Audi esittelee ladattavan hybridin Q8-mallista. Se saapuu Suomeen alkuvuodesta 2021.

Audi esittelee ladattavan hybridin Q8-mallista. Se saapuu Suomeen alkuvuodesta 2021.

Audi Q8 TFSI e quattro: Q8-malliperhe täydentyy ladattavalla hybridillä - Suomeen vuoden 2021 alussa

Toimintamatka sähköllä jopa 47 kilometriä (WLTP), urheilullinen luonne ja erinomaista jokapäiväistä käytettävyyttä: Audi esittelee ladattavan hybridin Q8-mallista.

Auto Bild.Uutiset

Au­di jat­kaa säh­köis­ten mal­lien tar­jon­taa uu­del­la la­dat­ta­val­la hyb­ri­dil­lä Au­di Q8 TFSI e qu­at­t­rol­la: SUV Coupé -mal­li on jo Au­din seit­se­mäs la­dat­ta­va hyb­ri­di, joka on esi­tel­ty mark­ki­noil­le vuo­den 2019 puo­len vä­lin jäl­keen. .

Kak­si vah­vaa: TFSI-ben­sii­ni­moot­to­ri ja te­ho­kas säh­kö­moot­to­ri

Ku­ten jo­kai­nen la­dat­ta­va hyb­ri­di, Au­di Q8 TFSI e qu­at­t­ro yh­dis­tää kak­si eri­lais­ta maa­il­maa. Sen polt­to­moot­to­ri 3,0 TFSI, tuot­taa te­hoa 250 kW (340 hv) ja vään­töä 450 Nm (Q8 55 ja 60 TFSI e qu­at­t­ro). Au­din V6-ben­sii­ni­moot­to­ri täyt­tää uu­sim­man Eu­ro 6 AP -pääs­tös­tan­dar­din. Säh­kö­moot­to­ri on kes­to­mag­ne­toi­tu tah­ti­moot­to­ri, joka tuot­taa te­hoa mak­si­mis­saan 100 kW. Kom­pak­ti säh­kö­moot­to­ri on in­teg­roi­tu kah­dek­san­vaih­tei­seen tip­ro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­toon.

Li­tiu­mi­o­ni­ak­ku si­jait­see ta­va­ra­ti­lan ala­puo­lel­la. Se si­säl­tää vii­mei­sim­män su­ku­pol­ven pus­si­ken­no­ja 104 kap­pa­let­ta, jot­ka on pa­ke­toi­tu 13 mo­duu­lik­si. Jo­kai­nen näis­tä jous­ta­val­la ul­ko­kuo­rel­la va­rus­te­tuis­ta ken­nois­ta tuot­taa säh­kö­ka­pa­si­teet­tia 48 Ah, jol­loin koko ak­ku­ka­pa­si­teet­ti on 17,8 kWh. Tämä on 0,5 kWh enem­män kuin mitä vuon­na 2019 myyn­tiin tul­leen Q7 TFSI e qu­at­t­ron ka­pa­si­teet­ti oli.

Nyt myös Au­di Q7 on va­rus­tet­tu vii­mei­sim­män su­ku­pol­ven akul­la, jon­ka ka­pa­si­teet­tia on li­sät­ty ja joka on myös kom­pak­tim­pi ja noin 40 kg ke­vy­em­pi.

Nes­te­mäi­sel­lä jääh­dy­tyk­sel­lä, joka muo­dos­taa oman ma­ta­lan läm­pö­ti­lan pii­rin, on tär­keä roo­li akun ener­gi­a­ka­pa­si­tee­tin ja suo­ri­tus­ky­vyn kan­nal­ta. Mi­kä­li tar­peel­lis­ta, se voi­daan liit­tää il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­män nes­te­kier­toon tai liit­tää toi­seen ma­ta­lan läm­pö­ti­lan pii­riin, joka kont­rol­loi säh­kö­moot­to­rin ja te­ho­e­lekt­ro­nii­kan läm­pö­ti­laa. Te­ho­e­lekt­ro­niik­ka­jär­jes­tel­mä muun­taa suur­jän­ni­te­a­kun ta­sa­vir­ran kol­mi­vai­he­vir­rak­si säh­kö­moot­to­ria var­ten. Re­ku­pe­raa­ti­op­ro­ses­sis­sa toi­min­to on päin­vas­tai­nen.

Säh­kö­moot­to­ri ja 3,0 TFSI -ben­sii­ni­moot­to­ri siir­tä­vät voi­man­sa kah­dek­san­vaih­tei­seen tip­tor­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­toon no­pe­as­ti ja mu­ka­vas­ti. Sen säh­köi­nen öl­jy­pump­pu ta­kaa vaih­tei­den vaih­don ja öl­jyn saan­nin myös sil­loin kun TFSI-ben­sii­ni­moot­to­ri on vä­li­ai­kai­ses­ti sam­mu­tet­tu­na.

Jat­ku­va­toi­mi­nen qu­at­t­ro-ne­li­ve­to käyt­tää kes­kus­ta­saus­pyö­räs­töä puh­taas­ti vain me­kaa­ni­seen sään­te­lyyn. Nor­maa­lis­sa ajo­ti­lan­tees­sa se ja­kaa voi­man qu­at­t­ro-ne­li­ve­don etu- ja taka-ak­se­lil­le suh­tees­sa 40:60. Mi­kä­li tar­vi­taan, se voi ja­kaa enem­män voi­maa ak­se­lil­le, jos­sa on pa­rem­pi pito. Etu­ak­se­lil­le voi­daan ja­kaa voi­maa jopa 85 % ja taka-ak­se­lil­le jopa 70 %.

Kak­si te­ho­ver­si­o­ta: 340 kW (462 hv ja 280 kW (381 hv)

Au­di tar­jo­aa SUV Coupés­ta kak­si eri te­ho­ver­si­o­ta, jot­ka ero­a­vat toi­sis­taan esi­mer­kik­si boost-toi­min­non osal­ta. Puh­taas­ti säh­köl­lä ajet­ta­es­sa, te­hok­kaam­pi ver­sio Q8 60 TFSI e qu­at­t­ro tar­jo­aa toi­min­ta­mat­kaa säh­köl­lä jopa 45 ki­lo­met­riä (WLTP). Pie­nem­pi te­hoi­sem­man Q8 55 TFSI e qu­at­t­ron toi­min­ta­mat­ka puh­taas­ti säh­köl­lä on jopa 47 ki­lo­met­riä (WLTP). Pel­käs­tään säh­kö­moot­to­ril­la ajet­ta­es­sa mo­lem­pien te­ho­ver­si­oi­den huip­pu­no­peus on 135 km/h.

Uu­si Au­di Q8 60 TFSI e qu­at­t­ro tuot­taa te­hoa 340 kW (462 hv) ja vään­töä 700 Nm. Kun mo­lem­mat voi­ma­lin­jat ovat mak­si­maa­li­ses­sa käy­tös­sä se kiih­tyy 0–100 km/h vain 5,4 se­kun­nis­sa. Huip­pu­no­peus on elekt­ro­ni­ses­ti ra­joi­tet­tu 240 km/h. Au­di Q8 55 TFSI e qu­at­t­ro puo­les­taan tuot­taa te­hoa 280 kW (381 hv) ja vään­töä 600 Nm. Se kiih­tyy 0–100 km/h 5,8 se­kun­nis­sa ja myös sen elekt­ro­ni­ses­ti ra­joi­tet­tu huip­pu­no­peus on 240 km/h.

Hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä ja en­na­koi­va aja­mi­nen

Au­di Q8 TFSI e qu­at­t­ron hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä va­lit­see kul­loi­sel­le­kin mat­kal­le op­ti­maa­li­sen toi­min­tast­ra­te­gi­an. Au­din SUV Coupé käyn­nis­tyy ai­na säh­köl­lä EV-ti­las­sa. EU:n sään­nös­ten mu­kai­ses­ti AVAS-jär­jes­tel­mä (Acous­tic ve­hic­le aler­ting sys­tem) on sel­ke­äs­ti kuul­ta­vis­sa al­hai­sis­sa no­peuk­sis­sa. Polt­to­moot­to­ri ak­ti­voi­daan vain mi­kä­li kul­jet­ta­ja pai­naa kaa­sua mu­kau­tu­vaa, tun­nis­tet­ta­vaa kyn­nys­tä pi­dem­mäl­le. Mi­kä­li ha­lu­taan ajaa säh­köl­lä niin pal­jon kuin mah­dol­lis­ta, kul­jet­ta­ja voi va­li­ta MMI-näy­tös­tä säh­köi­sen EV-ajo­ti­lan.

Hyb­ri­di-tila on Au­di Q8 TFSI e qu­at­t­ron pää­toi­min­ta­ta­pa, ja se kä­sit­tää kol­me eri ajo­ti­laa: Au­to, Hold ja Char­ge. Au­to-ti­las­sa hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä va­lit­see op­ti­maa­li­sen ajo­ta­van au­to­maat­ti­ses­ti: pel­käs­tään säh­köl­lä al­hai­sis­sa no­peuk­sis­sa, TFSI-ben­sii­ni­moot­to­ri kor­ke­am­mis­sa no­peuk­sis­sa ja usein näi­den kah­den kom­bi­naa­tio. MMI-jär­jes­tel­män tuot­ta­ma tie­to ym­pä­ris­tös­tä ja ajo-olo­suh­teis­ta ote­taan huo­mi­oon vaik­ka na­vi­gaa­ti­o­toi­min­to oli­si kyt­ket­ty pois pääl­tä.

En­na­koi­va toi­min­ta­jär­jes­tel­mä ak­ti­voi­tuu kun reit­ti­o­pas­tus kyt­ke­tään pääl­le va­ki­o­va­rus­tei­ses­ta MMI Na­vi­goin­ti plus -jär­jes­tel­mäs­tä. Sen pää­teh­tä­vä on ja­kaa säh­kö­voi­man­käyt­tö älyk­kääs­ti ja mah­dol­li­sim­man ta­lou­del­li­ses­ti koko ajo­rei­til­le. Li­säk­si, se voi la­da­ta ak­kua rul­lauk­sen ai­ka­na, jot­ta säh­köl­lä voi­daan ajaa myö­hem­min esi­mer­kik­si kau­pun­ki­a­lu­eel­la ja lii­ken­ne­ruuh­kis­sa.

Jär­jes­tel­mä las­kee myös eri tie­to­jen pe­rus­teel­la koko rei­til­le mah­dol­li­sim­man ta­lou­del­li­sen ajo­suun­ni­tel­man, jota jat­ku­vas­ti päi­vi­te­tään na­vi­gaa­tio-jär­jes­tel­mäs­tä, ym­pä­ris­tös­tä ja saa­ta­vil­la ole­van on­li­ne-lii­ken­ne­tie­don pe­rus­teel­la.

Hold-ti­lan toi­min­ta­ta­pa on täy­sin eri­lai­nen: au­ton sen­het­ki­nen akun la­taus­ta­so säi­ly­te­tään. Char­ge-ti­las­sa on puo­les­taan ta­voit­tee­na la­da­ta ak­kua ai­na kun mah­dol­lis­ta ajon ai­ka­na. Tämä on eri­tyi­sen jär­ke­vää sil­loin kun mat­ka päät­tyy kau­pun­ki­a­lu­eel­le ja vii­mei­set ki­lo­met­rit py­ri­tään aja­maan pel­käs­tään säh­köl­lä. Au­din mo­lem­mat mal­lit, sekä uu­si Q8 TFSI e qu­at­t­ro, et­tä si­sar-mal­li Q7 TFSI e qu­at­t­ro, on nyt va­rus­tet­tu Char­ge-ti­lal­la.

Jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to­te­ho jopa 80 kW

Au­di Q8 la­dat­ta­van hyb­ri­din yk­si tär­keä jär­jes­tel­mä on en­na­koi­va ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin. Kun kul­jet­ta­ja nos­taa ja­lan kaa­su­pol­ki­mel­ta, jär­jes­tel­mä joko aloit­taa va­paan rul­lauk­sen moot­to­ri sam­mu­tet­tu­na tai hil­jen­tää vauh­tia säh­kö­moot­to­ria käyt­tä­en ja si­ten ot­ta­en tal­teen jar­ru­tu­se­ner­gi­aa. Rul­laa­mal­la voi­daan pa­laut­taa jopa 25 kW ener­gi­aa. Li­säk­si, kaik­ki ke­vy­em­mät jar­ru­tuk­set 0,3 g hi­das­tu­vuu­teen saak­ka – suu­rin osa päi­vit­täi­sis­tä jar­ru­tuk­sis­ta – voi­daan hoi­taa pel­käl­lä säh­kö­moot­to­ril­la.

Hyd­rau­li­set jar­rut tu­le­vat apuun vain sil­loin, kun tar­vi­taan suu­rem­paa hi­das­tu­vuut­ta. Hie­nos­tu­nees­ti vi­ri­te­tyn ko­ko­nai­suu­den an­si­os­ta siir­ty­mä jar­rut­ta­vas­ta ge­ne­raat­to­ris­ta pe­rin­tei­siin jar­rui­hin on tus­kin ha­vait­ta­vis­sa. Jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to­te­ho jar­ru­tus­re­ku­pe­raa­ti­ol­la voi ol­la jopa 80 kW.

Kun li­sä­va­rus­tei­nen mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din on ak­ti­voi­tu, en­na­koi­va ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin ak­ti­voi­tuu sekä no­peut­ta hil­jen­net­tä­es­sä et­tä kiih­dy­tyk­sen ai­ka­na. Mi­kä­li se on sam­mu­tet­tu­na, kul­jet­ta­ja saa tie­don, kun on ai­ka nos­taa jal­ka jar­rul­ta. Kul­jet­ta­ja tun­tee im­puls­sin kaa­su­pol­ki­mes­sa ja nä­kee tie­don myös Au­din vir­tu­aa­li­mit­ta­ris­tos­sa tai head-up-disp­lay-tuu­li­la­si­näy­tös­sä (li­sä­va­rus­te).

Uu­si Au­di Q8 TFSI e qu­at­t­ro la­dat­ta­va hyb­ri­di voi­daan va­rus­taa useil­la vii­mei­sim­män su­ku­pol­ven kul­jet­ta­jaa avus­ta­vil­la jär­jes­tel­mil­lä. Yk­si tär­keim­mis­tä jär­jes­tel­mis­tä on mu­kau­tu­va ajo­a­vus­tin, joka avus­taa kul­jet­ta­jaa useim­mis­sa ajo­ti­lan­teis­sa, ku­ten kiih­dy­tet­tä­es­sä, jar­ru­tet­ta­es­sa ja pi­tä­mäl­lä au­ton kais­ta­vii­vo­jen vä­lis­sä. Eu­ro NCAP -tur­val­li­suus­tes­teis­sä Au­di Q8 sai huip­pu­ar­vo­sa­nat 2-ta­son tur­va­jär­jes­tel­mis­tä.

Jopa seit­se­män eri ajop­ro­fii­lia

Au­di drive se­lect -jär­jes­tel­mä on va­ki­o­va­rus­te uu­des­sa Q8 TFSI e qu­at­t­ros­sa. Se tar­jo­aa jopa seit­se­män eri ajop­ro­fii­lia: com­fort, ef­fi­cien­cy, au­to, dy­na­mic, in­di­vi­du­al, of­f­ro­ad ja al­l­ro­ad. Au­di drive se­lect -jär­jes­tel­mä vai­kut­taa niin 3,0 TFSI –ben­sii­ni­moot­to­rin, tipt­ro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­ton, jou­si­tuk­sen kuin oh­jauk­sen­kin ase­tuk­siin. Ajop­ro­fii­lis­ta riip­pu­en, tapa jol­la eri jär­jes­tel­mät toi­mi­vat yh­des­sä muut­tuu myös.

Esi­mer­kik­si, jos va­lit­tu­na ovat dy­na­mic-ajop­ro­fii­li ja S-vaih­de, säh­kö­moot­to­ri tar­jo­aa te­hok­kaan boost-toi­min­non käyt­töön, heti kun kul­jet­ta­ja kiih­dyt­tää. Kun puo­les­taan hil­jen­ne­tään no­peut­ta, rul­laus ei ole mah­dol­lis­ta, vaan ai­no­as­taan re­ku­pe­roin­ti on mah­dol­li­nen.

Ku­ten kaik­ki Au­din la­dat­ta­vat hyb­ri­dit, Au­di Q8 55 TFSI e qu­at­t­ro ja Q8 60 TFSI e qu­at­t­ro tar­jo­a­vat myös eri­no­mais­ta jo­ka­päi­väis­tä käy­tet­tä­vyyt­tä. Ne tar­jo­a­vat pal­jon ti­laa vii­del­le hen­ki­löl­le ja ta­va­ra­ti­lan, jos­sa on ta­sai­nen, las­taa­mis­ta hel­pot­ta­va lat­tia.

MyAudi-sovelluksen avulla voidaan yksilöidä Audi Connect -palveluja älypuhelinta käyttämällä. Sovellus mahdollistaa akun tilan ja toimintamatkan tarkastelun, latauksen käynnistämisen ja ohjelmoinnin sekä lataus- ja kulutustilastojen tarkastelun älypuhelimella

MyAudi-sovelluksen avulla voidaan yksilöidä Audi Connect -palveluja älypuhelinta käyttämällä. Sovellus mahdollistaa akun tilan ja toimintamatkan tarkastelun, latauksen käynnistämisen ja ohjelmoinnin sekä lataus- ja kulutustilastojen tarkastelun älypuhelimella

Ta­va­ra­ti­lan koko on 505 lit­raa ja ta­kais­tui­met alas tai­tet­tu­na jopa 1 625 lit­raa. Au­ton va­rus­teis­ta riip­pu­en ve­to­ky­ky on jopa 3,5 ton­nia (jar­rul­li­nen). Au­di Q8 TFSI e qu­at­t­ron ne­li­ve­to ta­kaa pi­don vaa­ti­vim­mis­sa­kin olo­suh­teis­sa.

La­taus ko­to­na tai tien pääl­lä

Au­din uu­sien la­dat­ta­vien hyb­ri­dien va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat ko­ti­ta­lous- ja kol­mi­vai­he­pis­to­ke­kaa­pe­lit. Si­säi­sen la­tu­rin teho on jopa 7,4 kW, min­kä an­si­os­ta ak­ku la­tau­tuu täy­teen noin 2,5 tun­nis­sa.

My­Au­di-so­vel­luk­sen avul­la voi­daan yk­si­löi­dä Au­di Con­nect -pal­ve­lu­ja äly­pu­he­lin­ta käyt­tä­mäl­lä. So­vel­lus mah­dol­lis­taa akun ti­lan ja toi­min­ta­mat­kan tar­kas­te­lun, la­tauk­sen käyn­nis­tä­mi­sen ja oh­jel­moin­nin sekä la­taus- ja ku­lu­tus­ti­las­to­jen tar­kas­te­lun äly­pu­he­li­mel­la. La­tau­sa­se­mat on lis­tat­tu sekä so­vel­luk­seen et­tä MMI Na­vi­goin­ti plus -jär­jes­tel­mään. So­vel­lus­ta käyt­tä­mäl­lä voi hal­li­ta myös sei­son­tail­mas­toin­tia en­nen liik­keel­le läh­töä. Va­rus­te­lu­ta­sos­ta riip­pu­en myös oh­jaus­pyö­rän läm­mi­tys, is­tuin­läm­mi­tys ja il­mas­toin­ti voi­daan ak­ti­voi­da etu­kä­teen.

Au­toa voi­daan la­da­ta kä­te­väs­ti mat­kan var­rel­la jul­ki­sis­sa la­taus­pis­teis­sä Mode 3 -tyy­pin kaa­pe­lil­la tyy­pin 2 pis­tok­kees­ta. Au­di e-tron la­taus­pal­ve­lu tar­jo­aa pää­syn yli 150 000 la­taus­pis­tee­seen eri puo­lil­la Eu­roop­paa. Pal­ve­lun­tar­jo­a­jas­ta riip­pu­mat­ta la­taus on­nis­tuu yh­del­lä ja sa­mal­la kor­til­la.

Uu­det Au­di Q8 TFSI e qu­at­t­rot saa­pu­vat Suo­men Au­di-jäl­leen­myy­jil­le al­ku­vuo­des­ta 2021.

Suo­mes­sa Au­di Q8 55 ja 60 TFSI e qu­at­t­ro -mal­lien hin­nat jul­kais­taan mar­ras-jou­lu­kuus­sa.

Au­di-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU