Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Ensimmäiset uudet Renault Masterit ovat saapuneet nyt Suomeen. Kolmen turbodieselin lisäksi tarjolla on sähköversio ja myöhemmin myös vedyllä toimiva vaihtoehto.

Auto Bild.Uutiset

Kuor­ma­ti­la on kas­va­nut, ja kul­jet­ta­jal­le tar­jo­taan erit­täin hy­vin va­rus­tet­tu, mu­ka­va ja er­go­no­mi­al­taan eri­no­mai­nen oh­jaa­mo. Uu­si Mas­ter on myös kan­sain­vä­li­sen IVO­TY-tuo­ma­ris­ton va­lit­se­ma vuo­den pa­ket­ti­au­to 2025.

Re­nault Mas­te­ril­la on ol­lut vuo­des­ta 1980 läh­tien vank­ka ase­ma iso­jen pa­ket­ti­au­to­jen ja ke­vyi­den ja­ke­lu­kuor­ma-au­to­jen luo­kas­sa. Ba­til­lys­sa, Itä-Rans­kas­sa si­jait­se­val­ta teh­taal­ta on val­mis­tu­nut rei­lun 40 vuo­den ai­ka­na yli kol­me mil­joo­naa Mas­te­ria. Nii­tä myy­dään use­am­mas­sa kuin 50 maas­sa sen jäl­keen, kun vuon­na 1990 Mas­te­ria alet­tiin vie­dä myös Ete­lä-Ame­rik­kaan.

”Ta­voit­teem­me oli teh­dä täy­sin uu­des­ta Re­nault Mas­te­ris­ta niin täy­del­li­nen pa­ket­ti­au­to kuin mah­dol­lis­ta. Kaik­ki käyt­tä­jät huo­maa­vat heti sen val­ta­van edis­ty­sas­ke­leen, min­kä olem­me Mas­te­rin kans­sa ot­ta­neet. Olem­me teh­neet au­ton, joka aut­taa yrit­tä­jiä pa­ran­ta­maan yh­ti­ön­sä kan­nat­ta­vuut­ta. Pa­ket­ti­au­ton, joka toi­mii kai­kes­sa käy­tös­sä päi­väs­tä päi­vään riip­pu­mat­ta sii­tä, min­kä moot­to­rin au­toon va­lit­see”, sa­noo Re­nault Mas­te­rin tuo­te­joh­ta­ja Hélène Car­val­ho.

Sääs­töä hy­väl­lä ae­ro­dy­na­mii­kal­la

Uu­del­la Re­nault Mas­te­ril­la on ete­vän muo­toi­lun an­si­os­ta vah­va per­soo­nal­li­suus, vaik­ka te­hok­kuus ja käy­tän­nöl­li­syys oli­vat ul­ko­nä­köä tär­ke­äm­mät te­ki­jät au­toa suun­ni­tel­ta­es­sa. Edes­tä kat­sot­tu­na uu­den Re­nault-lo­gon ym­pä­ril­le teh­ty suu­ri etu­sä­leik­kö ja kook­kaat le­di­va­lot hal­lit­se­vat nä­ky­mää. Päi­vä­a­jo­va­lois­sa on Re­naul­tin ta­va­ra­mer­kik­si tul­lut C-muo­to.

Ko­rin mit­ta­suh­teet on har­kit­tu tark­kaan, jot­ta kai­kis­sa ko­reis­sa on oi­kea ta­sa­pai­no. Ai­nut­laa­tuis­ta Mas­te­ris­sa on taak­se­päin ka­pe­ne­va kori, mil­lä ae­ro­dy­na­miik­kaa on pa­ran­net­tu mer­kit­tä­väs­ti. Se on kui­ten­kin to­teu­tet­tu niin, et­tei ko­rin ka­pe­ne­mi­sel­la ole vai­ku­tus­ta ta­va­ra­ti­lan ko­koon tai las­tau­sau­kon suu­ruu­teen ta­ka­na.

Kes­tä­vyy­teen ja ko­rin lu­juu­teen on pa­neu­dut­tu huo­lel­la. Ko­rin si­vu­pa­nee­lit ovat yh­tä kap­pa­let­ta, mikä an­taa au­tol­le van­kan ul­ko­nä­ön eten­kin pit­kä­ko­ri­sis­sa ver­si­ois­sa. Pa­nee­lit ovat kui­ten­kin erit­täin jäyk­kiä, ja ko­rin lu­juu­den nä­kee ta­va­ra­ti­las­sa, mis­sä on run­saas­ti kor­ke­as­ta laa­dus­ta ker­to­via ra­ken­tei­den vah­vis­tuk­sia. 

Uut­ta Mas­te­ria ke­hi­tet­tä­es­sä pää­tet­tiin nos­taa se ae­ro­dy­na­mii­kal­taan luo­kan hui­pul­le. Niin­pä tuu­li­tun­ne­lis­sa vie­tet­tiin pit­kiä ai­ko­ja pie­nin­tä­kin yk­si­tyis­koh­taa hi­oen. Lop­pu­tu­lok­se­na uu­den Mas­te­rin il­man­vas­tus­ker­roin on yli 20 pro­sent­tia ai­em­paa pie­nem­pi ja sa­mal­la ma­ta­lam­pi kuin yh­del­lä­kään kil­pai­li­jal­la.

Kaik­ki kei­not käy­tet­tiin hy­väk­si il­man­vas­tuk­sen pie­nen­tä­mi­sek­si ai­na ko­rin mit­ta­suh­teis­ta al­ka­en. Sen ta­kia Mas­te­rin ko­ne­pel­ti on edel­tä­jää ly­hy­em­pi. Tuu­li­la­si al­kaa edem­pää ja on kal­lis­tet­tu enem­män kuin en­nen. Ul­ko­pei­lit, etu­pus­ku­rin il­ma­not­to­au­kot ja kat­to on kaik­ki vii­meis­tel­ty ae­ro­dy­na­mii­kan eh­doil­la. Ka­pe­ne­van pe­rän an­si­os­ta, uut­ta Mas­te­ria voi­si ni­mit­tää Ae­ro­va­nik­si. Il­man­vas­tuk­sen li­säk­si pa­rem­mal­la ae­ro­dy­na­mii­kal­la on alen­net­tu huo­mat­ta­vas­ti me­lu­ta­soa.

Hie­non ul­ko­nä­ön li­säk­si kai­kel­la työl­lä ae­ro­dy­na­mii­kan hy­väk­si on saa­vu­tet­tu mer­kit­tä­vä konk­reet­ti­nen hyö­ty. Uu­si Mas­te­rin muo­toi­lu yh­dis­tet­ty­nä Tra­fi­cis­ta tut­tuun 2.0 l die­sel­moot­to­riin te­ke­vät au­tos­ta en­nen nä­ke­mät­tö­män eko­lo­gi­sen, il­moi­tet­tu WLTP yh­dis­tet­ty ku­lu­tus jopa 7,7 l / 100 km. Hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö on pie­nen­ty­nyt yli 30 g/km, mikä tar­koit­taa isol­le pa­ket­ti­au­tol­le pe­rin mal­til­lis­ta lu­kua 202 g/km. Myös säh­kö­ver­si­os­sa ku­lu­tus on vaa­ti­ma­ton näin isok­si au­tok­si, il­moi­tet­tu WLTP ku­lu­tus on 21kWh/100 km. Tämä on vii­den­nek­sen ma­ta­lam­pi ai­em­paan Mas­te­riin ver­rat­tu­na.

Hen­ki­lö­au­to­mais­ta mu­ka­vuut­ta

Re­naul­tin pa­ket­ti­au­to­jen muo­toi­lu­joh­ta­ja Lou­is Mo­ras­se ko­ros­taa, et­tä uu­den Mas­te­rin suun­nit­te­lus­sa kes­ki­tyt­tiin kul­jet­ta­jaan. Au­ton aja­mi­ses­ta ja käyt­tä­mi­ses­tä ha­lut­tiin teh­dä mah­dol­li­sim­man help­poa. Mo­ras­se ku­vai­lee Mas­te­rin oh­jaa­mon ole­van käy­tän­nöl­li­nen, mu­ka­va ja en­nen kaik­kea laa­dul­taan kor­ke­a­luok­kai­nen työ­paik­ka.

Tun­nel­ma täy­sin uu­den Mas­te­rin oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na on hy­vin lä­hel­lä par­hai­ta Re­naul­tin hen­ki­lö­au­to­ja. Sii­hen on konk­reet­ti­nen­kin syy, sil­lä oh­jaus­pyö­rä on lai­nat­tu rans­ka­lais­mer­kin hen­ki­lö­au­to­jen puo­lel­ta. Sen kor­keu­den ja etäi­syy­den suu­ri sää­tö­va­ra aut­taa eri ko­koi­sia kul­jet­ta­jia löy­tä­mään ihan­teel­li­sen ajo­a­sen­non. Er­go­no­mi­aa pa­ran­taa omal­ta osal­taan myös au­to­maat­ti­vaih­tei­sis­sa Mas­te­reis­sa ajo­va­lit­si­men si­joi­tus oh­jaus­pyö­rään.

Ko­je­lau­ta on S-muo­toi­nen, min­kä an­si­os­ta kaik­ki näy­töt ja kat­kai­si­met on saa­tu kään­net­tyä kul­jet­ta­jaa koh­den. Sa­mal­la ko­je­lau­dan muo­to tuo oh­jaa­moon ti­lan tun­tua. Kai­kis­sa Mas­te­reis­sa on va­ki­o­na laa­tu­vai­ku­tel­maa nos­ta­va 10-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö. Myös mo­der­nin oh­jaa­mon tum­ma ver­hoi­lu ko­hen­taa au­ton tyy­liä.

Käyt­tö­kel­poi­suut­ta pa­ran­ta­vat täy­sin uu­den Mas­te­rin oh­jaa­mon ti­lat, joi­ta on kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jan tai mat­kus­ta­jien li­säk­si myös ta­va­roil­le. Eri­lai­sia säi­ly­tys­paik­ko­ja on pe­rä­ti 135 lit­raa, nel­jän­nes enem­män kuin en­nen. Kai­ken tar­peel­li­sen voi si­joit­taa lo­ke­roi­hin ja säi­ly­tys­ti­loi­hin ko­je­lau­das­sa, pöy­tä­laa­tik­ko­mai­ses­sa han­si­kas­lo­ke­ros­sa ja kook­kais­sa ovi­tas­kuis­sa.

Täy­sin uu­si Mas­ter muut­tuu kä­te­väs­ti liik­ku­vak­si toi­mis­tok­si. Kes­kim­mäi­sen is­tui­men sel­kä­no­jan voi tait­taa eteen pöy­däk­si, jos­sa on paik­ka tie­to­ko­neel­le ja USB-C-port­te­ja vir­ran saan­tiin eri lait­teil­le. Päi­vit­täis­tä au­ton käyt­töä hel­pot­taa myös is­tuin­ten muo­toi­lu, jon­ka an­si­os­ta niil­tä on help­po pois­tua ja nous­ta taas ta­kai­sin.

Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­va tie­to-viih­de­jär­jes­tel­mä on edis­tyk­sel­li­sem­pi kuin mo­nes­sa hen­ki­lö­au­tos­sa, sil­lä openR link -jär­jes­tel­mä on yk­si au­to­mark­ki­noi­den mo­der­neim­mis­ta. Ko­ko­nai­suus toi­mii And­roid Au­to­mo­ti­ve OS 12:lla, ja sii­hen kuu­lu­vat niin Goog­le Maps -na­vi­goin­ti, Goog­le Playn so­vel­luk­set ja ää­ni­oh­jaus Goog­le As­sis­tan­tin avul­la.

Jär­jes­tel­mään voi lan­gat­to­mas­ti liit­tää äly­lait­teen And­roid Au­tol­la tai Ap­p­le CarP­la­yl­la, jol­loin lait­teen tie­dot il­mes­ty­vät näy­töl­le. OpenR lin­kiä päi­vi­te­tään kai­ken ai­kaa pil­ven kaut­ta, jol­loin sii­hen saa­daan vie­lä enem­män Goog­len mo­ni­puo­li­sia so­vel­luk­sia.

Ket­te­ryyt­tä uu­del­la pe­rus­ra­ken­teel­la

Täy­sin uu­si Re­nault Mas­ter on kas­va­nut mo­nin ta­voin niin mi­toil­taan kuin omi­nai­suuk­sil­taan, mut­ta yk­si asia on har­ki­tus­ti ai­em­paa pie­nem­pi. Ak­se­li­vä­li on ni­mit­täin ly­hy­em­pi kuin en­nen. Uu­des­sa pe­rus­ra­ken­tees­sa etu­ak­se­lis­to on suun­ni­tel­tu niin, et­tä kään­töym­py­rä on pie­nen­ty­nyt 1,5 met­riä. Niin­pä Mas­ter on ai­em­paa näp­pä­räm­pi kau­pun­ki­käy­tös­sä ja ah­tais­sa pai­kois­sa. Kook­kai­den pa­ket­ti­au­to­jen ta­paan Mas­ter on saa­ta­vis­sa maa­il­mal­la sekä etu- et­tä ta­ka­ve­toi­se­na ja kol­mel­la eri ko­ri­pi­tuu­del­la. Suo­men mal­lis­toon tu­lee etu­ve­toi­set vaih­to­eh­dot L2-  ja L3-ko­ri­pi­tuuk­sil­la.

Täy­sin uu­si pe­rus­ra­ken­ne on rat­kai­se­vas­sa osas­sa sii­nä, et­tä Re­nault Mas­ter on ta­lou­del­li­sem­pi kuin yk­si­kään kil­pai­li­ja. Ke­hi­tys­työs­sä pa­neu­dut­tiin pie­nen­tä­mään au­ton käyt­tö­kus­tan­nuk­sia. Suo­men mal­lis­ton pa­ket­ti­au­tos­sa kan­ta­vuus jopa 1372 ki­loa (die­sel) sekä 1 100 kg (säh­kö) sekä pe­rä­vau­nu­mas­sa on jopa 2500 ki­loa, säh­kö­moot­to­ri­ses­sa 1500 ki­loa.

Re­nault on pa­nos­ta­nut vah­vas­ti myös Mas­te­rin ajet­ta­vuu­teen. Sii­nä on esi­mer­kik­si uu­si jar­ru­jär­jes­tel­mä, jon­ka an­si­os­ta jar­ru­jen te­hok­kuus ja tun­tu­ma py­sy­vät sa­moi­na kuor­man muu­tok­sis­ta huo­li­mat­ta. Au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus al­kaa pal­jon ai­em­min kuin en­nen, ja jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to on säh­kö­moot­to­ris­sa Mas­te­reis­sa en­tis­tä te­hok­kaam­paa. Mer­kit­tä­vää ovat myös kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät, joi­ta on nyt 20 kap­pa­let­ta.

Voi­ma­lin­jois­sa va­lin­nan­va­raa

Uu­des­sa pe­rus­ra­ken­tees­sa on ve­to­ta­van li­säk­si myös voi­ma­lin­ja va­lit­ta­vis­sa use­as­ta hy­vin eri­lai­ses­ta vaih­to­eh­dos­ta. Pe­rin­tei­sem­pää moot­to­ria edus­ta­vat kol­me Blue dCi -tur­bo­die­se­liä, joi­den te­hot ovat 96, 110 ja 125 ki­lo­wat­tia (130, 150 ja 170 hv). Suu­rin pa­ran­nus ai­em­paan ver­rat­tu­na on 1,5 lit­raa sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä pie­nen­ty­nyt ku­lu­tus. Vaih­teis­tok­si voi va­li­ta kä­si­va­lin­tai­sen tai ke­vään ai­ka­na mal­lis­toa täy­den­tä­vän täy­sin uu­den 9-vaih­tei­sen au­to­maa­tin, jon­ka saa 150- ja 170- he­vos­voi­mais­ten moot­to­rien yh­tey­teen.

Te­ho­kas säh­kö­moot­to­ri ke­hit­tää 105 ki­lo­wat­tia ja 300 new­ton­met­riä vään­tö­mo­ment­tia. Ajo­a­kus­sa on 87 ki­lo­wat­ti­tun­nin ener­gi­a­si­säl­tö, jol­la toi­min­ta­mat­ka on 410 ki­lo­met­riä (WLTP).

Säh­kö­moot­to­ri­sis­sa Mas­te­reis­sa ajo­a­kun läm­pö­ti­lan saa etu­kä­teen la­tauk­seen so­pi­vak­si, mikä ly­hen­tää mer­kit­tä­väs­ti la­tau­sai­kaa eten­kin tal­vel­la. Pi­ka­la­taus toi­mii 130 ki­lo­wa­tin te­hol­la, jol­loin puo­len tun­nin lou­nas­tau­on ai­ka­na saa riit­tä­väs­ti vir­taa 229 ki­lo­met­rin ajoon. Vaih­to­vir­ta­la­tauk­sen (AC) teho on 22 ki­lo­wat­tia, mil­lä ajo­a­kun vir­ta­ta­son saa 10 pro­sen­tis­ta täy­teen al­le nel­jäs­sä tun­nis­sa.

Säh­kö­moot­to­ri­sis­sa Mas­te­reis­sa ener­gi­an­siir­to on edis­tyk­sel­li­nen, sil­lä niis­sä on sekä V2L et­tä V2G. Toi­sin sa­no­en Mas­te­ril­la voi la­da­ta tois­ta au­toa tai käyt­tää työ­ka­lu­ja au­ton vir­ral­la. Li­säk­si on mah­dol­lis­ta syöt­tää vir­taa ta­kai­sin säh­kö­verk­koon, eli myy­dä vir­taa kun säh­kö on kal­lis­ta ja la­da­ta kun säh­kö on hal­paa. 

Lä­hi­tu­le­vai­suu­des­sa Re­nault Mas­ter tu­lee myyn­tiin myös ve­dyl­lä toi­mi­va­na polt­to­ken­no­ver­si­o­na.

So­pi­va Re­nault Mas­ter kaik­keen käyt­töön

Re­nault on ke­hit­tä­nyt täy­sin uu­den Mas­te­rin vas­taa­maan kaik­kiin kul­je­tu­sa­lan tar­pei­siin. Las­taa­mi­nen on ai­em­paa hel­pom­paa nel­jä sent­tiä enem­män au­ke­a­vien si­vu­liu­kuo­vien an­si­os­ta. Liu­kuo­ven auk­ko on nyt 1310 mm ja vä­li­sei­nä on suo­ra. Näi­den an­si­os­ta esi­mer­kik­si eu­ro­la­van las­taus on­nis­tuu liu­kuo­ven kaut­ta en­tis­tä hel­pom­min. Kuor­ma­ti­lan pi­tuus on kas­va­nut kym­me­nel­lä sen­til­lä luok­kan­sa pi­sim­mäk­si. Yh­des­sä le­vey­den ja suu­ren kan­ta­vuu­den kans­sa se var­mis­taa Mas­te­rin käyt­tö­kel­poi­suu­den eri kul­je­tus­teh­tä­viin.

En­sim­mäi­set uu­det Re­nault Mas­te­rit saa­pu­neet nyt Suo­meen. Hin­nat al­ka­vat dCi 130 L2H2 ver­si­on 46 394 eu­ros­ta. E-Tech elect­ric säh­kau­to­mal­lis­to al­kaa vas­taa­vas­ti 66 290 eu­ros­ta. Va­ki­o­na kai­kis­sa ver­si­os­sa mm. openR link na­vi­goin­nil­la, läm­mi­tet­tä­vä tuu­li­la­si sekä ak­tii­vi­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä, joka tun­nis­taa myös ja­lan­kul­ki­jat ja pyö­räi­li­jät. Kat­ta­van Nor­dic Edi­ti­on  -va­rus­te­ta­son saa ver­si­os­ta riip­pu­en rei­lul­la 700 eu­ron li­sä­hin­nal­la. Täl­löin au­ton va­ki­o­va­rus­te­lu kas­vaa mm. pe­ruu­tus­ka­me­ral­la, eris­te­tyl­lä vä­li­sei­näl­lä, au­to­maat­ti­sel­la il­mas­toin­nil­la, au­to­maat­ti­sel­la ajo­va­lo­jen ja kau­ko­va­lo­jen vaih­to­jär­jes­tel­mäl­lä sekä pu­he­li­men lan­gat­to­mal­la la­tauk­sel­la.

Au­to­maat­ti­vaih­teis­to täy­den­tää mal­lis­toa ke­vään ai­ka­na ja nii­den hin­nat vah­vis­te­taan hel­mi­kuun ai­ka­na.

Au­to­Bild / Re­nault

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

St1

Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %

Auto Bild.Artikkelit
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

St1

Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %

Auto Bild.Artikkelit

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU