Kevytmetallivanteiden kunnostus: Naarmut pois
Kevytmetallivanteiden pienten naarmujen ja kolhujen poistaminen sekä yleisilmeen perusehostaminen onnistuu yleensä kotikonsteilla.
Skraaaats! Tiedät ehkä sen ikävän sydäntäsärkevän rutinan, joka kuuluu, kun varta vasten autoon hankittu näyttävä kevytmetallivanne raapii katukivetyksen reunaa. Varsin yleisesti taskupysäköinnissä tehdään virhearvio, jonka seurauksena jalkakäytävän puoleinen takavanne kohtaa kovempansa ja vahingoittuu.
Näyttävimmät vanteet maksavat usein satoja euroja kappale, joten vahingossa puhutaan merkittävästä taloudellisesta tappiosta. Yhden vanteen ehostustyön teettäminen maksaa vaurion suuruudesta riippuen 70–150 euroa. Jos vanteeseen on syntynyt myös oikaisemista edellyttävä muotovirhe, niin kulut kasvavat. Oikaisutyötä ei kotikorjaaja pysty tekemään.
Hätä ei kuitenkaan ole aivan näin toivottoman näköinen, vaikka harmitus on tietenkin suuri. Tavallisen kevytmetallivanteen kolhujen korjaaminen onnistuu kohtuullisen helposti myös huolelliselta tee se itse -mieheltä, eikä työ vaadi kalliita erikoistyökaluja tai edes kovin suurta vaivaa.
Tässä jutussa annetaan kuvalliset perustason ohjeet tyypillisen vannekolhun helpohkoon korjaamiseen.
1. VAURIO
Kiiltäväpintaisessa vanteessa oleva tyypillinen kanttikivivaurio näyttää perin ikävältä. Huolellisuudella ja omalla viitseliäisyydellä voi kuitenkin saada varsin hyviä tuloksia. Työstä selviää edullisten perustyökalujen avulla
2. LIOTUS
Työ kannattaa aloittaa vanteiden peruspesulla esimerkiksi painepesuria ja liuotinta käyttäen, sillä pintojen puhtaus on ehostuksen peruspilareita. Lähes poikkeuksetta rengas on syytä irrotuttaa vanteelta, mikä tosin onnistuu rengasraudan avulla myös kokeneemmalta nikkarilta. Sen jälkeen pelkkä vanne kannattaa laittaa muutamiksi tunneiksi likoamaan miedompaan pesuaineliuokseen. Astiaksi sopii hyvin rakennuspalju, joita on myynnissä eri kokoisia.
3. PESU
Kun liotusvaihe on tehty, vanne pestään vielä huolellisesti käsin. Tähän soveltuu tavallinen puhdistusaine, esimerkiksi astianpesuaine, joka poistaa rasvaa erinomaisesti. Puhdista erityisen hyvin kaikki vanteen puolien väliset raot ja muut kolot sekä takapuoli. Tarkalla työllä varmistetaan parempi lopputulos.
4. TASOITUS
Naarmuuntunut alue on tarkoitus saada mahdollisimman tasaiseksi. Työhön soveltuvat monet eri hiontatyökalut tavallisista muutaman euron hintaisista hienoista viiloista erilaisiin tasoittaviin sähkötyökaluihin. Esimerkkitapauksessa ensimmäinen tasoitus tehtiin suurella nopeudella pyörivällä pienoistyökalulla, jossa käytettiin karkeampaa rullahiomapaperia.
5. HIONTA 1
Seuraava hiontavaihe tehtiin tavallisella sähkökäyttöisellä hiontahiirellä. Sellaisen saa kotityökaluvarastoon muutamalla kymmenellä eurolla. Esimerkkitapauksessa hiomapaperin karkeus oli aloitusvaiheessa320, josta karkeutta lähdettiin vähentämään.
6. HIONTA 2
Pinnan hiominen tasaiseksi ja kiiltäväksi on korjauksen tärkeimpiä vaiheita, ja siksi se kannattaa tehdä erityisen huolellisesti. Hiomapaperin karkeutta vähennetään vaiheittain kohti hienompia papereita eli suurempia numeroita, kunnes saavutetaan toivottu tulos ja kiilto. Loppukiillotus kannattaa tehdä karkeuden 1 200–2 000 hiomapaperilla.
7. TEIPPAUS
Kun haluttu kiilto on saavutettu, vanne pyyhitään huolellisesti pölystä ja puhdistetaan vielä rasvattomalla ohentimella. Sen jälkeen teipataan maalarinteipillä tarkasti umpeen ne alueet, joita ei haluta lakata. Tässä kannattaa ottaa huomioon sumurajojen kiillotusvara, eli kuten esimerkissä, lakattava alue jatkuu myös edellisen lakkapinnan päälle, ei vain kiillotetulle alueelle. Lakaksi suosittelemme kiiltävää kaksikomponenttilakkaa, joka kovettuu nopeammin ja varmemmin, mutta myös edullisemmat vaihtoehdot soveltuvat työhön.
8. LOPPUTULOS
Lakkaa suihkutetaan ohuita kerroksia useassa eri vaiheessa. Huomioi suihkepullon ohjeet oikeista suihkutusten välistä kuivumisajoista. Sen jälkeen, kun kaikki lakkakerrokset ovat varmasti kuivaneet ja kovettuneet, pinta hiotaan ja mahdolliset sumurajat siistitään hiomatahnalla ja liinalla tasaisen kiiltäviksi. Sen jälkeen vanne on taas valmis renkaan asennusta varten.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
OePhi Tanskasta
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Staxin uusi kuulokesetti
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Arendal Soundin subbari alennuksella
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Yamaha Puolasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN