -tuu­li­la­si­näyt­tö.

MMI Na­vi­ga­ti­on plus -pa­ke­tin me­di­a­kes­kus tu­kee huip­pu­no­pe­aa LTE Ad­van­ced -tie­don­siir­toa. Mu­ka­na on myös in­teg­roi­tu WiFi-hots­pot mat­kus­ta­jien käyt­töön.

Na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä suo­sit­te­lee älyk­kääs­ti ai­em­piin reit­tei­hin pe­rus­tu­via koh­tei­ta. Au­di con­nect na­vi­goin­ti- ja in­fo­tain­ment -pa­ket­ti pi­tää li­säk­si si­säl­lään myös car-to-x-pal­ve­lut.

Kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­le­ja

Au­di Q8 e-tron ser­ti­fi­oi­daan net­to­hii­li­di­ok­si­di­neut­raa­lik­si asi­ak­kail­le Eu­roo­pas­sa ja USA:ssa. Jois­sa­kin kom­po­nen­teis­sa käy­te­tään li­säk­si kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­le­ja. Kier­rä­tysp­ro­ses­sis­sa muo­ka­tut ma­te­ri­aa­lit pie­nen­tä­vät re­surs­sien tar­vet­ta ja var­mis­ta­vat sul­je­tun, te­hok­kaan ja kes­tä­vän ma­te­ri­aa­li­kier­ron.

Si­sus­tuk­ses­sa kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­le­ja käy­te­tään läm­pö- ja ää­nie­ris­tys­ten li­säk­si ma­tois­sa. Näy­tön ylä­puo­lel­la ole­van, Tech La­ye­rik­si kut­su­tun alu­een uu­te­na vaih­to­eh­to­na on ant­ra­sii­tin­vä­ri­nen tek­ni­nen kan­gas, jos­sa on käy­tet­ty kier­rä­tet­ty­jä PET-pul­lo­ja.

S line -va­rus­te­pa­ket­tiin kuu­lu­vat ur­hei­luis­tui­met on ver­hoil­tu syn­teet­ti­sel­lä na­hal­la ja Di­na­mi­ca-mik­ro­kui­dul­la. Di­na­mi­can raa­ka-ai­nees­ta jopa 45 pro­sent­tia on val­mis­tet­tu kier­rä­te­tyis­tä PET-pul­lois­ta, käy­te­tyis­tä teks­tii­leis­tä ja kui­tu­jää­mis­tä.

Ai­em­mis­ta mik­ro­kui­duis­ta poi­ke­ten Di­na­mi­can val­mis­tuk­ses­sa ei käy­te­tä liu­ot­ti­mia – tä­mä­kin on pa­nos ym­pä­ris­tön­suo­je­lul­le.

En­sim­mäis­tä ker­taa kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­lia käy­te­tään myös tur­val­li­suu­teen liit­ty­vis­sä kom­po­nen­teis­sa. Ke­mi­al­li­ses­sa kier­rä­tysp­ro­ses­sis­sa kä­si­tel­tyä au­to­jen muo­vi­jä­tet­tä on eri­tyi­ses­ti tur­va­vyön sol­kien muo­vi­suo­jis­sa.

Au­di Q8 e-tro­nin sar­ja­tuo­tan­nos­sa hyö­dyn­ne­tään en­sim­mäis­tä ker­taa ke­mi­al­lis­ta kier­rä­tys­tä au­to­jen se­ka­jät­teen hyö­dyn­tä­mi­sek­si uu­del­leen.

Osa­na Plas­tic­Loop-pro­jek­tia yh­teis­työs­sä muo­vin­val­mis­ta­ja Ly­on­del­l­Ba­sel­lin kans­sa to­teu­te­tus­sa pro­ses­sis­sa asi­ak­kai­den ajo­neu­vo­jen kor­jaus­kel­vot­to­mat muo­vi­o­sat pu­re­taan ja ero­te­taan vie­rais­ta ma­te­ri­aa­leis­ta, ku­ten me­tal­li­o­sis­ta, en­nen kuin ne murs­ka­taan ja kä­si­tel­lään py­ro­lyy­si­öl­jyk­si.

Py­ro­lyy­si­öl­jyä käy­te­tään raa­ka-ai­nee­na uu­sien muo­vien tuo­tan­nos­sa mas­sa­ta­se­pe­ri­aat­teel­la.

Lan­see­raus ke­vääl­lä 2023

Suo­mes­sa Au­di Q8 e-tro­nin hin­nat al­ka­vat 74 990 eu­ros­ta ja Au­di Q8 Sport­back e-tro­nin hin­nat al­ka­vat 77 990 eu­ros­ta. Au­di Q8 e-tron 50 ja 55 -voi­ma­lin­jo­jen (mo­lem­mat ko­ri­mal­lit) osal­ta myyn­ti tul­laan aloit­ta­maan mar­ras­kuun 2022 ai­ka­na, kun taas Au­di SQ8 e-tron -mal­lien myyn­ti al­kaa myö­hem­min il­moi­tet­ta­va­na ajan­koh­ta­na.

Kaik­kien uu­sien Au­di Q8 e-tron -mal­lien mark­ki­na­lan­see­rauk­sen on suun­ni­tel­tu ta­pah­tu­van maa­lis­kuus­sa 2023.

Au­di-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN