Nissan Ariya -crossover pohjautuu 2019 Tokion autonäyttelyssä esiteltyyn konseptiin
Nissan Ariya -crossover: Ajomatkaa täyssähköisesti jopa 500 kilometriä
Toimitusjohtaja Makoto Uchida ja Chief Operating Officer Ashwani Gupta esittelivät tänään maailmanlaajuiselle yleisölle täysin uuden Nissan Ariya täyssähköisen crossoverin.
Nissan Ariya -crossover aloittaa uuden ajanjakson Nissan-täyssähköautoissa. Nissanin ensimmäinen täyssähköinen crossover, Nissan Ariya, tarjoaa tehokasta kiihtyvyyttä sekä miellyttävää hiljaisuutta.
Sen kuljettajaa avustavat järjestelmät ja ääniohjattava henkilökohtainen avustaja sekä saumattomat yhteyspalvelut parantavat kuljettajan itsevarmuutta. 500 kilometrin toimintamatkalla (WLTP yhdistetty, tyyppihyväksyntä kesken) Nissan Ariya on täydellinen kumppani päivittäiseen liikkumiseen sekä pidemmille matkoille.
Nissan Ariya pohjautuu 2019 Tokion autonäyttelyssä esiteltyyn konseptiin, josta ensimmäiset viitteet nähtiin jo 2017 Tokion autonäyttelyn Imx-konseptiautossa.
Nissan Ariya tulee olemaan ensimmäinen tuotantomalli Nissanin uudella merkki-identiteetillä, jossa korostuvat uuden aikakauden sähköisen voimalinjan mahdollisuudet sekä älykkäät ajoneuvoteknologiat.
Perustana toimii täysin uusi Nissan-Renault -allianssin kehittämä sähköautoalusta. Nissan Ariya on Nissan Intelligent Mobility -teknologioiden lippulaiva. Teknologiat edustavat yrityksen strategiaa, jonka tavoitteena on päästötön tulevaisuus sekä nolla liikennekuolemaa Nissan-autoissa.
Nissan Intelligent Mobility pitää sisällään 3 pääpilaria: älykkään tehon, älykkään ajamisen sekä älykkään yhteyden. Nissan Ariya yhdistää kehittyneet sähköautoteknologiat täysin uuden tasoisiin ihminen-laite -yhdistettävyyksiin ja välittää kokonaan uuden ajokokemuksen.
Täysin uudenlainen ulkomuoto
Nissan Ariya on äärimmäinen esimerkki Nissanin tyylin ja teknologian yhdistelmästä, jotka täydentävät toisiaan sekä toiminnallisesti että ulkonäöllisesti. Mallin täyssähköinen perusrakenne mahdollisti suunnittelijoille uuden lähentymistavan tuttujen toimintojen sijoittelulle.
Muotoilu edustaa Nissanin täysin uutta muotoilufilosofiaa, joka perustuu yksinkertaiseen ja tehokkaaseen ajattomaan japanilaiseen futurismiin.
Nissanin uusi logo sijaitsee auton keulassa keskellä aerodynaamista suojusta ja se hohtaa valaistuna 20 LED:illä. Uusi logo edustaa Nissanin intohimoa ja sitoutumista innovaatioihin, haastamalla totutut toimintamallit.
Suojuksen alempi osa on rajattu lähes huomaamattomalla valaistuksella, joka kytkeytyy päälle logon kanssa, kun Nissan Ariya on käyttövalmis.
Kapeat, neljästä 20 mm miniprojektorista koostuvat LED-ajovalot on varustettu myös vilkuilla, jotka korostavat Nissanin tuttua V-Motion -ilmettä.
Nissan Ariyan ohjaamo on suunniteltu tehokkuutta ja mukavuutta ajatellen. Ohjaamon tunnelma on enemmänkin miellyttävän ”kabinettimainen” kuin perinteinen auton ohjaamo. Täysin uusi täyssähköinen perusrakenne mahdollistaa luokassaan yhden tilavimmista sisätiloista.
Johtuen voimalinjan komponenttien kompaktista koosta Nissanin insinöörien oli mahdollista asentaa esimerkiksi ilmastointilaitejärjestelmä etuluukun alle. Tämä mahdollisti suunnittelijoille vapaammat kädet hyödyntää koko sisätilojen pituus ilman esteitä, kuten kardaanitunnelia tai kojelaudan alaisia komponentteja.
Avoin ja tasainen lattia mahdollisti myös Nissan Ariyan tyylikkäiden istuimien laajat jalkatilat ja helpon yhteyden etu- ja takapenkkiläisten välillä.
Hiljainen täyssähkövoimalinja sekä erinomaiset äänieristysmateriaalit ovat mahdollistaneet poikkeuksellisen hiljaisen matkustamon ja sen ansiosta rentouttavan ja stressittömän tilan.
Auton kojelauta on varustettu minimalistisesti ilman perinteisesti löytyviä nappeja sekä kytkimiä. Ilmastointilaitteen käyttökytkimet on integroitu keskinäyttöön kapasitiivisina/haptisina katkaisimina, jotka tarjoavat samanlaisen tunteen kuin mekaaniset kytkimet, reagoimalla kosketukseen.
Katkaisimet ilmestyvät näkyviin, kun autoon on kytketty virta, ja ne tarjoavat ohjaamoon teknisen ja ylellisen tunnelman.
Ohjauspaneelin alta löytyy keskimmäinen säilytystila sekä taitettava pöytätaso. Säädettävää keskikonsolia voidaan siirtää kuljettajan mieltymysten mukaan ja tallettaa osaksi automaattisesti säätyvää kuljettajaprofiilia.
Takamatkustajia hemmotellaan tasaisen lattian mahdollistamilla erinomaisilla pää- sekä jalkatiloilla. Sirot etupenkit on sijoitettu niin, että B-pilarit eivät haittaa näkyvyyttä, tarjoten matkustajille todellisen panoraamanäkymän. Nissan Ariyaan saa myös kattoluukun.
e-4ORCE: Ajomukavuutta sekä hallintaa ilman kompromisseja
Kahdella moottorilla varustetut nelivetoiset Nissan Ariya -mallit on varustettu Nissanin kehittyneimmällä nelivetoteknologialla nimeltään e-4ORCE.
Nimessä e edustaa Nissanin täyssähköistä voimalinjaa. ”4ORCE” puolestaan viittaa ajoneuvon fyysiseen voimaan sekä energiaan, jossa numero 4 viittaa nelivetoisuuteen.
Järjestelmä on kehitetty luontaisena jatkumona Nissanin pitkään historiaan tehokkaiden nelivetoisten maasto- sekä urheiluautojen valmistajana.
e-4ORCE on GT-R:stä tutun ATTESA E-TS -järjestelmän sekä Nissan Patrolista tutun älykkään nelivetojärjestelmän perillinen.
Nissanin insinöörit hienosäätivät e-4ORCE:n hallintajärjestelmän ja kaksi sähkömoottoria poikkeuksellisen ajonautinnon mahdollistaviksi.
Auto on erityisen vakaa ja sen korin liikkeet on saatu poikkeuksellisen neutraaleiksi mm. regeneroivassa jarrutuksessa. Virran talteenotto jarrutustilanteissa tapahtuu myös takimmaisella moottorilla perinteisten järjestelmien etumoottorin sijaan, jolloin auton ”nyökkiminen” moottorijarrutuksissa minimoituu.
Etu- ja takapään välillä tapahtuvan optimoidun voimansiirron lisäksi järjestelmä kykenee hallinnoimaan jokaisen renkaan jarruvoimia rengaskohtaisesti, mahdollistaen mutka-ajokokemuksen, joka seuraa uskollisesti kuljettajan ajatuksia.
Täyssähköistä suorituskykyä
Nissan Ariyan täyssähköinen voimalinja on esimerkki nykyaikaisen täyssähköteknologian saumattomasta integraatiosta, jossa yhdistyvät erinomainen tehonhallinta, latausmahdollisuudet sekä entistäkin pitempi toimintamatka.
Eurooppaan tarjolle tulevilla viidellä voimalinjavaihtoehdolla, joista löytyy sekä 2- että 4-vetomallit, Nissan Ariya täyttää laajan käyttäjäkunnan tarpeet.
• Ariya 63 kWh
2-vetomalli
• Ariya e-4ORCE 63 kWh
4-vetomalli kahdella sähkömoottorilla sekä e-4ORCE-teknologialla.
• Ariya e-4ORCE 87 kWh
4-vetomalli isommalla akustolla ja toimintamatkalla.
• Ariya e-4ORCE 87 kWh Performance
Malliston huippumalli tarjoaa suurimman tehon ja suorituskykyisten teknologioiden yhdistelmän.
Nissan Ariyan vetomassa on 1500 kiloa.
Miellyttävä ja voimakas ajokokemus
Nissan Ariyan täysin uusi täyssähköinen perusrakenne tarjoaa erinomaisen hallittavuuden ja mukavan sekä hauskan ajokokemuksen.
Akusto sijaitsee auton keskellä lattian alla ja mahdollistaa näin matalan painopisteen sekä tasaisen painonjakauman etu- ja taka-akseliston välillä.
Akuston litteä muotoilu sekä integroidut tuet tekevät autosta poikkeuksellisen tukevan sekä mahdollistavat auton tasaisen lattian. Tämän johdosta alusta on voitu rakentaa erittäin vakaaksi ja hallittavaksi, mutta samalla mukavaksi.
Alustarakenteen optimoinnin ansiosta ajokokemus on miellyttävä ja akun massa varastoi myös melun sekä värinät, ennen niiden päätymistä matkustamoon.
Taka-akselistossa on monipistetuenta sekä nelivetomalleissa takasähkömoottori.
Kuljettajalla on mahdollisuus valita kolmen eri ajotilan välillä. Tilat ovat Standard, Sport sekä ECO (sekä e-4ORCEssa lisäksi Snow).
Nissan Ariyan poikkeuksellisen vakaa korirakenne sekä tunnokas hammastanko-ohjaus tekevät ohjauksesta tarkan, ja lähes 50/50 painojakauma helpottaa hallittavuutta kaiken tyyppisissä mutkissa. Tasainen, aerodynaaminen alusta vakauttaa entisestään ajoa ja pieni kääntösäde tekee siitä ketterän myös kaupungissa.
Kaikissa Nissan Ariya -malleissa on vaikuttava toimintamatka segmentissään, sekä myös erinomaiset pikalatausmahdollisuudet ja akun lämmönhallinta. Tähän vaikuttaa osaksi akuston lämmönhallinta, joka optimoi jatkuvasti akuston lämpötilaa käyttäen hyväksi nestejäähdytystä.
Nissan Ariyan 63kW mallissa on 7,4 kW laturi ja 87 kW mallissa vastaavasti 22 kW kolmivaihelaturi kotilataukseen. Nissan Ariya tukee myös maksimissaan 130 kW pikalatausta.
Älykäs yhteys: Teknologian mahdollistama stressitön ajokokemus
Nissan Ariya tarjoaa käyttäjilleen viimeisintä Nissan-teknologiaa, joka pitää sisällään kehittyneemmän version tutusta Nissan ProPILOT -järjestelmästä.
ProPILOT on saatavilla mm. Nissan Leafiin. Kuljettajaa avustava järjestelmä auttaa pitämään auton kaistalla, ylläpitää säädetyn nopeuden ja etäisyyden edessä ajavaan sekä pysäyttää ja jatkaa matkaa ruuhkaliikenteessä.
ProPILOT varustettuna navigaattoriyhteydellä tarjoaa parannetun kokemuksen verrattuna edelliseen versioon. Järjestelmässä on nyt lisänä tie- ja liikennetiedot sekä tunnistusteknologiat ja se pystyy tarjoamaan entistä sujuvamman liikkumisen moottoritiellä.
Se voi säätää hyvissä ajoin mm. auton nopeutta, mikäli se havaitsee esimerkiksi tiukan mutkan lähestyvän.
Täysin uusien kehittyneiden teknologioiden lisäksi Nissan Ariyassa on myös Nissan Leafista tuttu e-pedal -järjestelmä, joka mahdollistaa auton ajamisen pelkästään kaasupolkimella.
Nissan Ariyassa ovat myös innovatiiviset 360 asteen turvaominaisuudet, jotka pitävät sisällään 360 asteen kameran, älykkään peräänajovaroituksen, hätäjarrutusjärjestelmän sekä ProPILOT-pysäköintiavustimen.
Älykäs yhteys: Pitää Nissan Ariyan ajan tasalla
Nissan Ariya on varustettu uusimmin yhteyspalveluin, kuten ihminen-laite -käyttöliittymällä sekä etäpäivityksin.
Nissanin älykäs henkilökohtainen avustaja -teknologia sisältää puheentunnistusjärjestelmän, joka on varustettu puhekielentunnistuksella, jotta kuljettajan ei tarvitse siirtää katsettaan tiestä.
Nissan Ariyan omistaja voi tarkistaa esimerkiksi latauksen tilan vaikka aamiaispöydästä. Järjestelmään voi suunnitella matkan halutulla saapumisajalla, jolloin älykäs reittisuunnittelija lähettää viestin kuljettajalle, kun on aika lähteä.
Järjestelmä tarkkailee ajo-olosuhteita ajaessa ja ehdottaa vaihtoehtoisia reittejä, mikäli olosuhteet muuttuvat, jotta matkustusaika pysyisi mahdollisimman lyhyenä.
NissanConnect-sovellus mahdollistaa mm. Nissan Ariyan ilmastoinnin säätämisen sopivaksi vaikka jo ennen lähtöä. Älyavain sulkee auton ovet automaattisesti. Auton etu- ja takavalot sekä Nissan-logo syttyvät, kun auto tunnistaa kuljettajan olevan lähellä.
Sisävalot syttyvät asteittain, kun auton ovi avataan, jotta kuljettaja ja matkustaja näkevät koko matkustamon. Etuistuin, ohjauspyörä sekä keskikonsoli säätyvät automaattisesti kuljettajan profiilin mukaisiin asetuksiin käytettävän älyavaimen mukaan.
Näyttöjärjestelmä pitää sisällään 12,3-tuumaisen mittaristonäytön sekä 12,3-tuumaisen keskinäytön. Näytöistä näkee akun tiedot, käytettävissä olevan matkan, navigoinnin jne.
Näytöt ovat helposti käytettävissä ja tietoihin pääsee helposti pyyhkäisemällä ja selaamalla. Kuljettaja voi helposti muokata näyttöjä mieleisekseen.
Nissan Ariyassa on segmenttinsä suurin värillinen HUD-näyttö. Näyttö heijastaa tuulilasille saman tiedon, mikä on näkyvissä myös mittaristonäytössä. Sanomalla ”Hei Nissan” matkustajat voivat kysyä ajoneuvotietoja ja suunnitella matkaa esimerkiksi hakemalla kiinnostavia paikkoja puhumalla.
Nissan Ariyan järjestelmän käskyt on toteutettu hybridipuheentunnistusjärjestelmällä, joka tunnistaa puhekielen, joten normaalit lauseet toimivat. 4G-yhteyden ansiosta järjestelmällä on pääsy dataan, joka mahdollistaa myös erikoiset haut.
Nissan Ariya on ensimmäinen Nissan, jossa on Nissanin Remote Software Upgrade -mahdollisuus, joten laiteohjelmisto on mahdollista päivittää etänä (OTA). Järjestelmä päivittää automaattisesti auton eri laiteohjelmistoja.
Se päivittää erityisesti ohjelmistoja, jotka käyttävät multimedia-, sähkö- ja elektroniikkajärjestelmiä, ajonhallintaa, ilmastointia ja voimalinja-asetuksia – ilman että autoa tarvitsee viedä huoltopisteeseen.
Lisää tietoa Nissan Ariyan saatavuudesta ja hinnoista tulevina kuukausina.
Nissan-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Klassikon vuosipäivä
Pieni mutta mahtava
Regan uusi neodyymiäänirasia
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Tassut subille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI