Erottuvien ajovalojen valo on valkoisen sijasta keltaista, mikä viittaa menestyneisiin GT-kilpa-autoihin. Silmää hivelevän ohjaamon päätehtävä on tarjota innostava ajokokemus, jossa kilpa-autoilun tuntu kohtaa sulavasti jokapäiväisen ajamisen mukavuuden.
UWE FISCHER
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
BMW M esittelee jälleen erikoismallin: M-tyyppien tapaan uuden BMW M4 CS:n perimä on kilpa-autoilussa, mikä tuntuu sekä jokapäiväisessä ajossa että kilparadalla. Uutuus sijoittuu M-autojen kirjossa uuden BMW M4 Competition Coupén ja BMW M4 CSL -erikoismallin väliin.
Moottorin tehoa on nostettu, alustaa on viritetty ja painoa kevennetty muun muassa hiilikuidulla vahvistetuilla muoviosilla.
Näistä ja edistyksellisestä muotoilusta nelipaikkainen BMW M4 Coupé saa lisää särmää tinkimättä arjen käytettävyydestä.
Kuusisylinterinen rivimoottori, kahdeksanvaihteinen M Steptronic-vaihteisto ja älykäs M xDrive -neliveto tuovat BMW M4 CS -erikoisversioon dynaamisuutta ja varmuutta kaikissa tilanteissa.
Erikoismallin tehon takaa erityisen vahva versio kuusisylinterisestä rivimoottorista, joka on kehitetty erityisesti BMW M3/BMW M4 -sarjaa varten.
Moottorin enimmäisteho on 405 kW/550 hv. Voimansiirto pysyy nopeana kierroslukualueen yläpäässäkin.
Maksimivääntö 650 Nm
Huippuvääntömomentti on 650 Nm 2 750 kierroksesta aina 5 950 kierrokseen minuutissa. Huippukierrosluku on 7 200 kierrosta minuutissa.
Salamannopea voimansiirto, optimoidun pidon ja väkevän moottorin ansiosta M4 CS kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,4 sekunnissa. Nollasta kahteensataan auto kiihtyy 11,1 sekunnissa.
Kiihdyttäminen 80:stä 120:een kilometriin tunnissa vie 2,6 sekuntia 4. vaihteella ja 3,3 sekuntia 5. vaihteella.
Huippunopeus on rajattu elektronisesti 302 kilometriin tunnissa.
Moottorin voima siirtyy tiehen älykkäällä M xDrive -nelivetojärjestelmällä. Taka-akselilla se liittyy Active M Differential -tasauspyörästöön tavalla, joka vahvistaa M-autoille tyypillistä tuntumaa kiihdytyksissä ja käännöksissä.
M Setup -valikko mahdollistaa 4WD Sport -tilan valinnan, jolloin moottorin vääntövoimasta entistä suurempi osa siirtyy takapyörille.
Ajaja voi myös kytkeä DSC-vakausjärjestelmän kokonaan pois päältä ja siirtyä takavetoajoon.
Mallikohtaisesti viritetty alusta ja valvontajärjestelmät
BMW M4 CS:n alusta on viritetty vastaamaan tismalleen moottorin ominaisuuksia, autokonseptia ja auton painon jakautumista.
Moottorin reaktiokykyyn vaikuttaa mallikohtainen moottorin kiinnitys, jonka jousien jäykkyyttä on lisätty.
Voimayksikön ja ajoneuvon rakenteen välinen jäykkä kytkentä mahdollistaa erityisen suoran voimansiirron ajolaitteeseen aina, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta.
Erikoismallissa on vakiovarusteena M Compound -jarrut, joihin voi valita joko punaiseksi tai mustaksi maalatut jarrusatulat. Valinnaisten M Carbon -keramiikkajarrujen jarrusatulat ovat saatavissa punaisena tai mattakultaisena.
BMW M4 CS:ssä on vakiona myös M-kevytmetallivanteet mallia varten kehitetyllä v-kuviolla joko mattakultapronssisina tai mattamustina. Renkaiksi (19 tuumaa edessä ja 20 tuumaa takana) tulevat vakiona ratarenkaat, jotka maksimoivat suorituskyvyn kilparadalla.
Jos BMW M4 CS -autoa käytetään lähinnä arkiajoon, siihen on saatavissa myös tavalliset suorituskykyiset renkaat.
Testeissä Nürburgringin Nordschleife-radalla – kaikkien BMW M -autojen parhaalla mittarilla – uusi BMW M4 CS kirjasi virallisen ja notaarin vahvistaman ajan 7 min 21.989 s täydeltä 20,832 kilometrin kierrokselta.
Keveyttä kuituvahvisteisesta muovista
Uutuusauton suorituskykyyn ja omaleimaisuuteen vaikuttaa vahvasti sen design, jossa keveyttä on haettu hiilikuituvahvisteisesta muovista.
Hiilikuitukatto on tästä hyvä esimerkki: sen keveys tuo auton painopisteen lähelle tietä, mikä parantaa auton ketteryyttä ja kaarreajodynamiikkaa.
Tarkalla suunnittelulla auton painoa on saatu pienennettyä noin 20 kiloa verrattuna BMW M4 Competition Coupé -malliin.
Joukosta erottuva design lupaa sykähdyttävää suorituskykyä
Uusi BMW M4 CS:n särmikäs luonne näkyy auton yksilöllisessä muotoilussa. Uudet BMW Individual -erikoismaalipinnoitteet Riviera Blue ja Frozen Isle of Man Green Metallic ovat saatavilla yksinomaan BMW M GmbH:n uusimpaan erikoismalliin.
Katon hiilikuitupinnat ja konepeltiin meistetyt sisennykset esittelevät materiaalin rakennetta, samoin kuin etuosan ilmanottoaukot, M-ulkopeilit ja takaspoileri.
BMW M4 CS:ään on saatavissa myös metalliset M Brooklyn Grey ja Sapphire Black -värit.
Erottuvien ajovalojen valo on valkoisen sijasta keltaista, mikä viittaa menestyneisiin GT-kilpa-autoihin.
Silmää hivelevän ohjaamon päätehtävä on tarjota innostava ajokokemus, jossa kilpa-autoilun tuntu kohtaa sulavasti jokapäiväisen ajamisen mukavuuden.
Samaan pyrkivät mallia varten suunnitellut M Carbon -ralli-istuimet. Täysin sähköistettyinä ja lämmitettyinä niissä on kiinteät pääntuet ja valaistu mallimerkki.
BMW M4 CS on tilattavissa toukokuun lopusta. Arvonlisäverolliset hinnat alkavat 243 444 eurosta.
BMW-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
Sennheiserin uusi kuussatanen
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Markkinoiden kallein HEOS-laite?
Yhdistettyä italialaista ylellisyyttä
Epokselta lattiakaiutin
Thalian transformaatio
Pro-Jectilta kaapelit
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN