Nissan Ariya tulee saataville sekä etu- että nelivetoisena. Nelivetoiseen e-4ORCE-malliin saa sekä isomman 87 kWh että 63 kWh ajoakuston. Etuvetoiseen on saatavilla 63 kWh akusto.

Nissan Ariya tulee saataville sekä etu- että nelivetoisena. Nelivetoiseen e-4ORCE-malliin saa sekä isomman 87 kWh että 63 kWh ajoakuston. Etuvetoiseen on saatavilla 63 kWh akusto.

Juha Peltonen

Nissan Ariya: Suomeen näillä näkymin 2022

Auto Bild pääsi ennak­ko­tu­tus­tumaan uuteen täyssähköiseen Ariya-crossoveriin, joka asettuu kooltaan Nissan Qashqain yläpuolelle. Japanissa tehty esituo­tan­to­sarjan yksilö, toistaiseksi ainoa Euroopassa, oli nopealla esitte­ly­käyn­nillä maassamme.

Auto Bild.Uutiset

Nis­san Ariya tu­lee saa­ta­vil­le sekä etu- et­tä ne­li­ve­toi­se­na. Ne­li­ve­toi­seen e-4OR­CE-mal­liin saa sekä isom­man 87 kWh et­tä 63 kWh ajo­a­kus­ton. Etu­ve­toi­seen on saa­ta­vil­la 63 kWh akus­to.

Ne­li­ve­toi­ses­sa on kak­si säh­kö­moot­to­ria ja jo­kai­sen pyö­rän yk­si­löl­li­nen voi­man­ja­ko. Pai­non­ja­kau­ma on lä­hes 50/50 %.

Eu­roo­pas­sa CCS-pi­ka­la­taus mah­dol­lis­taa par­haat pi­ka­la­taus­vaih­to­eh­dot pit­kil­lä mat­koil­la. Ak­tii­vi­nen jääh­dy­tys/läm­mi­tys var­mis­taa ta­sai­sen suo­ri­tus­ky­vyn tois­tu­vis­sa pi­ka­la­tauk­sis­sa. 130 kW pi­ka­la­tauk­sel­la voi­daan la­da­ta 300 km (WLTP) 30 mi­nuu­tis­sa.

Nissan Ariyalla on pituutta 4595 mm ja sen akseliväli on 2775 mm.

Nissan Ariyalla on pituutta 4595 mm ja sen akseliväli on 2775 mm.

Juha Peltonen

Latausvaihtoehdot ovat Euroopassa CCS-pikalataus, joka mahdollistaa parhaat pikalatausvaihtoehdot pitkillä matkoilla. Aktiivinen jäähdytys/lämmitys varmistaa tasaisen suorituskyvyn toistuvissa pikalatauksissa. 130 kW pikalatauksella voidaan ladata 300 km (WLTP) 30 minuutissa.

Latausvaihtoehdot ovat Euroopassa CCS-pikalataus, joka mahdollistaa parhaat pikalatausvaihtoehdot pitkillä matkoilla. Aktiivinen jäähdytys/lämmitys varmistaa tasaisen suorituskyvyn toistuvissa pikalatauksissa. 130 kW pikalatauksella voidaan ladata 300 km (WLTP) 30 minuutissa.

Juha Peltonen

Mal­lil­le on myös omi­nais­ta uu­den­lai­nen, va­lais­tu Nis­san-logo, sekä LED-päi­vä­a­jo­va­loin ke­hys­tet­ty nk. Tech Shield, eli etuo­san mas­ki, joka on ko­ris­tel­tu ja­pa­ni­lai­sel­la Ku­mi­ko-ku­vi­ol­la.

Uu­si CMF-EV -poh­ja­le­vy mah­dol­lis­taa hy­vät si­sä­ti­lat il­man, et­tä ul­ko­mi­tat kas­va­vat lii­kaa. Ariy­al­la on pi­tuut­ta 4595 mm ja sen ak­se­li­vä­li on 2775 mm.

Hap­tis­ta pa­lau­tet­ta

Mat­kus­ta­mo on pel­kis­tet­ty ja ko­je­lau­ta on mi­ni­ma­lis­ti­nen. Nis­san Ariy­as­sa on myös ta­sai­nen lat­tia sekä lii­ku­tet­ta­va kes­ki­kon­so­li. Ko­je­lau­ta on ke­hys­tet­ty ja­pa­ni­lai­sel­la an­don-va­lais­tuk­sel­la sekä Ku­mi­ko-ku­vi­oin­nil­la. Ko­je­lau­das­sa on pii­lo­tet­tu­ja pai­nik­kei­ta, jot­ka vä­lit­tä­vät hap­ti­sen pa­laut­teen – ne he­rää­vät eloon käyn­nis­tyk­sen yh­tey­des­sä.

Matkustamo on pelkistetty ja kojelauta on minimalistinen. Nissan Ariyassa on myös tasainen lattia sekä liikutettava keskikonsoli. Kojelauta on kehystetty japanilaisella andon-valaistuksella sekä Kumiko-kuvioinnilla. Kojelaudassa on piilotettuja painikkeita, jotka välittävät haptisen palautteen – ne heräävät eloon käynnistyksen yhteydessä.

Matkustamo on pelkistetty ja kojelauta on minimalistinen. Nissan Ariyassa on myös tasainen lattia sekä liikutettava keskikonsoli. Kojelauta on kehystetty japanilaisella andon-valaistuksella sekä Kumiko-kuvioinnilla. Kojelaudassa on piilotettuja painikkeita, jotka välittävät haptisen palautteen – ne heräävät eloon käynnistyksen yhteydessä.

Juha Peltonen

Takaovet avautuvat lähes 90 asteen kulmaan. Takaistuintilat ovat avarat.

Takaovet avautuvat lähes 90 asteen kulmaan. Takaistuintilat ovat avarat.

Juha Peltonen

Ti­lan­käyt­tö on edes­sä ja ta­kais­tui­mel­la väl­jää. Ko­je­lau­das­sa on kak­si 12,3 tuu­man näyt­tö­ruu­tua sekä tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näyt­tö (HUD), joka voi­daan sää­tää erik­seen si­ten, et­tä kaik­ki asi­aan­kuu­lu­vat tie­dot saa­daan esiin il­man, et­tä kul­jet­ta­jan täy­tyy siir­tää kat­se lii­ken­tees­tä.

Navi-lin­kil­lä va­rus­tet­tu Pro­Pi­lot sää­tää no­peu­den no­peus­ra­joi­tus­ten mu­kaan, so­vit­taa vauh­din mut­kiin ja liit­ty­miin so­pi­vak­si. Se myös eh­dot­taa la­tau­sa­se­mia rei­tin var­rel­la.

Pe­rus­ta­va­ra­ti­la on etu­ve­to­ver­si­os­sa 468 lit­raa ja ne­li­ve­toi­ses­sa e-4or­ce -muun­nok­ses­sa 415 lit­raa.

Ve­to­mas­sak­si il­moi­te­taan 1500 ki­loa. Äly­käs taus­ta­pei­li var­mis­taa kat­ta­van nä­ky­vyy­den taak­se riip­pu­mat­ta sii­tä, kuin­ka täyn­nä ta­va­ra­säi­liö on.

Nis­san Ariy­an lan­see­rau­sa­jan­koh­ta täs­men­tyy myö­hem­min, mut­ta se tu­lee näil­lä nä­ky­min ta­pah­tu­maan vuo­den 2022 ai­ka­na.

Nis­san-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU