Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Ensimmäiset uudet Renault Masterit ovat saapuneet nyt Suomeen. Kolmen turbodieselin lisäksi tarjolla on sähköversio ja myöhemmin myös vedyllä toimiva vaihtoehto.

Auto Bild.Uutiset

Kuor­ma­ti­la on kas­va­nut, ja kul­jet­ta­jal­le tar­jo­taan erit­täin hy­vin va­rus­tet­tu, mu­ka­va ja er­go­no­mi­al­taan eri­no­mai­nen oh­jaa­mo. Uu­si Mas­ter on myös kan­sain­vä­li­sen IVO­TY-tuo­ma­ris­ton va­lit­se­ma vuo­den pa­ket­ti­au­to 2025.

Re­nault Mas­te­ril­la on ol­lut vuo­des­ta 1980 läh­tien vank­ka ase­ma iso­jen pa­ket­ti­au­to­jen ja ke­vyi­den ja­ke­lu­kuor­ma-au­to­jen luo­kas­sa. Ba­til­lys­sa, Itä-Rans­kas­sa si­jait­se­val­ta teh­taal­ta on val­mis­tu­nut rei­lun 40 vuo­den ai­ka­na yli kol­me mil­joo­naa Mas­te­ria. Nii­tä myy­dään use­am­mas­sa kuin 50 maas­sa sen jäl­keen, kun vuon­na 1990 Mas­te­ria alet­tiin vie­dä myös Ete­lä-Ame­rik­kaan.

”Ta­voit­teem­me oli teh­dä täy­sin uu­des­ta Re­nault Mas­te­ris­ta niin täy­del­li­nen pa­ket­ti­au­to kuin mah­dol­lis­ta. Kaik­ki käyt­tä­jät huo­maa­vat heti sen val­ta­van edis­ty­sas­ke­leen, min­kä olem­me Mas­te­rin kans­sa ot­ta­neet. Olem­me teh­neet au­ton, joka aut­taa yrit­tä­jiä pa­ran­ta­maan yh­ti­ön­sä kan­nat­ta­vuut­ta. Pa­ket­ti­au­ton, joka toi­mii kai­kes­sa käy­tös­sä päi­väs­tä päi­vään riip­pu­mat­ta sii­tä, min­kä moot­to­rin au­toon va­lit­see”, sa­noo Re­nault Mas­te­rin tuo­te­joh­ta­ja Hélène Car­val­ho.

Sääs­töä hy­väl­lä ae­ro­dy­na­mii­kal­la

Uu­del­la Re­nault Mas­te­ril­la on ete­vän muo­toi­lun an­si­os­ta vah­va per­soo­nal­li­suus, vaik­ka te­hok­kuus ja käy­tän­nöl­li­syys oli­vat ul­ko­nä­köä tär­ke­äm­mät te­ki­jät au­toa suun­ni­tel­ta­es­sa. Edes­tä kat­sot­tu­na uu­den Re­nault-lo­gon ym­pä­ril­le teh­ty suu­ri etu­sä­leik­kö ja kook­kaat le­di­va­lot hal­lit­se­vat nä­ky­mää. Päi­vä­a­jo­va­lois­sa on Re­naul­tin ta­va­ra­mer­kik­si tul­lut C-muo­to.

Ko­rin mit­ta­suh­teet on har­kit­tu tark­kaan, jot­ta kai­kis­sa ko­reis­sa on oi­kea ta­sa­pai­no. Ai­nut­laa­tuis­ta Mas­te­ris­sa on taak­se­päin ka­pe­ne­va kori, mil­lä ae­ro­dy­na­miik­kaa on pa­ran­net­tu mer­kit­tä­väs­ti. Se on kui­ten­kin to­teu­tet­tu niin, et­tei ko­rin ka­pe­ne­mi­sel­la ole vai­ku­tus­ta ta­va­ra­ti­lan ko­koon tai las­tau­sau­kon suu­ruu­teen ta­ka­na.

Kes­tä­vyy­teen ja ko­rin lu­juu­teen on pa­neu­dut­tu huo­lel­la. Ko­rin si­vu­pa­nee­lit ovat yh­tä kap­pa­let­ta, mikä an­taa au­tol­le van­kan ul­ko­nä­ön eten­kin pit­kä­ko­ri­sis­sa ver­si­ois­sa. Pa­nee­lit ovat kui­ten­kin erit­täin jäyk­kiä, ja ko­rin lu­juu­den nä­kee ta­va­ra­ti­las­sa, mis­sä on run­saas­ti kor­ke­as­ta laa­dus­ta ker­to­via ra­ken­tei­den vah­vis­tuk­sia. 

Uut­ta Mas­te­ria ke­hi­tet­tä­es­sä pää­tet­tiin nos­taa se ae­ro­dy­na­mii­kal­taan luo­kan hui­pul­le. Niin­pä tuu­li­tun­ne­lis­sa vie­tet­tiin pit­kiä ai­ko­ja pie­nin­tä­kin yk­si­tyis­koh­taa hi­oen. Lop­pu­tu­lok­se­na uu­den Mas­te­rin il­man­vas­tus­ker­roin on yli 20 pro­sent­tia ai­em­paa pie­nem­pi ja sa­mal­la ma­ta­lam­pi kuin yh­del­lä­kään kil­pai­li­jal­la.

Kaik­ki kei­not käy­tet­tiin hy­väk­si il­man­vas­tuk­sen pie­nen­tä­mi­sek­si ai­na ko­rin mit­ta­suh­teis­ta al­ka­en. Sen ta­kia Mas­te­rin ko­ne­pel­ti on edel­tä­jää ly­hy­em­pi. Tuu­li­la­si al­kaa edem­pää ja on kal­lis­tet­tu enem­män kuin en­nen. Ul­ko­pei­lit, etu­pus­ku­rin il­ma­not­to­au­kot ja kat­to on kaik­ki vii­meis­tel­ty ae­ro­dy­na­mii­kan eh­doil­la. Ka­pe­ne­van pe­rän an­si­os­ta, uut­ta Mas­te­ria voi­si ni­mit­tää Ae­ro­va­nik­si. Il­man­vas­tuk­sen li­säk­si pa­rem­mal­la ae­ro­dy­na­mii­kal­la on alen­net­tu huo­mat­ta­vas­ti me­lu­ta­soa.

Hie­non ul­ko­nä­ön li­säk­si kai­kel­la työl­lä ae­ro­dy­na­mii­kan hy­väk­si on saa­vu­tet­tu mer­kit­tä­vä konk­reet­ti­nen hyö­ty. Uu­si Mas­te­rin muo­toi­lu yh­dis­tet­ty­nä Tra­fi­cis­ta tut­tuun 2.0 l die­sel­moot­to­riin te­ke­vät au­tos­ta en­nen nä­ke­mät­tö­män eko­lo­gi­sen, il­moi­tet­tu WLTP yh­dis­tet­ty ku­lu­tus jopa 7,7 l / 100 km. Hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö on pie­nen­ty­nyt yli 30 g/km, mikä tar­koit­taa isol­le pa­ket­ti­au­tol­le pe­rin mal­til­lis­ta lu­kua 202 g/km. Myös säh­kö­ver­si­os­sa ku­lu­tus on vaa­ti­ma­ton näin isok­si au­tok­si, il­moi­tet­tu WLTP ku­lu­tus on 21kWh/100 km. Tämä on vii­den­nek­sen ma­ta­lam­pi ai­em­paan Mas­te­riin ver­rat­tu­na.

Hen­ki­lö­au­to­mais­ta mu­ka­vuut­ta

Re­naul­tin pa­ket­ti­au­to­jen muo­toi­lu­joh­ta­ja Lou­is Mo­ras­se ko­ros­taa, et­tä uu­den Mas­te­rin suun­nit­te­lus­sa kes­ki­tyt­tiin kul­jet­ta­jaan. Au­ton aja­mi­ses­ta ja käyt­tä­mi­ses­tä ha­lut­tiin teh­dä mah­dol­li­sim­man help­poa. Mo­ras­se ku­vai­lee Mas­te­rin oh­jaa­mon ole­van käy­tän­nöl­li­nen, mu­ka­va ja en­nen kaik­kea laa­dul­taan kor­ke­a­luok­kai­nen työ­paik­ka.

Tun­nel­ma täy­sin uu­den Mas­te­rin oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na on hy­vin lä­hel­lä par­hai­ta Re­naul­tin hen­ki­lö­au­to­ja. Sii­hen on konk­reet­ti­nen­kin syy, sil­lä oh­jaus­pyö­rä on lai­nat­tu rans­ka­lais­mer­kin hen­ki­lö­au­to­jen puo­lel­ta. Sen kor­keu­den ja etäi­syy­den suu­ri sää­tö­va­ra aut­taa eri ko­koi­sia kul­jet­ta­jia löy­tä­mään ihan­teel­li­sen ajo­a­sen­non. Er­go­no­mi­aa pa­ran­taa omal­ta osal­taan myös au­to­maat­ti­vaih­tei­sis­sa Mas­te­reis­sa ajo­va­lit­si­men si­joi­tus oh­jaus­pyö­rään.

Ko­je­lau­ta on S-muo­toi­nen, min­kä an­si­os­ta kaik­ki näy­töt ja kat­kai­si­met on saa­tu kään­net­tyä kul­jet­ta­jaa koh­den. Sa­mal­la ko­je­lau­dan muo­to tuo oh­jaa­moon ti­lan tun­tua. Kai­kis­sa Mas­te­reis­sa on va­ki­o­na laa­tu­vai­ku­tel­maa nos­ta­va 10-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö. Myös mo­der­nin oh­jaa­mon tum­ma ver­hoi­lu ko­hen­taa au­ton tyy­liä.

Käyt­tö­kel­poi­suut­ta pa­ran­ta­vat täy­sin uu­den Mas­te­rin oh­jaa­mon ti­lat, joi­ta on kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jan tai mat­kus­ta­jien li­säk­si myös ta­va­roil­le. Eri­lai­sia säi­ly­tys­paik­ko­ja on pe­rä­ti 135 lit­raa, nel­jän­nes enem­män kuin en­nen. Kai­ken tar­peel­li­sen voi si­joit­taa lo­ke­roi­hin ja säi­ly­tys­ti­loi­hin ko­je­lau­das­sa, pöy­tä­laa­tik­ko­mai­ses­sa han­si­kas­lo­ke­ros­sa ja kook­kais­sa ovi­tas­kuis­sa.

Täy­sin uu­si Mas­ter muut­tuu kä­te­väs­ti liik­ku­vak­si toi­mis­tok­si. Kes­kim­mäi­sen is­tui­men sel­kä­no­jan voi tait­taa eteen pöy­däk­si, jos­sa on paik­ka tie­to­ko­neel­le ja USB-C-port­te­ja vir­ran saan­tiin eri lait­teil­le. Päi­vit­täis­tä au­ton käyt­töä hel­pot­taa myös is­tuin­ten muo­toi­lu, jon­ka an­si­os­ta niil­tä on help­po pois­tua ja nous­ta taas ta­kai­sin.

Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­va tie­to-viih­de­jär­jes­tel­mä on edis­tyk­sel­li­sem­pi kuin mo­nes­sa hen­ki­lö­au­tos­sa, sil­lä openR link -jär­jes­tel­mä on yk­si au­to­mark­ki­noi­den mo­der­neim­mis­ta. Ko­ko­nai­suus toi­mii And­roid Au­to­mo­ti­ve OS 12:lla, ja sii­hen kuu­lu­vat niin Goog­le Maps -na­vi­goin­ti, Goog­le Playn so­vel­luk­set ja ää­ni­oh­jaus Goog­le As­sis­tan­tin avul­la.

Jär­jes­tel­mään voi lan­gat­to­mas­ti liit­tää äly­lait­teen And­roid Au­tol­la tai Ap­p­le CarP­la­yl­la, jol­loin lait­teen tie­dot il­mes­ty­vät näy­töl­le. OpenR lin­kiä päi­vi­te­tään kai­ken ai­kaa pil­ven kaut­ta, jol­loin sii­hen saa­daan vie­lä enem­män Goog­len mo­ni­puo­li­sia so­vel­luk­sia.

Ket­te­ryyt­tä uu­del­la pe­rus­ra­ken­teel­la

Täy­sin uu­si Re­nault Mas­ter on kas­va­nut mo­nin ta­voin niin mi­toil­taan kuin omi­nai­suuk­sil­taan, mut­ta yk­si asia on har­ki­tus­ti ai­em­paa pie­nem­pi. Ak­se­li­vä­li on ni­mit­täin ly­hy­em­pi kuin en­nen. Uu­des­sa pe­rus­ra­ken­tees­sa etu­ak­se­lis­to on suun­ni­tel­tu niin, et­tä kään­töym­py­rä on pie­nen­ty­nyt 1,5 met­riä. Niin­pä Mas­ter on ai­em­paa näp­pä­räm­pi kau­pun­ki­käy­tös­sä ja ah­tais­sa pai­kois­sa. Kook­kai­den pa­ket­ti­au­to­jen ta­paan Mas­ter on saa­ta­vis­sa maa­il­mal­la sekä etu- et­tä ta­ka­ve­toi­se­na ja kol­mel­la eri ko­ri­pi­tuu­del­la. Suo­men mal­lis­toon tu­lee etu­ve­toi­set vaih­to­eh­dot L2-  ja L3-ko­ri­pi­tuuk­sil­la.

Täy­sin uu­si pe­rus­ra­ken­ne on rat­kai­se­vas­sa osas­sa sii­nä, et­tä Re­nault Mas­ter on ta­lou­del­li­sem­pi kuin yk­si­kään kil­pai­li­ja. Ke­hi­tys­työs­sä pa­neu­dut­tiin pie­nen­tä­mään au­ton käyt­tö­kus­tan­nuk­sia. Suo­men mal­lis­ton pa­ket­ti­au­tos­sa kan­ta­vuus jopa 1372 ki­loa (die­sel) sekä 1 100 kg (säh­kö) sekä pe­rä­vau­nu­mas­sa on jopa 2500 ki­loa, säh­kö­moot­to­ri­ses­sa 1500 ki­loa.

Re­nault on pa­nos­ta­nut vah­vas­ti myös Mas­te­rin ajet­ta­vuu­teen. Sii­nä on esi­mer­kik­si uu­si jar­ru­jär­jes­tel­mä, jon­ka an­si­os­ta jar­ru­jen te­hok­kuus ja tun­tu­ma py­sy­vät sa­moi­na kuor­man muu­tok­sis­ta huo­li­mat­ta. Au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus al­kaa pal­jon ai­em­min kuin en­nen, ja jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to on säh­kö­moot­to­ris­sa Mas­te­reis­sa en­tis­tä te­hok­kaam­paa. Mer­kit­tä­vää ovat myös kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät, joi­ta on nyt 20 kap­pa­let­ta.

Voi­ma­lin­jois­sa va­lin­nan­va­raa

Uu­des­sa pe­rus­ra­ken­tees­sa on ve­to­ta­van li­säk­si myös voi­ma­lin­ja va­lit­ta­vis­sa use­as­ta hy­vin eri­lai­ses­ta vaih­to­eh­dos­ta. Pe­rin­tei­sem­pää moot­to­ria edus­ta­vat kol­me Blue dCi -tur­bo­die­se­liä, joi­den te­hot ovat 96, 110 ja 125 ki­lo­wat­tia (130, 150 ja 170 hv). Suu­rin pa­ran­nus ai­em­paan ver­rat­tu­na on 1,5 lit­raa sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä pie­nen­ty­nyt ku­lu­tus. Vaih­teis­tok­si voi va­li­ta kä­si­va­lin­tai­sen tai ke­vään ai­ka­na mal­lis­toa täy­den­tä­vän täy­sin uu­den 9-vaih­tei­sen au­to­maa­tin, jon­ka saa 150- ja 170- he­vos­voi­mais­ten moot­to­rien yh­tey­teen.

Te­ho­kas säh­kö­moot­to­ri ke­hit­tää 105 ki­lo­wat­tia ja 300 new­ton­met­riä vään­tö­mo­ment­tia. Ajo­a­kus­sa on 87 ki­lo­wat­ti­tun­nin ener­gi­a­si­säl­tö, jol­la toi­min­ta­mat­ka on 410 ki­lo­met­riä (WLTP).

Säh­kö­moot­to­ri­sis­sa Mas­te­reis­sa ajo­a­kun läm­pö­ti­lan saa etu­kä­teen la­tauk­seen so­pi­vak­si, mikä ly­hen­tää mer­kit­tä­väs­ti la­tau­sai­kaa eten­kin tal­vel­la. Pi­ka­la­taus toi­mii 130 ki­lo­wa­tin te­hol­la, jol­loin puo­len tun­nin lou­nas­tau­on ai­ka­na saa riit­tä­väs­ti vir­taa 229 ki­lo­met­rin ajoon. Vaih­to­vir­ta­la­tauk­sen (AC) teho on 22 ki­lo­wat­tia, mil­lä ajo­a­kun vir­ta­ta­son saa 10 pro­sen­tis­ta täy­teen al­le nel­jäs­sä tun­nis­sa.

Säh­kö­moot­to­ri­sis­sa Mas­te­reis­sa ener­gi­an­siir­to on edis­tyk­sel­li­nen, sil­lä niis­sä on sekä V2L et­tä V2G. Toi­sin sa­no­en Mas­te­ril­la voi la­da­ta tois­ta au­toa tai käyt­tää työ­ka­lu­ja au­ton vir­ral­la. Li­säk­si on mah­dol­lis­ta syöt­tää vir­taa ta­kai­sin säh­kö­verk­koon, eli myy­dä vir­taa kun säh­kö on kal­lis­ta ja la­da­ta kun säh­kö on hal­paa. 

Lä­hi­tu­le­vai­suu­des­sa Re­nault Mas­ter tu­lee myyn­tiin myös ve­dyl­lä toi­mi­va­na polt­to­ken­no­ver­si­o­na.

So­pi­va Re­nault Mas­ter kaik­keen käyt­töön

Re­nault on ke­hit­tä­nyt täy­sin uu­den Mas­te­rin vas­taa­maan kaik­kiin kul­je­tu­sa­lan tar­pei­siin. Las­taa­mi­nen on ai­em­paa hel­pom­paa nel­jä sent­tiä enem­män au­ke­a­vien si­vu­liu­kuo­vien an­si­os­ta. Liu­kuo­ven auk­ko on nyt 1310 mm ja vä­li­sei­nä on suo­ra. Näi­den an­si­os­ta esi­mer­kik­si eu­ro­la­van las­taus on­nis­tuu liu­kuo­ven kaut­ta en­tis­tä hel­pom­min. Kuor­ma­ti­lan pi­tuus on kas­va­nut kym­me­nel­lä sen­til­lä luok­kan­sa pi­sim­mäk­si. Yh­des­sä le­vey­den ja suu­ren kan­ta­vuu­den kans­sa se var­mis­taa Mas­te­rin käyt­tö­kel­poi­suu­den eri kul­je­tus­teh­tä­viin.

En­sim­mäi­set uu­det Re­nault Mas­te­rit saa­pu­neet nyt Suo­meen. Hin­nat al­ka­vat dCi 130 L2H2 ver­si­on 46 394 eu­ros­ta. E-Tech elect­ric säh­kau­to­mal­lis­to al­kaa vas­taa­vas­ti 66 290 eu­ros­ta. Va­ki­o­na kai­kis­sa ver­si­os­sa mm. openR link na­vi­goin­nil­la, läm­mi­tet­tä­vä tuu­li­la­si sekä ak­tii­vi­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä, joka tun­nis­taa myös ja­lan­kul­ki­jat ja pyö­räi­li­jät. Kat­ta­van Nor­dic Edi­ti­on  -va­rus­te­ta­son saa ver­si­os­ta riip­pu­en rei­lul­la 700 eu­ron li­sä­hin­nal­la. Täl­löin au­ton va­ki­o­va­rus­te­lu kas­vaa mm. pe­ruu­tus­ka­me­ral­la, eris­te­tyl­lä vä­li­sei­näl­lä, au­to­maat­ti­sel­la il­mas­toin­nil­la, au­to­maat­ti­sel­la ajo­va­lo­jen ja kau­ko­va­lo­jen vaih­to­jär­jes­tel­mäl­lä sekä pu­he­li­men lan­gat­to­mal­la la­tauk­sel­la.

Au­to­maat­ti­vaih­teis­to täy­den­tää mal­lis­toa ke­vään ai­ka­na ja nii­den hin­nat vah­vis­te­taan hel­mi­kuun ai­ka­na.

Au­to­Bild / Re­nault

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU