Messuraportti
Nissan esittelee Las Vegasin CES-kuluttajaelektroniikkamessuilla mielenkiintoisen konseptiauton.
CES Las Vegas: Esittelyssä myös tämä tulevaisuuden autokonsepti
Tietoverkkoihin kytketyissä tulevaisuuden autoissa hyödynnetään teknologiaa, jossa oikeat ja virtuaalimaailmat sulautuvat toisiinsa, ja joka auttaa autoilijoita näkemään vaikeasti havaittavia kohteita.
Las Vegasin vuoden 2019 kuluttajaelektroniikkaa esittelevässä CES-näyttelyssä (International Consumer Electronics Show) Nissan raottaa tulevaisuuden visiotaan ajoneuvosta, joka auttaa kuljettajaansa näkemään vaikeasti havaittavia kohteita.
Oikeaa ja virtuaalimaailmaa yhdistävän teknologian avulla kuljettaja pääsee kokemaan todellisen tietoverkkoon kytketyn auton.
Invisible-to-Visible eli lyhyesti i2V hyödyntää tulevaisuuden teknologiaa, jonka perustana on Nissan Intelligent Mobility – Nissanin visio siitä, kuinka autoilla ajetaan, mistä ne saavat käyttövoimansa ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa.
Nissanin ständillä nähtävä i2V havainnollistaa autoilun tulevaisuutta CES-näyttelyn kävijöille interaktiivisen ja kolmiulotteisen elämyksen avulla.
i2V avustaa autoilijaa yhdistämällä auton ulko- ja sisäpuolilla olevien sensorien keräämää tietoa pilvipalveluista saatavaan dataan. Tämän ansiosta järjestelmä seuraa ajoneuvon lähiympäristöä ja ennustaa myös sitä, mitä saattaa olla odotettavissa esimerkiksi rakennuksen toisella puolella tai kulman takana.
Ajokokemuksesta tulee entistä miellyttävämpi myös interaktiivisen ja ihmisläheisen, auton sisätiloihin ilmestyvän avatar-hahmon ohjauksen ansiosta.
Virtuaalimaailmaa hyödyntävä i2V-järjestelmä avaa lukemattomia mahdollisuuksia erilaisiin palveluihin tehden autoilusta entistäkin miellyttävämmän kokemuksen.
”i2V lisää kuljettajan ajovarmuutta ja parantaa ajonautintoa, sillä järjestelmä auttaa kuljettajaa näkemään vaikeasti havaittavia kohteita”, tekninen asiantuntija Tetsudo Ueda Nissan Research Centeristä sanoo.
”Interaktiiviset ominaisuudet tarjoavat kuljettajalle tämän kiinnostuksen kohteisiin ja ajotapaan räätälöidyn ajokokemuksen.”
Edistyksellistä tietoliikenneverkkoihin kytkettyä autoilua
i2V-järjestelmän pohjana on Nissanin Omni-Sensing-teknologia, jonne kerätään keskitetysti reaaliaikaista tietoa liikenneolosuhteista, ajoneuvon ympäristöstä ja auton sisätiloista.
Nissanin SAM-teknologia (Seamless Autonomous Technology) analysoi tien olosuhteita keräten siitä olennaista, reaaliaikaista dataa ja ProPILOT, puoliautomaattinen kuljettajaa avustava järjestelmä, tarjoaa puolestaan tietoja auton ympäristöstä.
Järjestelmä kartoittaa auton ympäriltä 360-asteisen virtuaalisen tilan ja tarjoaa tietoja esimerkiksi tiestä ja risteyksestä, näkyvyydestä, kylteistä ja lähistöllä kulkevista jalankulkijoista.
Järjestelmä käyttää myös sisätilasensoreita ajoneuvossa olevien henkilöiden vireystilan tarkkailuun, muistuttaen kuljettajaa esimerkiksi kahvitauosta tai erityisestä tarkkaavaisuudesta.
i2V voi myös luoda yhteyden kuljettajan, matkustajien ja Metaverse-virtuaalimaailmassa olevien ihmisten välille. Näin perheenjäsenet, ystävät ja muut henkilöt näyttävät olevan auton sisällä kolmiulotteisina virtuaalihahmoina, tarjoten seuraa tai apua.
Lisää tukea itseohjautuvaan tai kuljettajan ohjaamaan ajamiseen
i2V voi tehdä autoilusta miellyttävämmän kokemuksen itseohjautuvan ajon aikana. Esimerkiksi sateella ajettaessa auton sisälle voidaan tuoda näkymä aurinkoisesta maisemasta.
Uuteen paikkaan ajettaessa järjestelmä voi hakea Metaversestä asiantuntevan paikallisoppaan, joka voi keskustella autossa olevien henkilöiden kanssa reaaliajassa.
Oppaan tarjoamia tietoja voidaan kerätä Omni-Sensing-järjestelmän avulla ja tallettaa pilvipalveluun, jolloin muut samalla alueella vierailevat henkilöt voivat hyödyntää samaa opastusta. Auton tekoäly voi myös hyödyntää samoja tietoja löytääkseen tehokkaamman ajoreitin.
Kuljettajan ohjaaman ajon aikana i2V tarjoaa Omni-Sensing-järjestelmän tietoja läpinäkyvänä näkymänä kuljettajan näkökentässä. Tarjotun tiedon avulla kuljettaja voi valmistautua erilaisiin olosuhteisiin kuten huonoon näkyvyyteen, muuttuviin tieolosuhteisiin tai lähestyvään liikenteeseen.
Kuljettaja voi myös varata Metaversestä käyttöönsä ammattilaiskuljettajan, joka ohjaa kuljettajaa henkilökohtaisesti ja reaaliaikaisesti. Ammattilaiskuljettaja näkyy auton sisällä olevana virtuaalihahmona tai virtuaalisena johtoautona kuljettajan näkökentässä, näyttäen parhaan tavan ajaa.
Sen lisäksi, että i2V kertoo liikenneruuhkista tai arvioidusta matka-ajasta, se pystyy myös kertomaan yksityiskohtaisia tietoja kuljettajalle tiellä odotettavista olosuhteista vähentäen näin autoiluun liittyviä stressitilanteita.
Paikalliskarttojen reaaliaikaisia Omni-Sensing-tietoja hyödyntävä i2V-järjestelmä pystyy myös esittämään kuljettajalle erilaisia vaihtoehtoja esimerkiksi nopeammasta kaistasta liikenneruuhkien aikana.
Kohteeseen saavuttaessa i2V voi ottaa käyttöön SAM-järjestelmän, minkä avulla se kartoittaa vapaita parkkiruutuja ja jopa pysäköi ajoneuvon kuljettajan puolesta kiperissä paikoissa.
i2V-demo Nissanin ständillä
CES-näyttelyn kävijät pääsevät kokemaan i2V-järjestelmän käyttämällä virtuaalilaseja demotilassa, jossa on kolmiulotteisia käyttöliittymiä ja näyttöruutuja.
Käyttäjiä ohjataan erilaisissa ajotilanteissa, joita ovat esimerkiksi seuraavat: ajo kaupungin läpi, parkkiruudun löytäminen vilkkaassa ostoskeskuksessa, ajaminen sateessa siten, että auton sisältä näkyykin aurinkoinen maisema, ajaminen ammattilaiskuljettajan perässä ajotaitojen parantamiseksi ja I2V:n näkeminen rakennusten läpi ja kulman taakse.
CES 2019 -näyttely on avoinna yleisölle 8.-11.1.2019 Las Vegasin Convention Center -messukeskuksessa. Tervetuloa vierailemaan Nissanin näyttelytilassa, joka löytyy ständiltä 6906, North Hall.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Mola Mola Perca
Uusi haastaja
T+A:n transmissiolinjakaiutin
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
Klassikkovahvistin Italiasta
Estelonin uusi mestariteos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN