Lexusin uusi DIRECT4 -nelivetojärjestelmä mahdollistaa jokaisen neljän pyörän vedon ohjauksen täysin itsenäisesti. Se mahdollistaa auton olevan tilanteesta riippuen etu-, taka- tai nelivetoinen tai mitä tahansa näiden väliltä, mitä ajo-olosuhteet vaativatkaan.
Lexus
Lexus LF-Z Electrified: Brändin uuden ajan aamunkoitto
Vuoteen 2025 mennessä esitellään yhteensä 20 täysin uutta tai uudistunutta Lexus-mallia, niin täyssähkömalleja, ladattavia hybridejä kuin itselataavia hybridejä.
Lexus on saavuttanut uniikin markkina-aseman tähänastisella kehityskaarellaan maailman laajimman Premium-luokan hybridiajoneuvojen malliston, LFA-superauton kuin myös useiden suorituskykyisten F-mallien avulla.
Lexus-brändin hybridiajoneuvostrategia on aikaansaanut liki kahden miljoonan ajoneuvon globaalin myynnin lähtien vuonna 2005 esitellystä RX 400h -mallista.
Nykyisin Lexus-mallisto tarjoaa yhdeksän hybridi- ja täyssähkömallia yli 90 maassa maailmanlaajuisesti.
Merkin tunnustettu asema teknisten innovaatioiden kehittäjänä ja sähköistettyjen voimalinjojen valmistajana antaa täydellisen pohjan ponnistaa eteen- ja ylöspäin uusien haasteiden myötä.
Ohjaus on toteutettu steer-by-wire -tekniikalla, eli toisin sanoen ohjauspyörän ja renkaiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä.
Lexus
Autoteollisuus on keskellä mittasuhteiltaan ehkäpä vain kerran vuosisadassa tapahtuvaa muutosta, jonka myötä ihmisten elämäntyylit ja -asenteet muuttuvat radikaalisti.
Liikkuvuus on edelleen tärkeässä roolissa, ja samanaikaisesti hiilineutraaliutta ja YK:nkin tasolla sovittujen kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista täytyy edistää kaikin keinoin.
Lexus Electrified on on visio, joka on siivittänyt Lexuksen tuotekehitystä ja tuoteportfoliota jo pitkään.
Nyt Lexus panostaa entistä enemmän kehityksen voimavaroja näiden tavoitteiden saavuttamiseksi tinkimättä samanaikaisesti piiruakaan tarjoamastaan ylivertaisesta asiakaskokemuksesta ja laadusta.
Uusi Lexus LF-Z Electrified -konseptimalli yhdistää yhteen malliin sellaisen suorituskyvyn, tyylin ja teknologian mitä Lexus haluaa tuotteillaan edustaa vuoteen 2025 mennessä.
Brändi esittelee myös täysin uudella tavalla Lexus Driving Signature -ajattelun, mikä on lähtöisin Lexuksen suorituskykyisimpien mallien kehitystyön ja käytön kokemuksista tarjoten tuleville malleille aivan uudenlaisen tavan tarjota todellisen yhteenkuuluvuuden tunteen kuljettajan ja auton välille.
Lexus LF-Z Electrified -konseptimalli pystyy tarjoamaan kaiken edellämainitun kehittyneiden teknologioiden ja varta vasten täyssähkökäyttöä varten suunnitellun alustarakenteen avulla.
Ajoneuvon tekoäly (AI) pystyy dialogiin kuljettajan kanssa ja kykenee oppimaan henkilökohtaisia mieltymyksiä ajoneuvon ajettavuuden ja käyttäytymisen suhteen.
Lexus
Esimerkiksi ylivertaisesta suorituskyvystä vastaa DIRECT4 -nelivetoteknologia, akuston optimaalinen sijoittelu ja muut tekniset ratkaisut, jotka tekevät LF-Z Electrified -konseptimallista täysin poikkeuksellisen perinteisiin ajoneuvoihin verrattuna.
Mallissa on mukana myös multimediaratkaisuja, jotka tulevat Lexus-asiakkaiden saataville lähitulevaisuudessa.
20 täysin uutta tai uudistunutta mallia 2025 mennessä
Vuoteen 2025 mennessä Lexus esittelee 20 täysin uutta ja uudistunutta mallia. Nämä sisältävät yli 10 täyssähkö-, ladattavaa hybridi- tai itselataavaa hybridimallia.
Uudet mallit eivät pelkästään vastaa asiakkaiden tarpeisiin maailmanlaajuisella tasolla, vaan vahvistavat entisestään olemassa olevaa sedan- ja SUV-mallitarjontaa sekä mahdollistavat uudenlaisten ajoneuvotyyppien esittelyn.
Maailmanlaajuisesti Lexus tulee tarjoamaan kaikista malleistaan sähköistetyn version vuoteen 2025 mennessä.
Tuolloin sähköistettyjen malliversioiden odotetaan edustavan yli puolta globaalista myynnistä.
Seuraava tavoite on kaikkien mallien osalta täydellinen hiilineutraalius koko ajoneuvon elinkaaren ajalta koskien niin valmistusta, logistiikkaa kuin kierrätystäkin.
Viimeksi mainitun aspektin osalta ei riitä vain tarkka materiaalivalinta kierrätettävyyden kannalta, vaan tarvitaan myös tietoa materiaalien valmistustavoista.
Maaliskuussa 2024 Lexus avaa uuden business- ja teknologiakeskuksen Shimoyamaan, Aichin prefektuuriin, Japaniin.
Uuden keskuksen tehtävänä on keskittää ja tehostaa uusien tuotteiden suunnitteluprosessia entisestään. Tämä tarkoittaa useiden tiimien tuomista yhteen: niin muotoilu-, suunnittelu- kuin kehitystiimit työskentelevät saman katon alla edistäen avointa vuoropuhelua myös ulkoisten kumppanien kanssa.
Fokusoitunut tiimityö tulee tuottamaan nopealla tahdilla käsinkosketeltavia tuloksia - kuten vaikkapa aiemmin mainitun Lexus Driving Signature -ajattelun käytännön toteuttamisen.
Suuret pyörät sijaitsevat niin kulmissa kuin mahdollista, edesauttaen matalan painopisteen ja leveän olemuksen saavuttamista.
Lexus
Koji Sato (President and Chief Branding Officer, Lexus International), toteaa seuraavaa: “Haluan esittää sydämellisen kunnioitukseni kaikille ihmisille ympäri maailmaa, jotka taistelevat tällä hetkellä useiden eri haasteiden kanssa.”
”Samalla kun täytämme sosiaalisen velvollisuutemme etenemällä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa haluamme tuottaa sellaista iloa ja hauskuutta mihin autot pystyvät. Teemme tinkimättömästi töitä, jotta asiakkaillamme ja kaikilla Lexuksen kanssa tekemisissä olevilla on aihetta onnellisuuteen ja aitoon hymyyn.”
”Aloittaen kahdesta tänä vuonna esiteltävästä uutuusmallista me jatkamme sellaisten innovatiivisten ajoneuvojen kehittämistä, jotka pystyvät tuottamaan lisäarvoa asikkaidemme entistä enemmän toisistaan erottuville elämäntyyleille.”
”Lexus on vahvasti mukana kehittämässä tulevaisuuden liikkuvuusyhteiskuntaa.”
Lexus LF-Z Electrified – pääpiirteet
Lexus LF-Z Electrified -konseptimalli näyttää tulevaisuuden suunnan Lexuksen tulevaisuudelle näyttäen miltä merkille ominainen muotoilu, ajettavuus ja kehittyneet teknologiat näyttävät vuotta 2025 kohti kuljettaessa.
Konseptimallissa käytettävä erityisesti täyssähkökäyttöä varten luotu alustarakenne on merkittävä kulmakivi Lexus Electrified -konseptin tavoitteelle, jonka mukaan sähköistymisen teknologioilla tulee tähdätä ajoneuvon peruskäyttäytymisen huomattavaan parantamiseen.
Tässä alustarakenteen lisäksi auttaa myös uusi DIRECT4-nelivetojärjestelmä.
Yhdistämällä vuosia kehittämänsä voimalinjan sähköistämisen ja ohjausteknologian Lexus tulee saavuttamaan entistä konkreettisemman yhteyden kuljettajan ja ajoneuvon välille - kuten Lexus Driving Signature edellyttää.
Korin ulkomuoto on syviä, tunteellisia muotoja korostava Lexukselle ominaiseen tapaan. Taakse sijoitettu sähkömoottori puolestaan tukee dynaamista ja ketterää suorituskykyä.
Auton sisätiloja leimaa avaruus ja minimalismi. Tazuna-kojelauta on räätälöity nimenomaisesti täyssähköistä ajoa ajatellen edustaen juuri sellaista kuljettajakeskeisyyttä, mikä on Lexus-merkille tyypillistä.
Ajoneuvon tekoäly (AI) pystyy dialogiin kuljettajan kanssa ja kykenee oppimaan henkilökohtaisia mieltymyksiä ajoneuvon ajettavuuden ja käyttäytymisen suhteen.
Tekoäly kykenee siten jopa ehdottamaan kuljettajan mieltymyksiin sopivia reittivaihtoehtoja. Samainen teknologia huolehtii myös ylivertaisesta turvallisuudesta koko matkan ajan.
Ylivertainen yhteensopivuus kuljettajan ja auton välillä
Lexus Driving Signature antaa kuljettajalle tunteen täysin saumattomasta yhteydestä auton kiihdytyksiin, hidastuksiin ja ohjausliikkeisiin kaikissa tilanteissa täsmällisten, lineaaristen vasteiden ollessa juuri kuljettajan tahtotilan mukaisia.
Konseptimallin muotoilu ja suunnittelu mahdollistavat tämän mm. akuston ja muiden komponenttien optimaalisella sijoittelulla.
Sähköistäminen tarkoittaa myös monien komponenttien jäämistä kokonaan pois, mikä osaltaan auttaa Lexus Driving Signature -ajattelun tulemista todeksi tavalla jota ei ole aiemmin koettu.
Akuston sijoittaminen pitkittäin lattian alle ei pelkästään tukevoita korin rakennetta, vaan madaltaa samalla auton painopistettä ja auttaa vaimentamaan tiestä aiheutuvia värinöitä ja ääniä.
Tämä auttaa korostamaan yhtä Lexus-merkille jo kauan ominaista piirrettä - hiljaisuutta ja ajomukavuutta.
Lexusin uusi DIRECT4 -nelivetojärjestelmä mahdollistaa jokaisen neljän pyörän vedon ohjauksen täysin itsenäisesti. Se mahdollistaa auton olevan tilanteesta riippuen etu-, taka- tai nelivetoinen tai mitä tahansa näiden väliltä, mitä ajo-olosuhteet vaativatkaan.
Korin ulkomuoto on syviä, tunteellisia muotoja korostava Lexukselle ominaiseen tapaan. Taakse sijoitettu sähkömoottori puolestaan tukee dynaamista ja ketterää suorituskykyä.
Lexus
Ohjaus on toteutettu steer-by-wire -tekniikalla, eli toisin sanoen ohjauspyörän ja renkaiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä. Tämä mahdollistaa suoremman yhteyden ohjausliikkeen ja ajovoimien suhteen mahdollistaen loogisen käyttäytymisen eri nopeuksissa.
Täysin sähköinen ohjausjärjestelmä suodattaa myös värähtelyitä mutta mahdollistaa kuitenkin samalla erittäin tarkan ohjaustuntuman.
Lexusin muotoilun tulevaisuus
Lexus LF-Z Electrified -konseptimalli heijastaa niitä ajatuksia, mihin suuntaan Lexus-merkin design tulevaisuudessa kehittyy.
Hallitsevia piirteitä ovat voimakkaista mittasuhteista ja erottuvasta ulkonäöstä kumpuavat yksinkertaiset, tunteisiin vetoavat muodot.
Auton yleisolemus yhdistää virtaviivaisen matkustamon matalaan keulaan ja takaosan evään, joka on tunnuksenomainen piirre täyssähköautoille.
Suuret pyörät sijaitsevat niin kulmissa kuin mahdollista, edesauttaen matalan painopisteen ja leveän olemuksen saavuttamista.
Muotoilijat ottivat vastaan haasteen kehittää Lexukselle tyypillistä etusäleikön muotoa (Lexus Spindle) edelleen, jolloin lopputuloksena oli koko ajoneuvon muodon perustuminen mainitulle muodolle.
Muotoilu korostaa myös DIRECT4-järjestelmää korin muotojen saumattomilla muutoksilla keulasta perää kohti siirryttäessä.
Lexus LF-Z Electrified.
Lexus
Ajoneuvon takaosassa pelkistetty, yksinkertainen muoto yhdistyy suurien pyörien luomaan voimakkaaseen olemukseen.
Matalat takavalot sisältävät uudenlaisen Lexus-logon, joka symbolisoi Lexuksen muotoilun uutta aikaa.
Uusi Tazuna-kojelauta ja avoin sisätila
Kojelaudassa nähtävä uusi Tazuna-konsepti vie Lexuksen pyrkimyksen kuljettajan ja auton yhteenliittymästä uuteen ulottuvuuteen.
Tazuna-konseptin inspiraation lähteenä on ollut perinteiset japanilaiset suitset, joiden avulla ratsastajat ovat olleet jo vuosisatoja luontaisessa yhteydessä ratsuunsa.
Kaikki ajoneuvon hallittavuuteen liittyvä on näiden suitsimaisten ohjainten lähettyvillä, ja niiden käyttö tapahtuu intuitiivisesti, kuin luonnostaan ilman katseen irroittamista tiestä.
Kojelauta on ajoneuvon sydän, jossa mittaristo ja muut elementit on sijoitettu suhteellisen matalalle kuljettajaan ja matkustajiin nähden.
Tämä luo virkistävän avoimen tilan ja vieraanvaraisuutta korostavan Omotenashi-tunteen, jota kaikki viimeistellyt yksityiskohdat entisestään korostavat.
Kojelaudan saumaton yhdistyminen oviin korostaa puhdasta ja korkealaatuista muodon tunnetta. Panoraamakatto lisää matkustamon avaruutta yhdistäen matkustamon ympäristöön.
Kuljettalle tarjottava informaatio mm. lisättyä todellisuutta hyödyntävän AR-tuulilasinäytön, mittariston ja multimedian kosketusnäytön muodossa on keskitetty yhteen moduuliin, kun taas ajamisen tukitoiminnot on keskitetty ohjauspyörän ympäristöön.
Tämä komponenttien sijoittelu näyttää suuntaa Lexuksen sisätiladesignin tulevaisuudelle.
Kehittyneitä ominaisuuksia
Lexus LF-Z Electrified -konseptimallin keinoäly (AI) tukee kuljettajaa jatkuvasti ja oppii aktiivisesti kuljettajan mieltymyksiä ja käyttäytymistä. Ääniohjaus helpottaa ajamista tunnistaen, oppien ja mukautuen kuljettajan tyyliin ajaa ajoneuvoa.
Tekoälyn ja kuljettajan vuorovaikutus voi realisoitua myös keinoälyn ehdottamilla reiteillä, jotka ovat kuljettajan ajokäyttäytymisestä opittuja tapoja tukevia, ja siten kuljettajan mieltymysten mukaisia.
Digitaalinen avain mahdollistaa ajoneuvon käytön halutuille ihmisille ilman, että fyysistä avainta tarvitsisi kierrättää käyttäjillä.
Ajoneuvon toimintoja, kuten ovien lukitusta, voidaan ohjata älypuhelimella. Digitaalinen avain mahdollistaa mm. esimerkiksi ajoneuvoon pääsyn ulkopuoliselle taholle - omistajan niin halutessa.
Ovissa käytetään E-Latch -järjestelmää. Kun kuljettaja tai matkustaja lähestyy autoa avaimen kanssa, ovenkahvat tulevat automaattisesti esiin ja lukitus sekä ovi voidaan avata kevyellä ovenkahvan kosketuksella.
Lexus
Ajoneuvosta poistuttaessa ovi avataan painamalla avauspainiketta. Ajoneuvon ympärille sijoitetut tunnistimet auttavat tarvittaessa varoittamaan ajoneuvon läheisyydessä olevista jalankulkijoista ja ajoneuvoista autosta poistuttaessa.
Panoraamakatto on valmistettu elektrokromaattisesta lasista. Materiaali mahdollistaa lasikaton tummentamisen joko automaattisesti tai kuljettajan haluamalla tavalla. Lisäksi kattoon integroitu valaistus voidaan asettaa jäljittelemään tähtitaivasta.
Takaistuimilla on laajat säätömahdollisuudet ja hierontatoiminnot. Uuden sukupolven Mark Levinson -audiojärjestelmä kykenee konserttisalimaiseen äänentoistoon, ja uusin äänenhallintateknologia pystyy aktiivista vastamelutoimintoa hyödyntäen tuottamaan ylivertaisen kuuntelukokemuksen - ja auttamaan auton sisällä käytävää keskustelua.
Lexus LF-Z Electrified
• Kokonaispituus (mm) 4 880
• Kokonaisleveys (mm) 1 960
• Kokonaiskorkeus (mm) 1 600
• Akseliväli (mm) 2 950
• Omamassa (kg) 2 100
• Toimintasäde, WLTP (km) 600
• Akuston tyyppi Li-ion
• Akuston kapasiteetti (kWh) 90
• Suurin latausteho, DC (kW) 150
• Akuston jäähdytys Neste
• Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 3,0
• Huippunopeus (km/h) 200
• Suurin teho (kW) 400
• Suurin vääntömomentti (Nm) 700
Lexus-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Brutaalia ääniarkkitehtuuria Tukholmasta
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI