Audi esittelee ladattavan hybridin Q8-mallista. Se saapuu Suomeen alkuvuodesta 2021.
Audi Q8 TFSI e quattro: Q8-malliperhe täydentyy ladattavalla hybridillä - Suomeen vuoden 2021 alussa
Toimintamatka sähköllä jopa 47 kilometriä (WLTP), urheilullinen luonne ja erinomaista jokapäiväistä käytettävyyttä: Audi esittelee ladattavan hybridin Q8-mallista.
Audi jatkaa sähköisten mallien tarjontaa uudella ladattavalla hybridillä Audi Q8 TFSI e quattrolla: SUV Coupé -malli on jo Audin seitsemäs ladattava hybridi, joka on esitelty markkinoille vuoden 2019 puolen välin jälkeen. .
Kaksi vahvaa: TFSI-bensiinimoottori ja tehokas sähkömoottori
Kuten jokainen ladattava hybridi, Audi Q8 TFSI e quattro yhdistää kaksi erilaista maailmaa. Sen polttomoottori 3,0 TFSI, tuottaa tehoa 250 kW (340 hv) ja vääntöä 450 Nm (Q8 55 ja 60 TFSI e quattro). Audin V6-bensiinimoottori täyttää uusimman Euro 6 AP -päästöstandardin. Sähkömoottori on kestomagnetoitu tahtimoottori, joka tuottaa tehoa maksimissaan 100 kW. Kompakti sähkömoottori on integroitu kahdeksanvaihteiseen tipronic-automaattivaihteistoon.
Litiumioniakku sijaitsee tavaratilan alapuolella. Se sisältää viimeisimmän sukupolven pussikennoja 104 kappaletta, jotka on paketoitu 13 moduuliksi. Jokainen näistä joustavalla ulkokuorella varustetuista kennoista tuottaa sähkökapasiteettia 48 Ah, jolloin koko akkukapasiteetti on 17,8 kWh. Tämä on 0,5 kWh enemmän kuin mitä vuonna 2019 myyntiin tulleen Q7 TFSI e quattron kapasiteetti oli.
Nyt myös Audi Q7 on varustettu viimeisimmän sukupolven akulla, jonka kapasiteettia on lisätty ja joka on myös kompaktimpi ja noin 40 kg kevyempi.
Nestemäisellä jäähdytyksellä, joka muodostaa oman matalan lämpötilan piirin, on tärkeä rooli akun energiakapasiteetin ja suorituskyvyn kannalta. Mikäli tarpeellista, se voidaan liittää ilmastointijärjestelmän nestekiertoon tai liittää toiseen matalan lämpötilan piiriin, joka kontrolloi sähkömoottorin ja tehoelektroniikan lämpötilaa. Tehoelektroniikkajärjestelmä muuntaa suurjänniteakun tasavirran kolmivaihevirraksi sähkömoottoria varten. Rekuperaatioprosessissa toiminto on päinvastainen.
Sähkömoottori ja 3,0 TFSI -bensiinimoottori siirtävät voimansa kahdeksanvaihteiseen tiptornic-automaattivaihteistoon nopeasti ja mukavasti. Sen sähköinen öljypumppu takaa vaihteiden vaihdon ja öljyn saannin myös silloin kun TFSI-bensiinimoottori on väliaikaisesti sammutettuna.
Jatkuvatoiminen quattro-neliveto käyttää keskustasauspyörästöä puhtaasti vain mekaaniseen sääntelyyn. Normaalissa ajotilanteessa se jakaa voiman quattro-nelivedon etu- ja taka-akselille suhteessa 40:60. Mikäli tarvitaan, se voi jakaa enemmän voimaa akselille, jossa on parempi pito. Etuakselille voidaan jakaa voimaa jopa 85 % ja taka-akselille jopa 70 %.
Kaksi tehoversiota: 340 kW (462 hv ja 280 kW (381 hv)
Audi tarjoaa SUV Coupésta kaksi eri tehoversiota, jotka eroavat toisistaan esimerkiksi boost-toiminnon osalta. Puhtaasti sähköllä ajettaessa, tehokkaampi versio Q8 60 TFSI e quattro tarjoaa toimintamatkaa sähköllä jopa 45 kilometriä (WLTP). Pienempi tehoisemman Q8 55 TFSI e quattron toimintamatka puhtaasti sähköllä on jopa 47 kilometriä (WLTP). Pelkästään sähkömoottorilla ajettaessa molempien tehoversioiden huippunopeus on 135 km/h.
Uusi Audi Q8 60 TFSI e quattro tuottaa tehoa 340 kW (462 hv) ja vääntöä 700 Nm. Kun molemmat voimalinjat ovat maksimaalisessa käytössä se kiihtyy 0–100 km/h vain 5,4 sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 240 km/h. Audi Q8 55 TFSI e quattro puolestaan tuottaa tehoa 280 kW (381 hv) ja vääntöä 600 Nm. Se kiihtyy 0–100 km/h 5,8 sekunnissa ja myös sen elektronisesti rajoitettu huippunopeus on 240 km/h.
Hybridijärjestelmä ja ennakoiva ajaminen
Audi Q8 TFSI e quattron hybridijärjestelmä valitsee kulloisellekin matkalle optimaalisen toimintastrategian. Audin SUV Coupé käynnistyy aina sähköllä EV-tilassa. EU:n säännösten mukaisesti AVAS-järjestelmä (Acoustic vehicle alerting system) on selkeästi kuultavissa alhaisissa nopeuksissa. Polttomoottori aktivoidaan vain mikäli kuljettaja painaa kaasua mukautuvaa, tunnistettavaa kynnystä pidemmälle. Mikäli halutaan ajaa sähköllä niin paljon kuin mahdollista, kuljettaja voi valita MMI-näytöstä sähköisen EV-ajotilan.
Hybridi-tila on Audi Q8 TFSI e quattron päätoimintatapa, ja se käsittää kolme eri ajotilaa: Auto, Hold ja Charge. Auto-tilassa hybridijärjestelmä valitsee optimaalisen ajotavan automaattisesti: pelkästään sähköllä alhaisissa nopeuksissa, TFSI-bensiinimoottori korkeammissa nopeuksissa ja usein näiden kahden kombinaatio. MMI-järjestelmän tuottama tieto ympäristöstä ja ajo-olosuhteista otetaan huomioon vaikka navigaatiotoiminto olisi kytketty pois päältä.
Ennakoiva toimintajärjestelmä aktivoituu kun reittiopastus kytketään päälle vakiovarusteisesta MMI Navigointi plus -järjestelmästä. Sen päätehtävä on jakaa sähkövoimankäyttö älykkäästi ja mahdollisimman taloudellisesti koko ajoreitille. Lisäksi, se voi ladata akkua rullauksen aikana, jotta sähköllä voidaan ajaa myöhemmin esimerkiksi kaupunkialueella ja liikenneruuhkissa.
Järjestelmä laskee myös eri tietojen perusteella koko reitille mahdollisimman taloudellisen ajosuunnitelman, jota jatkuvasti päivitetään navigaatio-järjestelmästä, ympäristöstä ja saatavilla olevan online-liikennetiedon perusteella.
Hold-tilan toimintatapa on täysin erilainen: auton senhetkinen akun lataustaso säilytetään. Charge-tilassa on puolestaan tavoitteena ladata akkua aina kun mahdollista ajon aikana. Tämä on erityisen järkevää silloin kun matka päättyy kaupunkialueelle ja viimeiset kilometrit pyritään ajamaan pelkästään sähköllä. Audin molemmat mallit, sekä uusi Q8 TFSI e quattro, että sisar-malli Q7 TFSI e quattro, on nyt varustettu Charge-tilalla.
Jarrutusenergian talteenottoteho jopa 80 kW
Audi Q8 ladattavan hybridin yksi tärkeä järjestelmä on ennakoiva taloudellisuusavustin. Kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta, järjestelmä joko aloittaa vapaan rullauksen moottori sammutettuna tai hiljentää vauhtia sähkömoottoria käyttäen ja siten ottaen talteen jarrutusenergiaa. Rullaamalla voidaan palauttaa jopa 25 kW energiaa. Lisäksi, kaikki kevyemmät jarrutukset 0,3 g hidastuvuuteen saakka – suurin osa päivittäisistä jarrutuksista – voidaan hoitaa pelkällä sähkömoottorilla.
Hydrauliset jarrut tulevat apuun vain silloin, kun tarvitaan suurempaa hidastuvuutta. Hienostuneesti viritetyn kokonaisuuden ansiosta siirtymä jarruttavasta generaattorista perinteisiin jarruihin on tuskin havaittavissa. Jarrutusenergian talteenottoteho jarrutusrekuperaatiolla voi olla jopa 80 kW.
Kun lisävarusteinen mukautuva vakionopeudensäädin on aktivoitu, ennakoiva taloudellisuusavustin aktivoituu sekä nopeutta hiljennettäessä että kiihdytyksen aikana. Mikäli se on sammutettuna, kuljettaja saa tiedon, kun on aika nostaa jalka jarrulta. Kuljettaja tuntee impulssin kaasupolkimessa ja näkee tiedon myös Audin virtuaalimittaristossa tai head-up-display-tuulilasinäytössä (lisävaruste).
Uusi Audi Q8 TFSI e quattro ladattava hybridi voidaan varustaa useilla viimeisimmän sukupolven kuljettajaa avustavilla järjestelmillä. Yksi tärkeimmistä järjestelmistä on mukautuva ajoavustin, joka avustaa kuljettajaa useimmissa ajotilanteissa, kuten kiihdytettäessä, jarrutettaessa ja pitämällä auton kaistaviivojen välissä. Euro NCAP -turvallisuustesteissä Audi Q8 sai huippuarvosanat 2-tason turvajärjestelmistä.
Jopa seitsemän eri ajoprofiilia
Audi drive select -järjestelmä on vakiovaruste uudessa Q8 TFSI e quattrossa. Se tarjoaa jopa seitsemän eri ajoprofiilia: comfort, efficiency, auto, dynamic, individual, offroad ja allroad. Audi drive select -järjestelmä vaikuttaa niin 3,0 TFSI –bensiinimoottorin, tiptronic-automaattivaihteiston, jousituksen kuin ohjauksenkin asetuksiin. Ajoprofiilista riippuen, tapa jolla eri järjestelmät toimivat yhdessä muuttuu myös.
Esimerkiksi, jos valittuna ovat dynamic-ajoprofiili ja S-vaihde, sähkömoottori tarjoaa tehokkaan boost-toiminnon käyttöön, heti kun kuljettaja kiihdyttää. Kun puolestaan hiljennetään nopeutta, rullaus ei ole mahdollista, vaan ainoastaan rekuperointi on mahdollinen.
Kuten kaikki Audin ladattavat hybridit, Audi Q8 55 TFSI e quattro ja Q8 60 TFSI e quattro tarjoavat myös erinomaista jokapäiväistä käytettävyyttä. Ne tarjoavat paljon tilaa viidelle henkilölle ja tavaratilan, jossa on tasainen, lastaamista helpottava lattia.
MyAudi-sovelluksen avulla voidaan yksilöidä Audi Connect -palveluja älypuhelinta käyttämällä. Sovellus mahdollistaa akun tilan ja toimintamatkan tarkastelun, latauksen käynnistämisen ja ohjelmoinnin sekä lataus- ja kulutustilastojen tarkastelun älypuhelimella
Tavaratilan koko on 505 litraa ja takaistuimet alas taitettuna jopa 1 625 litraa. Auton varusteista riippuen vetokyky on jopa 3,5 tonnia (jarrullinen). Audi Q8 TFSI e quattron neliveto takaa pidon vaativimmissakin olosuhteissa.
Lataus kotona tai tien päällä
Audin uusien ladattavien hybridien vakiovarusteisiin kuuluvat kotitalous- ja kolmivaihepistokekaapelit. Sisäisen laturin teho on jopa 7,4 kW, minkä ansiosta akku latautuu täyteen noin 2,5 tunnissa.
MyAudi-sovelluksen avulla voidaan yksilöidä Audi Connect -palveluja älypuhelinta käyttämällä. Sovellus mahdollistaa akun tilan ja toimintamatkan tarkastelun, latauksen käynnistämisen ja ohjelmoinnin sekä lataus- ja kulutustilastojen tarkastelun älypuhelimella. Latausasemat on listattu sekä sovellukseen että MMI Navigointi plus -järjestelmään. Sovellusta käyttämällä voi hallita myös seisontailmastointia ennen liikkeelle lähtöä. Varustelutasosta riippuen myös ohjauspyörän lämmitys, istuinlämmitys ja ilmastointi voidaan aktivoida etukäteen.
Autoa voidaan ladata kätevästi matkan varrella julkisissa latauspisteissä Mode 3 -tyypin kaapelilla tyypin 2 pistokkeesta. Audi e-tron latauspalvelu tarjoaa pääsyn yli 150 000 latauspisteeseen eri puolilla Eurooppaa. Palveluntarjoajasta riippumatta lataus onnistuu yhdellä ja samalla kortilla.
Uudet Audi Q8 TFSI e quattrot saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille alkuvuodesta 2021.
Suomessa Audi Q8 55 ja 60 TFSI e quattro -mallien hinnat julkaistaan marras-joulukuussa.
Audi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
TADin uusi referenssiesivahvistin
Denonilta edullinen äänipalkki
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN