Suomeen Cupra Formentor VZ5:stä saapuu pieni, rajattu erä alkuvuodesta 2022.

Suomeen Cupra Formentor VZ5:stä saapuu pieni, rajattu erä alkuvuodesta 2022.

Cupra

Cupra Formentor: Uusi 5-sylinterinen 2.5 TSI -moottori

Cupra Formentor VZ5:n viisi­sy­lin­te­rinen 2,5 TSI -moottori tuottaa 390 hevosvoiman tehon ja 480 Nm väännön.

Auto Bild.Uutiset

Cup­ra For­men­tor oli en­sim­mäi­nen yk­si­no­maan Cup­ra-mer­kil­le suun­ni­tel­tu ja ke­hi­tet­ty au­to. Nyt Cup­ra For­men­tor VZ5 vie mal­lin sen al­ku­pe­räis­ten ra­jo­jen ul­ko­puo­lel­le.

Cup­ra For­men­tor VZ5 on al­ku­pe­räis­tä mal­lia vie­lä­kin ai­nut­laa­tui­sem­pi: suo­ri­tus­ky­kyi­sen cros­so­ve­rin ja SUV:n yh­dis­tel­mä on saa­nut uu­den vii­si­sy­lin­te­ri­sen sy­dä­men ja en­tis­tä ke­hit­ty­neem­män dy­na­mii­kan. Tu­lok­se­na on eri­kois­laa­tui­sen hie­nos­tu­nut ajo­ko­ke­mus.

Cup­ra For­men­tor VZ5 ylit­tää ra­jat ylis­te­tyn vii­si­sy­lin­te­ri­sen ben­sii­ni­moot­to­rin avul­la ja yh­dis­tä­mäl­lä suo­ri­tus­ky­vyn en­tis­tä hie­nos­tu­neem­paan ul­ko­a­suun. Tämä au­to mer­kit­see aja­mi­sen ys­tä­vil­le mak­si­maa­lis­ta polt­to­moot­to­ri­au­ton suo­ri­tus­ky­kyä”, sa­noo CUP­RAn ja Se­a­tin toi­mi­tus­joh­ta­ja Wa­y­ne Grif­fiths.

Cup­ra For­men­tor VZ5:n vii­si­sy­lin­te­ri­nen 2,5 lit­ran TSI-moot­to­ri ta­kaa uu­den­lai­sen in­nos­tuk­sen myös oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na 390 hv te­hol­la (287 kW) ja 480 Nm vään­nöl­lä. For­men­tor VZ5 osoit­taa sel­väs­ti, mitä Cup­ra pys­tyy te­ke­mään: suo­ri­tus­ky­kyi­nen au­to, joka tuo mark­ki­noil­le jo­tain uut­ta, dy­naa­mis­ta ja kiin­nos­ta­vaa.

Cup­ra For­men­tor VZ5

VZ tu­lee Es­pan­jan sa­nas­ta ve­loz, mikä tar­koit­taa no­pe­aa. Se on so­pi­va nimi Cup­ra For­men­to­rin (al­ka­en 245 hv / 180 kW) te­hok­kaim­mil­le ver­si­oil­le. Suo­ri­tus­ky­kyi­nen cros­so­ver-SUV on saa­nut ni­men­sä For­men­to­rin nie­mes­tä Mal­lor­can saa­rel­la, joka on yk­si Ba­le­aa­rien kau­neim­mis­ta ja luon­non­va­rai­sim­mis­ta alu­eis­ta.

Cup­ra For­men­tor VZ5 vah­vis­taa en­ti­ses­tään For­men­to­rin pe­ru­so­mi­nai­suuk­sia ja sen ai­nut­laa­tui­suus var­mis­te­taan ra­jaa­mal­la val­mis­tus­mää­rä 7 000 au­toon.

Huip­pu­luo­kan 390 hv:n vii­si­sy­lin­te­ri­nen ben­sii­ni­moot­to­ri tar­jo­aa polt­to­moot­to­rei­den pa­ras­ta suo­ri­tus­ky­kyä ja uu­dis­taa kä­si­tys­tä brän­dis­tä ja sen omi­nai­suuk­sis­ta. Edis­tyk­sel­li­nen, sää­det­tä­vä alus­ta yh­dis­tyy ajop­ro­fii­lei­hin, prog­res­sii­vi­seen oh­jauk­seen ja no­pe­as­ti vaih­ta­vaan vaih­teis­toon sekä ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män tuo­maan var­muu­teen.

Cup­ra For­men­tor VZ5 li­sää uu­sia ker­rok­sia kor­ke­an suo­ri­tus­ky­vyn cros­so­ver-SUV:n dy­na­miik­kaan ja emo­ti­o­naa­li­suu­teen. Voi­man­ja­ko­tek­niik­ka ja­kaa vii­si­sy­lin­te­ri­sen 2,5 lit­ran TSI-moot­to­rin te­hon etu- ja ta­ka­pyö­ril­le pi­don mak­si­moi­mi­sek­si, mut­ta val­jas­taa käyt­töön myös uu­den­lai­set ky­vyt: voi­maa voi­daan ja­kaa myös au­ton oi­ke­an ja va­sem­man puo­len vä­lil­lä, joka te­kee aja­mi­ses­ta en­tis­tä va­kaam­paa. Cup­ra For­men­tor VZ5:n eri­koi­suus on sul­je­tuil­le rata-alu­eil­le tar­koi­tet­tu Drift-ajo­ti­la. Sii­nä on kyse puh­taas­ta nau­tin­nos­ta ja haus­kuu­des­ta.

Cupra

Edis­tyk­sel­li­sen tek­nii­kan li­säk­si myös voi­ma­kas­piir­tei­nen ul­ko­a­su hii­li­kui­tui­si­ne yk­si­tyis­koh­ti­neen ylit­tää van­hat raja-ai­dat. Oh­jaa­mon si­säl­lä Cup­ran tyy­liä va­ri­oi­daan mo­der­niin ja ur­hei­lul­li­seen suun­taan. Erot­tu­via ko­ho­koh­tia ovat Cup­ra-oh­jaus­pyö­rä sekä 12 tuu­man in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä ja lii­tän­tä­rat­kai­sut. Vii­mei­sen si­lauk­set luo­vat upou­u­det nah­kai­set CUP­Buc­ket-is­tui­met, jot­ka näh­dään en­sim­mäis­tä ker­taa VZ5:ssa. Er­go­no­mia-asi­an­tun­ti­joi­den ja kil­pa-aja­jien kans­sa muo­toil­lut kup­pi-is­tui­met tar­jo­a­vat en­tis­tä ur­hei­lul­li­sem­man is­tu­ma-asen­non.

Ja kun tiet muut­tu­vat vilk­kaam­mik­si, myös tur­val­li­suu­del­la ja mu­ka­vuu­del­la on tär­keä roo­li. Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien ja eri tur­va­jär­jes­tel­mien va­li­koi­ma te­kee cros­so­ver-SUV:sta yh­den tur­val­li­sim­mis­ta seg­men­tis­sään.

Voi­ma­lin­ja

Cup­ra For­men­tor VZ5:n ko­ne­pel­lin al­la on mai­nei­kas tur­bo­ah­det­tu vii­si­sy­lin­te­ri­nen TSI-moot­to­ri. Iko­ni­nen kone yh­dis­tää suo­ra­ruis­ku­tuk­sen ja tur­bo­ah­ti­men, joi­den avul­la 390 hv (287 kW) huip­pu­te­ho saa­vu­te­taan kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la 5 700–7 000. Mak­si­mi­vään­tö 480 Nm on käy­tet­tä­vis­sä 2 250 kier­rok­ses­ta al­ka­en.

Vii­si­sy­lin­te­ri­sen moot­to­rin häm­mäs­tyt­tä­vän suo­ri­tus­ky­vyn osa­te­ki­jöi­tä ovat alu­mii­ni­nen moot­to­ri­loh­ko, in­teg­roi­tu pa­ko­vent­tii­lien sää­tö­jär­jes­tel­mä ja il­ma-polt­to­ai­ne­se­ok­sen mak­si­moi­va 250 baa­rin ruis­ku­tus­pai­ne. For­men­to­rin tun­nu­so­mai­sen ää­ni­maa­il­man luo moot­to­rin epä­ta­val­li­nen sy­lin­te­ri­mää­rä ja omin­ta­kei­nen sy­ty­tys­jär­jes­tys 1-2-4-5-3 sekä ää­nen omi­nais­luon­net­ta ko­ros­ta­va kak­si­o­sai­nen pa­ko­jär­jes­tel­mä.

Häm­mäs­tyt­tä­vä 2,5-lit­rai­nen moot­to­ri on kyt­ket­ty no­pe­as­ti vaih­ta­vaan seit­sen­vaih­tei­seen DSG-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­toon. Yh­dis­tel­män an­si­os­ta Cup­ra For­men­tor VZ5 voi saa­vut­taa 100 km tun­ti­no­peu­den vain 4,2 se­kun­nis­sa ja au­to yl­tää elekt­ro­ni­ses­ti ra­joi­tet­tuun 250 km/h huip­pu­no­peu­teen. Nämä nu­me­rot vie­vät ko­ke­neen­kin kul­jet­ta­jan ka­nan­li­hal­le.

Ma­nu­aa­li­ti­las­sa nä­ky­vil­lä on vaih­ta­mi­so­pas­tin, jon­ka vih­re­ät led-va­lot ak­ti­voi­tu­vat kier­ros­no­peu­den kas­va­es­sa. Le­dit vilk­ku­vat pu­nai­si­na moot­to­rin lä­hes­ty­es­sä huip­pu­kier­rok­sia.

"Cup­ra For­men­tor VZ5 on suu­ri­te­hoi­sen cros­so­ver-SUV:n kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kain ja hie­nos­tu­nein ver­sio. Olen va­kuut­tu­nut sii­tä, et­tä suo­ri­tus­ky­ky te­kee sii­tä au­to­har­ras­ta­jien unel­man. Us­ko­ma­ton vii­si­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri, su­ju­va­toi­mi­nen DSG-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to ja omi­nai­nen ää­ni te­ke­vät sii­tä ver­taan­sa vail­la ole­van au­ton. Voi­man­ja­on ja uu­den Drift-ajo­ti­lan avul­la sul­je­tuil­la ra­doil­la aja­mi­ses­ta voi to­del­la naut­tia”, sa­noo Cup­ran ja Se­a­tin tut­ki­muk­ses­ta ja ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va Wer­ner Tietz.

Cup­ra For­men­tor VZ5:n eri­lai­set ajo­ti­lat ovat hel­pos­ti va­lit­ta­vis­sa Cup­ra-oh­jaus­pyö­rän va­lin­ta­pai­nik­keel­la. Eri ajo­ti­lois­sa (Com­fort, Sport, Cup­ra, Drift, In­di­vi­du­al, Of­f­ro­ad) mu­kau­te­taan sekä kaa­sun vas­tet­ta, vaih­teis­ton toi­min­taa, oh­jaus­ta, jou­si­tus­ta, voi­man­ja­koa ja ajo­va­kau­den hal­lin­ta­jär­jes­tel­mää et­tä au­ton si­sä­va­lais­tus­ta. Li­säk­si myös alus­tan oh­jaus­jär­jes­tel­mä on op­ti­moi­tu vas­taa­maan sekä vii­si­sy­lin­te­ri­sen moot­to­rin te­hoon et­tä dy­na­mii­kan pa­ran­ta­mi­seen kai­kis­sa ajo­ti­lan­teis­sa.

Alus­ta

Jo­kai­nen suo­ri­tus­ky­kyi­nen au­to tar­vit­see alus­tan, joka pys­tyy tar­jo­a­maan ta­sa­pai­noi­sen dy­naa­mi­sen ko­ke­muk­sen. Cup­ra For­men­tor VZ5 saa­vut­taa tä­män ta­voit­teen in­teg­roi­mal­la ke­hit­ty­neet alus­ta­tek­nii­kat tuot­ta­maan sau­mat­to­mas­ti ai­nut­laa­tui­sen ajo­ko­ke­muk­sen.

Läh­tö­koh­ta­na on pe­rus­tei­den täy­del­li­nen hal­lin­ta. Suo­ri­tus­ky­kyi­sen cros­so­ver-SUV:n alus­ta­tek­no­lo­gi­an pe­ru­se­le­men­tit ovat taka-ak­se­lin mo­ni­var­si­tu­en­ta ja keu­lan MacP­her­son-tu­ki­var­ret. VZ5 is­tuu 10 mm ma­ta­lam­pa­na vie­lä tii­viim­min ties­sä kuin Cup­ra For­men­tor VZ. Cup­ran in­si­nöö­rien ko­ko­nai­suu­teen in­teg­roi­mat rat­kai­sut tuo­vat au­ton luon­teen esil­le ja ta­kaa­vat in­tui­tii­vi­sen, mu­kaan­sa­tem­paa­van, help­po­käyt­töi­sen ajo­ko­ke­muk­sen la­dat­tu­na yli­mää­räi­sel­lä ener­gia-an­nok­sel­la.

Mu­kau­tu­va alus­tan­hal­lin­ta (DCC) mah­dol­lis­taa 15-ta­soi­sen is­kun­vai­men­nuk­sen sää­dön an­si­os­ta par­haat ase­tuk­set jo­kai­sel­le yk­sit­täi­sel­le pyö­räl­le ajo-olo­suh­teis­ta ja kul­jet­ta­jan va­lit­se­mas­ta ajop­ro­fii­lis­ta riip­pu­en. Ajo­tun­tu­man täy­den­tää ko­ko­nai­suu­den va­kaut­ta­va 4Drive-ne­li­ve­to-jär­jes­tel­mä sekä jous­ta­vuut­ta li­sää­vä jat­ku­va voi­man­ja­on sää­tö. Ta­ka­pyö­riin yh­dis­tet­ty jär­jes­tel­mä sää­te­lee kah­den eril­li­sen kyt­ki­men avul­la toi­sis­taan riip­pu­mat­ta ta­ka­pyö­ril­le oh­jat­ta­vaa vään­tö­mo­ment­tia. Tä­män an­si­os­ta au­ton kä­si­tel­tä­vyys on kaar­re­a­jos­sa eri­no­mai­nen.

Cup­ra For­men­tor VZ5 -alus­ta­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­ti myös Drift-ajo­ti­lan ke­hit­tä­mi­sen. Sen avul­la suo­ri­tus­ky­kyi­nen cros­so­ver-SUV näyt­tää sul­je­tul­la ra­dal­la to­del­li­sen haus­kan luon­teen­sa. Drift-ajo­ti­las­sa ajo­va­kau­den hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä on kyt­ket­ty ko­ko­naan pois käy­tös­tä ja voi­man­ja­ko oh­jaa moot­to­rin te­hon ko­ko­naan toi­sel­le ta­ka­pyö­räl­le, jol­loin au­ton saa tait­tu­maan mut­kiin to­del­la näyt­tä­väs­ti.

Jar­ru­tuk­sis­sa au­to on täy­sin hal­lin­nas­sa 20-tuu­mais­ten Cup­ra-van­tei­den si­säl­tä löy­ty­vien 18 tuu­man jar­ru­jen ja kuu­si­sy­lin­te­ris­ten Ake­bo­no-jar­ru­sa­tu­loi­den (375 mm x 36 mm) an­si­os­ta.

Muo­toi­lu

Suun­nit­te­lu­tii­mi ko­ros­ti muo­toi­lul­la Cup­ra For­men­tor VZ5:n luon­teik­kuut­ta ja suo­ri­tus­ky­kyä. Dy­naa­mi­sia mit­ta­suh­tei­ta ko­ros­te­taan au­ton ta­ka­o­san ja pit­kän ko­ne­pel­lin vi­su­aa­li­sel­la pai­no­tuk­sel­la. Edes­sä kat­se kiin­nit­tyy mus­tan sä­lei­kön edes­sä ole­vaan me­tal­li­seen Cup­ra-merk­kiin ja sä­lei­kön mat­ta­mus­taan Sport Black Matt -ke­hyk­seen. Cup­ran tyy­lik­käi­den, tun­nu­so­mais­ten ajo­va­lo­jen al­la on kak­si il­ma­not­to­auk­koa, jot­ka ko­ros­ta­vat au­ton voi­ma­kas­piir­teis­tä il­met­tä. Hii­li­kui­tui­nen ja­ka­ja oh­jaa il­maa vä­li­jääh­dyt­ti­miin ja pa­ran­taa jääh­dy­tys­tä.

Au­ton si­vup­ro­fii­li ker­too ko­ne­pel­lin al­ta löy­ty­väs­tä voi­mas­ta ja au­ton dy­na­mii­kas­ta. Le­ven­ne­tyt pyö­rän­kaa­ret kät­ke­vät juu­ri tätä au­toa var­ten suun­ni­tel­lut 20-tuu­mai­set ko­neis­te­tut se­os­me­tal­li­van­teet ja ku­pa­rin­vä­ri­set Ake­bo­no-jar­ru­sa­tu­lat.

Tyy­li­käs, mut­ta vah­va muo­toi­lu jat­kuu au­ton ta­ka­o­sas­sa. Suo­ri­tus­ky­kyi­sen au­ton per­soo­nal­li­suut­ta vah­vis­ta­vat hii­li­kui­tu­dif­fuu­so­ri ja ne­li­o­sai­set ku­pa­rin­vä­ri­set pa­ko­put­ket. Au­ton ta­ka­o­san kruu­naa­vat Black Chrome -vä­ri­set Cup­ra-kir­jai­met ja VZ5-logo. Cup­ra For­men­tor VZ5:n ul­ko­vä­rien vaih­to­eh­dot ovat Mid­night Black, Mag­ne­tic Tech Matt ja Pet­rol Blue Matt.

Cupra

Si­säl­lä mat­kus­ta­mos­sa ko­ros­tuu ur­hei­lul­li­nen tun­nel­ma ja ai­nut­laa­tui­ses­ti so­vel­let­tu Cup­ra-tyy­li. Laa­duk­kaat ma­te­ri­aa­lit ja har­ja­tun alu­mii­nin sekä ku­pa­rin ko­ros­ta­mat yk­si­tyis­koh­dat te­ke­vät mat­kus­ta­mos­ta mo­der­nin ja ny­ky­ai­kai­sen. CUP­Buc­ket-is­tui­met – saa­ta­va­na joko ben­sii­nin si­ni­si­nä tai mus­tal­la na­hal­la ver­hoil­tui­na – on asen­net­tu mah­dol­li­sim­man ma­ta­lal­le. Tämä mah­dol­lis­taa sekä ti­lan­käy­tön mak­si­moin­nin et­tä ur­hei­lul­li­sen er­go­no­mi­sen is­tu­ma-asen­non.

En­si vuon­na tar­jol­la on vie­lä­kin erot­tu­vam­pi 999 kap­pa­leen ra­joi­tet­tu Cup­ra For­men­tor VZ5 -erä. Näis­sä au­tois­sa vä­ri­nä on uu­si Tai­ga Grey, jo­hon myös mat­kus­ta­mon ele­men­tit on so­vi­tet­tu: prog­res­sii­vi­nen Di­na­mi­ca Black -gra­fiik­ka, nap­pa­nah­kai­set rus­ke­at is­tui­met ja ku­pa­ril­la ko­ros­te­tut sel­kä­no­jien per­fo­roin­nit.

Kul­jet­ta­jan tun­tu­ma au­toon syn­tyy oh­jaus­pyö­rän kä­sin kos­ke­tel­ta­van pa­laut­teen sekä di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton ja mo­der­nin 12-tuu­mai­sen mul­ti­me­dia-kos­ke­tus­näy­tön yh­dis­tel­mäs­tä. Mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män avul­la pai­nik­kei­den mää­rää on pys­tyt­ty vä­hen­tä­mään ja sa­mal­la tar­jo­a­maan kai­kil­le mat­kus­ta­jil­le mo­der­nit lii­tet­tä­vyys­toi­min­not ja toi­min­nal­li­suu­det.

Lii­tet­tä­vyys­toi­min­not

Polt­to­moot­to­ri­au­to­jen huip­pu­na Cup­ra For­men­tor VZ5 on myös osa käyt­tä­jien di­gi­taa­lis­ta eko­sys­tee­miä, jo­ten pa­ras mah­dol­li­nen lii­tet­tä­vyys ja di­gi­taa­li­set pal­ve­lut ovat olen­nai­nen osa au­toa. In­teg­roi­mal­la ke­hit­ty­neim­mät viih­de- ja lii­tän­tä­rat­kai­sut VZ5 mah­dol­lis­taa di­gi­taa­li­sen elä­män tuo­mi­sen au­toon, kui­ten­kaan häi­rit­se­mät­tä aja­mi­sen iloa. Cup­ra For­men­tor on en­nen kaik­kea kul­jet­ta­jan au­to.

Ti­he­ä­pik­se­li­nen 10,25 tuu­man Di­gi­tal Cock­pit on au­toi­lun di­gi­ta­li­saa­ti­on il­men­ty­mä. Laa­jat toi­min­nal­li­suu­det mah­dol­lis­ta­vat eri­lai­set lä­hes­ty­mis­ta­vat: kul­jet­ta­ja voi va­li­ta niin pe­rin­tei­set ana­lo­gi­set mit­ta­rit kuin di­gi­taa­li­set täys­vä­ri­kar­tat­kin. Täy­sin muo­kat­ta­vis­sa ole­va 1280 x 480 pik­se­lin TFT-näy­tön Cup­ra View -tila on sekä sel­keä et­tä kes­kit­ty­neen emo­ti­o­naa­li­nen: näy­töl­lä nä­ky­vät sekä kier­ros­lu­ku, vään­tö­mo­ment­ti, teho, tur­bon ah­to­pai­ne et­tä kiih­ty­vyys. Vaih­teis­toa ma­nu­aa­li­ses­ti käy­tet­tä­es­sä nä­ky­vil­lä on li­säk­si vaih­ta­mi­so­pas­tin.

Mit­ta­ris­toa täy­den­tää MIB3-poh­jai­nen 12” in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä. Sii­hen kuu­lu­vat 1 560 x 700 pik­se­lin ka­pa­si­tii­vi­nen näyt­tö, 3D-on­li­ne-na­vi­goin­ti sekä ää­nen­tun­nis­tuk­sen ja ele­oh­jauk­sen mah­dol­lis­ta­mat uu­det vuo­ro­vai­ku­tus­ta­vat. Lan­gat­to­man Full Link -jär­jes­tel­män an­si­os­ta se on yh­teen­so­pi­va Ap­p­le CarP­la­yn ja And­roid Au­ton kans­sa. Näin au­toon voi ha­lu­tes­saan tuo­da niin omat yh­teys­tie­dot, mu­sii­kin, pod­cas­tit kuin kar­tat­kin, ne ovat kaik­kien käy­tet­tä­vis­sä ja nii­hin pää­see kä­sik­si hal­li­tul­la, in­tui­tii­vi­sel­la ja tur­val­li­sel­la ta­val­la.

Ka­pa­si­tii­vi­nen kos­ke­tus­tek­niik­ka pa­ran­taa vuo­ro­vai­ku­tus­ta teh­den jär­jes­tel­män käy­tös­tä her­käs­ti re­a­goi­vaa ja tark­kaa. Kos­ke­tus­liu­ku­sää­ti­met te­ke­vät Cli­mat­ro­ni­cin hal­lin­nan sekä ää­nen­voi­mak­kuu­den sää­dön hel­pok­si.

Ää­nen­tun­nis­tus on kiis­tat­ta yk­si luon­nol­li­sim­mis­ta ta­vois­ta ol­la vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa lait­tei­den kans­sa, var­sin­kin kun to­tum­me sii­hen yhä enem­män ko­din elekt­ro­nis­ten apu­vä­li­nei­den kans­sa. Ää­nen­tun­nis­tus­ta voi­daan käyt­tää Cli­mat­ro­ni­cin oh­jaa­mi­seen, na­vi­goin­ti­tie­to­jen et­si­mi­seen tai mu­sii­kin ha­ke­mi­seen tur­val­li­sem­mal­la ja hel­pom­mal­la ta­val­la. Ko­men­nol­la ”Hola, Hola” jär­jes­tel­mä on val­mis ole­maan vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa. Mat­kus­ta­jat voi­vat käyt­tää luon­nol­lis­ta kiel­tä ja ko­men­to­ja, teh­dä kor­jauk­sia ja vii­ta­ta ai­em­piin ko­men­toi­hin.

Yhä tär­ke­äm­mäs­sä roo­lis­sa ovat myös yh­tey­det ul­ko­maa­il­maan. Cup­ra Con­nect tuo verk­ko­pal­ve­lut suo­raan ajo­neu­voon vir­tu­aa­li­sen SIM-kor­tin an­si­os­ta. Asi­ak­kaat voi­vat käyt­tää la­dat­ta­via so­vel­luk­sia, on­li­ne-ra­di­o­ta ja laa­je­ne­vaa toi­min­nal­li­suu­den eko­sys­tee­miä, mikä tar­koit­taa, et­tä jär­jes­tel­mä on ai­na ajan ta­sal­la. Cup­ra Con­nect -so­vel­luk­sen avul­la ajo­neu­von tie­toi­hin pää­see kä­sik­si myös au­ton ul­ko­puo­lel­ta, mu­kaan lu­kien ajo-, py­sä­köin­ti­tie­dot, ajo­neu­von tila ja no­peus­va­roi­tus­ten aset­ta­mi­nen

Si­sään­ra­ken­net­tu SIM li­sää myös tur­val­li­suut­ta eCall-pal­ve­lun avul­la. On­net­to­muu­den sat­tu­es­sa ajo­neu­vo voi ot­taa suo­raan yh­teyt­tä hä­tä­pal­ve­lui­hin joko ma­nu­aa­li­ses­ti tai au­to­maat­ti­ses­ti. On­net­to­muus­ti­lan­tees­sa au­to voi vä­lit­tää eteen­päin au­to­maat­ti­ses­ti tär­kei­tä tie­to­ja ku­ten au­ton si­jain­nin, moot­to­rin tyy­pin ja mat­kus­ta­jien mää­rän, mikä hel­pot­taa avun saa­mis­ta.

Li­säk­si Cup­ra For­men­to­rin mat­kus­ta­mos­ta löy­tyy Qi-stan­dar­din mu­kai­nen in­duk­tii­vi­nen la­taus mo­bii­li­lait­teil­le (Con­nec­ti­vi­ty Box) sekä nel­jä USB-C-port­tia (kak­si edes­sä, kak­si ta­ka­na) ja Blu­e­tooth-lii­tän­nät.

Tur­val­li­suus

Tur­val­li­suus- ja mu­ka­vuus­tek­no­lo­gi­oi­den va­li­koi­ma te­kee Cup­ra For­men­tor VZ5:sta yh­den seg­men­tin tur­val­li­sim­mis­ta ja mu­ka­vim­mis­ta au­tois­ta. Ko­ho­koh­tia ovat en­na­koi­va adap­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din (ACC), mm. au­ton kais­tal­la pi­tä­mi­ses­sä avus­ta­va Tra­vel As­sist, kais­tan­vaih­to­a­vus­tin, pois­tu­mi­sa­vus­tin sekä Emer­gen­cy As­sist -hä­tä­ti­lan­ne­a­vus­tin.

En­na­koi­va ACC-jär­jes­tel­mä voi sää­tää au­ton no­peut­ta na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mäs­tä saa­tu­jen reit­ti- ja pai­kan­nus­tie­to­jen pe­rus­teel­la, jol­loin mut­kat, lii­ken­neym­py­rät, ris­teyk­set, no­peus­ra­joi­tuk­set ja taa­ja­ma-alu­eet huo­mi­oi­daan jo en­na­kol­ta. Lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tuk­sen avul­la au­ton no­peus voi muut­tua au­to­maat­ti­ses­ti no­peus­ra­joi­tuk­sen muut­tu­es­sa.

Tra­vel As­sist -toi­min­to käyt­tää ACC:n ja Lane As­sist -kais­tan­pi­to­a­vus­ti­men tie­to­ja pi­tä­mään ajo­neu­von ak­tii­vi­ses­ti kais­tan kes­kel­lä ja sää­tä­mään no­peu­den lii­ken­teen mu­kai­sek­si kai­kil­le no­peu­sa­lu­eil­la. Side and Exit As­sist -tek­niik­ka tun­nis­taa kuol­lee­seen kul­maan jää­vät koh­teet ja va­roit­taa mui­den lä­hes­ty­mi­ses­tä, kun olet py­sä­köi­mäs­sä au­toa tai pois­tu­mas­sa mat­kus­ta­mos­ta.

Yk­si tär­keim­mis­tä uu­tuuk­sis­ta on Emer­gen­cy As­sist, joka var­mis­taa, et­tä kul­jet­ta­ja py­syy kes­kit­ty­nee­nä aja­mi­seen. Jos kul­jet­ta­ja ei re­a­goi va­roi­tuk­seen jär­jes­tel­mä voi jar­rut­taa au­to­maat­ti­ses­ti ai­na py­säh­dyk­seen saak­ka ja käyn­nis­tää va­roi­tus­vil­kut. Au­ton py­säh­ty­es­sä Cup­ra For­men­tor VZ5 voi ot­taa suo­raan yh­teyt­tä hä­tä­pal­ve­lui­hin eCall-jär­jes­tel­män avul­la. Tur­va­tyy­ny­jä au­tos­sa on kaik­ki­aan seit­se­män, mu­kaan lu­kien va­ki­o­va­rus­tuk­seen kuu­lu­va kes­ki­tur­va­tyy­ny etu­penk­kien vä­lis­sä.

Tek­no­lo­gi­oi­den yh­dis­tel­mä nos­taa tur­val­li­suu­den en­ne­nä­ke­mät­tö­mäl­le ta­sol­le, uu­det jär­jes­tel­mät on in­teg­roi­tu ta­val­la, joka li­sää mu­ka­vuut­ta ka­dot­ta­mat­ta hal­lin­nan tun­net­ta kul­jet­ta­jal­ta. Tämä on tär­ke­ää Cup­ral­le, jol­le kul­jet­ta­jan tar­peet ovat ai­na en­si­si­jai­sia.

Suo­meen Cup­ra For­men­tor VZ5:stä saa­puu pie­ni, ra­jat­tu erä al­ku­vuo­des­ta 2022.

Hin­nas­to ja li­sä­va­rus­te­hin­nas­to jul­kais­taan lop­pu­vuo­des­ta 2021.

Tek­ni­set tie­dot

Cup­ra For­men­tor VZ5

Moot­to­ri

2,5 TSI 390 hv (287 kW)

Voi­man­siir­to

7-vaih­tei­nen DSG, 4Drive-ne­li­ve­to

Sy­lin­te­rit

5-sy­lin­te­ri­nen ri­vi­moot­to­ri

Is­ku­ti­la­vuus

2480 cm3

Sy­lin­te­rin hal­kai­si­ja ja is­kun pi­tuus

82,5 x 92,8 mm

Pu­ris­tus­suh­de

10.0:1

Mak­si­mi­vään­tö [Nm/r/min]

480 Nm/2 250 – 5 700 r/min

0 – 100 km/h

4,2 s

Huip­pu­no­peus

250 km/h*

* elekt­ro­ni­ses­ti ra­joi­tet­tu

Cup­ra-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN