Aznom Palladium koko komeudessaan.
Järeä Aznom Palladium: Odotettu italialainen ”hyper-limousine” lanseerattiin! Katso täältä olennaiset tiedot!
Aznom Palladium on epäilemättä sekä ainutlaatuinen että yllättävä loistoauto, jolla valmistaja Aznom pyrkii täyttämään mielenkiintoisen markkinaraon.
Suunnittelijat ovat kuvanneet AZNOM Palladiumia "hyperlimousineksi", koska siinä yhdistyvät ylellisten sedanien perinteiset ominaisuudet, kuten mukavuus, materiaali- ja viimeistelylaatu, runsaat sisätilat sekä luotettavuus.
Italiassa suunniteltu ja valmistettu Aznom Palladiumissa halutaan mukaella tunnettuja italialaisia menneiden vuosikymmenten koripajoja, joissa jokainen autoyksilö valmistettiin käsityönä todella huolella ja intohimoisesti.
Itse asiassa jokainen tuotantoaikataulun kymmenestä autosta räätälöidään asiakkaalle sen jälkeen, kun hän on valinnut jokaisen yksityiskohdan räätälöinnin.
"Olemme valmistaneet Aznom Palladiumin käsityötekniikalla, joka alkaa olla lähes katoavaa perinnettä, mukaan lukien koripaneelien takominen ja auton koriin liittyvä muu käsityö, yhdessä muiden teknisten ratkaisujen kanssa”, totesi Aznomin perustaja, Marcello Meregalli.
Matalista C-pilarien ikkunoista voi tarkastella maailman menoa.
Aznom Palladiumin nimi viittaa majesteettiseen ja klassiseen estetiikkaan, ja siiihen ammennetiin inspiraatiota tunnetun italialaisen arkkitehdin, Andrea Palladion kartanoista (hän on tullut kuuluisaksi antiikin Kreikan ja Rooman tyylien käytöstä luomustensa pohjana).
Mutta ei siinä vielä kaikki, koska nimi Palladium tarkoittaa myös harvinaista ja kiiltävää saman nimistä metallia.
Aznom Palladium on todellakin jotain ainutlaatuista, sillä se on miltei kahden metrin korkuinen ja lähes kuuden metrin pituinen, ja sen epätavanomainen ulkonäkö luo toisaalta voimakkaan kuvan.
Aznom Palladium kykenee etenemään millaisessa tahansa maastossa kaksi- tai nelivedolla, ja sen voimanlähteenä on 5,7-litrainen tuplaturbo-V8, joka tuottaa tehoa yli 700 hv ja 950 Nm suurimman vääntömomentin. Kaikesta päätellen Moparin Hemi V8.
"Intohimo autoihin on melkeinpä geneettinen piirre Meregallin perheelle... ehkä täällä Monzassa on ilmassa jotain siihen viittaavaa. Synnyin autojen kilpaillessa paikallisella kilparadalla, mutta joka tapauksessa lapsesta lähtien pystyin tunnistamaan isäni auton monien muiden joukosta."
Nämä ovat 43-vuotiaan Marcello Meregallin, pesunkestävän "monzesen" sanat hänen luotsatessaan nykysin perheyritystä.
”En ole koskaan kilpaillut”, jatkaa Meregalli. ”Intohimo oli olemassa, mutta kilpa-ajajana oleminen olisi edellyttänyt omistautumista, ja sellainen olisi ollut liian aikaa vievää. Pidän nopeudesta ja pidän radalla ajamisesta... jos voisin valita, voisin osallistua aika-ajoihin ja mennä sen jälkeen kotiin”.
Se oli lyhyt harppaus puhtaasta intohimosta yrittäjyyssitoumukseen, ja ennen pitkää Marcello Meregalli osallistui useisiin autoihin liittyviin toimintoihin.
Hänen ensimmäinen ponnistelunsa tulos, Aznom, syntyi vuonna 2007 eräänlaisena tukiyrityksenä Meregallin muille yrityksille. Meregallin omin sanoin todettuna:
"Ystävyys Matteo Bertanellin (Aznomin nykyisen tuotepäällikön) kanssa kehittyi intohimosta autoihin, ja eräänä päivänä tuli luonnolliseksi ajatella yritystä, joka palvelisi kaikkia niitä, jotka etsivät sisätilojen räätälöintiä mittatilaustyönä tai ainutakappaletta sekä monia räätälöityjä lisävarusteita, jotka valmistetaan käsityönä nahasta tai innovatiivisista materiaaleista. Vähitellen aloimme sitten ajatella omien autojen rakentamista.”
"Ajatuksen toteutuessa Aznom oli kiireinen tarjoamaan asiakkaille räätälöityjä ratkaisuja monenlaisille ajoneuvoille: Land Rover Defenderiin ja Discoveryyn, Miniin ja Fiat 500:een erityisesti matkustamossa, mutta myös osittain autojen ulkopinnoilla. Tarjottiin erikoiskorivärejä, mutta on myös syytä mainita pyrkimys, joka toi paljon dramaattisempia muutoksia Range Rover SpiritoDivinoon: brittiläinen katumaasturi räätälöitiin radikaalisti, jotta sen takaosaan saatiin suuren aurinkopaneelin avulla toimivia jääkaappeja.
Gruppo Meregallin autotoimintoja laajennettiin siten, että 2014 aloitti Monza Garage ja vuonna 2016 yhtiö nimeltä Monzatech.
Mutta puhutaanpa lisää Aznomista ja siitä, miten Palladium oikeastaan syntyi.
Erittäin tärkeä auto, joka kirjaimellisesti raivasi tietä Palladiumille, oli nimeltään vuonna 2018 luotu Atulux, ylellinen Dodge RAM -avolavaan perustuva sedan. Atulux ei ollut ulkoisesti kovinkaan erilainen verrattuna RAMiin. Sisältä se oli kuitenkin täysin erilainen huippuluokan malli, jossa oli esimerkiksi räätälöidyt business-luokan tasoiset makuuasentoon säätyvät recliner-makuuistuimet.
“Tosiasiassa olen aina ollut intohimoinen suurten autojen ystävä”, kertoi Meregalli, ”ja pidän esimerkiksi valtavista amerikkalaisista sedaneista, joita valmistettiin 1930-luvulta 1970-luvun alkuun. Tai vastaavan ajanjakson uskomattomista Rolls-Royce- ja Bentley-malleista. Isot autot ovat aina kiehtoneet minua; pidin superautojen konepelleistä ja näiden autojen vaikuttavasta stancesta, etunojasta. Ajattelin luoda jotain vastaavaa pitkään ja harkitsin jopa resto-mod -tyylistä Rolls-Roycea. Sitten vuonna 2008 Cadillac esitteli uuden presidenttikäyttöön rakennetun limousinen presidentti Barack Obamalle. Se ei ollut pidennetty, vaan se oli rakennettu eri mittasuhteilla. Aloitettuaan megaluokan katumaasturista, Cadillacilla rakennettiin ylellinen sedan, suuri ja vaikuttavan näköinen, mutta klassisen sedanin mittasuhtein."
Oliko se lopullinen kipinä?
”Kyllä, sanoisin niin. Kyseinen Cadillac antoi lopullisen sysäyksen ajatukselle, joka minulla oli ollut ennen Atuluxia, autosta joka olisi kokonaan itse valmistamamme niin ulkoisesti kuin sisäisesti.".
"Voin tänään sanoa, että suunnittelimme auton, joka voi viedä omistajansa minne tahansa, tyylikkääseen leiriin tai vaativalle maastoreitille. Kyseessä on todellinen ylellinen limousine, jolla pystyy myös vaeltamaan autiomaassa! Siksi Palladium on niin ainutlaatuinen”
Miksi loitte limousinen varustettuna Off-Road -ominaisuuksin?
”Tuohon kysymykseen vastaamiseksi meidän on tarkasteltava muita ammatillisia kokemuksiamme. Pääyrityksemme on aina käsitellyt viinejä, ja vietän useita päiviä syrjäisillä maatiloilla sekä viinitarhoilla. Näissä tilanteissa 4x4-maastoajoneuvo on todella välttämätön. Ja kuinka monta kertaa olenkaan nähnyt sedaneja jumissa talvella hiihtokeskuskaupunkien tiestöllä... Ajattelemani auton oli oltava kaunis, ylellinen ja mukava... mutta myös niin sanotusti pysäyttämätön!"
Loppupelissä siis syntyi Palladium, ainutlaatuinen ja ylellinen auto
.
“Ehdottomasti! Olen viettänyt useita tunteja miettien ihmisiä, jotka maksavat kymmeniä miljoonia ainutlaatuisesta huvijahdista, sellaisesta, joka on ainutlaatuinen ja erilainen kuin kaikki muut... mutta päästäkseen kyseiseen jahtiin he ajavat tavallisella sedanilla tai pakettiautolla. Mutta esimerkiksi viimeksi mainittu on silti pelkästään pakettiauto. Palladium syntyi tätä ajatellen ja haluaa täyttää todella pienen kapean erikoisalueen, jolle ei toistaiseksi ole vertailukohtaa,
”Atulux oli ensimmäinen askel”, sanoo Meregalli, ja jatkaa: ”Rakensimme yhden auton ja myimme sen todella nopeasti, mutta käännekohta tapahtui, kun tapasimme suunnittelija Alessandro Camoralin, jolla oli erittäin mielenkiintoisia ideoita ja joka näytti meille erittäin mielenkiintoisia piirustuksia. Camorali työskenteli Radicaliin pohjautuvan Serpas-urheiluauton parissa ja hän ehdotti Atuluxin kehittämistä. Aikanaan aloimme työskennellä tiiviimmässä yhteistyössä, ja vuoden 2017 loppuun mennessä lopullinen idea alkoi muotoutua.
Viimein vuonna 2018 lanseerattiin kokonainen auto, jota saatoimme käyttää "perustana". Tuolloin teimme lopullisen päätöksen projektin aloittamisesta. Nyt paljastamme ensimmäisen Aznom Palladiumin."
Ovatko tulevaisuuden suuntaviivat jo hahmottuneet?
"Tarkoituksemme on luoda 10 auton piensarja, mutta aivan kuten laivatelakalla, panostamme yksityiskohtiin sekä äärimmäiseen personointiin ja räätälöintiin yhdessä loppuasiakkaan kanssa... joten voimme valmistaa vain hyvin pieniä määriä autoja. Siksi olemme parhaillaan luomassa kauppasuhteita vain muutamaan erityisasiakkaaseen. Toivomme herättävämme kiinnostusta myös Euroopassa, mutta realistisempaa on kohdallamme keskittyä esimerkiksi Yhdysvaltojen, Lähi-idän, Venäjän ja Kiinan kaltaisille markkina-alueille.
Ominaistyyli
Aznom Palladiumin kehitystyö uskottiin Studio CAMALille, jonka perusti vuonna 2008 Torinossa Alessandro Camorali. Tämä on kehittänyt asiantuntemustaan tärkeiden tuotemerkkien ja kuuluisien italialaisten suunnittelustudioiden keskuudessa.
Auto löytää selvästi paikkansa limousine-segmentissä.
Vaakasuoria viivoja rikkovat vain perinteiset takalokasuojat, kun taas auton etu- ja takaosa on ikään kuin kehystetty.
Vaikuttavassa takaosassa on coupé-tyyliä. Takapuskurissa on urheilullinen diffuusorilevy ja pakoputket.
Jalo kosketus syntyy muotoilijoiden kutsumasta takapilarien kapeista "horisontti-ikkunoista", joka korostaa niin sanotusti salaperäistä, himmeää sisävalaistusta samalla, kun matkustajat voivat nauttia ulkopuolen vilauksella näkyvistä maisemista.
Sisätilat on luotu ottaen huomioon pienimmätkin yksityiskohdat.
Suuri takaistuin antaa matkustajille runsaasti mukavaa tilaa, kun taas piilotetut laatikot ja lokerot tarjoavat kaikenlaisia mukavuuksia.
Ovipaneeleissa ja kojelaudassa on kirkasta, tummaa nahkaa, minkä lisäksi on kaliitta jalopuu- ja alumiinipaneeleja.
Uusimman sukupolven keskikonsoli ja kosketusnäyttö tarjoavat pääsyn kaikkiin ajoneuvon toimintoihin selkeällä ja järjestetyllä tavalla. Ohjaamon alue on suunniteltu kuljettajakeskeisesti ja korostamaan kojelaudan vaakasuoria viivoja, kun taas Aznomin taustavalaistu logo erottuu kojelaudasta.
Etuistuimissa on hienostunut kuviointi ja kookkaat pääntuet. Ne on suunniteltu vastaavalla filosofialla kuin takaistuin.
Aznom Palladiumin perusmallin sisätilat on kokonaan verhoiltu Foglizzo-nahalla. Arvokkaat materiaalit ja viimeistelyt korostavat asiakkaiden kanssa tehtyjä valintoja, joista kiitos Italian parhaille materiaalitoimittajille ja lahjakkaimmille käsityöläisille.
Parhaan kokemuksen takaamiseksi ilmastointilaite toimii kahdella täysin erillisellä ja itsenäisellä järjestelmällä, jotta takamatkustajat voivat valita omat asetuksensa.
Toinen hienostunut ominaisuus on kuljettajan ovipaneeliin asennettu kosketusnäyttö, jonka avulla operoidaan sisävaloja, ilmastointia, jääkaappia, kaikkien laatikoiden ja lokeroiden sekä tavaratilan avaamista sekä ikkunoiden ja ovien käyttöä.
Aznomissa on myäs Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä sekä kaksi Microsoft Surface X PRO:ta.
Takaosassa on valinnainen, kaunis käsintehty kello, joka on valmistettu kullasta ja palladiumista. Aznomin suunnittelemana kellossa on Palladium-logo, koska kellon osoittimet muistuttavat tyylikkäästi auton ulkoväriä. Kello voidaan myös irrottaa, jolloin siitä voi tulla tyylikäs kodin huonekalu.
Aznom tarjoaa myös Palladiumin omistajille täydellisen matkalaukkusarjan. Laukut on valmistettu samasta nahasta, ompelemalla, kuin limousinen sisäverhoilu. Merkittävä seikka on sateenvarjo, jonka on signeerannut Francesco Maglia, historiallinen yritys, joka on valmistanut sateenvarjoja Milanossa vuodesta 1854.
Moottori
Aznom Palladiumin moottorina on tehokas 5,7-litrainen Monza Garagen tuplaturbo-V8, ilmeisesti Hemi, josta otetaan tehoa 710 hv ja maksimivääntöä 950 Nm. Asiakkaan pyynnöstä voidaan asentaa eTorque-kevythybridijärjestelmä.
Yksi voimansiirron kohokohdista on, että tietyissä olosuhteissa se voi toimia vain neljällä sylinterillä (sylinterien lepuutus), mikä säästää huomattavasti polttoainetta.
Tärkeä on elektroninen vesipumppu (Monzatech), joka antureidensa avulla pystyy hallitsemaan moottorin ja ahtoilman jäähdyttimen nesteiden lämpötilaa sekunnin välein.
Vaihteistona on uusimman sukupolven 8-vaihteinen automaattivaihteisto ( jonka lisäksi on alennusvaihteisto).
Aznom Palladium on lähtökohtaisesti takavetoinen, mutta kuljettaja voi helposti kytkeä nelivedon. Vaihteistossa käytetään elektronista automaattista tasauspyörästön lukkoa, joka jakaa vääntömomentin etu- ja taka-akselien välillä. Näin maksimoidaan jokaisen pyörän pito.
Päärunko on valmistettu lähinnä erittäin kestävästä teräksestä, ja vain tietyt yksityiskohdat on valmistettu alumiinista painon vähentämiseksi. Konepelti ja katto ovat hiilikuitua, kun taas etu- että takapuskuri on valmistettu komposiitista. Rungon takaosan apurunko parantaa vääntöjäykkyyttä.
Tehokkaassa jarrujärjestelmässä on 408 x 34 mm jäähdytetyt levyt, ja edessä on kuusimäntäiset Brembo GT -jarrusatulat. Takajarruissa on pienemmät levyt (380 x 28 mm) ja nelimäntäiset jarrusatulat. Aznomin alumiinivanteet ovat 22-tuumaiset ja renkaina ovat Yokohama Advan Sport (285/45 ZR 22).
Monista muista varusteista mainittakoon hammastanko-ohjaus, järeä kallistuksenvaimennin, elektroninen iskunvaimennus sekä monta muuta.
TEKNISIÄ TIETOJA
VOIMANSIIRTO
Moottori
V8, tuplaturbo
Iskutilavuus
5,7 litraa
Suurin teho
522 kW (710 hv)
Suurin vääntömomentti
950 Nm/4200 r/min
Päästöluokka
Euro-6D-TEMP
VOIMANSIIRTO
Vaihteisto
8-nop. automaatti; alennusvaihteisto
Vetotapa
Takaveto-/neliveto, elektroninen tasauspyörästön lukko
SUORITUSKYKY
Huippunopeus
210 km/h (rajoitettu)
0-100 km/h
4,5 s
Omamassa
2650 kg
Aznom Palladium -projektin taustaa
AZNOM S.r.l. -yhtiön perusti vuonna 2006 Marcello Meregalli. Yritys on suunnittelu- ja viestintästudio, joka sijaitsee Italian Monzassa. Perustamisestaan lähtien liiketoimintayksikkö Aznom Automotive vastaa tuotantoautojen räätälöinnistä sekä one-off -autojen ja piensarjojen valmistuksesta. Huomio keskitetään yksityiskohtiin ja materiaalivalintoihin sekä asiakkaan mukanaoloon päätöksenteossa.
Aznom on tehnyt yhteistyötä autoteollisuuden tunnettujen nimien kanssa, kuten Pagani Automobilin, McLarenin, tanskalaisen superautovalmistaja Zenvon ja muiden korkean profiilin kansainvälisten yritysten kanssa. Projektien tehokkaan organisoinnin ja ammattitaitoisen hallinnan ansiosta Aznom pystyy ymmärtämään ja toteuttamaan asiakkaidensa pyyntöjä.
Camal-suunnittelustudio
Palladiumin muotoilusta vastaa torinolainen Studio CAMAL.
Aznom-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uusi haastaja
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Velodyneltä mini-subbari
Dap putkilla
700 S3 -sarjan Signature-päivitys
Thalian transformaatio
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
Strattonin pienempi
Cambridge Audion klassikko päivittyy
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN