Klassikkoautot: 80 auton polttoaineen kulutustesti - tunnistatko nuoruutesi autoja?

Vanhojen harrasteautojen kulutuksista liikkuu tunnetusti monenlaisia tarinoita. Kuinka paljon ne kuluttavat todellisuudessa keskimäärin? Auto Bildin klassik­ko­ver­tailu ilmaisi isompia kulutuslukuja sekä vastavuoroisesti hyvinkin taloudellisia lukemia. Kulutukseen vaikuttaa moni tekijä, myös perävälitys.

Auto Bild.Uutiset

Klas­sik­ko­au­to­jen am­moi­set, teh­tai­den an­ta­mat vi­ral­li­set ku­lu­tus­lu­ke­mat ovat jo vuo­si­kym­me­nien ikäi­siä, ei­vät­kä nii­den mit­taus­ta­vat vält­tä­mät­tä ole tark­ko­ja. Jos har­ras­ta­jil­ta ky­sy­tään van­ho­jen har­ras­te­au­to­jen ku­lu­tuk­sis­ta, saa­daan yleen­sä kau­nis­te­le­via vas­tauk­sia. Mut­ta vaik­ka klas­sik­ko­au­tot tar­jo­a­vat haus­ko­ja ajo­ki­lo­met­re­jä, nii­den ku­lu­tuk­sis­ta väi­tel­lään. Joi­den­kin väit­tei­den mu­kaan ny­ky­au­tot ku­lut­ta­vat muka yh­tä pal­jon kuin esi-isän­sä 40 vuot­ta sit­ten!

Näin pal­jon ne ku­lut­ti­vat

Moni pi­tää esi­mer­kik­si V8-moot­to­ris­ta Porsc­hen 928-mal­lia suu­ri­ruo­kai­se­na., mut­ta vas­ta ra­ta­tes­ti ker­too to­tuu­den. Au­to Bild suo­rit­ti asi­an suh­teen mit­tauk­sia. Tes­ti­toi­mit­ta­jam­me Mar­tin Puthz ja Ge­rard Scha­den­dorf aset­ti­vat ku­lu­tus­tes­tiin 80 klas­sik­ko­au­toa kaik­ki­aan vii­del­tä eri vuo­si­kym­me­nel­tä, 1950-90 -lu­vuil­ta.

Lancia Gamma Coupé.

Lancia Gamma Coupé.

NSU Ro 80:ssa on wankel-moottori.

NSU Ro 80:ssa on wankel-moottori.

Va­li­koi­ma ulot­tui Re­nault 4:stä Porsc­he 928:n kaut­ta har­vi­nai­seen, mut­ta vä­hä­ja­noi­seen Lan­cia Fla­via Spor­tiin. Myös jenk­ki­au­tot osoit­ti­vat oi­ke­an ku­lu­tuk­sen­sa, mu­kaan lu­kien Ro­nald Re­a­ga­nin ai­ka­kau­den Chrys­ler New Yor­ker ja Ca­dil­lac. Tes­ti si­säl­si mo­nen­lai­sia yl­lä­tyk­siä. Kat­so­taan­pa seu­raa­vak­si tes­ti­lu­ke­mia.

Jo­kai­nen au­tois­ta kier­si Au­to Bil­din 155 ki­lo­met­rin nor­mi­mit­tai­sen tes­ti­rei­tin Ham­pu­rin kaak­kois­puo­lel­la. Reit­tiin si­säl­tyi kau­pun­ki­a­joa, maan­tie­a­joa sekä moot­to­ri­tie­tä. Au­tot tan­kat­tiin ai­na pi­ri­pin­taan, jol­loin saa­tiin las­ket­tua kes­ki­ar­vot.

Kos­ka ky­sees­sä oli­vat har­ras­te­au­tot, ha­lu­sim­me kui­ten­kin sääs­tää nii­tä moot­to­ri­tie­o­suuk­sil­la täys­kaa­sul­la aja­mi­sel­ta. Näin ol­len sal­lim­me ai­no­as­taan 70 % suu­rim­mas­ta au­to­koh­tai­ses­ta huip­pu­no­peu­des­ta. Näin sääs­tet­tiin moot­to­ria ja voi­man­siir­toa, ja tapa hei­jas­te­li muu­toin­kin klas­sik­ko­au­to­jen kä­sit­te­le­mi­seen liit­ty­vää kun­ni­oit­ta­vaa ajo­tyy­liä.

1959 Opel Kapitänissa on Amerikan GM:n malliin panoraamatuulilasi, mutta moottorina on rivikuutonen.

1959 Opel Kapitänissa on Amerikan GM:n malliin panoraamatuulilasi, mutta moottorina on rivikuutonen.

Cadillac Brougham 1980-luvulta selviytyi reilulla 12 litralla.

Cadillac Brougham 1980-luvulta selviytyi reilulla 12 litralla.

Fiat 130 Coupé on merkin 1970-luvun alun lippulaivan sportimpi V6-moottorinen Gran Turismo.

Fiat 130 Coupé on merkin 1970-luvun alun lippulaivan sportimpi V6-moottorinen Gran Turismo.

Jot­ta var­mis­tet­tiin jo­kai­sen au­ton täy­del­li­nen tek­ni­nen ajo­kun­to, au­tois­ta tar­kas­tet­tiin en­nen tes­tiä pu­ris­tus­suh­de, kaa­sut­ti­mien sää­döt, vent­tii­lien vä­lyk­set sekä ren­gas­pai­neet.

”Kes­ki­ve­tok­las­sik­ko”, jos mi­tään sel­lais­ta nyt on­kaan, ku­lut­ti tes­tis­säm­me 9,5 l/100 km, ei­vät­kä van­hat ame­rik­ka­lai­set­kaan, jois­ta mo­nes­sa on iso­loh­ko-V8, ku­lut­ta­neet lain­kaan niin pal­jon kuin moni ku­vit­te­li­si. Moni uu­si au­to ei vält­tä­mät­tä ole ta­lou­del­li­sem­pi, on­han niis­sä kes­ki­mää­rin enem­män te­hoa ja enem­män oma­mas­saa.

Tun­nis­tat­ko seu­raa­vis­ta tes­ta­tuis­ta klas­sik­ko­au­tois­ta nuo­ruu­te­si au­to­ja?

VW Golf I Die­sel: 3,9 l/100 km

Borg­ward Han­sa 1800 D: 4,6 l/100 km

Fiat Nuo­va 500: 4,8 l/100 km

Tra­bant 601 S Uni­ver­sal (far­ma­ri): 5,3 l/100 km

Skoda 120 L: 5,3 l/100 km

Re­nault 4 GTL: 5,3 l/100 km

Nec­kar Jagst 770: 5,4 l/100 km

Borg­ward Isa­bel­la: 5,8 l/100 km

Re­nault Daup­hi­ne: 5,8 l/100 km

VW 1200 Kup­la: 6,0 l/100 km

VW Sci­roc­co GLi: 6,2 l/100 km

To­yo­ta Co­rol­la STW: 6,3 l/100 km

Mer­ce­des-Benz 180 D (“pont­to­ni­ko­ri­nen”): 6,3 l/100 km

Hon­da Ci­vic 1.6 VTi: 6,4 l/100 km

DKW F102: 6,4 l/100 km

Mini: 6,5 l/100 km

Opel Re­kord Cab­ri­o­let: 6,5 l/100 km

Mer­ce­des-Benz 200 D (W 123): 6,7 l/100 km

Au­di 100 Coupé S: 6,7 l/100 km

Mer­ce­des-Benz 190 (W 201): 6,7 l/100 km

Mit­su­bis­hi Sap­po­ro: 6,8 l/100 km

VW 1200 Ex­port: 7,0 l/100 km

Mor­ris Mi­nor Cab­ri­o­let: 7,0 l/100 km

VW Golf GLi Cab­ri­o­let: 7,0 l/100 km

Tal­bot Mat­ra Ranc­ho: 7,4 l/100 km

BMW 325e Baur TC: 7,9 l/100 km

Mit­su­bis­hi Ga­lant 2000 GLX: 7,9 l/100 km

Saab 900 S Cab­ri­o­let: 8,0 l/100 km

VW Golf 1.1: 8,0 l/100 km

Saab 99: 8,1 l/100 km

MGB GT: 8,2 l/100 km

Mer­ce­des-Benz 230 TE (S 123): 8,4 l/100 km

Vol­vo 142: 8,4 l/100 km

Porsc­he 911 Car­re­ra 3.2: 8,6 l/100 km

Porsc­he 356 Cab­rio: 8,7 l/100 km

Mer­ce­des-Benz 230 TE (S 124): 8,8 l/100 km

Cit­roën DS 20: 8,8 l/100 km

VW 1303 Kup­la: 8,8 l/100 km

Mer­ce­des-Benz 300 SE (W 126): 8,8 l/100 km

Lan­cia Fla­via Sport Za­ga­to: 8,9 l/100 km

Opel Re­kord B 1500: 9,1 l/100 km

Mer­ce­des-Benz 500 SL (R 129): 9,2 l/100 km

Borg­ward Isa­bel­la TS: 9,3 l/100 km

Audi 100 Avant 5E: 9,4 l/100 km

Vol­vo 780 2.8: 9,7 l/100 km

Opel Ka­pi­tän P-LV 2.6: 9,8 l/100 km

Triumph TR4: 9,8 l/100 km

Opel Ad­mi­ral 2.8 S: 9,9 l/100 km

Opel Com­mo­do­re 2.5: 9,9 l/100 km

Porsc­he 944 Tur­bo: 9,9 l/100 km

Lan­cia Gam­ma Coupé: 10,3 l/100 km

VW T3 Deh­ler 2+2 (pik­ku­bus­si): 10,3 l/100 km

BMW 2800 CS: 10,6 l/100 km

Opel Mon­za 3.0 E: 10,9 l/100 km

Le­xus LS 400: 11,0 l/100 km

VW LT31 Kar­mann Dis­tan­ce Wild (mat­kai­lu­au­to): 11,0 l/100 km

Al­fa Ro­meo Mont­re­al V8: 11,0 l/100 km

NSU Ro 80 (wan­kel): 11,0 l/100 km

Vol­vo 264 GL In­jec­ti­on V6: 11,0 l/100 km

Dat­sun 280 ZX: 11,1 l/100 km

Mer­ce­des-Benz 280 S (W 108): 11,5 l/100 km

Porsc­he 911 S: 11,9 l/100 km

Fiat 130 Coupé: 11,9 l/100 km

Lan­cia Gam­ma 2500 Ber­li­na: 12,6 l/100 km

BMW 3.0 Si: 12,7 l/100 km

Ca­dil­lac Broug­ham V8: 12,7 l/100 km

Mer­ce­des-Benz 280 SE (rivi-6) (W 108): 13,4 l/100 km

Ran­ge Ro­ver Vo­gue 3.9 V8: 13,5 l/100 km

Ja­gu­ar XJ6 4.2 Se­ries II: 14,5 l/100 km

Porsc­he 928 V8: 14,8 l/100 km

Chev­ro­let Cor­vet­te C3: 14,9 l/100 km

Fer­ra­ri 412: 15,0 l/100 km

Mer­ce­des-Benz 450 SEL 6.9 V8: 15,8 l/100 km

Ford LTD Sta­ti­on Wa­gon (1976): 16,6 l/100 km

Daim­ler Doub­le-Six Se­ries III V12: 16,9 l/100 km

Chrys­ler New Yor­ker Broug­ham V8: 17,3 l/100 km

Lin­coln Con­ti­nen­tal Mk. III V8: 17,3 l/100 km

Rol­ls-Ro­y­ce Sil­ver Cloud III V8: 18,2 l/100 km

Olds­mo­bi­le 98 Con­ver­tib­le 455 V8: 23,5 l/100 km

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU