Lexusin uusi DIRECT4 -nelivetojärjestelmä mahdollistaa jokaisen neljän pyörän vedon ohjauksen täysin itsenäisesti. Se mahdollistaa auton olevan tilanteesta riippuen etu-, taka- tai nelivetoinen tai mitä tahansa näiden väliltä, mitä ajo-olosuhteet vaativatkaan.

Lexusin uusi DIRECT4 -nelivetojärjestelmä mahdollistaa jokaisen neljän pyörän vedon ohjauksen täysin itsenäisesti. Se mahdollistaa auton olevan tilanteesta riippuen etu-, taka- tai nelivetoinen tai mitä tahansa näiden väliltä, mitä ajo-olosuhteet vaativatkaan.

Lexus

Lexus LF-Z Electrified: Brändin uuden ajan aamunkoitto

Vuoteen 2025 mennessä esitellään yhteensä 20 täysin uutta tai uudistunutta Lexus-mallia, niin täyssähkömalleja, ladattavia hybridejä kuin itselataavia hybridejä.

Auto Bild.Uutiset

Le­xus on saa­vut­ta­nut unii­kin mark­ki­na-ase­man tä­hä­nas­ti­sel­la ke­hi­tys­kaa­rel­laan maa­il­man laa­jim­man Pre­mium-luo­kan hyb­ri­di­a­jo­neu­vo­jen mal­lis­ton, LFA-su­pe­rau­ton kuin myös usei­den suo­ri­tus­ky­kyis­ten F-mal­lien avul­la.

Le­xus-brän­din hyb­ri­di­a­jo­neu­vost­ra­te­gia on ai­kaan­saa­nut liki kah­den mil­joo­nan ajo­neu­von glo­baa­lin myyn­nin läh­tien vuon­na 2005 esi­tel­lys­tä RX 400h -mal­lis­ta.

Ny­kyi­sin Le­xus-mal­lis­to tar­jo­aa yh­dek­sän hyb­ri­di- ja täys­säh­kö­mal­lia yli 90 maas­sa maa­il­man­laa­jui­ses­ti.

Mer­kin tun­nus­tet­tu ase­ma tek­nis­ten in­no­vaa­ti­oi­den ke­hit­tä­jä­nä ja säh­köis­tet­ty­jen voi­ma­lin­jo­jen val­mis­ta­ja­na an­taa täy­del­li­sen poh­jan pon­nis­taa eteen- ja ylös­päin uu­sien haas­tei­den myö­tä.

Ohjaus on toteutettu steer-by-wire -tekniikalla, eli toisin sanoen ohjauspyörän ja renkaiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä.

Ohjaus on toteutettu steer-by-wire -tekniikalla, eli toisin sanoen ohjauspyörän ja renkaiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä.

Lexus

Au­to­te­ol­li­suus on kes­kel­lä mit­ta­suh­teil­taan eh­kä­pä vain ker­ran vuo­si­sa­das­sa ta­pah­tu­vaa muu­tos­ta, jon­ka myö­tä ih­mis­ten elä­män­tyy­lit ja -asen­teet muut­tu­vat ra­di­kaa­lis­ti.

Liik­ku­vuus on edel­leen tär­ke­äs­sä roo­lis­sa, ja sa­ma­nai­kai­ses­ti hii­li­neut­raa­liut­ta ja YK:nkin ta­sol­la so­vit­tu­jen kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ta­voit­tei­den to­teu­tu­mis­ta täy­tyy edis­tää kai­kin kei­noin.

Le­xus Elect­ri­fied on on vi­sio, joka on sii­vit­tä­nyt Le­xuk­sen tuo­te­ke­hi­tys­tä ja tuo­te­port­fo­li­o­ta jo pit­kään.

Nyt Le­xus pa­nos­taa en­tis­tä enem­män ke­hi­tyk­sen voi­ma­va­ro­ja näi­den ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­sek­si tin­ki­mät­tä sa­ma­nai­kai­ses­ti pii­ru­a­kaan tar­jo­a­mas­taan yli­ver­tai­ses­ta asi­a­kas­ko­ke­muk­ses­ta ja laa­dus­ta.

Uu­si Le­xus LF-Z Elect­ri­fied -kon­sep­ti­mal­li yh­dis­tää yh­teen mal­liin sel­lai­sen suo­ri­tus­ky­vyn, tyy­lin ja tek­no­lo­gi­an mitä Le­xus ha­lu­aa tuot­teil­laan edus­taa vuo­teen 2025 men­nes­sä.

Brän­di esit­te­lee myös täy­sin uu­del­la ta­val­la Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re -ajat­te­lun, mikä on läh­töi­sin Le­xuk­sen suo­ri­tus­ky­kyi­sim­pien mal­lien ke­hi­tys­työn ja käy­tön ko­ke­muk­sis­ta tar­jo­ten tu­le­vil­le mal­leil­le ai­van uu­den­lai­sen ta­van tar­jo­ta to­del­li­sen yh­teen­kuu­lu­vuu­den tun­teen kul­jet­ta­jan ja au­ton vä­lil­le.

Le­xus LF-Z Elect­ri­fied -kon­sep­ti­mal­li pys­tyy tar­jo­a­maan kai­ken edel­lä­mai­ni­tun ke­hit­ty­nei­den tek­no­lo­gi­oi­den ja var­ta vas­ten täys­säh­kö­käyt­töä var­ten suun­ni­tel­lun alus­ta­ra­ken­teen avul­la.

Ajoneuvon tekoäly (AI) pystyy dialogiin kuljettajan kanssa ja kykenee oppimaan henkilökohtaisia mieltymyksiä ajoneuvon ajettavuuden ja käyttäytymisen suhteen.

Ajoneuvon tekoäly (AI) pystyy dialogiin kuljettajan kanssa ja kykenee oppimaan henkilökohtaisia mieltymyksiä ajoneuvon ajettavuuden ja käyttäytymisen suhteen.

Lexus

Esi­mer­kik­si yli­ver­tai­ses­ta suo­ri­tus­ky­vys­tä vas­taa DI­RECT4 -ne­li­ve­to­tek­no­lo­gia, akus­ton op­ti­maa­li­nen si­joit­te­lu ja muut tek­ni­set rat­kai­sut, jot­ka te­ke­vät LF-Z Elect­ri­fied -kon­sep­ti­mal­lis­ta täy­sin poik­keuk­sel­li­sen pe­rin­tei­siin ajo­neu­voi­hin ver­rat­tu­na.

Mal­lis­sa on mu­ka­na myös mul­ti­me­di­a­rat­kai­su­ja, jot­ka tu­le­vat Le­xus-asi­ak­kai­den saa­ta­vil­le lä­hi­tu­le­vai­suu­des­sa.

20 täy­sin uut­ta tai uu­dis­tu­nut­ta mal­lia 2025 men­nes­sä

Vuo­teen 2025 men­nes­sä Le­xus esit­te­lee 20 täy­sin uut­ta ja uu­dis­tu­nut­ta mal­lia. Nämä si­säl­tä­vät yli 10 täys­säh­kö-, la­dat­ta­vaa hyb­ri­di- tai it­se­la­taa­vaa hyb­ri­di­mal­lia.

Uu­det mal­lit ei­vät pel­käs­tään vas­taa asi­ak­kai­den tar­pei­siin maa­il­man­laa­jui­sel­la ta­sol­la, vaan vah­vis­ta­vat en­ti­ses­tään ole­mas­sa ole­vaa se­dan- ja SUV-mal­li­tar­jon­taa sekä mah­dol­lis­ta­vat uu­den­lais­ten ajo­neu­vo­tyyp­pien esit­te­lyn.

Maa­il­man­laa­jui­ses­ti Le­xus tu­lee tar­jo­a­maan kai­kis­ta mal­leis­taan säh­köis­te­tyn ver­si­on vuo­teen 2025 men­nes­sä.

Tuol­loin säh­köis­tet­ty­jen mal­li­ver­si­oi­den odo­te­taan edus­ta­van yli puol­ta glo­baa­lis­ta myyn­nis­tä.

Seu­raa­va ta­voi­te on kaik­kien mal­lien osal­ta täy­del­li­nen hii­li­neut­raa­lius koko ajo­neu­von elin­kaa­ren ajal­ta kos­kien niin val­mis­tus­ta, lo­gis­tiik­kaa kuin kier­rä­tys­tä­kin.

Vii­mek­si mai­ni­tun as­pek­tin osal­ta ei rii­tä vain tark­ka ma­te­ri­aa­li­va­lin­ta kier­rä­tet­tä­vyy­den kan­nal­ta, vaan tar­vi­taan myös tie­toa ma­te­ri­aa­lien val­mis­tus­ta­vois­ta.

Maa­lis­kuus­sa 2024 Le­xus avaa uu­den bu­si­ness- ja tek­no­lo­gi­a­kes­kuk­sen Shi­mo­ya­maan, Aic­hin pre­fek­tuu­riin, Ja­pa­niin.

Uu­den kes­kuk­sen teh­tä­vä­nä on kes­kit­tää ja te­hos­taa uu­sien tuot­tei­den suun­nit­te­lup­ro­ses­sia en­ti­ses­tään. Tämä tar­koit­taa usei­den tii­mien tuo­mis­ta yh­teen: niin muo­toi­lu-, suun­nit­te­lu- kuin ke­hi­tys­tii­mit työs­ken­te­le­vät sa­man ka­ton al­la edis­tä­en avoin­ta vuo­ro­pu­he­lua myös ul­kois­ten kump­pa­nien kans­sa.

Fo­ku­soi­tu­nut tii­mi­työ tu­lee tuot­ta­maan no­pe­al­la tah­dil­la kä­sin­kos­ke­tel­ta­via tu­lok­sia - ku­ten vaik­ka­pa ai­em­min mai­ni­tun Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re -ajat­te­lun käy­tän­nön to­teut­ta­mi­sen.

Suuret pyörät sijaitsevat niin kulmissa kuin mahdollista, edesauttaen matalan painopisteen ja leveän olemuksen saavuttamista.

Suuret pyörät sijaitsevat niin kulmissa kuin mahdollista, edesauttaen matalan painopisteen ja leveän olemuksen saavuttamista.

Lexus

Koji Sato (Pre­si­dent and Chief Bran­ding Of­fi­cer, Le­xus In­ter­na­ti­o­nal), to­te­aa seu­raa­vaa: “Ha­lu­an esit­tää sy­dä­mel­li­sen kun­ni­oi­tuk­se­ni kai­kil­le ih­mi­sil­le ym­pä­ri maa­il­maa, jot­ka tais­te­le­vat täl­lä het­kel­lä usei­den eri haas­tei­den kans­sa.”

”Sa­mal­la kun täy­täm­me so­si­aa­li­sen vel­vol­li­suu­tem­me ete­ne­mäl­lä koh­ti hii­li­neut­raa­lia yh­teis­kun­taa ha­lu­am­me tuot­taa sel­lais­ta iloa ja haus­kuut­ta mi­hin au­tot pys­ty­vät. Teem­me tin­ki­mät­tö­mäs­ti töi­tä, jot­ta asi­ak­kail­lam­me ja kai­kil­la Le­xuk­sen kans­sa te­ke­mi­sis­sä ole­vil­la on ai­het­ta on­nel­li­suu­teen ja ai­toon hy­myyn.”

”Aloit­ta­en kah­des­ta tänä vuon­na esi­tel­tä­väs­tä uu­tuus­mal­lis­ta me jat­kam­me sel­lais­ten in­no­va­tii­vis­ten ajo­neu­vo­jen ke­hit­tä­mis­tä, jot­ka pys­ty­vät tuot­ta­maan li­sä­ar­voa asik­kai­dem­me en­tis­tä enem­män toi­sis­taan erot­tu­vil­le elä­män­tyy­leil­le.”

”Le­xus on vah­vas­ti mu­ka­na ke­hit­tä­mäs­sä tu­le­vai­suu­den liik­ku­vuu­syh­teis­kun­taa.”

Le­xus LF-Z Elect­ri­fied – pää­piir­teet

Le­xus LF-Z Elect­ri­fied -kon­sep­ti­mal­li näyt­tää tu­le­vai­suu­den suun­nan Le­xuk­sen tu­le­vai­suu­del­le näyt­tä­en mil­tä mer­kil­le omi­nai­nen muo­toi­lu, ajet­ta­vuus ja ke­hit­ty­neet tek­no­lo­gi­at näyt­tä­vät vuot­ta 2025 koh­ti kul­jet­ta­es­sa.

Kon­sep­ti­mal­lis­sa käy­tet­tä­vä eri­tyi­ses­ti täys­säh­kö­käyt­töä var­ten luo­tu alus­ta­ra­ken­ne on mer­kit­tä­vä kul­ma­ki­vi Le­xus Elect­ri­fied -kon­sep­tin ta­voit­teel­le, jon­ka mu­kaan säh­köis­ty­mi­sen tek­no­lo­gi­oil­la tu­lee täh­dä­tä ajo­neu­von pe­rus­käyt­täy­ty­mi­sen huo­mat­ta­vaan pa­ran­ta­mi­seen.

Täs­sä alus­ta­ra­ken­teen li­säk­si aut­taa myös uu­si DI­RECT4-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä.

Yh­dis­tä­mäl­lä vuo­sia ke­hit­tä­män­sä voi­ma­lin­jan säh­köis­tä­mi­sen ja oh­jaus­tek­no­lo­gi­an Le­xus tu­lee saa­vut­ta­maan en­tis­tä konk­reet­ti­sem­man yh­tey­den kul­jet­ta­jan ja ajo­neu­von vä­lil­le - ku­ten Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re edel­lyt­tää.

Ko­rin ul­ko­muo­to on sy­viä, tun­teel­li­sia muo­to­ja ko­ros­ta­va Le­xuk­sel­le omi­nai­seen ta­paan. Taak­se si­joi­tet­tu säh­kö­moot­to­ri puo­les­taan tu­kee dy­naa­mis­ta ja ket­te­rää suo­ri­tus­ky­kyä.

Au­ton si­sä­ti­lo­ja lei­maa ava­ruus ja mi­ni­ma­lis­mi. Ta­zu­na-ko­je­lau­ta on rää­tä­löi­ty ni­me­no­mai­ses­ti täys­säh­köis­tä ajoa aja­tel­len edus­ta­en juu­ri sel­lais­ta kul­jet­ta­ja­kes­kei­syyt­tä, mikä on Le­xus-mer­kil­le tyy­pil­lis­tä.

Ajo­neu­von te­ko­ä­ly (AI) pys­tyy di­a­lo­giin kul­jet­ta­jan kans­sa ja ky­ke­nee op­pi­maan hen­ki­lö­koh­tai­sia miel­ty­myk­siä ajo­neu­von ajet­ta­vuu­den ja käyt­täy­ty­mi­sen suh­teen.

Te­ko­ä­ly ky­ke­nee si­ten jopa eh­dot­ta­maan kul­jet­ta­jan miel­ty­myk­siin so­pi­via reit­ti­vaih­to­eh­to­ja. Sa­mai­nen tek­no­lo­gia huo­leh­tii myös yli­ver­tai­ses­ta tur­val­li­suu­des­ta koko mat­kan ajan.

Yli­ver­tai­nen yh­teen­so­pi­vuus kul­jet­ta­jan ja au­ton vä­lil­lä

Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re an­taa kul­jet­ta­jal­le tun­teen täy­sin sau­mat­to­mas­ta yh­tey­des­tä au­ton kiih­dy­tyk­siin, hi­das­tuk­siin ja oh­jaus­liik­kei­siin kai­kis­sa ti­lan­teis­sa täs­mäl­lis­ten, li­ne­aa­ris­ten vas­tei­den ol­les­sa juu­ri kul­jet­ta­jan tah­to­ti­lan mu­kai­sia.

Kon­sep­ti­mal­lin muo­toi­lu ja suun­nit­te­lu mah­dol­lis­ta­vat tä­män mm. akus­ton ja mui­den kom­po­nent­tien op­ti­maa­li­sel­la si­joit­te­lul­la.

Säh­köis­tä­mi­nen tar­koit­taa myös mo­nien kom­po­nent­tien jää­mis­tä ko­ko­naan pois, mikä osal­taan aut­taa Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re -ajat­te­lun tu­le­mis­ta to­dek­si ta­val­la jota ei ole ai­em­min ko­et­tu.

Akus­ton si­joit­ta­mi­nen pit­kit­täin lat­ti­an al­le ei pel­käs­tään tu­ke­voi­ta ko­rin ra­ken­net­ta, vaan ma­dal­taa sa­mal­la au­ton pai­no­pis­tet­tä ja aut­taa vai­men­ta­maan ties­tä ai­heu­tu­via vä­ri­nöi­tä ja ää­niä.

Tämä aut­taa ko­ros­ta­maan yh­tä Le­xus-mer­kil­le jo kau­an omi­nais­ta piir­ret­tä - hil­jai­suut­ta ja ajo­mu­ka­vuut­ta.

Le­xu­sin uu­si DI­RECT4 -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa jo­kai­sen nel­jän pyö­rän ve­don oh­jauk­sen täy­sin it­se­näi­ses­ti. Se mah­dol­lis­taa au­ton ole­van ti­lan­tees­ta riip­pu­en etu-, taka- tai ne­li­ve­toi­nen tai mitä ta­han­sa näi­den vä­lil­tä, mitä ajo-olo­suh­teet vaa­ti­vat­kaan.

Korin ulkomuoto on syviä, tunteellisia muotoja korostava Lexukselle ominaiseen tapaan. Taakse sijoitettu sähkömoottori puolestaan tukee dynaamista ja ketterää suorituskykyä.

Korin ulkomuoto on syviä, tunteellisia muotoja korostava Lexukselle ominaiseen tapaan. Taakse sijoitettu sähkömoottori puolestaan tukee dynaamista ja ketterää suorituskykyä.

Lexus

Oh­jaus on to­teu­tet­tu steer-by-wire -tek­nii­kal­la, eli toi­sin sa­no­en oh­jaus­pyö­rän ja ren­kai­den vä­lil­lä ei ole me­kaa­nis­ta yh­teyt­tä. Tämä mah­dol­lis­taa suo­rem­man yh­tey­den oh­jaus­liik­keen ja ajo­voi­mien suh­teen mah­dol­lis­ta­en loo­gi­sen käyt­täy­ty­mi­sen eri no­peuk­sis­sa.

Täy­sin säh­köi­nen oh­jaus­jär­jes­tel­mä suo­dat­taa myös vä­räh­te­lyi­tä mut­ta mah­dol­lis­taa kui­ten­kin sa­mal­la erit­täin tar­kan oh­jaus­tun­tu­man.

Le­xu­sin muo­toi­lun tu­le­vai­suus

Le­xus LF-Z Elect­ri­fied -kon­sep­ti­mal­li hei­jas­taa nii­tä aja­tuk­sia, mi­hin suun­taan Le­xus-mer­kin de­sign tu­le­vai­suu­des­sa ke­hit­tyy.

Hal­lit­se­via piir­tei­tä ovat voi­mak­kais­ta mit­ta­suh­teis­ta ja erot­tu­vas­ta ul­ko­nä­ös­tä kum­pu­a­vat yk­sin­ker­tai­set, tun­tei­siin ve­to­a­vat muo­dot.

Au­ton ylei­so­le­mus yh­dis­tää vir­ta­vii­vai­sen mat­kus­ta­mon ma­ta­laan keu­laan ja ta­ka­o­san evään, joka on tun­nuk­se­no­mai­nen piir­re täys­säh­kö­au­toil­le.

Suu­ret pyö­rät si­jait­se­vat niin kul­mis­sa kuin mah­dol­lis­ta, ede­saut­ta­en ma­ta­lan pai­no­pis­teen ja le­ve­än ole­muk­sen saa­vut­ta­mis­ta.

Muo­toi­li­jat ot­ti­vat vas­taan haas­teen ke­hit­tää Le­xuk­sel­le tyy­pil­lis­tä etu­sä­lei­kön muo­toa (Le­xus Spind­le) edel­leen, jol­loin lop­pu­tu­lok­se­na oli koko ajo­neu­von muo­don pe­rus­tu­mi­nen mai­ni­tul­le muo­dol­le.

Muo­toi­lu ko­ros­taa myös DI­RECT4-jär­jes­tel­mää ko­rin muo­to­jen sau­mat­to­mil­la muu­tok­sil­la keu­las­ta pe­rää koh­ti siir­ryt­tä­es­sä.

Lexus LF-Z Electrified.

Lexus LF-Z Electrified.

Lexus

Ajo­neu­von ta­ka­o­sas­sa pel­kis­tet­ty, yk­sin­ker­tai­nen muo­to yh­dis­tyy suu­rien pyö­rien luo­maan voi­mak­kaa­seen ole­muk­seen.

Ma­ta­lat ta­ka­va­lot si­säl­tä­vät uu­den­lai­sen Le­xus-lo­gon, joka sym­bo­li­soi Le­xuk­sen muo­toi­lun uut­ta ai­kaa.

Uu­si Ta­zu­na-ko­je­lau­ta ja avoin si­sä­ti­la

Ko­je­lau­das­sa näh­tä­vä uu­si Ta­zu­na-kon­sep­ti vie Le­xuk­sen pyr­ki­myk­sen kul­jet­ta­jan ja au­ton yh­teen­liit­ty­mäs­tä uu­teen ulot­tu­vuu­teen.

Ta­zu­na-kon­sep­tin ins­pi­raa­ti­on läh­tee­nä on ol­lut pe­rin­tei­set ja­pa­ni­lai­set suit­set, joi­den avul­la rat­sas­ta­jat ovat ol­leet jo vuo­si­sa­to­ja luon­tai­ses­sa yh­tey­des­sä rat­suun­sa.

Kaik­ki ajo­neu­von hal­lit­ta­vuu­teen liit­ty­vä on näi­den suit­si­mais­ten oh­jain­ten lä­het­ty­vil­lä, ja nii­den käyt­tö ta­pah­tuu in­tui­tii­vi­ses­ti, kuin luon­nos­taan il­man kat­seen ir­roit­ta­mis­ta ties­tä.

Ko­je­lau­ta on ajo­neu­von sy­dän, jos­sa mit­ta­ris­to ja muut ele­men­tit on si­joi­tet­tu suh­teel­li­sen ma­ta­lal­le kul­jet­ta­jaan ja mat­kus­ta­jiin näh­den.

Tämä luo vir­kis­tä­vän avoi­men ti­lan ja vie­raan­va­rai­suut­ta ko­ros­ta­van Omo­te­nas­hi-tun­teen, jota kaik­ki vii­meis­tel­lyt yk­si­tyis­koh­dat en­ti­ses­tään ko­ros­ta­vat.

Ko­je­lau­dan sau­ma­ton yh­dis­ty­mi­nen oviin ko­ros­taa puh­das­ta ja kor­ke­a­laa­tuis­ta muo­don tun­net­ta. Pa­no­raa­ma­kat­to li­sää mat­kus­ta­mon ava­ruut­ta yh­dis­tä­en mat­kus­ta­mon ym­pä­ris­töön.

Kul­jet­tal­le tar­jot­ta­va in­for­maa­tio mm. li­sät­tyä to­del­li­suut­ta hyö­dyn­tä­vän AR-tuu­li­la­si­näy­tön, mit­ta­ris­ton ja mul­ti­me­di­an kos­ke­tus­näy­tön muo­dos­sa on kes­ki­tet­ty yh­teen mo­duu­liin, kun taas aja­mi­sen tu­ki­toi­min­not on kes­ki­tet­ty oh­jaus­pyö­rän ym­pä­ris­töön.

Tämä kom­po­nent­tien si­joit­te­lu näyt­tää suun­taa Le­xuk­sen si­sä­ti­la­de­sig­nin tu­le­vai­suu­del­le.

Ke­hit­ty­nei­tä omi­nai­suuk­sia

Le­xus LF-Z Elect­ri­fied -kon­sep­ti­mal­lin kei­no­ä­ly (AI) tu­kee kul­jet­ta­jaa jat­ku­vas­ti ja op­pii ak­tii­vi­ses­ti kul­jet­ta­jan miel­ty­myk­siä ja käyt­täy­ty­mis­tä. Ää­ni­oh­jaus hel­pot­taa aja­mis­ta tun­nis­ta­en, op­pien ja mu­kau­tu­en kul­jet­ta­jan tyy­liin ajaa ajo­neu­voa.

Te­ko­ä­lyn ja kul­jet­ta­jan vuo­ro­vai­ku­tus voi re­a­li­soi­tua myös kei­no­ä­lyn eh­dot­ta­mil­la rei­teil­lä, jot­ka ovat kul­jet­ta­jan ajo­käyt­täy­ty­mi­ses­tä opit­tu­ja ta­po­ja tu­ke­via, ja si­ten kul­jet­ta­jan miel­ty­mys­ten mu­kai­sia.

Di­gi­taa­li­nen avain mah­dol­lis­taa ajo­neu­von käy­tön ha­lu­tuil­le ih­mi­sil­le il­man, et­tä fyy­sis­tä avain­ta tar­vit­si­si kier­rät­tää käyt­tä­jil­lä.

Ajo­neu­von toi­min­to­ja, ku­ten ovien lu­ki­tus­ta, voi­daan oh­ja­ta äly­pu­he­li­mel­la. Di­gi­taa­li­nen avain mah­dol­lis­taa mm. esi­mer­kik­si ajo­neu­voon pää­syn ul­ko­puo­li­sel­le ta­hol­le - omis­ta­jan niin ha­lu­tes­sa.

Ovis­sa käy­te­tään E-Latch -jär­jes­tel­mää. Kun kul­jet­ta­ja tai mat­kus­ta­ja lä­hes­tyy au­toa avai­men kans­sa, oven­kah­vat tu­le­vat au­to­maat­ti­ses­ti esiin ja lu­ki­tus sekä ovi voi­daan ava­ta ke­vy­el­lä oven­kah­van kos­ke­tuk­sel­la.

Lexus

Ajo­neu­vos­ta pois­tut­ta­es­sa ovi ava­taan pai­na­mal­la avaus­pai­ni­ket­ta. Ajo­neu­von ym­pä­ril­le si­joi­te­tut tun­nis­ti­met aut­ta­vat tar­vit­ta­es­sa va­roit­ta­maan ajo­neu­von lä­hei­syy­des­sä ole­vis­ta ja­lan­kul­ki­jois­ta ja ajo­neu­vois­ta au­tos­ta pois­tut­ta­es­sa.

Pa­no­raa­ma­kat­to on val­mis­tet­tu elekt­rok­ro­maat­ti­ses­ta la­sis­ta. Ma­te­ri­aa­li mah­dol­lis­taa la­si­ka­ton tum­men­ta­mi­sen joko au­to­maat­ti­ses­ti tai kul­jet­ta­jan ha­lu­a­mal­la ta­val­la. Li­säk­si kat­toon in­teg­roi­tu va­lais­tus voi­daan aset­taa jäl­jit­te­le­mään täh­ti­tai­vas­ta.

Ta­kais­tui­mil­la on laa­jat sää­tö­mah­dol­li­suu­det ja hie­ron­ta­toi­min­not. Uu­den su­ku­pol­ven Mark Le­vin­son -au­di­o­jär­jes­tel­mä ky­ke­nee kon­sert­ti­sa­li­mai­seen ää­nen­tois­toon, ja uu­sin ää­nen­hal­lin­ta­tek­no­lo­gia pys­tyy ak­tii­vis­ta vas­ta­me­lu­toi­min­toa hyö­dyn­tä­en tuot­ta­maan yli­ver­tai­sen kuun­te­lu­ko­ke­muk­sen - ja aut­ta­maan au­ton si­säl­lä käy­tä­vää kes­kus­te­lua.

Le­xus LF-Z Elect­ri­fied

• Ko­ko­nais­pi­tuus (mm) 4 880

• Ko­ko­nais­le­veys (mm) 1 960

• Ko­ko­nais­kor­keus (mm) 1 600

• Ak­se­li­vä­li (mm) 2 950

• Oma­mas­sa (kg) 2 100

• Toi­min­ta­sä­de, WLTP (km) 600

• Akus­ton tyyp­pi Li-ion

• Akus­ton ka­pa­si­teet­ti (kWh) 90

• Suu­rin la­taus­te­ho, DC (kW) 150

• Akus­ton jääh­dy­tys Nes­te

• Kiih­ty­vyys 0-100 km/h (s) 3,0

• Huip­pu­no­peus (km/h) 200

• Suu­rin teho (kW) 400

• Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti (Nm) 700

Le­xus-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU