Korin mitat ovat lähes ennallaan pientä pituuden kasvua (4,34 m) lukuun ottamatta. Siitä huolimatta tilaa on paljon aiempaa enemmän. Eniten ovat kasvaneet sisäleveys edessä, takajalkatilat ja tavaratila. Eniten sitä on etuvetoisessa versiossa, jossa tavaratilan koko on nyt 472 litraa.
Dacia
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Dacia Duster on ollut jo vuosia katumaastureiden markkinajohtaja Euroopassa yksityisostajien keskuudessa. Kolmas sukupolvi nostaa ominaisuudet, tilat ja varustelun entistä korkeammalle tasolle. Jatkossa kaikki voimalinjat ovat sähköistettyjä; kevythybridejä ja hybridejä. Suomeen täysin uusi Duster saapuu kesällä 2024.
Dacia kasvatti mallistoaan vuonna 2010 ensimmäisellä katumaasturillaan Dusterilla, joka nousi heti luokassaan ostajien suosikiksi niin Euroopassa kuin Suomessa.
Seitsemän vuotta myöhemmin oli toisen sukupolven vuoro, joka rynnisti yksityisten autonostajien markkinassa Euroopan eniten rekisteröidyksi katumaasturiksi, minkä paikan se on säilyttänyt vuosikaudet.
Dacia Duster on edennyt 13 vuoden ikään, jona aikana sitä on valmistettu 2,2 miljoonaa kappaletta. Niitä tehdään Romaniassa Pitestin tehtaalla tuhannen auton päivävauhdilla eli yksi auto minuutissa. Keväällä 2024 siellä alkaa Dusterin kolmannen, täysin uuden sukupolven tuotanto.
Tutut mittasuhteet, mutta kaikki on uutta
Dacian muotoilujohtaja David Durand toteaa, että he hioivat kolmannen sukupolven Dusterin mittasuhteita tarkkaan. Oli tärkeää säilyttää Dacia Dusterin DNA, joka on hyvin tunnistettava. Täysin uusi Duster jatkaa Dacian muotoilufilosofiaa.
Vaikka täysin uusi Dacia Duster näyttää tutulta, on siirtymä toisesta sukupolvesta kolmanteen muotoilullisesti paljon suurempi kuin edellinen.
Peruslinjat ovat yksinkertaiset ja samalla vahvat. Korin yksityiskohtia on hiottu käytännöllisyyttä parantaen, mikä tarkoittaa käytännössä muun muassa aiempaa suurempaa takaluukkua.
Dacia Duster on aina ollut katumaasturiksi erittäin maastokelpoinen, minkä takia korin alaosa on suojattu aiempaa tehokkaammin. Etu- ja takapuskurien alleajosuojat ovat läpivärjättyä materiaalia, joissa naarmut ja kolhut eivät näy.
Dacia Duster tulee Suomeen kahdella voimalinjalla. Niistä perinteisempi on TCe 130 -kevythybridi, jossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Duster TCe 130:n voi valita etu- tai nelivetoisena. Polttoainetta säästävällä Miller-periaatteella toimivaan kolmesylinteriseen 1,2-litraiseen bensiiniturboon on yhdistetty 48 voltin järjestelmä. Sähkömoottori avustaa bensiinimoottoria liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytyksissä, millä kulutus ja hiilidioksidipäästö pienenevät noin kymmenen prosenttia. Toisena voimalinjana on sama Hybrid 140, joka esiteltiin Dacia Joggeriin vuoden 2023 alkupuolella. Ensimmäisen kerran voimalinja otettiin käyttöön Renault Groupissa kolme vuotta sitten Renault Cliossa. Kokonaisuudessa on vapaasti hengittävä nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Automaatin tapaan toimiva monitilavaihteisto käyttää moottoreita kaiken aikaa mahdollisimman taloudellisesti. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä.
Dacia
Puskurien alleajosuojissa sekä kylkien suojauksessa on materiaalina Dacian insinöörien ja LyondellBasellin insinöörien kehittämä Starkle®, joka nähtiin ensimmäisen kerran syksyllä 2022 Manifesto-tutkielmassa, ja nyt edistyksellinen materiaali on tuotu tuotantomalliin.
Kierrätysmateriaaleista tehdyn Starklen ansiosta viidennes Dacia Dusterin muoveista on kierrätettyjä. Ympäristö otetaan muutenkin Dacia Dusterissa monin tavoin huomioon, sillä autossa ei käytetä kromia koristeena lainkaan, eikä myöskään eläinperäistä nahkaa.
Yhtenäinen linja korissa ja sisustuksessa
Dacian tunnusmerkkinä ovat Y-muotoiset valot niin edessä (päiväajovalot) kuin takana. Sama muoto löytyy ohjaamossa tuuletussuuttimista ja ovipaneeleista. Uudessa ohjaamossa korostetaan vaakasuoria linjoja. Pintamateriaalit ovat aiempaa korkeatasoisempia, ja varustelu on aiempaa paljon runsaampi.
Ergonomiaan on kiinnitetty paljon huomiota, mikä tarkoittaa käytännössä esimerkiksi kookkaan 10,1-tuumaisen kosketusnäytön kääntämistä 10 astetta kohti kuljettajaa.
Journey-varustetasossa on vakiona lisää säilytystilaa keskikonsoliin tuova sähköinen käsijarru, jonka saa Extremeen lisävarusteena. Ohjauspyörää on litistetty niin ylhäältä kuin alhaalta, mikä parantaa näkyvyyttä ja helpottaa sen pyörittämistä.
Kolmannen sukupolven Dacia Duster tehdään samalle CMF-B -perusrakenteelle kuin muutkin Dacia-mallit (Dacia Sandero ja Dacia Jogger).
Korin mitat ovat lähes ennallaan pientä pituuden kasvua (4,34 m) lukuun ottamatta. Siitä huolimatta tilaa on paljon aiempaa enemmän. Eniten ovat kasvaneet sisäleveys edessä, takajalkatilat ja tavaratila. Eniten sitä on etuvetoisessa versiossa, jossa tavaratilan koko on nyt 472 litraa.
Kaikissa Suomeen tuotavissa Dacia Dustereissa on paljon ennen näkemättömiä varusteita, kuten muokattava 7-tuumainen digitaalinen mittaristo, sekä edellä mainittu 10,1-tuumainen kosketusnäyttö. Siinä on uusi tieto-viihdejärjestelmä Media Display, jossa on mm. langaton Apple Carplay™ / Android Auto™ -liitettävyys älypuhelimelle.
Journeyssä on vakiona vielä monipuolisempi Media Nav Live, jossa on reaaliaikainen navigointi. Molempiin saadaan päivitykset pilven kautta.
Täysin uusi Dacia Duster tulee myyntiin kolmena varustetasona. Suomen mallisto tulee alkamaan keskimmäisestä varustetasosta eli Expressionista, sillä perusmalli Essential on saatavilla vain etuvetoisena ECO-G LPG-nestekaasuversiona, joka ei ole Suomen markkinalle sopiva. Dacia Duster Expressionissa on vakiona muun muassa 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, ilmastointi, vakionopeudensäädin, peruutustutka ja peruutuskamera. Suomeen tulevissa autoissa on lisäksi Dacia Dusteriiin täysin uutena varusteena tuleva lämmitettävä ohjauspyörä. Varusteluun sisältyvät myös uusimpien määräysten mukaiset pakolliset ajoavustimet, kuten eCall-hätäpuhelutoiminto, automaattinen hätäjarrutustoiminto, kuljettajan vireystilan valvonta sekä kaistalla pysymisen avustin. Parhaalla tasolla voi valita joko maasturimaisuutta ja käytännöllisyyttä painottavan Extremen tai ylellisen Journeyn, joissa molemmissa on älyavain, automaatti-ilmastointi ja uutuutena Dacia Dusterissa kaukovaloavustin.
Dacia
Toinen Dacia Manifesto-tutkielmasta Dacia Dusteriin otettu oivallus on YouClip. Autossa on kuusi YouClip-kiinnityspistettä (yksi kojelaudassa, yksi keskikonsolin matkustajan puolella, yksi keskitunnelin päässä takamatkustajille, kaksi tavaratilan sivuilla ja yksi takaluukussa), joihin saa kiinnitettyä, vaikka tabletin tai älypuhelimen jalustan, laturin tai kolme yhdessä (mukiteline, kassikoukku ja taskulamppu) -paketin. Viimeksi mainittu on vakiona Dacia Duster Extremessä.
Jatkossa aina hybridi
Uudella CMF-B -perusrakenteella on merkittävä osa täysin uuden Dacia Dusterin kehittymisessä. Sen edistyksellisen rakenteen ansiosta on vähennetty merkittävästi värinöitä ja melua, mikä kohentaa matkustusmukavuutta. Myös ajettavuudessa on otettu huomattava askel parempaan, vähintään yhtä suuri kuin edellisessä sukupolvenvaihdoksessa.
Dacia Duster tulee Suomeen kahdella voimalinjalla. Niistä perinteisempi on TCe 130 -kevythybridi, jossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.
Duster TCe 130:n voi valita etu- tai nelivetoisena. Polttoainetta säästävällä Miller-periaatteella toimivaan kolmesylinteriseen 1,2-litraiseen bensiiniturboon on yhdistetty 48 voltin järjestelmä. Sähkömoottori avustaa bensiinimoottoria liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytyksissä, millä kulutus ja hiilidioksidipäästö pienenevät noin kymmenen prosenttia.
Toisena voimalinjana on sama Hybrid 140, joka esiteltiin Dacia Joggeriin vuoden 2023 alkupuolella. Ensimmäisen kerran voimalinja otettiin käyttöön Renault Groupissa kolme vuotta sitten Renault Cliossa.
Kokonaisuudessa on vapaasti hengittävä nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Automaatin tapaan toimiva monitilavaihteisto käyttää moottoreita kaiken aikaa mahdollisimman taloudellisesti.
Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, jolla voidaan ajaa kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta. Kulutus on kaupungissa jopa 40 prosenttia ja yhdistetyssä ajossa 20 prosenttia pienempi kuin pelkästään bensiinimoottorilla varustettuna.
Suomessa lähes neljä viidennestä Dacia Dustereista ostetaan nelivetoisina, joten siihen tehdyt parannukset ovat erityisen tärkeitä.
Dacia Duster onkin maastossa etenemisen suhteen katumaastureiden parhaimmistoa. Siinä auttaa jatkossa uuden nelivetoisen Dacia Dusterin peräti 217 mm maavara (etuvetoinen 209 mm), mikä on suurempi kuin missään kilpailijassa.
Maastossa on iloa myös suurista tulo- ja jättökulmista sekä korin hyvästä suojauksesta.
Neliveto-Dusterin 4x4 Terrain Control -ajotilan säätimessä on nyt aiemman kolmen sijaan viisi vaihtoehtoa.
Auto-tilassa voimaa jaetaan automaattisesti etu- ja taka-akselin välillä pidon ja nopeuden mukaan.
Uudella CMF-B -perusrakenteella on merkittävä osa täysin uuden Dacia Dusterin kehittymisessä. Sen edistyksellisen rakenteen ansiosta on vähennetty merkittävästi värinöitä ja melua, mikä kohentaa matkustusmukavuutta. Myös ajettavuudessa on otettu huomattava askel parempaan, vähintään yhtä suuri kuin edellisessä sukupolvenvaihdoksessa.
Dacia
Snow-tilassa optimoidaan pitoa liukkailla, jolloin mukana on myös ajonvakautus ja luistonesto. Mud/Sand-tila on tarkoitettu vaihtelevaan maastoon ja Off-Road vaikeampaan maastoon. Eco-tilassa pyritään mahdollisimman alhaiseen polttoaineenkulutukseen rajoittamalla ilmastointilaitteen toimintaa ja auton suorituskykyä.
Alhaisilla (alle 30 km/h) nopeuksilla myös peruutettaessa toimiva alamäkihidastin auttaa sekin osaltaan maastoajossa.
Valinnanvaraa eri käyttöihin
Täysin uusi Dacia Duster tulee myyntiin kolmena varustetasona. Suomen mallisto tulee alkamaan keskimmäisestä varustetasosta eli Expressionista, sillä perusmalli Essential on saatavilla vain etuvetoisena ECO-G LPG-nestekaasuversiona, joka ei ole Suomen markkinalle sopiva.
Dacia Duster Expressionissa on vakiona muun muassa 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, ilmastointi, vakionopeudensäädin, peruutustutka ja peruutuskamera.
Suomeen tulevissa autoissa on lisäksi Dacia Dusteriiin täysin uutena varusteena tuleva lämmitettävä ohjauspyörä.
Varusteluun sisältyvät myös uusimpien määräysten mukaiset pakolliset ajoavustimet, kuten eCall-hätäpuhelutoiminto, automaattinen hätäjarrutustoiminto, kuljettajan vireystilan valvonta sekä kaistalla pysymisen avustin.
Parhaalla tasolla voi valita joko maasturimaisuutta ja käytännöllisyyttä painottavan Extremen tai ylellisen Journeyn, joissa molemmissa on älyavain, automaatti-ilmastointi ja uutuutena Dacia Dusterissa kaukovaloavustin.
Extremessä korostetaan harrastus- ja ulkoiluhenkisyyttä mm. taakkatelineiksi kääntyvillä monitoimikattokaiteilla, likaa hylkivällä, helposti puhdistettavalla istuinverhoilulla, YouClip-varusteilla sekä kuparin värisin koristein korissa ja ohjaamossa. Journeystä löytyvät muun muassa 18-tuumaiset pyörät, langaton latausalusta ja parempi Arkamys-äänentoisto.
Dacia Dusterin kolmas sukupolvi esitellään virallisesti keväällä 2024. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2024.
Dacia-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autoala jyrähtää – autokannan ennätyksellinen ikääntyminen saatava poikki
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Renault 5 E-Tech electric on Car of The Year 2025 -voittaja
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Yksityisteiden liikenneturvallisuus herättää kysymyksiä järkyttävän liikenneonnettomuuden jälkeen
Yllättävän moni ajaa talvella vaarallisella autolla
Nämä käytetyt autot kävivät kaupaksi vuonna 2024
K-Auton käytettyjen autojen kauppa kävi viime vuonna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Joulukoti Porvoon vanhalla rautatieasemalla
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
Lencon uudet
Räätälöitäviä kaiuttimia Ruotsista
McIntosh MSA5500
Järeä päätevahvistin Canorilta
Linnin kurkivarsi
Puolalaista nostalgiaa
Tri-ampattu kolmitie
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autoala jyrähtää – autokannan ennätyksellinen ikääntyminen saatava poikki
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Renault 5 E-Tech electric on Car of The Year 2025 -voittaja
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autoala jyrähtää – autokannan ennätyksellinen ikääntyminen saatava poikki
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Renault 5 E-Tech electric on Car of The Year 2025 -voittaja
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Yksityisteiden liikenneturvallisuus herättää kysymyksiä järkyttävän liikenneonnettomuuden jälkeen
Yllättävän moni ajaa talvella vaarallisella autolla
Nämä käytetyt autot kävivät kaupaksi vuonna 2024
K-Auton käytettyjen autojen kauppa kävi viime vuonna
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI