Erottuvien ajovalojen valo on valkoisen sijasta keltaista, mikä viittaa menestyneisiin GT-kilpa-autoihin. Silmää hivelevän ohjaamon päätehtävä on tarjota innostava ajokokemus, jossa kilpa-autoilun tuntu kohtaa sulavasti jokapäiväisen ajamisen mukavuuden.

Erottuvien ajovalojen valo on valkoisen sijasta keltaista, mikä viittaa menestyneisiin GT-kilpa-autoihin. Silmää hivelevän ohjaamon päätehtävä on tarjota innostava ajokokemus, jossa kilpa-autoilun tuntu kohtaa sulavasti jokapäiväisen ajamisen mukavuuden.

UWE FISCHER

BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua

BMW M esittelee jälleen erikoismallin: M-tyyppien tapaan uuden BMW M4 CS:n perimä on kilpa-autoilussa, mikä tuntuu sekä jokapäiväisessä ajossa että kilparadalla. Uutuus sijoittuu M-autojen kirjossa uuden BMW M4 Competition Coupén ja BMW M4 CSL -erikoismallin väliin.

Auto Bild.Uutiset

Moot­to­rin te­hoa on nos­tet­tu, alus­taa on vi­ri­tet­ty ja pai­noa ke­ven­net­ty muun mu­as­sa hii­li­kui­dul­la vah­vis­te­tuil­la muo­vi­o­sil­la.

Näis­tä ja edis­tyk­sel­li­ses­tä muo­toi­lus­ta ne­li­paik­kai­nen BMW M4 Coupé saa li­sää sär­mää tin­ki­mät­tä ar­jen käy­tet­tä­vyy­des­tä.

Kuu­si­sy­lin­te­ri­nen ri­vi­moot­to­ri, kah­dek­san­vaih­tei­nen M Stept­ro­nic-vaih­teis­to ja äly­käs M xDrive -ne­li­ve­to tuo­vat BMW M4 CS -eri­kois­ver­si­oon dy­naa­mi­suut­ta ja var­muut­ta kai­kis­sa ti­lan­teis­sa.

Eri­kois­mal­lin te­hon ta­kaa eri­tyi­sen vah­va ver­sio kuu­si­sy­lin­te­ri­ses­tä ri­vi­moot­to­ris­ta, joka on ke­hi­tet­ty eri­tyi­ses­ti BMW M3/BMW M4 -sar­jaa var­ten.

Moot­to­rin enim­mäis­te­ho on 405 kW/550 hv. Voi­man­siir­to py­syy no­pe­a­na kier­ros­lu­ku­a­lu­een ylä­pääs­sä­kin.

Mak­si­mi­vään­tö 650 Nm

Huip­pu­vään­tö­mo­ment­ti on 650 Nm 2 750 kier­rok­ses­ta ai­na 5 950 kier­rok­seen mi­nuu­tis­sa. Huip­pu­kier­ros­lu­ku on 7 200 kier­ros­ta mi­nuu­tis­sa.

Sa­la­man­no­pea voi­man­siir­to, op­ti­moi­dun pi­don ja vä­ke­vän moot­to­rin an­si­os­ta M4 CS kiih­tyy nol­las­ta sa­taan ki­lo­met­riin tun­nis­sa 3,4 se­kun­nis­sa. Nol­las­ta kah­teen­sa­taan au­to kiih­tyy 11,1 se­kun­nis­sa.

Kiih­dyt­tä­mi­nen 80:stä 120:een ki­lo­met­riin tun­nis­sa vie 2,6 se­kun­tia 4. vaih­teel­la ja 3,3 se­kun­tia 5. vaih­teel­la.

Huip­pu­no­peus on ra­jat­tu elekt­ro­ni­ses­ti 302 ki­lo­met­riin tun­nis­sa.

Moot­to­rin voi­ma siir­tyy tie­hen älyk­kääl­lä M xDrive -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäl­lä. Taka-ak­se­lil­la se liit­tyy Ac­ti­ve M Dif­fe­ren­ti­al -ta­saus­pyö­räs­töön ta­val­la, joka vah­vis­taa M-au­toil­le tyy­pil­lis­tä tun­tu­maa kiih­dy­tyk­sis­sä ja kään­nök­sis­sä.

M Se­tup -va­lik­ko mah­dol­lis­taa 4WD Sport -ti­lan va­lin­nan, jol­loin moot­to­rin vään­tö­voi­mas­ta en­tis­tä suu­rem­pi osa siir­tyy ta­ka­pyö­ril­le.

Aja­ja voi myös kyt­keä DSC-va­kaus­jär­jes­tel­män ko­ko­naan pois pääl­tä ja siir­tyä ta­ka­ve­to­a­joon.

Mal­li­koh­tai­ses­ti vi­ri­tet­ty alus­ta ja val­von­ta­jär­jes­tel­mät

BMW M4 CS:n alus­ta on vi­ri­tet­ty vas­taa­maan tis­mal­leen moot­to­rin omi­nai­suuk­sia, au­to­kon­sep­tia ja au­ton pai­non ja­kau­tu­mis­ta.

Moot­to­rin re­ak­ti­o­ky­kyyn vai­kut­taa mal­li­koh­tai­nen moot­to­rin kiin­ni­tys, jon­ka jou­sien jäyk­kyyt­tä on li­sät­ty.

Voi­ma­yk­si­kön ja ajo­neu­von ra­ken­teen vä­li­nen jäyk­kä kyt­ken­tä mah­dol­lis­taa eri­tyi­sen suo­ran voi­man­siir­ron ajo­lait­tee­seen ai­na, kun kul­jet­ta­ja pai­naa kaa­su­pol­jin­ta.

Eri­kois­mal­lis­sa on va­ki­o­va­rus­tee­na M Com­pound -jar­rut, joi­hin voi va­li­ta joko pu­nai­sek­si tai mus­tak­si maa­la­tut jar­ru­sa­tu­lat. Va­lin­nais­ten M Car­bon -ke­ra­miik­ka­jar­ru­jen jar­ru­sa­tu­lat ovat saa­ta­vis­sa pu­nai­se­na tai mat­ta­kul­tai­se­na.

BMW M4 CS:ssä on va­ki­o­na myös M-ke­vyt­me­tal­li­van­teet mal­lia var­ten ke­hi­te­tyl­lä v-ku­vi­ol­la joko mat­ta­kul­tap­rons­si­si­na tai mat­ta­mus­ti­na. Ren­kaik­si (19 tuu­maa edes­sä ja 20 tuu­maa ta­ka­na) tu­le­vat va­ki­o­na ra­ta­ren­kaat, jot­ka mak­si­moi­vat suo­ri­tus­ky­vyn kil­pa­ra­dal­la.

Jos BMW M4 CS -au­toa käy­te­tään lä­hin­nä ar­ki­a­joon, sii­hen on saa­ta­vis­sa myös ta­val­li­set suo­ri­tus­ky­kyi­set ren­kaat.

Tes­teis­sä Nürburg­rin­gin Nordsch­lei­fe-ra­dal­la – kaik­kien BMW M -au­to­jen par­haal­la mit­ta­ril­la – uu­si BMW M4 CS kir­ja­si vi­ral­li­sen ja no­taa­rin vah­vis­ta­man ajan 7 min 21.989 s täy­del­tä 20,832 ki­lo­met­rin kier­rok­sel­ta.

Ke­veyt­tä kui­tu­vah­vis­tei­ses­ta muo­vis­ta

Uu­tuu­sau­ton suo­ri­tus­ky­kyyn ja oma­lei­mai­suu­teen vai­kut­taa vah­vas­ti sen de­sign, jos­sa ke­veyt­tä on ha­et­tu hii­li­kui­tu­vah­vis­tei­ses­ta muo­vis­ta.

Hii­li­kui­tu­kat­to on täs­tä hyvä esi­merk­ki: sen ke­veys tuo au­ton pai­no­pis­teen lä­hel­le tie­tä, mikä pa­ran­taa au­ton ket­te­ryyt­tä ja kaar­re­a­jo­dy­na­miik­kaa.

Tar­kal­la suun­nit­te­lul­la au­ton pai­noa on saa­tu pie­nen­net­tyä noin 20 ki­loa ver­rat­tu­na BMW M4 Com­pe­ti­ti­on Coupé -mal­liin.

Jou­kos­ta erot­tu­va de­sign lu­paa sy­käh­dyt­tä­vää suo­ri­tus­ky­kyä

Uu­si BMW M4 CS:n sär­mi­käs luon­ne nä­kyy au­ton yk­si­löl­li­ses­sä muo­toi­lus­sa. Uu­det BMW In­di­vi­du­al -eri­kois­maa­li­pin­noit­teet Ri­vie­ra Blue ja Fro­zen Is­le of Man Green Me­tal­lic ovat saa­ta­vil­la yk­si­no­maan BMW M GmbH:n uu­sim­paan eri­kois­mal­liin.

Ka­ton hii­li­kui­tu­pin­nat ja ko­ne­pel­tiin meis­te­tyt si­sen­nyk­set esit­te­le­vät ma­te­ri­aa­lin ra­ken­net­ta, sa­moin kuin etuo­san il­ma­not­to­au­kot, M-ul­ko­pei­lit ja ta­kas­poi­le­ri.

BMW M4 CS:ään on saa­ta­vis­sa myös me­tal­li­set M Brook­lyn Grey ja Sap­p­hi­re Black -vä­rit.

Erot­tu­vien ajo­va­lo­jen valo on val­koi­sen si­jas­ta kel­tais­ta, mikä viit­taa me­nes­ty­nei­siin GT-kil­pa-au­toi­hin.

Sil­mää hi­ve­le­vän oh­jaa­mon pää­teh­tä­vä on tar­jo­ta in­nos­ta­va ajo­ko­ke­mus, jos­sa kil­pa-au­toi­lun tun­tu koh­taa su­la­vas­ti jo­ka­päi­väi­sen aja­mi­sen mu­ka­vuu­den.

Sa­maan pyr­ki­vät mal­lia var­ten suun­ni­tel­lut M Car­bon -ral­li-is­tui­met. Täy­sin säh­köis­tet­tyi­nä ja läm­mi­tet­tyi­nä niis­sä on kiin­te­ät pään­tu­et ja va­lais­tu mal­li­merk­ki.

BMW M4 CS on ti­lat­ta­vis­sa tou­ko­kuun lo­pus­ta. Ar­von­li­sä­ve­rol­li­set hin­nat al­ka­vat 243 444 eu­ros­ta.

BMW-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN