Erottuvien ajovalojen valo on valkoisen sijasta keltaista, mikä viittaa menestyneisiin GT-kilpa-autoihin. Silmää hivelevän ohjaamon päätehtävä on tarjota innostava ajokokemus, jossa kilpa-autoilun tuntu kohtaa sulavasti jokapäiväisen ajamisen mukavuuden.
UWE FISCHER
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
BMW M esittelee jälleen erikoismallin: M-tyyppien tapaan uuden BMW M4 CS:n perimä on kilpa-autoilussa, mikä tuntuu sekä jokapäiväisessä ajossa että kilparadalla. Uutuus sijoittuu M-autojen kirjossa uuden BMW M4 Competition Coupén ja BMW M4 CSL -erikoismallin väliin.
Moottorin tehoa on nostettu, alustaa on viritetty ja painoa kevennetty muun muassa hiilikuidulla vahvistetuilla muoviosilla.
Näistä ja edistyksellisestä muotoilusta nelipaikkainen BMW M4 Coupé saa lisää särmää tinkimättä arjen käytettävyydestä.
Kuusisylinterinen rivimoottori, kahdeksanvaihteinen M Steptronic-vaihteisto ja älykäs M xDrive -neliveto tuovat BMW M4 CS -erikoisversioon dynaamisuutta ja varmuutta kaikissa tilanteissa.
Erikoismallin tehon takaa erityisen vahva versio kuusisylinterisestä rivimoottorista, joka on kehitetty erityisesti BMW M3/BMW M4 -sarjaa varten.
Moottorin enimmäisteho on 405 kW/550 hv. Voimansiirto pysyy nopeana kierroslukualueen yläpäässäkin.
Maksimivääntö 650 Nm
Huippuvääntömomentti on 650 Nm 2 750 kierroksesta aina 5 950 kierrokseen minuutissa. Huippukierrosluku on 7 200 kierrosta minuutissa.
Salamannopea voimansiirto, optimoidun pidon ja väkevän moottorin ansiosta M4 CS kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,4 sekunnissa. Nollasta kahteensataan auto kiihtyy 11,1 sekunnissa.
Kiihdyttäminen 80:stä 120:een kilometriin tunnissa vie 2,6 sekuntia 4. vaihteella ja 3,3 sekuntia 5. vaihteella.
Huippunopeus on rajattu elektronisesti 302 kilometriin tunnissa.
Moottorin voima siirtyy tiehen älykkäällä M xDrive -nelivetojärjestelmällä. Taka-akselilla se liittyy Active M Differential -tasauspyörästöön tavalla, joka vahvistaa M-autoille tyypillistä tuntumaa kiihdytyksissä ja käännöksissä.
M Setup -valikko mahdollistaa 4WD Sport -tilan valinnan, jolloin moottorin vääntövoimasta entistä suurempi osa siirtyy takapyörille.
Ajaja voi myös kytkeä DSC-vakausjärjestelmän kokonaan pois päältä ja siirtyä takavetoajoon.
Mallikohtaisesti viritetty alusta ja valvontajärjestelmät
BMW M4 CS:n alusta on viritetty vastaamaan tismalleen moottorin ominaisuuksia, autokonseptia ja auton painon jakautumista.
Moottorin reaktiokykyyn vaikuttaa mallikohtainen moottorin kiinnitys, jonka jousien jäykkyyttä on lisätty.
Voimayksikön ja ajoneuvon rakenteen välinen jäykkä kytkentä mahdollistaa erityisen suoran voimansiirron ajolaitteeseen aina, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta.
Erikoismallissa on vakiovarusteena M Compound -jarrut, joihin voi valita joko punaiseksi tai mustaksi maalatut jarrusatulat. Valinnaisten M Carbon -keramiikkajarrujen jarrusatulat ovat saatavissa punaisena tai mattakultaisena.
BMW M4 CS:ssä on vakiona myös M-kevytmetallivanteet mallia varten kehitetyllä v-kuviolla joko mattakultapronssisina tai mattamustina. Renkaiksi (19 tuumaa edessä ja 20 tuumaa takana) tulevat vakiona ratarenkaat, jotka maksimoivat suorituskyvyn kilparadalla.
Jos BMW M4 CS -autoa käytetään lähinnä arkiajoon, siihen on saatavissa myös tavalliset suorituskykyiset renkaat.
Testeissä Nürburgringin Nordschleife-radalla – kaikkien BMW M -autojen parhaalla mittarilla – uusi BMW M4 CS kirjasi virallisen ja notaarin vahvistaman ajan 7 min 21.989 s täydeltä 20,832 kilometrin kierrokselta.
Keveyttä kuituvahvisteisesta muovista
Uutuusauton suorituskykyyn ja omaleimaisuuteen vaikuttaa vahvasti sen design, jossa keveyttä on haettu hiilikuituvahvisteisesta muovista.
Hiilikuitukatto on tästä hyvä esimerkki: sen keveys tuo auton painopisteen lähelle tietä, mikä parantaa auton ketteryyttä ja kaarreajodynamiikkaa.
Tarkalla suunnittelulla auton painoa on saatu pienennettyä noin 20 kiloa verrattuna BMW M4 Competition Coupé -malliin.
Joukosta erottuva design lupaa sykähdyttävää suorituskykyä
Uusi BMW M4 CS:n särmikäs luonne näkyy auton yksilöllisessä muotoilussa. Uudet BMW Individual -erikoismaalipinnoitteet Riviera Blue ja Frozen Isle of Man Green Metallic ovat saatavilla yksinomaan BMW M GmbH:n uusimpaan erikoismalliin.
Katon hiilikuitupinnat ja konepeltiin meistetyt sisennykset esittelevät materiaalin rakennetta, samoin kuin etuosan ilmanottoaukot, M-ulkopeilit ja takaspoileri.
BMW M4 CS:ään on saatavissa myös metalliset M Brooklyn Grey ja Sapphire Black -värit.
Erottuvien ajovalojen valo on valkoisen sijasta keltaista, mikä viittaa menestyneisiin GT-kilpa-autoihin.
Silmää hivelevän ohjaamon päätehtävä on tarjota innostava ajokokemus, jossa kilpa-autoilun tuntu kohtaa sulavasti jokapäiväisen ajamisen mukavuuden.
Samaan pyrkivät mallia varten suunnitellut M Carbon -ralli-istuimet. Täysin sähköistettyinä ja lämmitettyinä niissä on kiinteät pääntuet ja valaistu mallimerkki.
BMW M4 CS on tilattavissa toukokuun lopusta. Arvonlisäverolliset hinnat alkavat 243 444 eurosta.
BMW-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Mestariteos
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Kultaa, platinaa, ruteniumia
SEASin lelu
Klipschorn ja La Scala go active
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi