Jo Hyundai Konan edullisimmassa Comfort-versiossa ovat vakiona esimerkiksi MFR led-ajovalot, 12,3-tuumainen kosketusnäyttö navigointijärjestelmineen, latausportin kannen lämmitystoiminto sekä reaaliaikaiset OTA-päivitykset.
Juha Peltonen
Hyundai Kona: Aiempaa tilavampi – myös ensimmäinen Hyundai-malli, jossa on täysi etäpäivitettävyys
Uuden Hyundai Konan mitat kasvoivat edeltäjämalliin nähden tuntuvasti. Uusi Hyundai Kona asettuu mitoiltaan vanhan Hyundai Konan yläpuolelle, sekä Hyundai Bayonin ja Hyundai Tucsonin välimaastoon.
Akseliväliä uudessa Hyundai Konassa saadaan +50 mm (nyt 2 660 mm), mikä vaikuttaa huomattavasti takaistuimen polvitilan kasvuun: luvuksi merkitään nyt 970 mm (aiemmin 880 mm).
Hyundai Konan ulkopituus kasvoi +172 mm, ja samalla leveyttä tuli lisää 76 mm.
Lisäksi korkeutta saadaan vanhaan Konaan verrattuna +174 mm.
Uudet 12,3-tuumaiset diginäytöt
Mitä tulee tavaratilaan, uudessa Hyundai Konassa on perustavaratilan litroja 466 l (ennen 374 l).
Toimintamatkaa täyssähköiselle Konalle luvataan jopa 514 kilometriä, ja kiihtyvyyttä nollasta sataan 7,8 sekuntia. Erikoispiirteenä mainittakoon Suomen talvea ajatellen latausluukun lämmitystoiminto, jolloin esimerkiksi -25 asteen pakkasella tehdas lupaa, että luukku voidaan avata parin minuutin kuluttua.
Juha Peltonen
Uusi digitaalinen päämittaristo on 12,3-tuumainen,
Juha Peltonen
Myös uusi kosketusnäyttö on kooltaan 12,3 tuumaa.
Juha Peltonen
Vastaavasti tavaratilan nostokorkeus mataloitui -19 mm (aiemmin 695 mm).
Suurinta tavaratilaa takaselkänojat alas taitettuina saadaan nyt 1 300 litraa.
Aiemmin täyssähköisessä Konassa ei ollut etupellin alaista tavaratilaa, mutta jatkossa sitä on 27 litraa.
Kojelaudassa vaihteenvalitsin on uudenlainen. Samalla Konaan saatiin uusi 12,3-tuumainen TFT LCD -mittaristo, sekä uusi 12,3-tuumainen Connected Car Navigation Cockpit -multimediajärjestelmä (täyssähköisessä Konassa koskien koko mallistoa, ja Kona-täyshybridissä alkaen Style-varustetasolta). Se mahdollistaa uusien sovellusten lataamisen
Uutta on niin ikään kuljettajan ajokyvyn valvonta In Cabin Camera -toiminnolla, sekä muun muassa Bose Premium -äänentoistojärjestelmä varustettuna 7 kaiuttimella ja erillisellä vahvistimella.
Täysi etäpäivitettävyys
Uuden sukupolven ccNC-multimediajärjestelmä mahdollistaa esimerkiksi ohjainyksiköiden sekä karttojen ja multimediajärjestelmän reaaliaikaiset OTA-päivitykset. Myös esimerkiksi amazon music -suoratoistopalvelu on käytettävissä.
Etuistuimet ovat pikaisen ensitutustumisen perusteella mukavan tuntuiset.
Juha Peltonen
Polvitila takaistuimella on kasvanut edeltääjn nähden tuntuvasti.
Juha Peltonen
Hyundai Kona electricissä on etupallin alla nyt 27 litran "frunk".
Juha Peltonen
Keskikonsoli on toteutettu selkeästi.
Juha Peltonen
Mitä tulee tavaratilaan, uudessa Hyundai Konassa on perustavaratilan litroja 466 l (ennen 374 l). Vastaavasti tavaratilan nostokorkeus mataloitui -19 mm (aiemmin 695 mm).
Juha Peltonen
Autossa on myös digitaalinen avain, Digital Key 2 Touch, osana Bluelink-palvelua (Samsung ja GooglePixel). Avain tallennetaan älypuhelimeen tai Apple Watchiin, ja siinä hyödynnetään NFC-teknologiaa.
Premium-malleissa on 360° kamerajärjestelmä SVM (Surround View Monitor), katvealuetta valvova kamera, jolla on näyttö mittaristossa BVM (Blind-Spot View Monitor) (Premium).
Lisäksi on pysäköintitutka eteen, taakse sekä uutena ominaisuutena sivututka alkaen Style-varustetasosta.
Uutta on myös älykäs nopeudenavustin (Intelligent Speed Assist, ISA), joka on tulossa pakolliseksi kaikkialla Euroopassa. Heinäkuusta 2022 ISA on pakollinen uusissa markkinoille tulevissa ajoneuvoissa. ISA:sta tulee pakollinen kaikille uusille autoille, joita myydään heinäkuusta 2024 alkaen.
Latausluukun lämmitystoiminto
Hyundai Kona täyshybridillä saa vetää 1300/600 kiloa, kun vastaavasti täyssähköisellä pieniakustoisella electric 48 kWh versiolla on lupa vetää 300/300 kiloa.
Isommalla akustolla varustetulla Hyundai Kona electric 65 kWh:lla saa vetää 750/300 kiloa.
Erikoispiirteenä mainittakoon Suomen talvea ajatellen latausluukun lämmitystoiminto, jolloin esimerkiksi -25 asteen pakkasella tehdas lupaa, että luukku voidaan avata parin minuutin kuluttua.
Hyundai Kona electricissä on myös akuston esilämmitys navigoitaessa pikalatausasemalle. Sen voi kytkeä myös manuaalisesti valikosta, tai vaihtoehtoisesti Bluelink-sovelluksen kautta.
Hyundai Kona electricissä on myös virran ulosotto V2L (220 V/3,6 kW) (alkaen Style-varustetaso).
Pikalatausteho 100 kW asemalla (CCS) on Electricissä kummankin akustokoon kohdalla 10-80 % noin 41 minuuttia, ja 50 kW tehoisella asemalla noin 1 tunti.
Toimintamatkaa täyssähköiselle Konalle luvataan jopa 514 kilometriä, ja kiihtyvyyttä nollasta sataan 7,8 sekuntia.
Jo Comfort-versiossa ovat vakiona esimerkiksi MFR led-ajovalot, 12,3-tuumainen kosketusnäyttö navigointijärjestelmineen, latausportin kannen lämmitystoiminto sekä reaaliaikaiset OTA-päivitykset.
Täyssähköisten versioiden hinnat starttaavat Hyundai Kona electric 48,4 kWh 156 hv:n Comfort-version 39 990 eurosta.
Vastaavasti isompiakustoinen Hyundai Kona electric 65 kWh 217 hv starttaa Comfort-lähtötasoisena 46 390 eurosta.
Hyundai-lehdistömateriaali / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Puutalokylä Helsingin keskustassa? Ruoholahden villat on 1800-luvun keidas, josta Sami ja Reeta onnistuivat saamaan kodin
Kellosta apua
Pro-Jectilta muuntajia mc-äänirasioille
Vapise kuuloke
Ylellinen kaiutinpaketti Pariisista
Rotelilta uusi integroitu vahvistin
Joulukoti Porvoon vanhalla rautatieasemalla
Neatin pieni lattiakaiutin
Uusi äänivarsi Sveitsistä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
Mitsubishi Colt: Suomeen marraskuussa – myös hybridiversiona
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN