Mikä se voi olla? Nyt saapui kovan luokan haastaja eurooppalaisille urhei­lu­se­da­neille!

Saksan Auto Bild koeajoi uuden ATS-V:n, joka tarjoaa railakasta suorituskykyä ja erinomaisia alusta­o­mi­nai­suuksia.

Auto Bild.Uutiset

Ko­ea­joim­me Pre­mium-va­rus­tel­lun ver­si­on, jo­hon kuu­lui­vat mm. Re­ca­ro-pul­kat. Moot­to­ri­tien ram­pil­la kiih­dyt­tä­en Ca­dil­lac ATS-V läh­tee kick­dow­nil­la kuin nap­pi hou­suis­ta ja yrit­tää se­kun­nin mur­to-osan tar­jo­ta pe­rää va­sem­mal­le ja oi­ke­al­le, en­nen kuin ajon­va­kau­tus kor­jaa sa­la­ma­na ti­lan­teen. Kul­jet­ta­ja saa kui­ten­kin hy­vän ku­van voi­ma­va­rois­ta.

Chevrolet/Cadillacin teknisen johtajan johdolla hiottiin Saksan olosuhteisiin sopivaksi ESC:n, ABS-jarrujen ja elektronisen tasauspyörästön lukon yhteistoiminta sekä elektroniset iskunvaimennuksen säädöt, jotka ovat tuttuja Corvette C6:sta. Myös OPC-pomo Volker Strycekillä oli sormensa pelissä.

Chevrolet/Cadillacin teknisen johtajan johdolla hiottiin Saksan olosuhteisiin sopivaksi ESC:n, ABS-jarrujen ja elektronisen tasauspyörästön lukon yhteistoiminta sekä elektroniset iskunvaimennuksen säädöt, jotka ovat tuttuja Corvette C6:sta. Myös OPC-pomo Volker Strycekillä oli sormensa pelissä.

No­peus­näy­tön neu­la nou­see rä­vä­käs­ti en­sin sa­taan, sit­ten kah­teen sa­taan ki­lo­met­riin tun­nis­sa. Kier­ros­lu­vun pu­nai­sen alu­een raja al­kaa 6500 r/min koh­dal­la.

Ca­dil­lac ATS-V:lle lu­va­taan huip­pu­no­peu­dek­si 304 km/h, mut­ta jou­dum­me au­to­bah­nil­la kes­keyt­tä­mään huip­pu­no­peu­sy­ri­tyk­sen 280 km/h koh­dal­la, kos­ka jo­kin VW Golf il­maan­tui äk­ki­sel­tään eteen. Jar­rui­na on keu­lal­la kuu­si­män­täi­set ja taka-ak­se­lil­la ne­li­män­täi­set te­hok­kaat Brem­bon le­vy­jar­rut.

Amerikkalaiset osaavat todella rakentaa nopeita autoja. Cadillac ATS-V on suuntavakaa myös erittäin suurilla nopeuksilla ja suorastaan pureutuu asvalttiin.

Amerikkalaiset osaavat todella rakentaa nopeita autoja. Cadillac ATS-V on suuntavakaa myös erittäin suurilla nopeuksilla ja suorastaan pureutuu asvalttiin.

Cadillac ATS-V:n 3,6-litrainen kahdella turboahtimella varustettu 470-hevosvoimainen V6-tekniikka varmistaa, ettei malli jää lehdellä soittelemaan esimerkiksi 431-hevosvoimaisen BMW M3:n rinnalla. Kilpailijoihin Saksassa lukeutuu myös esimerkiksi 476-hevosvoimainen Mercedes-Benz AMG C 63.

Cadillac ATS-V:n 3,6-litrainen kahdella turboahtimella varustettu 470-hevosvoimainen V6-tekniikka varmistaa, ettei malli jää lehdellä soittelemaan esimerkiksi 431-hevosvoimaisen BMW M3:n rinnalla. Kilpailijoihin Saksassa lukeutuu myös esimerkiksi 476-hevosvoimainen Mercedes-Benz AMG C 63.

Ohjausvaste on Sport-toiminnolla nopeantarkka, joten sillä kelpaa vetää tiukkoihin mutkiin. Elektroninen iskunvaimennus toimii myös mukavuuspainotteisella Tour-toiminnolla hienosti, kuten urheilusedanissa kuuluukin.

Ohjausvaste on Sport-toiminnolla nopeantarkka, joten sillä kelpaa vetää tiukkoihin mutkiin. Elektroninen iskunvaimennus toimii myös mukavuuspainotteisella Tour-toiminnolla hienosti, kuten urheilusedanissa kuuluukin.

Jos joku on alus­tan omi­nai­suuk­sis­ta eri miel­tä, hän ei ole asi­ois­ta pe­ril­lä ei­kä myös­kään tun­ne kun­nol­la kil­pai­li­joi­ta. Ai­no­as­taan kes­ki­ku­lu­tuk­ses­ta an­nam­me mii­nus­ta, sil­lä vä­hin­tään 1700-ki­loi­nen jenk­ki ku­lut­taa Ca­dil­la­cin mu­kaan kes­ki­mää­rin 11,6 l/100 km, mut­ta tup­la­tur­bo vie ko­vas­sa ajos­sa luon­nol­li­ses­ti enem­män­kin. Tu­lee kui­ten­kin muis­taa, et­tei ATS-V:n en­si­si­jai­se­na teh­tä­vä­nä to­del­la­kaan ole ol­la su­per­ta­lou­del­li­nen, vaan no­pea se­dan.

Ro­bin Hor­nig

 

Tek­ni­set tie­dot

Ca­dil­lac ATS-V Li­mou­si­ne Pre­mium

V6, kak­si tur­bo­ah­din­ta, edes­sä pit­kit­täin ● 8-nop. au­to­maat­ti­vaih­teis­to ● Is­ku­ti­la­vuus: 3564 cm3 ● Suu­rin teho: 346 kW (470 hv)/5850 r/min ● Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti: 603 Nm/3500 r/min ● Ve­to­ta­pa: ta­ka­ve­to ● Huip­pu­no­peus: 304 km/h ● 0-100 km/h: 3,9 s ● Kes­ki­ku­lu­tus: 11,6 l/100 km ● P/L/K: 4689/1856/1399 mm ● Oma­mas­sa: 1678 kg ● Ta­va­ra­ti­la: 295 l ● Hin­ta Sak­sas­sa alk. 77 500 eu­roa ● Myyn­tiin Sak­sas­sa: hel­mi­kuus­sa 2016.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU