Ensimmäiset Lexus RX450h+ -mallit saapuvat Suomeen vuodenvaihteessa.

Ensimmäiset Lexus RX450h+ -mallit saapuvat Suomeen vuodenvaihteessa.

Lexus

Lexus RX: Kolme sähköistä voimalinjaa

Viidennen sukupolven Lexus RX on täysin uudel­leen­syn­tynyt, ja käsittää kolme sähköistä voimalinjaa. Ne ovat erittäin suorituskykyinen RX 500h, lataushybridi RX 450h+ sekä itselataava RX 350h.

Auto Bild.Uutiset

Le­xus esit­te­li täy­sin uu­den, vii­den­nen su­ku­pol­ven RX-mal­lin. Ky­sees­sä on täy­sin uu­del­leen ke­hi­tet­ty mal­li.

Uraa­uur­ta­va RX on ol­lut par­hai­ten me­nes­ty­nei­tä Le­xus-mal­le­ja kaut­ta ai­ko­jen.

Vuon­na 1998 ta­pah­tu­neen en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven mal­lin esit­te­lyn jäl­keen maa­il­man­laa­jui­ses­ti on asi­ak­kaan­sa löy­tä­nyt yli 3,5 mil­joo­naa RX-mal­lia.

Näis­tä yli 300 000 on löy­tä­nyt tien­sä Eu­roop­paan ja mal­li on­kin ol­lut kään­teen­te­ke­vän tär­keä Le­xuk­sen säh­köis­ty­mis­st­ra­te­gi­al­le.

Koji Sato (Pre­si­dent, Le­xus In­ter­na­ti­o­nal):

“Uu­si Le­xus RX on osoi­tus päät­tä­väi­syy­des­täm­me säi­lyt­tää Le­xuk­sen DNA:n olen­nai­sim­mat osat: yli­ver­tai­sen laa­dun, mat­kus­tus­mu­ka­vuu­den sekä hie­nos­tu­nei­suu­den ja ko­rot­taa kai­ken tä­män vie­lä ylem­mäs saa­vut­taak­sem­me ai­van unii­kin ta­son Le­xus dri­ving sig­na­tu­re -ajo­ko­ke­muk­ses­sa”.

Yh­des­sä hil­jat­tain mark­ki­noil­le saa­pu­neen NX- ja myö­hem­min tänä vuon­na esi­tel­tä­vän RZ-mal­lien myö­tä uu­si RX aut­taa Le­xus-brän­din ”Next Chap­ter”-ase­man luo­mis­ta.

Nämä kol­me mal­lia edus­ta­vat Le­xus-brän­din ko­vin­ta ydin­tä D- ja E-seg­men­tin pre­mium-mark­ki­nas­sa.

”Next Chap­ter” -muo­to­kie­len uu­sin il­men­ty­mä näh­dään Le­xus RX:n myö­tä. Tämä laa­jen­taa Le­xus-brän­dil­le omi­nai­sen keu­lan muo­toi­lun koko au­ton kat­ta­vak­si ko­ko­nai­suu­dek­si.

Lop­pu­tu­lok­se­na on vä­lit­tö­mäs­ti Le­xus RX -mal­lik­si tun­nis­tet­ta­va au­to, joka kui­ten­kin kas­vaa niin dy­naa­mi­suu­den, ele­gans­sin ja it­se­var­muu­den sa­roil­la.

Pre-Collision System -järjestelmä tunnistaa aiempaa paremmin muut tielläliikkujat, kuten moottoripyöräilijät. Se tunnistaa myös kasvaneen törmäysriskin joko ajoneuvon tai jalankulkijoiden kanssa risteysajossa. Järjestelmän osana on myös hätäohjausavustin, joka käyttää ohjausta tilanteissa, joissa törmäyksen välttäminen ei välttämättä ole pelkästään jarruttamalla mahdollista.

Pre-Collision System -järjestelmä tunnistaa aiempaa paremmin muut tielläliikkujat, kuten moottoripyöräilijät. Se tunnistaa myös kasvaneen törmäysriskin joko ajoneuvon tai jalankulkijoiden kanssa risteysajossa. Järjestelmän osana on myös hätäohjausavustin, joka käyttää ohjausta tilanteissa, joissa törmäyksen välttäminen ei välttämättä ole pelkästään jarruttamalla mahdollista.

Lexus

Si­säl­lä ”Ta­zu­na”-hen­ki­nen oh­jaa­mo kes­kit­tää kaik­ki olen­nai­set toi­min­not kul­jet­ta­jan vä­lit­tö­mään lä­hei­syy­teen luo­den var­man ja toi­mi­van suh­teen au­ton kans­sa. Uu­siin omi­nai­suuk­siin kuu­luu mm. sel­keä 14-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö.

Län­si-Eu­roop­paan tar­jo­taan kol­mea eri­lais­ta, säh­köis­tet­tyä voi­ma­lin­jaa: it­se­la­taa­va RX 350h -täys­hyb­ri­di, la­dat­ta­va R 450h+ -la­taus­hyb­ri­di sekä RX 500h -täys­hyb­ri­di.

Le­xus-brän­dil­le omi­nai­nen mau­kas ajet­ta­vuus saa­vu­te­taan GA-K-alus­ta­ra­ken­teen jo en­nes­tään tut­tu­jen omi­nai­suuk­sien avul­la: erit­täin vään­tö­jäyk­kä kori sekä ma­ta­la pai­no­pis­te an­taa lois­ta­van pe­rus­tan.

Täl­le pe­rus­tal­le on hyvä ra­ken­taa niin to­del­la hie­noa ajet­ta­vuut­ta mut­ta myös huip­puun­sa ke­hi­tet­tyä tur­va­tek­no­lo­gi­aa uu­sim­man, kol­man­nen su­ku­pol­ven Le­xus Sa­fe­ty Sys­tem+ -jär­jes­tel­män avul­la.

”Next Chap­ter” -muo­to­kie­li

“Aluk­si loim­me liik­keen van­git­se­van ul­ko­de­sig­nin, joka il­men­tää mu­kaan­sa­tem­paa­vaa ja osal­lis­tu­vaa tun­net­ta. Ul­ko­muo­don tuli myös alus­ta al­ka­en ker­toa au­ton DNA:sta, sen ky­vyis­tä niin suo­ri­tus­ky­vyn kuin ajet­ta­vuu­den suh­teen. Tä­män jäl­keen hi­oim­me ul­ko­muo­toa tuo­dak­sem­me esil­le lu­pauk­sen mah­ta­vas­ta ajet­ta­vuu­des­ta sa­moin kuin uu­sis­ta voi­ma­lin­jois­ta ja tek­no­lo­gi­ois­ta, ku­ten DI­RECT4-jär­jes­tel­mäs­tä”, ker­too RX-mal­lin pää­in­si­nöö­ri Ta­kaa­ki Oh­no.

Säh­köis­ty­mi­sen ete­ne­mi­sen myö­tä suun­nit­te­li­jat haas­toi­vat it­sen­sä tuo­maan Le­xuk­sel­le tun­nu­so­mai­sen keu­lan muo­to­kie­len kat­ta­maan koko au­ton. Lop­pu­tu­lok­se­na on ul­ko­de­sign, joka ko­ros­taa au­ton säh­köis­tet­tyä voi­maa ja ma­ta­laa pai­no­pis­tet­tä.

Mal­lin ul­ko­mi­tat ovat muut­tu­neet mal­til­li­ses­ti uu­den alus­ta­ra­ken­teen ja muo­to­kie­len myö­tä.

Kat­to­lin­ja on nyt 10 mm ma­ta­lam­mal­la, ak­se­li­vä­li 60 mm pi­dem­pi ja rai­de­vä­li 15 mm le­ve­äm­pi edes­sä ja 40 mm ta­ka­na.

Yh­des­sä ai­em­paa ma­ta­lam­pien va­lo­yk­si­köi­den, il­ma­not­to­auk­ko­jen sekä 21-tuu­mais­ten pyö­rien myö­tä au­ton ul­ko­nä­kö on roh­kea, kut­su­va ja brän­din asi­ak­kail­leen an­ta­mien lu­paus­ten lu­nas­tus.

Yk­si­tyis­koh­ta­na mai­nit­ta­koon uut­ta muo­to­kiel­tä hy­väi­le­vä Le­xus-logo au­ton ta­ka­o­sas­sa.

Si­sä­de­sign seu­raa­vaan luok­kaan

Si­sä­ti­lois­sa käy­tet­tä­vä Ta­zu­na-suun­nit­te­lu­kon­sep­ti saa ni­men­sä sii­tä luot­ta­mus­ta täyn­nä ole­vas­ta suh­tees­ta, joka rat­sas­ta­jal­la on he­vo­sen­sa kans­sa.

En­sim­mäis­tä ker­taa uu­des­sa Le­xus NX -mal­lis­sa ja sit­tem­min Le­xus RZ -mal­lis­sa esi­tel­ty muo­to­kie­li kes­kit­tää kai­ken kul­jet­ta­jal­le oleel­li­sen in­for­maa­ti­on mah­dol­li­sim­man lä­hel­le, mah­dol­li­sim­man in­tui­tii­vi­ses­ti.

“Ta­zu­na-kon­sep­tin ja pre­mium-luo­kan cros­so­ver-mal­lin laa­jo­jen si­sä­ti­lo­jen voi­ma­kas liit­to yh­des­sä huip­pu­laa­duk­kai­den ma­te­ri­aa­lien, ku­ten eri­lais­ten nah­ka­laa­tu­jen tai Ta­ku­mi-mes­ta­rien val­mis­ta­man, Le­xuk­sen L-lo­gol­la so­mis­te­tun mok­ka­na­han kans­sa ovat juu­ri sitä, mitä ha­lu­sim­me uu­teen mal­liin tuo­da”, to­te­aa RX-mal­lin si­sä­ti­la­suun­nit­te­li­ja Jota Ku­sa­ka­ri.

Suun­nit­te­li­jat et­si­vät ta­po­ja luo­da mi­ni­ma­lis­tis­ta, mut­ta sil­ti in­tui­tii­vis­ta ja ajat­te­le­vais­ta ta­paa käyt­tää au­ton si­sä­ti­laa. Is­tui­met ovat täy­sin uu­det, ja niis­sä on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mi­o­ta si­sään- ja ulos­käyn­nin help­pou­teen, ke­hon tu­ke­mi­seen sekä läm­mi­tyk­seen ja tuu­le­tuk­seen.

Eräs ko­ros­tet­ta­va yk­si­tyis­koh­ta uu­den RX-mal­lin si­sä­ti­lois­sa on eläin­va­paan na­han käyt­tö, joka kuu­luu tiet­tyi­hin va­rus­te­ta­soi­hin. Täl­löin ei pel­käs­tään is­tui­met, mut­ta myös oh­jaus­pyö­rä ja vaih­teen­va­lit­sin on pääl­lys­tet­ty syn­teet­ti­sel­lä nah­ka­ver­hoi­lul­la.

Suunnittelijat etsivät tapoja luoda minimalistista, mutta silti intuitiivista ja ajattelevaista tapaa käyttää auton sisätilaa. Istuimet ovat täysin uudet, ja niissä on kiinnitetty erityistä huomiota sisään- ja uloskäynnin helppouteen, kehon tukemiseen sekä lämmitykseen ja tuuletukseen.

Suunnittelijat etsivät tapoja luoda minimalistista, mutta silti intuitiivista ja ajattelevaista tapaa käyttää auton sisätilaa. Istuimet ovat täysin uudet, ja niissä on kiinnitetty erityistä huomiota sisään- ja uloskäynnin helppouteen, kehon tukemiseen sekä lämmitykseen ja tuuletukseen.

Lexus

Osoi­tus Le­xu­sin Omo­te­nas­hi-vie­raan­va­rai­suu­des­ta on si­sä­ti­lo­jen va­lais­tus. Va­lit­ta­vis­sa on 64 eri­lais­ta vä­riä ja 14 vä­ri­tee­maa. Kas­va­nut ak­se­li­vä­li li­sää ti­laa etu- ja ta­kais­tuin­ten vä­lil­lä, sa­moin kuin äly­käs si­sä­ti­lo­jen kom­po­nent­tien suun­nit­te­lu sekä si­joit­te­lu.

Ta­va­ra­ti­lan las­taus­kor­keus on 30 mm ai­em­paa mal­lia ma­ta­lam­mal­la ja tila it­ses­sään on 50 mm ai­em­paa pi­dem­pi. Ta­kais­tui­met ovat tai­tet­ta­vis­sa 40:20:40-suh­tees­sa. Ovis­sa käy­te­tään NX-mal­lis­sa esi­tel­tyä säh­köis­tä e-latch -ovi­luk­ko­jär­jes­tel­mää.

Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re – mu­ka­vuus, kont­rol­li ja it­se­var­muus sa­mas­sa pa­ke­tis­sa

Kaik­kien RX-mal­lien va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­luu Le­xuk­sel­le omi­nai­nen aja­mi­sen mu­ka­vuus, tark­kuus ja it­se­var­muus.

Uu­si Le­xus RX on val­mis­tet­tu GA-K-alus­ta­ra­ken­net­ta hyö­dyn­tä­en, ku­ten Le­xus NX -mal­li.

Le­xus RX:n kas­va­nut koko on saa­vu­tet­tu sekä ak­se­li­vä­liä muut­ta­mal­la, mut­ta kas­va­nut koko on myös otet­tu huo­mi­oon ko­ri­ra­ken­tees­sa mm. poi­kit­tais­tu­kia li­sää­mäl­lä.

Niin­pä lop­pu­tu­lok­se­na on­kin erit­täin vään­tö­jäyk­kä ja luja kori, mikä on kai­ken ajet­ta­vuu­den ai­noa oi­kea läh­tö­koh­ta.

Uu­si alus­ta­ra­ken­ne mah­dol­lis­taa uu­den mal­lin 90 kg:n pai­non­pu­do­tuk­sen edel­tä­vään mal­liin ver­rat­tu­na, 10 mm ma­ta­lam­man kat­to­lin­jan ja si­ten 15 mm alem­pa­na si­jai­se­van pai­no­pis­teen.

Mas­san pi­tä­mi­sek­si ku­ris­sa Le­xus käyt­tää ko­ri­ra­ken­tees­sa erit­täin ke­hit­ty­nei­tä ma­te­ri­aa­le­ja eri­lai­sis­sa ra­ken­ne­rat­kai­suis­sa ku­ten alu­mii­nia sekä 1,2 – 2,0 GPa:n suur­lu­juus­te­räk­siä.

Uu­si mo­ni­var­si­tu­et­tu taka-ak­se­lis­to ja huip­pu­luo­kan ää­ni- ja vä­räh­te­ly­e­ris­tys ovat lu­kuis­ten yk­si­tyis­koh­tien jou­kos­sa mai­nit­se­mi­sen ar­voi­sia te­ki­jöi­tä huip­pu­luo­kan ajo­ko­ke­muk­sel­le.

Vain säh­köis­tet­ty­jä voi­ma­lin­jo­ja

Le­xus-brän­din yli 15 vuo­den ko­ke­mus säh­köis­te­tyis­tä voi­ma­lin­jois­ta nä­kyy ja tun­tuu – oli­han en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Le­xus RX saa­ta­vil­la Le­xus RX 400h -täys­hyb­ri­di­nä, en­sim­mäi­se­nä luo­kas­saan. (Huom: kaik­ki ar­vot ovat alus­ta­via ar­vi­oi­ta, var­si­nai­set ku­lu­tus- ja pääs­tö­tie­dot jul­kais­taan ajo­neu­von lo­pul­li­sel­la tyyp­pi­hy­väk­syn­näl­lä).

Le­xus RX 500h

• 2,4-lit­rai­nen, pa­ko­kaa­su­ah­det­tu ben­sii­ni­moot­to­ri, täys­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä, 6-vaih­tei­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to sekä DI­RECT4-ne­li­ve­don hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä

• Jär­jes­tel­män ko­ko­nais­te­ho: 371 hv / 273 kW

• Jär­jes­tel­män suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 645 Nm

• 0–100 km/h: 5,9 s

• CO2-ta­voi­te: 182–189 g/km / Ku­lu­tus: 8,2–8,5 l/100km

Le­xus RX 500h on brän­din en­sim­mäi­nen hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja, joka pe­rus­tuu ah­det­tuun ben­sii­ni­moot­to­riin.

Sen ja kuu­si­vaih­tei­sen au­to­maat­ti­vaih­teis­ton vä­lil­lä si­jait­se­vaa säh­kö­moot­to­ria, sa­moin kuin e-Ax­le-taka-ak­se­lis­ton 80 kW:n säh­kö­moot­to­ria ko­men­taa edis­tyk­sel­li­nen DI­RECT4-jär­jes­tel­mä.

Säh­köis­te­tyn voi­ma­lin­jan oh­jaus ky­ke­nee mm. mo­men­ti­noh­jauk­ses­sa vaih­ta­maan voi­man­ja­koa etu- ja taka-ak­se­lin vä­lil­lä mil­li­se­kun­neis­sa, no­pe­am­min kuin mi­kään me­kaa­ni­nen jär­jes­tel­mä.

Le­xus RX 450h+:

* En­sim­mäi­nen RX-la­taus­hyb­ri­di

• 2,5-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri, la­taus­hyb­ri­di

• Jär­jes­tel­män ko­ko­nais­te­ho: 306 hv / 225 kW

• Jär­jes­tel­män suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 572 Nm

• 0–100 km/h: 7,0 s

• CO2-ta­voi­te: 24–26 g/km / Ku­lu­tus: 1,1–1,2 l/100 km

Le­xus-brän­din pit­kä ko­ke­mus säh­köis­te­tys­tä voi­ma­lin­jas­ta nä­kyy ja tun­tuu RX 450h+ -mal­lin myö­tä.

Län­ti­ses­sä Eu­roo­pas­sa var­mas­ti suo­si­tuim­mak­si vaih­to­eh­dok­si nou­se­va ver­sio on var­mas­ti mo­nel­le luon­tai­nen jat­ku­mo ny­kyi­sen RX 450h -mal­lin omis­ta­vil­le asi­ak­kail­le.

Le­xus RX 450h+ -mal­lin voi­ma­lin­ja pe­rus­tuu ne­li­sy­lin­te­ri­sen, 2,5-lit­rai­sen ben­sii­ni­moot­to­rin ja ka­pa­si­tee­til­taan 18,1 kWh:n ko­koi­sen kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun sau­mat­to­mal­le ja in­nos­ta­val­le yh­teis­työl­le.

Taka-ak­se­lil­le si­joi­tet­tu säh­kö­moot­to­ri luo ne­li­ve­toi­sen mal­lin ky­vyk­kyy­den ai­na sitä tar­vit­ta­es­sa. Jär­jes­tel­män suu­rin teho on 306 he­vos­voi­maa (225 kW), ja sen tur­vin Le­xus RX 450h+ kiih­tyy pai­kal­taan sa­dan ki­lo­met­rin tun­ti­no­peu­teen noin seit­se­mäs­sä se­kun­nis­sa.

Se tar­jo­aa suu­rin piir­tein sa­man suo­ri­tus­ky­vyn kuin pois­tu­va Le­xus 450h, mut­ta enem­män vään­töä ja pa­rem­man kiih­ty­vyy­den.

Säh­köi­sen te­hon suu­rem­mal­la an­nos­te­lul­la aja­mi­nen tun­tuu en­tis­tä vai­vat­to­mam­mal­ta ja ren­tout­ta­val­la. Ke­hit­ty­nyt voi­ma­lin­ja nä­kyy myös al­hai­ses­sa polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­ses­sa ja pääs­töis­sä: täh­täi­mes­sä on al­le 1,2 l/100 km- ja 26 g/km-ta­sot.

Kool­taan op­ti­moi­tu kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku näyt­tää Le­xuk­sen kyn­net mah­dol­lis­ta­en noin 65 ki­lo­met­rin säh­köi­sen ajo­kan­ta­man ja täys­säh­köi­sen ajon ai­na 135 km/h-no­peuk­siin as­ti.

Akun tyh­jen­nyt­tyä pit­kä ko­ke­mus hyb­ri­deis­tä tun­tuu erit­täin mal­til­li­se­na polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­se­na ja huo­let­to­muu­te­na.

Le­xus RX 350h:

* Ener­gi­a­te­ho­kas, it­se­la­taa­va täys­hyb­ri­di

• 2,5-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri, it­se­la­taa­va täys­hyb­ri­di­tek­no­lo­gia

• Jär­jes­tel­män ko­ko­nais­te­ho: 245 hv / 180 kW

• Jär­jes­tel­män suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 335 Nm

• 0–100 km/h: 8,0 s

• CO2: 143–150 g/km / Ku­lu­tus: 6,4-6,7 l/100km

Uu­den Le­xus RX -mal­lin ener­gi­a­te­ho­kas voi­ma­lin­ja tar­jo­aa käy­tän­nös­sä sa­man­ta­soi­sen suo­ri­tus­ky­vyn pois­tu­van Le­xus 450h:n kans­sa kui­ten­kin huo­mat­ta­vas­ti al­hai­sem­mal­la polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­sel­la.

Le­xus RX 350h on Eu­roo­pan mark­ki­noil­la tär­ke­äs­sä ase­mas­sa kil­pai­li­joi­den die­sel­mal­le­ja vas­taan ja tar­jo­aa eri­no­mai­sen mu­ka­van vaih­to­eh­don pre­mium-au­toi­li­joil­le.

In­no­va­tii­vi­nen Le­xus-mul­ti­me­dia ja lii­tet­tä­vyys

Uu­si RX tar­jo­aa edis­tyk­sel­lis­tä lii­tet­tä­vyyt­tä, jon­ka an­si­os­ta sekä au­to ja kul­jet­ta­ja ovat ai­na vii­mei­sim­män tie­don ta­sol­la. In­ter­ne­tin vä­li­tyk­sel­lä lan­gat­to­mas­ti ta­pah­tu­vat päi­vi­tyk­set niin na­vi­goin­tiin kuin au­ton jär­jes­tel­miin ta­pah­tu­vat huo­maa­mat­to­mas­ti, ja äly­pu­he­li­men, na­vi­goin­nin, ajo­neu­von ko­men­to­jen, me­di­a­lait­teen oh­jaa­mi­sen ja pil­vi­pal­ve­lui­den myö­tä kul­jet­ta­jal­la on käy­tet­tä­vis­sään noin sata ta­paa kom­mu­ni­koi­da au­ton­sa kans­sa.

Me­di­a­lait­tee­na on 14-tuu­mai­sel­la kos­ke­tus­näy­töl­lä va­rus­tet­tu kes­kus. HD-tark­kuu­del­la va­rus­te­tun näy­tön si­säl­tö rul­laa ele­gan­tis­ti, sil­lä jär­jes­tel­män las­ken­ta­te­ho on lä­hes ne­lin­ker­tais­tu­nut ver­rat­tu­na ny­kyi­seen jär­jes­tel­mään.

Eri­tyis­tä huo­mi­o­ta on kiin­ni­tet­ty si­säl­lön nä­ky­mi­seen eri­lai­sis­sa olo­suh­teis­sa, ku­ten suo­ras­sa au­rin­gon­pais­tees­sa.

Au­di­o­jär­jes­tel­mä on ylem­mis­sä va­rus­te­ta­sois­sa Mark Le­vin­son Pre­mium Sur­round -jär­jes­tel­mä, jon­ka 21 kai­ut­ti­mien soin­ti on eksk­lu­sii­vi­ses­ti so­vi­tet­tu ajo­neu­von si­sä­de­sig­niin ja ark­ki­teh­tuu­riin.

Va­ki­o­na ole­van in­teg­roi­dun na­vi­goin­nin li­säk­si käy­tet­tä­vis­sä on ai­na var­mas­ti ajan ta­sal­la ole­va pil­vi­poh­jai­nen pal­ve­lu, jon­ka yh­te­nä osa­na on na­vi­goin­ti.

Au­ton kom­mu­ni­koin­ti­mo­duu­li var­mis­taa jat­ku­van lii­tet­tä­vyy­den var­mis­ta­en mm. ajan­ta­sais­ten lii­ken­ne­tie­to­jen tar­jo­a­mi­sen va­li­tul­le rei­til­le.

Audiojärjestelmä on ylemmissä varustetasoissa Mark Levinson Premium Surround -järjestelmä, jonka 21 kaiuttimien sointi on eksklusiivisesti sovitettu ajoneuvon sisädesigniin ja arkkitehtuuriin.

Audiojärjestelmä on ylemmissä varustetasoissa Mark Levinson Premium Surround -järjestelmä, jonka 21 kaiuttimien sointi on eksklusiivisesti sovitettu ajoneuvon sisädesigniin ja arkkitehtuuriin.

Lexus

Me­di­a­jär­jes­tel­män ja tiet­ty­jen au­toa kos­ke­vien ko­men­to­jen käy­tös­sä voi hyö­dyn­tää äly­käs­tä ”Hei Le­xus”-as­sis­tent­tia, joka tot­te­lee in­tui­tii­vi­sia, luon­nol­li­sia ää­ni­ko­men­to­ja.

Va­ki­o­na on myös äly­pu­he­li­men in­teg­roin­ti­mah­dol­li­suus Ap­p­le CarP­la­yn sekä And­roid Au­ton avul­la, Ap­p­le CarP­lay toi­mii myös lan­gat­to­mas­ti.

Mo­bii­li­so­vel­luk­sen kaut­ta voi hyö­dyn­tää lu­kui­sia toi­min­to­ja. Esi­mer­kik­si RX 450h+ -mal­lis­sa so­vel­luk­sen kaut­ta voi­daan oh­ja­ta au­ton kes­kus­lu­ki­tus­ta, la­tauk­seen liit­ty­viä toi­min­to­ja sekä etä­läm­mi­tys­tä tai -vii­len­nys­tä.

Ke­hit­ty­neet kul­jet­ta­jan avus­tin­toi­min­not

Le­xus RX on luo­tu ih­mis­kes­kei­sen tek­no­lo­gi­an huip­pu­näyt­teek­si mu­ka­van, vai­vat­to­man ja hy­myn huu­lil­le nos­tat­ta­van ajo- ja mat­kus­tus­ko­ke­muk­sen näyt­tä­mök­si. On­han Omo­te­nas­hi-vie­raan­va­rai­suus ai­van olen­nai­nen osa Le­xuk­sen aja­tus­maa­il­maa.

Va­rus­te­lis­tal­ta voi­daan löy­tää mm. taus­ta­pei­lis­sä nä­ky­vä ka­me­ra­näyt­tö, joka mah­dol­lis­taa kirk­kaan nä­ky­vyy­den taak­se­päin, vaik­ka ta­va­ra­ti­laan oli­si si­joi­tet­tu­na koko maal­li­nen omai­suus.

Au­ton py­sä­köin­tiä ja aja­mis­ta ah­tais­sa pai­kois­sa hel­pot­taa 360-ka­me­ra­jär­jes­tel­mä tar­jo­ten nä­ky­mää niin au­ton si­vuil­ta kuin al­ta­kin – ka­me­roil­la, jois­sa on it­se­puh­dis­tus­toi­min­to.

Saa­ta­vil­le tu­lee myös Ad­van­ced Park -py­sä­köin­ti­a­vus­tin, joka on ai­em­min näh­ty Le­xus LS -mal­lis­sa.

Tur­val­li­suus

Uu­des­sa Le­xus RX -mal­lis­sa käy­te­tään brän­din uu­sim­man, kol­man­nen su­ku­pol­ven Le­xus Sa­fe­ty Sys­tem+ -jär­jes­tel­mää.

Se pys­tyy vas­taa­maan eri­lai­siin haas­tei­siin en­tis­tä laa­jem­mal­la tark­kuu­del­la pyr­kien tun­nis­ta­maan ja es­tä­mään po­ten­ti­aa­li­set vaa­ra­ti­lan­teet.

Pre-Col­li­si­on Sys­tem -jär­jes­tel­mä tun­nis­taa ai­em­paa pa­rem­min muut tiel­lä­liik­ku­jat, ku­ten moot­to­ri­pyö­räi­li­jät. Se tun­nis­taa myös kas­va­neen tör­mäys­ris­kin joko ajo­neu­von tai ja­lan­kul­ki­joi­den kans­sa ris­tey­sa­jos­sa.

Jär­jes­tel­män osa­na on myös hä­tä­oh­jau­sa­vus­tin, joka käyt­tää oh­jaus­ta ti­lan­teis­sa, jois­sa tör­mäyk­sen vält­tä­mi­nen ei vält­tä­mät­tä ole pel­käs­tään jar­rut­ta­mal­la mah­dol­lis­ta.

Mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peus­sää­din tun­nis­taa ai­em­paa her­kem­min eteen liit­ty­vän lii­ken­teen ja yh­des­sä Lane Trace As­sist -kais­taa­vus­ti­men kans­sa seu­raa en­tis­tä luon­nol­li­sem­pia ajo­lin­jo­ja mut­ka-ajos­sa.

Va­ki­o­va­rus­tei­sen Le­xus Sa­fe­ty Sys­tem + -jär­jes­tel­män luo­maa tur­vaa voi vie­lä ko­rot­taa kais­tan­vaih­to­a­vus­ti­mel­la (Lane Chan­ge As­sis­tan­ce, LCA), joka mah­dol­lis­taa au­to­maat­ti­sen kais­tan­vaih­don moot­to­ri­teil­lä sekä edes­tä ris­te­ä­vän lii­ken­teen tör­mäys­va­roit­ti­men.

Pro­ac­ti­ve Dri­ving As­sist -jär­jes­tel­mä aut­taa pi­tä­mään etäi­syyt­tä mui­hin tien­käyt­tä­jiin sekä es­tei­siin. Dri­ver Mo­ni­tor -vi­rey­sas­sis­tent­ti käyt­tää oh­jaus­pyl­vään pääl­lä si­jait­se­vaa ka­me­raa tark­kail­lak­seen kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­laa ja pys­tyy tar­vit­ta­es­sa hi­das­ta­maan tai py­säyt­tä­mään au­ton, mi­kä­li kul­jet­ta­ja ei re­a­goi va­roi­tuk­siin.

Uu­des­sa Le­xus RX -mal­lis­sa on myös ovien e-latch -lu­ki­tus­jär­jes­tel­mä, jos­sa ovien käyt­tö on lin­ki­tet­ty kuol­leen kul­man va­roi­tus­jär­jes­tel­mään (BSM).

Sen teh­tä­vä­nä on es­tää oven avaa­mi­nen, mi­kä­li ta­kaa lä­hes­tyy au­to­ja tai pol­ku­pyö­räi­li­jöi­tä. Jär­jes­tel­män ar­vi­oi­daan es­tä­vän noin 95 % oven avaa­mi­ses­ta joh­tu­vis­ta on­net­to­muuk­sis­ta.

En­sim­mäi­set Le­xus RX450h+ -mal­lit saa­pu­vat Suo­meen vuo­den­vaih­tees­sa.

Le­xus-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN