Audin täyssähköautoissa sovelletaan neljää eri pohjalevyä.

Audin täyssähköautoissa sovelletaan neljää eri pohjalevyä.

Audi: Tiedätkö, mitkä ovat merkin täyssähköautojen neljä pohjalevyä?

Audi sovittaa johdonmukaisesti koko mallistonsa sähköiseen liikkumiseen – kompaktin kokoluokan autoista aina suori­tus­ky­kyi­sempiin malleihin.

Auto Bild.Uutiset

Koko kon­ser­nin laa­juis­ta sy­ner­gi­aa hyö­dyn­ne­tään käyt­tä­mäl­lä nel­jää alus­ta­ra­ken­net­ta sekä tuo­te­ke­hi­tyk­ses­sä et­tä tuo­tan­nos­sa. Tä­män an­si­os­ta Au­di voi tar­jo­ta asi­ak­kail­leen rää­tä­löi­ty­jä rat­kai­su­ja jo­kai­ses­sa seg­men­tis­sä.

Au­di e-tron on Au­din en­sim­mäi­nen suu­ren vo­lyy­min SUV, joka pe­rus­tuu pit­kit­täis­moot­to­ri­sil­le au­toil­le tar­koi­tet­tuun mo­du­laa­ri­seen MLB evo -poh­ja­le­vyyn.

Ne­li­o­vi­nen Gran Tu­ris­mo e-tron GT -kon­sep­ti­au­to pe­rus­tuu puo­les­taan Porsc­hen J1-ra­ken­tee­seen.

Pie­nem­pien säh­kö­au­to­jen läh­tö­koh­ta­na on Volks­wa­gen-kon­ser­nin mo­ni­puo­li­nen, mo­du­laa­ri­nen MEB-ra­ken­ne (Mo­du­lar Elect­ric Drive Mat­rix) ja in­no­va­tii­vi­sis­sa suu­rem­mis­sa mal­leis­sa käy­te­tään uut­ta PPE-ra­ken­net­ta (Pre­mium Plat­form Elect­ric).

En­sim­mäi­nen täys­säh­köi­nen MLB-poh­ja­le­vyyn pe­rus­tu­va Au­di e-tron

Au­di e-tron mer­kit­see Au­din säh­kö­ai­ka­kau­den al­kua. SUV-mal­li on en­sim­mäi­nen au­to, jos­sa säh­köi­nen liik­ku­mi­nen yh­dis­tyy hie­nos­tu­nee­seen ajo- ja jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to­jär­jes­tel­mään,qu­at­t­ro-ne­li­ve­toon ja mak­si­maa­li­seen mu­ka­vuu­teen.

Au­di e-tron pe­rus­tuu huo­mat­ta­vas­ti mu­kau­tet­tuun mo­du­laa­ri­seen MLB-poh­ja­le­vyyn (MLB evo). Sen pe­rus­ta on uu­des­sa ko­ri­muo­dos­sa, jos­sa on lu­kui­sia in­no­va­tii­vi­sia ra­ken­ne-ele­ment­te­jä sekä au­ton ala­o­sas­sa et­tä ka­tos­sa. 

Ko­kon­sa puo­les­ta e-tron si­joit­tuu 2 928 mil­lin ak­se­li­vä­lil­lään Au­di Q5 ja Q7 SUV-mal­lien vä­liin. Suur­jän­ni­te­ak­ku va­ras­toi jopa 95 kWh ener­gi­aa muo­dos­ta­en pe­rus­tan yli 400 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kal­le (WLTP).

Tämä saa­vu­te­taan pää­a­si­as­sa in­no­va­tii­vi­sel­la jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to­jär­jes­tel­mäl­lä, joka pys­tyy hyö­dyn­tä­mään jopa 30 pro­sent­tia jar­ru­tu­se­ner­gi­as­ta.

Täy­si­ko­koi­sen SUV:in kak­si in­duk­ti­o­moot­to­ria tuot­ta­vat yh­des­sä 300 kW:n mak­si­mi­te­hon ja ta­kaa­vat no­pe­as­ti sää­ty­vän ne­li­ve­don kans­sa ur­hei­lul­li­sen ja va­kaan suo­ri­tus­ky­vyn mis­sä ta­han­sa maas­tos­sa.

Au­di e-tro­nia voi­daan la­da­ta sekä vaih­to- et­tä ta­sa­vir­ral­la ja se on en­sim­mäi­nen sar­ja­tuo­tan­to­au­to, jon­ka la­taus­ka­pa­si­teet­ti on te­hok­kaan läm­mön­hal­lin­nan an­si­os­ta jopa 150 kW.

Suo­ri­tus­ky­kyi­nen J1-poh­ja­le­vy – en­sim­mäi­nen e-tron GT -kon­sep­ti­au­to 

Au­di esit­te­li e-tron GT -kon­sep­ti­au­ton­sa vuon­na 2018 Los An­ge­le­sin au­to­näyt­te­lys­sä tar­jo­ten lä­hes tuo­tan­to­ta­soi­sen nä­ky­män tu­le­vai­suu­den huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyi­seen Gran Tu­ris­mo -mal­liin.

Au­di e-tron GT on tun­nu­so­mai­ses­ti Au­di ja osoit­taa vai­kut­ta­vas­ti, kuin­ka pal­jon tun­net­ta säh­köi­seen liik­ku­mi­seen voi si­säl­tyä. Se he­rät­tää asi­ak­kai­den in­nos­tuk­sen ur­hei­lul­li­sel­la ja emo­ti­o­naa­li­sel­la muo­toi­lul­laan ja tar­jo­aa kieh­to­van tek­no­lo­gi­sen ko­ke­muk­sen.

Au­di käyt­tää Porsc­hen ke­hit­tä­mää suo­ri­tus­ky­kyis­tä J1-alus­ta­ra­ken­net­ta. 

Au­di e-tron GT -kon­sep­ti­au­to on va­rus­tet­tu kah­del­la kes­to­mag­ne­toi­dul­la tah­ti­moot­to­ril­la (PSM), jot­ka tuot­ta­vat 590 he­vos­voi­man (434 kW) te­hon ja 830 Nm vään­tö­mo­men­tin.

Ne­li­o­vi­nen GT kiih­tyy 0–100 km/h 3,5 se­kun­nis­sa ja saa­vut­taa 200 km/h no­peu­den vain hie­man yli 12 se­kun­nis­sa. Huip­pu­no­peus on 240 km/h.

Au­di e-tron GT -kon­sep­ti­au­to voi­daan la­da­ta tar­vit­ta­es­sa to­del­la no­pe­as­ti. Au­tos­sa on 800 vol­tin kor­ke­a­jän­ni­te­jär­jes­tel­mä ja 350 kW:n ta­sa­vir­ta­la­taus­lait­teel­la akun saa la­dat­tua 80 pro­sen­tin va­rauk­seen noin 20 mi­nuu­tis­sa.

Au­di e-tron GT -kon­sep­ti­au­ton WLTP-stan­dar­din mu­kai­nen toi­min­ta­mat­ka yh­del­lä la­tauk­sel­la on yli 400 km. 

Yli 90 kWh ak­ku on si­joi­tet­tu au­ton ala­o­saan ak­se­lien vä­liin ja ak­ku­ko­te­loon on muo­toil­tu sy­ven­nyk­set ta­ka­jal­ka­ti­laan. Tä­män an­si­os­ta ur­hei­lu­au­to­mai­sen ma­ta­lan au­ton pai­no­pis­te on to­del­la al­haal­la, mut­ta is­tuin­mu­ka­vuus ja er­go­no­mia on kai­kil­la pai­koil­la huip­pu­luok­kaa.

Ke­vyt kori ja hii­li­kui­tu­vah­vis­te­tus­ta po­ly­mee­ris­tä (CFRP) val­mis­tet­tu kat­to edus­ta­vat pa­ras­ta mo­ni­ma­te­ri­aa­li­ra­ken­ta­mi­sen osaa­mis­ta.

Lä­hes tuo­tan­to­ta­soi­nen Au­di e-tron GT -kon­sep­ti­au­to on 4,96 met­riä pit­kä, 1,96 met­riä le­veä ja 1,38 met­riä kor­kea, eli mit­ta­suh­teil­taan tyy­pil­li­nen Gran Tu­ris­mo.

Ma­ta­la pai­no­pis­te, qu­at­t­ro-ne­li­ve­to sekä säh­kö­moot­to­rit mo­lem­mil­la ak­se­leil­la ovat eri­no­mai­nen läh­tö­koh­ta ur­hei­lu­au­tol­le. Voi­man­hal­lin­ta ja­kaa säh­kö­moot­to­rien vään­tö­mo­men­tin tar­peen mu­kaan eri ak­se­leil­le ja sää­tää pyö­riä myös erik­seen.

Tek­ni­nen rat­kai­su mah­dol­lis­taa lu­kuis­ten eri­lais­ten omi­nai­suuk­sien so­vel­ta­mi­sen, ku­ten esi­mer­kik­si ne­li­pyö­rä­oh­jauk­sen, joka tar­jo­aa eri­no­mai­sen kä­si­tel­tä­vyy­den.

Sar­ja­tuo­tan­nos­sa au­tos­sa voi­daan käyt­tää eri­te­hoi­sia säh­kö­moot­to­rei­ta ja eri­ko­koi­sia ak­ku­mo­duu­lei­ta. 

MEB-poh­ja­le­vyyn pe­rus­tu­va Au­di Q4 e-tron -kon­sep­ti­au­to 

MEB-ra­ken­ne mer­kit­see säh­kö­au­toil­le sa­maa kuin mo­du­laa­ri­nen MQB-ra­ken­ne (Mo­du­lar Trans­ver­sal Tool­kit) polt­to­moot­to­ri­au­toil­le: MEB on Au­din täys­säh­kö­au­to­mal­lis­ton al­ku­pis­te ja tek­ni­nen pe­rus­ta tu­le­vai­suu­den kom­pak­ti­ko­koi­sil­le sekä kes­ki­ko­koi­sil­le täys­säh­köi­sil­le Au­deil­le. 

Koko Volks­wa­gen-kon­ser­nis­sa käy­tet­tä­vän MEB-ra­ken­teen avul­la Au­di voi tar­jo­ta asi­ak­kail­leen koh­tuu­hin­tai­sia, mut­ta sil­ti tek­ni­ses­ti hie­nos­tu­nei­ta täys­säh­kö­au­to­mal­le­ja, jois­sa nä­kyy sel­väs­ti Au­din DNA: kieh­to­va muo­toi­lu, kor­ke­a­laa­tui­nen si­sus­tus ja huip­pu­luo­kan säh­kö­jär­jes­tel­mä.

Kon­ser­nin hyö­dyn­tä­es­sä ra­ken­ne­sy­ner­gi­aa mak­si­maa­li­ses­ti tu­lee säh­köi­ses­tä liik­ku­mi­ses­ta hou­kut­te­le­vaa mo­nil­le uu­sil­le kom­pak­ti­ko­kois­ten au­to­jen käyt­tä­jil­le.

Volks­wa­gen-kon­ser­nin mo­du­laa­ri­nen täys­säh­kö­au­to­jen alus­ta­ra­ken­ne on suun­ni­tel­tu erit­täin mo­ni­puo­li­sek­si ja skaa­lau­tu­vak­si. Sen mah­dol­li­suu­det ulot­tu­vat SUV- ja cros­so­ver-mal­leis­ta pe­rin­tei­sem­piin hen­ki­lö­au­to­mal­lei­hin. 

Kos­ka MEB-ra­ken­ne on suun­ni­tel­tu yk­si­no­maan täys­säh­kö­au­to­ja var­ten, se tuo asi­ak­kaal­le kaik­ki kom­pak­tien säh­kö­moot­to­rei­den ja eri­ko­kois­ten li­tiu­mi­o­ni­ak­ku­jen edut.

Ak­ku­jär­jes­tel­mät, säh­kö­moot­to­rit ja ak­se­lis­tot muo­dos­ta­vat to­del­la tii­viin tek­no­lo­gi­sen työ­ka­lu­pa­kin.

Au­to­jen keu­la on huo­mat­ta­vas­ti ly­hy­em­pi kuin ny­kyi­sis­sä polt­to­moot­to­ri­mal­leis­sa – eteen­päin siir­re­tyn etu­ak­se­lin ja rin­ta­pel­lin an­si­os­ta ak­se­li­vä­li on pi­dem­pi ja si­ten käy­tet­tä­vis­sä ole­va si­sä­ti­la huo­mat­ta­vas­ti suu­rem­pi. 

Au­di esit­te­li maa­lis­kuus­sa 2019 Ge­ne­ven au­to­näyt­te­lys­sä lä­hes tuo­tan­to­ta­soi­sen Au­di Q4 e-tron -kon­sep­ti­au­ton. Se on en­sim­mäi­nen MEB-ra­ken­tee­seen pe­rus­tu­va Au­di, joka rul­laa ulos tuo­tan­to­lin­jal­ta: sa­maan seg­ment­tiin pe­rin­tei­sel­lä polt­to­moot­to­ril­la va­rus­te­tun Q3:n kans­sa aset­tu­va kom­pak­ti SUV.

Au­ton pi­tuus on 4,59 met­riä, jo­ten se kuu­luu kom­pak­ti­ko­kois­ten au­to­jen suu­rim­paan kol­man­nek­seen. Au­di Q4 e-tro­nin si­sä­ti­lat ovat 2,76 met­rin ak­se­li­vä­lin an­si­os­ta kool­taan kui­ten­kin vä­hin­tään kes­ki­ko­kois­ten au­to­jen ta­soa.

Si­sä­ti­lo­jen pi­tuu­den puo­les­ta kaik­ki MEB-ra­ken­tee­seen pe­rus­tu­vat au­tot ovat ny­ky­mal­lei­hin ver­rat­tu­na yh­tä ko­ko­luok­kaa ti­la­vam­pia. Vaik­ka Au­di Q4 e-tron -kon­sep­ti­au­ton ul­ko­mi­tat ovat ver­rat­ta­vis­sa Au­di Q3:een, sen si­sä­ti­lo­ja voi­daan ver­ra­ta Au­di Q5:een. 

MEB-ra­ken­ne mah­dol­lis­taa tie­tys­ti myös eri­lai­sia te­ho­ta­so­ja ja ve­to­ta­po­ja. Etu- ja taka-ak­se­leil­le si­joi­te­tuil­la säh­kö­moot­to­reil­la to­teu­te­tun qu­at­t­ro-ne­li­ve­don li­säk­si läh­tö­ta­son mal­leis­sa on vaih­to­eh­toi­na myös ta­ka­ve­toi­sia, taak­se si­joi­te­tul­la säh­kö­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu­ja mal­le­ja. 

Lois­to­mal­lien uu­si pe­rus­ta: PPE-poh­ja­le­vy 

Suu­rem­man ko­ko­luo­kan ajo­neu­vois­sa sekä luk­sus­luo­kan mal­leis­sa Au­di luot­taa nel­jän­teen poh­ja­le­vyyn: PPE (Pre­mium Plat­form Elect­ric) on suun­ni­tel­tu alus­ta as­ti yh­teis­työs­sä Porsc­hen kans­sa.

Eri­tyi­sen ark­ki­teh­tuu­rin­sa an­si­os­ta se on alus­ta ää­rim­mäi­sen mo­der­nil­le tek­no­lo­gi­al­le, joka tyy­dyt­tää vaa­ti­vam­pia, suu­rem­man ko­ko­luo­kan au­to­jen ja luk­sus­mal­lien, asi­ak­kai­ta. 

PPE ot­taa täys­säh­kö­au­to­jen maa­il­mas­sa sa­man roo­lin kuin mo­du­laa­ri­nen pit­kit­täis­moot­to­reil­le suun­ni­tel­tu MLB-ra­ken­ne polt­to­moot­to­ri­käyt­töi­sis­sä ajo­neu­vois­sa.

Sil­le on tun­nu­so­mais­ta huip­pu­tek­no­lo­gi­nen, skaa­lau­tu­va ark­ki­teh­tuu­ri, joka mah­dol­lis­taa sekä ma­ta­la- et­tä kor­ke­a­lat­ti­ais­ten au­to­jen to­teut­ta­mi­sen.

Au­di ke­hit­tää PPE-alus­ta­ra­ken­teel­la usei­ta mal­li­sar­jo­ja suu­rem­mis­ta kes­ki­ko­ko­luo­kan au­tois­ta luk­sus­luo­kan SUV-, Sport­back-, Avant- ja Cros­so­ver-mal­lei­hin.

Täl­lä ta­voin Au­di laa­jen­taa säh­köi­sil­lä ver­si­oil­la myös suu­rem­man ko­ko­luo­kan au­to­jen ja luk­sus­luo­kan-mal­lien va­li­koi­maan­sa.

PPE-alus­ta­ra­ken­teen tek­no­lo­gi­nen pe­rus­ta on ylei­ses­ti sa­man­lai­nen kuin MEB:ssä. Li­säk­si se tar­jo­aa val­ta­van po­ten­ti­aa­lin te­hoa ja suo­ri­tus­ky­kyä.

Va­ki­o­na on yk­si säh­kö­moot­to­ri ta­ka­na ja huip­pu­mal­leis­sa toi­nen säh­kö­moot­to­ri etu-ak­se­lil­la, min­kä an­si­os­ta ne­li­ve­to kyt­key­tyy tar­vit­ta­es­sa au­to­maat­ti­ses­ti. 

PPE-alus­ta­ra­ken­teen poh­jal­le voi­daan luon­nol­li­ses­ti to­teut­taa eri te­hoi­sia ja eri­lai­sen ak­ku­ka­pa­si­tee­tin ver­si­oi­ta. Au­di e-tron GT -kon­sep­ti­au­ton ta­paan säh­kö­jär­jes­tel­män jän­ni­te on 800 volt­tia ja yh­des­sä ak­ku­jen te­hok­kaan läm­mön­hal­lin­nan kans­sa se mah­dol­lis­taa pi­ka­la­tauk­sen 350 kW:n te­hol­la.

Ma­ta­la­lat­ti­ais­ten PPE-poh­ja­le­vyl­lä to­teu­tet­tu­jen Au­di-mal­lien mi­tat ja yli­tyk­set ovat hie­man ly­hy­em­mät kuin ny­kyi­sis­sä MLB-pe­rus­tai­sis­sa polt­to­moot­to­ri­mal­leis­sa, mut­ta si­sä­ti­lo­jen pi­tuus on suu­rem­pi.

Täys­säh­kö­au­toil­le tyy­pil­li­seen ta­paan niis­sä ei ole lat­ti­as­ta ko­ho­a­vaa kes­ki­tun­ne­lia.

Pe­rin­teis­ten pre­mium-mal­lien ta­paan PPE-mal­lit voi­daan va­rus­taa huip­pu­tek­nii­kal­la, ku­ten jat­ku­val­la voi­man­ja­on sää­döl­lä ja ne­li­pyö­rä­oh­jauk­sel­la.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU