Hyundai Kona N -mallin hinta on 48 990 euroa (2.0 T-GDI 2WD 280 hv 8-DCT). Ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen alkusyksystä 2021.

Hyundai Kona N -mallin hinta on 48 990 euroa (2.0 T-GDI 2WD 280 hv 8-DCT). Ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen alkusyksystä 2021.

Hyundai

Hyundain N-brändi: Uudistuu – ja samalla N-mallisto kasvaa

Hyundai esittelee tänä keväänä peräti kolme uutta N-mallia, joista kaksi on täysin uusia: suosittu i30 N uudistuu, i20-mallisto laajenee i20 N -uutuudella ja Kona SUV-mallisto saa kunnian yhdistää ensimmäisenä SUV-mallin monikäyt­töi­syyden ja N-mallin suorituskyvyn täysin uudessa Kona N -mallissa.

Auto Bild.Uutiset

Hy­un­dai Kona N -mal­lin maa­il­man en­sie­sit­te­lyn yh­tey­des­sä 27.4.2021 Hy­un­dai esit­te­li myös N-brän­din uu­den slo­ga­nin Ne­ver just drive. N-brän­din teh­tä­vä­nä on ylit­tää suo­ri­tus­ky­vyn ra­jat tur­val­li­ses­ti, ja ker­toa kul­jet­ta­jil­le, kuin­ka haus­kaa aja­mi­nen voi ol­la. Uu­si slo­gan tii­vis­tää N-ajat­te­lu­ta­van ja -hen­gen hy­vin yh­teen: ”Tee enem­män kuin vain ajat. Nau­ti jo­kai­ses­ta se­kun­nis­ta".

N-brän­din tu­le­vai­suus tuo li­sää kiin­nos­ta­via uu­sia alu­e­val­tauk­sia, sil­lä Hy­un­dai Mo­tor ai­koo vie­dä me­nes­tyk­sek­kään tuo­te­merk­kin­sä myös säh­kö- ja ve­ty­au­to­jen maa­il­maan. Tek­nii­kat ovat jo saa­ta­vil­la ‒ Hy­un­dain säh­kö­au­toil­le suun­ni­tel­tu E-GMP-alus­ta­ra­ken­ne tar­jo­aa sii­hen jous­ta­vas­ti mah­dol­li­suuk­sia. Ve­ty­käyt­töi­sen ur­hei­lu­au­ton kon­sep­tin Hy­un­dai esit­te­li jo vuon­na 2015 N 2025 Vi­si­on Gran Tu­ris­mo -polt­to­ken­no­kon­sep­ti­au­tos­saan.

Vuo­den 2013 jäl­keen N-brän­di on ra­ken­ta­nut voit­ta­van tuot­teen sekä N-sar­jan tuo­tan­to­au­to­mal­lis­toon et­tä teh­das- ja asi­a­kas­ta­soil­la ral­lin MM- ja va­ki­oau­to­jen TCR-sar­joi­hin. Yh­des­sä Hy­un­dai Mo­tors­por­tin kans­sa N-tuo­te­merk­ki on ke­rän­nyt yk­kös­ti­lo­ja ja mes­ta­ruuk­sia useis­sa sar­jois­sa. Hy­un­dai ha­lu­aa­kin si­tou­tua vah­vas­ti myös suo­ri­tus­ky­kyi­siin, tu­le­vai­suu­den moot­to­riur­hei­luun suun­ni­tel­tui­hin, säh­köi­siin kil­pa-au­toi­hin.

Kaik­ki suo­ri­tus­ky­kyi­set N-mal­lit ovat Na­my­an­gis­sa si­jait­se­van Hy­un­dain tut­ki­mus- ja ke­hi­tys­kes­kuk­ses­sa työ­hön­sä in­to­hi­moi­ses­ti suh­tau­tu­vien asi­an­tun­ti­joi­den ja in­si­nöö­rien suun­nit­te­le­mia. N-sar­jan au­to­jen ke­hi­tys­työ ja pe­rus­teel­li­nen tes­taus suo­ri­te­taan Sak­san Nürburg­rin­gil­lä, joka on yk­si maa­il­man vaa­ti­vim­mis­ta kil­pa­ra­dois­ta. Tä­män huo­lel­li­sen pro­ses­sin avul­la N-tek­niik­ka on hie­no­sää­det­ty tuo­tan­toon. Tuo­te­mer­kin N-sym­bo­li on­kin saa­nut ni­men­sä Na­my­an­gis­ta ja Nürburg­rin­gis­tä.

Hy­un­dai Mo­tor kas­vat­taa N- ja N Line-mal­li­sar­jaan­sa 18 uu­del­la au­to­mal­lil­la vuo­teen 2022 men­nes­sä. Kaik­kien au­to­har­ras­ta­jien tar­pei­den täyt­tä­mi­sek­si uu­sia N- ja N Line -mal­le­ja ai­o­taan esi­tel­lä jo­kai­ses­sa ko­ko­luo­kas­sa ja myyn­ti­seg­men­tis­sä.

Täy­sin uu­si suo­ri­tus­ky­kyi­nen Kona N - Hy­un­dai vi­rit­ti SUV:n N-ta­sol­le

Täy­sin uu­si Hy­un­dai Kona N on N-brän­din en­sim­mäi­nen SUV-au­tos­ta ra­ken­net­tu N-mal­li. Kona N tar­jo­aa voit­ta­van yh­dis­tel­män mo­ni­puo­li­suut­ta, kiih­ke­ää kiih­ty­vyyt­tä, ket­te­ryyt­tä ja kil­pa­ra­doil­le ra­ken­net­tu­ja ajo-omi­nai­suuk­sia.

Hyundai Kona N.

Hyundai Kona N.

Hyundai

Ko­rin­vä­ris­ten lo­ka­suo­jien ja 19-tuu­mais­ten pyö­rien yh­dis­tel­mä luo Kona N:lle it­se­var­man asen­teen. Kona N:n etus­poi­le­ri, kak­si­sii­pi­nen ta­kas­poi­le­ri ja si­vu­hel­mat pa­ran­ta­vat ae­ro­dy­naa­miik­kaa ja ne ko­ros­ta­vat kil­pa­ra­doil­ta tut­tu­ja muo­to­ja. Le­veä, il­mai­lu­a­lal­ta ins­pi­raa­ti­on­sa saa­nut etu­pus­ku­rin ala­o­san il­ma­not­to­auk­ko hal­lit­see etu­pus­ku­rin muo­toa ja se sa­mal­la ta­kaa moot­to­ril­le jääh­dy­tyk­sen kuu­mien ra­ta­kier­ros­ten ai­ka­na. Uu­tuus on 4 215 mm pit­kä, 1 800 mm le­veä ja 1 565 mm kor­kea.

- Kona N on suo­ri­tus­ky­kyi­nen ja kuu­ma­ve­ri­nen SUV-au­to. Se rik­koo sään­töä, jon­ka mu­kaan SUV-au­tol­la aja­mi­nen oli­si vä­hem­män haus­kaa. N-mal­li­na se ylit­tää ta­val­li­sen SUV-au­ton ra­jat, ker­too Hy­un­dai Mo­tor Grou­pin toi­mi­tus­joh­ta­ja ja tuo­te­ke­hi­ty­so­sas­ton joh­ta­ja Al­bert Bier­mann.

Te­hoa ja ket­te­rää suo­ri­tus­ky­kyä

Kona N -mal­lin moot­to­ri­na on 2,0-lit­ran tur­bo­ah­det­tu GDI-moot­to­ri, jon­ka jat­kee­na on uu­si 8-vaih­tei­nen mär­kä­tyyp­pi­nen kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to (N DCT). N DCT-vaih­teis­to on Hy­un­dain kah­dek­san­vaih­tei­ses­ta 8DCT-vaih­teis­tos­ta ke­hi­tet­ty ver­sio. Vaih­teis­tos­sa kyt­ki­men kom­po­nen­tit ovat vaih­teis­ton si­säl­lä ja nii­den jääh­dyt­tä­mi­seen käy­te­tään öl­jyä. Jär­jes­te­ly ai­heut­taa vä­hem­män kit­kaa, pa­rem­man jääh­dy­tyk­sen ja mah­dol­lis­taa suu­rem­man vään­tö­mo­men­tin käy­tön vaih­teis­tol­le.

Vä­li­suh­tei­den an­si­os­ta uu­si vaih­teis­to ta­kaa 2,0-lit­rai­sen T-GDI-moot­to­rin jat­ko­na par­haan mah­dol­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn. Vaih­teis­ton oh­jau­syk­sik­kö on N-ta­sol­le uu­del­leen ka­lib­roi­tu. Vaih­to­ta­pah­tu­ma on en­tis­tä no­pe­am­pi ja N Grin Shift (NGS), N Po­wer Shift (NPS) ja N Track Sen­se Shift (NTS) -toi­min­to­jen an­si­os­ta aja­mi­nen on en­tis­tä haus­kem­paa.

Voi­ma­lin­ja tuot­taa 280 he­vos­voi­man mak­si­mi­te­hot ja 392 Nm:n edes­tä vään­töä. Aja­mi­sen rie­mun voi mak­si­moi­da N Grin Shift -jär­jes­tel­män avul­la, jol­loin huip­pu­te­ho nou­see het­kel­li­ses­ti 290 he­vos­voi­maan. Moot­to­ri tuot­taa voi­maa ta­sai­ses­ti läpi koko kier­ro­sa­lu­een, ja se re­a­goi kaa­su­pol­ki­men liik­kei­siin vii­veit­tä, te­hos­taa kiih­ty­vyyt­tä sekä sa­mal­la li­sää ajo­mu­ka­vuut­ta maan­teil­lä sekä moot­to­ri­ra­doil­la.

Hy­un­dai Kona N -mal­lin huip­pu­no­peus on 240 km/h, ja se kiih­tyy Launch Cont­rol -läh­tö­jär­jes­tel­män avul­la 0-100 km/h 5,5 se­kun­nis­sa.

Hy­un­dai Kona N -mal­lis­sa on elekt­ro­ni­ses­ti oh­jat­tu N Cor­ner Car­ving Dif­fe­ren­ti­al -ta­saus­pyö­räs­tö, joka si­säl­tää ve­tä­vil­le pyö­ril­le voi­maa ja­ka­van ta­saus­pyö­räs­tön kit­ka­lu­kon (eLSD, Elect­ro­ni­cal­ly Cont­rol­led Li­mi­ted Slip Dif­fe­ren­ti­al). Kona N on va­rus­tet­tu eri­kois­ke­vyil­lä 19-tuu­mai­sel­la ta­o­tuil­la ke­vyt­me­tal­li­van­teil­la, te­hok­kail­la le­vy­jar­ruil­la ja Pi­rel­lin Hy­un­dail­le val­mis­ta­mil­la ur­hei­lul­li­seen ajoon suun­ni­tel­luil­la ren­kail­la.

N Grin -hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den va­li­ta vii­des­tä ei ajo­ti­las­ta: Eco, Nor­mal, Sport, N ja N Cus­tom. Ajo­ti­lat sää­tä­vät moot­to­rin, jou­si­tuk­sen, elekt­ro­ni­sen ajon­va­kau­tuk­sen (ESC), N-Cor­ner Car­ving- ta­saus­pyö­räs­tön (elekt­ro­ni­ses­ti kont­rol­loi­tu ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko), oh­jauk­sen te­hos­tuk­sen sekä voi­man­siir­ron pa­ra­met­re­ja op­ti­moi­dak­seen ne eri­lai­siin ajo-olo­suh­tei­siin. Cus­tom-ti­las­sa kul­jet­ta­ja voi ha­lu­tes­saan it­se mää­ri­tel­lä ha­lu­a­man­sa pa­ra­met­rit.

Ko­ri­ra­ken­net­ta on vah­vis­tet­tu yli­mää­räi­sil­lä hit­saus­pis­teil­lä, mikä pait­si vah­vis­taa ra­ken­net­ta, myös pa­ran­taa ko­rin jäyk­kyyt­tä, jot­ta ko­ri­vau­ri­ot mah­dol­li­ses­sa on­net­to­muus­ti­lan­tees­sa jäi­si­vät mi­ni­maa­li­sen pie­nik­si.

Pe­li­ko­ke­mus to­sie­lä­mäs­sä

Hy­un­dai Kona N on va­rus­tet­tu uu­del­la 10,25-tuu­mai­sel­la in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mäl­lä sekä di­gi­taa­li­sel­la mit­ta­ris­tol­la, joka N- tai Sport-ajo­ti­lois­sa si­säl­tää kil­pa-ajo­mai­sen hei­jas­tus­näy­tön (HUD), joka li­sää ajon ai­ka­na vi­de­o­pe­leis­tä tut­tua ulot­tu­vuut­ta. Uu­den in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­män N-ti­lan de­sign tar­jo­aa pe­li­mäi­sen ko­ke­muk­sen di­gi­ta­li­soi­duil­la ele­men­teil­lä, ja se vä­lit­tää kul­jet­ta­jal­le kier­ro­sai­ka­päi­vi­tyk­set ja N-ra­ta­kar­tan, joka mui­den tie­to­jen ohel­la aut­taa kul­jet­ta­jaa en­na­koi­maan tu­le­vat suo­rat ja mut­kat. Mak­si­moi­dak­seen ajo­nau­tin­non, Kona N käyt­tää nä­ky­viä ja hel­pos­ti lu­et­ta­via graa­fi­sia käyt­tö­liit­ty­miä, joi­den tar­jo­a­maa ajoin­for­maa­ti­o­ta kul­jet­ta­ja voi seu­ra­ta re­aa­li­a­jas­sa.

Taa­tak­seen tur­val­li­sen ja mu­ka­van päi­vit­täi­sen ajo­ko­ke­muk­sen, Kona N on va­rus­tel­tu kai­kil­la edis­ty­neil­lä kul­jet­ta­jaa avus­ta­vil­la (ADAS) jär­jes­tel­mil­lä. Näi­tä ovat tör­mäyk­sen­vält­tä­mi­sa­vus­tin (FCA), kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin (LKA), kais­tal­la­py­sy­mi­sa­vus­tin (LFA), kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­ta­jär­jes­tel­mä (DAW), kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka (HBA), kat­ve­a­lu­een tör­mäyk­sen­vält­tä­mi­sa­vus­tin (BCA), ta­kaa ris­te­ä­vän lii­ken­teen tör­mäyk­sen­vält­tä­mi­sa­vus­tin (RCCA), pois­tu­mis­va­roi­tus (SEW) ja äly­käs va­ki­o­no­peu­den­sää­din (SCC).

Hy­un­dai Kona N on myös va­rus­tet­tu Trac­ti­on Cont­rol -luis­to­nes­to­jär­jes­tel­mäl­lä, jon­ka avul­la ajon­hal­lin­ta eri­lai­sil­la tie­pin­noil­la, sekä eri­tyi­ses­ti N-ver­si­oon ke­hi­te­tyl­lä Ter­rain Mode -toi­min­nol­la, pa­ran­taa ete­ne­mis­ky­kyä lu­mes­sa, sy­väs­sä lu­mes­sa, hie­kal­la tai mu­dal­la. Kul­jet­ta­ja voi va­li­ta ti­lan­tee­seen so­pi­van ajo­ti­lan hel­pos­ti va­lit­si­mel­la.

Hy­un­dai Kona N -mal­lis­sa on tuki kah­den lait­teen liit­tä­mi­sek­si Blu­e­toot­hin avul­la yh­tä ai­kaa. Toi­nen lai­te voi ol­la esi­mer­kik­si kul­jet­ta­jan pu­he­lin ja toi­nen mu­sii­kin läh­tee­nä käy­tet­tä­vä tab­let­ti­tie­to­ko­ne.

Hy­un­dai Kona N -mal­lin hin­ta on 48 990 eu­roa (2.0 T-GDI 2WD 280 hv 8-DCT). En­sim­mäi­siä au­to­ja odo­te­taan Suo­meen al­ku­syk­sys­tä 2021.

Uu­si Hy­un­dai i30 N mää­rit­te­lee ajo­nau­tin­non mak­si­min uu­del­leen

Vuon­na 2017 esi­tel­ty Hy­un­dai i30 N on Hy­un­dain en­sim­mäi­nen ur­hei­lul­li­seen N-sar­jaan esit­te­le­mä tuo­tan­to­au­to­mal­li. Eu­roo­pas­sa i30 N saa­vut­ti no­pe­as­ti mer­kit­tä­vän suo­si­on. Au­to­ja on myy­ty yli 25 000 kap­pa­let­ta ja se on voit­ta­nut usei­ta pal­kin­to­ja.

Uu­den i30 N:n suo­ri­tus­ky­kyä ja ajo-omai­suuk­sia on ke­hi­tet­ty si­ten, et­tä uu­tuus on nyt ai­em­paa­kin pa­rem­min kai­ken­lai­seen ajoon so­vel­tu­va jo­ka­päi­väi­nen ur­hei­lu­au­to. Uu­si i30 N pe­rus­tuu edel­tä­jän­sä me­nes­ty­se­le­ment­tei­hin. Sen li­säk­si, et­tä i30 N tar­jo­aa uut­ta tyy­liä sekä pa­ran­net­tu­ja ajo-omi­nai­suuk­sia, au­to on va­rus­tet­tu en­tis­tä ke­vy­em­mil­lä ta­o­tuil­la 19 tuu­man van­teil­la, mikä te­hos­taa au­ton hal­lit­ta­vuut­ta sekä kä­si­tel­tä­vyyt­tä. Ku­ten edel­tä­jän­sä, uu­si i30 N on saa­ta­va­na sekä Hatch­back- et­tä Fast­back-ko­ri­mal­lei­na.

Hyundai i30 Fastback N.

Hyundai i30 Fastback N.

Hyundai

Uu­si i30 N on va­rus­tet­tu mär­kä­tyyp­pi­sel­lä 8-vaih­tei­sel­la kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­tol­la (N DCT) sekä edis­ty­neil­lä kul­jet­ta­jaa avus­ta­vil­la tek­nii­koil­la ja tur­va­o­mi­nai­suuk­sil­la.

- Eri­tyi­ses­ti au­ton uu­si muo­toi­lu, uu­det ke­vyt­me­tal­li­van­teet, N-sar­jan ke­vy­et ur­hei­luis­tui­met ja uu­si N DCT -kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to te­ke­vät ajo­ko­ke­muk­ses­ta ai­em­paa ur­hei­lul­li­sem­man ja mu­ka­vam­man, lis­taa Hy­un­dai Mo­tor Com­pa­nyn va­ra­toi­mi­tus­joh­ta­ja ja tuo­te­ryh­män joh­ta­ja Tho­mas Sche­me­ra.

Ko­ti­o­soi­te kil­pa­ra­dal­la

Uu­tuu­den muo­toi­lus­sa ur­hei­lul­li­suus mää­rit­te­li mal­liin to­teu­te­tut muu­tok­set, jot­ka voi­daan ku­va­ta kol­mel­la sa­nal­la: suo­ri­tus­ky­ky, tun­ne, kan­na­not­to ‒ uu­si i30 N myös näyt­tää sil­tä, et­tä sen ko­ti­o­soi­te on kil­pa­ra­dal­la.

Keu­lan le­veä ja te­rä­vä verk­ko­mai­nen muo­to muis­tut­taa len­to­ko­neen sii­peä. Etu­sä­leik­kö on myös op­ti­moi­tu te­hos­ta­maan moot­to­rin jääh­dy­tys­tä. Pus­ku­rien ul­ko­kul­mien ae­ro­dy­naa­mi­set si­vu­reu­nat puo­les­taan te­hos­ta­vat mer­kit­tä­väs­ti il­man vir­taus­ta ja vä­hen­tä­vät pyö­rä­ko­te­lois­sa ta­pah­tu­vaa tur­bu­lens­sia. Hy­un­dai i30 N:n ul­ko­muo­don täy­den­tä­vät kak­si uut­ta koo­kas­ta pa­ko­put­kea, jot­ka ovat in­teg­roi­tu pus­ku­rin ala­puo­lel­le dif­fuu­so­ri-il­ma­noh­jai­men yh­tey­teen.

Hy­un­dai i30 N:n vii­si kak­sois­puo­laa si­säl­tä­vä uu­tuus­van­ne on suun­ni­tel­tu mah­dol­li­sim­man ke­vy­ek­si ja kes­tä­väk­si. Nel­jän ta­o­tun ke­vyt­me­tal­li­van­teen sar­ja on pe­rä­ti 14,4 kg ke­vy­em­pi kuin vas­taa­va va­let­tu 19-tuu­mai­nen ke­vyt­me­tal­li­van­ne­sar­ja. Uu­sien van­tei­den tum­ma sa­tii­nin­har­maa mat­ta­pin­ta sekä N-lo­gol­la va­rus­tet­tu kirk­kaan pu­nai­sek­si maa­lat­tu jar­ru­sa­tu­la ko­ros­ta­vat kil­pa-au­to­mai­suut­ta. Etu­jar­ru­le­vy­jen hal­kai­si­jaa on te­hok­kaam­man jar­ru­tus­te­hon tuot­ta­mi­sek­si kas­va­tet­tu 345 mil­lis­tä 360 mil­liin.

Uu­teen i30 N:ään on en­sim­mäis­tä ker­taa saa­ta­va­na li­sä­va­rus­tee­na ole­vat ke­vy­et ja eri­no­mai­sen si­vut­tais­tu­en an­ta­vat N-eri­koi­sis­tui­met. N-ur­hei­luis­tui­met ovat 2,2 kg ke­vy­em­piä kuin nor­maa­lit GT-is­tui­met. Ke­vyi­den N-eri­koi­sis­tuin­ten ja 19-tuu­mais­ten ta­ot­tu­jen van­tei­den ai­kaan­saa­ma pai­non­sääs­tö li­sää au­ton suo­ri­tus­ky­kyä, au­ton kä­si­tel­tä­vyyt­tä sekä hal­lit­ta­vuut­ta.

Hyundai i30 N.

Hyundai i30 N.

Hyundai

Uut­ta i30 N:ää vauh­dit­taa 2.0-lit­ran tur­bo­ah­det­tu GDI-moot­to­ri, jon­ka jat­kee­na on nyt en­sim­mäis­tä ker­taa mär­kä­tyyp­pi­nen 8-vaih­tei­nen kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to (N DCT). Päi­vi­te­tyn moot­to­rin huip­pu­te­hot nou­se­vat edel­tä­jä­mal­lis­ta vii­del­lä he­vos­voi­mal­la 280 he­vos­voi­maan ja sa­mas­sa yh­tey­des­sä moot­to­rin suu­rin vään­tö kas­vaa 39 Nm:llä (392 Nm).

Moot­to­rin ta­sai­nen te­ho­käy­rä tuot­taa myös ar­ki­a­jos­sa ala­kier­rok­sil­le enem­män tär­ke­ää vään­töä. Mak­si­mi­vään­tö­mo­ment­ti on käy­tös­sä laa­jal­la 1 950 - 4 600 r/min käyn­ti­kier­ro­sa­lu­eel­la ja suu­rin teho 5 200 r/min. Mo­lem­pien i30 N -ver­si­oi­den huip­pu­no­peus on 250 km/h. Kiih­ty­vyys 0-100 km/h vie nyt vain 5,4 se­kun­tia.

Ai­van ku­ten edel­tä­jä­kin, uu­si i30 N on va­rus­tet­tu mo­nil­la suo­ri­tus­ky­kyä te­hos­ta­vil­la va­rus­teil­la, ku­ten moot­to­rin kier­ros­lu­vun vaih­to­ta­pah­tu­maan so­vit­ta­val­la Rev Matc­hing -tek­nii­kal­la eli au­to­maat­ti­sel­la vä­li­kaa­sul­la, Launch Cont­rol -läh­tö­jär­jes­tel­mäl­lä ja taka-ak­se­lis­ton vah­vis­te­tuil­la poi­kit­tais­tu­el­la.

Ku­ten täy­sin uu­des­sa Hy­un­dai Kona N:ssä, myös uu­des­sa i30 N:ssä uu­si N DCT -vaih­teis­to on suun­ni­tel­tu tar­jo­a­maan kul­jet­ta­jal­le ma­nu­aa­li­vaih­teis­tos­ta tut­tu ko­ke­muk­sen au­to­maat­ti­vaih­teis­ton mu­ka­vuu­del­la. Kul­jet­ta­ja voi käyt­tää vaih­tei­ta ma­nu­aa­li­ses­ti joko vaih­de­kep­piä käyt­tä­mäl­lä tai oh­jaus­pyö­rän taak­se asen­ne­tuis­ta vaih­teen­va­lit­si­mis­ta.

Jäl­kim­mäi­sen rat­kai­sun an­si­os­ta kul­jet­ta­ja voi vaih­taa vaih­tei­ta kil­pa-au­to­mai­ses­ti ir­rot­ta­mat­ta kä­si­ään oh­jaus­pyö­räs­tä. Jos kul­jet­ta­ja ha­lu­aa käyt­tää vaih­de­kep­piä, se ta­pah­tuu rata-au­tois­ta tu­tul­la toi­min­ta­lo­gii­kal­la: jos ha­lu­at vaih­taa vaih­teen alas­päin, työn­nä kep­piä eteen­päin, jos ha­lu­at vaih­taa vaih­det­ta ylös­päin, ny­käi­se kep­piä taak­se­päin.

Tur­val­li­suut­ta ja lii­tet­tä­vyyt­tä

Uu­teen i30 N:ään on päi­vi­tet­ty usei­ta huip­pu­luo­kan tur­val­li­suus- sekä kul­jet­ta­jaa avus­ta­via Hy­un­dai Smart­Sen­se -omi­nai­suuk­sia, ku­ten au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä (FCA) ja kais­tal­la­py­sy­mi­sa­vus­tin (LFA). Uu­des­sa i30 N Hatch­back -mal­lis­sa on va­ki­o­va­rus­tee­na myös kat­ve­a­lu­een tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sa­vus­tin (BCA) sekä ris­te­ä­vän lii­ken­teen tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sa­vus­tin (RCCA), joka tar­vit­ta­es­sa jar­rut­taa au­toa au­to­maat­ti­ses­ti tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sek­si.

Uu­des­sa i30 N:ssä on ajo­tie­dot ker­to­va Per­for­man­ce Dri­ving Data Sys­tem-jär­jes­tel­mä, jon­ka avul­la kul­jet­ta­ja voi ke­hit­tää omia ajo­tai­to­jaan. Jär­jes­tel­män päi­vi­tet­ty gra­fiik­ka li­sää käyt­tö­mu­ka­vuut­ta ja vä­lit­tää tie­to­ja voi­man­siir­ros­ta, moot­to­rin huip­pu­te­hois­ta, vään­tö­mo­men­tis­ta ja tur­bo­ah­ti­men ah­to­pai­neis­ta. Mu­ka­na ovat myös kier­ro­sa­ja­not­toa ja kiih­dy­tys­tä mit­taa­vat jär­jes­tel­mät. Na­vi­goin­nin yh­tey­des­sä saa­ta­va Blu­e­link-te­le­ma­tiik­ka­pal­ve­lu sekä hel­pot­taa läh­tö­jä et­tä li­sää tur­val­li­suut­ta pi­tä­mäl­lä kul­jet­ta­jan äly­pu­he­li­men avul­la yh­tey­des­sä au­toon.

Uu­den Hy­un­dai i30 N -mal­lis­ton hin­nat al­ka­vat on 46 390 eu­ros­ta (2.0 T-GDI 2WD 280 hv 8-DCT, sekä Hatc­back- et­tä Fast­back-mal­li). En­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat Suo­meen ke­vääl­lä 2021.

Polt­ta­van kuu­ma Hatch­back -uu­tuus: i20 N

Hy­un­dain uu­den i20 N -mal­lin lan­see­raus on ke­rän­nyt po­si­tii­vi­sia en­si­ar­vi­oi­ta eu­roop­pa­lai­sel­ta au­to­leh­dis­töl­tä. Uu­tuus­mal­li on saa­nut kii­tos­ta suo­ri­tus­ky­vys­tään sekä uu­sis­ta de­sign-yk­si­tyis­koh­dis­taan.

Täy­sin uu­si i20 N on i20-va­ki­o­ver­si­oon pe­rus­tu­va, mut­ta i20 WRC-ral­li­au­ton in­noit­ta­ma­na ra­ta­käyt­töön ja jo­ka­päi­väi­seen ar­ki­a­joon suun­ni­tel­tu käyt­tö­au­to. Use­at au­ton suo­ri­tus­ky­kyä te­hos­ta­vat tek­nii­kat, ku­ten moot­to­rin kier­ros­lu­vun vaih­to­ta­pah­tu­man yh­tey­des­sä sää­tä­vä Rev Matc­hing -jär­jes­tel­mä eli au­to­maat­ti­nen vä­li­kaa­su ja no­peim­man mah­dol­li­sen liik­keel­le­läh­dön ta­kaa­va Launch Cont­rol -jär­jes­tel­mä, ovat suun­ni­tel­tu pa­ran­ta­maan i20 N:n suo­ri­tus­ky­kyä. Li­säk­si ma­ta­la maa­va­ra ja ko­rin ae­ro­dy­naa­mi­nen muo­toi­lu suo­ras­taan ime­vät au­ton kaar­teis­sa tien pin­taan kiin­ni.

Uu­den i20 N:n sy­dä­me­nä syk­kii ne­li­sy­lin­te­ri­nen 1,6-lit­rai­nen T-GDi-tur­bo­moot­to­ri, jon­ka huip­pu­te­ho on 204 hv ja mak­si­mi­vään­tö 275 Nm. Uu­tuus kiih­tyy 0-100 km/h 6,7 se­kun­nis­sa. Moot­to­rin jat­kee­na on 6-vaih­tei­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to. Li­säk­si i20 N on va­rus­tet­tu Hy­un­dain N Grin Cont­rol -oh­jaus­jär­jes­tel­mäl­lä.

- Täy­sin uu­del­la i20 N:llä on huo­mi­o­ta he­rät­tä­vä ul­ko­nä­kö, ja sitä on haus­ka ajaa niin tien pääl­lä kuin moot­to­ri­ra­dal­la­kin. Eri­no­mai­sen suo­ri­tus­ky­vyn ja hy­vän muo­toi­lun yh­dis­tel­mä te­kee uu­sim­mas­ta N-mal­lis­tam­me eri­tyi­sen, ker­too Hy­un­dai Mo­tor Eu­ro­pen mark­ki­noin­ti­joh­ta­ja And­re­as-Chris­toph Hof­mann.

Hyundai i20 N.

Hyundai i20 N.

Hyundai

Hy­un­dai i20 N on va­rus­tet­tu me­kaa­ni­sel­la ta­saus­pyö­räs­tön lu­kol­la (mLSD), joka mut­kis­sa ja­kaa te­hoa enem­män ul­ko­ren­kaal­le kuin si­sä­ren­kaal­le ja pa­ran­taa si­ten au­ton kiih­ty­vyyt­tä, kaar­re­a­jo-omi­nai­suuk­sia sekä ete­ne­mis­ky­kyä haas­ta­vam­mis­sa olo­suh­teis­sa N-brän­diä kun­ni­oit­ta­en.

Hy­un­dai i20 -mal­lis­to saa sa­mal­la myös toi­sen täy­sin uu­den jä­se­nen ‒ i20 N Line -mal­li­ver­si­on. Tyy­lik­kääs­sä uu­tuu­des­sa 48 V -ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä ja 7-vaih­tei­nen DCT-kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti­vaih­teis­to huo­leh­ti­vat tä­män per­heen­jä­se­nen ta­lou­del­li­suu­des­ta. 1,0 T-GDi -moot­to­ri tuot­taa 120:n he­vos­voi­man te­hon.

Ra­ta­val­miin ra­ke­tin, täy­sin uu­den Hy­un­dai i20 N:n hin­ta al­kaa 29 990 eu­ros­ta (1.6 T-GDi 204 hv 6MT MSRP). En­sim­mäi­set au­tot ovat saa­pu­neet Suo­meen huh­ti­kuun 2021 lo­pus­sa.

Täy­sin uu­den Hy­un­dai i20 N Line -mal­lin hin­ta al­kaa 23 990 eu­ros­ta (1.0 T-GDI 120 hv 48V Hyb­rid 7-DCT). En­sim­mäi­siä au­to­ja odo­te­taan Suo­meen ke­vääl­lä 2021.

Hy­un­dai-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU