Nissan Ariya tulee saataville sekä etu- että nelivetoisena. Nelivetoiseen e-4ORCE-malliin saa sekä isomman 87 kWh että 63 kWh ajoakuston. Etuvetoiseen on saatavilla 63 kWh akusto.
Juha Peltonen
Nissan Ariya: Suomeen näillä näkymin 2022
Auto Bild pääsi ennakkotutustumaan uuteen täyssähköiseen Ariya-crossoveriin, joka asettuu kooltaan Nissan Qashqain yläpuolelle. Japanissa tehty esituotantosarjan yksilö, toistaiseksi ainoa Euroopassa, oli nopealla esittelykäynnillä maassamme.
Nissan Ariya tulee saataville sekä etu- että nelivetoisena. Nelivetoiseen e-4ORCE-malliin saa sekä isomman 87 kWh että 63 kWh ajoakuston. Etuvetoiseen on saatavilla 63 kWh akusto.
Nelivetoisessa on kaksi sähkömoottoria ja jokaisen pyörän yksilöllinen voimanjako. Painonjakauma on lähes 50/50 %.
Euroopassa CCS-pikalataus mahdollistaa parhaat pikalatausvaihtoehdot pitkillä matkoilla. Aktiivinen jäähdytys/lämmitys varmistaa tasaisen suorituskyvyn toistuvissa pikalatauksissa. 130 kW pikalatauksella voidaan ladata 300 km (WLTP) 30 minuutissa.
Nissan Ariyalla on pituutta 4595 mm ja sen akseliväli on 2775 mm.
Juha Peltonen
Latausvaihtoehdot ovat Euroopassa CCS-pikalataus, joka mahdollistaa parhaat pikalatausvaihtoehdot pitkillä matkoilla. Aktiivinen jäähdytys/lämmitys varmistaa tasaisen suorituskyvyn toistuvissa pikalatauksissa. 130 kW pikalatauksella voidaan ladata 300 km (WLTP) 30 minuutissa.
Juha Peltonen
Mallille on myös ominaista uudenlainen, valaistu Nissan-logo, sekä LED-päiväajovaloin kehystetty nk. Tech Shield, eli etuosan maski, joka on koristeltu japanilaisella Kumiko-kuviolla.
Uusi CMF-EV -pohjalevy mahdollistaa hyvät sisätilat ilman, että ulkomitat kasvavat liikaa. Ariyalla on pituutta 4595 mm ja sen akseliväli on 2775 mm.
Haptista palautetta
Matkustamo on pelkistetty ja kojelauta on minimalistinen. Nissan Ariyassa on myös tasainen lattia sekä liikutettava keskikonsoli. Kojelauta on kehystetty japanilaisella andon-valaistuksella sekä Kumiko-kuvioinnilla. Kojelaudassa on piilotettuja painikkeita, jotka välittävät haptisen palautteen – ne heräävät eloon käynnistyksen yhteydessä.
Matkustamo on pelkistetty ja kojelauta on minimalistinen. Nissan Ariyassa on myös tasainen lattia sekä liikutettava keskikonsoli. Kojelauta on kehystetty japanilaisella andon-valaistuksella sekä Kumiko-kuvioinnilla. Kojelaudassa on piilotettuja painikkeita, jotka välittävät haptisen palautteen – ne heräävät eloon käynnistyksen yhteydessä.
Juha Peltonen
Takaovet avautuvat lähes 90 asteen kulmaan. Takaistuintilat ovat avarat.
Juha Peltonen
Tilankäyttö on edessä ja takaistuimella väljää. Kojelaudassa on kaksi 12,3 tuuman näyttöruutua sekä tuulilasin heijastusnäyttö (HUD), joka voidaan säätää erikseen siten, että kaikki asiaankuuluvat tiedot saadaan esiin ilman, että kuljettajan täytyy siirtää katse liikenteestä.
Navi-linkillä varustettu ProPilot säätää nopeuden nopeusrajoitusten mukaan, sovittaa vauhdin mutkiin ja liittymiin sopivaksi. Se myös ehdottaa latausasemia reitin varrella.
Perustavaratila on etuvetoversiossa 468 litraa ja nelivetoisessa e-4orce -muunnoksessa 415 litraa.
Vetomassaksi ilmoitetaan 1500 kiloa. Älykäs taustapeili varmistaa kattavan näkyvyyden taakse riippumatta siitä, kuinka täynnä tavarasäiliö on.
Nissan Ariyan lanseerausajankohta täsmentyy myöhemmin, mutta se tulee näillä näkymin tapahtumaan vuoden 2022 aikana.
Nissan-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!
Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Wankel-moottorinen Mazda RX-3: Täyttää 50 vuotta!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Devialet Phantom I
Verteren eristäjäjalat
Mäccäriltä uusi kuulokevahvistin
Vaaleansinisen monet sävyt: poimi ideat ja ihastu!
Tasokartio puusta
Omassa makuuhuoneessa kuin hotellissa
Ilo ja hyöty irti pakkaspäivistä
Hifiä stuodioammattilaisille
Supravoxilta ensimmäinen vahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
Koituvatko poikkeukselliset sääolot auton kuolemaksi?
Sveitsissä nähdään VW up! -facelift sekä BUDD-e -konseptiauto
Nopean italialaismerkin odotettu katumaasturi lanseerataan Genèvessä
Volvo lanseeraa auton jossa ei ole avainta
Pilkington upottaa näytön suoraan ajoneuvon lasiin – taustalla suomalainen kehitystyö
UUTTA
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
5 VUOTTA SITTEN...
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Sähköautot osana energiamurrosta: Audi tutkii kaksisuuntaista latausteknologiaa
Peugeot: 210-vuotias brändi julkisti uuden logon
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Mercedes-Benzin C-sarja: Uudistuu S-sarjan esimerkin mukaisesti
LUETUIMMAT
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Jimny? Niva? Vai G-sarjan Mercedes-Benz? Mikä tämä oikein on? Ja hinta uutena naurettavat 11 000 euroa!
Dacia Sandero ja Sandero Stepway: Suomen edullisin automalli mukana
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Uusi Nissan Qashqai julkistettiin: Tulossa e-Power -järjestelmä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Volkswagen ID.4: 52 kW akkuversioiden myynti alkoi
Toyota Mirai: Milloin niitä saadaan Suomeen? Auto Bild ensikoeajoi jo!
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN