Mystinen Ferrari F50 varastettiin – ilmestyi uudelleen 18 vuoden kuluttua toisella mantereella! Mutta kuka on sen omistaja?
Italiassa varastettiin vuonna 2003 Ferrari F50 -superauto, joka on yllättäen ja hiljattain ilmestynyt uudelleen valokeilaan, tällä kertaa Yhdysvalloissa - mutta kuka on sen laillinen omistaja? Sen ratkaisee tuomioistuin!
Kenelle tämä arvokas Ferrari F50 oikeasti kuuluu? New Yorkin osavaltion tuomioistuimen on vastattava tähän kysymykseen sen jälkeen, kun vuonna 2003 varastettu Ferrari F50 löydettiin vahingossa uudelleen.
Nyt kaksi osapuolta väittää olevansa 521-hevosvoimaisen yksilön laillinen omistaja, superauton, joka maksoi Italiassa yli kaksi miljoonaa euroa.
Siirrytäänpä ajassa taaksepäin, vuoteen 2003: kyseisen vuoden alussa italialainen Paolo Provenzi osti isänsä ja veljensä kanssa Ferrari F50:n 260 000 eurolla.
Tuolloin hinta oli Keski-Euroopassa edullinen, tänään se olisi naurettavaa tasoa. Mutta oli joka tapauksessa ilo omistaa yksi vain 349:stä valmistetusta Ferrari F50 -superautosta. Tosin ilo ei kestänyt pitkään.
Maaliskuussa 2003, vain kuukausi auton ostamisen jälkeen, F50 varastettiin hotellin autotallista Imolassa, Italiassa.
Erityisen katkeran Provenzin mukaan vakuutusyhtiö ei edelleenkään ole selvittänyt vahinkoa.
Varastettu Ferrari F50 muuttui viranomaisasiaksi puhtaasti sattumalta
Kyseinen Ferrari F50 oli kadoksissa joulukuuhun 2019 saakka. Kanadasta Yhdysvaltoihin ajaneen Ferrari F50:n rutiinitarkastuksessa rajaviranomaiset huomasivat mustaa, tervaa muistuttavaa ainetta, joka piilotti osan Ferrarin alustanumerosta.
Rajaviranomaiset alkoivat epäillä jotain hämärää, ja takavarikoivat F50:n toistaiseksi.
Laajassa tutkimuksessa, johon liittyi myös Ferrarin tehdas Italiassa, osoitti tapahtuneen uskomattomia asioita: Yhdysvaltain ja Kanadan rajalla takavarikoitu Ferrari F50 on itse asiassa samainen F50, joka varastettiin Italiassa vuonna 2003.
Viime aikoina Ferrari F50:n arvo on kasvanut valtavasti
Ferrari F50 on pitkästä aikaa päässyt pois edeltäjänsä, legendaarisen F40:n varjosta; jälkimmäinen oli viimeinen Ferrari, joka kehitettiin yhtiön perustajan, Enzo Ferrarin johdolla.
Ferrari F50:ssä yhdistyy useita ominaisuuksia, jotka tekevät Ferrarista haluttavan: 4,7-litrainen V12-keskimoottori, joka kiertää jopa 8500 kierrosta minuutissa, 6-portainen manuaalivaihteisto, hiilikuituvahvisteisesta lujitemuovista valmistettu kori, sekä paljon Formula 1 -teknologiaa.
Mikä parasta, mallia on valmistettu vain 349 kappaletta, joten se on huomattavasti harvinaisempi kuin F40, jota rakennettiin 1315 kappaletta – ja se on myös harvinaisempi kuin seuraajansa Ferrari Enzo, jota valmistettiin yhteensä 400 kappaletta.
Ferrari F50:n uushinta vastasi noin 380 000 euroa, ja lyhyen ”alhaisena” pysymisen jälkeen hinnat nousivat nopeasti, kuten melkein kaikkien Ferrarin erikoismallien kohdalla on tapahtunut.
Useiden vuosien ajan Ferrari F50:llä käytiin kauppaa selvästi alle miljoonan euron, joten se oli siis halvempi kuin Ferrari F40.
Viimeisten kolmen tai neljän vuoden aikana Ferrari F50:n hinnat ovat kuitenkin nousseet nopeasti, joten tällä hetkellä tuskin on alle kahden miljoonan euron yksilöitä.
Harvinaisen väriset tai erityisen historian omaavat huippukuntoiset yksilöt ovat hintatasoltaan jo siirtymässä kohti kolmea miljoonaa euroa.
Mutta palataanpa varkauteen. Voisi ajatella olevan hyvä asia, että entinen omistaja saa Ferrarinsa takaisin, onhan sen arvo nyt moninkertainen ammoiseen hankintahintaan verrattuna.
Loppujen lopuksi alkuperäisellä omistajalla on edelleen hallussaan alkuperäiset asiapaperit, mutta vakuutusyhtiö ole silti ole maksanut hänelle maksanut korvausta tähän päivään mennessä.
Onko tapaus siis loppuun käsitelty? Ei sentään! Kun Yhdysvaltain viranomaiset takavarikoivat F50:n vuoden 2019 lopussa, superauto, jota tehtiin vuosina 1995-1997 vain 349 kappaletta, oli matkalla uudelle omistajalleen.
Autojen keräilijä ja Ikonick Collection -yrityksen omistaja Floridan Miamissa osti Ferrari F50:n verkossa 1 435 000 dollarilla (noin 1,2 miljoonalla eurolla) - tietämättä, että F50 oli ilmeisesti varastettu yksilö.
Kuka siis omistaa kahden miljoonan euron Ferrarin?
Jotta asetelmat olisivat vielä pahemmat, Ferrari F50 kävi läpi lukuisia käsiä ympäri maailmaa vuosina 2003-2019.
Yhdessä vaiheessa Ferrari-yksilön sanotaan olevan jopa Japanissa.
Tämän tarinan mukaisesti alkuperäinen omistaja Provenzi kertoo saaneensa eräänä päivänä puhelun Japanista, jossa mies pyysi häntä peruuttamaan virallisen varkausilmoituksen vuodelta 2003. Se vaikutti erittäin epäilyttävältä.
Joka tapauksessa autolla, joka on takavarikoitu melkein puolitoista vuotta sitten, on nyt kaksi väitettyä omistajaa.
Siis kenelle F50 oikeasti kuuluu?
Alkuperäinen italialainen omistajako, joka ei ole vielä saanut korvausta, vai uusi amerikkalainen omistaja, joka parhaan tietämyksensä mukaan osti F50:n noin 1,2 miljoonalla eurolla?
New Yorkin osavaltion tuomioistuimen on nyt tehtävä asiasta lopullinen päätös.
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Full Metal Jacket
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Cd-soitin matkalle
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL