Mikä se voi olla? Nyt saapui kovan luokan haastaja eurooppalaisille urheilusedaneille!
Saksan Auto Bild koeajoi uuden ATS-V:n, joka tarjoaa railakasta suorituskykyä ja erinomaisia alustaominaisuuksia.
Koeajoimme Premium-varustellun version, johon kuuluivat mm. Recaro-pulkat. Moottoritien rampilla kiihdyttäen Cadillac ATS-V lähtee kickdownilla kuin nappi housuista ja yrittää sekunnin murto-osan tarjota perää vasemmalle ja oikealle, ennen kuin ajonvakautus korjaa salamana tilanteen. Kuljettaja saa kuitenkin hyvän kuvan voimavaroista.
Chevrolet/Cadillacin teknisen johtajan johdolla hiottiin Saksan olosuhteisiin sopivaksi ESC:n, ABS-jarrujen ja elektronisen tasauspyörästön lukon yhteistoiminta sekä elektroniset iskunvaimennuksen säädöt, jotka ovat tuttuja Corvette C6:sta. Myös OPC-pomo Volker Strycekillä oli sormensa pelissä.
Nopeusnäytön neula nousee räväkästi ensin sataan, sitten kahteen sataan kilometriin tunnissa. Kierrosluvun punaisen alueen raja alkaa 6500 r/min kohdalla.
Cadillac ATS-V:lle luvataan huippunopeudeksi 304 km/h, mutta joudumme autobahnilla keskeyttämään huippunopeusyrityksen 280 km/h kohdalla, koska jokin VW Golf ilmaantui äkkiseltään eteen. Jarruina on keulalla kuusimäntäiset ja taka-akselilla nelimäntäiset tehokkaat Brembon levyjarrut.
Amerikkalaiset osaavat todella rakentaa nopeita autoja. Cadillac ATS-V on suuntavakaa myös erittäin suurilla nopeuksilla ja suorastaan pureutuu asvalttiin.
Cadillac ATS-V:n 3,6-litrainen kahdella turboahtimella varustettu 470-hevosvoimainen V6-tekniikka varmistaa, ettei malli jää lehdellä soittelemaan esimerkiksi 431-hevosvoimaisen BMW M3:n rinnalla. Kilpailijoihin Saksassa lukeutuu myös esimerkiksi 476-hevosvoimainen Mercedes-Benz AMG C 63.
Ohjausvaste on Sport-toiminnolla nopeantarkka, joten sillä kelpaa vetää tiukkoihin mutkiin. Elektroninen iskunvaimennus toimii myös mukavuuspainotteisella Tour-toiminnolla hienosti, kuten urheilusedanissa kuuluukin.
Jos joku on alustan ominaisuuksista eri mieltä, hän ei ole asioista perillä eikä myöskään tunne kunnolla kilpailijoita. Ainoastaan keskikulutuksesta annamme miinusta, sillä vähintään 1700-kiloinen jenkki kuluttaa Cadillacin mukaan keskimäärin 11,6 l/100 km, mutta tuplaturbo vie kovassa ajossa luonnollisesti enemmänkin. Tulee kuitenkin muistaa, ettei ATS-V:n ensisijaisena tehtävänä todellakaan ole olla supertaloudellinen, vaan nopea sedan.
Robin Hornig
Tekniset tiedot
Cadillac ATS-V Limousine Premium
V6, kaksi turboahdinta, edessä pitkittäin ● 8-nop. automaattivaihteisto ● Iskutilavuus: 3564 cm3 ● Suurin teho: 346 kW (470 hv)/5850 r/min ● Suurin vääntömomentti: 603 Nm/3500 r/min ● Vetotapa: takaveto ● Huippunopeus: 304 km/h ● 0-100 km/h: 3,9 s ● Keskikulutus: 11,6 l/100 km ● P/L/K: 4689/1856/1399 mm ● Omamassa: 1678 kg ● Tavaratila: 295 l ● Hinta Saksassa alk. 77 500 euroa ● Myyntiin Saksassa: helmikuussa 2016.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
FiiO:n edullinen puhelin-dac
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Neodiolta minikaiutin
Audio Pro:n W-sukupolvi
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ