Audi esittelee ladattavan hybridin Q8-mallista. Se saapuu Suomeen alkuvuodesta 2021.
Audi Q8 TFSI e quattro: Q8-malliperhe täydentyy ladattavalla hybridillä - Suomeen vuoden 2021 alussa
Toimintamatka sähköllä jopa 47 kilometriä (WLTP), urheilullinen luonne ja erinomaista jokapäiväistä käytettävyyttä: Audi esittelee ladattavan hybridin Q8-mallista.
Audi jatkaa sähköisten mallien tarjontaa uudella ladattavalla hybridillä Audi Q8 TFSI e quattrolla: SUV Coupé -malli on jo Audin seitsemäs ladattava hybridi, joka on esitelty markkinoille vuoden 2019 puolen välin jälkeen. .
Kaksi vahvaa: TFSI-bensiinimoottori ja tehokas sähkömoottori
Kuten jokainen ladattava hybridi, Audi Q8 TFSI e quattro yhdistää kaksi erilaista maailmaa. Sen polttomoottori 3,0 TFSI, tuottaa tehoa 250 kW (340 hv) ja vääntöä 450 Nm (Q8 55 ja 60 TFSI e quattro). Audin V6-bensiinimoottori täyttää uusimman Euro 6 AP -päästöstandardin. Sähkömoottori on kestomagnetoitu tahtimoottori, joka tuottaa tehoa maksimissaan 100 kW. Kompakti sähkömoottori on integroitu kahdeksanvaihteiseen tipronic-automaattivaihteistoon.
Litiumioniakku sijaitsee tavaratilan alapuolella. Se sisältää viimeisimmän sukupolven pussikennoja 104 kappaletta, jotka on paketoitu 13 moduuliksi. Jokainen näistä joustavalla ulkokuorella varustetuista kennoista tuottaa sähkökapasiteettia 48 Ah, jolloin koko akkukapasiteetti on 17,8 kWh. Tämä on 0,5 kWh enemmän kuin mitä vuonna 2019 myyntiin tulleen Q7 TFSI e quattron kapasiteetti oli.
Nyt myös Audi Q7 on varustettu viimeisimmän sukupolven akulla, jonka kapasiteettia on lisätty ja joka on myös kompaktimpi ja noin 40 kg kevyempi.
Nestemäisellä jäähdytyksellä, joka muodostaa oman matalan lämpötilan piirin, on tärkeä rooli akun energiakapasiteetin ja suorituskyvyn kannalta. Mikäli tarpeellista, se voidaan liittää ilmastointijärjestelmän nestekiertoon tai liittää toiseen matalan lämpötilan piiriin, joka kontrolloi sähkömoottorin ja tehoelektroniikan lämpötilaa. Tehoelektroniikkajärjestelmä muuntaa suurjänniteakun tasavirran kolmivaihevirraksi sähkömoottoria varten. Rekuperaatioprosessissa toiminto on päinvastainen.
Sähkömoottori ja 3,0 TFSI -bensiinimoottori siirtävät voimansa kahdeksanvaihteiseen tiptornic-automaattivaihteistoon nopeasti ja mukavasti. Sen sähköinen öljypumppu takaa vaihteiden vaihdon ja öljyn saannin myös silloin kun TFSI-bensiinimoottori on väliaikaisesti sammutettuna.
Jatkuvatoiminen quattro-neliveto käyttää keskustasauspyörästöä puhtaasti vain mekaaniseen sääntelyyn. Normaalissa ajotilanteessa se jakaa voiman quattro-nelivedon etu- ja taka-akselille suhteessa 40:60. Mikäli tarvitaan, se voi jakaa enemmän voimaa akselille, jossa on parempi pito. Etuakselille voidaan jakaa voimaa jopa 85 % ja taka-akselille jopa 70 %.
Kaksi tehoversiota: 340 kW (462 hv ja 280 kW (381 hv)
Audi tarjoaa SUV Coupésta kaksi eri tehoversiota, jotka eroavat toisistaan esimerkiksi boost-toiminnon osalta. Puhtaasti sähköllä ajettaessa, tehokkaampi versio Q8 60 TFSI e quattro tarjoaa toimintamatkaa sähköllä jopa 45 kilometriä (WLTP). Pienempi tehoisemman Q8 55 TFSI e quattron toimintamatka puhtaasti sähköllä on jopa 47 kilometriä (WLTP). Pelkästään sähkömoottorilla ajettaessa molempien tehoversioiden huippunopeus on 135 km/h.
Uusi Audi Q8 60 TFSI e quattro tuottaa tehoa 340 kW (462 hv) ja vääntöä 700 Nm. Kun molemmat voimalinjat ovat maksimaalisessa käytössä se kiihtyy 0–100 km/h vain 5,4 sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 240 km/h. Audi Q8 55 TFSI e quattro puolestaan tuottaa tehoa 280 kW (381 hv) ja vääntöä 600 Nm. Se kiihtyy 0–100 km/h 5,8 sekunnissa ja myös sen elektronisesti rajoitettu huippunopeus on 240 km/h.
Hybridijärjestelmä ja ennakoiva ajaminen
Audi Q8 TFSI e quattron hybridijärjestelmä valitsee kulloisellekin matkalle optimaalisen toimintastrategian. Audin SUV Coupé käynnistyy aina sähköllä EV-tilassa. EU:n säännösten mukaisesti AVAS-järjestelmä (Acoustic vehicle alerting system) on selkeästi kuultavissa alhaisissa nopeuksissa. Polttomoottori aktivoidaan vain mikäli kuljettaja painaa kaasua mukautuvaa, tunnistettavaa kynnystä pidemmälle. Mikäli halutaan ajaa sähköllä niin paljon kuin mahdollista, kuljettaja voi valita MMI-näytöstä sähköisen EV-ajotilan.
Hybridi-tila on Audi Q8 TFSI e quattron päätoimintatapa, ja se käsittää kolme eri ajotilaa: Auto, Hold ja Charge. Auto-tilassa hybridijärjestelmä valitsee optimaalisen ajotavan automaattisesti: pelkästään sähköllä alhaisissa nopeuksissa, TFSI-bensiinimoottori korkeammissa nopeuksissa ja usein näiden kahden kombinaatio. MMI-järjestelmän tuottama tieto ympäristöstä ja ajo-olosuhteista otetaan huomioon vaikka navigaatiotoiminto olisi kytketty pois päältä.
Ennakoiva toimintajärjestelmä aktivoituu kun reittiopastus kytketään päälle vakiovarusteisesta MMI Navigointi plus -järjestelmästä. Sen päätehtävä on jakaa sähkövoimankäyttö älykkäästi ja mahdollisimman taloudellisesti koko ajoreitille. Lisäksi, se voi ladata akkua rullauksen aikana, jotta sähköllä voidaan ajaa myöhemmin esimerkiksi kaupunkialueella ja liikenneruuhkissa.
Järjestelmä laskee myös eri tietojen perusteella koko reitille mahdollisimman taloudellisen ajosuunnitelman, jota jatkuvasti päivitetään navigaatio-järjestelmästä, ympäristöstä ja saatavilla olevan online-liikennetiedon perusteella.
Hold-tilan toimintatapa on täysin erilainen: auton senhetkinen akun lataustaso säilytetään. Charge-tilassa on puolestaan tavoitteena ladata akkua aina kun mahdollista ajon aikana. Tämä on erityisen järkevää silloin kun matka päättyy kaupunkialueelle ja viimeiset kilometrit pyritään ajamaan pelkästään sähköllä. Audin molemmat mallit, sekä uusi Q8 TFSI e quattro, että sisar-malli Q7 TFSI e quattro, on nyt varustettu Charge-tilalla.
Jarrutusenergian talteenottoteho jopa 80 kW
Audi Q8 ladattavan hybridin yksi tärkeä järjestelmä on ennakoiva taloudellisuusavustin. Kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta, järjestelmä joko aloittaa vapaan rullauksen moottori sammutettuna tai hiljentää vauhtia sähkömoottoria käyttäen ja siten ottaen talteen jarrutusenergiaa. Rullaamalla voidaan palauttaa jopa 25 kW energiaa. Lisäksi, kaikki kevyemmät jarrutukset 0,3 g hidastuvuuteen saakka – suurin osa päivittäisistä jarrutuksista – voidaan hoitaa pelkällä sähkömoottorilla.
Hydrauliset jarrut tulevat apuun vain silloin, kun tarvitaan suurempaa hidastuvuutta. Hienostuneesti viritetyn kokonaisuuden ansiosta siirtymä jarruttavasta generaattorista perinteisiin jarruihin on tuskin havaittavissa. Jarrutusenergian talteenottoteho jarrutusrekuperaatiolla voi olla jopa 80 kW.
Kun lisävarusteinen mukautuva vakionopeudensäädin on aktivoitu, ennakoiva taloudellisuusavustin aktivoituu sekä nopeutta hiljennettäessä että kiihdytyksen aikana. Mikäli se on sammutettuna, kuljettaja saa tiedon, kun on aika nostaa jalka jarrulta. Kuljettaja tuntee impulssin kaasupolkimessa ja näkee tiedon myös Audin virtuaalimittaristossa tai head-up-display-tuulilasinäytössä (lisävaruste).
Uusi Audi Q8 TFSI e quattro ladattava hybridi voidaan varustaa useilla viimeisimmän sukupolven kuljettajaa avustavilla järjestelmillä. Yksi tärkeimmistä järjestelmistä on mukautuva ajoavustin, joka avustaa kuljettajaa useimmissa ajotilanteissa, kuten kiihdytettäessä, jarrutettaessa ja pitämällä auton kaistaviivojen välissä. Euro NCAP -turvallisuustesteissä Audi Q8 sai huippuarvosanat 2-tason turvajärjestelmistä.
Jopa seitsemän eri ajoprofiilia
Audi drive select -järjestelmä on vakiovaruste uudessa Q8 TFSI e quattrossa. Se tarjoaa jopa seitsemän eri ajoprofiilia: comfort, efficiency, auto, dynamic, individual, offroad ja allroad. Audi drive select -järjestelmä vaikuttaa niin 3,0 TFSI –bensiinimoottorin, tiptronic-automaattivaihteiston, jousituksen kuin ohjauksenkin asetuksiin. Ajoprofiilista riippuen, tapa jolla eri järjestelmät toimivat yhdessä muuttuu myös.
Esimerkiksi, jos valittuna ovat dynamic-ajoprofiili ja S-vaihde, sähkömoottori tarjoaa tehokkaan boost-toiminnon käyttöön, heti kun kuljettaja kiihdyttää. Kun puolestaan hiljennetään nopeutta, rullaus ei ole mahdollista, vaan ainoastaan rekuperointi on mahdollinen.
Kuten kaikki Audin ladattavat hybridit, Audi Q8 55 TFSI e quattro ja Q8 60 TFSI e quattro tarjoavat myös erinomaista jokapäiväistä käytettävyyttä. Ne tarjoavat paljon tilaa viidelle henkilölle ja tavaratilan, jossa on tasainen, lastaamista helpottava lattia.
MyAudi-sovelluksen avulla voidaan yksilöidä Audi Connect -palveluja älypuhelinta käyttämällä. Sovellus mahdollistaa akun tilan ja toimintamatkan tarkastelun, latauksen käynnistämisen ja ohjelmoinnin sekä lataus- ja kulutustilastojen tarkastelun älypuhelimella
Tavaratilan koko on 505 litraa ja takaistuimet alas taitettuna jopa 1 625 litraa. Auton varusteista riippuen vetokyky on jopa 3,5 tonnia (jarrullinen). Audi Q8 TFSI e quattron neliveto takaa pidon vaativimmissakin olosuhteissa.
Lataus kotona tai tien päällä
Audin uusien ladattavien hybridien vakiovarusteisiin kuuluvat kotitalous- ja kolmivaihepistokekaapelit. Sisäisen laturin teho on jopa 7,4 kW, minkä ansiosta akku latautuu täyteen noin 2,5 tunnissa.
MyAudi-sovelluksen avulla voidaan yksilöidä Audi Connect -palveluja älypuhelinta käyttämällä. Sovellus mahdollistaa akun tilan ja toimintamatkan tarkastelun, latauksen käynnistämisen ja ohjelmoinnin sekä lataus- ja kulutustilastojen tarkastelun älypuhelimella. Latausasemat on listattu sekä sovellukseen että MMI Navigointi plus -järjestelmään. Sovellusta käyttämällä voi hallita myös seisontailmastointia ennen liikkeelle lähtöä. Varustelutasosta riippuen myös ohjauspyörän lämmitys, istuinlämmitys ja ilmastointi voidaan aktivoida etukäteen.
Autoa voidaan ladata kätevästi matkan varrella julkisissa latauspisteissä Mode 3 -tyypin kaapelilla tyypin 2 pistokkeesta. Audi e-tron latauspalvelu tarjoaa pääsyn yli 150 000 latauspisteeseen eri puolilla Eurooppaa. Palveluntarjoajasta riippumatta lataus onnistuu yhdellä ja samalla kortilla.
Uudet Audi Q8 TFSI e quattrot saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille alkuvuodesta 2021.
Suomessa Audi Q8 55 ja 60 TFSI e quattro -mallien hinnat julkaistaan marras-joulukuussa.
Audi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Joulu saapuu Jumon saarelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI