Koeajo: Volvo S60 T6 AWD R-Design: Muikea yhdistelmä

Volvo S60 T6 AWD on R-Design -versiona räyhäkän näköinen – vaikka se on varsin hillitty esimerkiksi Ford Focus RS:ään verrattuna. Nyt 306 hv:n turbokoneen yhteyteen saa nelivedon.

Auto Bild.Uutiset

 

Tes­ti­au­to on en­sim­mäi­nen S60 T6, jos­sa uu­si ne­li­sy­lin­te­ri­nen 2,0-lit­rai­nen yh­dis­tyy jat­ku­vaan ne­li­ve­toon. S60 R-De­sig­nis­sä kiin­nit­tyy en­sik­si huo­mio ta­sok­kaan si­vut­tais­tu­en tar­jo­a­viin etu­is­tui­miin, jot­ka kel­paa­vat vaik­ka ra­dal­le. Is­tuin­ten on­kin syy­tä ol­la asi­an­mu­kai­set, kos­ka 306-he­vos­voi­mai­nen tur­bo­ne­lik­ko vas­taa kaa­su­pol­ki­men liik­kei­siin kii­tet­tä­vän her­käs­ti. Jat­ku­va ne­li­ve­to tuo lois­ta­vaa li­sä­pi­toa esi­mer­kik­si ve­si­liir­to­her­kil­lä ke­leil­lä.

Vol­vos­sa käy­te­tään Ai­si­nin val­mis­ta­maa, siis­tis­ti vaih­ta­vaa kah­dek­san­por­tais­ta Ge­art­ro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­toa, joka on ide­al­taan sa­man­kal­tai­nen kuin vaik­ka­pa Au­din tipt­ro­nic tai BMW:n Stept­ro­nic. AWD:n kiih­ty­vyys pai­kal­taan on eten­kin sport-toi­min­nol­la kii­tet­tä­vää luok­kaa, sil­lä kiih­dy­tys 0–100 km/h ta­pah­tuu teh­taan il­moi­tuk­sen mu­kaan 5,9 se­kun­nis­sa.

Volvo S60 T6 AWD:n sydän on 306-hevosvoimainen turbovoimala. Maksimivääntöä järjestyy 400 Nm laajalla käyntinopeusalueella 2 100–4 800 r/min.

Volvo S60 T6 AWD:n sydän on 306-hevosvoimainen turbovoimala. Maksimivääntöä järjestyy 400 Nm laajalla käyntinopeusalueella 2 100–4 800 r/min.

Mu­ka­va 400 Nm:n vään­tö­mo­ment­ti saa­vu­te­taan laa­ke­al­la käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la 2 100–4 800 r/min jo­ten täys­kaa­sul­la ”nup­pi tuu­tii” – to­sin ne­li­ve­toi­suus häi­vyt­tää jon­kin ver­ran kiih­ty­vyy­den tun­net­ta. Osan­sa vai­ku­tel­maan saat­taa ol­la myös moot­to­rin käyn­ti­ää­nel­lä, jon­ka soi­si ker­naas­ti ole­van ny­kyis­tä sport­ti­sem­man. Mut­ta ruu­tia löy­tyy!

Ham­mas­tan­ko-oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on tark­ka, mut­ta au­ton luon­teen huo­mi­oon ot­taen sitä voi­si eh­kä sää­tää vie­lä him­pun ver­ran tar­kem­mak­si. Ma­ta­lap­ro­fii­li­sil­la ren­kail­la S60 AWD:n me­lu­ta­so nou­si kar­kea­pin­tai­sel­la as­val­til­la mel­ko kor­ke­ak­si. Ma­ta­la-alus­tai­sen spor­tin maa­va­ra on 136 mm.

Ko­men­to­sil­ta kun­nos­sa

AWD:ssä on ur­hei­lul­li­set, osan­ah­ka­ver­hoil­lut etuis­tui­met. Ajo­asen­non saa sää­det­tyä to­del­la op­ti­maa­li­sek­si, jo­ten har­mil­lis­ta si­nän­sä, et­tä etu­mat­kus­ta­jan is­tui­mes­sa on vain me­kaa­ni­set sää­döt. Oli­si hie­noa, jos mo­lem­mis­sa etuis­tui­mis­sa oli­si kat­ta­vat säh­kö­sää­döt. Mii­nuk­se­na on ta­kais­tui­men pol­vi­ti­la, joka jää pit­kä­jal­kai­sil­la tar­peet­to­man ah­taak­si.

Sopivan diskreetti ulkonäkö ei paljasta, että tämä automalli kiihtyy satasen nopeuteen 5,9 sekunnissa.

Sopivan diskreetti ulkonäkö ei paljasta, että tämä automalli kiihtyy satasen nopeuteen 5,9 sekunnissa.

Puhdaslinjaisessa kojelaudassa on selkeät näytöt ja loogisesti operoitavat keskikonsolitoiminnot.

Puhdaslinjaisessa kojelaudassa on selkeät näytöt ja loogisesti operoitavat keskikonsolitoiminnot.

Pitkäjalkainen kärsii osanahkaverhoillulla takaistuimella niukasta polvitilasta.

Pitkäjalkainen kärsii osanahkaverhoillulla takaistuimella niukasta polvitilasta.

 

Il­ma­pu­hal­luk­sen sää­tö luon­nis­tuu no­pe­as­ti kon­so­lin pai­nik­keis­ta. Sel­ke­ä­käyt­töi­sen na­vi­gaat­to­rin reit­ti­o­pas­tus su­juu mal­lik­kaas­ti, ei­kä osoi­te­tie­to­jen oh­jel­moin­ti voi­si su­jua juu­ri­kaan hel­pom­min. Ra­di­on ää­nen­tois­to miel­lyt­tää kor­via – pot­kua löy­tyy ki­vas­ti. Kes­ki­kon­so­liin on ase­moi­tu tup­lat mu­ki­te­li­neet ja ti­la­va kan­nel­li­nen säi­ly­tys­lo­ke­ro.

Uu­den kak­si­lit­rai­sen te­ho­tur­bon liit­tä­mi­nen ne­li­ve­toon on mi­tä oi­val­li­sin rat­kai­su.

 

Vol­vo S60 T6

AWD R-De­sign A

Moot­to­ri R4, 1969 cm³,

225 kW (306 hv)/5700 r/min,

400 Nm/2100–4800 r/min,

Voi­man­siir­to A8, ne­li­ve­to

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 5,9 s,

huip­pu­no­peus 250 km/h

Ku­lu­tus 6,9 l/100 km, 95 E10

CO2-pääs­töt 161 g/km

Mi­tat p. 4635, l. 1825, k. 1484 mm, ak­se­li­vä­li 2776 mm, oma­mas­sa 2060– 2200 kg, pe­rä­vau­nu­mas­sa 1800/750 kg, ta­va­ra­ti­la 380 l, tank­ki 67,5 l

Hin­ta 65 387 eu­roa

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU