Mystinen Ferrari F50 varastettiin – ilmestyi uudelleen 18 vuoden kuluttua toisella mantereella! Mutta kuka on sen omistaja?

Italiassa varastettiin vuonna 2003 Ferrari F50 -superauto, joka on yllättäen ja hiljattain ilmestynyt uudelleen valokeilaan, tällä kertaa Yhdysvalloissa - mutta kuka on sen laillinen omistaja? Sen ratkaisee tuomioistuin!

Auto Bild.Superautot

Ke­nel­le tämä ar­vo­kas Fer­ra­ri F50 oi­ke­as­ti kuu­luu? New Yor­kin osa­val­ti­on tuo­mi­ois­tui­men on vas­tat­ta­va tä­hän ky­sy­myk­seen sen jäl­keen, kun vuon­na 2003 va­ras­tet­tu Fer­ra­ri F50 löy­det­tiin va­hin­gos­sa uu­del­leen.

Nyt kak­si osa­puol­ta väit­tää ole­van­sa 521-he­vos­voi­mai­sen yk­si­lön lail­li­nen omis­ta­ja, su­pe­rau­ton, joka mak­soi Ita­li­as­sa yli kak­si mil­joo­naa eu­roa.

Siir­ry­tään­pä ajas­sa taak­se­päin, vuo­teen 2003: ky­sei­sen vuo­den alus­sa ita­li­a­lai­nen Pa­o­lo Pro­ven­zi os­ti isän­sä ja vel­jen­sä kans­sa Fer­ra­ri F50:n 260 000 eu­rol­la.

Tuol­loin hin­ta oli Kes­ki-Eu­roo­pas­sa edul­li­nen, tä­nään se oli­si nau­ret­ta­vaa ta­soa. Mut­ta oli joka ta­pauk­ses­sa ilo omis­taa yk­si vain 349:stä val­mis­te­tus­ta Fer­ra­ri F50 -su­pe­rau­tos­ta. To­sin ilo ei kes­tä­nyt pit­kään.

Maa­lis­kuus­sa 2003, vain kuu­kau­si au­ton os­ta­mi­sen jäl­keen, F50 va­ras­tet­tiin ho­tel­lin au­to­tal­lis­ta Imo­las­sa, Ita­li­as­sa.

Eri­tyi­sen kat­ke­ran Pro­ven­zin mu­kaan va­kuu­tu­syh­tiö ei edel­leen­kään ole sel­vit­tä­nyt va­hin­koa.

Va­ras­tet­tu Fer­ra­ri F50 muut­tui vi­ra­no­mai­sa­si­ak­si puh­taas­ti sat­tu­mal­ta

Ky­sei­nen Fer­ra­ri F50 oli ka­dok­sis­sa jou­lu­kuu­hun 2019 saak­ka. Ka­na­das­ta Yh­dys­val­toi­hin aja­neen Fer­ra­ri F50:n ru­tii­ni­tar­kas­tuk­ses­sa ra­ja­vi­ra­no­mai­set huo­ma­si­vat mus­taa, ter­vaa muis­tut­ta­vaa ai­net­ta, joka pii­lot­ti osan Fer­ra­rin alus­ta­nu­me­ros­ta.

Ra­ja­vi­ra­no­mai­set al­koi­vat epäil­lä jo­tain hä­mä­rää, ja ta­ka­va­ri­koi­vat F50:n tois­tai­sek­si.

Laa­jas­sa tut­ki­muk­ses­sa, jo­hon liit­tyi myös Fer­ra­rin teh­das Ita­li­as­sa, osoit­ti ta­pah­tu­neen us­ko­mat­to­mia asi­oi­ta: Yh­dys­val­tain ja Ka­na­dan ra­jal­la ta­ka­va­ri­koi­tu Fer­ra­ri F50 on it­se asi­as­sa sa­mai­nen F50, joka va­ras­tet­tiin Ita­li­as­sa vuon­na 2003.

Vii­me ai­koi­na Fer­ra­ri F50:n ar­vo on kas­va­nut val­ta­vas­ti

Fer­ra­ri F50 on pit­käs­tä ai­kaa pääs­syt pois edel­tä­jän­sä, le­gen­daa­ri­sen F40:n var­jos­ta; jäl­kim­mäi­nen oli vii­mei­nen Fer­ra­ri, joka ke­hi­tet­tiin yh­ti­ön pe­rus­ta­jan, En­zo Fer­ra­rin joh­dol­la.

Fer­ra­ri F50:ssä yh­dis­tyy usei­ta omi­nai­suuk­sia, jot­ka te­ke­vät Fer­ra­ris­ta ha­lut­ta­van: 4,7-lit­rai­nen V12-kes­ki­moot­to­ri, joka kier­tää jopa 8500 kier­ros­ta mi­nuu­tis­sa, 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to, hii­li­kui­tu­vah­vis­tei­ses­ta lu­ji­te­muo­vis­ta val­mis­tet­tu kori, sekä pal­jon For­mu­la 1 -tek­no­lo­gi­aa.

Mikä pa­ras­ta, mal­lia on val­mis­tet­tu vain 349 kap­pa­let­ta, jo­ten se on huo­mat­ta­vas­ti har­vi­nai­sem­pi kuin F40, jota ra­ken­net­tiin 1315 kap­pa­let­ta – ja se on myös har­vi­nai­sem­pi kuin seu­raa­jan­sa Fer­ra­ri En­zo, jota val­mis­tet­tiin yh­teen­sä 400 kap­pa­let­ta.

Fer­ra­ri F50:n uus­hin­ta vas­ta­si noin 380 000 eu­roa, ja ly­hy­en ”al­hai­se­na” py­sy­mi­sen jäl­keen hin­nat nou­si­vat no­pe­as­ti, ku­ten mel­kein kaik­kien Fer­ra­rin eri­kois­mal­lien koh­dal­la on ta­pah­tu­nut.

Usei­den vuo­sien ajan Fer­ra­ri F50:llä käy­tiin kaup­paa sel­väs­ti al­le mil­joo­nan eu­ron, jo­ten se oli siis hal­vem­pi kuin Fer­ra­ri F40.

Vii­meis­ten kol­men tai nel­jän vuo­den ai­ka­na Fer­ra­ri F50:n hin­nat ovat kui­ten­kin nous­seet no­pe­as­ti, jo­ten täl­lä het­kel­lä tus­kin on al­le kah­den mil­joo­nan eu­ron yk­si­löi­tä.

Har­vi­nai­sen vä­ri­set tai eri­tyi­sen his­to­ri­an omaa­vat huip­pu­kun­toi­set yk­si­löt ovat hin­ta­ta­sol­taan jo siir­ty­mäs­sä koh­ti kol­mea mil­joo­naa eu­roa.

Mut­ta pa­la­taan­pa var­kau­teen. Voi­si aja­tel­la ole­van hyvä asia, et­tä en­ti­nen omis­ta­ja saa Fer­ra­rin­sa ta­kai­sin, on­han sen ar­vo nyt mo­nin­ker­tai­nen am­moi­seen han­kin­ta­hin­taan ver­rat­tu­na.

Lop­pu­jen lo­puk­si al­ku­pe­räi­sel­lä omis­ta­jal­la on edel­leen hal­lus­saan al­ku­pe­räi­set asi­a­pa­pe­rit, mut­ta va­kuu­tu­syh­tiö ole sil­ti ole mak­sa­nut hä­nel­le mak­sa­nut kor­vaus­ta tä­hän päi­vään men­nes­sä.

On­ko ta­paus siis lop­puun kä­si­tel­ty? Ei sen­tään! Kun Yh­dys­val­tain vi­ra­no­mai­set ta­ka­va­ri­koi­vat F50:n vuo­den 2019 lo­pus­sa, su­pe­rau­to, jota teh­tiin vuo­si­na 1995-1997 vain 349 kap­pa­let­ta, oli mat­kal­la uu­del­le omis­ta­jal­leen.

Au­to­jen ke­räi­li­jä ja Iko­nick Col­lec­ti­on -yri­tyk­sen omis­ta­ja Flo­ri­dan Mi­a­mis­sa os­ti Fer­ra­ri F50:n ver­kos­sa 1 435 000 dol­la­ril­la (noin 1,2 mil­joo­nal­la eu­rol­la) - tie­tä­mät­tä, et­tä F50 oli il­mei­ses­ti va­ras­tet­tu yk­si­lö.

Kuka siis omis­taa kah­den mil­joo­nan eu­ron Fer­ra­rin?

Jot­ta ase­tel­mat oli­si­vat vie­lä pa­hem­mat, Fer­ra­ri F50 kävi läpi lu­kui­sia kä­siä ym­pä­ri maa­il­maa vuo­si­na 2003-2019.

Yh­des­sä vai­hees­sa Fer­ra­ri-yk­si­lön sa­no­taan ole­van jopa Ja­pa­nis­sa.

Tä­män ta­ri­nan mu­kai­ses­ti al­ku­pe­räi­nen omis­ta­ja Pro­ven­zi ker­too saa­neen­sa erää­nä päi­vä­nä pu­he­lun Ja­pa­nis­ta, jos­sa mies pyy­si hän­tä pe­ruut­ta­maan vi­ral­li­sen var­kau­sil­moi­tuk­sen vuo­del­ta 2003. Se vai­kut­ti erit­täin epäi­lyt­tä­väl­tä.

Joka ta­pauk­ses­sa au­tol­la, joka on ta­ka­va­ri­koi­tu mel­kein puo­li­tois­ta vuot­ta sit­ten, on nyt kak­si väi­tet­tyä omis­ta­jaa.

Siis ke­nel­le F50 oi­ke­as­ti kuu­luu?

Al­ku­pe­räi­nen ita­li­a­lai­nen omis­ta­ja­ko, joka ei ole vie­lä saa­nut kor­vaus­ta, vai uu­si ame­rik­ka­lai­nen omis­ta­ja, joka par­haan tie­tä­myk­sen­sä mu­kaan os­ti F50:n noin 1,2 mil­joo­nal­la eu­rol­la?

New Yor­kin osa­val­ti­on tuo­mi­ois­tui­men on nyt teh­tä­vä asi­as­ta lo­pul­li­nen pää­tös.

Au­to Bild Jan Göt­ze / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tältä näyttää Renault Rafale

Tältä näyttää Renault Rafale

Renault

Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Tältä näyttää Renault Rafale

Tältä näyttää Renault Rafale

Renault

Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa

Auto Bild.Uutiset

Maksaisitko yli 1000 euroa taksimatkasta?

Auto Bild.Uutiset

Maksaisitko yli 1000 euroa taksimatkasta?

Auto Bild.Uutiset
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Tesla

Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa

Auto Bild.Uutiset
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Tesla

Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN