Suomeen Cupra Formentor VZ5:stä saapuu pieni, rajattu erä alkuvuodesta 2022.

Suomeen Cupra Formentor VZ5:stä saapuu pieni, rajattu erä alkuvuodesta 2022.

Cupra

Cupra Formentor: Uusi 5-sylinterinen 2.5 TSI -moottori

Cupra Formentor VZ5:n viisi­sy­lin­te­rinen 2,5 TSI -moottori tuottaa 390 hevosvoiman tehon ja 480 Nm väännön.

Auto Bild.Uutiset

Cup­ra For­men­tor oli en­sim­mäi­nen yk­si­no­maan Cup­ra-mer­kil­le suun­ni­tel­tu ja ke­hi­tet­ty au­to. Nyt Cup­ra For­men­tor VZ5 vie mal­lin sen al­ku­pe­räis­ten ra­jo­jen ul­ko­puo­lel­le.

Cup­ra For­men­tor VZ5 on al­ku­pe­räis­tä mal­lia vie­lä­kin ai­nut­laa­tui­sem­pi: suo­ri­tus­ky­kyi­sen cros­so­ve­rin ja SUV:n yh­dis­tel­mä on saa­nut uu­den vii­si­sy­lin­te­ri­sen sy­dä­men ja en­tis­tä ke­hit­ty­neem­män dy­na­mii­kan. Tu­lok­se­na on eri­kois­laa­tui­sen hie­nos­tu­nut ajo­ko­ke­mus.

Cup­ra For­men­tor VZ5 ylit­tää ra­jat ylis­te­tyn vii­si­sy­lin­te­ri­sen ben­sii­ni­moot­to­rin avul­la ja yh­dis­tä­mäl­lä suo­ri­tus­ky­vyn en­tis­tä hie­nos­tu­neem­paan ul­ko­a­suun. Tämä au­to mer­kit­see aja­mi­sen ys­tä­vil­le mak­si­maa­lis­ta polt­to­moot­to­ri­au­ton suo­ri­tus­ky­kyä”, sa­noo CUP­RAn ja Se­a­tin toi­mi­tus­joh­ta­ja Wa­y­ne Grif­fiths.

Cup­ra For­men­tor VZ5:n vii­si­sy­lin­te­ri­nen 2,5 lit­ran TSI-moot­to­ri ta­kaa uu­den­lai­sen in­nos­tuk­sen myös oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na 390 hv te­hol­la (287 kW) ja 480 Nm vään­nöl­lä. For­men­tor VZ5 osoit­taa sel­väs­ti, mitä Cup­ra pys­tyy te­ke­mään: suo­ri­tus­ky­kyi­nen au­to, joka tuo mark­ki­noil­le jo­tain uut­ta, dy­naa­mis­ta ja kiin­nos­ta­vaa.

Cup­ra For­men­tor VZ5

VZ tu­lee Es­pan­jan sa­nas­ta ve­loz, mikä tar­koit­taa no­pe­aa. Se on so­pi­va nimi Cup­ra For­men­to­rin (al­ka­en 245 hv / 180 kW) te­hok­kaim­mil­le ver­si­oil­le. Suo­ri­tus­ky­kyi­nen cros­so­ver-SUV on saa­nut ni­men­sä For­men­to­rin nie­mes­tä Mal­lor­can saa­rel­la, joka on yk­si Ba­le­aa­rien kau­neim­mis­ta ja luon­non­va­rai­sim­mis­ta alu­eis­ta.

Cup­ra For­men­tor VZ5 vah­vis­taa en­ti­ses­tään For­men­to­rin pe­ru­so­mi­nai­suuk­sia ja sen ai­nut­laa­tui­suus var­mis­te­taan ra­jaa­mal­la val­mis­tus­mää­rä 7 000 au­toon.

Huip­pu­luo­kan 390 hv:n vii­si­sy­lin­te­ri­nen ben­sii­ni­moot­to­ri tar­jo­aa polt­to­moot­to­rei­den pa­ras­ta suo­ri­tus­ky­kyä ja uu­dis­taa kä­si­tys­tä brän­dis­tä ja sen omi­nai­suuk­sis­ta. Edis­tyk­sel­li­nen, sää­det­tä­vä alus­ta yh­dis­tyy ajop­ro­fii­lei­hin, prog­res­sii­vi­seen oh­jauk­seen ja no­pe­as­ti vaih­ta­vaan vaih­teis­toon sekä ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män tuo­maan var­muu­teen.

Cup­ra For­men­tor VZ5 li­sää uu­sia ker­rok­sia kor­ke­an suo­ri­tus­ky­vyn cros­so­ver-SUV:n dy­na­miik­kaan ja emo­ti­o­naa­li­suu­teen. Voi­man­ja­ko­tek­niik­ka ja­kaa vii­si­sy­lin­te­ri­sen 2,5 lit­ran TSI-moot­to­rin te­hon etu- ja ta­ka­pyö­ril­le pi­don mak­si­moi­mi­sek­si, mut­ta val­jas­taa käyt­töön myös uu­den­lai­set ky­vyt: voi­maa voi­daan ja­kaa myös au­ton oi­ke­an ja va­sem­man puo­len vä­lil­lä, joka te­kee aja­mi­ses­ta en­tis­tä va­kaam­paa. Cup­ra For­men­tor VZ5:n eri­koi­suus on sul­je­tuil­le rata-alu­eil­le tar­koi­tet­tu Drift-ajo­ti­la. Sii­nä on kyse puh­taas­ta nau­tin­nos­ta ja haus­kuu­des­ta.

Cupra

Edis­tyk­sel­li­sen tek­nii­kan li­säk­si myös voi­ma­kas­piir­tei­nen ul­ko­a­su hii­li­kui­tui­si­ne yk­si­tyis­koh­ti­neen ylit­tää van­hat raja-ai­dat. Oh­jaa­mon si­säl­lä Cup­ran tyy­liä va­ri­oi­daan mo­der­niin ja ur­hei­lul­li­seen suun­taan. Erot­tu­via ko­ho­koh­tia ovat Cup­ra-oh­jaus­pyö­rä sekä 12 tuu­man in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä ja lii­tän­tä­rat­kai­sut. Vii­mei­sen si­lauk­set luo­vat upou­u­det nah­kai­set CUP­Buc­ket-is­tui­met, jot­ka näh­dään en­sim­mäis­tä ker­taa VZ5:ssa. Er­go­no­mia-asi­an­tun­ti­joi­den ja kil­pa-aja­jien kans­sa muo­toil­lut kup­pi-is­tui­met tar­jo­a­vat en­tis­tä ur­hei­lul­li­sem­man is­tu­ma-asen­non.

Ja kun tiet muut­tu­vat vilk­kaam­mik­si, myös tur­val­li­suu­del­la ja mu­ka­vuu­del­la on tär­keä roo­li. Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien ja eri tur­va­jär­jes­tel­mien va­li­koi­ma te­kee cros­so­ver-SUV:sta yh­den tur­val­li­sim­mis­ta seg­men­tis­sään.

Voi­ma­lin­ja

Cup­ra For­men­tor VZ5:n ko­ne­pel­lin al­la on mai­nei­kas tur­bo­ah­det­tu vii­si­sy­lin­te­ri­nen TSI-moot­to­ri. Iko­ni­nen kone yh­dis­tää suo­ra­ruis­ku­tuk­sen ja tur­bo­ah­ti­men, joi­den avul­la 390 hv (287 kW) huip­pu­te­ho saa­vu­te­taan kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la 5 700–7 000. Mak­si­mi­vään­tö 480 Nm on käy­tet­tä­vis­sä 2 250 kier­rok­ses­ta al­ka­en.

Vii­si­sy­lin­te­ri­sen moot­to­rin häm­mäs­tyt­tä­vän suo­ri­tus­ky­vyn osa­te­ki­jöi­tä ovat alu­mii­ni­nen moot­to­ri­loh­ko, in­teg­roi­tu pa­ko­vent­tii­lien sää­tö­jär­jes­tel­mä ja il­ma-polt­to­ai­ne­se­ok­sen mak­si­moi­va 250 baa­rin ruis­ku­tus­pai­ne. For­men­to­rin tun­nu­so­mai­sen ää­ni­maa­il­man luo moot­to­rin epä­ta­val­li­nen sy­lin­te­ri­mää­rä ja omin­ta­kei­nen sy­ty­tys­jär­jes­tys 1-2-4-5-3 sekä ää­nen omi­nais­luon­net­ta ko­ros­ta­va kak­si­o­sai­nen pa­ko­jär­jes­tel­mä.

Häm­mäs­tyt­tä­vä 2,5-lit­rai­nen moot­to­ri on kyt­ket­ty no­pe­as­ti vaih­ta­vaan seit­sen­vaih­tei­seen DSG-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­toon. Yh­dis­tel­män an­si­os­ta Cup­ra For­men­tor VZ5 voi saa­vut­taa 100 km tun­ti­no­peu­den vain 4,2 se­kun­nis­sa ja au­to yl­tää elekt­ro­ni­ses­ti ra­joi­tet­tuun 250 km/h huip­pu­no­peu­teen. Nämä nu­me­rot vie­vät ko­ke­neen­kin kul­jet­ta­jan ka­nan­li­hal­le.

Ma­nu­aa­li­ti­las­sa nä­ky­vil­lä on vaih­ta­mi­so­pas­tin, jon­ka vih­re­ät led-va­lot ak­ti­voi­tu­vat kier­ros­no­peu­den kas­va­es­sa. Le­dit vilk­ku­vat pu­nai­si­na moot­to­rin lä­hes­ty­es­sä huip­pu­kier­rok­sia.

"Cup­ra For­men­tor VZ5 on suu­ri­te­hoi­sen cros­so­ver-SUV:n kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kain ja hie­nos­tu­nein ver­sio. Olen va­kuut­tu­nut sii­tä, et­tä suo­ri­tus­ky­ky te­kee sii­tä au­to­har­ras­ta­jien unel­man. Us­ko­ma­ton vii­si­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri, su­ju­va­toi­mi­nen DSG-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to ja omi­nai­nen ää­ni te­ke­vät sii­tä ver­taan­sa vail­la ole­van au­ton. Voi­man­ja­on ja uu­den Drift-ajo­ti­lan avul­la sul­je­tuil­la ra­doil­la aja­mi­ses­ta voi to­del­la naut­tia”, sa­noo Cup­ran ja Se­a­tin tut­ki­muk­ses­ta ja ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va Wer­ner Tietz.

Cup­ra For­men­tor VZ5:n eri­lai­set ajo­ti­lat ovat hel­pos­ti va­lit­ta­vis­sa Cup­ra-oh­jaus­pyö­rän va­lin­ta­pai­nik­keel­la. Eri ajo­ti­lois­sa (Com­fort, Sport, Cup­ra, Drift, In­di­vi­du­al, Of­f­ro­ad) mu­kau­te­taan sekä kaa­sun vas­tet­ta, vaih­teis­ton toi­min­taa, oh­jaus­ta, jou­si­tus­ta, voi­man­ja­koa ja ajo­va­kau­den hal­lin­ta­jär­jes­tel­mää et­tä au­ton si­sä­va­lais­tus­ta. Li­säk­si myös alus­tan oh­jaus­jär­jes­tel­mä on op­ti­moi­tu vas­taa­maan sekä vii­si­sy­lin­te­ri­sen moot­to­rin te­hoon et­tä dy­na­mii­kan pa­ran­ta­mi­seen kai­kis­sa ajo­ti­lan­teis­sa.

Alus­ta

Jo­kai­nen suo­ri­tus­ky­kyi­nen au­to tar­vit­see alus­tan, joka pys­tyy tar­jo­a­maan ta­sa­pai­noi­sen dy­naa­mi­sen ko­ke­muk­sen. Cup­ra For­men­tor VZ5 saa­vut­taa tä­män ta­voit­teen in­teg­roi­mal­la ke­hit­ty­neet alus­ta­tek­nii­kat tuot­ta­maan sau­mat­to­mas­ti ai­nut­laa­tui­sen ajo­ko­ke­muk­sen.

Läh­tö­koh­ta­na on pe­rus­tei­den täy­del­li­nen hal­lin­ta. Suo­ri­tus­ky­kyi­sen cros­so­ver-SUV:n alus­ta­tek­no­lo­gi­an pe­ru­se­le­men­tit ovat taka-ak­se­lin mo­ni­var­si­tu­en­ta ja keu­lan MacP­her­son-tu­ki­var­ret. VZ5 is­tuu 10 mm ma­ta­lam­pa­na vie­lä tii­viim­min ties­sä kuin Cup­ra For­men­tor VZ. Cup­ran in­si­nöö­rien ko­ko­nai­suu­teen in­teg­roi­mat rat­kai­sut tuo­vat au­ton luon­teen esil­le ja ta­kaa­vat in­tui­tii­vi­sen, mu­kaan­sa­tem­paa­van, help­po­käyt­töi­sen ajo­ko­ke­muk­sen la­dat­tu­na yli­mää­räi­sel­lä ener­gia-an­nok­sel­la.

Mu­kau­tu­va alus­tan­hal­lin­ta (DCC) mah­dol­lis­taa 15-ta­soi­sen is­kun­vai­men­nuk­sen sää­dön an­si­os­ta par­haat ase­tuk­set jo­kai­sel­le yk­sit­täi­sel­le pyö­räl­le ajo-olo­suh­teis­ta ja kul­jet­ta­jan va­lit­se­mas­ta ajop­ro­fii­lis­ta riip­pu­en. Ajo­tun­tu­man täy­den­tää ko­ko­nai­suu­den va­kaut­ta­va 4Drive-ne­li­ve­to-jär­jes­tel­mä sekä jous­ta­vuut­ta li­sää­vä jat­ku­va voi­man­ja­on sää­tö. Ta­ka­pyö­riin yh­dis­tet­ty jär­jes­tel­mä sää­te­lee kah­den eril­li­sen kyt­ki­men avul­la toi­sis­taan riip­pu­mat­ta ta­ka­pyö­ril­le oh­jat­ta­vaa vään­tö­mo­ment­tia. Tä­män an­si­os­ta au­ton kä­si­tel­tä­vyys on kaar­re­a­jos­sa eri­no­mai­nen.

Cup­ra For­men­tor VZ5 -alus­ta­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­ti myös Drift-ajo­ti­lan ke­hit­tä­mi­sen. Sen avul­la suo­ri­tus­ky­kyi­nen cros­so­ver-SUV näyt­tää sul­je­tul­la ra­dal­la to­del­li­sen haus­kan luon­teen­sa. Drift-ajo­ti­las­sa ajo­va­kau­den hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä on kyt­ket­ty ko­ko­naan pois käy­tös­tä ja voi­man­ja­ko oh­jaa moot­to­rin te­hon ko­ko­naan toi­sel­le ta­ka­pyö­räl­le, jol­loin au­ton saa tait­tu­maan mut­kiin to­del­la näyt­tä­väs­ti.

Jar­ru­tuk­sis­sa au­to on täy­sin hal­lin­nas­sa 20-tuu­mais­ten Cup­ra-van­tei­den si­säl­tä löy­ty­vien 18 tuu­man jar­ru­jen ja kuu­si­sy­lin­te­ris­ten Ake­bo­no-jar­ru­sa­tu­loi­den (375 mm x 36 mm) an­si­os­ta.

Muo­toi­lu

Suun­nit­te­lu­tii­mi ko­ros­ti muo­toi­lul­la Cup­ra For­men­tor VZ5:n luon­teik­kuut­ta ja suo­ri­tus­ky­kyä. Dy­naa­mi­sia mit­ta­suh­tei­ta ko­ros­te­taan au­ton ta­ka­o­san ja pit­kän ko­ne­pel­lin vi­su­aa­li­sel­la pai­no­tuk­sel­la. Edes­sä kat­se kiin­nit­tyy mus­tan sä­lei­kön edes­sä ole­vaan me­tal­li­seen Cup­ra-merk­kiin ja sä­lei­kön mat­ta­mus­taan Sport Black Matt -ke­hyk­seen. Cup­ran tyy­lik­käi­den, tun­nu­so­mais­ten ajo­va­lo­jen al­la on kak­si il­ma­not­to­auk­koa, jot­ka ko­ros­ta­vat au­ton voi­ma­kas­piir­teis­tä il­met­tä. Hii­li­kui­tui­nen ja­ka­ja oh­jaa il­maa vä­li­jääh­dyt­ti­miin ja pa­ran­taa jääh­dy­tys­tä.

Au­ton si­vup­ro­fii­li ker­too ko­ne­pel­lin al­ta löy­ty­väs­tä voi­mas­ta ja au­ton dy­na­mii­kas­ta. Le­ven­ne­tyt pyö­rän­kaa­ret kät­ke­vät juu­ri tätä au­toa var­ten suun­ni­tel­lut 20-tuu­mai­set ko­neis­te­tut se­os­me­tal­li­van­teet ja ku­pa­rin­vä­ri­set Ake­bo­no-jar­ru­sa­tu­lat.

Tyy­li­käs, mut­ta vah­va muo­toi­lu jat­kuu au­ton ta­ka­o­sas­sa. Suo­ri­tus­ky­kyi­sen au­ton per­soo­nal­li­suut­ta vah­vis­ta­vat hii­li­kui­tu­dif­fuu­so­ri ja ne­li­o­sai­set ku­pa­rin­vä­ri­set pa­ko­put­ket. Au­ton ta­ka­o­san kruu­naa­vat Black Chrome -vä­ri­set Cup­ra-kir­jai­met ja VZ5-logo. Cup­ra For­men­tor VZ5:n ul­ko­vä­rien vaih­to­eh­dot ovat Mid­night Black, Mag­ne­tic Tech Matt ja Pet­rol Blue Matt.

Cupra

Si­säl­lä mat­kus­ta­mos­sa ko­ros­tuu ur­hei­lul­li­nen tun­nel­ma ja ai­nut­laa­tui­ses­ti so­vel­let­tu Cup­ra-tyy­li. Laa­duk­kaat ma­te­ri­aa­lit ja har­ja­tun alu­mii­nin sekä ku­pa­rin ko­ros­ta­mat yk­si­tyis­koh­dat te­ke­vät mat­kus­ta­mos­ta mo­der­nin ja ny­ky­ai­kai­sen. CUP­Buc­ket-is­tui­met – saa­ta­va­na joko ben­sii­nin si­ni­si­nä tai mus­tal­la na­hal­la ver­hoil­tui­na – on asen­net­tu mah­dol­li­sim­man ma­ta­lal­le. Tämä mah­dol­lis­taa sekä ti­lan­käy­tön mak­si­moin­nin et­tä ur­hei­lul­li­sen er­go­no­mi­sen is­tu­ma-asen­non.

En­si vuon­na tar­jol­la on vie­lä­kin erot­tu­vam­pi 999 kap­pa­leen ra­joi­tet­tu Cup­ra For­men­tor VZ5 -erä. Näis­sä au­tois­sa vä­ri­nä on uu­si Tai­ga Grey, jo­hon myös mat­kus­ta­mon ele­men­tit on so­vi­tet­tu: prog­res­sii­vi­nen Di­na­mi­ca Black -gra­fiik­ka, nap­pa­nah­kai­set rus­ke­at is­tui­met ja ku­pa­ril­la ko­ros­te­tut sel­kä­no­jien per­fo­roin­nit.

Kul­jet­ta­jan tun­tu­ma au­toon syn­tyy oh­jaus­pyö­rän kä­sin kos­ke­tel­ta­van pa­laut­teen sekä di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton ja mo­der­nin 12-tuu­mai­sen mul­ti­me­dia-kos­ke­tus­näy­tön yh­dis­tel­mäs­tä. Mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män avul­la pai­nik­kei­den mää­rää on pys­tyt­ty vä­hen­tä­mään ja sa­mal­la tar­jo­a­maan kai­kil­le mat­kus­ta­jil­le mo­der­nit lii­tet­tä­vyys­toi­min­not ja toi­min­nal­li­suu­det.

Lii­tet­tä­vyys­toi­min­not

Polt­to­moot­to­ri­au­to­jen huip­pu­na Cup­ra For­men­tor VZ5 on myös osa käyt­tä­jien di­gi­taa­lis­ta eko­sys­tee­miä, jo­ten pa­ras mah­dol­li­nen lii­tet­tä­vyys ja di­gi­taa­li­set pal­ve­lut ovat olen­nai­nen osa au­toa. In­teg­roi­mal­la ke­hit­ty­neim­mät viih­de- ja lii­tän­tä­rat­kai­sut VZ5 mah­dol­lis­taa di­gi­taa­li­sen elä­män tuo­mi­sen au­toon, kui­ten­kaan häi­rit­se­mät­tä aja­mi­sen iloa. Cup­ra For­men­tor on en­nen kaik­kea kul­jet­ta­jan au­to.

Ti­he­ä­pik­se­li­nen 10,25 tuu­man Di­gi­tal Cock­pit on au­toi­lun di­gi­ta­li­saa­ti­on il­men­ty­mä. Laa­jat toi­min­nal­li­suu­det mah­dol­lis­ta­vat eri­lai­set lä­hes­ty­mis­ta­vat: kul­jet­ta­ja voi va­li­ta niin pe­rin­tei­set ana­lo­gi­set mit­ta­rit kuin di­gi­taa­li­set täys­vä­ri­kar­tat­kin. Täy­sin muo­kat­ta­vis­sa ole­va 1280 x 480 pik­se­lin TFT-näy­tön Cup­ra View -tila on sekä sel­keä et­tä kes­kit­ty­neen emo­ti­o­naa­li­nen: näy­töl­lä nä­ky­vät sekä kier­ros­lu­ku, vään­tö­mo­ment­ti, teho, tur­bon ah­to­pai­ne et­tä kiih­ty­vyys. Vaih­teis­toa ma­nu­aa­li­ses­ti käy­tet­tä­es­sä nä­ky­vil­lä on li­säk­si vaih­ta­mi­so­pas­tin.

Mit­ta­ris­toa täy­den­tää MIB3-poh­jai­nen 12” in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä. Sii­hen kuu­lu­vat 1 560 x 700 pik­se­lin ka­pa­si­tii­vi­nen näyt­tö, 3D-on­li­ne-na­vi­goin­ti sekä ää­nen­tun­nis­tuk­sen ja ele­oh­jauk­sen mah­dol­lis­ta­mat uu­det vuo­ro­vai­ku­tus­ta­vat. Lan­gat­to­man Full Link -jär­jes­tel­män an­si­os­ta se on yh­teen­so­pi­va Ap­p­le CarP­la­yn ja And­roid Au­ton kans­sa. Näin au­toon voi ha­lu­tes­saan tuo­da niin omat yh­teys­tie­dot, mu­sii­kin, pod­cas­tit kuin kar­tat­kin, ne ovat kaik­kien käy­tet­tä­vis­sä ja nii­hin pää­see kä­sik­si hal­li­tul­la, in­tui­tii­vi­sel­la ja tur­val­li­sel­la ta­val­la.

Ka­pa­si­tii­vi­nen kos­ke­tus­tek­niik­ka pa­ran­taa vuo­ro­vai­ku­tus­ta teh­den jär­jes­tel­män käy­tös­tä her­käs­ti re­a­goi­vaa ja tark­kaa. Kos­ke­tus­liu­ku­sää­ti­met te­ke­vät Cli­mat­ro­ni­cin hal­lin­nan sekä ää­nen­voi­mak­kuu­den sää­dön hel­pok­si.

Ää­nen­tun­nis­tus on kiis­tat­ta yk­si luon­nol­li­sim­mis­ta ta­vois­ta ol­la vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa lait­tei­den kans­sa, var­sin­kin kun to­tum­me sii­hen yhä enem­män ko­din elekt­ro­nis­ten apu­vä­li­nei­den kans­sa. Ää­nen­tun­nis­tus­ta voi­daan käyt­tää Cli­mat­ro­ni­cin oh­jaa­mi­seen, na­vi­goin­ti­tie­to­jen et­si­mi­seen tai mu­sii­kin ha­ke­mi­seen tur­val­li­sem­mal­la ja hel­pom­mal­la ta­val­la. Ko­men­nol­la ”Hola, Hola” jär­jes­tel­mä on val­mis ole­maan vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa. Mat­kus­ta­jat voi­vat käyt­tää luon­nol­lis­ta kiel­tä ja ko­men­to­ja, teh­dä kor­jauk­sia ja vii­ta­ta ai­em­piin ko­men­toi­hin.

Yhä tär­ke­äm­mäs­sä roo­lis­sa ovat myös yh­tey­det ul­ko­maa­il­maan. Cup­ra Con­nect tuo verk­ko­pal­ve­lut suo­raan ajo­neu­voon vir­tu­aa­li­sen SIM-kor­tin an­si­os­ta. Asi­ak­kaat voi­vat käyt­tää la­dat­ta­via so­vel­luk­sia, on­li­ne-ra­di­o­ta ja laa­je­ne­vaa toi­min­nal­li­suu­den eko­sys­tee­miä, mikä tar­koit­taa, et­tä jär­jes­tel­mä on ai­na ajan ta­sal­la. Cup­ra Con­nect -so­vel­luk­sen avul­la ajo­neu­von tie­toi­hin pää­see kä­sik­si myös au­ton ul­ko­puo­lel­ta, mu­kaan lu­kien ajo-, py­sä­köin­ti­tie­dot, ajo­neu­von tila ja no­peus­va­roi­tus­ten aset­ta­mi­nen

Si­sään­ra­ken­net­tu SIM li­sää myös tur­val­li­suut­ta eCall-pal­ve­lun avul­la. On­net­to­muu­den sat­tu­es­sa ajo­neu­vo voi ot­taa suo­raan yh­teyt­tä hä­tä­pal­ve­lui­hin joko ma­nu­aa­li­ses­ti tai au­to­maat­ti­ses­ti. On­net­to­muus­ti­lan­tees­sa au­to voi vä­lit­tää eteen­päin au­to­maat­ti­ses­ti tär­kei­tä tie­to­ja ku­ten au­ton si­jain­nin, moot­to­rin tyy­pin ja mat­kus­ta­jien mää­rän, mikä hel­pot­taa avun saa­mis­ta.

Li­säk­si Cup­ra For­men­to­rin mat­kus­ta­mos­ta löy­tyy Qi-stan­dar­din mu­kai­nen in­duk­tii­vi­nen la­taus mo­bii­li­lait­teil­le (Con­nec­ti­vi­ty Box) sekä nel­jä USB-C-port­tia (kak­si edes­sä, kak­si ta­ka­na) ja Blu­e­tooth-lii­tän­nät.

Tur­val­li­suus

Tur­val­li­suus- ja mu­ka­vuus­tek­no­lo­gi­oi­den va­li­koi­ma te­kee Cup­ra For­men­tor VZ5:sta yh­den seg­men­tin tur­val­li­sim­mis­ta ja mu­ka­vim­mis­ta au­tois­ta. Ko­ho­koh­tia ovat en­na­koi­va adap­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din (ACC), mm. au­ton kais­tal­la pi­tä­mi­ses­sä avus­ta­va Tra­vel As­sist, kais­tan­vaih­to­a­vus­tin, pois­tu­mi­sa­vus­tin sekä Emer­gen­cy As­sist -hä­tä­ti­lan­ne­a­vus­tin.

En­na­koi­va ACC-jär­jes­tel­mä voi sää­tää au­ton no­peut­ta na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mäs­tä saa­tu­jen reit­ti- ja pai­kan­nus­tie­to­jen pe­rus­teel­la, jol­loin mut­kat, lii­ken­neym­py­rät, ris­teyk­set, no­peus­ra­joi­tuk­set ja taa­ja­ma-alu­eet huo­mi­oi­daan jo en­na­kol­ta. Lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tuk­sen avul­la au­ton no­peus voi muut­tua au­to­maat­ti­ses­ti no­peus­ra­joi­tuk­sen muut­tu­es­sa.

Tra­vel As­sist -toi­min­to käyt­tää ACC:n ja Lane As­sist -kais­tan­pi­to­a­vus­ti­men tie­to­ja pi­tä­mään ajo­neu­von ak­tii­vi­ses­ti kais­tan kes­kel­lä ja sää­tä­mään no­peu­den lii­ken­teen mu­kai­sek­si kai­kil­le no­peu­sa­lu­eil­la. Side and Exit As­sist -tek­niik­ka tun­nis­taa kuol­lee­seen kul­maan jää­vät koh­teet ja va­roit­taa mui­den lä­hes­ty­mi­ses­tä, kun olet py­sä­köi­mäs­sä au­toa tai pois­tu­mas­sa mat­kus­ta­mos­ta.

Yk­si tär­keim­mis­tä uu­tuuk­sis­ta on Emer­gen­cy As­sist, joka var­mis­taa, et­tä kul­jet­ta­ja py­syy kes­kit­ty­nee­nä aja­mi­seen. Jos kul­jet­ta­ja ei re­a­goi va­roi­tuk­seen jär­jes­tel­mä voi jar­rut­taa au­to­maat­ti­ses­ti ai­na py­säh­dyk­seen saak­ka ja käyn­nis­tää va­roi­tus­vil­kut. Au­ton py­säh­ty­es­sä Cup­ra For­men­tor VZ5 voi ot­taa suo­raan yh­teyt­tä hä­tä­pal­ve­lui­hin eCall-jär­jes­tel­män avul­la. Tur­va­tyy­ny­jä au­tos­sa on kaik­ki­aan seit­se­män, mu­kaan lu­kien va­ki­o­va­rus­tuk­seen kuu­lu­va kes­ki­tur­va­tyy­ny etu­penk­kien vä­lis­sä.

Tek­no­lo­gi­oi­den yh­dis­tel­mä nos­taa tur­val­li­suu­den en­ne­nä­ke­mät­tö­mäl­le ta­sol­le, uu­det jär­jes­tel­mät on in­teg­roi­tu ta­val­la, joka li­sää mu­ka­vuut­ta ka­dot­ta­mat­ta hal­lin­nan tun­net­ta kul­jet­ta­jal­ta. Tämä on tär­ke­ää Cup­ral­le, jol­le kul­jet­ta­jan tar­peet ovat ai­na en­si­si­jai­sia.

Suo­meen Cup­ra For­men­tor VZ5:stä saa­puu pie­ni, ra­jat­tu erä al­ku­vuo­des­ta 2022.

Hin­nas­to ja li­sä­va­rus­te­hin­nas­to jul­kais­taan lop­pu­vuo­des­ta 2021.

Tek­ni­set tie­dot

Cup­ra For­men­tor VZ5

Moot­to­ri

2,5 TSI 390 hv (287 kW)

Voi­man­siir­to

7-vaih­tei­nen DSG, 4Drive-ne­li­ve­to

Sy­lin­te­rit

5-sy­lin­te­ri­nen ri­vi­moot­to­ri

Is­ku­ti­la­vuus

2480 cm3

Sy­lin­te­rin hal­kai­si­ja ja is­kun pi­tuus

82,5 x 92,8 mm

Pu­ris­tus­suh­de

10.0:1

Mak­si­mi­vään­tö [Nm/r/min]

480 Nm/2 250 – 5 700 r/min

0 – 100 km/h

4,2 s

Huip­pu­no­peus

250 km/h*

* elekt­ro­ni­ses­ti ra­joi­tet­tu

Cup­ra-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä

Auto Bild.Uutiset

Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN