Ford Ranger Raptor tulee jatkossa toimimaan ensihoidon johtoautona. Ford Ranger Raptorin etuna on erityisesti ainutlaatuinen kyky edetä nopeasti myös vaativissa maastoissa ja ahtaissa paikoissa.
Ford
Ford Ranger Raptor: Stadin Brankkarien ensihoidon johtoautoksi
Helsingin kaupungin pelastuslaitos – Stadin Brankkari – vastaanotti uuden Ford Ranger Raptorin joulun alla Transit Keskus Laakkosen liikkeessä Herttoniemessä.
Pelastuslaitokselle luovutettu Ford Ranger Raptor on ensimmäinen tällaiseen tarkoitukseen täysin räätälöity auto. Myös käyttäjät ovat antaneet oman vahvan panoksensa auton suunnitteluun. Näin on varmistettu, että auto toimii vaativissa tehtävissä parhaalla mahdollisella tavalla.
Täysin asiakkaan tarpeisiin rakennettu erikoisauto
Ford Ranger Raptor on muutettu kevytkuorma-autoksi, minkä ansiosta siihen on saatu lisää kantavuutta.
Kuorma-auton muutostöistä ja lavan päällä olevan alumiinikopan suunnittelusta vastasi Ford laatusertifioitu (QVM) korinrakentaja Arctic Trucks Finland.
Sähkötyöt ja osan sisustuksesta toteutti El-Car, ja valojen ja vilkkujen suunnittelussa ja toteutuksessa mukana oli Startax.
”Tässä projektissa olemme saaneet käyttää koko oman tiimin ja yhteistyökumppaneidemme asiantuntemusta tosi laajasti, minkä ansiosta se on ollut ammatillisestikin erittäin mielenkiintoista”, toteaa Arctic Trucks Finland Oy:n toimitusjohtaja Ville Viikari. ”On upeaa, että saimme olla mukana tämän prototyypin suunnittelussa ja toteutuksessa. Auto on nyt valmiina tositoimiin.”
Pitkä ja mielenkiintoinen projekti
Ford Ranger Raptor esiteltiin medialle ja maahantuojille Marokossa keväällä 2019. Matkalla mukana ollut Fordin hyötyajoneuvojen myyntipäällikkö Petteri Pajanen pääsi heti tuoreeltaan kertomaan kokemuksistaan ja Ford Ranger Raptorin suorituskyvystä Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä Kuljetus 2019 -näyttelyssä Helsingin pelastuslaitoksen edustajille, muun muassa ensihoidon kenttäjohtaja Tuomas Taskiselle ja hankintapäällikkö Mårten Hellbomille.
Ford Ranger Raptorin suorituskyky, ajo-ominaisuudet ja kattava vakio- ja turvavarustelu yhdistettynä täysin käyttötarpeisiin räätälöityihin erikoisratkaisuihin ja -varusteluun takaavat ensihoidon johtoyksikölle luotettavan kumppanin tuleviin pelastustöihin.
Ford
Projekti on ollut mieleenpainuva myös pitkään autoalla työskennelleelle Petteri Pajaselle.
”Tämä on ollut ehdottomasti hienoin, mielenkiintoisin ja pitkäkestoisin projekti, jossa olen saanut olla mukana aivan alusta alkaen”, Pajanen toteaa tyytyväisenä.
”Tämä uusi automalli korvaa Helsingin pelastuslaitoksella aiemmin käytössä olleen ensihoidon kenttäjohtajan auton”, sanoo hankintapäällikkö Mårten Hellbom.
Kansallisen kynnysarvon ylittäneessä hankinnassa Ford Ranger Raptor voitti tarjouskilpailun ja mm. hankintaprosessin vertailun koeajoissa todettiin, että auto kykenee etenemään vaivatta sekä vaikeassa maastossa että ahtaissa kaupunkioloissa, esimerkiksi huoltotunneleissa.
Vääntöä 500 Nm
Ford Performancen kehittämän Ford Ranger Raptor mallin voimanlähteenä on 2,0-litrainen EcoBlue-kaksoisturbodieselmoottori, jossa on tehoa 213 hevosvoimaa ja vääntöä 500 Nm.
Mallin ainutlaatuinen Ford Performance alusta on optimoitu suurilla nopeuksilla tapahtuvaa maastoajoa ja vaikeimpiinkin paikkoihin pääsyä varten.
Position Sensitive Damping -toiminnolla varustetut FOX-iskunvaimentimet vaimentavat jousituksen liikkeitä äärimmäisissä olosuhteissa erittäin tehokkaasti.
Tavallisessa maantieajossa vaimennus on puolestaan maltillista, mikä takaa mukavan ajettavuuden. Etuiskunvaimentimen liikerata on 32 prosenttia ja takaiskunvaimentimen 18 prosenttia aiempaa pitempi.
Ford Ranger Raptorissa on sama Fordin kymmenportainen automaattivaihteisto kuin amerikkalaisessa Ford F-150 Raptorissa.
Kestävyydeltään ja painoltaan optimoitu vaihteisto on valmistettu suurlujuusteräksestä, alumiiniseoksista ja komposiittimateriaaleista.
Laaja välityssuhdealue parantaa kiihtyvyyttä ja reagointikykyä sekä auttaa osaltaan saavuttamaan polttoaineen kulutuslukeman 10,6 l/100 km ja CO2-päästöarvon 278 g/km.
Reaaliaikainen vaihtotapahtuman ajoitus varmistaa, että kaikissa tilanteissa on valittuna siihen parhaiten sopiva vaihde.
Ainutlaatuiseen vaihteiston kalibrointiin kuuluu myös Live in Drive -toiminto, jonka ansiosta vaihteita voi halutessaan vaihtaa manuaalisesti vaihtopainikkeilla.
Kuljettajaa avustavien järjestelmien ja turvallisuustekniikoiden ansiosta auto toimii hienosti kaikenlaisissa maastoissa ja vaativissa työskentelyolosuhteissa.
Käytössä ovat kaatumiseneston (ROM) sisältävä Fordin elektroninen ajovakauden hallintajärjestelmä, perävaunun vakautusjärjestelmä, mäkilähtöapu, alamäkihidastin ja kuormantunnistusjärjestelmä.
Ford-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Brutaalia ääniarkkitehtuuria Tukholmasta
Sähköstaatti Puolasta
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Joulu saapuu Jumon saarelle
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI