Cyanin Volvo P1800:ssa ei ole mitään avustimia, eikä siten myöskään ajonhallintajärjestelmää eikä ABS-jarruja. Eikä jarrutehostinta. Kaikki, mikä voisi häiritä kuljettajan, renkaiden ja ajoradan välistä yhteyttä, on poistettu.

Cyanin Volvo P1800:ssa ei ole mitään avustimia, eikä siten myöskään ajonhallintajärjestelmää eikä ABS-jarruja. Eikä jarrutehostinta. Kaikki, mikä voisi häiritä kuljettajan, renkaiden ja ajoradan välistä yhteyttä, on poistettu.

Hurja Volvo P1800 Cyan: Hiili­kui­tu­ko­rinen rataohjus!

Volvo P1800 Cyan on kunnianosoitus 1960-luvun legendaariselle P1800-urheiluautolle. Auton suunnittelusta vastasi Volvo-ratakilpureista ja Volvo C30 Polestar Concept -prototyypistä vastannut Cyan Racing.

Auto Bild.Klassikot

"Yri­tyk­sem­me pe­rus­tet­tiin vuon­na 1996 kil­pai­le­maan Vol­vo-au­toil­la Ruot­sis­sa, ja Vol­vo P1800 Cyan ku­vain­nol­li­ses­ti sul­kee ym­py­rän puo­les­tam­me", sa­noo Cyan Ra­cin­gin toi­mi­tus­joh­ta­ja ja pe­rus­ta­ja Chris­ti­an Dahl.

”Lu­nas­tim­me en­sim­mäi­sen maa­il­man­cu­pim­me Vol­vol­la vuon­na 2017 ja olem­me sit­tem­min voit­ta­neet kak­si muu­ta maa­il­man­mes­ta­ruut­ta kah­den muun val­mis­ta­jan kans­sa. En­sim­mäi­nen maa­il­man­mes­ta­ruus oli meil­le virs­tan­pyl­väs, ja meis­tä tun­tui, et­tä oli hyvä ai­ka pa­la­ta ta­kai­sin men­nei­syy­teen ja Vol­voa edel­tä­nei­siin ai­koi­hin. En­sim­mäi­ses­sä Vol­vo P1800 Cy­a­nis­sa on si­ni­set ja kel­tai­set kil­pa­vä­rim­me, jot­ka mer­kit­se­vät pe­rin­tö­äm­me."

Esi-isä 1960

Volvo P1800 Cyan valmistui aikoinaan 1964-mallisena Volvo P1800 -coupéna, jota on nyttemmin jalostettu hiilikuidulla ja suurlujuusteräksellä. Auton omamassa on ainoastaan 990 kiloa.

Volvo P1800 Cyan valmistui aikoinaan 1964-mallisena Volvo P1800 -coupéna, jota on nyttemmin jalostettu hiilikuidulla ja suurlujuusteräksellä. Auton omamassa on ainoastaan 990 kiloa.

Al­ku­pe­räi­nen Vol­vo P1800 lan­see­rat­tiin vuon­na 1960, vuot­ta en­nen Ja­gu­ar E-Ty­peä ja kak­si vuot­ta en­nen Fer­ra­ri 250 GTO -mal­lia sekä kol­me vuot­ta en­nen Porsc­hen 911-mal­lia.

"Ky­sei­sil­lä Ja­gu­a­ril­la, Fer­ra­ril­la ja Porsc­hel­la on mal­lei­na kai­kil­la jat­ku­vuu­ten­sa,” to­te­aa Dahl.

“Saim­me sii­tä ins­pi­raa­ti­on luo­da jo­tain sel­lais­ta, joka oli­si saat­ta­nut to­teu­tua, mi­kä­li me oli­sim­me kil­pa­tal­li­na ol­leet mai­se­mis­sa 1960-lu­vul­la, kil­pai­le­mas­sa P1800:lla, ja jos oli­sim­me pääs­seet suun­nit­te­le­maan kil­pu­ris­tam­me ka­tu­ver­si­on.”

“Olem­me teh­neet vas­taa­van ai­em­min jo kol­mes­ti kil­pu­riem­me kans­sa, kos­kien mal­le­ja Vol­vo C30, Vol­vo S60 sil­loin kun mei­dät tun­net­tiin vie­lä Po­les­tar-ni­mel­lä, sekä vii­me vuon­na Lynk & Co 03 Cyan. Vol­vo P1800 Cyan on oma nä­ke­myk­sem­me sii­tä, mi­ten asi­at oli­si­vat voi­neet ke­hit­tyä.”

Au­to­no­mi­sen aja­mi­sen, säh­köis­tä­mi­sen ja lii­tet­tä­vyy­den ai­ka­kau­del­la Cyan Ra­cing päät­ti, et­tä on ai­ka muis­tel­la, mil­lais­ta oli ai­em­min ja teh­dä sii­tä aja­ton­ta.

"Oli­sim­me toki voi­neet ra­ken­taa täys­säh­köi­sen Vol­vo P1800:n, jo­hon oli­si sul­lot­tu vii­mei­sin­tä tek­no­lo­gi­aa, mu­ka­vuut­ta ja lois­toa, mut­ta em­me ha­lun­neet sel­lais­ta", sa­noo Chris­ti­an Dahl. Yh­tiö ha­lu­si poi­mia par­hai­ta pa­lo­ja 1960-lu­vul­ta ja yh­dis­tel­lä nii­tä ny­ky­päi­vään si­ten, et­tä ajo­ko­ke­mus säi­lyy puh­taa­na.

Au­tos­sa ei ole mi­tään avus­ti­mia, ei­kä si­ten myös­kään ajon­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mää ei­kä ABS-jar­ru­ja. Ei­kä jar­ru­te­hos­tin­ta. Kaik­ki, mikä voi­si häi­ri­tä kul­jet­ta­jan, ren­kai­den ja ajo­ra­dan vä­lis­tä yh­teyt­tä, on pois­tet­tu.

Hii­li­kui­tua ja suur­lu­juus­te­räs­ko­ri

Vol­vo P1800:n ko­ria muun­nel­tiin si­ten, et­tä au­toon saa­tiin mm. suu­rem­mat rai­de­le­vey­det ja isom­mat pyö­rät.

Vol­vo P1800 Cyan val­mis­tui ai­koi­naan 1964-mal­li­se­na Vol­vo P1800 -coupé­na, jota on nyt­tem­min ja­los­tet­tu hii­li­kui­dul­la ja suur­lu­juus­te­räk­sel­lä.

Au­ton oma­mas­sa on ai­no­as­taan 990 ki­loa.

Moot­to­ri ja vaih­de­laa­tik­ko

Kak­si­lit­rai­nen tur­bo­ah­det­tu ne­li­sy­lin­te­ri­nen pe­rus­tuu sa­maan moot­to­riin, jota käy­tet­tiin voi­tok­kaas­sa MM-kil­pu­ris­sa Vol­vo S60 TC1:ssä. Se tuot­taa 420 he­vos­voi­maa ja vään­tää 455 Nm. Pu­nai­sen alu­een raja kier­ros­näy­töl­lä on 7700 r/min.

Tur­bo­ah­ta­mi­ses­ta huo­li­mat­ta moot­to­ri vä­lit­tää suo­ra­vii­vais­ta voi­maa ja muis­tut­taa sii­nä mie­les­sä tar­koi­tuk­sel­li­ses­ti va­paas­ti hen­git­tä­vää.

Tar­koi­tuk­se­na on vä­lit­tää 1960-lu­vun ajo­tun­tu­mia, suo­ri­tus­ky­vyn ol­les­sa tun­tu­vas­ti te­hok­kaam­pi ja ajo­ko­ke­muk­sen ol­les­sa täs­mäl­li­sem­pi.

“Poh­ties­sam­me so­pi­vaa moot­to­ria Vol­vo P1800 Cy­a­niin, tut­kim­me mo­nia eri Vol­vo-moot­to­ri­vaih­to­eh­to­ja, mu­kaan lu­kien al­ku­pe­räi­nen B18, ns. ”pu­na­loh­ko-” B230, 5-sy­lin­te­ri­nen ns. ”val­koi­nen loh­ko”, ly­hyt ri­vi­kuu­to­nen sekä 4-sy­lin­te­ri­nen VEA-moot­to­ri,” se­lit­tää Mat­ti­as Evens­son. Näis­tä VEA-moot­to­rin teho ja ke­veys vei­vät voi­ton.

Vaih­teis­to­na toi­mii rää­tä­löi­tu 5-por­tai­nen Ho­lin­ger-ma­nu­aa­li, joka on suun­ni­tel­tu vä­lit­tä­mään vas­taa­van­lai­nen me­kaa­ni­nen tun­tu kuin al­ku­pe­räi­ses­sä Vol­vo P1800:n laa­ti­kos­sa, mut­ta jon­ka tark­kuus on pa­rem­pi ja joka ky­ke­nee kes­tä­mään enem­män vään­tö­mo­ment­tia.

Al­ku­pe­räi­nen Vol­vo P1800:n jäyk­kä taka-ak­se­lis­to kor­vat­tiin Cy­a­nin suun­nit­te­le­mal­la eril­lis­jou­si­tuk­sel­la. Mu­ka­na on myös luk­ko­pe­rä.

Aja­jan au­to

P1800:ssa on täy­sin sää­det­tä­bä etu- ja ta­ka­jou­si­tus sekä alu­mii­ni­sia jou­si­tus­kom­po­nent­te­ja. Cy­a­nin sää­tä­mät is­kun­vai­men­ti­met ovat sää­det­tä­vis­sä kah­teen ta­soon. Cy­a­nin mu­kaan auo me­nee juu­ri sin­ne, min­ne se oh­ja­taan ja sil­lä voi ajaa mut­kiin suu­rel­la no­peu­del­la. Alus­ta­sää­tö­jä ei ole teh­ty no­peim­pia kier­ro­sai­ko­ja, vaan suur­ta ajo­nau­tin­toa aja­tel­len.

Vol­vos­sa on hii­li­kui­tu­vah­vis­tei­nen al­jus­ta ja 18-tuu­mai­set ta­ko­van­teet. Jar­rui­na ovat kook­kaat ne­li­pyö­rä­le­vyt va­rus­tet­tui­na ne­li­män­täi­sin jar­ru­sa­tu­loin.

Tek­ni­siä tie­to­ja

Moot­to­ri: Tur­bo­ah­det­tu

Is­ku­ti­la­vuus: 2000 cm3

Sy­lin­te­ri­mää­rä: 4

Vent­tii­lit: 4

Pu­ris­tus­suh­de: 10,2:1

Suu­rin teho hv/kW: 420 hv (308kW)/7000 r/min

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 455 Nm/6000 r/min:

Suu­rin ah­to­pai­ne: 2,7 bar:

Polt­to­ai­ne­jär­jes­tel­mä: Suo­ra­suih­ku­tus

Vaih­teis­to: 5-port. Ho­lin­ger-ma­nu­aa­li

Ve­to­ta­pa: ta­ka­ve­to

Kyt­kin­le­vy: 200 mm

Kar­daa­ni­ak­se­li: hii­li­kui­tua

Perä: luk­ko­pe­rä, sää­det­tä­vät pe­rä­vä­li­tyk­set

Oma­mas­sa: 990 kg

Pai­non­ja­kau­ma: 47/53 %

Cyan Ra­cing / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN