Mystinen Ferrari F50 varastettiin – ilmestyi uudelleen 18 vuoden kuluttua toisella mantereella! Mutta kuka on sen omistaja?
Italiassa varastettiin vuonna 2003 Ferrari F50 -superauto, joka on yllättäen ja hiljattain ilmestynyt uudelleen valokeilaan, tällä kertaa Yhdysvalloissa - mutta kuka on sen laillinen omistaja? Sen ratkaisee tuomioistuin!
Kenelle tämä arvokas Ferrari F50 oikeasti kuuluu? New Yorkin osavaltion tuomioistuimen on vastattava tähän kysymykseen sen jälkeen, kun vuonna 2003 varastettu Ferrari F50 löydettiin vahingossa uudelleen.
Nyt kaksi osapuolta väittää olevansa 521-hevosvoimaisen yksilön laillinen omistaja, superauton, joka maksoi Italiassa yli kaksi miljoonaa euroa.
Siirrytäänpä ajassa taaksepäin, vuoteen 2003: kyseisen vuoden alussa italialainen Paolo Provenzi osti isänsä ja veljensä kanssa Ferrari F50:n 260 000 eurolla.
Tuolloin hinta oli Keski-Euroopassa edullinen, tänään se olisi naurettavaa tasoa. Mutta oli joka tapauksessa ilo omistaa yksi vain 349:stä valmistetusta Ferrari F50 -superautosta. Tosin ilo ei kestänyt pitkään.
Maaliskuussa 2003, vain kuukausi auton ostamisen jälkeen, F50 varastettiin hotellin autotallista Imolassa, Italiassa.
Erityisen katkeran Provenzin mukaan vakuutusyhtiö ei edelleenkään ole selvittänyt vahinkoa.
Varastettu Ferrari F50 muuttui viranomaisasiaksi puhtaasti sattumalta
Kyseinen Ferrari F50 oli kadoksissa joulukuuhun 2019 saakka. Kanadasta Yhdysvaltoihin ajaneen Ferrari F50:n rutiinitarkastuksessa rajaviranomaiset huomasivat mustaa, tervaa muistuttavaa ainetta, joka piilotti osan Ferrarin alustanumerosta.
Rajaviranomaiset alkoivat epäillä jotain hämärää, ja takavarikoivat F50:n toistaiseksi.
Laajassa tutkimuksessa, johon liittyi myös Ferrarin tehdas Italiassa, osoitti tapahtuneen uskomattomia asioita: Yhdysvaltain ja Kanadan rajalla takavarikoitu Ferrari F50 on itse asiassa samainen F50, joka varastettiin Italiassa vuonna 2003.
Viime aikoina Ferrari F50:n arvo on kasvanut valtavasti
Ferrari F50 on pitkästä aikaa päässyt pois edeltäjänsä, legendaarisen F40:n varjosta; jälkimmäinen oli viimeinen Ferrari, joka kehitettiin yhtiön perustajan, Enzo Ferrarin johdolla.
Ferrari F50:ssä yhdistyy useita ominaisuuksia, jotka tekevät Ferrarista haluttavan: 4,7-litrainen V12-keskimoottori, joka kiertää jopa 8500 kierrosta minuutissa, 6-portainen manuaalivaihteisto, hiilikuituvahvisteisesta lujitemuovista valmistettu kori, sekä paljon Formula 1 -teknologiaa.
Mikä parasta, mallia on valmistettu vain 349 kappaletta, joten se on huomattavasti harvinaisempi kuin F40, jota rakennettiin 1315 kappaletta – ja se on myös harvinaisempi kuin seuraajansa Ferrari Enzo, jota valmistettiin yhteensä 400 kappaletta.
Ferrari F50:n uushinta vastasi noin 380 000 euroa, ja lyhyen ”alhaisena” pysymisen jälkeen hinnat nousivat nopeasti, kuten melkein kaikkien Ferrarin erikoismallien kohdalla on tapahtunut.
Useiden vuosien ajan Ferrari F50:llä käytiin kauppaa selvästi alle miljoonan euron, joten se oli siis halvempi kuin Ferrari F40.
Viimeisten kolmen tai neljän vuoden aikana Ferrari F50:n hinnat ovat kuitenkin nousseet nopeasti, joten tällä hetkellä tuskin on alle kahden miljoonan euron yksilöitä.
Harvinaisen väriset tai erityisen historian omaavat huippukuntoiset yksilöt ovat hintatasoltaan jo siirtymässä kohti kolmea miljoonaa euroa.
Mutta palataanpa varkauteen. Voisi ajatella olevan hyvä asia, että entinen omistaja saa Ferrarinsa takaisin, onhan sen arvo nyt moninkertainen ammoiseen hankintahintaan verrattuna.
Loppujen lopuksi alkuperäisellä omistajalla on edelleen hallussaan alkuperäiset asiapaperit, mutta vakuutusyhtiö ole silti ole maksanut hänelle maksanut korvausta tähän päivään mennessä.
Onko tapaus siis loppuun käsitelty? Ei sentään! Kun Yhdysvaltain viranomaiset takavarikoivat F50:n vuoden 2019 lopussa, superauto, jota tehtiin vuosina 1995-1997 vain 349 kappaletta, oli matkalla uudelle omistajalleen.
Autojen keräilijä ja Ikonick Collection -yrityksen omistaja Floridan Miamissa osti Ferrari F50:n verkossa 1 435 000 dollarilla (noin 1,2 miljoonalla eurolla) - tietämättä, että F50 oli ilmeisesti varastettu yksilö.
Kuka siis omistaa kahden miljoonan euron Ferrarin?
Jotta asetelmat olisivat vielä pahemmat, Ferrari F50 kävi läpi lukuisia käsiä ympäri maailmaa vuosina 2003-2019.
Yhdessä vaiheessa Ferrari-yksilön sanotaan olevan jopa Japanissa.
Tämän tarinan mukaisesti alkuperäinen omistaja Provenzi kertoo saaneensa eräänä päivänä puhelun Japanista, jossa mies pyysi häntä peruuttamaan virallisen varkausilmoituksen vuodelta 2003. Se vaikutti erittäin epäilyttävältä.
Joka tapauksessa autolla, joka on takavarikoitu melkein puolitoista vuotta sitten, on nyt kaksi väitettyä omistajaa.
Siis kenelle F50 oikeasti kuuluu?
Alkuperäinen italialainen omistajako, joka ei ole vielä saanut korvausta, vai uusi amerikkalainen omistaja, joka parhaan tietämyksensä mukaan osti F50:n noin 1,2 miljoonalla eurolla?
New Yorkin osavaltion tuomioistuimen on nyt tehtävä asiasta lopullinen päätös.
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tältä näyttää Renault Rafale
Renault
Tältä näyttää Renault Rafale
Renault
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.
Tesla
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.
Tesla
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Mestariteos
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Nagra Compact Phono
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi