Mystinen Ferrari F50 varastettiin – ilmestyi uudelleen 18 vuoden kuluttua toisella mantereella! Mutta kuka on sen omistaja?
Italiassa varastettiin vuonna 2003 Ferrari F50 -superauto, joka on yllättäen ja hiljattain ilmestynyt uudelleen valokeilaan, tällä kertaa Yhdysvalloissa - mutta kuka on sen laillinen omistaja? Sen ratkaisee tuomioistuin!
Kenelle tämä arvokas Ferrari F50 oikeasti kuuluu? New Yorkin osavaltion tuomioistuimen on vastattava tähän kysymykseen sen jälkeen, kun vuonna 2003 varastettu Ferrari F50 löydettiin vahingossa uudelleen.
Nyt kaksi osapuolta väittää olevansa 521-hevosvoimaisen yksilön laillinen omistaja, superauton, joka maksoi Italiassa yli kaksi miljoonaa euroa.
Siirrytäänpä ajassa taaksepäin, vuoteen 2003: kyseisen vuoden alussa italialainen Paolo Provenzi osti isänsä ja veljensä kanssa Ferrari F50:n 260 000 eurolla.
Tuolloin hinta oli Keski-Euroopassa edullinen, tänään se olisi naurettavaa tasoa. Mutta oli joka tapauksessa ilo omistaa yksi vain 349:stä valmistetusta Ferrari F50 -superautosta. Tosin ilo ei kestänyt pitkään.
Maaliskuussa 2003, vain kuukausi auton ostamisen jälkeen, F50 varastettiin hotellin autotallista Imolassa, Italiassa.
Erityisen katkeran Provenzin mukaan vakuutusyhtiö ei edelleenkään ole selvittänyt vahinkoa.
Varastettu Ferrari F50 muuttui viranomaisasiaksi puhtaasti sattumalta
Kyseinen Ferrari F50 oli kadoksissa joulukuuhun 2019 saakka. Kanadasta Yhdysvaltoihin ajaneen Ferrari F50:n rutiinitarkastuksessa rajaviranomaiset huomasivat mustaa, tervaa muistuttavaa ainetta, joka piilotti osan Ferrarin alustanumerosta.
Rajaviranomaiset alkoivat epäillä jotain hämärää, ja takavarikoivat F50:n toistaiseksi.
Laajassa tutkimuksessa, johon liittyi myös Ferrarin tehdas Italiassa, osoitti tapahtuneen uskomattomia asioita: Yhdysvaltain ja Kanadan rajalla takavarikoitu Ferrari F50 on itse asiassa samainen F50, joka varastettiin Italiassa vuonna 2003.
Viime aikoina Ferrari F50:n arvo on kasvanut valtavasti
Ferrari F50 on pitkästä aikaa päässyt pois edeltäjänsä, legendaarisen F40:n varjosta; jälkimmäinen oli viimeinen Ferrari, joka kehitettiin yhtiön perustajan, Enzo Ferrarin johdolla.
Ferrari F50:ssä yhdistyy useita ominaisuuksia, jotka tekevät Ferrarista haluttavan: 4,7-litrainen V12-keskimoottori, joka kiertää jopa 8500 kierrosta minuutissa, 6-portainen manuaalivaihteisto, hiilikuituvahvisteisesta lujitemuovista valmistettu kori, sekä paljon Formula 1 -teknologiaa.
Mikä parasta, mallia on valmistettu vain 349 kappaletta, joten se on huomattavasti harvinaisempi kuin F40, jota rakennettiin 1315 kappaletta – ja se on myös harvinaisempi kuin seuraajansa Ferrari Enzo, jota valmistettiin yhteensä 400 kappaletta.
Ferrari F50:n uushinta vastasi noin 380 000 euroa, ja lyhyen ”alhaisena” pysymisen jälkeen hinnat nousivat nopeasti, kuten melkein kaikkien Ferrarin erikoismallien kohdalla on tapahtunut.
Useiden vuosien ajan Ferrari F50:llä käytiin kauppaa selvästi alle miljoonan euron, joten se oli siis halvempi kuin Ferrari F40.
Viimeisten kolmen tai neljän vuoden aikana Ferrari F50:n hinnat ovat kuitenkin nousseet nopeasti, joten tällä hetkellä tuskin on alle kahden miljoonan euron yksilöitä.
Harvinaisen väriset tai erityisen historian omaavat huippukuntoiset yksilöt ovat hintatasoltaan jo siirtymässä kohti kolmea miljoonaa euroa.
Mutta palataanpa varkauteen. Voisi ajatella olevan hyvä asia, että entinen omistaja saa Ferrarinsa takaisin, onhan sen arvo nyt moninkertainen ammoiseen hankintahintaan verrattuna.
Loppujen lopuksi alkuperäisellä omistajalla on edelleen hallussaan alkuperäiset asiapaperit, mutta vakuutusyhtiö ole silti ole maksanut hänelle maksanut korvausta tähän päivään mennessä.
Onko tapaus siis loppuun käsitelty? Ei sentään! Kun Yhdysvaltain viranomaiset takavarikoivat F50:n vuoden 2019 lopussa, superauto, jota tehtiin vuosina 1995-1997 vain 349 kappaletta, oli matkalla uudelle omistajalleen.
Autojen keräilijä ja Ikonick Collection -yrityksen omistaja Floridan Miamissa osti Ferrari F50:n verkossa 1 435 000 dollarilla (noin 1,2 miljoonalla eurolla) - tietämättä, että F50 oli ilmeisesti varastettu yksilö.
Kuka siis omistaa kahden miljoonan euron Ferrarin?
Jotta asetelmat olisivat vielä pahemmat, Ferrari F50 kävi läpi lukuisia käsiä ympäri maailmaa vuosina 2003-2019.
Yhdessä vaiheessa Ferrari-yksilön sanotaan olevan jopa Japanissa.
Tämän tarinan mukaisesti alkuperäinen omistaja Provenzi kertoo saaneensa eräänä päivänä puhelun Japanista, jossa mies pyysi häntä peruuttamaan virallisen varkausilmoituksen vuodelta 2003. Se vaikutti erittäin epäilyttävältä.
Joka tapauksessa autolla, joka on takavarikoitu melkein puolitoista vuotta sitten, on nyt kaksi väitettyä omistajaa.
Siis kenelle F50 oikeasti kuuluu?
Alkuperäinen italialainen omistajako, joka ei ole vielä saanut korvausta, vai uusi amerikkalainen omistaja, joka parhaan tietämyksensä mukaan osti F50:n noin 1,2 miljoonalla eurolla?
New Yorkin osavaltion tuomioistuimen on nyt tehtävä asiasta lopullinen päätös.
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Auto Bild 13/2025 on kaupoissa
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Ihmelapsi
Oranssi on uusi musta
Järkkymätön perusta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
FOKUS MEDIA
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ